HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

CVT

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Qulle » 07 Loka 2016, 08:51

Ei olla ei, mutta sitä lunta kun ei täällä rannikolla oo hetkeen näkyny. Kauhee polte olis just päästä syvään hankeen koittamaan, ja toinen olis kunnon penkat et tolla 200:lla pääsis hartialukkoa työstämään.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Mauri H » 07 Loka 2016, 10:08

miko kirjoitti:
Tapiok kirjoitti:Pannaan samalla hieman enemmän lunta. Mie otan appiukon nelikkovalmetin ketjujen ja lingon kanssa. Vejetään sitten se siun Tojota perässä pois. :booty:

Minä kyllä rajani tunnen, mutta haluttaisi tietää tekeekö cvt:llä mitään ettei käy kuten "neliveto" Hondalle joka oli etuvetoinen 100m jälkeen lumisella tiellä savuavan viskon muodossa..
Seuraava käyttis itsellä siis hakusessa ja Foresteri muuten kiinnostaa mutta lootan kesto arveluttaa.. Eihän se toki jatkuvaa ole lumisella tiellä ajelua, mutta ei kiinnosta kyllä laatikonkaan vaihto jos tuommoseen paikkaan jonku kerran vuojessa erehtyy ajamaan.
Niin ja veikkaampa :booty: että saisit sen laina-Valmetin niin syvälle, että jouduttais nyppäsemään seki ylös :thebirdman:


Jotkut ne vaan osaa esiintyä edukseen netissä...

CVT:ssä neliveto on toteutettu hydraulisella levylukolla, jonka kyllä saa kuumenemaan jos oikein rääkkää. Ainakin TM aikanaan kiusasi ekan sukupolven CVT:tä niin kauan että saivat mainita lehdessä nelikon päältä kytkeytymisen lämmön takia. Tämähän on siis turvatoiminto eikä vahingoita laatikkoa, eli sitä tarvitse vaihtaa uuteen jos liemet vähän lämpenee.

Tosin tilannehan on aika pitkälti sama kaikissa muissa kuin täysin mekaanisissa nelikoissa. Kaikki ne lukot lämpiävät kun tarpeeksi kiusaa.

Subarut on tehty kyllä aika kovaan käyttöön, ja kuten aiempana on kerrottu niin Venäjän pojat tykkää rääkätä niitä, aiheesta löytyy kasapäin videoita netistä, joten sieltä katselemaan näyttääkö toiminta toivotunlaiselta.

Jos tarkoitus on kahlata polvenkorkuisessa lumessa niin sun kokemuksellahan varmasti tiedät että kun auto makaa mahastaan lumipatjan päällä renkaat kevennettyinä ja urat täynnä lunta niin lapiohommat odottaa, oli se sitten Range, Land Cruiser tai Honda CVR.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Rauhallinen Erkki
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Helmi 2015, 23:20

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Rauhallinen Erkki » 07 Loka 2016, 14:31

Olipa hyvä postaus!^

Joo, kahta cvt -kinneriä tullut tarkoitushakuisesti ja ilosta haastavissa paikoissa käytettyä. Foresteria sekä tuota XV:tä. Kummallakin homma loppunut viimekädessä kuskin kantin puutteeseen. Lie se viimeinen silaus tulisi, jos slaavilaista verta virtaisi suonissa. :D Pieniä kosmeettisia vaurioita on tullut, muttei tekniikasta (ml. CVT) homma ole jäänyt kiinni. Foresterissa X-mode on oikeasti pätevä "korvike" perinteiselle alennusvaihteistolle, sen toimintaa kannattaa kokeilla jos ryskähommat kiinnostaa. Myös kärryn vedossa hankalissa/jyrkissä paikoissa helmi.

Tuo CR-V:n tuominen edes ajatuksen tasolla samaan keskusteluun näiden laitteiden kanssa osoittaa kyllä täydellistä vihkiytymättömyytyä asiaan.

Lisätään vielä mukava CVT-Subbe muisto viime talvelta;

https://instagram.com/p/BCftyb5Pm9y/
MY12 XV 2.0i S-CVT

ex.MY12 OB 2.5i CVT UA Ivory
ex. MY10 Legacy STW 2.5i CVT VA

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: CVT

ViestiKirjoittaja SixStars » 07 Loka 2016, 14:40

Rauhallinen Erkki kirjoitti:Lisätään vielä mukava CVT-Subbe muisto viime talvelta;
https://instagram.com/p/BCftyb5Pm9y/


Priceless :lol: - tämän takia mä pidän aina hinausköyttä omassa autossa.. josko joskus tulisi se päivä että pääsis itsekin kuvaamaan vastaavan videon ( bemarit yms muut 'öky'autotkin käy.. tai mikätahansa mukaneliveto myös :laughing7: )
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 07 Loka 2016, 14:41

Jep. Aina, poikkeuksetta kun puhutaan nelivetotekniikoista, siitä on hiton varmaan että joku vetää offroad-kortin esiin:
Kuva

Mutta sillä ei ole kyllä mitään tekemistä normaalin perhefarkun kanssa. Mulla on vain hyviä kokemuksia CVT:tä. Tosin en todellakaan missään off road radalla ole käynyt ajelemassa, eikä minun tarvitse puolimetrisessä hangessa päästä AUTOLLA eteenpäin.
Pahin paikka meillä ex Outbackillä lienee Ylläksellä, Hannukaisesta Pakasaivolle menevää tietä kun ajettiin eestaas. Aika alkutalvesta ja kävi yöllä räntä/vesisadetta. Pohjalumet oli pehmenneet ja märkää loskaa oli senttejä. Ei varmaan yli viittä senttiä, mutta se tuntui paljolta. Auto eteni "kelluen" siinä loskan päällä. Mitä tuota tietä nyt on sinne pakasaivolle, yli 10km suuntaansa? Mennen tullen CVT outbackillä eikä mitään ylilämpöjä jne. Olin hyvin vakuuttunut kun tuo oli kuitenkin sellainen reissu, että ekan kilometrin jälkeen mua alkoi hirvittää ja oli kyllä siinä ja siinä, että uskalsin ajaa perille.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: CVT

ViestiKirjoittaja rs 200 » 07 Loka 2016, 15:24

Tästä ketjusta tulee kyllä ihan joku Suomi24 mieleen. Ne kenellä on kokemusta koittaa kertoa miten asiat on ja joku jonne koko ajan väittää toista ilman minkäänlaista totuus pohjaa/kokemusta. Itsekin 2 CVT lastikkoista laitetta omistaneena olen antanut niille kyytiä koko rahan edestä, sekä revitellen sekä pohjaa myöten hangessa ajaen enkä saanut laatikkoa millään lailla antautumaan. Eihän sillä metrin hankeen pääse mutta sen verran syvässä lumessa olen ajanut että konepellille painoi koko ajan lunta. Ja nämä kokemukset ovat Legacysta, siinä ei ole X-modea ja alustakin on matala.. Silti joka ikiseen paikkaan mihin halusin niin sillä ajoin.

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 07 Loka 2016, 15:49

Tässä keskustelussa myös unohtuu cvt:n hyvät puolet, jos haetaan akilleen kantapäätä. Kun nimenomaan vetohommissa ja huonommissa olosuhteissa variaattori tarjoaa niin sulavaa menoa ja ottaa koneen tehoista kaiken irti, mutta pienemmällä kulutuksella. Käytännön suorituskyky on hyvä kuten mittaukset kertoo. Vain 0-100 kmh ei ole hääppöinen.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
JPA
Viestit: 251
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:50
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: CVT

ViestiKirjoittaja JPA » 07 Loka 2016, 20:05

Noin niin kuin yleisesti kommenttina.

Kuva

Kuva
Mazda CX-3 2.0 AWD 6MT
KTM 690 Enduro R
Seuraavaksi: Subaru xxxxx 1.6 DIT?
Ex 2010 Mitsubishi Lancer RalliArt 2.0 TC-SST
Ex 2006 Subaru Impreza SW 2.0R
Ex 1999 Nissan Primera GT

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 07 Loka 2016, 21:02

Jotenkin tähän sopii myös Osmo Wiion lait viestinnästä:

"Wiion lait
Wiion lait inhimillisestä viestinnästä (1976-78)
1. Viestintä yleensä epäonnistuu – paitsi sattumalta.
1.1 Jos viestintä voi epäonnistua, niin se epäonnistuu.
1.2 Jos viestintä ei voi epäonnistua, niin se kuitenkin tavallisimmin epäonnistuu.
1.3 Jos viestintä näyttää onnistuvan toivotulla tavalla, niin kyseessä on väärinkäsitys.
1.4 Jos olet itse viestintään tyytyväinen, niin viestintä varmasti epäonnistuu.
2. Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta eniten vahinkoa.
3. On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
4. Mitä enemmän viestitään sitä huonommin viestintä onnistuu.
4.1 Mitä enemmän viestitään sitä nopeammin väärinkäsitykset lisääntyvät.
5. Joukkoviestinnässä ei ole tärkeätä se, miten asiat ovat, vaan miten asiat näyttävät olevan.
6. Uutisen tärkeys on kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön.
7. Mitä tärkeämmästä tilanteesta on kysymys sitä todennäköisemmin unohdat olennaisen asian, jonka muistit hetki sitten."
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

miko
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja miko » 08 Loka 2016, 14:49

No niin justiin.. Kannattaako sitten kommentoida jos ei oikeasti ole hajuakaan kyseisestä aiheesta? Minun mielestä ei... Tekee vain itsestä tyhmemmän kuin ehkä onkaan...

Tutkin YouTube-videoita aikani ja kyselin asiallisemmalta foorumilta kokemuksia niin tulihan niitä ja minun puolesta saa jäähä tämän ikäiset Subarut kaupan hyllylle...

Minulle kuiten yksi iso kriteeri on, että silloin kuin eksyy sinne huonommalle polulle niin sieltä myös pääsee ominavuin pois, olkoonkin sitten muut ominaisuudet hyviä niin se yksi (tai tässä tapauksessa kaksi) ominaisuutta tekee kokonaisuudesta paskan ainakin minun käyttöön.

Amazonmies
Viestit: 87
Liittynyt: 21 Helmi 2015, 10:31

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Amazonmies » 08 Loka 2016, 14:55

Tarkoittanet asiallisella foorumilla tätä :)
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=146812

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Subaru Outback 2,5 Ridge MY16
Audi A4 Quattro 1,8T MY02

miko
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja miko » 08 Loka 2016, 15:02

Amazonmies kirjoitti:Tarkoittanet asiallisella foorumilla tätä :)
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=146812

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

Kyllä kyselin myös palstalla, että Venäjän foorumilla. Tietoa löytyy joka lähtöön ilman suomi24-tasoista tuubaa jota tämä foorumi valitettavasti edustaa.

miko
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja miko » 08 Loka 2016, 15:11

Я искал информацию на русском форуме.
Глупые люди доверяют только одному источнику.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Qulle » 08 Loka 2016, 16:17

Jaa että näin. No meitä on moneen junaan.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Mauri H » 09 Loka 2016, 00:23

miko kirjoitti:
Amazonmies kirjoitti:Tarkoittanet asiallisella foorumilla tätä :)
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=146812

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

Kyllä kyselin myös palstalla, että Venäjän foorumilla. Tietoa löytyy joka lähtöön ilman suomi24-tasoista tuubaa jota tämä foorumi valitettavasti edustaa.


Ainoaa Suomi24-tasoista tuubaa täällä on luettavissa sinun kommenteistasi.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: CVT

ViestiKirjoittaja -teme- » 09 Loka 2016, 08:47

Forersterin vertaaminen land cruiseriin on vähän sama asia kun vertais vw amorakkia hiluxiin :mrgreen:
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja KK9 » 09 Loka 2016, 11:25

-teme- kirjoitti:Forersterin vertaaminen land cruiseriin on vähän sama asia kun vertais vw amorakkia hiluxiin :mrgreen:

Rav4 olisi lähempänä verrokkina Foreen!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Avatar
baburusa
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: CVT

ViestiKirjoittaja baburusa » 09 Loka 2016, 12:55

Qulle kirjoitti:Jaa että näin. No meitä on moneen junaan.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla


On kyl :D tulipaha monta mielipijettä ja kokemusta tästäki. Cvt kummittellee vieläki omissa ajatuksissa. Ehkä joku päivä. Vasta kävin oman Outbackin katsastaan eikä mitään valittamista ja mahan ajjaa niin kauan ku joku räjähtää.

Tuli muuten Qulle mieleen että omalla on tullut käytyä hangissa missä on päässy hyvin vielä eteneen tälläkin kotterolla. Lunta on ollut aina melekeen rekisterikilpeen (edessä) asti. Totta kai lumen koostumus vaikutti, joka kerta alla on ollut hyvin pitävä pakkaslumi. Huonoin eteneminen on ollut 15cm loskalumella millo meinas mökille pääsy jäähä. Siksi kiinnostas talveksi karkiammat nahkat ja muutaman tuuman korotus.
Forester 2.0 MY19
ex:Forester 2.0 MY10
ex:Forester 2.0 MY08
ex:Outback 2.5 AT MY97
ex:Outback 2.5 AT MY04

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 09 Loka 2016, 15:46

miko kirjoitti:Joko kestävyydestä kokemuksia? Xt Foresteri mietinnässä mutta tuosta laatikosta tulee mieleen 340 variaattorivetoinen Volvo..
Pelaako pakilla? Eihän tuo nyt miltään ohjelmahommalta kuulosta vaan hihnalta mikä ei toimi vastakarvaan?
Saako hihnaa/muuta osaa varaosana vai onko koko laatikon vaihto (muka) ainoa vaihtoehto?
Öljytilavuus 16 litraa mutta mikä öljy/laatu?


Otetaan hieman pakkia kun Miko arvosteli vastauksia suomi24 tasoisiksi. Koetetaan vastata tarkemmin. Eli jenkeissä subaruforester.org ja subaruoutback.org sivuilta löytyy aika huimasti ajettuja variaattorilaatikoita. Toisaalta Outback-sivulla löytyy jokunen toistasataatuhatta mailia ajettua, joissa oli alkanut ujeltaa ja lopulta antautui koko laatikko. XT:ssä on ollut tarjolla pari vuotta. Vielä en ole löytänyt yhtään juttua joissa laatikko olisi antautunut heikkouttaan tai joku valmistusvirhe olisi ilmennyt tekniikassa.

Ruotsinpuolelta on kantautunut ( täälläkin linkki, minun laittamanani ) juttua, että viimeisimmissä Outback diesel CT malleissa laatikko olisi antautunut hyvin pienillä kilometreillä ja syynä joku voiteluongelma. Asia siis selvityksen alla ja ainakin itselle aiheuttaa hieman epävarmaa fiilistä.
Hihnaa ei toistaiseksi saa varaosana, eli ratkaisu on aina laatikko. Jenkkilässä tästäkin lisää juttua. Youtubesta löytyy video jossa CVT-laatikko puretaan osiin. Varmasti jossainvaiheessa osia alkaa saamaan, mutta vielä keväällä Oulussa sanottiin, ettei osia ole. Vain turbiini erikseen saatavana sekä venttiilikoneisto.

Öljy:
http://parts.subaru.com/p/CVT-ATF-High-Torque/49506108/SOA748V0200.html
Kuva

Täällä juttua ja tarkempaa analyysiä käytetystä öljystä.
http://www.subaruforester.org/vbulletin/f89/cvt-fluid-2015-2016-automatic-transmissions-567490/

Mainitaan vielä loppuun, että ehkä keväällä osaan paremmin arvioida CVT laatikkoa kun talossa on myös kehutulla 4EAT VTD konstruktiolla varustettu XT, joten pääsee hyvin vertailemaan keskenään.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
ihaa
Viestit: 117
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 09:27
Paikkakunta: ylä-savo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja ihaa » 19 Loka 2016, 09:19

Mauri H kirjoitti:Ainakin TM aikanaan kiusasi ekan sukupolven CVT:tä niin kauan että saivat mainita lehdessä nelikon päältä kytkeytymisen lämmön takia. Tämähän on siis turvatoiminto eikä vahingoita laatikkoa, eli sitä tarvitse vaihtaa uuteen jos liemet vähän lämpenee.

Mielenkiintoista lukea seuraava Tekniikan Maailma joka ilmestyy 2. marraskuuta mitä ne tällä kertaa sanovat Foresterista, silloin on vuorossa nelivetoiset katumaasturit bensamoottoreilla.
Levorg GT-N MY16

Avatar
sotaherra
Viestit: 257
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:44

Re: CVT

ViestiKirjoittaja sotaherra » 19 Loka 2016, 13:21

pakkohan se on haukkua kun ei oo volkkari.
outback 3.0 my04
impreza gl my96
gsxr 1000 k6
e36 höntsädrifteri

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: CVT

ViestiKirjoittaja -teme- » 19 Loka 2016, 16:26

sotaherra kirjoitti:pakkohan se on haukkua kun ei oo volkkari.


Juuri näin. :lol:
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
Haiduk
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Haiduk » 19 Loka 2016, 20:46

Mites muuten toi moottorijarruttaminen CVT:llä? Noista rattivaihteista se onnistuu oikein näppärästi siirtämättä vipua M-asentoon, mutta onko siitä kovinkaan hyötyä kulutuksen kannalta? toi ajotietokone tuppaa näyttämään aika sitkeästi sen 2.0l/100 aina kun kaasun nostaa pois?
MY16 Subaru BRZ
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 20 Loka 2016, 10:20

2015 mallissa tieturi näyttää nollaa lähes heti kun nostaa jalan kaasulta. Hidastuvuus lienee samankaltainen kuin edellisessä mallissa. Sport-tilassa ehkä hieman korostetumpaa. Voi olla mutua kyllä tämä. Eyesight sitten osaa jarruttaa ihan jarruilla ja tavallaan myös vakkari. Eli isommassakaan alamäessä vauhti ei karkaa.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
ihaa
Viestit: 117
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 09:27
Paikkakunta: ylä-savo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja ihaa » 02 Marras 2016, 07:35

Tänään ilmestyneessä Tekniikan Maailman katumaasturivertailussa Subarun monilevykytkin saatiin taas antautumaan hiekkamäessä, olisi mielenkiintoista tietää että kuinka kauan meni rulla- ja ristiriipuntatesteissä jotka tehtiin ennen tuota hiekkamäkeä. :?
Levorg GT-N MY16

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Qulle » 02 Marras 2016, 08:20

Kuten mainittu, TM haukkuu koska ei vaggilaisen paske kyseessä. Tasaisen heikkoa journalismia vuodesta toiseen.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Qulle » 02 Marras 2016, 08:24

Kuten mainittu, TM haukkuu koska ei vaggilaisen paske kyseessä. Tasaisen heikkoa journalismia vuodesta toiseen.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: CVT

ViestiKirjoittaja TJani » 03 Marras 2016, 23:24

Ja tais VW korserni viedä voiton ko. testissä. Olen yllättynyt. :o
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

tigru_rocks
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Helmi 2015, 20:58

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tigru_rocks » 04 Marras 2016, 14:47

Olisi mielenkiintoista nähdä videolta miten testi meni. Jotenkin tuntuu että hakemalla haetaan paikka mistä ei nyt pääse eteenpäin, ainakaan näillä automalleilla... Vaikka se Seat sai korkeimmat pisteet niin samassa hiekassa oli jumissa ja kytkin haisee - kommentti pisti huvittamaan :crazy:

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 04 Marras 2016, 18:04

Täytyy muistaa, että neliveto ei kuulunut arvostelukohteisiin. Joten se ei vaikuttanut periaatteessa lopputulokseen.

Videota olisi tosiaan kiva nähdä aiheesta. Kun sitä varmuudella kuitenkin on. Jutussa vielä erikseen mainittiin, että Subaruun pettyivät tosi-tilanteessa.
Tämä toisaalta mietityttää, että minkälainen tositilanne on kyseessä kun ei pahemmin ole tarvinnut lukea juttuja joissa cvt yhdistelmä ylilämpenis tai koko järjestelmä menis jumiin.
Foorumeita kuitenkin tulee luettua aika tiuhaan.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
ihaa
Viestit: 117
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 09:27
Paikkakunta: ylä-savo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja ihaa » 10 Marras 2016, 07:52

Lienee ihan normaalia mutta eka CVT-auto kun kyseessä niin kiinnitti huomio, eli tässä Levorgissa näin pakkaskelillä kun lähtee liikenteeseen niin kierrokset pysyvät n. 2000 kierroksessa tasaisessa maantieajossa aina sinne asti kun moottorin lämmöt nousseet n. 75 asteeseen, sitten kierrokset tippuvat 1600 kierrokseen. Ja kyllä siinä suurin vaihde on päällä kun isompaa koettaa tarjota joten ei ole siitäkään siis kyse, onko sama juttu muilla ?
Levorg GT-N MY16

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 10 Marras 2016, 08:28

Normaalia. Laatikon lämpötilan täytyy nousta tiettyyn arvoon ennenkuin sille annetaan vääntöä matalilla kierroksilla. Ja lämmön nousua odotellessa käytetään reilumpia kierroksia. Toki lämpöäkin tulee nopeammin kun kierroksia on enemmän.

Perinteiset momentinmuunnin automaatit, ainakin meidän omistamat, on tehneet samaa. Mutta jotenkin se cvt:ssä tuntuu paljon enemmän.
Onneksi laatikko lämpiää kohtuu nopeaan.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 369
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: CVT

ViestiKirjoittaja JuhaH » 10 Marras 2016, 08:34

Juu normaalia, samaa tekee kaikki(?) CVT-mallit Subarulla. Tarkoitus lienee juuri paikkojen lämpimäksi saaminen, eikä tosiaan haitaksi että ei pienillä kierroksilla jurnuuta kylmänä.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 10 Marras 2016, 08:41

Tästä oli huollossa puhetta. Ei pidä yrittää manuaalipuolella väkisin ajaa matalin kierroksin. CVT on herkkä öljyn lämpötilalle ja siitä tuo toiminto.

Mun ex OB:n kanssa sattui kerran oikein kireänä pakkas aamuna sellainen, että kylmästä jouduin lähtemään ja pari mutkaa maantielle. Kiihdyttäessä liikenteen mukaan laatikossa kävi siinä momentinmuuntimen lukituskohdalla kova kolahdus. Selkeästi tunsi koko autossa kun veto oli hetken poikki ja kolahti mukaan. Ei toistunut koskaan, mutta tuo sai hieman varovaisemmaksi CVT:n kanssa kovalla pakkasella. Tuolloin mittari oli jossain -30C paikkeilla.

Webasto/Eber on aika hyvä apu myös tähän. Laatikko osaa osan lämmöistä ihan johtumalla kun sen huomaa menevän nopeammin normimoodiin.

Laatikon äänikin on hyvin selkeästi kuultavissa kylmänä. Lämpimänä tässä 2015 mallissa ei oikeastaan kuule mitään. Edellisversiossa sen vaimean ininän kuuli aina alle 50kmh nopeudessa.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
ihaa
Viestit: 117
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 09:27
Paikkakunta: ylä-savo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja ihaa » 10 Marras 2016, 09:21

Eli viisaasti ovat Subarulla hoitaneet tuon, itse mietin kesällä että pitäisiköhän talvella ajella S-moodilla että saisi koneessa pidettyä kierrokset maantieajossa hiukan korkeammalla ja sitä myöten moottorin lämpiämään nopeammin mutta eipä tarvitse sitäkään näköjään itse miettiä.

Kahden hybridi-Toyotan jälkeen on tämä Subaru vaan hidas lämpenemään, Toyotassa riitti taajama-ajoa 2.5 kilsaa niin moottorin lämmöt oli jo 75 asteessa ja nyt Subarussa vasta 50 asteessa, Toyotissa kun oli vielä sähkövastukset (2 x 600 W) ja lämmönvaihdin pakosarjan jälkeen niin sisätilat lämpenivät ihan eri tahtiin mutta ei tämä Levorgkaan mikään kylmä sentään ole, Auris hybridit vaan oli TM:n talvitestien mukaan 10 arvoisia, tämä Subaru 8 ja voin itsekin allekirjoittaa tuon.
Levorg GT-N MY16

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 10 Marras 2016, 10:37

ihaa kirjoitti:Eli viisaasti ovat Subarulla hoitaneet tuon, itse mietin kesällä että pitäisiköhän talvella ajella S-moodilla että saisi koneessa pidettyä kierrokset maantieajossa hiukan korkeammalla ja sitä myöten moottorin lämpiämään nopeammin mutta eipä tarvitse sitäkään näköjään itse miettiä.

Kahden hybridi-Toyotan jälkeen on tämä Subaru vaan hidas lämpenemään, Toyotassa riitti taajama-ajoa 2.5 kilsaa niin moottorin lämmöt oli jo 75 asteessa ja nyt Subarussa vasta 50 asteessa, Toyotissa kun oli vielä sähkövastukset (2 x 600 W) ja lämmönvaihdin pakosarjan jälkeen niin sisätilat lämpenivät ihan eri tahtiin mutta ei tämä Levorgkaan mikään kylmä sentään ole, Auris hybridit vaan oli TM:n talvitestien mukaan 10 arvoisia, tämä Subaru 8 ja voin itsekin allekirjoittaa tuon.


Heh :thumbsup:
Jenkeillä ei tuo kierrosluku juttu mene millään jakeluun. Kauheaa nillitystä subaruoutback.org sivuilla asiasta. Kaikkensa yrittävät, että kierrokset pysyis alhaalla. Jotkut jopa tehneet valituksia Subarulle, että autossa on vika kun kylmänä nostellaan kierroksia ja kone kärsii. Tilanne lienee kuitenkin Subarun kannalta sellainen, että kahdesta pahasta piti toinen valita. Eli kierrätetään.

Lämmöistä samaa mieltä kanssasi. 2015 Outback on hitaampi lämpiämään kuin 2010, joka sekään ei ollut nopea. Eihän tämä taajamassa lämpiä ollenkaan 90 asteeseen jos on -10C tai kylmempi. Levorg siis samalla mallilla. Webasto auttaa. Mutta ärsyttävä ominaisuus. Kun ulkona on -30C alkaa tehdä tiukkaa, että sivuikkunat pysyy auki jos autossa on neljä henkeä kyydissä. Mun arvosana lämpiävyydestä tälle Outbackille on kyllä seiska. Verrokkina toimii tuo 10v ikäinen Forester, jossa lämpöä tulee jo kohtuu nopeaan.
Aiemmin omistamani 9-3 Saabit oli omassa luokassaan tässä.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 10 Marras 2016, 16:39

Se on tää energiansäästö menny pitkälle. Jos ei tuu hukalämpöö, niin eihän se piru lämpene. Sitten vielä osansa siitä lämpenemisestä ottaa tuo vaihdelaatikko. Iso öljymassa vaatii oman energiansa. Ite kirosin viimetalven kovemmilla pakkasilla, ettei tää purkki lämpene ja tökkäsin ässän päälle, niin rupes pitään edes vähän lämpöjä hytässä. Ite jätin sen 4kWn webastin myyjäliikkeeseen, kun siinä ei vaan teho riitä. Tänä talvena tulee 5kWn eberi autoon.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
ihaa
Viestit: 117
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 09:27
Paikkakunta: ylä-savo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja ihaa » 11 Marras 2016, 08:24

Eräänlainen galluppi....Liikennevaloihin pysähdyttäessä, pidätkö jalkaa jarrulla vai laitatko sähköisen käsijarrun päälle ?
Levorg GT-N MY16

Avatar
Haiduk
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Haiduk » 11 Marras 2016, 09:44

Yleensä jalka jarrulle. Jos tietää pidemmän pysähdyksen olevan kyseessä ja on tasaista niin vapaalle. Kässäriä en ole valoissa pahemmin käyttänyt, parkkiin laitettaessa tietty joka kerta.
MY16 Subaru BRZ
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT

ViestiKirjoittaja tuRboman » 11 Marras 2016, 11:21

Jalka jarrulla. Vain pysäköidessä sähköjarru.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 369
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: CVT

ViestiKirjoittaja JuhaH » 11 Marras 2016, 12:35

Jalka jarrulla, niin se on suunniteltukin käytettäväksi. Harvoin todella pitkissä pysähdyksissä tulee laitettua vapaalle. Käsijarrua ei tule käytettyä kuin pysäköidessä.

Lämpenemisestä: Edeltävä 2.5i CVT lämpeni hyvin, tosin ei yllätys kun moottori tuossa oli vielä "vanhaa hyvää" mallia litratilavuuden ja suunnittelun puolesta. Levorgin kanssa oletan että kokemus on tämän suhteen enemmän diesel-Legacyn suuntaan, mutta ei näissä -10 keleissä vielä osaa sanoa.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Avatar
ihaa
Viestit: 117
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 09:27
Paikkakunta: ylä-savo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja ihaa » 11 Marras 2016, 13:17

Joo jalkaa (vasenta) on tullut itsekin lepuutettua liikennevaloissa, tässä Levorgissa kun on se mäkiavustin joka menee mäkisillä teillä automaattisesti päälle ja tutun volkkarissa on Auto Hold toiminto tuli siitä mieleen että onko porukka täällä sitten käyttänyt tuota sähköistä jarrua sen korvikkeena.
Levorg GT-N MY16

an13
Jäsen
Viestit: 159
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:57

Re: CVT

ViestiKirjoittaja an13 » 11 Marras 2016, 13:28

Legacyssä sähköinen käsijarru on tehty laittamalla sähkömoottori vetämään vaijeria joka operoi perinteisiä käsijarrurumpukenkiä jarrulevyn sisällä. Mäkilähtöavustin operoi sähköistä käsijarrua. Eli lopputulos sama kuin entisaikaan mäessä käsijarrukahvan kiskominen. CVT:n kanssa kuitenkin kun siirtää jalan jarrulta kaasulle niin ei se juurikaan minnekään siinä välissä ehdi valua.

jah
Toimihenkilö
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:36

Re: CVT

ViestiKirjoittaja jah » 11 Marras 2016, 14:48

JuhaH kirjoitti:Lämpenemisestä: Edeltävä 2.5i CVT lämpeni hyvin, tosin ei yllätys kun moottori tuossa oli vielä "vanhaa hyvää" mallia litratilavuuden ja suunnittelun puolesta.


FB25 lämpenee kanssa huomattavasti hitaammin kuin vanhat EJ koneet vaikka litroiltaan onkin riittävää luokkaa. Mutta lämpenee kuitenkin, toisin kuin EE20 diesel...

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja KK9 » 11 Marras 2016, 17:01

Jalka on jarrulla ja ainakin mulla Lega lähtee liikkeelle jo tyhjäkäynnillä, kun jalan helppaa polkimelta! Aikanaan Golffilla kiusasin ylämäkivaloissa muita, kun pysyi ilman jarrua paikallaan! Valon vaihtuessa vihreäksi vain kaasua ja muut jäi miettimään risteyksiin! Legalla ei vielä oo päässy sitä kokeilemaan!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 12 Marras 2016, 16:19

Jalka jarrulle, IMO vapaalle on turha tökkiä. Start/stop pällä normaalisti, niin auto sammuu jarrulla, kun painaa tarpeeks. Siihenkin tottuu...
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 12 Marras 2016, 16:19

Toisekseen sanovat viisaammat, että vapaalla seisominen ei oiken mitään säästä.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
Haiduk
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Haiduk » 17 Marras 2016, 08:02

Mites toi kampiakselin pyörittäminen CVT:ssä kun on auto sammuksissa ja P päällä? Ajattelin tuon ilmastoinnin hihnan vaihtaa ja siinä tarttis kampiakselia pyörittää vissiin kierros tai kaksi jotta sen saa ujutettua paikalleen. Jos hihnan mukana tulleessa ohjeessa näin käsketään tekemään niin ilmeisesti pitäisi olla ihan mahdollista :dontknow:
MY16 Subaru BRZ
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Mauri H » 17 Marras 2016, 08:42

Haiduk kirjoitti:Mites toi kampiakselin pyörittäminen CVT:ssä kun on auto sammuksissa ja P päällä? Ajattelin tuon ilmastoinnin hihnan vaihtaa ja siinä tarttis kampiakselia pyörittää vissiin kierros tai kaksi jotta sen saa ujutettua paikalleen. Jos hihnan mukana tulleessa ohjeessa näin käsketään tekemään niin ilmeisesti pitäisi olla ihan mahdollista :dontknow:


Sehän on aivan kuin normaali automaatti, eli momentinmuunnin koneen ja lootan välissä. Eli voi pyörittää normaalisti.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Hevosmies
Viestit: 61
Liittynyt: 17 Marras 2015, 19:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: CVT

ViestiKirjoittaja Hevosmies » 01 Joulu 2016, 16:23

Minulla on my14 forester ja kyytiä auto on saanut eli jo 170 000km.
Kävin Kuopiossa Väänäsen autolla siis merkkiliike Subaruille ja kysäisin sitä CVT loodan öljynvihtoväliä ja kuten täälläkin on tullut ilmi
vastaus oli: niiden vaihtoväliä ei ole huolto ohjelmassa!.

No seuraava kysymys oli että vaihdateko laatikon öljyt ja mihin hintaan?.
Kyllä vaihdetaan ja öljyn tyyppi on autokohtainen,siihen menee jotain kymmen litran tienoilla öljyä,koska laatikon kaikkea öljyä ei
saada ulos siis sinne :argue: :argue: jää osa vanhaa öljyä ja kustannus on 300€ euroa.

Eli onko parempaa tietoa CVT loodan öljyn vaihdosta????


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa