HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

"Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Avatar
Madwiller
Viestit: 179
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:14
Paikkakunta: Kuopio

"Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja Madwiller » 31 Tammi 2015, 20:12

Tänne voitaisiin kasata tietoa mitä huomioida,kun on ostamassa käytettyä subarua.

Tässä muutama seikka:

-Onko huollot tehty ajallaan?
-Onko viritetty ja miten ?
-Jos tuonti peli "JDM" niin suositeltavaa olisi, että olisi ohjelmoitu suomen 98 oktaaniselle, ettei tapahdu ikävää nakutusta ja siitä koituvaa moottori rikkoa.
-Tietyissä malleissa esim. V4 ej20k moottorisessa imprezassa tuppaa kk-laakerit menemään n.100tkm kohdilla vaihtoon,eli sekin kannattaa ottaa huomioon, kun katselee eri yksilöitä. New age malleissa ei niin suuri tuo riski tunnu olevan.
Subaru Impreza STi Pullukka

Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
Toyota MR2 Turbo Rev3

Avatar
Samu
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22
Paikkakunta: Espoo

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja Samu » 01 Helmi 2015, 16:26

Newage Imprezoissa ruoste alkaa kukkimaan ensimmäiseksi takasiiven alta (sinne pääsee vettä -> siiven kiinnityspultit ruostuu), etulasin yläreunasta, takakaarista sekä etulokasuojien etuosasta (puskuri saattaa kuopissa ym. hakata kiinni -> maalipinta rikkoutuu). Samoin jos pyyhkimien varsista kuorii maali niin se kertoo siitä, että autolla on hierottu suolapaskassa tai toisten perseessä kiinni.

Newage STI:n takaiskarit kolisee hidastetöyssyissä ym. heitoissa hitaasti ajettaessa -> tyyppivika -> poraa rasvanipat. Tälle ohje jostain?

DCCD:llä varustetuissa malleissa aivan normaalia, että voimansiirto rutisee / paukkuu jos ohjainrullan "lock" asennossa kääntelee jyrkemmin.

Ulkoisesti samanlaisen ns. "blobeyen" (Impreza vm.2003-2005) STI-mallien pulttijako vaihtui kesken tuotantokauden, eli vm.2005 malleissa 5 x 100 -> 5 x 114,3. Samalla alustan geometria ja muutama muukin asia uudistettiin, esimerkiksi keskikonsoli muuttui modernimmaksi ja vanteet levenivät 7,5 -> 8".
BMW 740Le '18
MX-5 '19
Pullukka STI '08

Ex 360 Modena F1
Ex 911 (997)
Ex Impreza WRX STI MY05
Ex Impreza WRX STI MY05

cherrymies
Viestit: 99
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 13:35

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja cherrymies » 02 Helmi 2015, 15:00

Madwiller kirjoitti:Tänne voitaisiin kasata tietoa mitä huomioida,kun on ostamassa käytettyä subarua.

Tässä muutama seikka:

-Onko huollot tehty ajallaan?
-Onko viritetty ja miten ?
-Jos tuonti peli "JDM" niin suositeltavaa olisi, että olisi ohjelmoitu suomen 98 oktaaniselle, ettei tapahdu ikävää nakutusta ja siitä koituvaa moottori rikkoa.
-Tietyissä malleissa esim. V4 ej20k moottorisessa imprezassa tuppaa kk-laakerit menemään n.100tkm kohdilla vaihtoon,eli sekin kannattaa ottaa huomioon, kun katselee eri yksilöitä. New age malleissa ei niin suuri tuo riski tunnu olevan.



Lisäilen senverran että myös V3 impussa ej20k ja laakerivaivat ,nimimerkillä GF8 wrx sti -97 ja kakkosen kiertokangen laakeri petti kilometreillä 70tuhatta. Remppa meneillään ja laakeri meni säädätyksessä, auto kaikinpuolin orkkis ja revittelemätön.

Vaihdelaatikotkin saa helposti rikki jos väärin käyttää, omassakin jo vähän antaa kuulua itsestään vaikka ei ole käsittääkseni revitelty.

Hmm mitäs muuta , vaihdekepin nivelet löystyy ja kytkinkin kuluu nopeammin kun perus vajaavetosissa. Ruostepaikoista en osaa sanoa kun sitä ei omassa ole, kerrankin! :lol:

Maffeja kuluu ja omakin siitä viasta kärsi...kolvailu auttoi ensihätään ja säädätyksessä pääsi eroon koko mittarista. Kallis osa kuin piru (ainakin tuo oranssi) , vapaavirtausfilsut noita syö myös.

Öljypumpun takalevyn ruuvit kannattaa vetää lukitteella, ominaisuus on että löystyvät ja pumpun tuotto tippuu. Hoituu tämäkin homma samalla kun esmes jakopäätä tekee. Öljynpainemittari kannattaa laittaa, kuin myös laajakaista.
-Impreza GF8 Ver3 Wrx Sti -97 Jdm
-Terrano WD21 V6 Wide -93 Jdm
-Carina E 1.6 -92
-Cherry N12 1.6 -82
-Altezza SXE10 "TRD" -01 Jdm
-Civic EG9 SIR -94 Jdm
+muita

Bruce Wayne
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 14:18

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja Bruce Wayne » 02 Helmi 2015, 22:11

Madwiller kirjoitti:-Jos tuonti peli "JDM" niin suositeltavaa olisi, että olisi ohjelmoitu suomen 98 oktaaniselle, ettei tapahdu ikävää nakutusta ja siitä koituvaa moottori rikkoa.

Millä oktaanilla ne Japanissa ajelee ja missä pystyy ohjelmoimaan -00 STI Imprezan?

Avatar
Madwiller
Viestit: 179
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja Madwiller » 03 Helmi 2015, 01:28

Ecutek:lla pystyy softaamaan, ja paikkoja on monia esim. Subtec ja artec
Subaru Impreza STi Pullukka

Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
Toyota MR2 Turbo Rev3

Bruce Wayne
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 14:18

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja Bruce Wayne » 03 Helmi 2015, 07:41

Onnistuuko AMW:llä?

Bruce Wayne
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 14:18

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja Bruce Wayne » 03 Helmi 2015, 08:52

Bruce Wayne kirjoitti:Onnistuuko AMW:llä?

Itse itselleni vastaten, AMW:llä ei ole Ecutekin laitteita. Maatsi oli sitä mieltä että tuskin tulee moottoririkkoa, mutta epätasaisesti voi vetää sytytyksen pätkimisen johdosta.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja Mauri H » 03 Helmi 2015, 10:16

Bruce Wayne kirjoitti:
Bruce Wayne kirjoitti:Onnistuuko AMW:llä?

Itse itselleni vastaten, AMW:llä ei ole Ecutekin laitteita. Maatsi oli sitä mieltä että tuskin tulee moottoririkkoa, mutta epätasaisesti voi vetää sytytyksen pätkimisen johdosta.


Melkein tekisi mieli sanoa että jokainen japanintuonti porsii ennemmin tai myöhemmin siksi ettei konetta ole viitsitty säädättää Suomen bensalle. Noissa on vakiona todella hyvät männät, eikä ne aivan pienestä hajoa, silti niitä tuntuu laukeavan siellä sun täällä ja useimmille tapauksille yhteistä on se että säätöä ei ole raskittu tehdä.

On aivan sama mitä kamaa sinne koneeseen on tungettu jos se kaiken perusta eli säätö on poskellaan.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
JayL
Jäsen
Viestit: 233
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 09:19
Paikkakunta: RMK

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja JayL » 03 Helmi 2015, 10:24

Mauri H kirjoitti:Melkein tekisi mieli sanoa että jokainen japanintuonti porsii ennemmin tai myöhemmin siksi ettei konetta ole viitsitty säädättää Suomen bensalle. Noissa on vakiona todella hyvät männät, eikä ne aivan pienestä hajoa, silti niitä tuntuu laukeavan siellä sun täällä ja useimmille tapauksille yhteistä on se että säätöä ei ole raskittu tehdä.

On aivan sama mitä kamaa sinne koneeseen on tungettu jos se kaiken perusta eli säätö on poskellaan.

Ei säätämisestä varmastikaan haittaa ole, mutta ei se aina ole välttämätöntä. Mä oon ajanut kohta 65 tkm JDM twin turbolla (ei ole säädetty, ahtoja on kuitenkin hieman vakiota enemmän), eikä mitään ole hajonnut. Radallakin oon käynyt, mutta pääosin ajotapa on melko rauhallinen.

Taitaa valtaosa Gen III JDM Legacyistä olla säätämättömiä, kun näiden saaminen säädettäväksi on Suomessa ongelmallista. Sitä paitsi twin turboja on viety ihan virallisesti Australiaan ja paikallisen korjaamo-oppaan mukaan vähimmäisoktaaniluku on 98. En tosin tiedä, onko aussiversiot säädetty uudelleen paikalliselle bensalle maahantuojan toimesta.
STI MY05, Ioniq Plug-In MY18, Modus MY05 (ex: BH5 TT MY99, olympiavolkkari)
-------------------------------------------------------
Teen käännöstöitä EN --> FI, ota yhteyttä (YV)

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja SixStars » 03 Helmi 2015, 10:35

Just tuo JayL:n kommentti, gen III Legacy revision C asti kun on se JECSin ecu, niin se taitaa tehdä monasti semmosen metamorfoosin, että elektroniikka muuttuu tiiliskiveksi kun siihen yrittää päästä käsiksi ( = eli liian kallista jos / kun niin käy, ja siksi tässä maassa ei oo kukaan tainnu enää uskaltaa yrittää ?? ) - varmasti olisin omanikin säädättänyt jos sillä muutamalla satasella ( vai mitä lie maksaakaan ) olis saanu jonkinasteisen mielenrauhan - jos näissä nyt semmosta tasoa saavutettavissa onkaan :wtf:

Mutta puuta koputellen täälläkin mennään, 165tkm avaamattomalla koneella :shh:
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Bruce Wayne
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 14:18

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja Bruce Wayne » 03 Helmi 2015, 10:51

SixStars kirjoitti:Just tuo JayL:n kommentti, gen III Legacy revision C asti kun on se JECSin ecu, niin se taitaa tehdä monasti semmosen metamorfoosin, että elektroniikka muuttuu tiiliskiveksi kun siihen yrittää päästä käsiksi ( = eli liian kallista jos / kun niin käy, ja siksi tässä maassa ei oo kukaan tainnu enää uskaltaa yrittää ?? ) - varmasti olisin omanikin säädättänyt jos sillä muutamalla satasella ( vai mitä lie maksaakaan ) olis saanu jonkinasteisen mielenrauhan - jos näissä nyt semmosta tasoa saavutettavissa onkaan :wtf:

Mutta puuta koputellen täälläkin mennään, 165tkm avaamattomalla koneella :shh:

JECS taitaa lukea tuossa omassa Imprezassakin, liekö sama tekele?

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja SixStars » 03 Helmi 2015, 11:58

Bruce Wayne kirjoitti:JECS taitaa lukea tuossa omassa Imprezassakin, liekö sama tekele?


Ei kyl mitn hajua.. tuskin ne nyt ihan sama on, kun näissä Legoissa on se twinisysteemi.. sen vaan tiedän että omaa ei taida kannattaa ronkkia :roll:
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

"Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja mechanix » 03 Helmi 2015, 12:09

Samaa sarjaa, eri softa ja tietty pientä eroa raudassa. Ecutek, esl, eculabs ainakin toimìi impussa.

cherrymies
Viestit: 99
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 13:35

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja cherrymies » 03 Helmi 2015, 16:03

Mauri H kirjoitti:
Bruce Wayne kirjoitti:
Bruce Wayne kirjoitti:Onnistuuko AMW:llä?

Itse itselleni vastaten, AMW:llä ei ole Ecutekin laitteita. Maatsi oli sitä mieltä että tuskin tulee moottoririkkoa, mutta epätasaisesti voi vetää sytytyksen pätkimisen johdosta.


Melkein tekisi mieli sanoa että jokainen japanintuonti porsii ennemmin tai myöhemmin siksi ettei konetta ole viitsitty säädättää Suomen bensalle. Noissa on vakiona todella hyvät männät, eikä ne aivan pienestä hajoa, silti niitä tuntuu laukeavan siellä sun täällä ja useimmille tapauksille yhteistä on se että säätöä ei ole raskittu tehdä.

On aivan sama mitä kamaa sinne koneeseen on tungettu jos se kaiken perusta eli säätö on poskellaan.



No mun laite ei nakun takia porsinut, säädätystarve oli tiedossa jo ennekun auton laivasin ja silti kiertokangen laakeri luovutti.

Kone oli sitäpaitsi avattaessa kaikin puolin muutoin priimakunnossa, tuon laakerin tunnit tulivat vaan täyteen.
Maailmalla ainakin ollaan sitä mieltä että etenkin juuri nuo ej20k-mosat herkkiä...

Ja en sitä sano etteikö joissain tapauksissa säädätys olisi pelastanut remontilta, kunhan nyt vain avauduin ;)
-Impreza GF8 Ver3 Wrx Sti -97 Jdm
-Terrano WD21 V6 Wide -93 Jdm
-Carina E 1.6 -92
-Cherry N12 1.6 -82
-Altezza SXE10 "TRD" -01 Jdm
-Civic EG9 SIR -94 Jdm
+muita

Bruce Wayne
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 14:18

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja Bruce Wayne » 03 Helmi 2015, 17:34

Liekö Lappeenrannan suunnalla Ecutek-säätäjiä?

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja Displaced » 03 Helmi 2015, 18:40

Ainut virallinen EcuTek säätäjä suomessa on Jauhiainen Kuopiossa.

Muilla ei ole lisenssejä jne, vaikka niohin periaatteessa päästään käsiksi ilmankin. (2001+)
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

smaikel
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Kesä 2016, 15:47

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja smaikel » 13 Tammi 2017, 12:59

[quote="Samu"]

DCCD:llä varustetuissa malleissa aivan normaalia, että voimansiirto rutisee / paukkuu jos ohjainrullan "lock" asennossa kääntelee jyrkemmin.

Mulla rutisee edestä 05 sti imppu dccd kun parkkipaikalla peruuttaa ja kääntelee onko tuo sitten normaalia? eteen tuli jo vaihdettua uudet vetonivelet ja edelleen rutisee.

Maxhine
Viestit: 93
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:46
Paikkakunta: Muurame

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja Maxhine » 01 Kesä 2017, 20:14

Dodiih, vanha lanka mut varmaan vielä ajaa asiansa... JA jos jossain jo juttua paremmin kertoilkaa. Hakuakin kokeilin tähän :arrow: päätyen...

Elikkäs mitä kannattaa huomioida, jos meinaa hankkia Imppua WRX STI alkaen vm. -11 (ilmeisesti vaihtui korin näillä tietämillä). Kaikki kommentit ja huomiot tervetulleita.
Outback 2.0 TD CVT -13 + Hydronic II + Easystart Remote+

SammyG
Viestit: 305
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:10

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja SammyG » 02 Kesä 2017, 02:07

Anteeksi. Mutta en voi olla kommentoimatta.

Jos ostat tuoreen esim 3 vuotta vanhan turbo-subarun saat hyvää ja kivaa varmuutta hommaan. Tuskin tulee vastaan ongelmia. No haittapuoli tässä on se, että nippu pitää olla kunnossa.

Jos ostat vanhan turbo-subarun niin aina pitää odottaa ongelmia. Sama homma skyllessä, suprassa, evossa jne jne. Ne on poljettu särki vanhoilla öljyillä ja viritetty budjetilla ja se siitä. Rikki menee ja jos ei muuta niin suomen suola on mennyt pohjasta läpi. Korjattavaa tulee, joten haittapuoli on se, että nippu pitää olla kunnossa. Itse jos tekee niin homma halpenee merkittävästi, mutta ei aina. Oppirahat on melkein aina maksettava.

Mikäli budjettisi riittää juuri ja juuri auton hankintaan siten, että käsirahan kanssa on ongelmia ja sen jälkeen velkavankeus raahaa kuukausittaisen budjettisi kroonisesti miinukselle. Älä osta mitään tehokkaampaa autoa. Viidakon laki.
(Poikkeuksena ne pelit jotka on ammattimaisesti tehty, mutta ne ei ole melkein koskaan nettiautos esillä vaan ne menee suoraan tutulle.)

Maxhine
Viestit: 93
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:46
Paikkakunta: Muurame

Re: "Turbo Subarua ostamassa?" FAQ

ViestiKirjoittaja Maxhine » 03 Kesä 2017, 12:43

SammyG kirjoitti:Anteeksi. Mutta en voi olla kommentoimatta.

Eipä mitään, kuten sanoin jo aiemmin et kaikki tervetullutta.

SammyG kirjoitti:Jos ostat tuoreen esim 3 vuotta vanhan turbo-subarun saat hyvää ja kivaa varmuutta hommaan. Tuskin tulee vastaan ongelmia. No haittapuoli tässä on se, että nippu pitää olla kunnossa.

No sinällään ei uutta, mutta kaipaisin enemmän jos on jotain ns tyyppivikoja tiedossa. Tietäs mihin varautua tai ainakin jo kysellä valmiiksi / selvitellä.

SammyG kirjoitti:Jos ostat vanhan turbo-subarun niin aina pitää odottaa ongelmia. Sama homma skyllessä, suprassa, evossa jne jne. Ne on poljettu särki vanhoilla öljyillä ja viritetty budjetilla ja se siitä. Rikki menee ja jos ei muuta niin suomen suola on mennyt pohjasta läpi. Korjattavaa tulee, joten haittapuoli on se, että nippu pitää olla kunnossa. Itse jos tekee niin homma halpenee merkittävästi, mutta ei aina. Oppirahat on melkein aina maksettava.

Hyviä pointteja. :thumbup:
Outback 2.0 TD CVT -13 + Hydronic II + Easystart Remote+


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa