HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Katsastus

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
tetrao tetrix
Viestit: 67
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 18:41

Katsastus

ViestiKirjoittaja tetrao tetrix » 10 Huhti 2016, 09:57

Tyhmä kysymys, mutta kysyn nyt kuitenkin.

Ensimmäinen katsastus edessä ja en ole koskaan konttorilla käyttänyt nelivetoista. Auto siis Forester -13 bensa manuaali (sj).

Voiko voimansiirto vahingoittua jarrudynamometrissä?

Kiitos

Theba_9
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 15:21
Paikkakunta: Joutseno

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja Theba_9 » 10 Huhti 2016, 10:23

Kaikki on aina mahdollista

Eivät yleensä konttorilla mittaa nelikoitten jarruja muuten kuin ajamalla, mutta jos yhtään epäilyttää niin voit vielä mainita katsurille ennen kuin ottaa autosi huostaansa, niin että ei rullalle.

Se on asia erikseen jos katsuri väkipakolla haluaa ajaa rullalle niin ei muuta kuin pari vaihtoehtoa, joko konttuurin vaihto tai mustaa valkoiselle että katsastusasema ottaa täyden vastuun ajoneuvoon tapahtuvista mahdollisista voimansiirron vaurioista ja niiden korjauksista, mutta itse epäilen että kukaan täysjärkinen katsuri ei halua sellaisia lappuja ruveta kirjoittelemaan :lolno: , eli ajamalla testaavat jarrut.

Saattoi pikkaisen mennä yli tuo väkipakolla juttu mutta kaikki tuntuu nykypäivänä olevan mahdollista :lol:

Eli riittää sinulta ilmoitus jos nyt eivät maalaisjärkeä osaa käyttää että ei rullille niin ei rullille.
"Aerodynamics are for people who can't build engines." - Enzo Ferrari
Subaru Impreza GT -98
Subaru Legacy B4 RSK -00 "E*3* TT"

EX: Subaru Legacy -90, Subaru Legacy -91, Subaru Impreza GT -00 "STI", Subaru Outback AWD -00

Karim
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:37

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja Karim » 10 Huhti 2016, 23:16

Enpä tiennyt tuota jarrujen katsastuksesta ensimmäinen neliveto kun on ajossa. Nyt kun itsellänikin ensimmäinen katsastus lähestyy niin missä näitä Subaruita nyt uskaltaa Oulun seudulla katsastaa, onko kokemuksia/vinkkejä konttoreista?
Subaru Forester XT CVT (MY13)

ttimonen
Viestit: 20
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 00:27

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja ttimonen » 11 Huhti 2016, 06:20

Haukiputaalla a-katsastuksella testataan ainakin jarrut ajamalla. Kaksi kertaa katsastanut outbackin siellä eikä huonoa sanottavaa.

tetrao tetrix
Viestit: 67
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 18:41

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja tetrao tetrix » 11 Huhti 2016, 08:58

Laitoin postia a katsastukseen, josta sanottiin. Eivät testaa 4 vetoa dynamometrissä ja pyysivät muistuttamaan inssiä autoa vietäessä katsastukseen.

Karim
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:37

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja Karim » 05 Elo 2016, 07:49

Haukiputaan a-katsastuksessa käytin ja ajamalla testasivat foresterin jarrut. Palvelusta kans plussaa tälle asemalle.
Subaru Forester XT CVT (MY13)

osilpi
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Syys 2016, 13:19
Paikkakunta: Sipoo

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja osilpi » 29 Syys 2016, 15:54

Subarulta ei ole katsastajille Trafin sivuilla ohjetta, jonka mukaan ei saisi testata dynossa = ajetaan rullilla yleensä. En ole kuullut vahingoista.
Subaru Forester 2.0A 2008 SH

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja tuRboman » 29 Syys 2016, 16:01

Ei ole koskaan meidän subet rullilla olleet. Huomautan aina asiasta.
Konepellin altakin löytyy kielto. Löytyi muuten Haldex-Saabistakin.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja KK9 » 29 Syys 2016, 16:26

Salossa A-katsastus testaa jarrut ajossa ja K1 rullilla! K1 en enää Subben kanssa käy!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja tuRboman » 29 Syys 2016, 16:50

Tuosta on ihan varoitus käyttäjän käsiksessä. Manuaalia ja VTD versiota ei saa mitenkään testata 2wd-rullilla.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja Qulle » 30 Syys 2016, 00:08

A-katsastusta tosiaan kannattaa käyttää

Lähetetty minun GT-I9100 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja KK9 » 30 Syys 2016, 17:02

Qulle kirjoitti:A-katsastusta tosiaan kannattaa käyttää

Lähetetty minun GT-I9100 laitteesta Tapatalkilla

Kun vaan olisi lauantaisin auki niinkuin netti sivuilla lukee!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

mahis
Viestit: 8
Liittynyt: 11 Elo 2016, 10:45

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja mahis » 16 Marras 2016, 08:43

Katsastuspark Tampere, jarrut testataan ajamalla. Hyvä paikka kaikin puolin. :banana:

JOVAIN
Viestit: 167
Liittynyt: 02 Huhti 2015, 16:53

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja JOVAIN » 25 Marras 2016, 13:12

Qulle kirjoitti:A-katsastusta tosiaan kannattaa käyttää

Lähetetty minun GT-I9100 laitteesta Tapatalkilla


Olen samaa mieltä nyt kun tällä viikolla 2 subarua A-konttorilla käyttänyt.
En tietenkään tiedä onko asemakohtaisia eroja, mutta tuossa paikassa keskitytään olennaiseen eikä viilata pikkua sellaisista asioista millä ei ole merkitystä ajamisen turvallisuuteen.
Kuten pieni välys vakaajatangon "koiranluissa" tai niiden kumipuslissa ei aiheuttanut jatkotoimenpiteitä.

Ainoa miinus on tuo jälkitarkastusmaksu, joka viereisellä konttorilla on 10 euroa vrt A-katsastuksen 23 euroa.
Tosin jälkitarkastuksenhan voi nykyään suorittaa eri konttorilla kuin itse katsastuksen.

8-)

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 25 Marras 2016, 17:36

Nummelan K1 saa pisteet. Ei rullia. Koeajo hyvä.

Avatar
STi06
Viestit: 182
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:53
Paikkakunta: Vantaa, Finland

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja STi06 » 25 Marras 2016, 18:18

Reetuhai2 kirjoitti:Nummelan K1 saa pisteet. Ei rullia. Koeajo hyvä.


Tuusulan autokatsastus testaa ajamalla, muutenki hyvä paikka.

Menikö Reetu katsastuksesta autokin läpi? :D
Forester XT 2.5 turbo 2006 -kutiteltu käyttis
Legacy 3.0 H6 AT stw 2007 -Käyttis
Impreza GT 25stars edit. 1999 -EX
Impreza WRX STi 2006 -EX
Impreza 2.0 gl stw 1998 -Avokin EX

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 26 Marras 2016, 15:27

Meni meni, ainoostaan kuulemma mun kiusaks laitto merkinnän et parkkei on liikaa. :drinks:

JOVAIN
Viestit: 167
Liittynyt: 02 Huhti 2015, 16:53

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja JOVAIN » 28 Marras 2016, 16:04

Huomenna ois uusintatarkastus A-katsastuksessa klo 8.50 impreza vm 1996.
Vikalistanahan oli:
HYLÄTTY:
- Oikea taka helmakotelo, reiät sisä ja ulkopuolella. Korjattu 10 asteen pakkasessa ulkona hallitunkin varassa puikolla hitsaten.
Sopiva profiili oli saunan kiukaan mukana tulleessa hormiputkessa. Vähän entisiä peltejä pois ja hormiputkesta sopiva soiro ruuvipenkissä pokaten ja paikalleen hitsaten eli samalla palikalla tuli molemmat reiät paikattua. OK.

- Jarrupoljin painuu ja oikean puolen etujarru laahaa.
Korjauksena yläliukutapin reiänväljennys, tuli molemmat kerralla kuntoon.

Korjauskehotuksena oli:

-rekisterikilven valot pimeänä, vaihdettu polttimot. OK.
-Oikea ulompi etupään vetonivel suojakumissa reikä, kumi vaihdettu eli OK.
-Moottorin öljyvuoto, eli moottori märkä pohjasta. En tehnyt mitään koska ei merkkaa reviiriään. Eli ei sotke puhdasta valkoista lunta.
-Peruutusvalot ei toimi. Tällekään en tässä vaiheessa mitään tehnyt.

Eli rekkariotteeseen tulee merkinnät öljyvuodosta ja pakkivaloista.

JOVAIN
Viestit: 167
Liittynyt: 02 Huhti 2015, 16:53

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja JOVAIN » 29 Marras 2016, 12:33

JOVAIN kirjoitti:- Jarrupoljin painuu ja oikean puolen etujarru laahaa.
Korjauksena yläliukutapin reiänväljennys, tuli molemmat kerralla kuntoon.


Eipä tullutkaan kumpikaan kuntoon, eilen vaikutti kaikki niin hyvältä mutta katsastusmies sai polkimen painumaan pohjaan sekä oikean etujarrun laahaamaan.

Liukuhomma pelaa ihan käsivoimin, olisiko mäntä joka ei palaudu?
Palat liikkuu kuten pitää hahloissaan, männän puoli oli kuluneempi.
Aika tiukka se mäntä oli painaa kyllä sisään verrattuna toisen puolen mäntään.
Olisikohan ilmaa systeemissä?

80 euroa maksaisi uusi satula mäntineen jossa toinen liukutappi tulisi mukaan ja toisellekin tiivisteet.

No jospa se 3:s kerta toden sanoisi, onhan tässä 27.12 asti aikaa värkätä :lol:

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 29 Marras 2016, 12:55

Mä ainaki hommasin suosiolla molempiin satuloihin tiivistesatsit. Purin, putsasin männät smirkelin teräsharjalla, hoonasin satulat, varsinki mäntien tiivisteen ura kannattaa kaivaa kunnolla puhtaaks. Liukutapit oli kaikki enemmän tai vähemmän jumissa. Suosiolla neki kaikki auki, kunnon putsaus tapeille ja rei'ille, sit kunnon mössöillä kasaan. Ja jossei se vuoda mistään ni ilmaahan siel on kerta pohjaan menee.

Maailman helpoin, halvin ja yksinkertasin ilmaustapa on polkupyörän venttiili. Ilmanippaan letkunpätkä jonka toiseen päähän tökkää polkupyörän venttiilin. Niin helppoo ja hauskaa ku ei tarvii edes ilmauskaveria. Ilmaruuvi just sen verran auki että neste tulee, sit polkee jarrua muutaman kerra ja homma valmis.

JOVAIN
Viestit: 167
Liittynyt: 02 Huhti 2015, 16:53

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja JOVAIN » 29 Marras 2016, 13:24

Reetuhai2 kirjoitti: Ilmanippaan letkunpätkä jonka toiseen päähän tökkää polkupyörän venttiilin. Niin helppoo ja hauskaa ku ei tarvii edes ilmauskaveria. Ilmaruuvi just sen verran auki että neste tulee, sit polkee jarrua muutaman kerra ja homma valmis.


Kiitos vinkistä, näin teen :thumbsup:
Viimeksi tein niin että oli vaan ilmausnippa löysällä ja siitä letku pulloon jossa oli jarrunestettä eli letku meni nesteeseen. Ei siis täysin toimiva keino.

Tuo oikea etupää oli viimeksikin vähän siinä ja siinä katsastuksessa kun viimeksikin laahasi. Esim. satula täytyi käyttää irti että sai männän painettua pohjaan ruuvipenkissä uusia paloja ja levyjä varten.
Tosin viime katsastukseen joutui uusimaan takajarruputket, voihan sitä ilmaa sielläkin olla. Harmillisesti vaan vasemman takajarrun ilmausnippa on poikki.

Onhan tuo senkin jälkeen laahannut kun männän puolen pala oli kulunut raudalle naarmuttaen levyn sisäpinnan.

No laitetaan veronpalautuksia haisemaan melkein 200 euron edestä kun muuten mennyt kohtuu edullisilla kustannuksilla tähän asti.
Eli uutta tulee:
- Jarruletku, syystä että sisäinen vaurio letkussa voi estää nesteen liikkumista takaisinpäin
- Jarrusatula uudella liukutapilla sisältäen tiivisteen "kiinteään" liukutappiin syystä että vanha mäntä liikkuu nihkeästi
- Jarrupalat
- Jarrulevy
- Asennussarja joka sisältää jotain, 13 euroa.

Jospa se katsuri sitten olisi tyytyväinen.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 29 Marras 2016, 18:12

Putsaat vaan sen männän tiivisteen uran, ni luulis pari vuotta toimivan taas hyvin, jossei jarrunesteenä oo vettä. Ainaki mulla tuli toiminnaltaan uudenveroset.

JOVAIN
Viestit: 167
Liittynyt: 02 Huhti 2015, 16:53

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja JOVAIN » 29 Marras 2016, 19:05

Reetuhai2 kirjoitti:Putsaat vaan sen männän tiivisteen uran, ni luulis pari vuotta toimivan taas hyvin, jossei jarrunesteenä oo vettä. Ainaki mulla tuli toiminnaltaan uudenveroset.


Uskon että näinkin toimisi, mutta kun levy ja palat on lopussa ja uudelle sylinterille/satulalle tulee hintaa "vain" 80 euroa niin lyödään nyt kaikki uusiksi.
:geek:

JOVAIN
Viestit: 167
Liittynyt: 02 Huhti 2015, 16:53

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja JOVAIN » 30 Marras 2016, 15:58

Reetuhai2 kirjoitti:Maailman helpoin, halvin ja yksinkertasin ilmaustapa on polkupyörän venttiili. Ilmanippaan letkunpätkä jonka toiseen päähän tökkää polkupyörän venttiilin. Niin helppoo ja hauskaa ku ei tarvii edes ilmauskaveria. Ilmaruuvi just sen verran auki että neste tulee, sit polkee jarrua muutaman kerra ja homma valmis.


Tämä ei tällä kertaa toiminut, syynä lienee se kun vaihdoin letkunkin samalla. Eli kokoon puristuvaa ilmaa oli järjestelmässä niin paljon ettei polkeminen saanut nestettä liikkeelle vaan puristi vain ilmaa kasaan.

Ilmattua sain kuitenkin siten että ilmausnippa vähän löysälle, jarrunestesäiliö tyhjäksi ruiskulla imien. Satulan ilmausnipasta ruiskun avulla nestettä työntäen niin kauan että jarrunestesäiliö oli noin puolillaan.
Ilmausnippa kiinni ja säiliöön vähän nestettä.

Ehkä tässä autossa on jotain ongelmaa pääsylkässä kun välillä käy niin että kun pitää poljinta pohjassa niin hitaasti vajoaa poljin alas.

JOVAIN
Viestit: 167
Liittynyt: 02 Huhti 2015, 16:53

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja JOVAIN » 01 Joulu 2016, 14:52

Reetuhai2 kirjoitti:Maailman helpoin, halvin ja yksinkertasin ilmaustapa on polkupyörän venttiili. Ilmanippaan letkunpätkä jonka toiseen päähän tökkää polkupyörän venttiilin. Niin helppoo ja hauskaa ku ei tarvii edes ilmauskaveria. Ilmaruuvi just sen verran auki että neste tulee, sit polkee jarrua muutaman kerra ja homma valmis.



Taitaa olla pääsylinteri "paskana" kun ei toimi ilmaus edes perinteisellä kahden henkilön menetelmällä kunnolla.
Kun ilmausnipan löysää kun kaveri on runnonut polkimen lattiaan, ei joka kerta tule mitään nipasta.

Ja poljin vajoaa jos apinan raivolla painaa, hitaasti lattiaan.
Siksipä tuo ehdottamasi keino ei toiminut. Todennäköisesti pääsylkässä vikaa, mutta on pirun kallis osa ja korjaussarjakin maksaa 80 euroa.
Toisaalta jos ei käytä apinan raivoa, pysyy poljin paikallaan ja auto myös esim. jyrkässä ylämäessä sekä poljintuntuma oikeana.

8-)
Eli normaaliajossa ei mitään tavallisesta poikkevaa enää, ehkä sitä ilmaa oli jossain nurkassa ennen katsastusta.
Mutta tosiaan tekee sen että kun painat tasaisen tappavaan tahtiin voimalla poljinta, menee se pohjaan asti.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 01 Joulu 2016, 15:20

Ahaa. Haluut siis ostaa multa uuden pääsylkän.

JOVAIN
Viestit: 167
Liittynyt: 02 Huhti 2015, 16:53

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja JOVAIN » 01 Joulu 2016, 15:27

Reetuhai2 kirjoitti:Ahaa. Haluut siis ostaa multa uuden pääsylkän.


:lol:
Huomenna meen TAAS uusintatarkastukseen.
Kun tuntuu muuten toimivan mutta ainoa ongelma on tuo jos painaa lujasti poljinta, niin pikkuhiljaa vajoaa.
Eli ei tuntuisi ilmavialta kun silloinhan poljin olisi löysä kokoajan.

Mutta kun kerran otit puheeksi, mitähän kustantaisi tuollainen pääsylkkä siulta ostettuna?

JOVAIN
Viestit: 167
Liittynyt: 02 Huhti 2015, 16:53

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja JOVAIN » 02 Joulu 2016, 11:45

No täähän sai 15 kk ajoaikaa, katsuri suorastaan kehui jarruja.
Onneksi ei tarvinnut jälkitarkastusta maksaa kuin kerran vaikka 3 kertaa sitä joutui uusintanäyttämään :thumbsup:

JOVAIN
Viestit: 167
Liittynyt: 02 Huhti 2015, 16:53

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja JOVAIN » 10 Joulu 2016, 11:16

Palataan aiheeseen vielä sen verran, että lopullinen jarrujen ilmaus tapahtui 60ml ruiskulla ja letkun pätkällä ilmausnipasta imien.
Eli jotain hämärää voi olla pääsylkässä kun perinteiset keinot eivät toimineet.
:roll:

Avatar
aohoa
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 18:20

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja aohoa » 07 Maalis 2017, 19:33

Rupes mietityttämään, että mitähän vauriota katsatuksessa jarrudynon käyttö voi aiheuttaa CVT:llä varustettuun legacyyn.

En ehtinyt heti hallin puolelle ja kotona vasta rupesin perehtymään papereihin ja järkytyksekseni huomasin, että olisi dynolla testattu.
Legacy MY12

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 07 Maalis 2017, 20:10

Se vaihdelaatikon perässä oleva monilevykytkin siitä kyttyrää ottaa, jos joku ottaa. Kaiken järjen mukaan sen pitäisi toi hidas väärään auuntaan pyörittäminen kestää, mutta ei se varmasti suositeltavaa ole.
Ite ainakin aina olen sen sanonut, että on jakuva neliveto kyseess, että sen mukaan testaa että haluaako maksaa sen jos rikkovat. Eihän se mitään auta, kun katsureilla ei taida kummosta vastuuta painaa...
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

nemola
Jäsen
Viestit: 643
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja nemola » 07 Maalis 2017, 21:40

Jos se jarrudyno jää kaivelemaan, niin voi käydä samalla konttorilla katsastuksen tehneen henkilön kanssa keskustelemassa asiasta ja jos hänellä ei ole esittää dokumenttia perusteluna toiminnalleen, niin sitten voi kysyä Subarun maahantuojalta, jonka ohjeiden mukaan yleensä konttorilla toimitaan.

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 08 Maalis 2017, 06:33

Kyllä katsastus konttorilla on vastuu tekemisissään. Tiedän tapauksia joissa konttori on joutunut maksu mieheksi kun on ehjiä osia jouduttu vaihtamaan kun ovat menneet hylkäämään.

Harvoin kyllä on tullut vastaan että olisivat nelivetoisen auton rullista ajaneet.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja Qulle » 08 Maalis 2017, 07:11

Helpoimmalla pääsee kun menee A-katsastukseen. Niillähän ollut vuosia se että jatkuvanelivetoisia ei jarrudynoon ajeta.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
aohoa
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 18:20

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja aohoa » 08 Maalis 2017, 11:07

Aika jännä, että subarulta ei ole mitään ohjeita annettu katsastuksen suhteen, kun soittelin maahantuojalle.
Maahantuoja sanoi jarrudynolla testaamisen olevan mahdollista neliveto ohjelmalla, mutta itse ei testaisi jarrudynolla. Kuitenkin pyörimisero rasittaa keskilukkoa, mutta ei niin että se hajoaisi siihenpaikkaan, kuten jotkut "nelikko" volvot ovat esimerkiksi hajonneet jonkin holkin petettyä.

Katsastusmies meinasi, että pitäis viedä korjaamolle näytille tuliko vaurioita.. ja vetosi ohjeiden puuttumiseen ja koska ohjeita ei ole varmaan itse on jokatapauksessa se maksumies :banghead:

Enää en Heinolan Omakatsastuksen palveluja käytä :angry4:
Legacy MY12

nemola
Jäsen
Viestit: 643
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja nemola » 08 Maalis 2017, 11:27

"Mielenkiintoista", jos/kun maahantuoja ei ole antanut ohjetta, mutta sieltä esitetään omia mielipiteitä.

"Mielenkiintoista", jos/kun katsastuksessa ajetaan neliveto jarrudynoon, jos ei ole sen sallivaa ohjetta.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja SixStars » 08 Maalis 2017, 11:28

Ite käyttäny tossa Lahen Renkomäen K1:llä varmaan 5-6 edellistä kertaa ( ja nyt taas kohta pitäis toinen Lega viedä syyniin ) - aina kassalla kysyn ennen maksua vielä että 'eihän ajeta dynoon eihän' ja jos joskus sanois että ajetaanpas, niin sitten vaan konttorin vaihto.. ei oo kyl sanonu muuta ku että 'juuei tietenkään' joka kerralla :)
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

AimoPaukku
Viestit: 172
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:32

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja AimoPaukku » 08 Maalis 2017, 16:28

Valvon aina koko katsastuksen itse, samallapa pääsee näkemään auton alle.
Yleensä inssi toteaa itse että juu subaru, ei mennä rullille.
Tosin nykyistä ei ole vielä tarvinnut käyttää.


Dynossakin tuo onnistuisi mutta toiset renkaat täytyisi olla ns. vapaa rullilla.
Muuten auto kiipeää pois tai alkaa rutina.
Jarrut aina testattu ajamalla koska neljiä rullia ei tunnu kellään olevan.


Jos löytyy korjauskehotusta vakavampaa niin EHDOTTOMASTI kannattaa keskeyttää katsastus.
Kun paikka on taas kunnossa sen saa hoidettua loppuun ilman eri maksua, ja jo läpikäytyjä paikkoja ei enää tutkita.
Tai jos esim jälkiasennus xenoneista olisi tulossa maininta, senkin voi välttää näin ja poistaa ne. Sitten saakin taas ajella puhtaalla paperilla.

Tätä ne eivät tietenkään mainosta koska bisnes kärsisi. :angry4:
Outback 2.0TD CVT MY15

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja Qulle » 08 Maalis 2017, 18:03

Siis jos keskeyttää katsastuksen niin voi mennä uudelleen vian korjattua ilman maksua??!
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Shima
Viestit: 96
Liittynyt: 04 Touko 2015, 22:59

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja Shima » 09 Maalis 2017, 21:45

aohoa kirjoitti:Aika jännä, että subarulta ei ole mitään ohjeita annettu katsastuksen suhteen, kun soittelin maahantuojalle.

Mistähän ne ohjeet ovat katsastusasemille tulleet jos eivät maahantuojalta? Olen omin silmin lukenut Tampereen 10-katsastuksen käsikirjasta, että Legacyn saa testata dynolla. En muista mistä vuosimallista eteenpäin tuo sallittiin, olisiko ollut 1998 tms. Sinänsä epäilen vahvasti tuon merkinnän oikeellisuutta, koska siinä ei edes otettu kantaa mihinkään muuhun kuin vuosimalliin - ja siinäkin oli haarukkaa pitkälti toista kymmentä vuotta. Merkinnästä huolimatta dynamometriä ei käytetty, vaan varsin tahdikkaasti todettiin jarrut koeajolla ilman pienintäkään vääntämistä.

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja SixStars » 13 Maalis 2017, 16:32

Tänään taas dynottamatta wanhalle -99 vapariLegalle ( 340tkm ) leima moitteetta hintaan 34,10€ päästölappuineen :angel2:
( tosin vasen takaiskari hieman vuotaa jo, arvot silti vielä 64/72 takana.. no kesällä joutaa uusimaan kun tallissa koko setti iskareita on ootellut jo viitisen vuotta sopivaa käyttökohdetta :wtf: )
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

nall3
Viestit: 69
Liittynyt: 13 Helmi 2016, 07:15

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja nall3 » 10 Kesä 2017, 14:28

Leima haettu tänään lekaan! :thumbsup:
Kehujen kera tuli leima mutta lämmittää joutu moottoria hetken että päästöt rupes tippumaan. Osaava katsuri ties että vähän kierrosta lisää niin alkaa päästöt paranemaan.

osilpi
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Syys 2016, 13:19
Paikkakunta: Sipoo

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja osilpi » 12 Kesä 2017, 13:24

nemola kirjoitti:Jos se jarrudyno jää kaivelemaan, niin voi käydä samalla konttorilla katsastuksen tehneen henkilön kanssa keskustelemassa asiasta ja jos hänellä ei ole esittää dokumenttia perusteluna toiminnalleen, niin sitten voi kysyä Subarun maahantuojalta, jonka ohjeiden mukaan yleensä konttorilla toimitaan.



Sen verran näin entisenä katsastusmiehenä (lopetin muutama kk sitten), että mikäli maahantuoja ei ole toimittanut Trafille ohjeita, ettei jarruja saisi testata dynamometrissä, niin katsastajan tulee ne silloin testata dynossa, vaikka omistaja sanoisi mitä. Asiakas voi sitten halutessaan keskeyttää katsastuksen, jos niin parhaaksi näkee. Rahoja ei kuitenkaan tarvitse antaa takaisin, vaikka näin joskus toimitaankin.
Toisekseen jos asiakas palaa itse keskeyttämänsä katsastuksen jälkeen tiskin taakse "näytölle", ei konttorilla ole mitään velvollisuutta jatkaa katsastusta ilmaiseksi.

Katsastusmiehen ei tarvitse soitella maahantuontiin, vaan hänen tehtävä on katsoa ohjeet Trafin extranetista. Jos siellä ei ole ohjeita, testataan normaalisti. Merkkiorganisaation sisäisiä ohjeita ei tarvitse, eikä saa noteerata.

Subaru ei ole toimittanut minkäänlaisia ohjeita jarrujen testauksesta, joten kaikki jarrut olisi ajettava dynolla. Yksinkertaista.

Se, että onko se jarrujen testaus järkevää joka mallin kohdalla, on ihan toinen asia, mutta syyllinen löytyy maahantuonnista, joka ei osaa ohjeistaa Trafia ja sitä kautta katsastuskonttoreita.
Itse ajoin käytännössä kaikki Subarut pikaisesti dynolla, eikä koskaan tullut ongelmia vastaan kahdeksan vuoden aikana, eikä kertaakaan asiakas palannut jälkikäteen asian tiimoilta.

Lisäksi tiedoksi, että on olemassa 2-rullaisia ns nelivetojarrudynoja, joilla renkaat pyörivät eri suuntiin, eikä sitä keskimääräinen asiakas hoksaa. Näin voidaan vähentää hajoamisriskiä. Noita kuitenkin on hyvin vähän.
Subaru Forester 2.0A 2008 SH

MHT
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Loka 2016, 18:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja MHT » 12 Kesä 2017, 14:05

Entinen MY01 Impreza STI (JDM) testattiin viime vuosina juuri näillä vastakkaisiin suuntiin pyörivillä rullilla eikä ilmennyt mitään ongelmia, niitä ei vaan tosiaan joka konttorilta löydy. Samalla härvelillä suoritettiin myös 4WD bB:n jarrutesti, Toyota on muistaakseni ilmoittanut että kaikki maahantuojan tuomat nelikot voi testata normidynolla mutta varoiksi pyöritteli inssi vastakkaisiin suuntiin kun kyseessä oli myös JDM-laite :D

nemola
Jäsen
Viestit: 643
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja nemola » 13 Kesä 2017, 07:57

osilpi kirjoitti:
nemola kirjoitti:Jos se jarrudyno jää kaivelemaan, niin voi käydä samalla konttorilla katsastuksen tehneen henkilön kanssa keskustelemassa asiasta ja jos hänellä ei ole esittää dokumenttia perusteluna toiminnalleen, niin sitten voi kysyä Subarun maahantuojalta, jonka ohjeiden mukaan yleensä konttorilla toimitaan.



Sen verran näin entisenä katsastusmiehenä (lopetin muutama kk sitten), että mikäli maahantuoja ei ole toimittanut Trafille ohjeita, ettei jarruja saisi testata dynamometrissä, niin katsastajan tulee ne silloin testata dynossa, vaikka omistaja sanoisi mitä.


Ok. Kirjavia näyttää käytännöt olevan tai ainakin olleen. Minulle on katsastuksessa näytetty kansiosta paperi-A4:ää, jossa kerrottiin autoni voitavan testata jarrudynossa (siis jees-paperi, ei ei-paperi). Sitä en tiedä, että mistä se oli tulostettu. Tuosta on kyllä jo useampi vuosi.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja Jampsu » 13 Kesä 2017, 11:06

Harva katsuri alkaa ottamaan riskiä et jotain hajoaa. Tähän mennessä ei ole ollut epäselvyyttä missä ne jarrut testataan = pihalla.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja -teme- » 13 Kesä 2017, 15:23

Kyllä vaan minun auto on väkisin ajettu jo monta vuotta rullille vaikka parina ekana vuotena sanoin että pihalla testataan ja rullista oli myös kova keskustelu katsastuspaikan omistajan kanssa, joka tosin lupas maksaa korjauksen jopa puolenvuoden päähän jos laatikko tai perä hajoaa rullien takia.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
Baz
Jäsen
Viestit: 249
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 09:58
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja Baz » 28 Kesä 2017, 14:44

LVM kirjoitti:Muutoksia määräaikaiskatsastuksiin vuonna 2018

Yksityiskäytössä olevien, alle 3,5-tonnisten henkilö-, paketti- ja erikoisautojen sekä raskaiden nelipyörien määräaikaiskatsastusten väli harvenee. Jatkossa nämä ajoneuvot on katsastettava ensimmäisen kerran viimeistään neljä vuotta käyttöönottopäivästä, ja sen jälkeen kahden vuoden välein. Yli 10-vuotiaat ajoneuvot olisi katsastettava kuitenkin vuosittain. Kevyiden nelipyörien katsastusvälit säilyvät nykyisinä.

Katsastusvälien lisäksi muuttuu myös katsastuspäivän määräytyminen. Nykyisin viimeinen katsastuspäivä määräytyy käyttöönottopäivän mukaan. Uuden asetuksen mukaan määräävää on ensikatsastuksen jälkeen se, milloin ajoneuvo on katsastettu edellisen kerran.

Asetus tuo katsastusvelvollisuuden luvanvaraisessa tavarakuljetuksessa käytettäville traktoreille.

Lisäksi velvollisuus määräaikaiskatsastaa takseina käytettävät ajoneuvot vuosittain ulotetaan koskemaan myös muita ajoneuvoja kuin henkilöautoja.

Valtioneuvosto antoi asiaa koskevan asetuksen 28. kesäkuuta 2017. Asetus tulee voimaan 20. toukokuuta 2018. Asetuksen voimaantulon jälkeinen seuraava katsastus tulee kuitenkin suorittaa nykyisin voimassa olevien katsastusvälien mukaisesti.
- Levorg 1.6i GT MY17
- Celica ST (TA22) -72 :sleepy2:

nemola
Jäsen
Viestit: 643
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja nemola » 28 Kesä 2017, 16:22

"Jatkossa nämä ajoneuvot on katsastettava ensimmäisen kerran viimeistään neljä vuotta käyttöönottopäivästä"

"Asetus tulee voimaan 20. toukokuuta 2018. Asetuksen voimaantulon jälkeinen seuraava katsastus tulee kuitenkin suorittaa nykyisin voimassa olevien katsastusvälien mukaisesti."

Ristiriitaa? Siis eikös tuo jälkimmäinen tarkoita, että uusien autojen ensimmäinen määräaikaiskatsastus olisi aina jatkossakin kolme vuotta käyttöönottopäivästä. :D
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Avatar
chinaski
Jäsen
Viestit: 387
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: PPM

Re: Katsastus

ViestiKirjoittaja chinaski » 28 Kesä 2017, 17:19

Tuosta virkkeestä varmaan unohtunut maininta että koskee autoja, jotka on rekisteröity ennen asetuksen voimaantuloa 20.5.2018.
MY08 Justy
MY10 Legacy GT
MY16 Levorg GT-S


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron