HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Subaru Legacy 2010 kannen tiiviste

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Tili
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 21:31

Subaru Legacy 2010 kannen tiiviste

ViestiKirjoittaja Tili » 22 Touko 2019, 14:57

Moi taas,

Kirjoittelin tänne vajaa vuosi sitten jäähdytysvesiongelmista. Silloin näytti siltä että ongelma oli syylärin korkki/ylijuoksuletku.

Nyt homma toimii niin, että kun ajan esim eilen/tänään noin 200 km, niin paisuntasäiliössä nestepinta nousee noin 5 senttiä. Kun kone jäähtyy niin pinta ei palaudu kokonaan vaan jää pari senttiä aiempaa ylemmäs. Tämä jatkuu niin kauan että pinta tulvii jossakin kohtaa paisuntasäiliön ylivuotoreiästä ulos.
Jos teen kovia kiihdytyksiä ja/tai ajan noin 130 moottoritiellä niin veden pinta nousee heti niin paljon että tulee ulos paisarin ylivuotoreiästä.

Huom. Tätä ongelmaa on jatkunut nyt noin 20 000 km.

Syylärin neste on puhtaan näköistä, ei tule valkoista savua eikä öljyn seassa ole vettä. Moottori toimii moitteetta kaikin puolin ja tehot on entisellään perstuntumalta arvioiden. Syylärin korkki on vaihdettu kahteen kertaan.

Onko ainut selitys kansitiivisteen vuoto? Olen jo sopinut tiivisteiden vaihdosta mutta silti vähän kalvaa, että voiko kansi vuotaa noin vähän ja noin kauan vai onko tähän kuitenkin joku muu syy.

Onko kellään vastaavia kokemuksia?

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Subaru Legacy 2010 kannen tiiviste

ViestiKirjoittaja 3AHG » 22 Touko 2019, 15:14

Jonkuverran on tullu kaikenlaisia vehkeitä rassattua, mutta tää on kyllä semmonen tapaus etten toista tiiä :wtf: Eihän se neste voi tyhjästä lisääntyä, jos siihen ei kerran öljyt sekoitu. Voiko olla mahdollista että jossakin on/tulee joku ilmalukko joka estää nesteen palautumisen? Jos nesteeseen ei tule kuplia, pakokaasuja, öljyä, niin tuntuu kyllä ihan arvonnalta vaihtaa kansipahvit. Toki siinä tulee samalla käytyä kaikki läpi, paljonko tuolle operaatiolle tulee hintaa?
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Tili
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 21:31

Re: Subaru Legacy 2010 kannen tiiviste

ViestiKirjoittaja Tili » 22 Touko 2019, 15:45

Oletus on (siis minun, joka en ole kauhean perillä näistä jutuista..), että sinne systeemiin tulee painetta jostakin joka painaa nesteen ulos edellä kuvatulla tavalla. Ja mistä se ilma tulisi muualta kuin sieltä sylinteristä? Mutta se tuntuu kummalta, että se on toiminut samalla tavalla noin 20 000 km, ja aiemmin olen kuvitellut että kannen tiiviste hajoaa aika nopeastikin kun se alkaa vuotaa.

Eli voiko olla muuta paikkaa mistä systeemiin tulisi ilmaa/painetta ajon aikana, eipä taida olla. Mutta silti tuntuu kummalliselta kun on kestänyt niin kauan samanlaisena.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Subaru Legacy 2010 kannen tiiviste

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 22 Touko 2019, 16:59

Kyllä mä ajoin pahvivikasella autolla useemman kymmenen tuhatta, toimi täysin normaalisti, mutta työnsi ulos osan nesteestä, kun järjestelmän täytti. Normaalissa ajossa ei mitään eroa mihinkää, jos pitempään ajo raskasta ajoa, ni sen jälkeen työnsi nestettä ulos pysätessä, ja nosti lämpöjä. Kuitenki jos raskaan ajon jälkeen ajo normaalisti hetken, ni lämmöt ei noussu ja toimi taas normaalisti. Jossain kohtaa tietysti oli raskaampien ajojen jälkeen hyvä lisätä nestettä, huomas siittä ettei enää ihan täyttä kuumaa puhaltanu hyttiin. Eli kyllä mä pahville antaisin ääneni. Myöskään kuplia ei alkuvaiheessa tullu, eikä vesi värjääntyny, loppuvaiheessa kupli kyllä ja vesi alko ihan hiukka likaantumaan, ja keräänty moskaa paisariin. Mutta se oli kuitenki ehkä 40-50tkm jälkeen.

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Subaru Legacy 2010 kannen tiiviste

ViestiKirjoittaja 3AHG » 22 Touko 2019, 20:06

Niin, tässä nyt ei ollu mainintaa siitä että nestettä täytyy lisätä, vaan sitä tulee yli :roll:
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Subaru Legacy 2010 kannen tiiviste

ViestiKirjoittaja Qulle » 22 Touko 2019, 20:30

Lähtisin siitä että varmistaa sen että vesi pääsee myös takaisinpäin. Itellä 200:ssa oli paisarin pohjalla sitä vanhanaikaista vuodonpaikkausainetta (hiekkaa) ja se toimi kuin takaiskuventtiili.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Tili
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 21:31

Re: Subaru Legacy 2010 kannen tiiviste

ViestiKirjoittaja Tili » 22 Touko 2019, 20:50

Kyllä se minullakin aika lailla niin menee kuin Reetuhai kuvasi.

Sitten kun paisuntasäiliö täyttyy niin olen puhaltanut nesteen takaisin syyläriin. Kun paisuntasäiliö on oikeassa tasossa niin syylärissäkin on taas nestettä melkein korkkiin asti. Eli nestettä ei paljoa häivy eikä lisäänny. Kai se sitten on niin, että joku sylinteri vuotaa ilmaa/painetta järjestelmään joka sitten työntää nesteen paisuntasäiliöön. Neste ei kaikki imeydy takaisin koska siellä systeemissä on ylimääräistä ilmaa.

En vaan oikein voinut uskoa että se voi näinkin pitkän aikaa toimia noin, mutta kai se on uskottava kun muilla on samanlaisia kokemuksia.

Joku aiemmin kysyi tiivisteiden vaihdon hintaa. En tiedä hintaa vielä mutta kyllä se hirvittää jo etukäteen...

Tuo takaisinvirtausletkun tarkistus, jota Qulle ehdotti, olen tehnyt jo aiemmin. Silloin luulinkin että siinä se vika olikin, mutta ei sitten kuitenkaan.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Subaru Legacy 2010 kannen tiiviste

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 22 Touko 2019, 20:55

3AHG kirjoitti:Niin, tässä nyt ei ollu mainintaa siitä että nestettä täytyy lisätä, vaan sitä tulee yli :roll:

Niin, ja mä tietääkseni sanoin, että toimi normaalissa ajossa ihan täysin ilman lisäämistä. APn tapauksessa oon 95% varma, että sinne on sitä nestettä jossain kohtaa aina lisäilty. Koska eihän sitä vettä sinne koneeseen lisää tule. Se työntää sitä ulos niin kauan, kunnes alkaa mittari nousemaan, tai sitte on sen verran vajausta järjestelmässä ettei sitä enää niin paljoo ole, että se olis jaksais työntää. Jos liemet olis sekasin, ni olis eri asia. Mutta jos sulla on 5 litran jäähyjärjestelmä, ajat sitä APn mainitsemaa 130 motarilla, ja ulos on tullu jo 5 litraa nestettä, ni eihän sitä sieltä enää voi tulla. Vai häh? Kun kukaan ei missään kohtaa kieltäny, että sitä nestettä ei olis paisarista siirretty syylärin puolelle tai vastaavaa... :roll:

E: Sieltähän se vastaus sitte tuliki. Eihän se kone nyt mikään porakaivo ole... :crazy:

Mulla oksensi just sillon, ku täytti korkkiin asti, sit 0.5-1l oksennuksen jälkeen lopetti, paitsi kovemmassa ja pitemmässä rasituksessa. Onks muuten letkut kuin kovat?

Tili
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 21:31

Re: Subaru Legacy 2010 kannen tiiviste

ViestiKirjoittaja Tili » 22 Touko 2019, 21:39

Sitä yläletkua olen kokeillut ja onhan se kova sitten kun kone lämpenee ja löystyy taas kun kone jäähtyy. Mutta kyllähän siellä aika kova paine on silloinkin kun kaikki on kunnossa? Eli en osaa sanoa onko kovemmat letkut kuin normaalitilanteessa.

Kävin muuten varoiksi taas nostamassa sen letkun ylemmäs sieltä paisarin pohjasta kun oli näköjään painunut takaisin alas jossakin vaiheessa. Huomenna nähdään onko vaikutusta mutta en usko olevan.

Kaiken kaikkiaan outo ja aika epätavallinen juttu.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Subaru Legacy 2010 kannen tiiviste

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 22 Touko 2019, 23:41

Korkkihan sen kertoo, joko 0.9, 1.1 tai 1.3bar korkki. Eli onhan siellä painetta joo, mutta kyl sen huomaa jos letku on normaali, semmonen kimmosa, miten sen nyt sanois, pahvivikasessa hyvin usein varsinki kovemman ajon jälkeen ne on ku tiineet sammakot.


ookke
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Maalis 2019, 19:59

Re: Subaru Legacy 2010 kannen tiiviste

ViestiKirjoittaja ookke » 23 Touko 2019, 12:38

Itse sain juurikin tuolla Bilteman kitillä varmistettua omat oireet. Aluksi puski vain joskus paisariin nestettä ja sitten muutaman tkm jälkeen sai yhdellä motarivedolla puskettua paisarin aikalailla täyteen ja lämpöä nousemaan. Vika oli todennäköisesti jo kyllä kun ostin auton (kiva). Korjaamolla pystyivät myös varmistamaan laittamalla painemittarin syylärin korkin tilalle ja sitten tyhjäkäyttävät autoa, yleensä jo siinäkin alkaa paineet nousemaan ennemmin tai myöhemmin jos pahvi vuotaa.

Oma auto on -05 Legacy ja 3.0 kone mutta kyllähän tuota vissiin tapahtuu näillä kaikilla EJ20/EJ25/EZ30 koneilla enemmän tai vähemmän.

Lohimies
Viestit: 119
Liittynyt: 02 Touko 2016, 09:16

Re: Subaru Legacy 2010 kannen tiiviste

ViestiKirjoittaja Lohimies » 23 Touko 2019, 13:00

ookke kirjoitti:Itse sain juurikin tuolla Bilteman kitillä varmistettua omat oireet. Aluksi puski vain joskus paisariin nestettä ja sitten muutaman tkm jälkeen sai yhdellä motarivedolla puskettua paisarin aikalailla täyteen ja lämpöä nousemaan. Vika oli todennäköisesti jo kyllä kun ostin auton (kiva). Korjaamolla pystyivät myös varmistamaan laittamalla painemittarin syylärin korkin tilalle ja sitten tyhjäkäyttävät autoa, yleensä jo siinäkin alkaa paineet nousemaan ennemmin tai myöhemmin jos pahvi vuotaa.

Oma auto on -05 Legacy ja 3.0 kone mutta kyllähän tuota vissiin tapahtuu näillä kaikilla EJ20/EJ25/EZ30 koneilla enemmän tai vähemmän.

Ensin mainitulla vähemmän, jälkimmäisillä enemmän.

ookke
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Maalis 2019, 19:59

Re: Subaru Legacy 2010 kannen tiiviste

ViestiKirjoittaja ookke » 23 Touko 2019, 13:18

Remppaa varten voi harkita kytkimen vaihtoa samalla jos se on kilometrien puolesta ajankohtaista ja jos korjaamo meinaa nostella konetta irti muutenkin. Näin ainakin itse järkeilin että saa samaan konkurssiin enemmän vastinetta noille purku/kasaus työtunneille.

Kannattaa ehkä myös selvittää mitä pahveja porukka on noihin EJ25 vaihtanut (tarvikemerkit vs. Subarun oma kansipahvit+tiivistesetti) ja paljonko korjaamon kautta hommattuna moinen maksaa vs. ebay/partsouq.com.

Tili
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 21:31

Re: Subaru Legacy 2010 kannen tiiviste

ViestiKirjoittaja Tili » 23 Touko 2019, 21:06

Kiitos neuvoista. Oma auto on siis -10 Legacy 2,5 koneella automaatti. Ajettu noin 200 000. MIkähän tuo konetyyppi on tällaisessa vehkeessä?
Tänään taas katselin vesitasoja ja oli noussut noin 10 senttiä paisuntasäiliössä noin 250 km suht sekalaisen ajon aikana.
Heinäkuussa rempataan. Toivotaan että kestää sinne saakka.

ookke
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Maalis 2019, 19:59

Re: Subaru Legacy 2010 kannen tiiviste

ViestiKirjoittaja ookke » 23 Touko 2019, 21:16

Konehuoneesta pitäisi löytyä lätkä missä on auton VIN ja moottorin tyyppikoodi (EJ25xx) ja auton värikoodit, tähän tyyliin: https://www.varaosahaku.fi/image/900/a/ ... /137-4.jpg

Yleiseen youtube/google opiskeluun riittää luultavasti "EJ25" tarkkuudella melko pitkälle mutta sitten kun etsit tarkempia varaosia tai vaihtomoottoreita tms. niin voi olla hyvä hakea vinillä tai tarkalla moottorin tyypillä.

Janneass
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Marras 2019, 16:52

Re: Subaru Legacy 2010 kannen tiiviste

ViestiKirjoittaja Janneass » 26 Marras 2019, 14:08

Hoi! Minulle tuli 2010 2.5 bensa legacy vaihdossa ja nyt seurannut tuota jäähdytysnesteen pintaa. Se seilaa lämpimän ja kylmän koneen välillä varmaan 5cm ei ihan ylä/alaraja merkkien väliä. Mutta lähelle. Nestettä myös hävinnyt hiukan.

Onko tuo normaali vaihtelua? Syylärissä on kyllä nestettä.

Auto menossa kyllä tutkittavaksi mutta kysellä täältä myös jos eivät siellä mitään löydä.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa