Jampsu kirjoitti:Eikä ne rek. Katsastuksessa kattele mitään alusta lappuja. Eri juttu sit muutoskatsastuksessa.
SERE kirjoitti:MY98.
Täytynee käydä kysymässä että mitäs tehdään kun on jo japanin päässä laitettu. Veikkaan et pistää vaihtamaan
nokonzok kirjoitti:SERE kirjoitti:MY98.
Täytynee käydä kysymässä että mitäs tehdään kun on jo japanin päässä laitettu. Veikkaan et pistää vaihtamaan
Ei niitä kyllä oikeasti tarvi vaihtaa. Vaikea konttori tuntuu olevan, tuohan on yksi maailman helpoimmin leimattavista autoista.
Jampsu kirjoitti:nokonzok kirjoitti:SERE kirjoitti:MY98.
Täytynee käydä kysymässä että mitäs tehdään kun on jo japanin päässä laitettu. Veikkaan et pistää vaihtamaan
Ei niitä kyllä oikeasti tarvi vaihtaa. Vaikea konttori tuntuu olevan, tuohan on yksi maailman helpoimmin leimattavista autoista.
Joo ei tunnu helppoa olevan, melkein oma r33 skyline meni samalla vaivalla jopa helpommin kilpiin 8v sitten, sen jälkeen hommat on helpottunu aikamoisen paljon ps.a-katsastuksella kilvitin
SERE kirjoitti:Nyt siis tilanne se että tarvii kulmien säädöstä lapun
Kennedy kirjoitti:SERE kirjoitti:Nyt siis tilanne se että tarvii kulmien säädöstä lapun
Tuli vaan mieleen, että pitääkö ne kulmat olla suositusarvojen sisällä vai ei? Koska vaaditaan todistus kulmiensäädöstä, mutta ei sen tarkemmin asiaa käydä läpi. Voi sanoa, että on säädettyä tarkoituksella iso camberi.
Käy hakemassa 30e Vianorista mittaraportin ja antaa sen.
( ei ole ikinä meinaan katsonut läpi edes paperia jos tuollaista antanut. Yleensä vaan katsoo, että paperi saatu. )
Jampsu kirjoitti:SERE kirjoitti:SERE kirjoitti:Ai se onnistuu noin. Kun tullin sivuilta joskus luin että pitää olla hyväksytty päätös että saa verotettua niin en sitten ole hakenut vikalistaa.
Mä oon verottanu yhden subarun pelkällä vastaavuustodistuksella ja kaks kappaletta tolla väliaikaisella todistuksella. Viimesin tän vuoden keväällä.
Noniin täytyy sitten huomenna käydä konttorilla ja soittaa tulliin että saavat lapun samana päivänä. Ihme ettei ne ehdota tollasta ku ei kumminkaa halua mitään muutakuin rahat pois. Niitä taida kiinnostaa siitä pidemmälle mikään.
Tai sit lähetän kopion vastaavuustodistuksesta. Oisko alle 100kg eroa ja verotus menee mutenkin keskimääräisen ajosuoritteen mukaan. Katotaan huomenna siis lisää mitä päätän tehdä.
SERE kirjoitti:Mun ei ees tarvinnu lähettää mitään kun kävi katsastamassa niin käsittelijä oli kattonu trafin sivuilta tiedot ja tunnin sisällä tuli lasku sähköpostiin.
Tammikuun loppuun asti on nyt vaan aikaa sit uudestaan käydä näyttämässä tota autoa leimalla.
nokonzok kirjoitti:SERE kirjoitti:Mun ei ees tarvinnu lähettää mitään kun kävi katsastamassa niin käsittelijä oli kattonu trafin sivuilta tiedot ja tunnin sisällä tuli lasku sähköpostiin.
Tammikuun loppuun asti on nyt vaan aikaa sit uudestaan käydä näyttämässä tota autoa leimalla.
Tehtiinkö uuden vai vanhan käytännön mukaan? Paljonko oli veroprosentti? Lakihan muuttuu nyt vuoden vaihteessa.
SERE kirjoitti:nokonzok kirjoitti:SERE kirjoitti:Mun ei ees tarvinnu lähettää mitään kun kävi katsastamassa niin käsittelijä oli kattonu trafin sivuilta tiedot ja tunnin sisällä tuli lasku sähköpostiin.
Tammikuun loppuun asti on nyt vaan aikaa sit uudestaan käydä näyttämässä tota autoa leimalla.
Tehtiinkö uuden vai vanhan käytännön mukaan? Paljonko oli veroprosentti? Lakihan muuttuu nyt vuoden vaihteessa.
Vanhan. Kuulemma menee johonkin tammikuun puoleen väliin ennenku ne pystyy verottamaan uudella käytännöllä. Suositteli sieltä että tehdään nyt pois alta ja sit oikasulla ylimääräset takasin. Prosentti tais olla joku 33.
nokonzok kirjoitti:Kestää vaan muutoksenhaun kautta n. vuoden. Oma maalaisjärki olisi sanonut, että nimenomaan kannattaa tehdä uuden metodin mukaan niin ei tarvitsisi turhaan tulliakaan kuormitta oikaisuvaatimuksella. Mutta järki ei tunnetusti siinä instanssissa ole ennenkään ollut kovin kovassa huudossa.
Kaltsu kirjoitti:Ei mennyt tänään Foren rek. katsastus läpi kun ei löytynyt co2 päästötietoja. Tarvii kuulemma vuotuisen käyttöveron määrän määrittämiseen. Olin siinä käsityksessä päästötietojen puuttuessa käytetään verotuksen perusteena kokonaismassaa, vai päteekö tämä vain vanhempiin autoihin? Trafilta tulee kuulemma tiedot muutaman päivän kuluessa.
nokonzok kirjoitti:En lakkaa hämmästelemästä kuinka kujalla katsuri voi työssään olla. Täysin aiheeton hylsy, koska kuten tässä on jo todettu, päästöihin merkataan suoraan taulukosta löytyvä painon mukaan määräytyvä arvo.
Kaltsu kirjoitti:nokonzok kirjoitti:En lakkaa hämmästelemästä kuinka kujalla katsuri voi työssään olla. Täysin aiheeton hylsy, koska kuten tässä on jo todettu, päästöihin merkataan suoraan taulukosta löytyvä painon mukaan määräytyvä arvo.
Tässä voidaan puhua monikossa koska autoa tutkailtiin kahden miehen voimin..................
Löytyisiköhän tuosta toimitatavasta ohjeistusta, jonka voisin tulostaa ja käydä huomenna oikaisemassa asian kuntoon?
nokonzok kirjoitti:Kaltsu kirjoitti:nokonzok kirjoitti:En lakkaa hämmästelemästä kuinka kujalla katsuri voi työssään olla. Täysin aiheeton hylsy, koska kuten tässä on jo todettu, päästöihin merkataan suoraan taulukosta löytyvä painon mukaan määräytyvä arvo.
Tässä voidaan puhua monikossa koska autoa tutkailtiin kahden miehen voimin..................
Löytyisiköhän tuosta toimitatavasta ohjeistusta, jonka voisin tulostaa ja käydä huomenna oikaisemassa asian kuntoon?
Ohjeistus löytyy ihan suoraan laista. Autoverolain liitteistä löytyy se taulukko, jota myös siis ajoneuveron tapauksessa sovelletaan. Ja onhan se nyt katsastajan asia selvittää se jos ei muuten tiedä.
Jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut perävaunun kytkentätietoja, eivätkä tiedot selviä rekisteritiedoista, kytkentämassat määräytyvät valmistajan ilmoituksen sijaan seuraavasti:
• jarruton O1-luokan perävaunu: puolet vetoauton omasta massasta, kuitenkin enintään 750 kg,
• jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3500 kg. Jos vetoauto on M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo eli maastohenkilö- tai pakettiauto, voi perävaunun massa olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3500 kg.
Kaltsu kirjoitti:Eli tarkoittaako tämä sitä, että vaikka rek. otteessa ei ole kytkentämassoja merkittynä niin autolla saa silti vetää kuormia yllämainittujen rajojen puitteissa?
Kaltsu kirjoitti:Kävin konttorilla kysymässä asiasta ja sanoivat että eivät saa itse laittaa sitä arvoa papereihin vaan tiedon täytyy tulla trafilta. Selailin tuossa tullin papereita ja tuo sama ylempänänä oleva arvo oli sinnekkin laitettu. Odotellaan nyt sitten sitä trafin "virallista" arvoa kun ei muutakaan voi
Kaltsu kirjoitti:Kävin konttorilla kysymässä asiasta ja sanoivat että eivät saa itse laittaa sitä arvoa papereihin vaan tiedon täytyy tulla trafilta. Selailin tuossa tullin papereita ja tuo sama ylempänänä oleva arvo oli sinnekkin laitettu. Odotellaan nyt sitten sitä trafin "virallista" arvoa kun ei muutakaan voi
Toinen ihmetyksen aihe oli peräkärryn kytkentämassat. Vastaavuustodistuksessa ei niitä ollut eli niitä ei tullut myöskään rek. otteeseen. Kuitenkin trafin sivuilta löytyy seuraavanlainen ohjeistus asiasta:Jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut perävaunun kytkentätietoja, eivätkä tiedot selviä rekisteritiedoista, kytkentämassat määräytyvät valmistajan ilmoituksen sijaan seuraavasti:
• jarruton O1-luokan perävaunu: puolet vetoauton omasta massasta, kuitenkin enintään 750 kg,
• jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3500 kg. Jos vetoauto on M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo eli maastohenkilö- tai pakettiauto, voi perävaunun massa olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3500 kg.
Eli tarkoittaako tämä sitä, että vaikka rek. otteessa ei ole kytkentämassoja merkittynä niin autolla saa silti vetää kuormia yllämainittujen rajojen puitteissa?
tony86 kirjoitti:Nytten heittäyty katsastusmies aivan idiootiksi. Sain subarulta kaikki tarvittavat tiedot millainen kyltti kuuluu olla.
Ajattelin käydä konttorilta kysymässä että tälläisen tarrakyltin saisin subarulta.
Katsastusmies vastasi siihen vain että ei kelpaaa. Pitää olla alumiinin johon on kaiverettu tiedot ja pitää olla kahdella popniitillä kiinni.
Kysymys kuuluukin nytten, että pitääkö katsastus suorittaa uudestaan vai voiko joku katsastusasema suorittaa hylyätyn katsastuksen loppuun?
nokonzok kirjoitti:tony86 kirjoitti:Nytten heittäyty katsastusmies aivan idiootiksi. Sain subarulta kaikki tarvittavat tiedot millainen kyltti kuuluu olla.
Ajattelin käydä konttorilta kysymässä että tälläisen tarrakyltin saisin subarulta.
Katsastusmies vastasi siihen vain että ei kelpaaa. Pitää olla alumiinin johon on kaiverettu tiedot ja pitää olla kahdella popniitillä kiinni.
Kysymys kuuluukin nytten, että pitääkö katsastus suorittaa uudestaan vai voiko joku katsastusasema suorittaa hylyätyn katsastuksen loppuun?
Katsastaja on väärässä. Ilmoitus Trafille aivan ilman muuta. Tiedot on ohjeen mukaan oltava, mutta mitää alumiinista kilpeä ei todellakaan tarvita. Kuten jo aikaisemmin todettiin, paperilappu kontaktimuovilla tulipeltiin on aivan riittävä ratkaisu myös Trafin mielestä.
Tällaisista perseilyistä kannattaa aina ilmoittaa Trafille, muuten mikään ei muutu. Periaatteessa kannattaa aina pyytää myös selvitys siitä, mihin pykäliin aivopierut perustuu. Yleensä tosin se tuppaa vaan suututtamaan katsuria vielä vähän lisää, vaikka lakisääteisestä velvollisuudesta onkin kysymys.
Muoks: Siinä ekstra kilvessä pitää olla mainittu auton valmistaja, runkonumero, kokonaispaino ja akselipainot erikseen kummallekin akselille.
tony86 kirjoitti:Onko muut saannu auton 5 paikkaiseksi .
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa