HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Hevosmies
Viestit: 61
Liittynyt: 17 Marras 2015, 19:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

ViestiKirjoittaja Hevosmies » 12 Tammi 2016, 23:03

Minulla oli aikoinaan VW caddy pakussa 1.9 diiseli,4kW eeperi ja kyllä sillä kapiini ja moottori lämpesi.
Nyt pitää muistaa että lohkolämmitimien tehot ovat vain 600-700W eli niilläkin moottori lämpiää.

Kun se 4000W on paljon sillä 1000W erolla ei ole niin suuri merkitys,lämmitys aika pitenee vain noin 30min,oletus. :argue:
Nyt on pakko olla asenuksessa vikaa olen siitä aivan varma eli reklamaatio asennus liikkeelle

Maxhine
Viestit: 93
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:46
Paikkakunta: Muurame

Re: uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

ViestiKirjoittaja Maxhine » 16 Tammi 2016, 13:44

Lainataans ketjua, ku sopivasti on kerran ollut puhetta myös puhaltimestä tässä...

Eli olen pistänyt merkille nyt kovemmilla pakkasilla, et eberin lämmittäessä autoa puhallus toimii ongelmitta. Auto siis parkissa eikä käynnissä. Mutta nyt parilla kertaa on tehnyt tällai, et lähtenyt ajaa ku eberi vielä on käynnyssä ja kun eberi on sammunut ajon aika niin puhallin sammuu myös. Eli sisälle ei tule enää lämmintä ilmaa kuin sen mitä "tuuli" tuo tullessaan. Pakkasta on siis ollut -20c ja yli. Pienemmällä pakkasella en ole huomannut samaa.

Kysynkin, onko muilla vastaavaa?
Onko puhaltimella lämpörele tai vastaava joka laukeaa?
Onko mahdollista, et kun eberi sammuu niin se sammuttaa puhaltimen vaikka auto on käynnissä ja käsin voi säätää puhallusta?

Puhallin ei lähde sitten päällä uudelleen. Kokeillut ajon aikana sammuttaa off-näppäimestä kokonaan ja odottanut 5 min. Ei käynnisty. Ei vaikuta vaikka kokeilee hiljaisempaa tai nopeampaa puhallusta. Sitten kun auto on parkissa ja sammutettuna kokonaan +5min, käynnistää auton uudelleen, käynnistyy myös puhallus.

Ketuttaa vain ajaa tuolla motarilla tms. ku puhallus loppuu ja lasit menee kohtuu nopeasti huuruun.
Outback 2.0 TD CVT -13 + Hydronic II + Easystart Remote+

AimoPaukku
Viestit: 167
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:32

Re: uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

ViestiKirjoittaja AimoPaukku » 16 Tammi 2016, 14:50

Veikkaisin ipcu relettä, en tiedä onko ominaisuus vai paskana, ei ole eikä tule kokemusta.
Outback 2.0TD CVT MY15

AimoPaukku
Viestit: 167
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:32

Re: uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

ViestiKirjoittaja AimoPaukku » 16 Tammi 2016, 15:26

Taas kovempi pakkas yö takana ja joutoaikaa. Aika tehdä akkutestiä.
2015 OB Dsl ja 5kw Eber Hydronic

Lähtötilanne: Yön yli -28 pakkasessa, Autolla oli ajettu mutta akku ei ylläpitolaturissa (12.7v). Tuulilasissa 2cm kerros lunta
Pyynti HI, puhallus lasille ja jalkotilaan, 1asento (eberin ohjatessa pyörii todellisuudessa hieman kovempaa, vastaa kakkosta)


Koska ilmoitetut lämmitystehot on kilowattitunteja, ja minulla on 5kw malli voidaan teoriassa laskea mitatuista seuraavat tehontarpeet.

1.5kw 18min = Nesteet +30 ja sisäpuhallin käynnistyi.
5kwh 1h = Auton sisällä 0 astetta (remuc) Lasista sulanut 20%
10kw 2h = Auton sisällä +20 astetta (remuc) Lasista sulanut 70%
12.5kwh 2.5h = Vedet 70, autossa +22 (remuc) Lasi lähes puhdas

Lopetin testin ajassa 2.38, tällä kelillä maksimi on saavutettu, vedet alkoi seilata +71-72 välissä, autossa +22 eikä kohoa.
Laite ei putoa puoliteholle mutta rajoilla on jo.
Loppujännite lämmittimen vielä käydessä 11.5v


Tehon tarve kasvaa järkyttävästi jos auton haluaa liikkeelle nopeasti.
Toisin sanoen jos tahdot sisälämmöksi +20 ja lähes sulan lasin, ja lämmität vain 30min tarvitsisit n:20kw lämppärin.

Tähän asti käyttämäni 30min/5kw ei riitä mihinkään näillä keleillä vaan vaaditaan lähemmäksi tunnin lämmitys ja lasit saa silti raapata.
Ylläpitolaturi pakollinen lyhyttä pätkää ajavalle ja kotona sen tulee olla jatkuvassa virrassa.

Pakolliset lämpö/aika käppyrät joista jokainen saa nyt verrata onko oma tehoton vai ei.
http://imgur.com/a/Qh5tr
Outback 2.0TD CVT MY15

SrOne
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Loka 2015, 14:22
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

ViestiKirjoittaja SrOne » 19 Tammi 2016, 22:48

Onko tietoa mikähän tässä on ongelmana. Joulukuun puolessavälissä asennutin eberin 5kW remucilla. Legacyyn akun vaihdoin vuoden alussa boschin s4027 70Ah:sen. Sen jälkeen mennyt Eberi kerran alijännite vikaanperjantaina nollattu ja eilen lämmitin toimi ja sen jälkeen ajoin 350km ja laitoin viel laturiin kiinni yön yli. Nyt ei silti suostu syttymään eikä edes yritä syttyä. Pitääkö vaihtaa agm akku vai purkaa pois ja asentaa lohkolämppäri. Eka polttoainekäyttöinen joka itellä on ja alkaa tuntua että myös viimeinen.
Sami Ristiluoma
--
Toyota Avensis 2.0 Diesel -12
Toyota Avensis 2.0 VVT-i -04 1AZ-FSE

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

ViestiKirjoittaja Mauri H » 19 Tammi 2016, 23:34

Testeriin kiinni ja vikakoodit ulos ja niiden kanssa sitten syytä selvittämään. Ei se kovin monimutkainen kapistus ole, mutta arvailemalla täällä ei kyllä pitkälle päästä.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

ViestiKirjoittaja ropelius » 20 Tammi 2016, 09:31

Onko joku testannut missä jäähdytysnesteen lämpötilassa Webasto lopettaa lämmittämisen?

Eli tilanne näillä -28 aamupakkasilla: Webasto päälle aamulla ja pidetään päällä myös motarilla (luultaavasti menee "lepotilaan" kun koneen lämmöt normaalit). Ajo motarilta taajamaan ja koneen lämpötila alkaa laskemaan - näillä pakkasilla helposti putoaa varmaan jonnekin alle 70C kieppeille. Alkaako Webasto lämmittämään uudelleen vai riittääkö sille esimerkiksi tuo 70C?

an13
Jäsen
Viestit: 159
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:57

Re: uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

ViestiKirjoittaja an13 » 20 Tammi 2016, 10:07

Eberspächerin osalta huolto-oppaassa esim linkki sivu 9 on kuvattu säätökäyrät:
http://butlertechnik.com/download/4s/Eb ... Manual.pdf

Yli 80C niin pienelle poltolle, 85C offille, kun putoaa n. 75Chen niin isolle poltolle (epätarkka kuva), 80C taas pienelle jne.

an13
Jäsen
Viestit: 159
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:57

Re: uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

ViestiKirjoittaja an13 » 20 Tammi 2016, 12:36

Tein kokeiluja vesikierron kanssa ja vaikuttaa että gen V:ssä ei olisi vesiventtiiliä vaan ilmaläppä jota ohjataan kenties juuri servolla. Sisäkenno olisi silloin aina vapaassa vesikierrossa kuumana.

Tämä testattu niin että ilmastoinnista laitetaan LO pyynti ja autosta virrat pois. Eberin vesi kiertää koko ajan eikä tule ylilämpösammutusta. Puhaltaa vain kylmää ilmaa sisään.

Josko päätelmä olisi oikea kun läppiä en ole fyysisesti vielä löytänyt saatikka kuvista, tämä olisi hyvä asia kun voi unohtaa huoletta sitten ilmastoinnin säädöt mihin vain, ei ole pakko pitää aina HI asennossa ja moottori lämpenee silti aina.

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

ViestiKirjoittaja TJani » 20 Tammi 2016, 13:48

Läpällä ainakin vanhemmissa Subaruissa on, ja ilmeisesti sitten uusissakin.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

hannuk
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

ViestiKirjoittaja hannuk » 20 Tammi 2016, 14:14

an13 kirjoitti:Josko päätelmä olisi oikea kun läppiä en ole fyysisesti vielä löytänyt saatikka kuvista, tämä olisi hyvä asia kun voi unohtaa huoletta sitten ilmastoinnin säädöt mihin vain, ei ole pakko pitää aina HI asennossa ja moottori lämpenee silti aina.


Tuo on hyvä uutinen, kun eilen just koitin selvitellä miten nuo menee. Ja että tarviiko lämmöt muistaa laittaa joka kerta HI asentoon että nesteet kiertää.

Eberin hydronic d5ws ja easystart remote+ olisi nyt tarkoitus tilata. Saksasta saisi posteineen 990e pintaan ja eberi.fi kaupittelee 1200e pintaan. Pyysin tarjousta, mutta saa nyt nähdä mistä tilaa. Sen 100e suomilisää vielä voisi maksaa, varsinkin jos osat löytyy suoraan hyllystä. Muita edukkaita paikkoja Suomessa tai pk-seudulla?
2010 Diesel Outback

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

ViestiKirjoittaja ropelius » 20 Tammi 2016, 17:00

Vahvistus tälle. Omassa Webasto ilman sisäpuhallusta ja vedet kyllä kiertää eikä mitään ylilämpöjä tule. Ollut viime viikot kyllä tarpeellinen laite.

hannuk
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

ViestiKirjoittaja hannuk » 20 Tammi 2016, 18:14

Tässä kun on näitä lämppäri asioita on tullut selviteltyä, niin selvisi että eberi tarjoaa 2015 outbackiin 4kw lämmitintä. Eli tuosta 4kw lämmittimestä tuskin pääsee isompaa hässäkkää vääntämään, vaikka useammassakin paikassa on todettu että lämmitin pitäisi olla tuohon 5kw tehoinen.

Webasto ohjeissa lämmitin tulee vaihteiston oikealle puolelle kardaanitunneliin ja eberi asennetaan koneen eteen. Taitaa tuo webaston paikka olla fiksumpi, tai ainakin siinä selviää lyhyemmillä letkujen vedolla.
2010 Diesel Outback

an13
Jäsen
Viestit: 159
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:57

Re: uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

ViestiKirjoittaja an13 » 20 Tammi 2016, 18:30

Legacy bensa 2.5 vm 2010 meni Eberin B4WS nätisti apukuskin puolelle tulipeltiin ylös poikittain, koneen taakse/päälle. Pakoputki suoraan alas katin viereen ja vesiletkut koneen takaa tulipeltiä pitkin sisälämppärin sisäänmenon kohdalle. Suora kopio oikeastaan noista Webaston ohjeista, sisäpuhalluksen sähköjä myöten, soveltaen vain Eberin johtojen väreihin:
http://doc.webasto-russia.ru/Car/Subaru ... 2010_B.pdf

Sedanissa -25C kelissä 4.3kW:lla sai n. 1h käytöllä +10C sisälämpöä puhallus 2:lla ja sininen jäähyvalo ei syttynyt enää eli ihan riittävän oloinen.

Hekxalite
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:12

Re: uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

ViestiKirjoittaja Hekxalite » 20 Tammi 2016, 19:15

Maxhine:
Ei kokemusta juuri subarusta mutta yhden samanlaisen tapauksen olen tavannut eli puhallin sammuu kun webasto sammuu eikä toimi ajossa välillä kuin webasto päällä. Oletko muuten koittanut laittaa eberiä käyntiin manuaalisesti ajossa napista? Lähteekö silloin puhallus uudelleen toimimaan?

Eberiin en ole perehtynyt mutta toisen merkkisessä autossa webaston puhaltimen ohjaus on kierrätetty vaihtoreleen kautta eli releellä otetaan virran syöttö suoraan jostain +12v (ns.30-syöttö) syötöstä webastoa käytettäessä kun taas auton käydessä puhaltimen virran syöttö tulee "virtalukon takaa" eli 15-syötöstä kuten alunperinkin. Tämän releen tempuileminen tai huonot liitokset voisivat aiheuttaa kuvatunlaisen vian (siinä minun tutkimassani tapauksessa oli juuri siinä releen ja 15-syötön liitoksessa oli huono kosketus, välillä toimi moitteetta pitkäänkin mutta välillä oli pimeänä pidempään tai saattoi myös joskus käynnistyä ajossa uudelleen.)

Tuossa vielä linkkiä edellisen mallin legacy/outback webasto ohjeeseen jos helpottaa hahmottamista http://doc.webasto-russia.ru/Car/Subaru ... 2010_D.pdf
Tuossa subarussa näköjään ohjataan sillä vaihtoreleellä puhaltimen releen ohjauspuolta eli ylempänä kuvaamani ongelma johtui releen K3 liitännöistä.

Toivottavasti pääset näillä alkuun ja ongelma selviää!

Eli olen pistänyt merkille nyt kovemmilla pakkasilla, et eberin lämmittäessä autoa puhallus toimii ongelmitta. Auto siis parkissa eikä käynnissä. Mutta nyt parilla kertaa on tehnyt tällai, et lähtenyt ajaa ku eberi vielä on käynnyssä ja kun eberi on sammunut ajon aika niin puhallin sammuu myös. Eli sisälle ei tule enää lämmintä ilmaa kuin sen mitä "tuuli" tuo tullessaan. Pakkasta on siis ollut -20c ja yli. Pienemmällä pakkasella en ole huomannut samaa.

Kysynkin, onko muilla vastaavaa?
Onko puhaltimella lämpörele tai vastaava joka laukeaa?
Onko mahdollista, et kun eberi sammuu niin se sammuttaa puhaltimen vaikka auto on käynnissä ja käsin voi säätää puhallusta?

Puhallin ei lähde sitten päällä uudelleen. Kokeillut ajon aikana sammuttaa off-näppäimestä kokonaan ja odottanut 5 min. Ei käynnisty. Ei vaikuta vaikka kokeilee hiljaisempaa tai nopeampaa puhallusta. Sitten kun auto on parkissa ja sammutettuna kokonaan +5min, käynnistää auton uudelleen, käynnistyy myös puhallus.
MY05 Impreza WRX STi PSE

AimoPaukku
Viestit: 167
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:32

Re: uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

ViestiKirjoittaja AimoPaukku » 22 Tammi 2016, 23:00

hannuk kirjoitti:
an13 kirjoitti:Josko päätelmä olisi oikea kun läppiä en ole fyysisesti vielä löytänyt saatikka kuvista, tämä olisi hyvä asia kun voi unohtaa huoletta sitten ilmastoinnin säädöt mihin vain, ei ole pakko pitää aina HI asennossa ja moottori lämpenee silti aina.


Tuo on hyvä uutinen, kun eilen just koitin selvitellä miten nuo menee. Ja että tarviiko lämmöt muistaa laittaa joka kerta HI asentoon että nesteet kiertää.

Eberin hydronic d5ws ja easystart remote+ olisi nyt tarkoitus tilata. Saksasta saisi posteineen 990e pintaan ja eberi.fi kaupittelee 1200e pintaan. Pyysin tarjousta, mutta saa nyt nähdä mistä tilaa. Sen 100e suomilisää vielä voisi maksaa, varsinkin jos osat löytyy suoraan hyllystä. Muita edukkaita paikkoja Suomessa tai pk-seudulla?


Tämä oli tosiaan hyvä uutinen, itse olen orjallisesti vääntänyt HI enkä edes kokeillut muuta tämän 2015 kanssa.

Suosittelen eeperiä kuusi konetta ostaneena, takuukin toimii jos sitä tarvitsee. (Olen tarvinnut vain noiden Easystart R+ lähettimien kanssa)
Ota remuc ja mainitse että kantiskaveri pakotti tilaamaan täältä, hinta jäänee remucilla noin 1.1k€ postikuluineen. ;)

Jos kuitenkin päädyt remoteen niin kantama jäänee ikävän lyhyeksi.
Minulla ei aikoinaan kantanut parkkikselle, mutta siihenkin on lääke joka auttaa hieman.
Outback 2.0TD CVT MY15

hannuk
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: uuden Outbackin tehoton tarjousWebasto

ViestiKirjoittaja hannuk » 23 Tammi 2016, 09:07

Eeperiltä tarjosivat 1150e posteineen r+ kaukosäätimellä. Taitaa remuc jäädä aika kauas mun kyselyillä tuosta 1100 e hinnasta. Saksasta noin 920e posteineen r+ kanssa. No tässä on vielä viikonloppu aikaa speksata... sitten tilaan.
2010 Diesel Outback


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa