Outback ja TPMS

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
4wheeld
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Maalis 2020, 10:07

Outback ja TPMS

ViestiKirjoittaja 4wheeld » 28 Maalis 2020, 11:50

Ostin uuden subaru outbackin renkaiden vaihdon jälkeen varoitusvalo TPMS syttyi enkä löydä mistä pääsee vaihtamaan toselle rengasetille mistään,APUJA KAIVATEN VIISAAMMILTA.

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 340
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Outback ja TPMS

ViestiKirjoittaja JuhaH » 28 Maalis 2020, 12:05

Tietääkseni uusissakaan ei auton valikoista tuota pysty vaihtamaan. Huoltoliikkeet pystyvät noita vaihtelemaan, mutta on toki hankala ratkaisu kun joka kerta pitäisi käydä siellä renkaiden vaihdon yhteydessä. Paras ratkaisu on asennuttaa kloonatut anturit toiseen rengassarjaan niin auto ei välitä siitä kumpi sarja on alla.
Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

4wheeld
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Maalis 2020, 10:07

Re: Outback ja TPMS

ViestiKirjoittaja 4wheeld » 28 Maalis 2020, 12:14

Kiitos sitä vähän pelkäsin .

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 880
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outback ja TPMS

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 28 Maalis 2020, 13:45

Tai sitte kysyy merkkiliikkeestä saako testerillä kytkettyä koko roskan pois päältä.

4wheeld
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Maalis 2020, 10:07

Re: Outback ja TPMS

ViestiKirjoittaja 4wheeld » 28 Maalis 2020, 14:06

Ilmoitti heti ostos hetkellä että ei pysty enenkuin ehdin kysyä.

Sandman1
Jäsen
Viestit: 504
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback ja TPMS

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 28 Maalis 2020, 17:55

Saa testerillä pois, jos tahtoo. Parempi vaihtoehto on kloonianturit toiseen sarjaan, niin systeemi pelaa ja ei tartte puljaa.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 880
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outback ja TPMS

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 28 Maalis 2020, 19:19

Kuka tykkää mistäki, omasta mielestä täysin turha ja p***a systeemi :dontknow:

Sandman1
Jäsen
Viestit: 504
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback ja TPMS

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 28 Maalis 2020, 22:11

Minä vähän aattelen niinpäin, että ei siitä haittaa ole, kun toimii.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Profilointi
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Loka 2017, 15:51

Re: Outback ja TPMS

ViestiKirjoittaja Profilointi » 29 Maalis 2020, 10:07

Mulla on 2017 ostettu Outback. Siihen kloonattiin ensin anturit toiseen rengassarjaan ja ne toimi hyvin kunnes tuli kovat pakkaset. Mulla auto parkissa talvella viikonkin ja aina kun lähdin liikkeelle herja ilmesty. Keskustelin asiasta tutun rengasasentajan kanssa niin mielipide oli anturin akun jännite laskee. Seuraavassa huollossa koodautin systeemin pois käytöstä. Jos on tunto niin pois, ettei ajossa huomaa renkaan tyhjenemistä on parempi olla ajamatta.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 880
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outback ja TPMS

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 29 Maalis 2020, 16:05

Ei oo haittaa jos toimii, mutta kuluja on. Koodautat antureita, ostat niitä, silti katot vilkkuvaa valoa jne.

Sandman1
Jäsen
Viestit: 504
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback ja TPMS

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 30 Maalis 2020, 14:13

Mulla noi oli asennettuna valmiiksi kun auton ostin. Kiitos Sorsalle. Eikä ole ollut -40 pakkasissakaan ongelmaa.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

nemola
Jäsen
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Outback ja TPMS

ViestiKirjoittaja nemola » 01 Touko 2020, 01:31

Reetuhai2 kirjoitti:Kuka tykkää mistäki, omasta mielestä täysin turha ja p***a systeemi :dontknow:


Profilointi kirjoitti:Jos on tunto niin pois, ettei ajossa huomaa renkaan tyhjenemistä on parempi olla ajamatta.


Itsekin olisin mieluummin ilman koko TPMS:ää. Mutta kokemuksen kautta en ole enää sitä mieltä, että se on _täysin_ turha. Nimittäin kerran oli mennyt ruuvi renkaaseen ja onneksi TPMS hälyytti alentuneesta rengaspaineesta työmatkan jälkeen omassa autotallissa eli sen ansiosta ei joutunut toteamaan tilannetta vasta tien päällä myöhemmin. Ilmeisesti renkaan jäykästä rungosta johtuen en huomannut vuotoa vielä silloin persdynolla, eikä sitä huomannut vielä silloin rangasta katsomallakaan: vasta seuraavan kerran ennen ajoon lähtöä myös näki renkaan olevan paineen tarpeessa (ensin luulinkin TPMS:n hälyyttävän turhaan).

Mutta onhan se ärsyttävä renkaiden ollessa kunnossa, kun esim. jos ajaa autolla pidemmän tauon jälkeen, niin ilmeisesti antureiden laskeneen jännitteen tms. vuoksi tulee virhehälyjä, jotka poistuvat itsestään pidemmän ajon jälkeen.

Kyseessä ei ole Subaru ja tuosta TPMS:ää ei voi kytkeä poiskaan, tai voisi, mutta eivät merkkihuollossa suostu poistamaan. Minusta aika erikoista, koska nykyisinhän sen saa poistaa auton ensirekisteröinnin ja käyttöönoton jälkeen.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Profilointi
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Loka 2017, 15:51

Re: Outback ja TPMS

ViestiKirjoittaja Profilointi » 02 Touko 2020, 08:13

Mulla kävi vastaava naula renkaassa tapaus. Renkaan painevalvonta, joka oli siinä autossa toteutettu vierintäkehän laskennalla, hälyytti kesken maantieajon. Lähimmälle paineilmapistoolille ja täyttö. Kyllä painevahti on hyvä, mutta se pitäisi toteuttaa juurikin vierintäkehän laskennalla, eikä kustannuksia aiheuttavilla paineantureilla.

ufo-driver
Jäsen
Viestit: 128
Liittynyt: 26 Touko 2015, 23:46

Re: Outback ja TPMS

ViestiKirjoittaja ufo-driver » 25 Loka 2020, 22:58

Miten nuo TMPS-venttiilit toimivat Subarussa, tunnistavatko renkaiden sijainnin itse? Kun keväällä ostin auton, jäi sellainen käsitys, että jos renkaiden paikkaa vaihtaa, niin valvontajärjestelmä näyttää väärin. Eli venttiilit/anturit on kai koodattu tietyille paikoille. Ohjekirja sanoo asiasta, että "renkaanvaihdon yhteydessä tarvitaan säätöjä, jotta rengaspaineiden valvontajärjestelmä toimii oikein. Samoin kuin pyörien vaihdon yhteydessä, suosittelemme teettämään työn SUBARU-jälleenmyyjällä." Toisaalta sama ohjekirja sanoo, että "vaihdettujen renkaiden juuri asennettujen TPMS-venttiilien rekisteröimiseksi (esimerkiksi talvirenkaisiin vaihdon yhteydessä) aja useita minuutteja vähintään 40 km/h noperudella." - Eli kun kohtapuoliin vaihdan talvirenkaat (Subarun orkkisvanteilla, ostettu renkaineen auton oston yhteydessä), niin mistä tiedän, mihin kulmaan mikäkin pyörä pitää laittaa vai konfiguroiko venttiilit itse itsensä vaiko mitä?
Forester e-Boxer MY 20
ex 3.0 R Outback MY05

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 340
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Outback ja TPMS

ViestiKirjoittaja JuhaH » 26 Loka 2020, 11:43

Jos eivät ole muuttaneet järjestelmää parina viime vuotena niin renkaiden sijainnilla ei ole väliä. Ei ainakaan omassa vm2016 Levorgissa ollut merkitystä mihin järjestykseen renkaat laittoi alle kun olen renkaita kierrättänyt puolellaan edestä taakse vaihdon yhteydessä. Nykyään tosin TPMS on disabloitu kokonaan..
Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Avatar
chinaski
Jäsen
Viestit: 350
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: PPM

Re: Outback ja TPMS

ViestiKirjoittaja chinaski » 26 Loka 2020, 21:06

Löytyyköhän noita TPMS opetuslaitteita jostain jollain järkevällä hinnalla? Rinta-Jouppi pyytää 35€ rengassetin ohjelmoinnista
MY10 Legacy GT
MY16 Levorg GT-S

ufo-driver
Jäsen
Viestit: 128
Liittynyt: 26 Touko 2015, 23:46

Re: Outback ja TPMS

ViestiKirjoittaja ufo-driver » 19 Marras 2020, 23:07

Nyt on uudet talvirenkaat alla, järjestys randomina, pyörimissuunta toki noteerattu ja TMPS-venttiilit toimivat. Itse asiassa niin hyvin, että tuli herjaa (niin luulen, mitään en tiedä) kun renkaissa oli suuri paine-ero: yhdessä hädin tuskin 2 bar ja yhdessä yli 3 bar. Herja hävisi, kun paineet korjattiin.
Forester e-Boxer MY 20
ex 3.0 R Outback MY05


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron