HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 28 Loka 2015, 20:23

Edellinen auto oli piristetty Toyota MR2 turbo, joka oli kyllä aika paljon ripeämpi ja vaihteisto/kytkin puolelta paljon nopeampi kiihdyttää, kuin tämä Subaru, mutta se oli myös paljon kevyempi, joten oletinkin tämän olevan ainakin hieman hitaampi. (MR2 n. 255hv ja 1220kg)

Kai tuota pitää viimeistään keväällä miettiä, josko sitten säädättäisi.

Pari videota otin tänään, jos jotakuta kiinnostaa katsoa miten tuo nyt toimii.

1.) Ahtopainemittari 2. vaihde n. 3500rpm ensin kaasua jonkin verran sitten lämä tiskiin.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/583 ... hdytys.mp4
2.) RPM 2. vaihteella täyskaasulla.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/583 ... 2K_RPM.mp4
3.) Ahtopainemittari 3. vaihde, täyskaasulla.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/583 ... hdytys.mp4
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

andrei
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:59
Paikkakunta: 016

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja andrei » 28 Loka 2015, 21:15

Minä ainaki kokeilisin vielä toisella mittarilla.
Vaikka mekaaninen ja letkulla ikkunan ravosta.
Forester MY06

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja JuPe » 28 Loka 2015, 21:30

Otappas kuva siitä konehuoneesta ja etenkin oikeasta iskaritolpasta. Siinä tolpan edessä on vakio ahtopaineen säädin ja hyvin usein jälkiasenteinen kuulajousiventtiilikin tulee asennettua samalle tontille.

Tuo voisi olla nyt hukkiksen jousen määräämää tuo ahtopaine. Jos en väärin muista niin joku 0.5-0.7bar se antaa ilman ohjausta.

Muistaako muut tuon paineen varmemmin?

Meneekö hukkaportille, turbon koteloon ja turbon inletin mutkaan siihen ohjaustehostimen pumpun viereen alipaineletkut? Mikä letku menee mihinkin nippaan ahtosolenoidissa? Siellä on yksi nippa solenoidin pohjassa ja kaksi päällekkän solenoidin kyljessä.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja TJani » 29 Loka 2015, 11:32

Ahtojen määrä tosiaan vähän vaikuttaisi siltä että ei olisi ohjausta ollenkaan, vaan menisi suoraa kellon mukaan. Tosin ehkä vähän korkeammat vielä pitäisi olla ja mielestäni hitaammin nousta. Kannattaa tutkia että miten ne letkut menee siellä hukkaportin tykönä, kuten JuPe opasti.
Vähän tuo mittarikin epäillyttää kun tekee tuollaisia äkkiliikkeitä ettei silmä pysy perässä.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

andrei
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:59
Paikkakunta: 016

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja andrei » 29 Loka 2015, 11:38

TJani kirjoitti:Vähän tuo mittarikin epäillyttää kun tekee tuollaisia äkkiliikkeitä ettei silmä pysy perässä.


Tämän takia ehdottelinkin kokeilemaan toisella mittarilla.
Sähäkät on liikkeet neulalla :D
Forester MY06

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 29 Loka 2015, 12:02

Hyviä ideoita ja ohjeita, kiitos niistä. Yritän tänään katsella noita letkuja ja ottaa kuvia. Toista mittaria ei ole, että voisi kokeilla, enkä sitäkään ole löytänyt, että mihin ton nykyisen mittarin letku ylipäänsä menee. Valitettavasti olen suhteellisen kädetön itse, mitä tulee auton tekniikkaan. Öljyt ja suodattimen osaan vaihtaa, mutta en juuri muuta.

Olisiko tuosta sitten jotenkin ohitettu se moottorinohjaus juuri sen takia, etteivät ne ahdot nouse sinne 1,3 bar lukemiin mille on joskus säädetty. Noh, jos (todennäköisesti kun) näyttää siltä, että ei tästä omasta tsekkausta ole mitään hyötyä, niin olen tässä alustavasti sopinut nimimerkki scoopytune:n kanssa auton tsekkauksesta ja säätämisestä. Ei siihen rahaa olisi, mutta jotenkin tuntuu, kun katselee tuon eo:n koneremppakuittia, että säästäminen tässä kohtaa voisi, kuten moni foorumilaisista on todennutkin, olla hölmöläisen hommaa..
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 29 Loka 2015, 19:29

Joo, kuvia konehuoneesta:

https://www.dropbox.com/sh/lsq4fjfa5lge ... r5Cha?dl=0

Jos olen käsittänyt oikein, niin tuo ei näytä ihan siltä miltä pitäisi.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Displaced » 29 Loka 2015, 20:00

Kuvista nyt puuttuu vähän olennaista, eli tulo turbolta. Mutta eiköhän ne ihan oikein ole:

Noin pitäisi olla:
Kuva
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 29 Loka 2015, 20:40

Hyvä kuva :thumbup:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja JuPe » 29 Loka 2015, 21:12

Tarkastahan että nuo alipaineletkut on oikeasti tuon Displacedin kuvan mukaisesti. Noista sun ottamista kuvista ei nää ihan kaikkea, mutta ainakin minustä tuo ahtosolenoidin pohjasta lähtevä letku kääntyy hiukan kummalliseen suuntaan.

Ja pahoitteluni, tajusin just että selitin kolmeporttisen solenoidin rakenteen tuossa aikaisemmin. Kaksi porttisessa ei tietenkään ole kahta päällekkäistä nippaa solenoidin kyljessä.

Mitä tuo by-pass valven laipan välissä oleva mössö oikein? Eli siis siinä intercoolerin kyljessä oleva kellertävä kama.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja JuPe » 29 Loka 2015, 21:17

Tenox kirjoitti:Hyviä ideoita ja ohjeita, kiitos niistä. Yritän tänään katsella noita letkuja ja ottaa kuvia. Toista mittaria ei ole, että voisi kokeilla, enkä sitäkään ole löytänyt, että mihin ton nykyisen mittarin letku ylipäänsä menee. Valitettavasti olen suhteellisen kädetön itse, mitä tulee auton tekniikkaan. Öljyt ja suodattimen osaan vaihtaa, mutta en juuri muuta.

Olisiko tuosta sitten jotenkin ohitettu se moottorinohjaus juuri sen takia, etteivät ne ahdot nouse sinne 1,3 bar lukemiin mille on joskus säädetty. Noh, jos (todennäköisesti kun) näyttää siltä, että ei tästä omasta tsekkausta ole mitään hyötyä, niin olen tässä alustavasti sopinut nimimerkki scoopytune:n kanssa auton tsekkauksesta ja säätämisestä. Ei siihen rahaa olisi, mutta jotenkin tuntuu, kun katselee tuon eo:n koneremppakuittia, että säästäminen tässä kohtaa voisi, kuten moni foorumilaisista on todennutkin, olla hölmöläisen hommaa..


Tuo nykyisen ahtopainemittarin letku näyttäis menevän tuossa koneen vasemmalla puolella olevassa haitariputksessa imusarjan keskellä olevaan nippaan. Eli siitä paisarin korkin yli/vierestä.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 29 Loka 2015, 21:24

Auto menee ens viikolla tsekattavaksi ja samalla varmaan säädettäväksi. Kiitos kaikille neuvoista yms. :thumbsup:

Edit: En tiedä mitä se aine on. Näytti muistaakseni ruosteelta jos samassa mönjässä ollaan, mutta ei se varmaan voi sitäkään oikein olla.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 02 Marras 2015, 20:39

Japan Motorsilta tuli tietoa, että todennäköisesti Eaglen veivit on koneessa. Ihan varmaksi ei muistanut. Huomenna selvinnee missä säädöissä tuo oikein on. Kerron siitä sitten, tai vaihtoehtoisesti annan asiantuntijan kertoa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 04 Marras 2015, 11:02

Noniin. Eilen lähdin ennen yhdeksää liikenteeseen ja palasin kotiin yöllä 2:30 maissa. Se kertonee siitä, että ei mennyt ihan kuin Strömsössä. Tosin aluksi kaikki näytti menevän oikein hyvin. Aluksi autosta purettiin puolen tusinaa "patenttia" pois. Ahtopainepuolella oli letkuin ohitettu sekä ahtosolenoidi, että sitä kautta ecu. Eli se mitä täällä epäiltiinkin ja se selitti ahtopaineen käytöksen ja vähäisyyden. Sitten päästiin itse karttojen pariin ja sellainen disclaimeri, että minulla ei ole varmaa tietoa edellisten karttojen tekijästä tai firmasta missä ne on tehty - vain suusanallinen väite asiasta. Säätäjän mukaan kartat, eivät olleet oikein asialliset, toisaalta ne oli tehty autoon ennen täydellistä koneremonttia, eikä minulla ole tietoa onko ollut tuolloin kiinni jotain osia, mitä nyt ei ole.

No, karttojen teko ja niiden testaaminen ja hienosäätö ajamalla toivat jo hymyä suupieliin, kun auto todellakin tuntui erilaiselta kuin ennen. Ongelmia ei missään vaiheessa tullut ja kartat saatiin hierottua kutakuinkin optimaalisiksi. Maksimipaineeksi säädettiin vajaa 1,3bar. Lähdin sitten ajamaan kotiin, hyvinkin aikataulussa. Auto toimi hyvin, kunnes kävin tankkaamassa (Teboil 98E) ja syömässä. Siitä sitten lähdettyäni meinasin lähteä ohittamaan rekkaa hieman reippaammin ja pudotin kolmoselle. No 4trpm jälkeen hillitön paukkuminen ja röpinä putkestä. Ohitus jäi tekemättä, pysäsin ja kokeilin uudestaan tyhjällä tiellä, niin 4-6trpm paukkuu, ei siis sytytä oikein. 6trpm-> vetää taas kutakuinkin niin kuin kuuluu. Tämä siis täyskaasulla, osakaasulla toimii suht normaalisti. Eikun tien sivuun ja soitto säätäjälle ja takaisin kohti pajaa.

Pajalla tsekattiin kaikki mahdolliset letkut, katsottiin vikakoodit (ei mitään), jotain siellä koneella näkyi liittyen johonkin säätöön ecussa, mutta ei muuta. Pari letkua korjattiin vielä mahdollisten imuvuotojen varalta ja koeajolle. Sama ongelma jatkuu. Ei sytytä ja ajoittuu siis hetkeen jolloin ahtopaineet nousevat suurimmilleen. Kartat käytiin vielä uudelleen läpi ja niissä ei sanomista. Seos OK, eli bensakaan ei syyllinen ole. Tämän jälkeen vaihdettiin vielä tulpat ja putsattiin suuttimien maajohdot, varmistettiin, että suuttimien liittimet on kunnolla kiinni ja käytiin vielä kerran läpi kaikki mahdolliset letkut, nollattiin ecu jne. Ei apua. Kello lähenteli siinä sitten yhtätoista, joten aikaa ei enää vian etsintään ollut.

Ainoa mikä havaittiin viimeisellä lenkillä oli mahdollinen ongelma akussa / laturissa. En nyt tiedä oliko kyseessä akun virran taso, vai latausjännite, mutta se oli ajossa alle 12volttia. Laturi tai laturin remmi ääntää kylmänä ja se oire on pahentunut. Remmiä kiristettiin samalla eilen muun puuhailun ohessa, vinkumiseen sillä ei ollut vaikutusta. Tämän jälkeen ennen kotimatkaa irroitin vielä takaluukussa olevasta lisäakusta johdot, mutta sillä ei ollut toimintaan vaikutusta. Toki nyt tajuan, että laturi on tosiaan joutunut oman toimen ohella lataamaan ylimääräistä akkua, joten onhan sekin vaikuttanut asiaan jos se nyt on hajoamassa.

Kysymys kuuluukin, että mitäs nyt tehdään? Voiko huono akku ja/tai laturi tehdä tällaista? Ennen kuin puen ostohousut jalkaan ja lähden laturikaupoille, kysyisin mitä muita vaihtoehtoja on jäljellä? Mitään vikakoodeja ei muistiin edelleenkään tule pätkimisestä huolimatta.

Plussat:
- Auto on nyt viimeisen päälle säädetty ja toimi hetken erittäin hyvin
- Autossa lienee (säätäjän kokemuksen perusteella) sintterikytkin
- Kone lienee kunnossa.
- Lukuisia patentteja purettu, letkuja vaihdettu parempiin, vuotoja korjattu ja tulpat vaihdettu
- Ahdot OK ja toimi niiltä osin moitteetta
- Säätäjän ammattitaito ja palvelu loistavaa
- Liikkuu osakaasulla nyt ripeämmin kuin täyskaasulla ennen

Miinukset
- Täyskaasukiihdytykset eivät onnistu
- Syy pätkimiseen edelleen mysteeri
- Yksi puolista uudemman korimallin, eli "väärä"
- Huohotinputkissa edelleen öljy/vesi mönjää. * Katsottu putken lähtöön kannessa ja se puhdas, putki kuskin puolelta sen sijaan ei. Myös paisarin ja muovisäiliön korkkien alla vesi normaalia ja toisaalta taas öljykorkin alla ei merkkejä sekoittumisesta, sekä mittatikussa öljy puhdasta.

* Se aine siinä coolerin päällä oli tuota mönjää ja putki siitä kohtaa siis vuosi. Se(kin) vuoto korjattu nyt.

Yhteenvetona siis mitä on tehty uuden vian ilmenemisen jälkeen.
- Katsottu letkut moneen kertaan läpi
- Vaihdettu tulpat
- Nollattu ECU, katsottu kartat läpi
- Irroitettu lisäakun kaapelit

Lisäksi mainittava, että toimi siis useamman testikiihdytyksen oikein tuollakin puolalla yms. jutuilla. Ahtopainemittarille on otettu letku epäortodoksisesta paikasta, mutta sekin oli siinä testienkin ajan. (En osaa selittää, mutta käytöstä on poistettu jokin saastehimmeli tai jotain ja mittarin letku menee sen paikalle imusarjaan, mittari näyttää oikein.)

Apua kaivataan, vai haluaako joku ostaa halvalla...
Viimeksi muokannut Tenox 04 Marras 2015, 11:28, yhteensä muokattu 4 kertaa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja JuPe » 04 Marras 2015, 11:17

Mitään en sähköstä älyä, mutta varmasti alhainen jännite voi aiheuttaa tuon. Puola ei jaksa syöttää ja tulppaa ei kiinnosta kipinät kun sylinterissä on valtava paine.

Latureita löytyy varmasti klubilaisten varastoista kohtuu hintaan.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 04 Marras 2015, 11:21

Joku ystävällinen sielu voisi heittää ketjuun ohjeet (yleismittari löytyy) laturin latausjännitteen mittaamisesta ja arvoista joita pitäisi tulla. Myös tarjouksia latureista otetaan vastaan (samoin kuin vaihtotyöstä).

Edit: Vai onko tähän lisättävää / korjattavaa?

http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_k ... kistaminen
Viimeksi muokannut Tenox 04 Marras 2015, 11:38, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
jtuomain
Viestit: 260
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:00

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja jtuomain » 04 Marras 2015, 11:36

Sytytyspuolella on tietysti itse ne puolatkin, mutta jostainhan muusta ongelmastahan tuo alhainen latausjännite kertoo.
Subaru Impreza WRX STI 2006 "Club"

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 04 Marras 2015, 11:38

Käsitin, että rikkinäinen puola antaisi vikakoodia?
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja mechanix » 04 Marras 2015, 13:46

Ei välttämättä anna, toimii kuitenkin mutta kyykkää isommilla ahdoilla. Ja mistäpä se haistelis sitä jos muuten toimii mutta kipinä sammuu matkalla. Lataus/akku vaan kuntoon ja jos vielä pätkii niin sitten puolien vaihtoon.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 04 Marras 2015, 14:52

Tästä taitaa tulla vielä kallis auto...
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 04 Marras 2015, 18:36

Otin tuon Optiman Yellowtop akun pois takahutlaarista kokonaan (oli muuten todella painava) ja kaapelit irti auton varsinaisesta akusta. Kiristelin samalla akun navat, laturille tulevan johdon laturin päästä yms. pientä. Mittasin akut, molemmissa yli 12 volttia, sitten mittasin käynnissä jännitteen ja se oli normaalikuormalla 14,12 volttia, kaikki mahdolliset hilavitkuttimet päällä 12,5 volttia. Auton akku heti sammutuksen jälkeen 13 volttia. Ajattelin ensin, että lienee laturi kunnossa, etenkin kun laturi itse ei vingu vaan pienikin suihkaus kitkasparytä remmiin lopettaa ulvonnan. Eiliseltä säätäjältä kuitenkin sain tietää, että ajon aikana latausjännite putosi välillä ilman erityistä kuormaakin 12 voltin tuntumaan, välillä oli 14.

Miltäs tuo nyt kuulostaa? Laturi- vai puola vialta? Vai molemmilta? Vika on siis edelleen päällä vahvasti.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Urran » 04 Marras 2015, 18:40

Latausjännite pitäis olla luokkaa 13-14V

Jos EJ20/25 kattilassa pitää ulkoistaa laturin vaihto niin sit saa kyllä mennä häpeänurkkaan. En keksi mitään muuta "osanvaihto" operaatiota mikä ois yhtä helppo.
Viimeksi muokannut Urran 04 Marras 2015, 18:41, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja mechanix » 04 Marras 2015, 18:40

En tiedä miten tuo vakioecu tarkalleen ohjaa laturia, mutta ainakin 3gen legassa tiputtaa jännitteen 12v tuntumaan kun on kaasua riittävästi. Jos säätäjä on sitä mieltä että jännite käyttäytyy oudosti niin luultavasti silloin niin tekee...
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 04 Marras 2015, 18:57

Urran kirjoitti:Jos EJ20/25 kattilassa pitää ulkoistaa laturin vaihto niin sit saa kyllä mennä häpeänurkkaan. En keksi mitään muuta "osanvaihto" operaatiota mikä ois yhtä helppo.


Se siis on niin helppo miltä se näyttää.. Ehkä se menisi sairaanhoitajankin koulutuksella. Ehkä. Hihnan vaihto siinä samalla jännittää kanssa. :shock:

Pitää selvitellä tuota jänniteasiaa vielä. No pitää yrittää pysyä positiivisena. Voi tuolla nyt ajaa noinkin.

Edit: On kyllä kieltämättä käynyt mielessä sekin vaihtoehto, että palauttaa sen ahtosolenoidin ja ecun ohituksen toistaiseksi. Ei vaan millään haluaisi, kun sai esimakua normaalista toiminnasta isommilla ahdoilla.

Edit2: Ääh, yritetään nyt laittaa asiallisesti kuntoon vain. Kaivoin esiin säästöpossuni ja punnitsin sen. Hiukan vajaa 13kg kolikoita miinus Hippon paino. Se mitä sieltä kannan pankkiin saa luvan olla sitten budjetti jatkoremppoihin. :thumbsup:
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Kone
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 16:59
Paikkakunta: Hellsinki/Virolahti

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Kone » 04 Marras 2015, 23:59

Akku ilmeisesti ok, joten jostakin käytetty ,varmuudella ehjä, laturi ja kokeilee sillä. jos ei auta,niin myyt sen pois, kyllä sellaista aina joku jossain vaiheessa tarvii, niin ei tule juurikaan taloudellista menetystä. Sitten yksi uusi puola ja käy sillä kaikki pytyt läpi, jos vaikka löytyisi viallinen ja vika korjaantuisi. Tuo siis budjetti ratkaisu, jos ei suoraa halua kaikkia ostaa uusia. Noilla nyt alkuun.
-03 sti

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 05 Marras 2015, 11:00

Joo, ajattelin ostaa 2-4 puolaa hinnoista riippuen ja laturin. Tästä autosta oli tarkoitus tehdä pitkäaikainen (vähintään 10v. / 150tkm) käyttis, joten en nyt heitä vielä kirvestä kaivoon. Budjettikin on nyt korjattu tuon säästöporsaan avulla jonkimoiseksi.

Miten usein noita puolia menee? Vai onko siihen mitään keskiarvoa? Ajattelin vaihtaa ainakin sen harmaan puolan oikean tyyppiseksi, mutta kannattaako noita ostaa samantien 4kpl ja jättää ehjät nyt paikoillaan olevat varalle? Toki täytyisi ensin testata mitkä niistä on ehjiä ja tuolla harmaalla en tee mitään. Laturin hihnan vaihdan samalla joka tapauksessa.

Edit: Sitä vielä mietin, että jos kuitenkin on jokin letku antautunut nyt uusilla paineilla niin, ettei kestä kun ahdot nousee, mutta näyttää muuten ehjältä. Vaan miten tuollaista sitten voisi mitenkään etsiä? Ahtopainemittarin letkuakin mietin, että jos se falskaa jostain, mutta se varmaan näkyisi sitten mittarin toiminnassa?
Viimeksi muokannut Tenox 06 Marras 2015, 12:59, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 05 Marras 2015, 11:58

Jälleen kerran, katsokaa ensin ne tulppien kärkivälit, jos enemmän kuin 0.7mm niin täyskuormalla pätkiminen enemmän kuin normaalia.
Monessa huollossa kun tuppaavat laittamaan tulpat suoraan paketista kiinni katsomatta kärkivälejä ollenkaan.

Ahdon nosto, iso kärkiväli tulpissa = PÄTKII!!!
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Kone
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 16:59
Paikkakunta: Hellsinki/Virolahti

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Kone » 05 Marras 2015, 12:26

Sinällään helppo kompata Tomcattia, mutta juuri vaihdettu uudet tulpat ja auto kumminkin pelannut niillä aikansa, kunnes alkanut rötäämään. Toki erittäin järkevää ne on tarkastaa, koska se ei maksa mitään. Yksitellen vain alkaa eliminoimaan mahdollisia vian aiheuttajia, kyllä se sitten löytyy. Ja jos kerran pidempiaikaista käyttistä tekemässä, niin eiköhän silloin kannata osta kierros uusia puolia suoraan, ei tarvitse niistä kantaa huolta. Tuohon laturi hommaan en osaa sanoa mitään, kannattaa laittaa ilmoitus tänne foorumin ostetaan-osioon. Jos olet facebookissa, niin sieltäkin kannattaa subaruryhmästä kysyä.
-03 sti

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Shakal » 05 Marras 2015, 12:30

Tuo kuulostaa samalta mitä tapahtuu kun impun kanssa menee vajaalla bensatankilla mutkan jälkeen survomaan kaasupolkimen pohjaan.

Pumppu hörppää ilmaa ja rapam pam poks poks braaaa..

Millainen polttoainepumppu autossa on?
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 05 Marras 2015, 14:57

Ei noita puolia kovin herkästi mene noista vuosimalleista, ennemmin uskoisin vian olevan muualla?
Eikö ahtoja juuri nostettu? Vai onko pitkäänkin ajettu "nostetulla" ahdolla? Jos ajettu jo pidempään suuremmalla ahdolla niin vika tuskin tulpissa. Bensanpaineet kannattais tsekata...
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja mechanix » 05 Marras 2015, 16:42

Ei kai sillä olla ajettu kun säädöstä melkein heti alkanu rötäämään, sitä ennen vissiin aika vajailla ahdoilla. Ettei ois edellinen omistaja laskenu ahtoja just siks?
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 05 Marras 2015, 19:07

Pieni kertaus lienee paikallaan.

- Ennen säätöä katsottu konehuone, purettu patentit, laitettu letkut oikein jne.
- Säädetty paikallaan olleiden tulppien kanssa (Denso iridium) ja toimi erinomaisen hyvin useamman vedon ja säätöjen hienosäädön ajan. Ei mitään ongelmaa ja ahdot siis säädetty maltillisesti max hiukan alle 1,3bar
- Kotimatkalla alkoi paukuttaa putkessa, rötäämään, mitä se sitten onkin, pätkimistä. Palasin säätöpaikkaan.
- Katsottu vielä letkut ettei mikään irronnut tms. ja vaihdettu tulpat, joissa kärkiväli 0,69 (ja tulpat testattu toimiviksi 1,8bar ahtojenkin kanssa). Muistaakseni platinat nyt, merkkiä en muista. Ei poistanut pätkimistä, mutta ehkä aavistuksen lieveni.

- Huomioitu tulppia vaihdettaessa, että yksi puolista on harmaa (eli väärän vuotiseen kai tarkoitettu) ja yhden puolan liitin on rikki ja siinä nippusideviritys pitämässä liitintä kiinni. Viimeisellä koeajolla huomattu, että latausjännite putoaa ajoittain ajossa alle 12v.

Mikäli käsitin säätäjän puheet oikein, ei tietokoneen mukaan bensan saannissa ole ongelmaa, eikä esim. suuttimien toiminnassa, vaan nimenomaan ei anna kipinää kun ahdot ovat uusissa korkeammissa asetuksissa. Eli epäilys on puolissa tai laturissa sen takia nyt.

Sitä en osaa sanoa, että miksi toimi säädettäessä useissa vedoissa hyvin ja nyt ei enää. Jokin on antanut periksi. On paljon mahdollista, että edellinen omistaja ei ole saanut konerempan jälkeen toimimaan ja siksi on ohitettu ahtosolenoidi ja ecu. Tai sitten on kuten sanoi, halunnut pitää "vakiona" koska edellisillä säädöillä tullut mäntävaurio. Edelliset säädöt siis olivat nykyisen säätäjän mukaan puutteelliset.

Tässä on juuri edetty niin, että nyt on poissuljettu se mahdollisuus, että tulpissa olisi vikaa. Seuraavaksi pitäisi poissulkea puolat ja laturi. Itse epäilen sitä harmaata puolaa. Laturiin en oikein usko, kun kuitenkin pitää akun latingissa, ei sytytä latausvaloa yms. Voiko se tosiaan kyykätä sitten kun on kuormaa päällä?

EDIT:
Löysin auton vanhan myynti-ilmoituksen. Tämä siis minua edeltävän omistajan tekstiä:

"kone tehty 13tkm sitten japanmotorssilla vaihdettu type RAn
vaihteisto ja perä 8tkm sitten. säädetty 1.3bar ahdoille dynotec centerillä (300hv) (Puolavika korjattu toimii
täydellisesti) Autoon lisäksi vaihdettu - uusi walbron bensapumppu (riittää 400hv) -bensansuodatin -denso
ik22 tulpat -öljyt ja suodatin (aina max 7tkm ajonjälkeen) Jakoremmit yms vaihdettu konerempan
yhteydessä ajaa vielä pitkään."


Eli puolavikaa on ainakin luultu olevan ja bensansaantiakin on varmaan epäilty syylliseksi kun on pumppu vaihdettu ja tulpatkin vaihdettu uudestaan konerempan jälkeen. Kyllä tää palapeli alkaa siltä näyttämään, että edellinen omistaja ei saanut tätä kuntoon ja laittoi kiertoon kertomatta minulle näistä ongelmista (olisi jääneet tosin kaupat tekemättä jos olisi kertonut).

Olisko se sitten kuitenkin se laturi? Tosin taidan varmuuden vuoksi vaihtaa ainakin ne kaksi epäilyttävää puolaa.

Edit: Mutta asenne on nyt se, että tämähän laitetaan toimimaan s*****a.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

andrei
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:59
Paikkakunta: 016

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja andrei » 05 Marras 2015, 19:58

Olikos se nyt säädetty ennen vai jälkeen koneremontin?
Ilmeisesti ennen, kun paineet tiputettu koneremontin jälkeen?
Forester MY06

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 05 Marras 2015, 20:10

andrei kirjoitti:Olikos se nyt säädetty ennen vai jälkeen koneremontin?
Ilmeisesti ennen, kun paineet tiputettu koneremontin jälkeen?


Säädetty ennen koneremppaa, en tiedä onko saatu missään vaiheessa toimimaan oikein konerempan jälkeen.

Nyt on säädetty uudestaan ja uskon, että säädöt olisi nyt kohdallaan. Pitäisi vain keksiä mistä tuo pätkiminen johtuu ja saada se eliminoitua, niin voisi välillä keskittyä ajamiseen.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 05 Marras 2015, 20:59

Erivärisiä puolia/nippuside virityksiä... Toi kertoo jo paljon. Tuollaiset kyläsepät joutais ampua... No asiat kuntoon niin pääset nauttimaan tulevan talven keleistä suu messingillä. :thumbsup:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 05 Marras 2015, 21:45

Tomcat kirjoitti:Erivärisiä puolia/nippuside virityksiä... Toi kertoo jo paljon. Tuollaiset kyläsepät joutais ampua... No asiat kuntoon niin pääset nauttimaan tulevan talven keleistä suu messingillä. :thumbsup:


Tasan samaa mieltä ja sitten myydään auto "ehjänä" eteenpäin. Ja joo, kyllä tää kuntoon laitetaan, jos ei sitten ole kyse jostain vakavammasta, kuten siitä, että koneremppa on ryssitty ja pata on romurautaa. Sitten vahaan ja laitan pihaan koristeeksi ja muistuttamaan kyläsepistä ja pensalenkkareista.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1091
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 05 Marras 2015, 23:34

Onks tossa siis ne iki-ihanat yksikköpuolat? Mulla on niitä, en ehkä myis niitä kun kakssatkuissa ne on käytössä, mutta voisin lainata että voi testata onks se vika niissä. Laturi vois löytyy myytäväks asti.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja mechanix » 06 Marras 2015, 04:30

On ja ei käy. Newageissa on igniterit puolissa, vanhemmissa erillinen yksikkö.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
jtuomain
Viestit: 260
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:00

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja jtuomain » 06 Marras 2015, 07:25

Minulla olisi 2006 STI:stä käytetyt (60 000km) puolat myydä, jos käyvät tuohon WRX:ään (2,5-litraisiin ainakin pitäisi kai sopia).
Subaru Impreza WRX STI 2006 "Club"

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 06 Marras 2015, 12:23

Päädyin sellaiseen ratkaisuun, että autoon tulee nyt uusi laturi ja sen hihna ja sarja toimiviksi testattatuja (takuulla) harmaita puolia ja auto mukautetaan noiden parempien puolien latausaikoihin. Jos se yksi harmaa autossa oleva puola on ehjä, niin sitten jää se vielä varapuolaksi. Noiden ja jo vaihdettujen uusien tulppien myötä kipinäpuoli on sitten käyty läpi ja jos auto ei vielä noidenkaan jälkeen toimi, niin sitten alkaa olemaan keinot vähissä. Varmaan jää mahdollisuudeksi enää vain se, että ottaa jokaikisen imupuolen letkun käteen ja tarkistaa, tai vaihtaa ne kaikki...

Jotenkin pitäisi sitten saada tsekattua myös noi mustat puolat, jotta tietäisi mikä niistä toimii ja mikä ei. Voisin sitten myydä edullisesti ne toimivat eteenpäin. Paikallaan olevan laturin ajattelin säästää ja ehkä jossain vaiheessa käyttää jossain - jos sellaisia Satakunnassa on - laturikorjaamolla, jos vaikka on korjattavissa, niin jäisi sitten varalle.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 06 Marras 2015, 13:12

Olen aktiivisesti yrittänyt olla ajattelematta sitä pahinta vaihtoehtoa, mutta kai sitäkin on spekuloitava.

Konerempan erittelyssä on mainittu kansien koneistus. Voiko tällaisen sytytyshäiriön aiheuttaa kansivika? Ei kestä ahtoja tai jotain? Tiivisteet on Cometicin ja pultit ARPin joten hyvistä osista käsittääkseni kasattu kyllä, mutta jos koneistuksessa on käynyt jokin köpä? Vai olisiko tuolloin öljyt ja vedet sekaisin niin, että näkyisi joko öljyssä tai syylärinnesteessä jotain merkkejä asiasta. Nyt ei näy, mutta toisen kannen huohotinputkista on edelleen tullut vesi/öljy mönjää ulos. Koska kannessa sitä ei ollut lainkaan, kun huohotinputken reikään kannessa kurkkasin, oletin että sitä on vain jäänyt putkiin edellisen konerikon jäljiltä.

Toisaalta öljyn määrä ei lisäänny, kuluu kyllä se noin 2,5dl / 1000km ja syylärinnesteitä ei hukkaa. Voiko tuossa olla jokin kansivika joka aiheuttaa kipinän katoamisen, mutta ei sekoita öljyä ja vettä? :banghead:

Edit: Se jos toisen kannen huohotus on tukossa tai likimain tukossa, ei vissiin aiheuta mitään näin ihmeellistä? -> Jatkoa tälle, eli paineilmalla puhalsin nuo letkut nyt sitten puhtaiksi, kun jäi mietityttämään, eikä siellä enää paljon mitään kyllä ollut.
Viimeksi muokannut Tenox 08 Marras 2015, 20:59, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Sti330
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 16:10

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Sti330 » 08 Marras 2015, 11:57

Kait ne ovat paineistaneet / tutkineet kannet ennen kasausta siellä Japanmotorsilla.
Sitä sulaneen männän palotilaa ovat voineet korjailla kannesta.
Viimeksi muokannut Sti330 15 Joulu 2015, 16:06, yhteensä muokattu 2 kertaa.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 08 Marras 2015, 21:14

Täytyy kysyä onko säätäjällä / korjaajalla mahdollisuutta puristuspaineiden mittaukseen. Toisaalta, miksi auto sitten olisi nyt useamman testivedätyksen kestänyt ongelmitta. No, pidän peukkuja sen puolesta, että pata on ehjä ja vika löytyy sytytyspuolelta. Vähän kun olen tätä palapeliä itsekseni miettinyt noiden taustatietojen perusteella, niin ehkä tuosta on laturi mennyt kuitenkin osittain rikki ja eo ei ole sitä hoksannut, kun toimii pääosin hyvin ja normaalisti. Kun on tosiaan paljon muuta osaa vaihtanut tuohon, sekä sytytys, että bensapuolelle. On myös vaihdettu kuittien mukaan konerempan jälkeen ainakin nokka-akselin asentotunnistin (tämä itse asiassa vissiin ennen remppaa) ja jokin imuputki, noiden jo mainittujen lisäksi.

Toki on myös mahdollista, että toi sekapuolaisuus haittaa tuolla.

Sellainen kysymys vielä, että onko näissä jokin erillinen jännitteensäädin? EDIT: Ei ole.

Ettei menisi liian vakavaksi, niin vähän huumoria kehiin. Tuostahan puuttuu se turbon lämpöpelti. No meinasin laittaa sinne sen raudan kiinni ja askarrella siihen rautaan tilapäisen kilven. Vaan eiväthän ne pultit joiden alle rauta kuuluu hievahtaneetkaan. Rakensin sitten ihan omasta päästä tällaisen "kyläseppä, jonka saa ampua" ratkaisun: https://dl.dropboxusercontent.com/u/583 ... hield2.JPG

Ja juu, on tilapäinen!

Turbo jäi vähän arvoitukseksi, että mikä siellä on paikoillaan, kun sekin on jossain vaiheessa huoltokirjan mukaan vaihdettu. Tunnistaako joku huonosta kuvasta?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/58323882/Turbo.JPG

Sellaista tänään. Pitäkää peukkuja, ettei ole kansivika kyseessä tässä... :thumbsup: Kuten yllä olevaan viestiin editoinkin, niin putsailin paineilmalla noita huohotinletkuja, eikä niissä juuri mitään enää ollut.
Viimeksi muokannut Tenox 10 Marras 2015, 00:42, yhteensä muokattu 3 kertaa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja JuPe » 08 Marras 2015, 21:32

Siinä turbon etupinnassa on pieni kyltti, jossa on tiedot ahtimesta. Ota siitä kuva.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 08 Marras 2015, 21:44

En ole havainnut mitään erityistä kylttiä missään. Pitää katsoa sitten kun taas on pelti auki. Ruosteenruskeassa osassa (pakopesä?) on jotain notuleja koholla ja joista ei oikein saa selvää.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Sti330
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 16:10

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Sti330 » 09 Marras 2015, 16:34

Et tainnut käynnistää autoa tuon lämpösuojan kanssa.
Ottaa varmaan melko räminän, koska toinen kiinnike on auton rungossa ja toinen moottorin puolelta kiinni.
Toisaalta pärjää se ilmankin sitä suojaa ainakin talvella.

Jospa vika selviäisi sähköpuolelta. Saattaahan siellä joku piuha pätkiä moottorin eläessä kumityynyjen varassa, jos ei puolat/laturi auta :think: .
Ahnehdittiinkohan niiden ahtojen kanssa. Ei me raaskittu tuohon omaankaan väännölle nostaa ahtoja särkymisen pelossa.

Onkohan siinä sulla vakio putki turbolta alas, kun tuo kuva on hämärähkö? Näyttäisi bellmouth lähdölle 8-).
Viimeksi muokannut Sti330 21 Marras 2018, 18:42, yhteensä muokattu 2 kertaa.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 10 Marras 2015, 00:40

Pitää tutkia turboa lisää kun ehtii.

Lämpösuoja on täysin ääneton, vaikka se onkin kädettömän tekemä. :D Se on nimittäin kiinni tasan ja vain ja ainoastaan tuossa iskaritolpassa. Mutta huoli pois, uusi alkuperäinen on tulossa jo. Samoin nippu muita osia ja seuraava huoltopäiväkin on jo sovittu. Siihen asti pitää sinnitellä tuon kanssa pintakaasulla. Onneksi on nyt niinkin vähintään yhtä ripeä kuin ennen vajailla ahdoilla.

Ollaan myös säätäjän kanssa toiveikkaita sen suhteen, että vika löytyy sähköistä. Niitä tuossa nyt sitten urakalla uusitaan.

Ahdot on säätäjän mukaan aika maltilliset. Pitäisi kai kestää vakio sisuskaluillakin noilla ahdoilla. Piikkipaine oli muistaakseni 1,285 tai jotain sinne päin ja laskee karvan ennen punarajaa 0,8bariin taas muistaakseni. Vääntöä ei kait otettu ihan niin paljoa irti mitä olisi voinut, tästä en ihan varma, vai jäikö puheen tasolle. Putken ainakin piti olla vakio. Itse en osaa sanoa onko, säätäjä ei maininnut siitä mitään, turbon sanoi olevani STI:n turbo, muttei ollut varma, mikä niistä malleista. Pitänee tutkia vähän sitä putkeakin vielä. Ainakin voisi katsoa että on katit tallella. Pitäisi olla, mutta eipä tuohon edellisen omistajan puheisiin oikein enää luota.

Syylärin putket on käydessä pehmeät, joten ei ole ainakaan painetta siellä. Haistelin paisuntasäiliötä auton käydessä. Ei aavistustakaan haisiko pakokaasuille, ei hyvälle ainakaan, muttei kuplinut tms.
Viimeksi muokannut Tenox 15 Joulu 2015, 23:22, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Displaced » 10 Marras 2015, 00:48

Esim ylempi vesiletku syyläriltä pitäisi nimenomaan olla kova kun kone lämmin.

Jos veltto niin kielii pahvivikaa, alempi paisari toki tykkää myös kuplia.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 10 Marras 2015, 02:21

Ai. Mä vaan nopeasti googlailin kansivian oireita ja useassa mainittiin tuo kovat vesiletkut syyläriltä. Ota tästä nyt sitten selvää. Lämmöt ei seilaa, nousee nopeasti hiukan alle puolivälin ja jää siihen.

Tällaiseen listaukseen mm. törmäsin:

jos autossasi on edellä mainittuja vikoja, voi kannentiiviste olla palanut:
- Puhti poissa moottorista
- Voimakasta savutusta
- Lämpöjen nousua
- Vesiletkujen rikkoutumisia pienellä aikavälillä
- Letkut pullistuu normaalia enemmän
- Lämmityslaite ei puhalla lämmintä ilmaa
- Jäähdytinnestettä "katoaa"
- Jäähdytinnestettä öljyssä
- Kampiakselin stefat vuotaa öljyn laimentumisen takia


Jos omaa vertaa tuohon niin ei mitään noista ilmene, puhtikaan ei ole poissa sillä tavalla kuin tässä oletetaan - oletan ja puhaltaa esim. itse asiassa kokolailla kuumaa kabiiniin tarvittaessa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 10 Marras 2015, 08:24

joo, kyllä ne helpoimmat oireen tulkinnat on...

- Nesteen pinta nousee kohtuuttomasti siinä syylarin vieressä olevassa vaaleessa "paisarissa"
- Samaan säiliöön tulee sellaista "tummaa" möhnää joka paskastaa sen ajanmyötä enemmän ja enemmän...
- Samassa säiliössä printeinen nesteen porina "kupiliminen" varsinkin pienen vedätyksen jälkeen.

Jos mikään noista ei toteudu, niin tuskin on pahvit menny.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa