HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

CVT

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
pottulode
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Helmi 2016, 16:55

CVT

ViestiKirjoittaja pottulode » 15 Helmi 2016, 17:02

Se on hyvää päivää :thumbsup:

Meiköpoju ajelee 2014 XT:llä / ajettu 50000 km / ja CVT vaihteisto pitää välillä kummaa plörinää / onko vastaavaa ja jos , niin mitä pitäs tehhä :wave: :banghead:

Se on pottulode ku tämän viestin pukkas :occassion:

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 369
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: CVT

ViestiKirjoittaja JuhaH » 15 Helmi 2016, 20:56

Ei kait minkäänlaiset plörinät kuulu asiaan, toki video tms. äänestä saattais kertoo enempi että millasesta plörinästä on kyse.. :eh:

Vaan eikös tuo liene takuunalainen laite vielä jos 2014 mallia on, jos jotain poikkeavaa on niin sieltä kautta kuntoon?
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

pottulode
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Helmi 2016, 16:55

Re: CVT

ViestiKirjoittaja pottulode » 15 Helmi 2016, 21:25

Kiitos /
Ajatus oli että jos plörinä kuuluu k.o vaihteistoon :oops:

Hyvä niin / ääniään plörinää ja siitä Rantakarelle korjaukseen /

Jatkoja :thumbsup:

pottulode
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Helmi 2016, 16:55

Re: CVT

ViestiKirjoittaja pottulode » 16 Helmi 2016, 17:31

Moro ,

Kävin Rantakarella / äänitin plörinää / ajettiin koelenkki / plörinää ei aina kuulu , koeajolla jonkunverran / ei osata vielä mistä se kuuluu oli tuomio 8-)
Ei välttämättä vika vaihteistossa / ajetaan ja odotellaan / hyvin kuitenkin kulkee :mrgreen:

Se on mä pottulode ku tämän väsäsin :thumbsup:

Jacob Lumley
Viestit: 83
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 20:01

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Jacob Lumley » 17 Helmi 2016, 17:24

Vaihda. Öljyt, ja suodadin,
Tarkista tarkista öljyn laatu, tai vaihdata öljy siinä firmasta mistä ostit auton.
Kaverilla tuli tuo murhe Hondassa 90t km 6vuoden jälkeen, Veho vaihtoi vaihdelaatikon.

pottulode
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Helmi 2016, 16:55

Re: CVT

ViestiKirjoittaja pottulode » 17 Helmi 2016, 19:27

Se on moro /

Kiitos vastauksista / mun Subben CVT piti joku aika sitten pauketta jos oli pysäköinyt ylämäkeen ja siitä lähtiessä pukkas meno vaihteen päälle / oikein auto tärähti.

Sitten käytiin Rantakarella päivittämässä vaihteisto / nyt välillä plörisee / varmaan ns " maanantai vaihteisto " / saattaa levitä jossain vaiheessa , pitäis saada takuuseen vaihdettua ennenkuin menee umpeen / mut kun muuten toimii niin kuulemma pitää odottaa mitä tapahtuu :tard:

Mut arvelen että menis takuuseen varsinaisen takuun 100000 km jälkeenkin , syystä että pauketta ja plörinää on ollut pitkin matkaa :(

Ajellaan ...takuuta jäljellä kuitenkin vielä 48000 km :thumbup:

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 369
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: CVT

ViestiKirjoittaja JuhaH » 17 Helmi 2016, 20:25

pottulode kirjoitti:Kiitos vastauksista / mun Subben CVT piti joku aika sitten pauketta jos oli pysäköinyt ylämäkeen ja siitä lähtiessä pukkas meno vaihteen päälle / oikein auto tärähti.

Oletko käyttänyt käsijarrua vai pysäköinyt vain P-vaihteella? Se P-vaihteen lukitushammas ei ole mikään hyvä keino pitää auto paikallaan epätasaisella ja varsinkaan ylämäessä, ja irroitettaessa (= pois P:ltä vaihtaessa) varmasti pitää ääntä jos auto on vain sen varassa. Pidemmän päälle tuo hammas murtuu tuollaisessa käytössä, eli ei ole todellakaan suositeltava käyttää vain P-vaihdetta pysäköintiin.

Tuo ei ole CVT:n erikoisuus, samanlainen hammas taitaa olla kaikissa(?) automaattivaihteistoissa P-vaihteella.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

pottulode
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Helmi 2016, 16:55

Re: CVT

ViestiKirjoittaja pottulode » 17 Helmi 2016, 20:54

Moro /

tasasella P päällä / mäkisessä kässärin kaa /

Kiitos :thumbsup:

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja KK9 » 17 Helmi 2016, 21:25

Edellinen kulkine (Kolopallo) joka oli tomaatti niin pidin aina pysäköitynä käkkärin päällä oli sitten tasaista tai ei! Sama pätee nykyiseen vaikka manuaali onkin!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1153
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: CVT

ViestiKirjoittaja -teme- » 18 Helmi 2016, 06:51

Kyllä sitä kässäriä kannttaa käyttää aina kun pysäköi, eipähän jumi vaijerit tai muutkaan liikkuvat osat kun niitä koko ajan käytetään.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

JikkaPee
Viestit: 115
Liittynyt: 23 Huhti 2015, 20:15
Paikkakunta: jkl

Re: CVT

ViestiKirjoittaja JikkaPee » 04 Maalis 2016, 19:32

Onkos porukalla jo kokemuksia enempi noista MY+10 CVT lootista? Jos päivittäs ton MY05 OBn hiukka uudempaan koppaan ja arvelin jos kokeilis automaattia pitkästä aikaa!
Legacy 3.0R STW Spec.B MY07
Legacy Outback 2,5 MY05
Outback 2,0 TD MY11 EX
Impreza 2.0 TD MY09 EX

pottulode
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Helmi 2016, 16:55

Re: CVT

ViestiKirjoittaja pottulode » 04 Maalis 2016, 19:48

Moro /

Meikäläisen forressa oli epäilys et aika ajoin kuuluva plörinä kuuluisi CVT lodesta / mutta syy taitaakin olla joku ärsyttävä resonointi :?:

Kun saadaan syy selville niin laitan tietoa / mutta vaihteistosta se tuskin kuuluu :thumbsup:

Aiemmin mulla oli 2011 mallin Forester XE manuaali diesel / tosi hyvä peli / ajoin sillä vaan 140000km

Tällä 2014 XT:llä on tarkoitus ajella vähintään 300000km / todella hyvä kulkine kun vain sais plörinän pois / saattaa plöristä vartin ja olla plörisemättä tuntikausia / tuskin mistään vakavammasta on kysymys / turhaan oon :banghead:

pottulode

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 369
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: CVT

ViestiKirjoittaja JuhaH » 04 Maalis 2016, 21:30

JikkaPee kirjoitti:Onkos porukalla jo kokemuksia enempi noista MY+10 CVT lootista? Jos päivittäs ton MY05 OBn hiukka uudempaan koppaan ja arvelin jos kokeilis automaattia pitkästä aikaa!

1.5 vuotta oon moisella ajanut, ei mitään ongelmia ja kaikkialta menny mihin Legacyn maavaralla on uskaltanu ajaa. Peräkärrykin on tarvittaessa mukana tullut ja mennyt mihin ollut tarve.

Vaihteiston toiminta vaatii hieman ehkä totuttelua alkuun, kun ei ole vielä valevaihteitakaan tämän ikäisessä ellei käsin halua vaihdella. En itse ymmärrä kommentointia sen suhteen että "kyllä pitää olla vaihteenvaihdon tuntu ja auton nykiä kun kiihdytetään", mutta makuja on monia :roll:

Mukavuudeltaan tuo on kärkipäätä verrattuna momentinmuunnin ja kaksoiskytkinvaihteistoihin joista kokemusta. Sporttiseksi ei ehkä voi sanoa tuon vapaastihengittävän moottorin kanssa, mutta eipä auto tuolla koneella sitä ole oli vaihteisto mikä tahansa..
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 05 Maalis 2016, 19:58

Nyt on ollu pari kuukautta toi uus OB ja olenn tossa miettinyt, että minkä helvetin takia tohon on noi pakkonykäsyt laitettu... Eihän niitä ole, ennen kun kaasua painaa reippaammin, mutta kuiteski. Japanissa tota ongelmaa ei kuulemma ole. Pystysköhän tuohon ajamaan TCU:lle japsien ohjelman?
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 05 Maalis 2016, 23:07

Samaa miettinyt. Edellisellä, 2010 mallilla ajoi yli 80tkm ja tykästyin laatikkoon täysin. Asuntovaununvetoonkin täydellinen laatikko. Ja kaikenlaiseen arkeen erittäin hyvä. Meiltä lähti 155tkm mittarissa. Loistava peli.

Tästä uudesta antaisin "pykälät" heti pois jos vain vois.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Petter
Viestit: 71
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 16:30

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Petter » 10 Maalis 2016, 14:38

Kuinkas nopeasti takapyörien monilevykytkin antautuu, kutem TM:n testissä? Kiinnostisi toi XV automatikki minuakin, mutta ollut aika vähän kokemuksia ko. laitteesta.

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 11 Maalis 2016, 10:33

Eipä osaa sanoa mitä se vaatii. En ole saanut antautumaan. Monenlaista taakkaa on vedetty, kesällä ja talvella. Monenlaisissa olosuhteissa.
Pidempiä möyrimisiä tai jääradalla ajoa ei ole tullut, josko se sellaista vaatisi?
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 369
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: CVT

ViestiKirjoittaja JuhaH » 11 Maalis 2016, 13:09

Huomiona se että tuo TM:n testi (http://tekniikanmaailma.fi/autot/koeajot/tm-koeajo-subaru-xv-20-sport-cvt) oli tarkoituksella tehty paikassa mistä auto ei mennyt ylos alkujaankaan, ja sitten vain yritetty niin kauan kunnes tuo monilevykytkin on ylikuumentunut. Sinänsä ihan kelpo testi, mutta ei varsinaisesti kerro mitään muuta kuin että sen saa noin ylikuumenemaan.

Jos maasto-ominaisuudet kiinnostavat niin lähtisin vaikkapa tästä katselemaan:
https://www.youtube.com/results?search_ ... vt+offroad

Venäläiset videot parhaimpia yleensä, eivät paljoa ujostele mihinkä ja miten ajavat :)
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

jah
Toimihenkilö
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:36

Re: CVT

ViestiKirjoittaja jah » 15 Maalis 2016, 16:02

JuhaH kirjoitti:Vaihteiston toiminta vaatii hieman ehkä totuttelua alkuun, kun ei ole vielä valevaihteitakaan tämän ikäisessä ellei käsin halua vaihdella. En itse ymmärrä kommentointia sen suhteen että "kyllä pitää olla vaihteenvaihdon tuntu ja auton nykiä kun kiihdytetään", mutta makuja on monia :roll:


Mulla on MY14 OB CVT eli viimeistä vuosikertaa ilman noita valevaihteita ja olen lootaan todella tyytyväinen. Ei todellakaan kaipaa mitään keinotekoisia pykäliä ja käsin "vaihtamisen" tarve rajoittuu lähinnä moottorijarrutukseen johon ne ratin takana olevat vaihtoläpyskät on ihan omiaan.

Jos oikein haluaa miinuksia hakea niin reippaammin kiihdyttäessä kierrokset nousee ehkä turhan paljon suhteessa kaasun painamisen määrään, tuntuu että hakee maksimitehon kierrokset jo paljon ennen kuin sitä maksimitehoa tarvittaisiin.

-Kintu-
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Helmi 2015, 01:25
Paikkakunta: Hailuoto

Re: CVT

ViestiKirjoittaja -Kintu- » 16 Maalis 2016, 11:14

Hyvää alkanutta kevättä kaikille tasapuolisesti.

Täällä on yksi Subarun CVT vaihteistoon tykästynyt lisää, ja hyvin on Outback my11 liitänyt menemään. Hienoa todeta monen muunkin tykästyneen tähän ei-porrasretuun versioon. :thumbup:

Vähän aikaa kesti totutella vaihteiston käyttäytyminen. Kaasun käyttöä ja nopeutta joutuu seurailemaan, jos ei käytä vakionopeuden säädintä.
Miinuksena turhan herkkä kickdown toiminto, kun kaasua varomattomasti käyttää. Sopivan rauhallisella otteella toimii hyvin.

PS. Olisikohan ne portaat laitettu siksi, kun Subarun päämarkkina-alueella amerikassa tottuneet potkiviin automaattilaatikoihin. :roll:
- My cars aren't perfect, should they be? -
* Legacy 200 sedan -94 * Forester -98

Halkomies
Viestit: 33
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 16:12

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Halkomies » 17 Maalis 2016, 21:40

-Kintu- kirjoitti:PS. Olisikohan ne portaat laitettu siksi, kun Subarun päämarkkina-alueella amerikassa tottuneet potkiviin automaattilaatikoihin.

Itseasiassa nimenomaan Euroopan takia nämä tekovaihteet on olemassa.

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 18 Maalis 2016, 15:58

Mistä tällainen tieto on peräisin? Olen koettanut kaivaa kaikki mahdolliset kanavat ja vain pelkkiä arvauksia olen saanut vastaukseksi. High Torque CVT sai pykälät heti alusta lähtien, eli XT versiossa ensimmäisenä. Liittyykö tuo jotenkin kestoon tai muuhun? Uudemmassa laatikossa on lyhyempi öljynvaihtoväli, 60tkm ( vs aiempi 90tkm ).
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Jampsu » 19 Maalis 2016, 01:50

tuRboman kirjoitti:Mistä tällainen tieto on peräisin? Olen koettanut kaivaa kaikki mahdolliset kanavat ja vain pelkkiä arvauksia olen saanut vastaukseksi. High Torque CVT sai pykälät heti alusta lähtien, eli XT versiossa ensimmäisenä. Liittyykö tuo jotenkin kestoon tai muuhun? Uudemmassa laatikossa on lyhyempi öljynvaihtoväli, 60tkm ( vs aiempi 90tkm ).

Eihän jdm malleissakaan ole noita pykäliä, tännehän ne mopomallit on roudattu... Jdm levorgissa kuitenkin se 300hv/400Nm kun tossa eurooppaan rahdatussa 1.6L mopossa 170hv/250Nm.
Joten tuskimpa keston kanssa on mitään tekemistä.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 21 Maalis 2016, 18:23

Okei. En ollut asiasta tietoinen. Tuossahan on sitten toiveita että asiaa voi softalla muokata. Sais olla S/I kytkimen perässä? Intelligence ilman portaita ja sportilla portaat?
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

-Kintu-
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Helmi 2015, 01:25
Paikkakunta: Hailuoto

Re: CVT

ViestiKirjoittaja -Kintu- » 01 Huhti 2016, 14:19

Halkomies kirjoitti:Itseasiassa nimenomaan Euroopan takia nämä tekovaihteet on olemassa.

Asia selvä. Mutuilua tuo veikkaus olikin.
- My cars aren't perfect, should they be? -
* Legacy 200 sedan -94 * Forester -98

P-P
Viestit: 21
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 11:10

Re: CVT

ViestiKirjoittaja P-P » 02 Huhti 2016, 19:11

tuRboman kirjoitti:Okei. En ollut asiasta tietoinen. Tuossahan on sitten toiveita että asiaa voi softalla muokata. Sais olla S/I kytkimen perässä? Intelligence ilman portaita ja sportilla portaat?

Eikös XT Foren CVT toimi juurikin kuten tuRboman sanoi? Eli "löysemmillä" asetuksilla toimii portaattomasti ja muistaakseni vasta kireimmällä "Sport sharpilla" (tai mikä nyt olikaan) mukaan tulee ne pykälät. Näin ainakin muistelisin, kun XT:tä kävin pari vuotta sitten tyyppaamassa.
Forester 2,0 X TD MY12
ex- Legacy 2,0 TD VA MY10

Avatar
baburusa
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: CVT

ViestiKirjoittaja baburusa » 26 Touko 2016, 22:36

Laitellaas tännekkin:

Eli kiikarissa eräs vähän tuoreempi Outback CVT:llä ja myyjän mukaan siihen on vaihdettu "jokin sensori". Nopeusanturi? Kuinka herkästi nämä ylleesä paukkuu..? On tullu ajeltua 4eat niin kauan ja pitänyt sitä hyvänä.. astutaanko nyt oikee kerralla paskaan? Puhukaa mut ympäri!
Forester 2.0 MY19
ex:Forester 2.0 MY10
ex:Forester 2.0 MY08
ex:Outback 2.5 AT MY97
ex:Outback 2.5 AT MY04

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 26 Touko 2016, 23:04

Olen kuullut yhden hajoneen laatikon ja sekin oli hajonnut huoltovirheen seurauksena.

Ei kestänyt kuulemma kun 25tkm kun laatikossa oli öljyä "vain" 6 litraa ja sekin väärää.
Olivat huollossa laittaneet vanhan eat huolto-ohjelman mukaisesti at ölppöä ja ihan mittasivat oikein, muttakun ei ollut eat laatikko. Näissä CVT laatikoissa on öljyä yli 16 litraa.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
baburusa
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: CVT

ViestiKirjoittaja baburusa » 28 Touko 2016, 19:55

https://www.youtube.com/watch?v=epB9BiOX5hs


Kuinka moni on testannu tätä? Kyllähän tuo kalalla tekis mieli päästä perruuttamallaki pois ylämäkkeen.. :D
Forester 2.0 MY19
ex:Forester 2.0 MY10
ex:Forester 2.0 MY08
ex:Outback 2.5 AT MY97
ex:Outback 2.5 AT MY04

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 28 Touko 2016, 20:26

2010:ssä on tuo ongelma. Siihen tuli softapäivitys joka hieman paransi tilannetta, mutta ei poista ongelmaa. Se tulee vain tiedostaa. Itsellä tuli esiin asuntovaunua mäkeen linkkuun peruuttaessa ja omalla pihalla vaunua sen omalla hieman korotetulle alustalle.

2015 malli tuntuu olevan huomattavasti pätevämpi. Ei ole vielä joutunut korjaamaan eteenpäin sen kanssa kun vaunua siirtelee.
Ei silti perinteistä automaattia peittoa peruutuksen jouhevuudessa. Meidän kakkosauto, Mitsu Outlander 2.4i at on selkeästi helpompi ja voimakkaampi peruutettaessa vaikka koneessa ei tehoa yhtäpaljoa olekaan.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

miko
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja miko » 01 Loka 2016, 06:16

Joko kestävyydestä kokemuksia? Xt Foresteri mietinnässä mutta tuosta laatikosta tulee mieleen 340 variaattorivetoinen Volvo..
Pelaako pakilla? Eihän tuo nyt miltään ohjelmahommalta kuulosta vaan hihnalta mikä ei toimi vastakarvaan?
Saako hihnaa/muuta osaa varaosana vai onko koko laatikon vaihto (muka) ainoa vaihtoehto?
Öljytilavuus 16 litraa mutta mikä öljy/laatu?

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Mauri H » 01 Loka 2016, 09:45

Tuo Subarun CVT on ketjutyöntöinen, ei hihnavetoinen.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

miko
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja miko » 01 Loka 2016, 21:56

Mauri H kirjoitti:Tuo Subarun CVT on ketjutyöntöinen, ei hihnavetoinen.

Mutta kyllä kai se pääasiassa kuiten vetää? :roll:
No voikos näillä uuemmilla peruuttaa kynnyksen yli? Ainakin mulle aika tärkeä ominaisuus autossa vaikkei nyt mikään maasturi olekkaan.
Ja mites nuitten varaosien saatavuus?
Ite ruukannu tehä remontit ku en luota korjaamoihin niin sinänsä kiinnostaa ja tarkoitus usiampi vuosi seuraavaa kulkinetta pitää.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 02 Loka 2016, 17:49

Näissä ei käytetä vetävää hihnaa, vaan voima välitetään työntävällä teräslamelleista koostuvaa (no kaippa sitä hihnaksikin voi kutsua) ketjulla. Suunnanvaihto on toteutettu planeettapyörästöllä, muistsakseni ensiöpuolella.

Ohjelmallisesti rajoitetaan peruutusvaihteen välityksiä, koska muuten tuolla voisi peruuttaa samaan vauhtia, kuin ajaa eteenpäin. Tuo raju voiman rajoitus peruutusvaihteella on kyllä hieman omituinen homma, sen vuoksihan tuohon MY10 ohjelmistopäivitykset tulivat.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 02 Loka 2016, 20:48

Mutta tuo päivityskään ei ongelmaa poista. Helpottaa hieman. MY13 tais tuoda sitten mekaanisen muutoksen ja peruuttaessa välitys on eri. Tällä nykyisellä 2015 mallilla ei ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa ei pakilla lähtisi. Vaikka vaunuakin on tuupittu linkkuun monenlaiseen paikkaan kun lappia kierreltiin loppukesästä.

Tuolla alussa oli juttu cvt:n "plörinästä" tai resonanssista. Olen aika ajoi huomioinut jonkinlaisen resonanssin. Edellytyksenä on täysin lämmin kone ja sopivasta paikasta kiihdyttää sopivalla nopeudella. Laatikko käyttää I-tilassa aika pitkää välitystä ja 1800tpm paikkeilla kuuluu sellainen resonoivan oloinen ääni. On kuulunut jo jonkin aikaa. Mutta sen havainnonti on aika vaikeaa. Vaimo ei ole huomannut vaikka olen kysynyt asiasta. Täytyy kysäistä seuraavassa huollossa. Vaunua vetäessä sen huomaa parhaiten.
Sport-moodissa sitä ei tule kun ei yritä kiihdyttää niin pitkällä välityksellä.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

miko
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja miko » 02 Loka 2016, 21:26

Sandman1 kirjoitti:Näissä ei käytetä vetävää hihnaa, vaan voima välitetään työntävällä teräslamelleista koostuvaa (no kaippa sitä hihnaksikin voi kutsua) ketjulla. Suunnanvaihto on toteutettu planeettapyörästöllä, muistsakseni ensiöpuolella.

Ohjelmallisesti rajoitetaan peruutusvaihteen välityksiä, koska muuten tuolla voisi peruuttaa samaan vauhtia, kuin ajaa eteenpäin. Tuo raju voiman rajoitus peruutusvaihteella on kyllä hieman omituinen homma, sen vuoksihan tuohon MY10 ohjelmistopäivitykset tulivat.

Niin. Variaattorin toiminta kyllä hyvinkin tuttua mutta kylläkin kelkkapuolelta (jossa nuoruus tuhlattu). Sanotaan nyt vetävää kytkintä ykköseksi ja toisiokytkintä kakkoseksi. Minusta hihnan vetäessä ns. alapuoli löystyy ja työntövaikutus häviää. No oletetaan, että variaattoreiden puristusvoima säätyy niin tasaisesti ettei tätä "pussia" pääse syntymään mutta siltikkään hihna ei juuri voi työntää koska hihnalla pitää olla ominaisuus, että se taipuu. Vai onko "hihna" lamelloitu jotenkin, että suorana se "lukittuu"?

Miten tämmösellä muuten pääsee irti jää kiinni?

Pitäisi käydä liikkeessä ihan kokeilemassa vaikka jotenkin tuntuu ettei tämä ole ainakaan meikäläisen juttu.. Harmi sinänsä koska auto muuten miellyttää..

miko
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja miko » 02 Loka 2016, 21:28

tuRboman kirjoitti:Mutta tuo päivityskään ei ongelmaa poista. Helpottaa hieman. MY13 tais tuoda sitten mekaanisen muutoksen ja peruuttaessa välitys on eri. Tällä nykyisellä 2015 mallilla ei ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa ei pakilla lähtisi. Vaikka vaunuakin on tuupittu linkkuun monenlaiseen paikkaan kun lappia kierreltiin loppukesästä.

Tuolla alussa oli juttu cvt:n "plörinästä" tai resonanssista. Olen aika ajoi huomioinut jonkinlaisen resonanssin. Edellytyksenä on täysin lämmin kone ja sopivasta paikasta kiihdyttää sopivalla nopeudella. Laatikko käyttää I-tilassa aika pitkää välitystä ja 1800tpm paikkeilla kuuluu sellainen resonoivan oloinen ääni. On kuulunut jo jonkin aikaa. Mutta sen havainnonti on aika vaikeaa. Vaimo ei ole huomannut vaikka olen kysynyt asiasta. Täytyy kysäistä seuraavassa huollossa. Vaunua vetäessä sen huomaa parhaiten.
Sport-moodissa sitä ei tule kun ei yritä kiihdyttää niin pitkällä välityksellä.

Kiinnostaako vaikka ottaa videota miten kiikkuu pakilla esimerkiksi 10cm kynnyksen yli?

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: RE: Re: CVT

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 02 Loka 2016, 21:47

miko kirjoitti: No oletetaan, että variaattoreiden puristusvoima säätyy niin tasaisesti ettei tätä "pussia" pääse syntymään mutta siltikkään hihna ei juuri voi työntää koska hihnalla pitää olla ominaisuus, että se taipuu. Vai onko "hihna" lamelloitu jotenkin, että suorana se "lukittuu"?


Hihna tosiaankaan ei päääse oikenemaan ulospäin. Toinen mikä tekee tuon moottorikelkoista tututn ominaisuuden mahdottomaksi, on se, että näissä hihna ei koskaan pääse löystymään. Molempia hihnapyöriä säädetään hydraulisesti ja hihnassa pidetään jatkuvasti tietty jännitys.

Olen oman MY15 OB:n kanssa joutunut peruuttelemaan epätasaisella alustalla ylämäkeen peräkärryn kanssa, jossa on pienen norsun kokonen mönkijä ja kaikki tyhjä tila lastattu muulla krääsällä. Karkeasti arvioiden vaunun kokonaispaino luokkaa tonni.

Kertaakaan ei ole ollut tunnetta, ettei se lähtisi vetämään, myönnettäköön, että eka kerta tuntui, jotta kaasua täytyi painaa tavallista enemmän. Tuokin kuitenkin on CVT:lle ominaista.

Nykyään tulee herkästi tommosessa tilanteessa näpättyä X-mode päälle. Parantaa hieman kaasun vastetta ja antaa tarkemman kontrollin, jos joutuu peruuttamaan jotain kohti, kuten mökillä rappujen eteen mulla.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Amazonmies
Viestit: 87
Liittynyt: 21 Helmi 2015, 10:31

Re: RE: Re: CVT

ViestiKirjoittaja Amazonmies » 02 Loka 2016, 22:28

miko kirjoitti:
tuRboman kirjoitti:Mutta tuo päivityskään ei ongelmaa poista. Helpottaa hieman. MY13 tais tuoda sitten mekaanisen muutoksen ja peruuttaessa välitys on eri. Tällä nykyisellä 2015 mallilla ei ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa ei pakilla lähtisi. Vaikka vaunuakin on tuupittu linkkuun monenlaiseen paikkaan kun lappia kierreltiin loppukesästä.

Tuolla alussa oli juttu cvt:n "plörinästä" tai resonanssista. Olen aika ajoi huomioinut jonkinlaisen resonanssin. Edellytyksenä on täysin lämmin kone ja sopivasta paikasta kiihdyttää sopivalla nopeudella. Laatikko käyttää I-tilassa aika pitkää välitystä ja 1800tpm paikkeilla kuuluu sellainen resonoivan oloinen ääni. On kuulunut jo jonkin aikaa. Mutta sen havainnonti on aika vaikeaa. Vaimo ei ole huomannut vaikka olen kysynyt asiasta. Täytyy kysäistä seuraavassa huollossa. Vaunua vetäessä sen huomaa parhaiten.
Sport-moodissa sitä ei tule kun ei yritä kiihdyttää niin pitkällä välityksellä.

Kiinnostaako vaikka ottaa videota miten kiikkuu pakilla esimerkiksi 10cm kynnyksen yli?

Ei ole omia testejä tullut kuvattua. Youtubesta löytyy kuitenkin useita, esim: https://youtu.be/N-XshDeC7Ls

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Subaru Outback 2,5 Ridge MY16
Audi A4 Quattro 1,8T MY02

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 03 Loka 2016, 12:35

Juuri tuosta tilanteesta ei ilman softapäivitystä nouse. Ei ole tullut kuvattua videoita nykykulkineesta. Voishan sitä jossain välissä ottaa videon kun se kuitenkin kiinnostaa.

Mulla siis 1500kg vaunu ja sen mutkaan peruuttaminen ylämäkeen oli 2010:lle joissain tilanteissa myrkkyä. Piti ottaa takaisin ja hieman vauhtia. Aina päästiin perille.
Tällä 2015 mallillakin tosiaan kaasua joutuu antamaan erilailla kuin vanhempien laatikoiden kanssa. Mutta nousee kyllä ihan hyvin.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

miko
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja miko » 03 Loka 2016, 17:34

Ja villi veikkaus, että lumisen metsäautotien jälkeen saa kättä työntää aika syvälle taskuun... Varsinkaan jos ei ole alennusvaihdetta?

Taian sittenki lähtiä Land Cruiser kaupoille.

Amazonmies
Viestit: 87
Liittynyt: 21 Helmi 2015, 10:31

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Amazonmies » 03 Loka 2016, 18:47

Kolme talvea ajelin CVT-Forella Lapin(kin) lumisia metsäautoteitä kelkkakärry perässä. Eipä ollut mitään ongelmia. Kädet piti työntää taskuun vasta siinä vaiheessa, kun vaihdoin Foren Outbackiin (CVT sekin). Ja ei edes kovin syvällä tarvinnut työntää, bensaforet säilyttävät hyvin hintansa. Toki Cruiseri olis ihan kiva, mutta ei liene kovin mielekästä verrata sitä Foreen.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Subaru Outback 2,5 Ridge MY16
Audi A4 Quattro 1,8T MY02

miko
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja miko » 03 Loka 2016, 19:00

No melekeen vain arvaan miten tulis käymään jollaki hirvireissulla pari-kolokytä senttiä lunta ja tarpeeksi ku antaa mennä nousee savu laatikosta ja vähintäänki "remmi" palaa jos ei ihan lautasetki sulaa...

Kyllä minä ainaki vertaan myös land cruiseriin kun sen samalla rahalla saa (+2010 ja tietenki Saksasta)...

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 03 Loka 2016, 21:24

miko kirjoitti:No melekeen vain arvaan miten tulis käymään jollaki hirvireissulla pari-kolokytä senttiä lunta ja tarpeeksi ku antaa mennä nousee savu laatikosta ja vähintäänki "remmi" palaa jos ei ihan lautasetki sulaa...


Ei muuten pala, eikä varmana sula. Jos pystyt toisin näyttämään niin sitten vasta seison korjattuna. Vennään pojat pistää CVT Subet niin koville, että jos sellaista menoa kestää niin ei se lumessa sutimisesta hajoa. Ja suojauksetkin löytyy, eli jos meinaa kuumua niin pistetään pelit seis. Ei ole vielä itsellä onnistunut. Toki käyttö onkin ihan nössöhommaa.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 06 Loka 2016, 20:54

En kanssa jaksa uskoa, että laatikkoa ajamalla rikki saa. Tietenkin metalli + metalli hieman luistaa, mutta liikkeellelähtöä varten näissäkin on momentinmuunnin kutenn perinteisessä automaatissa.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

miko
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja miko » 07 Loka 2016, 07:10

No ootamma polovilumet ja lähemmä kokeilemaan? Vaikka aluksi joku kevyt kymppi ihan perus mettäautotien pohojaa?
Minä lähen tuolla oikialla neliveolla kaveriksi (Ja tarvittaessa hinataan poiski).
Kuka lähtee kuvataan samalla koko homma niin ei tarvi arvailla?

image.jpeg
image.jpeg (60.43 KiB) Katsottu 28662 kertaa

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Tapiok » 07 Loka 2016, 08:32

Pannaan samalla hieman enemmän lunta. Mie otan appiukon nelikkovalmetin ketjujen ja lingon kanssa. Vejetään sitten se siun Tojota perässä pois. :booty:
Subaru XV 2.0d MY12

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Qulle » 07 Loka 2016, 08:46

Hehee... joo aika keulimiseksi menee. No katellaan jos tulis eteläänki kunnolla lunta. Isukin CVT XV pitää ainakin testata. Oma 4EAT outback nyt ainakin koitetaan miten syvässä kulkee. Taka-akselin visco varmaan aika loppu 300tkm kohilla mut selviää sekin.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

miko
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja miko » 07 Loka 2016, 08:47

Tapiok kirjoitti:Pannaan samalla hieman enemmän lunta. Mie otan appiukon nelikkovalmetin ketjujen ja lingon kanssa. Vejetään sitten se siun Tojota perässä pois. :booty:

Minä kyllä rajani tunnen, mutta haluttaisi tietää tekeekö cvt:llä mitään ettei käy kuten "neliveto" Hondalle joka oli etuvetoinen 100m jälkeen lumisella tiellä savuavan viskon muodossa..
Seuraava käyttis itsellä siis hakusessa ja Foresteri muuten kiinnostaa mutta lootan kesto arveluttaa.. Eihän se toki jatkuvaa ole lumisella tiellä ajelua, mutta ei kiinnosta kyllä laatikonkaan vaihto jos tuommoseen paikkaan jonku kerran vuojessa erehtyy ajamaan.
Niin ja veikkaampa :booty: että saisit sen laina-Valmetin niin syvälle, että jouduttais nyppäsemään seki ylös :thebirdman:

miko
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja miko » 07 Loka 2016, 08:49

Qulle kirjoitti:Hehee... joo aika keulimiseksi menee. No katellaan jos tulis eteläänki kunnolla lunta. Isukin CVT XV pitää ainakin testata. Oma 4EAT outback nyt ainakin koitetaan miten syvässä kulkee. Taka-akselin visco varmaan aika loppu 300tkm kohilla mut selviää sekin.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

:thumbup:
Ei kaikki ole näimmä velliperseitä sielläkään


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa