HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
turo
Viestit: 46
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 21:05

imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja turo » 10 Helmi 2015, 21:19

eli olen etsinyt itselleni imppua (WRX / WRX:STI), mutta en tiedä oikein että minkä mallin/vm. haluan?? jos kerron hieman tarkoitusperiä ja ajotapaani yms. niin toivottavasti joku osaisi auttaa ja neuvoa... kehut ja haukut eri malleille ja vuosimalleille on tervetulleita...

-nykyinen auto saab 9-5 n. 280hv/440nm tuleva imppu ei tulevaisuudessa saa olla ainankaan hitaampi...
-tulen kuitenkin laittelemaan voimapuolta ainankin hieman (tykkään nopeista autoista ja niiden laittamisesta)
-hintaa saa olla max~n.18000e
-ajettu max 150 tkm. (VAI????)
-kumpi kannattaa valita ja miksi 2.0 vai 2.5L???
-kestävyys on kuitenkin tekniikassa ensisijainen, tosin kokonaisen moottorin rakentaminenkaan ei ole mahdotonta...

Avatar
TbzZ
Viestit: 174
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja TbzZ » 10 Helmi 2015, 21:39

turo kirjoitti:eli olen etsinyt itselleni imppua (WRX / WRX:STI), mutta en tiedä oikein että minkä mallin/vm. haluan?? jos kerron hieman tarkoitusperiä ja ajotapaani yms. niin toivottavasti joku osaisi auttaa ja neuvoa... kehut ja haukut eri malleille ja vuosimalleille on tervetulleita...

-nykyinen auto saab 9-5 n. 280hv/440nm tuleva imppu ei tulevaisuudessa saa olla ainankaan hitaampi...
-tulen kuitenkin laittelemaan voimapuolta ainankin hieman (tykkään nopeista autoista ja niiden laittamisesta)
-hintaa saa olla max~n.18000e
-ajettu max 150 tkm. (VAI????)
-kumpi kannattaa valita ja miksi 2.0 vai 2.5L???
-kestävyys on kuitenkin tekniikassa ensisijainen, tosin kokonaisen moottorin rakentaminenkaan ei ole mahdotonta...


Jos vähänkin meinaa harrastaa niin kannattaa varmasti unohtaa wrx ja keskittyä sti:hin.
Sti:ssä muunmuassa:
kestävämpi 6 lovinen laatikko,brembon jarrut , alumiiniset tukivarret yms yms.. yhteistä löytyy aikalailla vain korin muodot, näin siis newagessa (-01 ylöspäin)
2005 vuosimallin sti, se viimeinen ja "paras" 2l koneella sekä 6 lovisella DCCD laatikolla (säädettävä vetosuhde) :thumbsup:

(18k saa tulla tuon oman -02 faceliftatun kyllä tulla hakemaan 8-) )
Subaru impreza WRX STi Prodrive -02 *Blobeye*
Suzuki Gsx-r 1000 k5
Käyttis: Bmw e60 530d


EX: Subaru impreza WRX STi -98..
Mesuja,audeja,nissaneita,subaruja yms..

turo
Viestit: 46
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 21:05

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja turo » 10 Helmi 2015, 21:58

Kiitos vastauksesta, onkohan noissa STI:n 2.0 ja 2.5 koneissa sitten mitä muuta eroa kuin että koko ja kuullemma 2.5:ta herkemmin enempi vääntöä??? Mitenkä kestävyyspuoli??? Suunnitelmissa olisi mukava jos sellaista ~330hv minimissään ja reilusti +400 nm saisi otettua jerkkua ulos, mutta ei konetta viemällä riskirajoille ja että auto toimii ihan normaalissa kruisailussakin... autostahan tulee kuitenkin enemmän tai vähemmän harrastepeli ja nälkä kasvaa minullakin aina syödessä ja perse tottuu kaikkiin tehoihin ennen pitkää... joskus tietysti voisi ajan kanssa koota kunnollisilla takokamoilla yms. Sellaisen "kunnon motin" :D

normi ajotapa on kuitenkin ihan suht rauhallinen mutta lyhyemmät ja pidemmätkin kiihdyttelyt on kyllä ihan mukavia välillä... ja on vaan mukava tietää että tassun alla on tarvittaessa voimaa :shock:

Avatar
jtuomain
Viestit: 260
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:00

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja jtuomain » 11 Helmi 2015, 07:12

Mainitsemasi teholukemat saa irti ihan pelkällä ECU-säädöllä, ainakin 2,5-litraisesta. Sisuskalujen vaihtoa voi alkaa miettiä lähestyttäessä 400 hevosta, johon päästäkseen pitää jo vaihtaa putkisto, bensapumppu ja -suuttimet, turbo sekä kytkin. Hyvällä oletuksella myös alustan osaakin on sitten ehtinyt vaihtua tai vaihtuu.
Subaru Impreza WRX STI 2006 "Club"

Avatar
Madwiller
Viestit: 179
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja Madwiller » 11 Helmi 2015, 07:51

Jos itse olisin ostamassa imppua ja olisi varaa tuo 18K€ laittaa,niin ostaisin suoraan 2.5 litraisen STI:n 2006-->

On nimittäin 100% varmasti mukavampi "käyttöautona" kuin kakslitranen vastaava. Ja huomattavasti uudemman näköinen (minun mielestä paremman näköinen).

Tekniikka puolihan noissa uusissa on aika varmaa japsia,mutta kaikenhan saa rikki. Jos ostat tuonti vehkeen,niin varmista että on säädetty tosiaan suomen bensalle.

Ja sitten se nämähän ei ole sitten ihan samanlaisia autoja kuin turbo saabit, kun puhuit tuosta että imppu ei saisi olla ainakaan hitaampi. Niin siihen sen verran,että pitää olla oikeasti aika vikkelä Saabi,että vastaa STI imprezan "nopeutta" esim. Jos laitetaan nämä kaksi autoa radalle (ihan sama mille radalle) niin voisin vannoa 100% varmaksi,että impreza STI vie aikalailla mennen tullen tuollaiset vajaavetoiset (Painavat perheautot).

Puhutaan kumminkin kahdesta aivan erilaisesta autoluokasta :) Käy koe ajamassa,niin huomaat mitä tarkoitan ;)
Subaru Impreza STi Pullukka

Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
Toyota MR2 Turbo Rev3

Silent_alarm
Viestit: 207
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 06:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja Silent_alarm » 11 Helmi 2015, 07:53

Niin siis jos ihan oikeasti hommaan lähdetään vakavalla naamalla, niin Classic STi mikä on uitettu suoraan japanista, ei englannin kilpien kautta. Ilmeisesti tässä oli jotain tyyppihyväksyntä/päästö hommia kun englannissa kilvitetyt kuulemma ois sitten eurotuonteja vaikka oisivatkin alunperin japanista tulleita. Huomaa kuulemma veroissa kun japanin vehkeet tulee painon ja muut päästöjen mukaan. Itse hommaisin classicin koska se on kaikista impuista raa'in ajettava. Siis viimeisen päälle ajajan auto. Tuoreemmat ovat aina pykälä pykälältä sivistyneempiä. Ja painavampia. Myös anopin hyväksymiä.

Eli siis Classic STi, mieluusti Type R, 22B:n levikkeet/korisarja, widetrack alusta, EJ22T CD lohko (onnea etsintään), EJ 257:n kannet (muistaakseni käy kivasti päälle), 6spd DCCD loota. Isoin järkevästi mahdollinen syyläri. Polttoaineeks etanolia. Siinähän sitä perusohje.

Sitten se mitenkä homma hyvällä tavalla realistisesti menis.

Classic STi Type RA tai R 99-00vm. ilmastoinnilla (koska suomessakin on kesä, ainakin olevinaan). Sijoita ensimmäisenä ajettavuuteen sekä hengitykseen ja säädätä kone dynossa, ecua ei ole pakko tässä vaiheessa vaihtaa muttei siitä haittaakaan ole tulevaisuutta ajatellen. Orginaali filtteriboksi on ihan toimiva kunhan siellä on hyvä filtteri. Samantien ostat ison Koyon tai Mishimoton syylärin kesäistä ratailua ja mutkapätkillä ajoa ajatellen koska luotettavuus on ensisijainen asia. Ei orkkiskaan huono ole mutta harmittaahan se jos se poksahtaa kesken reissun. 99-00vm. autot kun ei enää ole ihan uusia. Listalle kuuluu myös paremmat jarruletkut ja uudet nesteet, palat ja levyt. Vaihda myös renkaat ja ohjausvaihteen puslat ja testaa autoa sen jälkeen ja mieti mitä seuraavaksi. Pelkillä vakaajillakin saa ihmeitä aikaan eikä tartte työntää samantien rahaa säädettävään alustaan jos tuntuu että kallistelee liikaa.

Turbon perään bellmouth downpipe ja mieluinen putkisto. Esim. suoraa ränniä ja Varex takapönttö niin saa mökää sillon kun haluaa ja hiljaisuutta kun tulee yöllä takaisin naapurustoon. Jotkut on sitä mieltä että uudella ahtokellon ohjaussolenoidilla saa turbon heräämään paremmin (vaatii säädön). Ajat niin kauan kuin kone kestää tai uusi tekniikka on valmis. Tee kerralla laakista semmonen että on ja kestää. Kyllä tuo meidän forren EJ25 turbokone (331hv/471nm) on kestänyt ihan hyvin, mutta isot pojat on sitten onnistunu kaikenlaisia EJ25 turbokoneita poksauttelemaan monella tapaa.

Sit jos pitää olla vähän luxusta niin Legacyn puolelle. Painii samassa sarjassa Saabin kanssa.

Niin ja Lambda, ahto ja öljynpaine mittarit on sitten kova sana. Lähes "must have".

Toki ois myös vielä hullumpia vaihtoehtoja. 80 luvun Subaru XT ja siihen subarun bokseri kutonen ahdettuna :tard: Semmoseen vaan joutuu tekemään aika paljon itte. Aihiot ois vaan HUOMATTAVASTI halvempia joten jäis enemmän rahaa rakenteluun... Saksasta moinen kapine parilla tonnilla(välillä suomessakin on myynnissä) ja veroja pari sataa päälle.
IG @behindthesteeringwheel
http://www.youtube.com/channel/UCEosqFAhQJnXxwxv6ZuHQZQ
-99 Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
-86 Subaru Leone 1.8 4WD Turbo High Roof Wagon
-86 Subaru Leone 1.8 4WD Turbo High Roof Wagon

turo
Viestit: 46
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 21:05

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja turo » 11 Helmi 2015, 08:24

Kiitoksia jälleen!!

Vanhempiin subaruihin en mielellään lähtisi, kiitos toki ehdotuksesta...

nopeudesta sen verran että esim ohituskiihtyvyys on sellainen mukavuus asia jota arvostan kovasti (nykyinen 4 vaihteella 100-150 km/h n. 5.3s) muutenhan tämä nykyinen laiva jää vakio STI:lle kuin seisomaan joka tilanteessa...

eli jos tästä yrittää yhteenvetoa tehdä niin aika sama olisi mikä STI olisi 03 -> vai??? Oli sitten 2.0 tai 2.5. 2.5 olisi kuitenkin hieman mukavempi käytökseltään ihan normi ajossa vai???

Siis varmaa on että autoon tulisi ainankin ensimmäisen vuoden (lue viikon) aikana putkisto(kokonaan), suodatin, ic:n suunittelu keulalle ja ohjelmointia...

tod.näk. tulevaisuudessa ahdin+suuttimet lisäksi ja rutkasti lisää säätöä, moottorin luonnetta en haluaisi hirvittävän ylävireiseksi tehdä nokilla yms. Ettei ihan normi arkiajo muutu puuroksi. Toivottavasti autoon löytyy hyvä pitävä (ja vähän luistatettava kytkin) jos vakio luovuttaa (ja sehän luovuttaa) :thumbup: hiemanbvain huolettaa tuon alakerran kanssa, eli mitä ne mahtaa kestää2.0/2.5??? Boksereista ei ihan kauheasti ole kokemusta, rivi nelosia on jokunen tullut availtua ja ihmeteltyä...

turo
Viestit: 46
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 21:05

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja turo » 11 Helmi 2015, 08:25

Ps. Postiautoiluun en kyllä mielelläni lähde....

Avatar
jtuomain
Viestit: 260
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:00

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja jtuomain » 11 Helmi 2015, 09:33

Noiden muutosten kanssa kannattaa muistaa, että katsastaja voi hyvinkin tarttua niihin, varsinkin välijäähy keulalla yms. todella ilmeiset jälkiasennukset, koska ilman muutoskatsastustahan ne ovat laittomia. On se toki vireistäminen muutenkin, mutta ECU-säätö ja sisäiset osat eivät tietenkään näy ja putkiston voi tarvittaessa vaihtaa katsastukseen vakioksi. Ilmanotto toimii vakiona jonkin verran päälle 400 hevosvoimaan asti, silloinkin vastaan tulee virtausnopeus ilmamassamittarille (suodatin ja rööri sinällään riittää pidemmällekin), jonka senkin voi ohittaa speed density-säädöllä (jolloin MAF:ia ei käytetä, tai käytetään vain pienemmillä kierroksilla). Vakiokytkin pitää jonnekin 500Nm korville.

Omasta mielestä ne järkevät stepit ovat jotakuinkin seuraavat:
ECU-säätö (halpa, täysin vakio ulospäin)
ECU-säätö, putkisto ja bensansyöttö (moottori vielä kestää)
ECU-säätö, putkisto ja bensansyöttö, kytkin, turbo, alakerta; männät, kiertokanget, laakerit, kannenpultit, tietysti kaikki tiivisteet menevät uusiksi (yksi osa toisensa jälkeen pullonkaulana, joten paras jo laittaa kerralla "kaikki")

Muita osia sitten kiinnostusten ja tarpeiden pohjalta (ajaako esim. radalla); alusta, jäähdytys, jne. jne.
Subaru Impreza WRX STI 2006 "Club"

turo
Viestit: 46
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 21:05

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja turo » 11 Helmi 2015, 10:02

Kiitoksia kovasti vinkeistä kaikille!! Eli ilmeisesti tavan WRX 2.5 on pois laskuista tähän vakiokoneesta noin luokkaa 330hv/450nm vai ko kö?.?.?. Rata-ajoa en kyllä ole tähän mennessä harrastanut ja tuskin tulevaisuudessakaan...

mennään näillä auton etsintään, liikkeissä tuntuu olevan vain tällä hetkellä tod. Huono tarjonta 2.5 STI: tä suomessa... liikkeestä siksi että joutuvat aina antamaan jonkinasteisen takuun ja luonnollisesti joudun ottamaan hieman rahoitusta autoon ja pankin kanssa en näissä asioissa halua asioida...

Avatar
jtuomain
Viestit: 260
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:00

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja jtuomain » 11 Helmi 2015, 10:34

Joo ei kannata WRX:iä katsella kun selvästikin kiinnostaa rakentaa autoa eteenpäin, STI helpompi ja pidemmän päälle myös halvempi siihen tarkoitukseen.
Subaru Impreza WRX STI 2006 "Club"

Silent_alarm
Viestit: 207
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 06:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja Silent_alarm » 11 Helmi 2015, 16:30

Niin meilläpäin on jo totuttu siihen et ohituskiihtyvyys repästään semmosella pykälällä että se ahdin sitten kanssa herää eikä jää uinimaan.

Kuulostais sille et 2.5:n STi ois sulle sopiva. Ja ei se Topmount ny ihan huono ole. Varsin hyvä ettei se välijäähy ole keulassa jos vetää lepikkoon. Ilkee jos se repee ja imasee oravat palotilaan tai jopa turbolle asti. Jotain pieniä ongelmia joissakin korimalleissa johtuen muotoilusta. Kuulemma päälle 200km/h vauhdissa rupee blob-eye ainakin tekee pyörrettä scoopin eteen ni ei ihan pelaa enaa niin hyvin ku vois. Tuo ny kuitenkin riittää suomen radoilla vallan hyvin ja ongelma korostuu vasta pitkissä vedoissa. Ja senkin toimintaa voi vedellä parantaa.

Ja kannattaa oottaa tuonne alkukesään. Sillon iskee porukalla takavetokuume ja lähtee nelikot halvemmalla myyntiin.
IG @behindthesteeringwheel
http://www.youtube.com/channel/UCEosqFAhQJnXxwxv6ZuHQZQ
-99 Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
-86 Subaru Leone 1.8 4WD Turbo High Roof Wagon
-86 Subaru Leone 1.8 4WD Turbo High Roof Wagon

Avatar
Madwiller
Viestit: 179
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja Madwiller » 11 Helmi 2015, 17:21

Joo ilman muuta sun spekseillä se 2.5litranen STI.

Ja tuohon viritys puoleen,niin en usko että ihan heti tarvitset lisää jos nuo perus modit laitat (Putkisto & softa) On niin eri planeetalta kuin saabit ja vastaavat, että yllätyt suuresti.

Ilman noita modejakin eli vakiona varmasti riittävä sun käyttö tarkoitukseesi :) Säädätystä ei silti kannata unohtaa! Ei ne vakio kartatkaan täysin autuaaksi tee!

Ja sitten puhuit noista nokista jne. Ne eivät ole subarussa vaihto kunnossa ennen kuin rupeat rakentamaan jotain "time attack rata hirmua" eli teholuokka 500whp++ Tottakai niistä nokistakin saa hyötyä aikasemminkin,mutta ei tuossa sinun käyttötarkoituksessa.

Esim. itellä oli 2litranen 400hp (renkailta) Vakio kannet,nokkineen päivineen, 98 oktaanisella. ja oli ylävireinen eli lähti vetämään 3800-4000rpm. Ahtimena TD06 20G + painetta riittävästi.

Mutta en nyt maalaile piruja seinille,mutta varaa sellanen 5-6K€ mahdolliseen moottori remppaan. Sama raha se menee jos muitakin merkkejä laittaa.. Ja JOS osaat itse tehdä, niin se on plussaa ja halvempaa.
Subaru Impreza STi Pullukka

Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
Toyota MR2 Turbo Rev3

turo
Viestit: 46
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 21:05

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja turo » 11 Helmi 2015, 17:59

Kiitos taas kaikille! :thumbup:

Katsotaan malttaako odotella sopivaa 2.5 STIä tulevan vai ottaako 2.0:n...
onko tarkempaa tietoa että missä kierroksissa ecutettu ja putkistolla oleva 2.0 lähtee nostamaan paineita???

Ei auta kuin metsästää sitä omaa imppua...

ps. Juttelin tuossa yhden 2.5 WRXn omistajan kanssa jolla penkitetty 300hv/450nm omasta ja se on kuullemma räksän maksimi kykälle, laatikolle yms... kyllähän sekin jo ihan jees on mutta mitäs sitten jos ei jonain päivänä enää riitäkkään... :D

Avatar
Madwiller
Viestit: 179
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja Madwiller » 11 Helmi 2015, 19:45

No ei tuo kakslitranenkaan missään nimessä ole huono, ahtojen nousuhan riippuu ihan mikä hyrrä siellä on tarkalleen, mutta kyl se pitäs jo hyvin vetää 3000rpm kohalla. Kilon luokkaa +- 0.1-0.2 varmaankin paineet.

Pois lukien jos on sitten säädetty vaikka isommille paineille. Itse en nää vaan järkeä ottaa kaikkea irti vakio hyrrästä.

Ja onhan tuossa jo moneen kertaan sanottu, mutta onhan se perus WRXkin ihan eri auto kuin tuollainen saab tai muu vastaava. Saahan siitäkin jotakin irti. ja jos et meinaa sen enempää tehoa repiä niin ei varmasti "huono" ostos.

Sinä kun et vaikuta sellaiselta ketä kiinnostaa availla moottoria ihan "huvikseen" niin en lähtis edes viritteleen :)

Eli käy koe ajaa 2.5 WRX ja vaikkapa 2.0 STI valitse niistä...
Subaru Impreza STi Pullukka

Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
Toyota MR2 Turbo Rev3

turo
Viestit: 46
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 21:05

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja turo » 11 Helmi 2015, 21:12

on sitä tullut pari moottoria avattua ihan huvikseenkin... :crazy:

mutta se kun moottori lähtee laittamaan kunnon osilla niin siinä palaa aina rahaa ja aikaa vaikka itse tekisikin ja kun ei tosiaan ole noista boksereista kokemusta... sanoisin kyllä että vaikka itse tekisin mottirempan niin ei siitä selviä kauheasti alle 5 ison Koon... ahtimia, putkistoja ja kaikenlaisia vaihto ja remonttihommia autoon kyllä tykkään itse puuhailla.

mutta joo, pitää katsella jos pääsisi noita kokeilemaan. eihän tuo saabas tosiaan mihinkään mene ainankaan paikaltaan, lentokentällä lappeenrannassa maililla otti 230km/h, vartti meni 14.4s kunhan sutimiselta sai pitoja :headbang: ... eli kyllähän se vakio STI:kin varmasti liikahtaa ihan toiseen tapaan...

katsellaan mikä sieltä räpylään tarttuu, joku kuitenkin :thumbsup:

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja Displaced » 11 Helmi 2015, 23:05

Kai mun pitää olla vastarannan kiiskinä...

WRXstä voi napata sen +300/500Nm, vakio laatikko kestää sen vielä kunhan kohtuudella ajaa, vakio kytkin välttämättä ei.

Sen jälkeen 6MT laatokkoa jne kehiin, jolloin suoraan STin osto järkevämpää.

2.5l STi on ihan kiva jos pitää kohtuu lukemissa, putkiviri säädettynä 320-340hv kestää ilman isompia ongelmia, kannentiivisteet menee jos mennäkseen, eivät vakionakaan kestä välttämättä.

Ne kun menee niin samalla sisuskalut jne uusiksi ja pitää siinä 450hv max alueella niin kestää hyvin vielä.

2.0l STi kestää vakiokoneella jos säädöt kunnossa sen 400hv, eikä ole kansipahviongelmia.
Helpoin valinta, vaikka vähän jää väännössä.
Strokerina sitten lisää vääntöä jos koneen avaa :)
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

turo
Viestit: 46
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 21:05

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja turo » 12 Helmi 2015, 08:56

Tuo juuri mitä displaced kirjoitti oli se munkin käsitys noista moottori eroista... oletettavasti homma menee niin että ostan tuon 2.0 STIn ja siihen pikkusen vain aluksi lisää ja katsellaan sitten jatkoja.

etsintä aloitettu... :thumbup: palailen kun auto löytynyt, saa toki edelleen antaa vinkkejä jos sellaisia tulee mieleen?.?

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja Jampsu » 12 Helmi 2015, 09:51

My05 blobeye ehkä fiksuin valinta sti:stä melkein kaikki päivittyny hawkiks paitsi keula ja kuitenkin 2L koneella.
Eli aski päivittyi euromallissa dccd askiks, välijäähy parempi, 5x114,3 jako, takakaariin levike listat, sisusta päivittyi ja alustassa tuli myös muutoksia
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
ximmo
Viestit: 535
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja ximmo » 12 Helmi 2015, 13:03

Huomioikaa nyt, että kaverilla on hintaraja 18 k€ ja totesi myös, ettei postiautoilu kiinnosta. Lisäksi toivoi ajokilometreiksi alle 150 tkm. Näin ollen STi-tarjonta Nettiautossa on sangen rajoitettua: tällä hetkellä siellä ei ole yhtäkään kaikki annetut määritelmät täyttäviä. Tarkoitus ei liene keskustella siitä, miksi ei RHD tai miksi ei yli 150 tkm, kunnioittakaamme annettua ohjeistusta.

Kannattaa muistaa myös se, ettei WRX:n ja STi:n erottelu ole ihan simppeliä, sillä vuosimallien välillä on kaikenmoista pientä eroavaisuutta, joita ei päällepäin näy. Harmi, kun vanhat viestiketjut ovat piilossa, mutta muistan tällä foorumilla lukeneeni, että esimerkiksi kesken blobeye-korimallin tullut viimeiselle vuodelle (2005) jo muutoksia WRX:n ja STi:n kesken muun muassa niin, että MY05 WRX on tietyiltä osin lähempänä vuoden 2004 STi:tä kuin MY04 WRX. Viisaammat kertovat lisää.
Herrasmiesautoilija.
my09 Forester TD (faijalla)
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja Jampsu » 12 Helmi 2015, 14:19

Esim. tämäkin irtoaa varmasti käteis ostajalle hyvin lähelle 18k€ budjettilla pikemminkin arvo lähellä 16-17k€... Eikä niitä kilometrejä kannata liikaa tuijottaa jos on vaikka kone kasattu uusiks niin kilometreillä ei enää hirveemmin väliä ole jossei se muuten näy korissa.
http://www.nettiauto.com/subaru/impreza/6999936

classickit oli ainoastaan et et wrx ja sti:n välillä ei ollut suuria eroja mut newagessa 6v vaihteisto tekee jo niin ison eron wrx:n ettei voi puhu edes samana päivänä, myös ohjaus eroaa wrx ja sti:n välillä, mooottorissa isot erot. Turha edes alkaa vertaamaan wrx ja sti:tä sen verran paljon niissä on eroa. Vaatii aika paljon rahaa ja aikaa jos wrx:ään alkaa tekemään täydellisesti sti:tä vastaavan.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

late
Viestit: 26
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 21:12
Paikkakunta: Apinakehä

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja late » 12 Helmi 2015, 20:39

Käy ajamassa 2.0 sekä 2.5. Näät sen eron käytännössä eikä tarvitse enempää muituilla. :)
Mutta osta ehdottomasti sti.

Avatar
Samu
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22
Paikkakunta: Espoo

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja Samu » 14 Helmi 2015, 17:24

Jampsu kirjoitti:MY05 blobeye ehkä fiksuin valinta STI:stä melkein kaikki päivittyny hawkiks paitsi keula ja kuitenkin 2L koneella.
Eli aski päivittyi euromallissa dccd askiks, välijäähy parempi, 5x114,3 jako, takakaariin levike listat, sisusta päivittyi ja alustassa tuli myös muutoksia


Juurikin näin :headbang:

Meikäläinen oli aikoinaan vähän vastaavan tilanteen edessä ja muutaman kuukauden sai nettiautoa selailla ennen kuin sattui sopiva MY05 STI vastaan. Niin ja Subaruissa esim. MY05 = Model Year 2005.

Tossa on likimain kaikki 2006-2007 Impreza STI:n varusteet sekä uudistukset, mutta IMO parempi 2.0 litran moottori ja paljon nätimpi keula 8-)
BMW 740Le '18
MX-5 '19
Pullukka STI '08

Ex 360 Modena F1
Ex 911 (997)
Ex Impreza WRX STI MY05
Ex Impreza WRX STI MY05

Avatar
Samu
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22
Paikkakunta: Espoo

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja Samu » 14 Helmi 2015, 17:30

turo kirjoitti:Tuo juuri mitä displaced kirjoitti oli se munkin käsitys noista moottori eroista... oletettavasti homma menee niin että ostan tuon 2.0 STIn ja siihen pikkusen vain aluksi lisää ja katsellaan sitten jatkoja.

etsintä aloitettu... :thumbup: palailen kun auto löytynyt, saa toki edelleen antaa vinkkejä jos sellaisia tulee mieleen?.?


Niin ei kannata niitä ajokilometrejä vahtia kuin piru raamattua vaan omistajahistoriaa sekä myyjän "fiksuutta". Viritetyissä autoissa, varsinkin näissä bokserimoottoreissa se entisen omistajan / käyttäjien fiksuus yhdessä ehjän ja ajallaan hoidetun huoltohistorian kanssa on monin verroin tärkeämpi asia kuin se, lukeeko matkamittarissa 149tkm vai 168tkm.

Jos osaamista löytyy niin ostat halvalla enemmän ajetun ja teet siihen koneremontin niin saat varmasti hyvän kikottimen. Koska ei näistä voimansiirto pauku eikä kori nyt ihan heti lahoa. Jälleen se, onko autoa uitettu 149tkm pk-seudun suolapaskassa lyhyessä pätköajossa vai 168tkm jossain pohjoisemmassa merkitsee aika paljon.
BMW 740Le '18
MX-5 '19
Pullukka STI '08

Ex 360 Modena F1
Ex 911 (997)
Ex Impreza WRX STI MY05
Ex Impreza WRX STI MY05

turo
Viestit: 46
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 21:05

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja turo » 20 Helmi 2015, 21:14

maltti ei nyt ollut valttia... STI imppu vm. 03 kurvattiin tänään pihaan, täysin vakio, 148tkm ajettuna ja erittäin hyvällä huoltohistorialla... tästä on hyvä jatkaa eteenpäin :thumbup:

eli uusi jäsen täällä terve!!!! :D

Avatar
Madwiller
Viestit: 179
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja Madwiller » 20 Helmi 2015, 23:45

No eiku vaan tervetuloa! Toivottavasti huolettomia kilsoja edessä! :)
Subaru Impreza STi Pullukka

Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
Toyota MR2 Turbo Rev3

Avatar
Samu
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22
Paikkakunta: Espoo

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja Samu » 21 Helmi 2015, 12:08

turo kirjoitti:maltti ei nyt ollut valttia... STI imppu vm. 03 kurvattiin tänään pihaan, täysin vakio, 148tkm ajettuna ja erittäin hyvällä huoltohistorialla... tästä on hyvä jatkaa eteenpäin :thumbup:

eli uusi jäsen täällä terve!!!! :D


Aeeeeeeewan wakio? Mistä noita edes löytää :clap:

Muista:

-Ölet 5-7tkm välein.
-Voimansiirron ölet kerran vuoteen / 60tkm (?).
-(Katiton) mökäputki vaatii uudelleensäädätyksen, katillinen ei mutta äänet eivät vedä vertoja full de-cat -röörille.
-Lämmityskäyttö ennen lenkkarin antoa (jäähdytysnesteen lisäksi myös ölejen pitää lämmitä - elä seuraa pelkkää moottorinlämpötilan mittaria...) ja jäähdytyskäyttö ennen sammuttamista TAI viimeiset kilometrit sukkasillaan.


Näillä ohjeilla saa (pitää) saapua pk-seudun miittiin näyttämään autoa ;) Vai missäpäin vaikutat?
BMW 740Le '18
MX-5 '19
Pullukka STI '08

Ex 360 Modena F1
Ex 911 (997)
Ex Impreza WRX STI MY05
Ex Impreza WRX STI MY05

turo
Viestit: 46
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 21:05

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja turo » 21 Helmi 2015, 23:45

Etelä-karjalassa vaikutan... varmasti tulee miittinkeihin lähdettyä viimeistään kesällä :wave:

Joo, tälläinen löytyi, putkisto+p-pumppu+ohjelma säästö menossa ;)

Lynk
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 07:57

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja Lynk » 22 Helmi 2015, 02:23

Itseltä löytyy juurikin 03 sti 207tkm ajettuna. Ainut pieni miinuksenpoikanen jos täytyy sanoa, on 4 vaihteen synkro joka saattaa ihan vähän rusahtaa kun moottoritieellä pitempään ajettua alkaa vaihtamaan pienempää silmään. Muuten niin ihana auto ajaa. Vaikka kyytiporukalla onkin ollut sanottavaa alustan mukavuuden suhteen :) Putki- ja softaviri löytyy ja näillä irtoaa se 330hp/460nm

Silent_alarm
Viestit: 207
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 06:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja Silent_alarm » 22 Helmi 2015, 04:25

Samu kirjoitti:-Ölet 5-7tkm välein.

Öljynvaihdosta kannattaa pitää sit ihan oikeesti huoli.
Ja sitten kanntaa ottaa vaikka Castrollin Edgeä tai jos on oikeen hipo hipo ni Motulin esteripohjaista. Valvoline ei pysyny Forren turbokoneessa sisällä, mut Edge alko pysymään parin vaihtokerran jälkeen. Vähän kutina et tais Valvolinen VR1 jumia huohotinventtiilin. En oikeen muutakaan keksi syyks.

Puolustuksen sanana, Valvolinen VR1 toimii kyl vanhemmissa koneissa vallan mainiosti.

Nii ja pistä sukanvarteen myös rahat ahto, lambda, öljyn lämpö ja paine mittareille.

http://www.ortizcustompods.com/subaru.html Ja tuolta vaikka OEM henkistä telinettä ja paikkaa mittareille.
IG @behindthesteeringwheel
http://www.youtube.com/channel/UCEosqFAhQJnXxwxv6ZuHQZQ
-99 Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
-86 Subaru Leone 1.8 4WD Turbo High Roof Wagon
-86 Subaru Leone 1.8 4WD Turbo High Roof Wagon

turo
Viestit: 46
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 21:05

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja turo » 22 Helmi 2015, 14:17

kiitos ölkkä vinkistä, aijon varmasti pitää huolen että hyvillä ölkillä vain ajelen (laatu & vaihtoväli kunnossa)

on vaan tuossa omassa sti:ssä nuo alumiiniset pohjapanssaritkin rustattu tuolta lisävaruste listalta... ei varmaan ainankaan nopeuta hommaa :?

joutuu menemään vaan käymään marmoritiskillä, vai olisiko tietämystä teillä miten koodataan webaston kaukosäädin??? webasto on alkuperäinen mutta kake vasta nyt hommattu...

Avatar
Madwiller
Viestit: 179
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja Madwiller » 22 Helmi 2015, 17:07

Onnistuu ihan osaavassa autosähköliikkeessäkin, ei tarvii marmorille mennä! :)
Subaru Impreza STi Pullukka

Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
Toyota MR2 Turbo Rev3

Silent_alarm
Viestit: 207
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 06:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja Silent_alarm » 22 Helmi 2015, 23:13

turo kirjoitti:kiitos ölkkä vinkistä, aijon varmasti pitää huolen että hyvillä ölkillä vain ajelen (laatu & vaihtoväli kunnossa)

on vaan tuossa omassa sti:ssä nuo alumiiniset pohjapanssaritkin rustattu tuolta lisävaruste listalta... ei varmaan ainankaan nopeuta hommaa :?

Eläs ny vielä masennu, voihan hommaa hieman helpottaa. Ostaa öljyfiltterin siirtosarjan jolla siirtää filtterin vaikka konepellin alle, sekä öljypohjan pikaventtiilin. Tuossa siirtosarjassa ois muitakin etuja, kuten mahdollisuus kytkeä kaksi suodatinta rinnakkain (jos meinaa ettei virtaus yhellä riitä) sekä vaihtaa suodattimen tyyppiä (Ei teoriassa kannata, ohivuotoventtiilin paineet on aika korkeet verrattuna muihin merkkeihin. Kyllä muillakin filsuilla öljy kyllä kiertää, muttei suodatuselementin läpi, vaan sen ylipaine/vapaavirtausventtiilin kautta.)


Tuohon venttiiliin saa letkun kiinni, joten pieni reikä (5cm) pohjapanssariin mistä näkee ja pääsee meisselillä sitten kääntelemään läppää auki ja kiinni ja juoksuttaa letkun jonnekkin panssarin takalaitaan tjms. paikaan minne sen saa varmistettua että pysyy.

http://www.qwikvalve.com/fumoto-f105n-valve.html

Tosin tuskin sielläkään ihan joka kuukausi öljyjä vaihdeltaisiin niinkuin meillä emännän Foreen. 5tkm on täynnä noin 5-6:ssa viikossa. Meillä kun vaan sattuu olemaan muovinen "panssari" missä on ne pienet huoltoluukut niin homma on niin pal helpompaa etten näe aihetta moisille lisävarusteille.


Niin ja sitten se öljynpainevalo on sitten ihan oikeasti "idiottivalo", eli syttyy vasta kun vahinkoa jo tapahtuu. Täten öljynpainemittari olisi tosiaankin suositeltava ostos niiden muiden seassa. Samalla pikkuhiljaa oppii seuraamaan miten kypsät öljyt käyttäytyvät joten osaa sitten muutenkin vaihtaa ölpät ajoissa kun paineet ei enää "riitä".
IG @behindthesteeringwheel
http://www.youtube.com/channel/UCEosqFAhQJnXxwxv6ZuHQZQ
-99 Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
-86 Subaru Leone 1.8 4WD Turbo High Roof Wagon
-86 Subaru Leone 1.8 4WD Turbo High Roof Wagon

Ihmisraunio
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 21:55

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja Ihmisraunio » 28 Helmi 2015, 09:19

Imppu kuume täälläkin iskeny ja pahasti. Classic Sti ja Wrx välillä arvon. Oishan Sti:ssä enemmän tehoja ja vähä valmiimmaks tehty, toisaalta ei oo hirvee hinku alkaa tekee muutoksia ainakaan nyt, ehkä sitten myöhemmin jos sellanen fiilis tulee. En oo kuitenkaan mitään 600hp vehjettä rakentamassa, tuskin edes 400hp asti :D Enemmänkin kunnossapitävää yms rakentamista ja säätämistä voisin harkita.

Mitkä on ne suurimmat/merkittävimmät erot noiden kahden välillä? Tätä ja googlea lueskellessa moottori ja laatikko on ne isoimmat erot, mutta onko muuta merkittävää?

Avatar
jtuomain
Viestit: 260
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:00

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja jtuomain » 28 Helmi 2015, 13:51

Merkittävää on se, että kun sanoit "ehkä" niin todellakin tulet sitä virittämään, eli vain ja ainoastaan STI.
Subaru Impreza WRX STI 2006 "Club"

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

ViestiKirjoittaja mechanix » 28 Helmi 2015, 15:25

Eipä se classiceissa aina oo pakollinen se sti koska on wrx malleja jotka on lähes sti:tä, ero voi olla vain koneen tehossa. Tosin hintaerotkin on niin pieniä et ei sen puolesta kannata jättää sti:tä ostamatta.

-Jarkko-
Viestit: 245
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 19:45

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja -Jarkko- » 28 Helmi 2015, 17:17

turo kirjoitti:maltti ei nyt ollut valttia... STI imppu vm. 03 kurvattiin tänään pihaan, täysin vakio, 148tkm ajettuna ja erittäin hyvällä huoltohistorialla... tästä on hyvä jatkaa eteenpäin :thumbup:

eli uusi jäsen täällä terve!!!! :D


Kokkolasta musta ?

turo
Viestit: 46
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 21:05

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja turo » 01 Maalis 2015, 01:46

Jep...

-Jarkko-
Viestit: 245
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 19:45

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja -Jarkko- » 01 Maalis 2015, 08:59

Onnittelut hieno peli :thumbsup: itse sitä kuolasin ja mietin jo että laitanko sisäelimiä myyntiin että sen sais ostettua :lol:

turo
Viestit: 46
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 21:05

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja turo » 01 Maalis 2015, 09:40

Kiitos :thumbsup: on kyllä mieleinen auto :D

Avatar
spekkeli
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Maalis 2015, 00:44
Paikkakunta: imatra

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja spekkeli » 15 Maalis 2015, 01:24

missäpäin etelä-karjalaa kurvailet, itse asun imatralla ja muutaman kerran on tullut kylillä vastaan kuvailemasi kaunokainen. :driving:
subaru impreza gt gf8 my99 wrx pannulla

turo
Viestit: 46
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 21:05

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja turo » 15 Maalis 2015, 12:22

Sama "city"... milläs ajelet???

Avatar
spekkeli
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Maalis 2015, 00:44
Paikkakunta: imatra

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja spekkeli » 15 Maalis 2015, 21:14

mustalla farkku gc8 my99:llä, pellin alla hönkii piristelty wrx tekniikka.
subaru impreza gt gf8 my99 wrx pannulla

turo
Viestit: 46
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 21:05

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja turo » 15 Maalis 2015, 23:26

hieman arvelinkin että siitä autosta kyse, siisti vekotin sulla!! :thumbsup: ei muuta kuin lapasta ilmaan kun näkyilee... :thumbup:

Avatar
spekkeli
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Maalis 2015, 00:44
Paikkakunta: imatra

Re: imprezaa ostamassa mutta mikä niistä???

ViestiKirjoittaja spekkeli » 16 Maalis 2015, 16:53

Ilman muuta :wave:
subaru impreza gt gf8 my99 wrx pannulla


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa