Sivu 1/2

Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 11 Joulu 2015, 13:03
Kirjoittaja Kennedy
Yhdessä projekti topicissa kun tätä vähän käsiteltiin niin ajattelin ottaa aiheen kokonaan uudeksi. Näin voi joku hyötyä joka ei kyseistä aihetta muuten lukenut.
En viitsi kaikkea tekstiä kopioida. Asianomaiset voivat kirjoitella lisää tänne sitten.

http://mooreperformanceparts.com/products/blastplates/

http://www.scoobynet.com/subaru-parts-4 ... lates.html

Itse kysyen: Pääseekö siis vakiona laatikko kääntymään/vääntymään vai miten ihmeessä tuollainen toimii vahvikkeena?

Johon Winchesterin vastaus: Nuo pitää alumiinilootan kuoret paremmin kasassa, kun rattaat sisällä vääntelee koppaa. Muutoin joko hampaat katkeaa ja/tai koppa halkeaa.

Jollain ylimääräisenä vaihdelaatikko johon alkaa mallailemaan? Joku voisi tehdä vielä vähän edullisemman suomalaisversion tuosta :thumbsup:

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 11 Joulu 2015, 14:48
Kirjoittaja Qulle
TY752-lootia löytyy vaikka omaksi asti, TY754-lootan saa lainaksi.
Korvaukseksi kelpaa yksi tuollainen rauta :)

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 11 Joulu 2015, 15:16
Kirjoittaja Displaced
Teoriana on että tuon lelulaatikon kuori elää kun vääntö kasvaa jolloin rattaat ei enää ota toisiinsa täyttä kontaktia = hampaat lähtee kävelemään.

Yksi ollaan asennettu ja toistaiseksi vielä ajossa noin 700Nm väännöillä.

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 11 Joulu 2015, 23:03
Kirjoittaja nordloop
Kiitoksia noista linkeistä. Tuolla ensimmäisessä langassa kehuivat kestävyyden lisääntyvän niin paljon, että itselläkin alkoi tämä kiinnostamaan. Ei tuo vaikea olis tehdä itsekään ja kun jää vielä niin hyvin piiloonkin.

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 12 Joulu 2015, 07:47
Kirjoittaja Winchester
Qulle kirjoitti:TY752-lootia löytyy vaikka omaksi asti, TY754-lootan saa lainaksi.
Korvaukseksi kelpaa yksi tuollainen rauta :)

Kun sulla on noita lootia nurkissa, niin saisitko otettua mittoja? Jos koneenpiirustus on yhtään tuttua, niin helpottaa paljon. Tässä kun joutilaalla on ylenmäärin aikaa, niin voisi harrastaa vaihteeksi osien valmistusta.

Toisaalta olen kyllä hintsusti epäileväinen levyn toimintaperiaatteesta. Kovemmat 10.9-pultit ymmärtää ja sen että ne pitää lootan tiukemmin kasassa sisäisen jännityksen lisääntyessä. Jotta levy tukisi laatikkoa muualta kuin pulttien kohdalta, tulisi sen olla kuorta vasten tukevasti koko matkaltaan. Nyt se on holkkien päällä ja pulttien väliseltä alueelta kuorta vasten kovin epämääräisesti, eikä kuoressa ole tasaista pintaa mitä vasten asettua. Pituussuuntaan laatikko tuskin antaa periksi - eihän siihen suuntaan edes tule voimia - joten jos itse levy ei tue laatikkoa ollenkaan vaan pultit, niin mihin sitä levyä edes tarvitsee? Pystysuuntainen liike tietysti on pienempää, joka on rattaiden toiminnan kannalta sama kuin leveyssuuntainen. No, jos kerta noita tehdään ja ovat saaneet aikaan lisää kestävyyttä, niin kai niistä on hyötyä. Materiaalit ei tule kovin kalliiksi ja työhän ei maksa mitään kun on kyse harrasteesta, joten kyllä mää tommoset voin tehdä, jos niistä tulee ehjä laatikko vaivanpalkaksi.

Displaced kirjoitti:Yksi ollaan asennettu ja toistaiseksi vielä ajossa noin 700Nm väännöillä.

Oliko sulla muistissa momentteja tai jotain olennaista lisätietoa vekottimista? Vai meneekö tässä nyt puurot ja vellit sekaisin, jos teet Mooren versioilla kauppaa ja näitä aletaankin tehdä rautakaupan osilla itse?

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 12 Joulu 2015, 08:13
Kirjoittaja Qulle
No konepiirtäminen ei ole kauhean tuttua mutta isäni on kohta eläkkeelle jäävä tekninen piirtäjä ja asuu tossa naapurissa niin luulis saavan apuja.

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 12 Joulu 2015, 10:21
Kirjoittaja Displaced
Onhan toi vähän niinkuin omiin muroihin kusemista kun kerta Mooren jälleenmyyjänä toimin.

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 12 Joulu 2015, 10:33
Kirjoittaja Winchester
Joo ei tässä nyt laajamittaisen osatuotannon aloittaminen ollu sentään mielessä. :D Kunhan saisi harrastamista / tekemistä ja sillä omaan vekottimeen lisää ominaisuuksia. Ihan periaatteesta en vain osta mitään valmiina, jos pystyy itse ne tallityökaluilla tekemään. Off-roadissa oli pakko, koska joka metsäreissulla hajos aina jotakin. Kun vekottimet oli jo kertaalleen tehny, niin ties jo miten ne korjataan. Tai siis paremminkin miten niitä EI korjata. :lol:

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 12 Joulu 2015, 11:43
Kirjoittaja Kennedy
Winchester kirjoitti:Toisaalta olen kyllä hintsusti epäileväinen levyn toimintaperiaatteesta. Kovemmat 10.9-pultit ymmärtää ja sen että ne pitää lootan tiukemmin kasassa sisäisen jännityksen lisääntyessä. Jotta levy tukisi laatikkoa muualta kuin pulttien kohdalta, tulisi sen olla kuorta vasten tukevasti koko matkaltaan. Nyt se on holkkien päällä ja pulttien väliseltä alueelta kuorta vasten kovin epämääräisesti, eikä kuoressa ole tasaista pintaa mitä vasten asettua.


Samaa itsekkin mietin tuossa. Luulisi holkkien vievän tehoa tuosta hommasta. Hamurin versiossa 1 kulma on jo taivutettu.
5mm teräksestä kun tuollaista tekee niin siinä luulis voivan olla leikkaus aukkoja jos joku kohta ottaisi kiinni.

edit: nyt kun kattelin tuota hamurin kuvaa enemmä niin noi ruuvireijät vissiin niin syvällä, että pelkällä levyllä ei onnistu kaikki kulmat.
Eikös tuossa olisi vielä 2 reikää mihin pystyisi pulttaamaan levyn. Oikea reuna vetarin ja tuon levyn välissä.

Kuva

Re: RE: Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 12 Joulu 2015, 12:55
Kirjoittaja mechanix
Winchester kirjoitti:Joo ei tässä nyt laajamittaisen osatuotannon aloittaminen ollu sentään mielessä. :D Kunhan saisi harrastamista / tekemistä ja sillä omaan vekottimeen lisää ominaisuuksia. Ihan periaatteesta en vain osta mitään valmiina, jos pystyy itse ne tallityökaluilla tekemään. Off-roadissa oli pakko, koska joka metsäreissulla hajos aina jotakin. Kun vekottimet oli jo kertaalleen tehny, niin ties jo miten ne korjataan. Tai siis paremminkin miten niitä EI korjata. :lol:

Jos näitä joku pystyy vastaavalla laadulla järkihintaan Suomessa tekemään itse, niin uskon että aika monta asiakasta ois tarjolla. Turha tollasia ökyhintasia rautapalikoita on tilailla. Itsekin oon sillä kannalla että ite se tehdä pitää ja saa romuraudallekkin samalla hieman alhaisemman kilohinnan.

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 12 Joulu 2015, 13:07
Kirjoittaja Winchester
Levyssä olevat reiät on kyllä oikeissa paikoissa. Niiden kohdalla laatikon sisällä on akseleiden tukipisteet/laakerointi, joten juuri noista pitää lisätukea laittaa.

Jos miettii mitä kaikkea laatikon sisällä voi elää niin paljoa että rattaat hajoaa väärän linjauksen takia, niin en keksi muuta kuin akseleiden vääntyminen ja kopan joustaminen. Akseleiden vääntymiseen voi vaikuttaa ainoastaan akselit vaihtamalla (paksumpaa tai vahvempaa ainetta) ja kopan elämiseen joko paksumpaan koppaan vaihto (TY752 => TY754) tai laakereiden kohdalta kopan puoliskoja tukemalla.

Sikäli järki sanoo, että tuo levy ei voi auttaa mitään, vaan ne 10.9 pultit, jolla levy on kiinnitetty ja pitää askin paremmin nipussa kuin orkkispultit. Jos alumiinikuori on niin heikko, että antaa periksi jossain muussa kuin pulttien suunnassa, niin hajotessaan pitäisi levitä muutakin kuin rattaat. Pitäisi näkyä murtuma kuoressa tai jotain muuta selkeästi havaittavaa. Pulttienhan ei tarvitse antaa periksi kuin millin kymmenesosia ja rattaat hajoaa, eli ei ehkä edes ylittää myötörajaa, jolloin niihin ei jää pysyvää jälkikäteeen havaittavaa muutosta.

Kun aski on sökönä, niin kuka jaksaa tutkia antoiko pultit periksi (ovatko löysällä) tai vuotaako jopa öljyä, kun purkuun tai vaihtoon menee kuitenkin? Sikäli olisi mielenkiintoista purkaa totaalituhon saanut aski ja tutkia mitä siellä on tapahtunut. Muuten ei insinöörin logiikalla voi hajoamista perustella kuin pulttien joustolla.

Onhan siinä ainakin kilohinta kohdillaan, jos muutaman kympin hintaset mutta hienon näköiset levyt myydään muutamalla satasella, kun homma olisi hoitunut neljällä vahvalla pultilla alle kympillä! Mahdollisesti voisi tiukempi kiristysmomenttikin auttaa, mutta pulttien venymiseen auttaa vain lujempi aine. En tätä varmuudella tiedä, mutta näin voisi päätellä. Sama logiikka on esim. kiertokangen pulteissa, kun eikös ne ARP:t ole vain järeämpää materiaalia? Ja kilohinta kohillaan! :mrgreen:

Vaikka halpaahan tuo muutama satanen on, jos vertaa 6v-laatikkoon. Mieluummin vaihdan neljä pulttia tukevampiin, kuin maksan 3000€ osista ja käytän aikaa osien vaihtoon. Ei se pihiys ihan pahasta ole, kun tunnin tätä mietin ja heti tajusin! :mrgreen:

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 12 Joulu 2015, 13:10
Kirjoittaja Displaced
On noista 5 speedeistä useasti kuoret halki.

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 12 Joulu 2015, 13:12
Kirjoittaja Winchester
Displaced kirjoitti:On noista 5 speedeistä useasti kuoret halki.

Missä suunnassa ja kohdassa? Onko kuvia?

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 12 Joulu 2015, 13:28
Kirjoittaja Kennedy
Yritin etsiä viestejä jossai olisi kuvia.. aika köyhä tarjonta

http://www.subaruoutback.org/forums/401196-post1.html - transfercase
http://forums.nasioc.com/forums/showpos ... ostcount=1 - wrx laatikko

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 12 Joulu 2015, 13:38
Kirjoittaja Winchester
Kennedyn kuvissa halkeama on vetareiden kohdalla, eli tuon ei pitäisi vaikuttaa 2-vaihteeseen.

Tässä Nettivaraosasta poimittu kuva, jossa sisäinen rakenne näkyy ja voi päätellä jotain.

Kuva

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 12 Joulu 2015, 20:53
Kirjoittaja Kennedy
Kuva

Mites jos tuosta vaihdelaatikon yli vetäisi ristiin teräspalat. Vähän kuin henkselit. X kohdasta hitsattuna.
Tuosta vasemman reunan ylimmäisestä toisen puolenoikean reunan ylimmäiseen.
Eikös se estäisi myös hieman vääntymistä?

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 12 Joulu 2015, 22:38
Kirjoittaja arskaput
mulla on omassa nuo mooren tuki palat ja juuri tuo kyseinen 700nm ja ainakin toistaiseksi on nipussa tosin ei oo kokemusta miten ois kestäny ilman niitä..kenkää on ainakin saanu huolella et ei lootaa säästelty

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 13 Joulu 2015, 09:26
Kirjoittaja Winchester
Tämä menee vähän nakkikioskipuheiksi, kun ei ole parempaa tietoa. Kun näyttöä lootan kestävyyden parantumisesta kuitenkin on, niin pitänee vaihtaa paremmat pultit ja mennä radalle. Kestävyys ei ainakaan huonone ja jos paranee, niin paikat kestää ja lompakko samoin. :)

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 13 Joulu 2015, 11:45
Kirjoittaja TJani
Ei ne laatikot radalla hajoa. Ainakaan parin vuoden ajalta en muista että olisi clubin ratapäivillä hajonnut yhtäkään.
Paitsi jos ottaa vartti lähtöjä Alastarolla...

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 13 Joulu 2015, 11:47
Kirjoittaja Qulle
...niin ja jostain mattamustasta antautui se keskitasauspyörästön iso laakeri :D
Toki ajamalla kotiin pääs

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 13 Joulu 2015, 11:54
Kirjoittaja TJani
Niin joo, mutta sekin taisi johtua jostain muusta kuin kuorien antautumisesta.

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 13 Joulu 2015, 11:54
Kirjoittaja Qulle
No juu

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 01 Tammi 2016, 17:33
Kirjoittaja huva
Laittakkaa sitten ilmoa tonne myynti palstalle jos joku teistä pellepelottomista jaksaa tehdä muutamat vahvikepalat 5-vaiheiseen :D

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 00:05
Kirjoittaja smacine
huva kirjoitti:Laittakkaa sitten ilmoa tonne myynti palstalle jos joku teistä pellepelottomista jaksaa tehdä muutamat vahvikepalat 5-vaiheiseen :D


mullekkin kelpaa 8-)

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 08:44
Kirjoittaja Winchester
smacine kirjoitti:
huva kirjoitti:Laittakkaa sitten ilmoa tonne myynti palstalle jos joku teistä pellepelottomista jaksaa tehdä muutamat vahvikepalat 5-vaiheiseen :D


mullekkin kelpaa 8-)

Jahka kun millon pääsen / joudun ottamaan koneen tai laatikon pois paikaltaan, niin jotain on tarkoitus rakentaa. Mikähän mahtaa olla kyseisten pulttien kiristysmomentti? Jos jollakin on laatikko jo irrallaan, niin pystyisi varmaan helposti mittaamaan pulttien pituuden, paksuuden ja kierteen (nousun).

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 09:02
Kirjoittaja Qulle
Enpä ole omalta osaltani saanut tämän eteen mitään tehtyä. Aika kortilla ja edelleen selkä siinä kunnossa että saas nähä saakos tänään mitenkään edes nastoja kierrettyä lekan alle tallissa...
Lootia on irrallaan joten niitä saa lainaksi tai saa tulla mittoja ottamaan. Lämmintä tallia ei nyt täksi talveksi saanut mutta taivasalla ei tartte olla.

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 04 Helmi 2016, 13:11
Kirjoittaja Ccemp
Onkos kukaan ehtinyt ottamaan laatikosta mittoja?

Itsellä on käyttöautona, joten ei jaksa laatikkoa mittojen takia alkaa tiputtamaan vasta kun prätkäkaudella...

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 04 Helmi 2016, 13:25
Kirjoittaja mechanix
Ccemp kirjoitti:Onkos kukaan ehtinyt ottamaan laatikosta mittoja?

Itsellä on käyttöautona, joten ei jaksa laatikkoa mittojen takia alkaa tiputtamaan vasta kun prätkäkaudella...

Tästä on projekti menossa ;-)

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 04 Helmi 2016, 14:32
Kirjoittaja Qulle
Multa tullaan huome hakemaan yks loota ilmeisesti tätä tarkoitusta varten. TY-754 lootasta joku vois mitat ottaa ja kuvat tehä.

Re: RE: Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 04 Helmi 2016, 20:07
Kirjoittaja mechanix
Qulle kirjoitti:Multa tullaan huome hakemaan yks loota ilmeisesti tätä tarkoitusta varten. TY-754 lootasta joku vois mitat ottaa ja kuvat tehä.

754 on työn alla :-)

Samanlaiset kai nuo on 752 kanssa? Sittenhän sen näkee...

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 04 Helmi 2016, 21:13
Kirjoittaja Qulle
Hienoa, yks setti mulle sit kans

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 10 Helmi 2016, 19:30
Kirjoittaja MSJD
Itseäkin voisi kiinnostaa, jos sopii 752 lootaan kanssa ja tulee sopivaan hintaan myyntiin.

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 10 Helmi 2016, 21:00
Kirjoittaja Winchester
Qulle kirjoitti:Hienoa, yks setti mulle sit kans

MSJD kirjoitti:Itseäkin voisi kiinnostaa, jos sopii 752 lootaan kanssa ja tulee sopivaan hintaan myyntiin.

Jahka saan tuon lootan tarkempaan syyniin, niin koitan värkätä siitä saatujen mittojen perusteella jonkinlaiset levyt ja pultit. Mitä Qullen kanssa katsottiin, niin 754/752 pulttijako on sama. Pulttien pituus tosin jäi mittaamatta 754:sta; lienee vähän 752:sta pidempi.

Oliskohan kellään tiedossa laatikon pulttien kiristysmomentit? Mulla ei ole käytössä mitään korjausmanuaalia. Vaikka osat ois kuinka hyvät, niin niillä mitään tee ilman oikeita momentteja. Laatikko ei tietysti ole ihan niin arka kuin motti.

Hinta voikin sitten olla mielenkiintoinen määritettävä, kun moisille osille pysty mitään takuuta antamaan. Materiaalit tietysti maksaa rautakaupan hinnan ja työlläkin pitäisi jotain saada, mutta jos loota kilahtaa, niin osoitappas sitten sille syy(llinen) ja maksaja. No, katsotaan nyt ensin joku mallikappale tms.

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 11 Helmi 2016, 09:33
Kirjoittaja mechanix
Winchester kirjoitti:
Qulle kirjoitti:Hienoa, yks setti mulle sit kans

MSJD kirjoitti:Itseäkin voisi kiinnostaa, jos sopii 752 lootaan kanssa ja tulee sopivaan hintaan myyntiin.

Jahka saan tuon lootan tarkempaan syyniin, niin koitan värkätä siitä saatujen mittojen perusteella jonkinlaiset levyt ja pultit. Mitä Qullen kanssa katsottiin, niin 754/752 pulttijako on sama. Pulttien pituus tosin jäi mittaamatta 754:sta; lienee vähän 752:sta pidempi.

Oliskohan kellään tiedossa laatikon pulttien kiristysmomentit? Mulla ei ole käytössä mitään korjausmanuaalia. Vaikka osat ois kuinka hyvät, niin niillä mitään tee ilman oikeita momentteja. Laatikko ei tietysti ole ihan niin arka kuin motti.

Hinta voikin sitten olla mielenkiintoinen määritettävä, kun moisille osille pysty mitään takuuta antamaan. Materiaalit tietysti maksaa rautakaupan hinnan ja työlläkin pitäisi jotain saada, mutta jos loota kilahtaa, niin osoitappas sitten sille syy(llinen) ja maksaja. No, katsotaan nyt ensin joku mallikappale tms.

Jokainenhan voi laittaa laatikkoonsa mitä haluaa. Niin pitkään kun et kenellekkään lupaa että se kestää sen ja sen verran tehoa/vääntöä niin ei kai siinä mahdollisessa porsimisessa ole syyllinen + maksaja kuin auton omistaja itse.

Momentit taitaa mennä:
8mm 23-26 Nm
10mm 36-42 Nm
gearbox_torques.png
gearbox_torques.png (52.58 KiB) Katsottu 27252 kertaa

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 11 Helmi 2016, 09:46
Kirjoittaja Qulle
Onkohan mitään toivoa saada auton alla noita paikoilleen?

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 11 Helmi 2016, 10:26
Kirjoittaja Winchester
Mitä jostain luin, niin pitäs mennä laatikkoa tiputtamalla paikalleen niin ettei tartte irrottaa sitä motista, mutta todella ahdasta on. Ehkä parempi irrottaa ja vaihtaa sitten.

Onneksi levyjen kiinnittämiseksi ei tartte aukaista kuin neljä pulttia. Laatikon aukaisusta seuraavat esijännityksien sun muiden hammasvälien säätäminen on ainakin toistaiseksi olleet asioita, joihin mulla ei ole vehkeitä. Ehkä Subarun tekniikka on tältä osin helpompaa kuin Jeepeissä, jossa pinionin esijännityksen säätö alkaa luokkaa 2-5Nm olevan vierintämomentin mittauksella ennen purkua ja päättyy sen säätöön pinionin mutteria kiristämällä ja välillä mittaamalla; muuten kilahtaa.

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 11 Helmi 2016, 10:39
Kirjoittaja MSJD
http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=986710 Tässä olis ihan hyvää asiaa 5mt laatikoista. Ilmeisesti laatikon kuorien heikkous ei kovin iso ongelma ole.

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 11 Helmi 2016, 12:15
Kirjoittaja khalonen
Jos tarvetta niin voin työpaikan kautta noita levyosia tehdä laserilla/särmällä harrastajaystävälliseen hintaan rakennussarjaksi joilta hitsivehkeet löytyy, tai miksei vaikka hitsattunakin. Kuvista katsottuna yksi levy ja jäykisteeksi 2 u-palkkia? Ja levyksi saa lujia ruukin 650 teräksiä. Ja en tarkoita astua varpaille jos on jo valmistus hanskassa, helpotusta valmistukseen vaan jos tekee useampia.

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 11 Helmi 2016, 14:27
Kirjoittaja Winchester
Tutkaillessani asiaa parempien rattaiden yms. näkökulmasta, niin osuin yhden valmistajan sivulle (http://www.rallispec.com/gea_syn_rst1140_t.html), jossa asiaa valotetaan seuraavasti. Alleviivaus kertoo olennaisen.

"I have heard that transmission case flex is the big problem on the 5-speed, is this true? Overall there is insufficient rigidity of the bearing supports and there is flexibility in the main shaft. When you subject the gearbox to heavy loads this overall lack of rigidity allows the gears to deflect away from each other disrupting the proper gear mesh and dramatically increasing the bending loads on the gear teeth. External case reinforcements or braces will probably make little difference because the distortions are primarily of the internal structure. The bottom line is that the transmission design was never intended to support the power outputs that people are easily achieving these days."

Tämän puolesta siis ulkoinen vahvike ei ole ratkaisu, vaan järeämmät rattaat / akselit tai sitten kokonaan 6-vaihteinen aski. Minähän en sitten Subaruista mitään tiedä, mutta tämmöstä selvisi googlettelulla.

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 11 Helmi 2016, 15:24
Kirjoittaja Qulle
No tuon lopun olisin mäkin voinu kertoa... eli 6-lovinen loota vaan :)

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 11 Helmi 2016, 20:37
Kirjoittaja Winchester
Joo kuutonen ilman muuta käy, on vain hintaa paketilla kun 5v:n kytkinkään ei käy eli jotain 4000€.

PPG:llä on tämmöset rattaat yms, joissa pakki, 1 & 2 on suorahampaisia, 3 & 4 vinoja ja 5 sitten orkkis. Kestää ja maksaa luokkaa 4650$.
Kuva

Näillä taas hintaa alle kaks donaa:
Kuva

Vaihtoehtoja on siis niukalti ja jokainen maksaa paljon, vaikkei tarvitsisi vaihtaa lootan sisuskalujen lisäksi mitään. Jos kerran loota hajoaa syystä että hampaat ja/tai akselit antaa vakiota tehokkaamman moottorin väännölle periksi, niin minkäs teet, kun ne blast-platet ei sitten autakaan. :shock: Jos/kun ei lompakko kestä parempia osia, niin sitten pitää ajella rauhallisemmin. :diaf: Onhan toi mun 752-aski jo kestäny 475Nm väännöt, joten kai se nyt sitten kestää laillisesti penkitetyn 350Nm herkemmin särkyvillä pikkuvaihteillakin. STi:n aski täytyy olla siis vahvempi kuin muut 752-alkuiset askit.

Mitä niihin levyihin vielä tulee, niin kerran khalosella on mahdollisuus tehdä ne paremmasta teräksestä ja kunnon vehkeillä, niin mun ei kannattane lähteä enää leikkimään pataraudalla, rälläkällä ja pylväsporalla kuin korkeintaan omaan käyttöön.

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 11 Helmi 2016, 21:02
Kirjoittaja Speed79
5v kytkin käy 6v lootan kanssa tarvii 5v startin koska vauhtipyörä vähän halkasijaltaan pienempi mutta kaikki menee paikalleen ja toimii moitteetta, kokemusta on

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 11 Helmi 2016, 23:59
Kirjoittaja Winchester
Speed79 kirjoitti:5v kytkin käy 6v lootan kanssa tarvii 5v startin koska vauhtipyörä vähän halkasijaltaan pienempi mutta kaikki menee paikalleen ja toimii moitteetta, kokemusta on

Ai se siis sittenkin käy. :shock: No, kalliiksi tulee kuitenkin. Jos sellasta meinaa laittaa, niin tarttee melkein ruveta kattoon kokonaista varaosa-autoa. Kolariraadon tai tax-freen rupee saamaan reilulla voimansiirron hinnalla...

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 18 Helmi 2016, 18:01
Kirjoittaja Winchester
Tommosta kokoonpanoa rupesin rustaamaan. Kunhan saan kaikki kuvat ja osat valmiiksi, tuostahan puuttuu vielä jäykisteet, niin sitten tulee 3D-tulostimesta oikein muovimalli, jota pääsee sovittamaan paikalleen ja tarkentamaan mitat oikeiksi. Vaikka aiemmin olin vähän epäileväinen niin kyllä tää nyt toteutuu. Tuli mahdollisuus tehdä itse koko hoito oikeaoppisesti 3D-CAD piirrosta valmistukseen, hyvistä materiaaleista ja ammattivehkeillä. :thumbsup:

Kuva

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 18 Helmi 2016, 19:49
Kirjoittaja Qulle
Hieno homma!

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 18 Helmi 2016, 21:32
Kirjoittaja Tomcat
Jos sen askin oikeesti haluu kestämään niin 6-speed kehiin vaan. Ja sinne 6-lovisen kanssa menee se 5-vaihteisen pikku kykä...

Tosta...

http://www.ebay.com/itm/JDM-SUBARU-STI- ... a6&vxp=mtr

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 18 Helmi 2016, 22:10
Kirjoittaja Winchester
6-v askin kaveriksi tarttee niin paljon muitakin osia, ettei anna budjetti, tuki- ja liikuntaelimet myöden. Eikä tota nimenomaista askia saa ilmotuksen mukaan edes Suomeen... ;) Tarttee vain ajella pikkuask(e)illa, kun on kestänyt tähänkin asti ja kestää vastakin, kun nätisti ajetaan. :thumbsup:

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 19 Helmi 2016, 06:21
Kirjoittaja Qulle
Jep, ei vaan millään pysty sijoittamaan kunnolliseen 6-loviseen. Tiedän että köyhien murheita mut minkäs teet. TY754-alkuinen oikein valittu loota kyllä kestää aika hyvin. Ehkä näillä raudoilla vielä entistä paremmin.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 19 Helmi 2016, 07:26
Kirjoittaja Winchester
Qulle kirjoitti:Jep, ei vaan millään pysty sijoittamaan kunnolliseen 6-loviseen. Tiedän että köyhien murheita mut minkäs teet. TY754-alkuinen oikein valittu loota kyllä kestää aika hyvin. Ehkä näillä raudoilla vielä entistä paremmin.

Aamen kitubudjettisille! :thumbsup: :lol: Mitä noita Ameriikan blast plate lankoja luin, niin on siellä askit hajonnu melko tehottomillakin koneilla vaikka kuinka olisi levyjä kyljessä. Sikäli vähän henkimaailman hommilta kuulostaa tai sitten tarkempi tieto kestävästä askista ei ole kovin tunnettu...? Eli mikähän se "oikein" valittu sitten on? Joku RSK/GTB Legan laatikko ilmeisesti olisi sellainen, mutta toisaalta myös tiheällä 4.444-perällä varustettu aski vaikuttaisi olevan potentiaalinen kestoltaan myös 752-mallissa, kuten -97-98 STI:n aski mulla...

Kunhan rupeen saamaan noita levyjä valmiiksi, niin seuraava mahdollinen rojekti olisi tehdä suorahampaisia järeämpiä rattaita. Vaihteet 2-5 ainakin taitaa onnistua, kun ne ei vaadi pääakseliin muutoksia. Heikoimmat lienee juuri 2- ja 3-vaihteet, kun niillä ei ole vieressään tuentaa toisin kuin muilla pykälillä, eikä ole niin herkästi meluvaatimuksia. Jos jollain olisi mielenkiintoa testata rattaiden kestoa, voisin toimittaa koekappaleet rääkättäväksi. Mulla itellä ei ole kovinkaan helppoa vaihtaa laatikkoa, eikä riittävästi kokonaisia romulaatikkoja kokeiltavaksi. Jos Qullelta saadusta hännättömästä 752:sta saa ehjän pelkillä rattaiden vaihdolla, niin siitä voisi miettiä projektia, kunhan saa siihen jostain hännän ja auton 3,9 / 3,54 perävälityksillä. Kunhan jos millon saan tän homman tulille, niin voisin tehdä siitä vaikka jo oman topiikin.

Re: Vaihdelaatikon ulkoinen vahvistaminen - Blast plate

Lähetetty: 19 Helmi 2016, 08:42
Kirjoittaja Qulle
Löytyy muuten yllämainituilla välityksillä olevia perämurikoita, kuten myös häntiä. Pyrstöjä niin suoralla kuin 1:1.1 välityksellä - niitä nyt en ihan ilmaseksi pysty antamaan mut ilmottele jos kiinnostaa.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla