OUTBACK 2022-2023

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
JAKE_OUTBACK
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Loka 2022, 22:30

OUTBACK 2022-2023

ViestiKirjoittaja JAKE_OUTBACK » 08 Loka 2022, 22:37

Miten menee uuden facelift kanssa ? Muriseeko sopivasti ?

JAKE_OUTBACK
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Loka 2022, 22:30

Re: OUTBACK 2022-2023

ViestiKirjoittaja JAKE_OUTBACK » 14 Loka 2022, 21:11

Ostin outback mallin 2022 helmikuussa, Rinta-Jouppi Oulu. Nyt on 14000km ajettua. Vain yksi vika. Kulutukseen olen tyytyväinen, työmatka-ajo noin 8L syksyllä, maantieajo 6-6.5L. Kulutus oli alussa korkeampi, tasaantui 5000km jälkeen näinkin suopeaksi ja olen tyytyväineen auton ominaisuuksiin tarpeisiini.

Se vika. Peräkontin avaus ei ole toiminut noin viikko jälkeen auton luovutuksesta. Pari kertaa ehti toimia. Ensin oli ongelma ettei lukon avaus toiminut. Sitten ongelma on rikki vasemman puolen pumppumoottori. Tässä on yksi nostin, vasen puoli. Lukkolaitteen on Oulun Rinta-Jouppi vaihtanut mutta pumppuun ei ole kajottu. Edelleen takaluukon avaus on tuurista kiinni josko toimii. Moottorinostin ei ole tuurista kiinni. R-J:n edellinen arvaus uudelle pumpulle oli 17.8.2022, mutta ei ole vielä komponenttia.

Siis maaliskuun alusta minulla ollut toimimaton takaluukku outback 2022, jonka lunastin käyttööni 24.2.2022. Onko neuvoja miten luukun saisi toimimaan ?

hannu_s
Viestit: 54
Liittynyt: 22 Heinä 2015, 19:43
Paikkakunta: Oulu

Re: OUTBACK 2022-2023

ViestiKirjoittaja hannu_s » 15 Loka 2022, 06:57

Kovasti on kiinnostanut tämä "uusi" malli ja välillä kurkkinut maailmaltakin että toisiko ihan naapurimaasta mutta verot tasaa aika hyvin tilannetta rehdin suomiauton suuntaan vielä kun näin uusi malli.

Nykyiseen on kertynyt jo kohta hurjat 20tkm niin ei taida ainakaan sen puolesta mitään kiirettä pidellä, ja omaan silmään tämä on ehkä ulkoisesti parhaimman näköinen sitten 2004 mallin jälkeen.

Mutta käytännön kokemuksista olisi mukava lukea lisää, nuo lastentaudit on arkipäivää jopa japsimerkeillä :cry:

Plus tietysti haasteet "komponenttipula" nimiseen asiaan vedoten valmistajilla jolloin toimitusajat on tuntemattomat.
Subaru Outback 2.5 -19
Subaru XV 2.0 -18

JAKE_OUTBACK
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Loka 2022, 22:30

Re: OUTBACK 2022-2023

ViestiKirjoittaja JAKE_OUTBACK » 15 Loka 2022, 11:41

Kokemuksia 14tkm maaliskuu-lokakuu. Verrokkina edelliset autot BMW5 ja Audi6 joista yhteensä 16 vuotta. Vaihdan autoa noin 8 vuoden välein.

Rengasmelua ja kylkiin osuvia hiekkoja kuulen hyvin. Ääniä kantautuu, joten harkitsen eristyksiä. Ehkä saksalaisissa oli ne eristeet jo tehtaalta.

Ajotuntumaan tottuu, lopulta oikein kiva ja helppo ohjastaa. Mitään tuntumaa ei ole mutta ei haittaa. Kaistanpito pitää koittaa saada pois päältä kun ajaa uudehkoa Oulu-Kemi väliä. Ei ole kiva tunne kun 100kmh vauhdissa joku muu tarttuu rattiin ohituskaistan lopun kaarteessa.

Jämäkkä alusta, kallistelee mutkissa vähemmän kuin edelliset autoni. Sivutuuli ei menoa mutkista. Ei minkäänlaista jumia kevään liejuissa, kun kokeilen Pohjanlahden merenrannan teitä tai Yli-Ii keväisiä sorateitä joihin paakkuuntuu sohjoa.

Uusi iso keskusnäyttö ? joo..oh. Hyvää ja huonoa. Istuinlämmittimen säätö on liian konstikasta.Joskus on myös viivettä heti startin jälkeen että näyttö herää. Olen oppinut että niihin liukusäätimiin ei tarvitse ulottua, riittää painallus asian kohdalla. Otan pois start-stop ja kuljettajan valvonnan. Onnex näyttö on laadultaan hyvä joskin kosketuspyyhkäisy hidas. Nämä start-stop ja istuinlämmitten käsittely tarvitaan parannus. Joissain youtube videoissa näkyy jo hyvä toteutus. Uudistus on helppoa UI softaa ja toivon tännekin. Ei saisi pitää toisen valikon takana perusasioita. Ja kaikki hyvät asetukset resetoituu, eli voisiko mitenkään yhdistää profiileihin jonka valitsemalla saa haluamansa setin parilla painalluksella ?

JAKE_OUTBACK
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Loka 2022, 22:30

Re: OUTBACK 2022-2023

ViestiKirjoittaja JAKE_OUTBACK » 15 Loka 2022, 15:14

Lisää kokemuksia

Tilat tuntuvat väljiltä, kokonsa mukaisilta. Minä valitsin Field varustelun, jossa on ”keinonahka" verhoilu ja mustahkoa auton ulkoasua. Startex verhoilu yllätti positiivisesti. Tämä pinnaltaan kumimainen keinonahka ei ole kylmä talvella eikä kuuma kesällä. Luulin vahvasti toista, tästä verhoilusta. Verhoilu voittaa aiemmat nahkapenkit mennentullen, mutta voisi olla hieman liukkaanpi omaan makuuni. Aika nihkeä kumimainen tämä startex lopulta on, hyvä muttei maaliman tuleva keksintöä parempi. Mukava materiaali jos ei täysin tykkää kankaasta tai nahkasta, ja vaikuttaa käyttöä kestävältä.

Kaikki user interface toiminnat on joku suunnitellut konttorissa, autoa kokematta. Mittaristojen valaistus sykkää voimakkaasti asennosta päivä asentoon yö. Pieni hienosäätö koodissa poistaisi häirinnän. Tihkusäätimen rullan dynamiikka on nolla, sama se mihin asentoon sen jättää. Tihkun toimintaa ei konttorissa ole testattu ? Onkohan keskusnäytön koodaaja saanut näyttömoduulin tietsikan viereen ja siinä on toiminnat testattu ? Kolaa juoden ja pitsaa eiku tempuraa ja merilevää napostellen samalla kun katsoo mangaa toiselta näytöltä.

Keksin hyviä asioita. Ei ole huoltomuistutusta, joku ehkä unohtanut 1. huollon muistutuksen (oletan 15tkm). Pyyhkijät toimii paremmin kuin missään aiemmassa autossani. Valot on ok, led it be. Konepellin retro koukkukiinnitys tuntui taas kivalta, samanlainen oli Datsunissa. Nesteiden täyttökohteet ovat hyvin esillä, helppo tarkistaa pinnat. Variaattori tms. vaihteisto on parasta mitä olen kokenut. On yhtä aikaa pykäläinen ja pykälätön. Liikennevaloihin jos ei ole moottorijarrutusta, niin läpyskällä hoidan ja palaa automaattisesti D moodiin. Ihmeen hyvin pitää vauhtinsa, moottorijarrutus on harvinaisempaa. Auto on kaikkinensa hyvin kelvollinen monipuoliseen käyttöön kaupungissa ja maastoissa. Tykkään.

hannu_s
Viestit: 54
Liittynyt: 22 Heinä 2015, 19:43
Paikkakunta: Oulu

Re: OUTBACK 2022-2023

ViestiKirjoittaja hannu_s » 23 Loka 2022, 20:37

Jaa, eivät ole vieläkään päässeet eroon noista virtuoosi pykälistä :( liekköhän tuohon saisi ohjelmapäivityksen jolla niistä pääsisi eroon? Ei kyllä käynyt mielessäkään kysästä että miten on tuohon omaan kun huollossa käytin.

Entisessä 2010 Outback oli oikea CVT ja niin on tuossa XV:ssä. Ehkä siksi tuo onkin käyttöautona ollutkin :D

Veikeähän se on kun kaasua lisää niin vauhti rupeaa kiihtymään mutta moottorin kierrokset pysyy samana.

Pitäisi kait se käydä koeajamassa että kannattaako vuoden päästä alkaa jo päivittämään uudempaan.
Subaru Outback 2.5 -19
Subaru XV 2.0 -18

Sandman1
Jäsen
Viestit: 579
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: OUTBACK 2022-2023

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 23 Loka 2022, 21:04

Mie tinkasin sitä japanin ohjelmaa tohon laatikkoon jo silloin ekan kerran MY15 ja MY18 autoihin... Ei toivoakaan euroopan autoihin. Olivat jossain "kuulemma" testanneet, mutta ei olly hyvä.

Veikkaan että paskat sitä testattu oli...

.: Etuveto? Joku veikkauksen uus pelikö? :.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

JAKE_OUTBACK
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Loka 2022, 22:30

Re: OUTBACK 2022-2023

ViestiKirjoittaja JAKE_OUTBACK » 18 Marras 2022, 20:24

Non niin. Tänään Oulun RJ korjasi takaluukun. Testasin jo pihassa kerran ja toimi. On melko nopea luukku. Uuden moottorinostimen saanti kesti maaliskuulta tänne marraskuuhun. Aikaviivettä selittää jokin järjestelmävirhe, eli ATK. Ilmeisesti olisi ollut mahdollisuus nopeanpaan korjaukseen jos tämä myyntiliike olisi oikein pinnistänyt asiakkaan puolesta. Nyt on tilanne hyvä jos luukku huomennakin toimii reppua ja kameroita konttiin laittaessa ja poluilta palatessa. Pelkään että lukon toiminnassa voi vielä häikätä, se lukkolaitteen vaihto aiemmin ei poistanut havaittuja ongelmia.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa