ViestiKirjoittaja Tenox » 04 Marras 2015, 11:02
Noniin. Eilen lähdin ennen yhdeksää liikenteeseen ja palasin kotiin yöllä 2:30 maissa. Se kertonee siitä, että ei mennyt ihan kuin Strömsössä. Tosin aluksi kaikki näytti menevän oikein hyvin. Aluksi autosta purettiin puolen tusinaa "patenttia" pois. Ahtopainepuolella oli letkuin ohitettu sekä ahtosolenoidi, että sitä kautta ecu. Eli se mitä täällä epäiltiinkin ja se selitti ahtopaineen käytöksen ja vähäisyyden. Sitten päästiin itse karttojen pariin ja sellainen disclaimeri, että minulla ei ole varmaa tietoa edellisten karttojen tekijästä tai firmasta missä ne on tehty - vain suusanallinen väite asiasta. Säätäjän mukaan kartat, eivät olleet oikein asialliset, toisaalta ne oli tehty autoon ennen täydellistä koneremonttia, eikä minulla ole tietoa onko ollut tuolloin kiinni jotain osia, mitä nyt ei ole.
No, karttojen teko ja niiden testaaminen ja hienosäätö ajamalla toivat jo hymyä suupieliin, kun auto todellakin tuntui erilaiselta kuin ennen. Ongelmia ei missään vaiheessa tullut ja kartat saatiin hierottua kutakuinkin optimaalisiksi. Maksimipaineeksi säädettiin vajaa 1,3bar. Lähdin sitten ajamaan kotiin, hyvinkin aikataulussa. Auto toimi hyvin, kunnes kävin tankkaamassa (Teboil 98E) ja syömässä. Siitä sitten lähdettyäni meinasin lähteä ohittamaan rekkaa hieman reippaammin ja pudotin kolmoselle. No 4trpm jälkeen hillitön paukkuminen ja röpinä putkestä. Ohitus jäi tekemättä, pysäsin ja kokeilin uudestaan tyhjällä tiellä, niin 4-6trpm paukkuu, ei siis sytytä oikein. 6trpm-> vetää taas kutakuinkin niin kuin kuuluu. Tämä siis täyskaasulla, osakaasulla toimii suht normaalisti. Eikun tien sivuun ja soitto säätäjälle ja takaisin kohti pajaa.
Pajalla tsekattiin kaikki mahdolliset letkut, katsottiin vikakoodit (ei mitään), jotain siellä koneella näkyi liittyen johonkin säätöön ecussa, mutta ei muuta. Pari letkua korjattiin vielä mahdollisten imuvuotojen varalta ja koeajolle. Sama ongelma jatkuu. Ei sytytä ja ajoittuu siis hetkeen jolloin ahtopaineet nousevat suurimmilleen. Kartat käytiin vielä uudelleen läpi ja niissä ei sanomista. Seos OK, eli bensakaan ei syyllinen ole. Tämän jälkeen vaihdettiin vielä tulpat ja putsattiin suuttimien maajohdot, varmistettiin, että suuttimien liittimet on kunnolla kiinni ja käytiin vielä kerran läpi kaikki mahdolliset letkut, nollattiin ecu jne. Ei apua. Kello lähenteli siinä sitten yhtätoista, joten aikaa ei enää vian etsintään ollut.
Ainoa mikä havaittiin viimeisellä lenkillä oli mahdollinen ongelma akussa / laturissa. En nyt tiedä oliko kyseessä akun virran taso, vai latausjännite, mutta se oli ajossa alle 12volttia. Laturi tai laturin remmi ääntää kylmänä ja se oire on pahentunut. Remmiä kiristettiin samalla eilen muun puuhailun ohessa, vinkumiseen sillä ei ollut vaikutusta. Tämän jälkeen ennen kotimatkaa irroitin vielä takaluukussa olevasta lisäakusta johdot, mutta sillä ei ollut toimintaan vaikutusta. Toki nyt tajuan, että laturi on tosiaan joutunut oman toimen ohella lataamaan ylimääräistä akkua, joten onhan sekin vaikuttanut asiaan jos se nyt on hajoamassa.
Kysymys kuuluukin, että mitäs nyt tehdään? Voiko huono akku ja/tai laturi tehdä tällaista? Ennen kuin puen ostohousut jalkaan ja lähden laturikaupoille, kysyisin mitä muita vaihtoehtoja on jäljellä? Mitään vikakoodeja ei muistiin edelleenkään tule pätkimisestä huolimatta.
Plussat:
- Auto on nyt viimeisen päälle säädetty ja toimi hetken erittäin hyvin
- Autossa lienee (säätäjän kokemuksen perusteella) sintterikytkin
- Kone lienee kunnossa.
- Lukuisia patentteja purettu, letkuja vaihdettu parempiin, vuotoja korjattu ja tulpat vaihdettu
- Ahdot OK ja toimi niiltä osin moitteetta
- Säätäjän ammattitaito ja palvelu loistavaa
- Liikkuu osakaasulla nyt ripeämmin kuin täyskaasulla ennen
Miinukset
- Täyskaasukiihdytykset eivät onnistu
- Syy pätkimiseen edelleen mysteeri
- Yksi puolista uudemman korimallin, eli "väärä"
- Huohotinputkissa edelleen öljy/vesi mönjää. * Katsottu putken lähtöön kannessa ja se puhdas, putki kuskin puolelta sen sijaan ei. Myös paisarin ja muovisäiliön korkkien alla vesi normaalia ja toisaalta taas öljykorkin alla ei merkkejä sekoittumisesta, sekä mittatikussa öljy puhdasta.
* Se aine siinä coolerin päällä oli tuota mönjää ja putki siitä kohtaa siis vuosi. Se(kin) vuoto korjattu nyt.
Yhteenvetona siis mitä on tehty uuden vian ilmenemisen jälkeen.
- Katsottu letkut moneen kertaan läpi
- Vaihdettu tulpat
- Nollattu ECU, katsottu kartat läpi
- Irroitettu lisäakun kaapelit
Lisäksi mainittava, että toimi siis useamman testikiihdytyksen oikein tuollakin puolalla yms. jutuilla. Ahtopainemittarille on otettu letku epäortodoksisesta paikasta, mutta sekin oli siinä testienkin ajan. (En osaa selittää, mutta käytöstä on poistettu jokin saastehimmeli tai jotain ja mittarin letku menee sen paikalle imusarjaan, mittari näyttää oikein.)
Apua kaivataan, vai haluaako joku ostaa halvalla...
Viimeksi muokannut
Tenox 04 Marras 2015, 11:28, yhteensä muokattu 4 kertaa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01