pottulode kirjoitti:Kiitos vastauksista / mun Subben CVT piti joku aika sitten pauketta jos oli pysäköinyt ylämäkeen ja siitä lähtiessä pukkas meno vaihteen päälle / oikein auto tärähti.
JikkaPee kirjoitti:Onkos porukalla jo kokemuksia enempi noista MY+10 CVT lootista? Jos päivittäs ton MY05 OBn hiukka uudempaan koppaan ja arvelin jos kokeilis automaattia pitkästä aikaa!
JuhaH kirjoitti:Vaihteiston toiminta vaatii hieman ehkä totuttelua alkuun, kun ei ole vielä valevaihteitakaan tämän ikäisessä ellei käsin halua vaihdella. En itse ymmärrä kommentointia sen suhteen että "kyllä pitää olla vaihteenvaihdon tuntu ja auton nykiä kun kiihdytetään", mutta makuja on monia
tuRboman kirjoitti:Mistä tällainen tieto on peräisin? Olen koettanut kaivaa kaikki mahdolliset kanavat ja vain pelkkiä arvauksia olen saanut vastaukseksi. High Torque CVT sai pykälät heti alusta lähtien, eli XT versiossa ensimmäisenä. Liittyykö tuo jotenkin kestoon tai muuhun? Uudemmassa laatikossa on lyhyempi öljynvaihtoväli, 60tkm ( vs aiempi 90tkm ).
tuRboman kirjoitti:Okei. En ollut asiasta tietoinen. Tuossahan on sitten toiveita että asiaa voi softalla muokata. Sais olla S/I kytkimen perässä? Intelligence ilman portaita ja sportilla portaat?
Mauri H kirjoitti:Tuo Subarun CVT on ketjutyöntöinen, ei hihnavetoinen.
Sandman1 kirjoitti:Näissä ei käytetä vetävää hihnaa, vaan voima välitetään työntävällä teräslamelleista koostuvaa (no kaippa sitä hihnaksikin voi kutsua) ketjulla. Suunnanvaihto on toteutettu planeettapyörästöllä, muistsakseni ensiöpuolella.
Ohjelmallisesti rajoitetaan peruutusvaihteen välityksiä, koska muuten tuolla voisi peruuttaa samaan vauhtia, kuin ajaa eteenpäin. Tuo raju voiman rajoitus peruutusvaihteella on kyllä hieman omituinen homma, sen vuoksihan tuohon MY10 ohjelmistopäivitykset tulivat.
tuRboman kirjoitti:Mutta tuo päivityskään ei ongelmaa poista. Helpottaa hieman. MY13 tais tuoda sitten mekaanisen muutoksen ja peruuttaessa välitys on eri. Tällä nykyisellä 2015 mallilla ei ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa ei pakilla lähtisi. Vaikka vaunuakin on tuupittu linkkuun monenlaiseen paikkaan kun lappia kierreltiin loppukesästä.
Tuolla alussa oli juttu cvt:n "plörinästä" tai resonanssista. Olen aika ajoi huomioinut jonkinlaisen resonanssin. Edellytyksenä on täysin lämmin kone ja sopivasta paikasta kiihdyttää sopivalla nopeudella. Laatikko käyttää I-tilassa aika pitkää välitystä ja 1800tpm paikkeilla kuuluu sellainen resonoivan oloinen ääni. On kuulunut jo jonkin aikaa. Mutta sen havainnonti on aika vaikeaa. Vaimo ei ole huomannut vaikka olen kysynyt asiasta. Täytyy kysäistä seuraavassa huollossa. Vaunua vetäessä sen huomaa parhaiten.
Sport-moodissa sitä ei tule kun ei yritä kiihdyttää niin pitkällä välityksellä.
miko kirjoitti: No oletetaan, että variaattoreiden puristusvoima säätyy niin tasaisesti ettei tätä "pussia" pääse syntymään mutta siltikkään hihna ei juuri voi työntää koska hihnalla pitää olla ominaisuus, että se taipuu. Vai onko "hihna" lamelloitu jotenkin, että suorana se "lukittuu"?
miko kirjoitti:tuRboman kirjoitti:Mutta tuo päivityskään ei ongelmaa poista. Helpottaa hieman. MY13 tais tuoda sitten mekaanisen muutoksen ja peruuttaessa välitys on eri. Tällä nykyisellä 2015 mallilla ei ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa ei pakilla lähtisi. Vaikka vaunuakin on tuupittu linkkuun monenlaiseen paikkaan kun lappia kierreltiin loppukesästä.
Tuolla alussa oli juttu cvt:n "plörinästä" tai resonanssista. Olen aika ajoi huomioinut jonkinlaisen resonanssin. Edellytyksenä on täysin lämmin kone ja sopivasta paikasta kiihdyttää sopivalla nopeudella. Laatikko käyttää I-tilassa aika pitkää välitystä ja 1800tpm paikkeilla kuuluu sellainen resonoivan oloinen ääni. On kuulunut jo jonkin aikaa. Mutta sen havainnonti on aika vaikeaa. Vaimo ei ole huomannut vaikka olen kysynyt asiasta. Täytyy kysäistä seuraavassa huollossa. Vaunua vetäessä sen huomaa parhaiten.
Sport-moodissa sitä ei tule kun ei yritä kiihdyttää niin pitkällä välityksellä.
Kiinnostaako vaikka ottaa videota miten kiikkuu pakilla esimerkiksi 10cm kynnyksen yli?
miko kirjoitti:No melekeen vain arvaan miten tulis käymään jollaki hirvireissulla pari-kolokytä senttiä lunta ja tarpeeksi ku antaa mennä nousee savu laatikosta ja vähintäänki "remmi" palaa jos ei ihan lautasetki sulaa...
Tapiok kirjoitti:Pannaan samalla hieman enemmän lunta. Mie otan appiukon nelikkovalmetin ketjujen ja lingon kanssa. Vejetään sitten se siun Tojota perässä pois.
Qulle kirjoitti:Hehee... joo aika keulimiseksi menee. No katellaan jos tulis eteläänki kunnolla lunta. Isukin CVT XV pitää ainakin testata. Oma 4EAT outback nyt ainakin koitetaan miten syvässä kulkee. Taka-akselin visco varmaan aika loppu 300tkm kohilla mut selviää sekin.
Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa