HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Subaru Forester xt 2008vm piristys

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Rajis
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Loka 2021, 03:32

Subaru Forester xt 2008vm piristys

ViestiKirjoittaja Rajis » 09 Loka 2021, 03:48

Kaipaisin hieman apua muilta forumilaisilta,

Eli tällä hetkellä alla
Subaru Forester xt sh5 2008vm 2.0t automaatti
Auto omasta mielestäni kaipasi pientä piristystä joten
Autoon vaihdettiin mm:

- bensapumppu Aem 85 340lph
-cobb downpipe
-cobb uppipe
-invidia catback
-cobb intake
-cobb td05-20g
-1000cc suuttimet
-cobb bypass valve
-intercooler processwest
- "protune"

Tulokset
292hp6000rpm and 366nm 5000rpm
Herää vasta 4500rpm

Omasta mielestäni tulokset olivat erittäin suuri pettymys.

Alle 50kmh nopeudessa ei tapahdu mitään.

Sen jälkeen "herää" vasta n 4500rpm kohdalla.

Mitä mieltä muut ovat pitäisikö näillä osilla päästä hieman parempiin tuloksiin?

Tällä hetkellä tuntuu että autosta tuli surkeampi mitä vakiona oli. Piikki teho oli ok mutta ei lähelläkään tavoitteita omasta mielestäni osiin nähden säädössä on pahasti jokin pielessä...

Osaisko täällä forumilla joku ottaa kantaa lukemiin vai oliko odotukset liian korkealla.

Tavoitteena / toiveena oli että heräisi alhaalta mutta saisi kuitenkin pienen lisätehon myös ylös.

360whp ja 450nm oli toiveina sekä herääminen jostain 3000-3500 pintaan.

Olenko väärässä vai menikö säädöt nyt ihan vihkoon..

Laittaisin penkitys laput liitteeksi mutta jostain syystä ei onnistu.

JuPe
Viestit: 404
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Subaru Forester xt 2008vm piristys

ViestiKirjoittaja JuPe » 09 Loka 2021, 09:33

Siitä on nyt useita vuosia kun olen viimeksi subarua itse säätänyt, mutta pohjautuen tähän kokemukseen nuo saamasi tulokset näyttää kyllä aavistuksen alavireisiltä.

Tuota 360whp tasoa et saavuta, mutta 360hp tason mahdollisesti ja jotain 450nm vääntöä.
Nyt se perushaaste on että sinulla on kohtalaisen kookas vakiopaikkaan menevä ja jokseenkin vanhaa koulukuntaa oleva turbo ja ej20 moottori, minkä yhdistelmä tuppaa olemaan vähän myöhään heräilevä. Eli tekipä melkein mitä vain, ei tuo tule heräämään ennen 4k rpm, mutta ei sen ihan hengetön pidä olla alle senkään.

Toimiihan ahtopaineensäätö ongelmitta ja millaisia ahtopaineita tässä käytetään?
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Subaru Forester xt 2008vm piristys

ViestiKirjoittaja -teme- » 09 Loka 2021, 15:45

Joku twinscroll ahdin auttas huomattavasti heräämisessä.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

bass84
Jäsen
Viestit: 106
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:36

Re: Subaru Forester xt 2008vm piristys

ViestiKirjoittaja bass84 » 09 Loka 2021, 19:14

Eikö tuossa luulis olevan sata hevosta enemmän? Itsellä oli ej205 koneella manuaali impussa sti vf35 ahtimella ja sti tmic ja 3"putkella 1,3bar 347hv ja sitten oli mhi td05-18g 1.2bar ja sillä suunnilleen sama ja vääntöä piti jo rajoittaa, ettei mene yli 500nm kun on vain 5v voimansiirto. Eli yli 400nm jo 3500rpm kohdalla? Vai onko nuo lukemat pyörätehoa? Kun tuossa omassa oli 270whp?

Avatar
ximmo
Viestit: 535
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Subaru Forester xt 2008vm piristys

ViestiKirjoittaja ximmo » 09 Loka 2021, 22:12

Rajis kirjoitti:Mitä mieltä muut ovat pitäisikö näillä osilla päästä hieman parempiin tuloksiin?

Sanotaan näin, että olisin odottanut parempia lukemia, mutta en myöskään ole koskaan vastaavaa kokoonpanoa rakentanut, joten siinä mielessä huutelen ilman kokemusta. Pieneksi piristykseksi olisin laskenut putkiston ja softan, mutta sinullahan on jo paljon muutakin. Kuten tuossa joku jo mainitsikin, niin todennäköisesti jää joka tapauksessa myöhään herääväksi, mutta pitäisihän ne huippuarvot kuitenkin vaeltaa isommissa lukemissa. Olet laittanut lainausmerkeissä Protune eli mikä softa nyt tarkkaan ottaen?

(Miten paljon muuten XT:n lohko kestää ennen ongelmia?)
Herrasmiesautoilija.
my09 Forester TD (faijalla)
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX

Rajis
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Loka 2021, 03:32

Re: Subaru Forester xt 2008vm piristys

ViestiKirjoittaja Rajis » 09 Loka 2021, 22:28

Tuli kirjoitus virhe, tarkoitin 360hp en whp. Tarkat lukemat olivat siis 298hp /6150rpm 366nm/4900rpm.

Edellisessä oli td-04-16g aivan eri meininki tehoa 330hp ja 420nm teho alue oli myöskin tasainen / järkevä sen takia kyselin mitä mieltä muut ovat näistä tuloksista.

Cobb lupaa kuitenkin ahtimelta +400hp.

Lähinnä tuo viive tuntuu järkyttävän pitkältä kun 50kmh vauhdissa vasta alkaa tapahtua.

En ole varma mitä vakio lohko kestää mutta kait 350hp ja 420nmpitäisi vielä kestää, korjatkaa viisaammat jos olen väärässä?

Avatar
pasi7kasi
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Loka 2015, 23:11

Re: Subaru Forester xt 2008vm piristys

ViestiKirjoittaja pasi7kasi » 02 Tammi 2022, 01:08

Onko ahtopaineen säädintä päivitetty? Tuntuu heräävän kohtuuttoman myöhään.

Avatar
Ranukka
Viestit: 135
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 23:04

Re: Subaru Forester xt 2008vm piristys

ViestiKirjoittaja Ranukka » 24 Tammi 2022, 20:51

Onkohan tästä projektista selvinnyt mitään uutta?
Itsellä on -08 jdm sti:ssä melkein samat kuviot, mutta ahtimena garret gt3076r twin scroll ja heräilee kans melko myöhään. Liitteenä dynolappu. Max ahdot 1,7-1,8bar isommilla vaihteilla. Hukkaportin jousen esisäätö pitää virittää niin kireälle kuin mahdollista jotta pääsee noihin lukemiin. On kokeiltu myös sitoa hukkaportti täysin kiinni mutta ahtoja ei saa edes piikkaamaan tuon korkeammalle. Säädin mallia vakio. Lämpötilalla on myös tosi iso merkitys heräämiseen ja huipputehoihin.
Liitteet
12ED1FE4-4392-41B3-B640-83086D5FD5EE.png
12ED1FE4-4392-41B3-B640-83086D5FD5EE.png (497.51 KiB) Katsottu 5631 kertaa
Nissan Murano SL MY07

Forester XT JDM MY08
Impreza STI JDM MY08
Forester STI MY04
Impreza WRX MY05
Targa Pickup MY89

Rajis
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Loka 2021, 03:32

Re: Subaru Forester xt 2008vm piristys

ViestiKirjoittaja Rajis » 16 Touko 2022, 11:17

Palataas taas asiaan jos viisaaammat osais antaa vinkkiä.

Ollut hieman mielenkiinto sekä rahat lopussa niin auto lähinnä seissyt pihassa, joitain muutoksia on keretty tekemään mutta edelleen tuloksena pettymys.

Autoon hankittu uusia osia mm.
-Company23 Standard Boost Control Solenoid
-Omni Power 3 Bar MAP Sensor Subaru Plastic Intake Manifold
-Tomei Silicone Turbo Inlet Hose
-Uudet tulpat


Jonka jälkeen uusi säätö mutta tulokset eivät hirveästi paremmaksi muuttuneet, herääminen edelleen 4500rpm jälkeen sitä ei yhtään mitään.

Tarkistettu ettei ole ahtovuotoja sekä hukkaportin toiminta. ahdot tällä hetkellä 1,5bar

Säätäjä sanoi että autossa on jotain omituista ottamatta sen enempää kantaa mistä se johtuu.

Muita autoon vaihdettuja osia mm.

bensapumppu Aem 85 340lph
-cobb downpipe
-cobb uppipe
-invidia catback
-cobb intake
-cobb td05-20g
-1000cc suuttimet
-cobb bypass valve
-intercooler processwest
- "protune"

Auto toimii muuuten moitteettomasti mutta tuo ahtimen viive on turhan pitkä, vastaavilla osilla ja turbolla löytyy kuitenkin dyno lappuja missä alkaa jo 3000-3500 kohdalla tapahtua.

Mitähän kannattaisi vielä lähteä tarkastamaan tai muuttamaan?

Onko vaan todettava että tämmöisellä setupilla ei parempaan pääse vai joku vika mitä en itse keksi?

Rajis
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Loka 2021, 03:32

Re: Subaru Forester xt 2008vm piristys

ViestiKirjoittaja Rajis » 16 Touko 2022, 11:27

Rajis kirjoitti:Palataas taas asiaan jos viisaaammat osais antaa vinkkiä.

Ollut hieman mielenkiinto sekä rahat lopussa niin auto lähinnä seissyt pihassa, joitain muutoksia on keretty tekemään mutta edelleen tuloksena pettymys.

Autoon hankittu uusia osia mm.
-Company23 Standard Boost Control Solenoid
-Omni Power 3 Bar MAP Sensor Subaru Plastic Intake Manifold
-Tomei Silicone Turbo Inlet Hose
-Uudet tulpat


Jonka jälkeen uusi säätö mutta tulokset eivät hirveästi paremmaksi muuttuneet, herääminen edelleen 4500rpm jälkeen sitä ei yhtään mitään.

Tarkistettu ettei ole ahtovuotoja sekä hukkaportin toiminta. ahdot tällä hetkellä 1,5bar

Säätäjä sanoi että autossa on jotain omituista ottamatta sen enempää kantaa mistä se johtuu.

Muita autoon vaihdettuja osia mm.

bensapumppu Aem 85 340lph
-cobb downpipe
-cobb uppipe
-invidia catback
-cobb intake
-cobb td05-20g
-1000cc suuttimet
-cobb bypass valve
-intercooler processwest
- "protune"

Auto toimii muuuten moitteettomasti mutta tuo ahtimen viive on turhan pitkä, vastaavilla osilla ja turbolla löytyy kuitenkin dyno lappuja missä alkaa jo 3000-3500 kohdalla tapahtua.

Mitähän kannattaisi vielä lähteä tarkastamaan tai muuttamaan?

Onko vaan todettava että tämmöisellä setupilla ei parempaan pääse vai joku vika mitä en itse keksi?
Liitteet
Picsart_22-05-16_11-26-49-440.jpg
Picsart_22-05-16_11-26-49-440.jpg (353.48 KiB) Katsottu 4433 kertaa


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa