HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 17 Loka 2015, 22:38

Ostin tuossa noin kuukausi sitten Otsikon mukaisen Subarun vähän ex tempore ja ilman mitään tutustumista automalliin tai sen ominaisuuksiin tai tyyppivikoihin tms. Edellisen omistajan jutuista en uskonut kaupantekohetkelläkään kuin puolet, mutta ihan mielenkiinnosta muutamaan avoimeksi jääneeseen kysymykseen voisin vastauksia kuunnella jos niitä on antaa jolla kulla foorumilaisella.

Auto on siis WRX 160kw vm. 2001 (käyttöönotto 2000)

Kysymykset:
1.) Täys koneremppa on tehty n. 16tkm sitten, oli kuulemma moottorin vikavalo palanut ja ilmennyt että yksi mäntä oli puhki. Myyjän mukaan kone rakennettu nyt kestävämmäksi kuin alkuperäinen oli. Noin 5te kuitti on tuosta Japan Motorsilta tosin sisältää myös jarruremppaa yms. Kysymys siis noista osista, että onko nuo nyt sitten parempia - itsellä ei hajuakaan: Kannen pultit ARP, kannentiivisteet Cometic, Männät Wössner 92, runkolaakerit ja kk laakerit ACL, veivit (ilmeisesti Eaglen?) H-profiili + jotain koneistuksia tehty. Miltä kuulostaa?

2.) Edelleen edellisen omistajan mukaan auto on säädätetty (moottorin ohjausboksi säädetty) 1,3 bar ahdoille (Dynotest center Oulu), mutta hänen mukaansa auto toimii normaalisti millä tahansa paineilla tuon alle, vain että yli ei saa mennä. Onko ihan häränkakkaa? Sen verran olen jälkiasennetusta mittarista katsonut, että ahdot on sen mitä eo niiden sanoi olevan eli ilmeisesti vakiot (0,7bar). Auto toimii moottorin osalta erittäin hyvin kyllä. RATKAISTU: ks. ketjua eteenpäin.

3.) Eo:n mukaan vaihdettu STI vaihteisto ja perä, mutta tästä jo selvisikin, että ei ole, koska viidellä vaihteella mennään. Ilmeisesti (jos olen käsittänyt oikein) on vaihdettu ehkä sitten uudemman 03-> WRX:n vaihteisto ja perä. Sitten kohtaan jota en uskonut itse, mutta kysytään nyt vielä. Eli ykköstä ei tässä oikeastaan saa kytkettyä kuin aivan ryömintä vauhdissa tai paikallaan. Muuten pitää aika ikävän äänen. Olettaisin, ettei tuo voi olla normaalia, mutta eo väitti että on ominaisuus, kun on niin lyhyt ykkönen. No onko? RATKAISTU: On JDM laatikko, jossa 1-3 vaihteet lyhyemmät ja ykkösen käytös normaalia näissä.

4.) Kytkimestä jäi ristiriitainen kuva, kun viesteissä eo sanoi että on vakio, mutta paikanpäällä että on jokin 500Nm kestävä vaihdettu paikoilleen. Millainen kytkin näissä on vakiona? Tässä yksilössä on aika jäykkä ja vähän ON/OFF tyylinen. (Eli lue: Ärsyttävä...) EPÄVARMA: Todennäköisesti paikoillaan on jokin sintterikytkin nyt.

Sitten pari muuta kysymystä.

1.) Sumuvalon korkeussäätö ei tunnu toimivan ja näyttää vähän ylös. Onko tyyppivika, että tietäisi heti mitä pitää tehdä? RATKAISTU: Säätö rikki, joten laitoin pari prikkaa yläpään kiinnityspultin alle ja nyt sumuvalot samalla tasolla.

2.) Ilmastointi ei toimi. Onko näissä kompurassa jotain shimmilevyjä, joita vaihtamalla voisi saada kuntoon? Toki voi olla vika jossain muuallakin kuin kompurassa, mutta se ei ainakaan käynnisty.

3.) Onko ko. automalli herkkä pyöränkulmien suhteen - siis kuluttaako helposti renkaat keturoilleen jos on kulmat pielessä? RATKAISTU: Säädetty kohdilleen.

4.) Kestääkö muut osa-alueet tuon 1,3bar ja sen tuomat tehot, jos oletetaan että kone ja kytkin kestävät? RATKAISTU: Kuulemma kestää.

Kaikesta tästä huolimatta olen autoon hinta/mitä sain suhteessa tyytyväinen ja ajatus olisi tällä ajaa ja pikkuhiljaa laittaa pikkuvikoja kuntoon. Ulkoisesti on varsin siisti, vaikka maalattu onkin ainakin takakaaria (hyvin tehty). Sisältä samoin siisti. Bensatankki vuotaa - ilmeisesti sieltä yläpään luukusta, mutta uuden tiivisteen ja sen vaihdon olen jo tilannut. Toivon mukaan tosiaan vuotaa sieltä...

EPÄSELVÄ: Uusi tiiviste vaihdettu merkkiliikkeessä, mutta eivät saaneet korjattua yhtä rikkinäistä tankin pinnapulttia, joten vuotaa mahdollisesti edelleen. Kehottivat yrittämään tiivistystä laittamalla puupalikka kansien väliin. :lol: No niin tein. Myönnetään, patenttien patentti tuokin, mutta itsekään en tuon pultin korjaamiseen kykene. Vaatisi käsittääkseni vanhan pultin pois poraamisen ja sen paikalle kierteet ja sitten pultilla kiinni. Homma pitäisi vielä tehdä niin, ettei tankkiin tipu niitä porausjätteitä yms.

Nyyppä kiittää kaikista mahdollisista vastauksista. Jotain kysyttävää ehkä unohtui, mutta kysyn sitten lisää kun muistan.

Pari kuvaa jos jotakuta kiinnostaa:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/583 ... X_W_01.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/583 ... X_W_02.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/583 ... X_W_03.jpg
Viimeksi muokannut Tenox 08 Helmi 2016, 21:48, yhteensä muokattu 9 kertaa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 17 Loka 2015, 22:57

Toisesta ketjusta vielä tuota laatikkopohdintaa:

Hmm. Olisiko tuossa sitten WRX 2003-> laatikko ja perä? Jos luen Wikipediaa oikein, niin niissä on pienemmät välitykset kuin sitä edeltävissä?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_S ... nsmissions

Vai?

5MT Gear Ratios: 1st 3.785 2nd 1.945 3rd 1.500 4th 0.994 5th 0.780/(0.735 WRX) - Final 4.11 (3.90 WRX)

5MT Turbo Gear Ratios: 1st 3.166 2nd 1.882 3rd 1.296 4th 0.972 5th 0.738 Rev 3.545
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

andrei
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:59
Paikkakunta: 016

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja andrei » 18 Loka 2015, 06:18

Voiko se tuo laatikko olla vanhemman Sti:n 5-speed loota?
Katso tyyppi laatikosta, niin saanee jotain selville.
Forester MY06

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Displaced » 18 Loka 2015, 08:15

1) Jos käytettyyn lohkoon laitettu 92mm boorin männät niin kuullostaa huonolta.

Mitkä H profiilin veivit?

2) Jos SPLllä säädelty, niin on varmasti hyvin tehty.

3) Jos tohon malliin on STI voimansiirto tungettu niin kaiken järjen mukaan 6spd, voihan siellä toki olla joku vanha STI 5spd.
Viimeksi muokannut Displaced 18 Loka 2015, 13:16, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 18 Loka 2015, 09:30

Tuolta kun katsoo niin ei tarvii arvuutella...

viewtopic.php?f=15&t=2159&p=14692#p14692
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 18 Loka 2015, 15:28

Displaced kirjoitti:1) Jos käytettyyn lohkoon laitettu 92mm boorin männät niin kuullostaa huonolta.

Mitkä H profiilin veivit?


Avaas vähän. En tiedä mitä tuo 92mm tarkoittaa. Ylikokoa? Ja miksi kuulostaa huonolta jos niin on? Koneella on ajettu (jos km pitää paikkansa) nyt 171tkm.

Osalistauksessa lukee vain tuo Veivit H profiili, eli siitä en tiedä mitään sen enempää.

Vika lienee minussa, mutta miten tuo vaihteistolistaus kertookaan sen mikä loota ja perä tuossa omassa on?
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Displaced » 18 Loka 2015, 15:57

92mm on vakio boorikoko.

Ei tarvitse kovinkaan paljon (60,000km) ajettu kone olla niin noi pytyt ei enää ole likimain 92mm vaan tyyliin 92.06-92.08mm.

92mm boorikoon takomännät on taas helmaltaan luokkaa 91.92-91.94mm

Eli nuo kun tunkee käytettyyn vakiopyttyyn niin saattaa PTW välys olla yhtäkkiä 0.16mm joka on ihan liikaa.

Katsot siitä autosta vaihdelaatikon tarrasta tyyppinumeron ja katsot listasta onko mikä laatikko.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 18 Loka 2015, 16:15

OK, kiitos. Näkeekö tarran konehuoneesta vai auton alapuolelta?

Täytyy nyt sitten vaan luottaa tuohon koneen tehneeseen pajaan, että on OK... Kuten totesin, niin ainakin moottori toimii erittäin hyvin. Vai huomaako tuollaista ajossa tai moottorin käynnissä mitenkään?

Edit: Pistin mielenkiinnosta kyselyä Japan Motorsille noista männistä. Voi toki olla etteivät muista enää koko autoa kun rempasta on jo reilu vuosi aikaa. Öljyä tuo ei vaikuttaisi syövän, mutta olen ajanut vasta reilut 2tkm sillä.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 18 Loka 2015, 17:05

Tenox kirjoitti:OK, kiitos. Näkeekö tarran konehuoneesta vai auton alapuolelta?

Täytyy nyt sitten vaan luottaa tuohon koneen tehneeseen pajaan, että on OK... Kuten totesin, niin ainakin moottori toimii erittäin hyvin. Vai huomaako tuollaista ajossa tai moottorin käynnissä mitenkään?

Edit: Pistin mielenkiinnosta kyselyä Japan Motorsille noista männistä. Voi toki olla etteivät muista enää koko autoa kun rempasta on jo reilu vuosi aikaa. Öljyä tuo ei vaikuttaisi syövän, mutta olen ajanut vasta reilut 2tkm sillä.


Jos kylmänä käy "hiljaa" eli ei mäntä-ääntä niin se on ainakin hyvä merkki, mutta jos korisee silleen mekaanisesti niin ei hyvä...

Tuosta voi verrata.( tuo ei oo vielä ees paha )

https://www.youtube.com/watch?v=cj3xfAwP8PE
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 18 Loka 2015, 22:13

Täytyy huomenna kuulostella oikein, mutta mitään en ole ainakaan ennen huomannut. Tosin en ole kyllä kuunnellutkaan erityisesti. Siihen olen kiinnittänyt huomiota, että lämpimänä käy todella nätisti ja tasaisesti tyhjäkäyntia vaikka kierroslukumittarin mukaan on vain jotain 600rpm.

Edit: Ja vaihteisto lienee ihan normaali, liekö edes vaihdettu. Tuollaista tarjoaa taulukko:

TY754VBBAA JDM Impreza WRX NB, NBR, 20K MY01-02

3.166 / 1.882 / 1.296 / 0.972 / 0.738

Tai itse asiassa pitäisiköhän tuossa olla tämä oikeasti: TY754VN2AA UK/Europe WRX MY01-02

3.454 / 1.947 / 1.366 / 0.972 / 0.738

Tuo täsmäisi (jos luen noita lukuja oikein) siihen, että 1-3 on lyhempiä ja 4. ja 5. samat.

(Autossa siis on paikoillaan tuo 54VBBAA)
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Jampsu » 19 Loka 2015, 10:04

Tyyppikilvessä lukee auton alkuperäisen voimansiirron koodi...
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 19 Loka 2015, 15:01

Pitää katsoa sekin sitten. Tuo on kuitenkin käsittääkseni ja ohjekirjasta päätellen Saksaan mennyt uutena, eli eurooppaversio. Muistin ottaneeni valokuvan tyyppikilvestä aiemmin ja siinä seisoo TY754VN2AA eli on se vaihteisto ja perä sitten vaihdettu. Sitä en tiedä onko parempaan vai huonompaan.. Japan Motorsilta soitettiin, ei osannut sanoa mitään muuta uutta kuin sen, että koneistamo mittaa aina lohkot ennen kuin mitään aletaan tekemään ja että 5te koneremppaa ei lähdetä tekemään "väärillä" osilla. Uskoisin sen pitävän paikkansa kyllä. Veiveistä ei osannut sanoa mitään, mutta ottavat yhteyttä jos saavat tietoonsa tarkennuksia.

En ehtinyt aamulla kuuntelemaan kylmää konetta. Jos muistan niin otan illalla vähän videota.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 19 Loka 2015, 21:36

Jos multa kysytään, niin aika lailla samalla tavalla tuo oma käy kuin mitä aiemmin postatun videon Subaru. Et ehkä toi on paalivalmista kamaa sitten. :thumbsup:

Jos Dropboksin kautta toimii videon linkitys niin tässä pari:

Kylmä
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58323882/Cold.mp4

Kuuma
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58323882/Hot.mp4

Ei noista paljon mitään näe, mutta ääniä voi kuulostella.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Samu
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Samu » 20 Loka 2015, 04:51

Ohessa oman ruoskan kolinoita ~1kk seisomisen jälkeen syksyltä 2013:

https://www.youtube.com/watch?v=gMpVLqhRfbk

-Tuon jälkeen ajelin sillä vielä melkein 2v / 30tkm ennen kuin tänä syksynä oli (ennaltaehkäisevän) konerempan aika.
BMW 740Le '18
MX-5 '19
Pullukka STI '08

Ex 360 Modena F1
Ex 911 (997)
Ex Impreza WRX STI MY05
Ex Impreza WRX STI MY05

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 20 Loka 2015, 08:25

Mun korvat on kyllä niin puusta, etten oikein kuule varmaan sitä korinaa mitä haetaan - vai onko se tuossa alkuperäisessä videossa se kun kylmälle koneelle annetaan vähän syöttöä, niin sen jälkeen kuuluu korinaa kun kierrokset palautuu normaaleiksi? Voisin yrittää muistaa päivällä vielä ottaa tuollaisen pätkän, kun eilen ei pimeässä edes nähnyt missä kaasuvaijeri menee..

Joku voisi myös kommentoida, että onko nuo videot katsottavissa OK.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 20 Loka 2015, 08:53

Se korina tulee hyvin esille kun varovasti kaasuttelee kylmää konetta ( siis ihan vähän ) niin kierrosten nousussa käyntiääni "korahtaa" KRONK!!
Vakiokattiloissa tuota voidaan todeta "mäntävaurio" ääneksi, sama mäntä korina tulee väärillä välyksillä kasatussa koneessa, mutta on myös "ominaisuus" tietyille aftermarket männille.

Ääni ei menoa haittaa mutta se kertoo jotain koneen tilasta... Vakiomännillä tuon vaurion saa aikaan helposti kun vedättelee kylmällä koneella, pahimmassa tapauksessa "laaki ja vainaa" eli kun mäntä-ääni tulee se ei poistu.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 20 Loka 2015, 08:56

Kiitos taas. Foorumi vaikuttaa kyllä hyvältä paikalta ja käyttäjät avuliailta tämän ketjun perusteella. Yritän tänään tosiaan muistaa ottaa vielä yhden videon. Aamulla en tänään ehtinyt kuulostella koneen vieressä asiaa, ohjaamoon asti ei minkäänlaista korahtelua pienellä kaasuttelulla kuulu.

Oma koulutus tosiaan ei anna eväitä koneiden hoitamiseen, siksi saatan kysellä hivenen tyhmiäkin.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Qulle » 20 Loka 2015, 09:09

Jos kaikki tuntuu pelaavan ok, ei syö nesteitä (paitsi gasoa ja kusipojan nestettä) niin ei muuta kuin kovaa ajoa. Muistaa ajaa lämpimäksi ennen kuin alkaa kenkimään... tähän tietty öljylämpömittari olis omiaan koska jäähdytysnesteen lämpötila nousee näissä heti mutta ölpät kestää pakkasella lämmetä pitkään.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 20 Loka 2015, 10:43

Qulle kirjoitti:Jos kaikki tuntuu pelaavan ok, ei syö nesteitä (paitsi gasoa ja kusipojan nestettä) niin ei muuta kuin kovaa ajoa. Muistaa ajaa lämpimäksi ennen kuin alkaa kenkimään... tähän tietty öljylämpömittari olis omiaan koska jäähdytysnesteen lämpötila nousee näissä heti mutta ölpät kestää pakkasella lämmetä pitkään.


:thumbsup:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 20 Loka 2015, 19:20

Ei hukkaa nesteitä ja kyllä tuo minun korviini kuulostaa suhteellisen terveeltä. Vai?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/583 ... old_II.mp4

Tuossa siis pientä kierrosten nostoa kylmänä.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
massajaska
Hallitusjäsen
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 10:38

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja massajaska » 20 Loka 2015, 22:31

Tenox kirjoitti:2.) Ilmastointi ei toimi. Onko näissä kompurassa jotain shimmilevyjä, joita vaihtamalla voisi saada kuntoon? Toki voi olla vika jossain muuallakin kuin kompurassa, mutta se ei ainakaan käynnisty.


Kylmäaineetkin saattaa olla kateissa ja paineanturit estävät kompuraa käynnistymästä.

Tenox kirjoitti:3.) Onko ko. automalli herkkä pyöränkulmien suhteen - siis kuluttaako helposti renkaat keturoilleen jos on kulmat pielessä?


Kokemukseni mukaan autot tuppaavat olemaan ainakin aurauksen suhteen herkkiä, eli helposti syö renkaat jos se on pielessä.
ex. Forester XT, vm2006
rataleluna Suzuki GSX-R 1000 K8

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 21 Loka 2015, 11:32

Pitää keväällä käyttää ilmastointitsekkauksessa ja kulmien säädössä varmuuden vuoksi. Teen tässä jossain kohtaa koostetta noista kysymyksistäni, osaan onkin jo vastaus tullut, kiitos niistä (mm. vaihteistoasiat on selvät, poislukien tuota ykkösen kytkettävyyttä), siten että vastaamattomat nostan esille. Joku asiantuntija voisi jos jaksaa tsekata tuon uusimman videon ja kertoa mielipiteen miltä kone kuulostaa.

Yksi uusi kysymys on tullut mieleen. Tuossa mun autossa jos ajaa rauhallisesti on OK tai jos ajaa oikein kunnolla repien on OK, mutta jos etenee ripeästi, niin vaihtaessa isompaa usein ikään kuin kaasu jää päälle hetkeksi liian pitkään. Eli kierrokset ei laskekaan heti alas kun kaasupolkimelta nostaa jalan. Tämän voi tietty välttää odottamalla pienen hetken ennen kuin laittaa kytkimen pohjaan, mutta onko tämä ominaisuus vai vika ja jos vika onko korjattavissa? Voisiko liittyä tuohon moottorinohjauksen säätämiseen 1,3bar paineille, kun niitä nyt on kuitenkin vain se 0,7bar?
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

STI
Viestit: 168
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja STI » 21 Loka 2015, 11:38

Tenox kirjoitti:Pitää keväällä käyttää ilmastointitsekkauksessa ja kulmien säädössä varmuuden vuoksi. Teen tässä jossain kohtaa koostetta noista kysymyksistäni, osaan onkin jo vastaus tullut, kiitos niistä (mm. vaihteistoasiat on selvät, poislukien tuota ykkösen kytkettävyyttä)...


Suosittelen säädättää kulmat heti koska niiden säätö maksaa sen 100e mutta renkaat sitten huomattavasti enemmän jos kulmat on väärin ja renkaat kuluu piloille.

Mulla ainakin 6 vaihteisessa ykkönen menee huonosti liikkeessä päälle mutta olen ymmärtänyt tämän olevan feature.
Iso toyota
Ex STi Limppu 2004
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja TJani » 21 Loka 2015, 11:41

Subarussa ei yleensä ykköstä saa silmään ennen kuin vauhti on olematon tai antamalla välikaasua. Kuus vaihteisessa menee vähän paremmin kuin viis vaihteisessa.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Qulle » 21 Loka 2015, 12:18

Jep, ykköstä ei periaatteessa saa vauhdissa päälle paitti tosiaan välikaasulla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 21 Loka 2015, 15:23

STI kirjoitti:Suosittelen säädättää kulmat heti koska niiden säätö maksaa sen 100e mutta renkaat sitten huomattavasti enemmän jos kulmat on väärin ja renkaat kuluu piloille..


Olen käsittänyt että talvirenkaat on vähemmän herkkiä väärille kulmille, kuin kovemmat kesärenkaat ja mulla on jo kitkat alla. Tosin naurettavassa koossa 225/40/18, kun halvalla sai. Mutta pitää miettiä. Iso kiitos kaikille vaihteistoasiaan vastanneille. Ehkäpä tämä on kuitenkin ihan asiallinen peli. :mrgreen:
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Sti330
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 16:10

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Sti330 » 21 Loka 2015, 16:57

Yksi uusi kysymys on tullut mieleen. Tuossa mun autossa jos ajaa rauhallisesti on OK tai jos ajaa oikein kunnolla repien on OK, mutta jos etenee ripeästi, niin vaihtaessa isompaa usein ikään kuin kaasu jää päälle hetkeksi liian pitkään. Eli kierrokset ei laskekaan heti alas kun kaasupolkimelta nostaa jalan. Tämän voi tietty välttää odottamalla pienen hetken ennen kuin laittaa kytkimen pohjaan, mutta onko tämä ominaisuus vai vika ja jos vika onko korjattavissa? Voisiko liittyä tuohon moottorinohjauksen säätämiseen 1,3bar paineille, kun niitä nyt on kuitenkin vain se 0,7bar?


Eiköhän liene ominaisuus, joutuisa pykältää kiihytyksessä, kun veto pysyy päällä ;) Tuossa mun Sti:ssä "ryntäys" ominaisuus väheni samalla, kun ennakkoa vähän otettiin pois ja ahdon alaista seosta ohennettiin 11AFR:ään. Nostettiin samalla fuelcutin rajaa 1.55bariin ja ahtopyyntiä yläkierroksille. Takalambdan hälyn ja fuelcutin rajan säädön takia kävin itse myös DTC:llä keväällä. Oletan kaverien tehneen kelpo pelin sinulle.
Prodriven katilla ahtaa tuon 1.55 ja kun vakio takakatti on kaverina, jää ahto hieman 1.5 alle. Onhan siinä se mölypönttö perässä, dumppi ja IHI VF22 (Kreikan maahantuoja laittanut).

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 21 Loka 2015, 17:08

Minun käsittääkseni (ja en ihan suoraan ymmärrä kaikkia noita termejä viestissäsi) auto on putkiston ja mm. turbon osalta täysin vakio (tai on siinä eo:n kauhea sonniputkenpää takapöntössä kiinni). Ainoastaan kone on kasatttu paremmista osista mäntävaurion jälkeisessä täysrempassa. Rempan jälkeen ahdot laskettu 1,3 -> vakioiksi, en tiedä miten, mutta auton moottorinohjauksen pitäisi olla edelleen optimoitu 1,3bar paineille. Kytkin on arvoitus ja perä, sekä vaihteisto siis JDM WRX:stä. Aikomus on pitää tuo vakiona ihan keston vuoksi, mutta ex MR2 turbo oli sen verran ripeämpi, että vähän kyllä mietityttää josko noita ahtoja nostaisi... Joskus..

Edelleen toivoisin vielä jotakuta hyväkorvaista kuuntelemaan tuon viimeisen videon ääniä.

EDIT: On selvinnyt miksi ei ollut niin ripeä kuin piti ja on myös selvinnyt, että ei olekaan vakioputki vaan itse asiassa kokonaan muutettu ja turbokin STi mallista.
Viimeksi muokannut Tenox 15 Joulu 2015, 23:05, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: RE: Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Urran » 21 Loka 2015, 17:46

Qulle kirjoitti:Jep, ykköstä ei periaatteessa saa vauhdissa päälle paitti tosiaan välikaasulla

Eikai kukaan muutenkaan vauhdista sorvaa pienemmälle ilman kierrosten tasausta?

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 21 Loka 2015, 19:28

Eipä tuo ykkösen kytkeytyminen muutenkaan mikään ongelma ole, kunhan halusin tietää onko tuo normaalia. Vastaavaa ei ole ollut muissa omistamissani autoissa. WRX taitaa olla 35. ajopelini tähän asti - tuossa luvussa on kyllä myös moottoripyörät.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 23 Loka 2015, 07:43

Sellainen uusi kysymys, kun ei ole firman pihassa lämpöpistokepaikkaa, niin miten nää Subarut lähtee käyntiin talvella? Tai onko jotain muuta huomioitavaa kuin huolellinen lämmitys ennen revittelyjä? Lisäkysymyksenä olenko olettanut oikein, kun oletan, että lisäakku takaluukussa (joku aiemmista omistajista laittanut musiikkipuolen takia, mutta ei ole käytössä, mutta on kytkettynä auton omaan akkuun) voinee auttaa tässä käynnistelyssä vai miten on?
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja SixStars » 23 Loka 2015, 08:17

Kyllä ehjä bensa-auto lähtee ( jos ei nyt ku palmun alta, mutta kuitenkin ) jos on akussa potkua ja oikeanlaiset öljyt ( ei mitkään kesäratapäivä sellaset, jotka jäätyy alle +10°C lämpötiloissa :lol: ) - omassa ollu aina ihan perus Shell Helix 5W-40 'yleensä tarjouksessa Motonetissä' ja nou problem

Ainakin omat kikottimet on toiminu aina, vaikkei aina 'lämpöä' oo saaneetkaan.. toki kaikki on ihan helevetin jäykkää jossain -30°C:ssä, varsinkin nykysen automaattiloota, mutta iisisti vaan valutellen liikenteeseen, ni kyl se siitä :thumbsup: ( eniten talvella just widuttaa ku joutuu lähes 50% työmatkasta nysväämään ennenkuin pääsee vetämään kahva eellä loppumatkan :crazy: )
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Sti330
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 16:10

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Sti330 » 24 Loka 2015, 08:42

2.) Ilmastointi ei toimi. Onko näissä kompurassa jotain shimmilevyjä, joita vaihtamalla voisi saada kuntoon? Toki voi olla vika jossain muuallakin kuin kompurassa, mutta se ei ainakaan käynnisty.


Kompuran hihnapyörän ja kytkentärattaan väliin passaa paperin pala. Minä shimmasin isommaksi, kun ilmastoinnin kytkin laahasi vähän koko ajan äänen kanssa vaikka ei ollut päällä. Siellä on shimmi prikkoja akselilla, kun irroittaa kuusiokoloruuvin rattaan päästä, ja vetää lätkän pois.
Ilmastointi ei kytkeydy jos rako on liian suureksi kulahtanut.
Sulla voi olla aineet pois koko järjestelmästä, jos eivät konerempan jälkeen olleet täyttäneet sitä.
Vai mahtuuko koneen irroittamaan siten, ettei ilmastoinnin letkuja tarvitse irroittaa :?:

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Qulle » 24 Loka 2015, 08:51

Kyllähän kone pitäisi irrota ilman ilmastoinnin paineiden purkua, en tosin ole itse koittanut.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 24 Loka 2015, 11:14

Qulle kirjoitti:Kyllähän kone pitäisi irrota ilman ilmastoinnin paineiden purkua, en tosin ole itse koittanut.

Juu kompura vaan irti ja nipparilla sivuun. Ei tarvii tyhjää...
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 24 Loka 2015, 16:04

Kuitissa (ts. erittelyssä) konerempasta on mainittu myös ilmastointihuolto tehdyksi. 1½ vuotta ja 16tkm sitten. Joko jokin on rikki tai sitten jossain on vuoto.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Sti330
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 16:10

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Sti330 » 24 Loka 2015, 19:14

3.) Onko ko. automalli herkkä pyöränkulmien suhteen - siis kuluttaako helposti renkaat keturoilleen jos on kulmat pielessä?

Tässä nykyisessä -04 impussa takana haritusta kolminkertaisesti sallittuun nähden, ja söi sisälaidalta takarenkaita.
Todennäköisesti ollut jo uutena. Säädettiin viime kevät talvella nolliin, eikä kulunut enää vinoon kesärenkaat
(ristiin viime kesäksi, ei pyörimis suuntaa).
Edellisessä -03 vapari AT impussa söi myös sisä laidalta takasia. Varmaan siinäkin haritti heti (ostin uutena).
Luulin johtuvan vanteiden ET35:sta, kun vakio peltinen taisi olla ET59.

Hemphaa
Viestit: 24
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 23:32

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Hemphaa » 26 Loka 2015, 22:52

Lueskelin tässä ketjun läpi, ja herätti mielenkiintoni. Mulla on tosiaan lähestulkoon samanlainen euromallin bugeye (MY01) juurikin tuolla ensimmäisellä new age WRX tekniikalla (eli 160kw mallit).

Ensimmäisenä kiinostuksen herätti tuo "vakio" 0,7bar ahdot. Näissä on tosiaan vakio ahdot 0,93bar, maksimi ahdot on noin 2800-4500rpm aluella ja korkeammilla kierroksilla laskee pikkusen. Oletko varma, että ahdot on säädetty sähköisesti eikä mekaanisella ahtopaineen säätimellä, kun näissä bugeyeissä sekin onnistuu. Mikäli haluat niitä ahtoja nostaa, niin näitten vakio ahdin eli TD04L-13T kestää 1,4bar ahdot vielä jokseenkin hyvin, mutta 1,2-1,3bar on kuulemma ns. turvalliset ahdot.

Itselläni on ainakin alkuperäinen uk/euro laatikko, jossa ykkösvaihteelle downsiftaaminen ei tule kuuloonkaan ellei auto ole pysätynyt tai liu lähes olematonta vauhtia.

Tuosta ilmastoinnista voin sanoa sen verran, että itselläkään ei ilmastointi pelaa, johon syynä on vuotavat letkut ja haljennut sisäkenno, joka on suhteellisen yleinen ongelma impun ilmastoinnin kanssa, ja omassa autossa on myös kone käytetty jossain vaiheessa pois.

Btw näyttäs olevan sama takapönttöki ku mulla :lol:

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 27 Loka 2015, 11:19

Ei ole kyllä mitään tietoa noista ahdoista, että miten on toteutettu säätäminen, mutta edellisen omistajan mukaan on tuo 0,7 ja hänen mukaansa autossa ei ole nyt kiinni mitään millä saisi säädettyä. Aftermarket mittari on sijoitettu niin, etten sitä nyt aivan ongelmitta pysty seuraamaan, mutta pitää vielä koittaa katsoa miten sen mukaan ahtaa. Mielestäni kuitenkin nostaa ahtoja tasaisesti kierrosten mukana niin, että 0,7 ja kierroslukimittarin punaraja tulevat suht samaan aikaan. Hyvin tuo liikkuu perstuntumalta, eikä takeltele, eikä ole mitään empimisiä tms. missään kohtaa. Voisihan tuota jossain kohtaa vähän selvitellä, jos sen 1,3 sieltä ottaisi jollain konstilla irti.

Onko toi sisäkenno hankalassa paikassa? Takapönttö on joku random, johon on hitsattu sonnipää...
Viimeksi muokannut Tenox 15 Joulu 2015, 23:24, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 27 Loka 2015, 16:46

Ei noita ahtoja kannata lähtee nostelee jos ei tiedä nakurajaa... Nostat ahdot 1.3bar ja ritistelet koneen rikki niin ei hirveesti naurata.

Säädettäväks vaan johonkin järkeville ahdoille/sytkäkartalle/bensoille niin kestää normi ajossa mailman tappiin.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja JuPe » 27 Loka 2015, 17:44

Mielestäni kuitenkin nostaa ahtoja tasaisesti kierrosten mukana niin, että 0,7 ja kierroslukimittarin punaraja tulevat suht samaan aikaan.


Melko varmasti hukkaportin ohjaus on viallinen tuossa pelissä. Tai kartta on säädetty todella kummallisesti. Maksimi ahdot pitäs löytyä jossain 3000-3500 kierroksen paikkeilla.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 27 Loka 2015, 19:01

Niin siis eo:n mukaan auton boksi on säädetty Oulussa 1,3bar paineille ennen konerikkoa. Koneen korjauksen jälkeen on edelleen eo:n mukaan jätetty vakioahdoille - mikä ei siis sinällään pidä paikkaansa, jos tuo paikoillaan oleva ahtopainemittari mitään tietää. Ei ole vertailupohjaa toiseen tällaiseen Subaruun, mutta tänään kun tuota vähän kokeilin, niin hyvällä lähdöllä ja vaihdoilla joku 6,5s. 0-100km/h varmaan olisi mahdollinen. Itse en moisiin pääse, kun en ole sinut tuon kytkimen ja rivakan paikoiltaan lähdön kanssa. Huonollakin lähdöllä 8s. GPS:n mukaan.

Ahtaa kyllä ihan eri tavalla, kuin mitä foorumilta olen saanut lukea, että miten kuuluisi ahtaa. En todellakaan tiedä johtuuko em. ohjelmoinnista vai mistä, enkä tiedä millä tavalla se 1,3bar on otettu irti. Eli onko autossa ollut silloin jokin osa kiinni, jolla on ahtoja rukattu - nyt ei ole. Sinällään jännästi tuo kyllä vetää ihan oikealla alueella 4-6trpm makeimmillaan, mutta ahdot pysyvät tuolloin 0,5bar paikkeilla. Sitten nousevat punarajan tuntumassa sinne 0,7bariin.

Olen kyllä itsekin miettinyt sitä, että ei varmaan kannata luottaa siihen, että eo:n mukaan on jo säädetty isommille paineille ja sitten hakea niitä jollain ruuvilla. Ei toisaalta ole kauheasti intoa säädättääkään, kun kyse on käyttiksestä, johon ei ole tarkoitus - ainakaan toistaiseksi - sijoittaa mitään ylimääräisiä summia kiinni. Pitää nyt miettiä vielä. Luulisi ainakin, että pysyy noilla ahdoilla nipussa...

Edit:
Eikös tuon pitäisi tuntua aika laiskalta jos tuo oikeasti ahtaisi noin paljon alakanttiin vrt. vakio? Käyn tänään vielä ajamassa lenkin, niin pitää vielä katsoa mitä mittari näyttää tuossa 3-3500rpm, mutta veikkaan, että alle 0,5bar.
Viimeksi muokannut Tenox 27 Loka 2015, 19:18, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 27 Loka 2015, 19:03

Sellainen kysymys, että onko tässä moottoriöljyn mittatikun ylä- ja alarajan väli se normaali 1 litra? Öljyä syö hieman kyllä.

Edit: Googletin tämän ja onhan se 1 litra se merkkien väli. Täytyy vähän tarkkailla tuota, näyttäisi kuluttavan, ehkä noin 3dl / 1000km. Ihan tarkaan en vielä osaa sanoa.

Edit: Kokemuksesta sanoisin, että 0,70l on lähempänä totuutta. Onneksi en lisännyt koko litraa. Kulutus ei siis ole ihan noin iso, ehkä 2,5dl / 1000km.
Viimeksi muokannut Tenox 28 Loka 2015, 20:33, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 27 Loka 2015, 21:25

Eiköhän tuollaisessa WRX:ssä ahdot ole vakiona jotain 0.8bar tietämillä ja jos putkistoa on rukattu niin voi vaikonakin piikata lähelle 1.0bar
Edellyttäen että kaikki toimii...
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja JuPe » 27 Loka 2015, 21:38

0.95bar vakiona. Oheisessa ketjussa lisää tietoa:
viewtopic.php?f=10&t=723
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 27 Loka 2015, 22:31

Pientä testailua tuossa tein. Auto siis perstuntumalta toimii "oikein" ja on ihan ripeäkin. Vertailupohjaa ei siis ole.

2. vaihteella @7000rpm ahdot noin 0,7 ehkä 0,8 vaikea sanoa, kun on niin pöljässä paikassa mittari ja pitää rpm:ää seurata myös.
4. vaihteella @3500rpm kun laittoi kaasun pohjaan niin ahdot noin 0,6
5. vaihteella @3000rpm sama ja ahdot noin 0,5

Olisiko sitten se solenoidi mennyt mistä toisessa ketjussa puhuttiin? Tai sitten toi mittari ei tiedä mitään. Tuskin teen asialle mitään ainakaan ennen kevättä, kun toimii hyvin ja ei ainakaan pitäisi olla noilla ahdoilla pelkoa rikki menemisestä.

Jos oletetaan, että ahtopainemittari näyttää oikein, niin sanokaapa voisiko tämän ilmiön aiheuttaa se, että moottorinohjaus on säädetty 1,3bar ahdoille, mutta autossa ei ole nyt kiinni mitään mekaanista osaa jolla ahtoja voisi nostaa tuonne? (Tämä on siis eo:n kertomaa autosta.)

Turbo autoon on uusittu noin 60tkm sitten. Käsittääkseni vakio on. Jotenkin vain tuntuu, että pitäisi tuntua vikaisemmalta jos olisi.. noh, jotain vikaa.
Viimeksi muokannut Tenox 15 Joulu 2015, 23:24, yhteensä muokattu 2 kertaa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 28 Loka 2015, 08:29

Jotain outoa tuossa on... Kaikkien noiden juttujen jälkeen mitä autoosi on tehty minä ainakin veisin auton säädettäväksi, ja tämähän nyt ei tarkoita "virittämistä" vaan SÄÄTÄMISTÄ, jossa katsotaan bensakartta/ahtopaine/sytkäkartta ym kohdalleen niin että auto varmasti toimii kaikkien mainittujen kohdalla moitteetta. Nyt kun autoon on tehty ties mitä ja ahtokartta kuutamolla, niin mistä sitä tietää mitä kaikkea muuta on vitulaan ja mitä ei...

Halpa henkivakuutus koneelle yksi säätömissio ja saa mielenrauhan että nyt kaikki OK! En yhtään ihmettelis vaikka kulkuakin tulisi lisää samaan pakettiin.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Tenox » 28 Loka 2015, 10:48

Pitää selvittää onko tässä lähellä (= Satakunnassa) joku paikka jossa toi pystyttäisiin tsekkaamaan. Samalla autoon voisi toki asennella sen osan jolla ahtoja pystyy säätämään. Olikos se sitten Bleed valve vai mikä, jatkoa ajatellen. On tuolla nyt toisaalta noilla säädöillä ajettu konerempan jälkeen noin 16tkm nyt (kone rempattu 155tkm kohdilla), että jos jotain olisi oikein pahasti pielessä, niin luulisi hajonneen jo uudelleen.

Missäköhän hinnoissa noi säädätykset pyörii?
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

STI
Viestit: 168
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja STI » 28 Loka 2015, 11:12

Tenox kirjoitti:Samalla autoon voisi toki asennella sen osan jolla ahtoja pystyy säätämään. Olikos se sitten Bleed valve vai mikä, jatkoa ajatellen.

04 sti:ssä ainakin ko. homma hoidettiin ohjelmallisesti säätämällä vakio ahtopaineen säädintä.

Tenox kirjoitti:Missäköhän hinnoissa noi säädätykset pyörii?

200e-500e (jossa ihan hatusta heitetty tuo hintahaarukan yläpää)
Iso toyota
Ex STi Limppu 2004
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Kone
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 16:59
Paikkakunta: Hellsinki/Virolahti

Re: Subaru WRX totta vai bs:ää uusi omistaja kyselee

ViestiKirjoittaja Kone » 28 Loka 2015, 12:42

Täältäkin vielä yksi ääni tuolle säädölle tahi niiden tarkastamiselle, se on halpa henkivakuutus verrattuna siihen, että JOS jotakin on pielessä ja siitä aiheutuu sitten vaikka totaalinen konerikko. Tämä ihan arvelua, mutta onhan ne autosi ahdot voitu säätää konerempan yhteydessä vakioiksi ns sisäänajoon, mutta nyt jo 16tkm ajettuna uskaltanee ne siihen vakioturbolle järkevään n reiluun baariin nostaa. En aikaisempaa autotaustaasi tiedä, mutta jos se on kuten itselläni aikanaan, tuntuu tuollainen turbosubaru tehokkaalta jo pienilläkin ahdoilla(vakioilla) vs vanha vapari kulkine. Eli mitä minä sinuna tekisin, ja luulen että moni muukin, niin sähköpostia vaikka Absolute Performancelle/Displaced nimimerkille ja sovit säädätyksen, uhraat päivän aikaasi ja x määrän rahaa, josta seuraa paremmin pelaava auto ilman pelkotiloja takaraivossa ja jopa muutama ylimääräinen hevonen pellinalle=leveämpi hymy ajaessa. :thumbsup:
-03 sti


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa