Sivu 1/2

Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 10:07
Kirjoittaja Tomcat
Usein kuulee että Japsituonneista kilahtaa koneet suht nopeesti Suomeen rantatumisen jälkeen ja syyksi laitetaan laiminlyöty huolto. Varmaan totta koska jos autot siellä maksaa parhaimmillaan muutamia satasia niin en veis itekkää huoltoon vaan ajaisin auringonlaskuun samoilla tervoilla vuodesta toiseen.

Nyt kun on tuonut itse noita muutamia ja vähän tutkinut asiaa niin yksi merkittävä asia on tullut esille. JDM ennakkokartat. Jopa perus Turboissa kartat on aika agressiivisia johtuen todennäköisesti Japanin polttoaineen paremmasta nakuutuskestävyydestä (100RON ) tästä päätellen voidaan myös olettaa että tuontipelit eivät rikkoudu ainoastaan huonon huollon takia vaan siksi että täällä ne saa lopullisen niitin nakutus moukaroinnista.

Testausta.

Ajoin koelenkin täysin vakiolla JDM Forella (AT) ja pistin lääkäri luurit päähän ja vedin kovan muoviputken koneen lohkojen väliin. Tankki täyteen ABC:n 98E:tä ja motarille ajelee. Jo rampilla kevyesti kiihdyttäessä kuulin paloäänen surinasta risahduksia joita aluksi luulin irtokiviksi rengaskoteliossa, mutta kun ajelin kuormalla vähän pidempään niin totesin että ne tosiaan on nakutus risahteluja varsinkin kun painoi äkillisesti kaasun pohjaan ja laatikko pykälsi pienempää "että nyt mennään" niin aina risahti.
Subarun ja ainakin EcuTekin testerillä saa ennakkokartasta max 5 astetta pois ( tulee takas jos boxi nollaantuu ) ja esim tässä tapauksessa että koneen sai täysin hiljaiseksi hurinaksi piti ennakkoa ottaa pos 3 astetta mikä on mielestäni aika paljon.

Ei ihme että koneet porsii jos vielä vähän nostetaan ahtoa/vaihdetaan putkistoa ja voin sanoa että esim testi Foressa nakutuksen kuulumisesta kabiiniin ei ollut toiveitakaan puhumattakaan 3"putkivireisestä STi:stä

Näillä muutaman euron kuullokkeilla voi jokainen kuunnella omasta autostaan kaikki mahdolliset sivuäänet piston slapistä alkaen, selvii sitten ritiseekö vai ei...

http://m.ebay.com/itm/Nurse-Doctor-Doub ... nav=SEARCH

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 10:46
Kirjoittaja Qulle
Ihan vastaavat luurit on itelläkin. 200:sta oon koittanu kuunnella pari pientä risahdusta saan kuulumaan muistaakseni siinä 4Krpm paikkeilla lappu lattiassa. Vaikea sanoa onko se nakutusta vai ei kun en ole expertti. Noin se on ollut jo vuosia joten jos on nakutusta niin on sitte niin vähästä et ei oo rikkonu mittään.

Eipä tunnu olevan eroa onko 1.1bar tai 1.3bar kierretty ruuvista... tiedä sitten.

Mistä voisi saada järkevästi kovempi oktaanista bensaa? Sillähän voisi koittaa häviääkö äänet vai ei. Nyt kun ei ole säädettävää moottorinohjausta - tulossa toki on.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 10:58
Kirjoittaja Shakal
http://www.motonet.fi/fi/tuote/608057/L ... -korottaja

"Nostaa oktaanilukua jopa 4 yksikköä."

Tiedä sitten kuinka moneen litraan sekoitettuna kun ei kerrota..

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 11:03
Kirjoittaja Qulle
Ei kai tosta voi haittaakaan olla?

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 11:10
Kirjoittaja Shakal
Qulle kirjoitti:Ei kai tosta voi haittaakaan olla?

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla


niin, tosin 4 yksikköä voi olla 98.4.. :)


edit:
http://elektro.cmhnet.org/~charlie/phot ... luene.html

Löysin tuollaisen tekstin.

http://www.overdrive.fi/forum/threads/o ... eri.23690/

ja forum keskustelun

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 11:45
Kirjoittaja SammyG
Jaksaisikohan joku isosti virittämisistä tietävä jaksaa kirjoittaa tälle foorumille suomeksi jonkinlaisen hieman kattavamman paketin turbo EJ:n virittämisestä?

Tämä tuli mieleen semmoisen ajatusketjun kautta, kun kuitenkin noita putkiakin subbeihin vaihdellaan melkein alkutekijöiksi ja muistan joskus kuulleeni, että säästösyistä ei ole sitten softaa tarkistettu..

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 14:10
Kirjoittaja SERE
Mullahan oli omasta kone valmis jo kun hangossa pisti käyntiin. Laakerit ja piston slap. Ajoin kumminkin auton kotiin ilman kengityksiä ja samanlaisena se siinä pysyi. Nyttemmin on laakerit vaihdettu niin jäljelle jäi vaan piston slap. 2 ja 4 männän helmat naarmuilla.
Knocklink on itellä kiinni lohkossa vaihdelaatikon laipan kohdalla. Rasahtaa yhdellä ledillä noin 4krpm kun turbo vaihtuu. Siitä punarajalle tulee satunnaisia yhden ledin rasahduksia.
Tiedä sitten nakuttaako oikeasti enemmän vaiko ollenkaan jos männät vaan kolisee niin paljon että KL reagoi. Säädettävä olis kiva mutta maksaa sit jo kolmatta tonnia ja tiedä totteleeko nekään tuplaturboa.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 16:50
Kirjoittaja Samu
Tän saman kirjotuksen vois melkein laittaa tuonne Facebookin subberyhmään, jossa jonnet eivät usko mitään ellei ole faktaa näyttää. "Ei niitä JDM-tuonteja mitään säädättää tarvii, isompaa mökärööriä vaan kiinni".

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 18:29
Kirjoittaja Jampsu
Varsinkin vanhat classic ecut varsinkin 1-4v joista noi kk porsii ihan järjestetään, ei osaa napsia ennakoita niin hyvin pois jos nakuttelee. V5-6 tyypin jecs ecu jo aika hyvin joihin lukeutuu myös gt-b legat jotka on aika hyvin kestäny nipussa vaikka niitä ei ole saanut edes säädettyä.
Newage denson ecu jo osaa tiputtaa ennakoita pois. Omassakaan newagessa ei ollut ecussa tietoa nakutuksesta vaikka 6kk ajettiin Japanista tulon jälkeen. Tosin jdm newage sti:ssä on 8:1 puristeinen pannu ja esim. 3gen Gt-b legassa on 9:1 ja 4gen gt legassa 9.5:1.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 19:48
Kirjoittaja Tomcat
Eipä noi risahtelut taida Ecun muistiin jäädä ja korjaus marginaali on aika pieni. Ainakin MY98 ja uudemmista saa Subarun/EcuTekin testerillä ennakkoa pois sen max 5 astetta.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 23:07
Kirjoittaja Jampsu
Tomcat kirjoitti:Eipä noi risahtelut taida Ecun muistiin jäädä ja korjaus marginaali on aika pieni. Ainakin MY98 ja uudemmista saa Subarun/EcuTekin testerillä ennakkoa pois sen max 5 astetta.

Taisha siel korjaus olla peräti 8 astetta perusennakonlisäksi jos en ny ihan väärin muista. Toki jos perusennakko on korkea niin ei se sen alle korjaa. Siitähän sen näkee et ei ole nakutellu ku on korjannu ennakkoa perusennakkoon lisäämällä.
Säätögurut voi korjata jos meni ihan pieleen.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 02:09
Kirjoittaja khalonen
En ole vanhempiin vakioecuihin tutustunu koskaan mutta newagen nakukorjaus on... toimiva mutta toiminnan vääntäminen rautalangasta pitkä tarina. Tuossa linkisähän se on selitetty, tosin tekstistä on vaikea saada kokonaiskuvaa jos ei ole käytännössä säätöhommaa tehnyt ja livenä seurannut kun korjaukset hyppii ritinän tahtiin: http://www.romraider.com/forum/topic1840.html Eli ecun muistiin jää pitkäaikaistakin (raaka ja hienosäätö) korjausta kyllä joka ajan kanssa tulee takaisin jos nakua ei enää ole, esim kelien viilentyessä tai huonon bensaerän hävitessä tankista. Läppärillä nuo pystyy nopeasti lukemaan ottamaan jos tahtoo seurailla. Samalla näkee seostrimmitkin.

PS. nakurajan ettimiseen ei ole tarvinnut RE85 muutoksen jälkeen käyttää aikaa, tosin liikaahan silläkin ennakkoa voi laittaa ja tienpäällä tarkkaan säätäminen vaikeaa..

edit: toinen linkki http://www.romraider.com/RomRaider/HowToUnderstandKnockControl

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 20:11
Kirjoittaja sti8
Mihinpäin lohkoa te ootte kiinnittäny noi nakuluurit? Pitäis itekkin kuunnella

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 21:21
Kirjoittaja Tomcat
sti8 kirjoitti:Mihinpäin lohkoa te ootte kiinnittäny noi nakuluurit? Pitäis itekkin kuunnella


Sinne imusarjan alle lohkojen väliin, kuuluu paloäänet ym todella hyvin, letkun pitää vaan olla kovaa, kumiletku vaimentaa äänet...

Mulla on jotain tälläsen näköstä about 4-6mm "nylonletkua" löytyy varmaan Etolasta ym letkukiskoista.

Kuva

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 21:23
Kirjoittaja sti8
Tomcat kirjoitti:Sinne imusarjan alle lohkojen väliin


mahtuuko kiinnittää ilman IC:n irrotusta tms?

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 21:40
Kirjoittaja Tomcat
sti8 kirjoitti:
Tomcat kirjoitti:Sinne imusarjan alle lohkojen väliin


mahtuuko kiinnittää ilman IC:n irrotusta tms?


:lol: :lol: :lol: No mahtuuhan sinne nyt vaikka tuhat letkua jostain aukosta, ei sillä nyt ole niin tarkkaa mistä sen vetää, itse vedin apparin puolelta imusarjan ja sen turbon imuletkun välistä sinne lohkojen puoliväliin, aika lähelle lohkoa. Ei oo väliä vaikka putki nojais lohkoon.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 08:29
Kirjoittaja Jampsu
Sit unohtu mainita vielä pari juttua mitkä ainaki classickeissa ja 200 legacyissä on ainakin edesauttanut laakereiden korkkaamiseen:
Öljypumpun takakannen löystyminen ja closed deck lohkoissa öljysuuttimen auki jumiminen.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 09:01
Kirjoittaja Qulle
Tuo on muuten totta, kaikista 200:sta kannattaa käyttäänö-pumppu irti ja vetää takakanne pultit lukitteella kiinni. Varmaan sama kaikissa vanhemmissa.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 09:14
Kirjoittaja Tomcat
Jampsu kirjoitti:Sit unohtu mainita vielä pari juttua mitkä ainaki classickeissa ja 200 legacyissä on ainakin edesauttanut laakereiden korkkaamiseen:
Öljypumpun takakannen löystyminen ja closed deck lohkoissa öljysuuttimen auki jumiminen.


Toi jää monilta tsekkaamatta jakopään vaihdon yhteydessä. Vähän enemmän jumppaa mutta kannattaa tsekkaa...

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 11:53
Kirjoittaja lairik
Twin-Turboissahan taitaa olla systeemi jossa tunnustaa huonomman bensan ja säätää sytkää tai ahtoja ja paremman bensan ollessa kyseessä antaa täystehot.Korjatkaa jos olen väärässä.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 14:37
Kirjoittaja khalonen
lairik kirjoitti:Twin-Turboissahan taitaa olla systeemi jossa tunnustaa huonomman bensan ja säätää sytkää tai ahtoja ja paremman bensan ollessa kyseessä antaa täystehot.Korjatkaa jos olen väärässä.


Ei niissäkään varmaan sen maagisempaa "systeemiä" ole kuin tuo aiemmin puhuttu nakuanturi ja sytytysennakon korjaus sen perusteella. Tuo nakuanturihan on vain mikrofoni jota kuuntelemalla ecu suodatuksien avulla päättelee milloin naulaa. Ecun korjauslogiikka vaan vanhemmissa varmaan toimii vähän eritavalla kuin noissa Romraider-linkeissä selostettu, sitä ei vaan kukaan ole tutkinut tarkemmin kuten uudempia Subarun ecuja. Ehkä Mechanix DIY ecun projektin kautta osaa jotakin sanoa.

Uudemmissa Denso-ecuissa ahtojen ohjaus puuttuu peliin sitten kun nakutusta on jatkunut tarpeeksi pitkään ja raakakorjauskin on koko syttykarttaa korjannut ns. IAM kertoimella. En muista syttyykö tuossa vaiheessa jo CE valokin, ahdot putoaa vaan hukkaportinjousen tasolle (0.5-0.7 bar) kun ecu lopettaa ahtosolenoidin käytön kokonaan. Jäähdystysnesteen lämmöllä on mm. sama efekti, muistaakseni allekirjoituksen auton ohjelmassa tehtaan arvoilla alle 60°C ja yli 105°C mennään jousipaineilla. Suojatoimintoja.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 18:19
Kirjoittaja Winchester
Tomcat kirjoitti:
sti8 kirjoitti:Mihinpäin lohkoa te ootte kiinnittäny noi nakuluurit? Pitäis itekkin kuunnella


Sinne imusarjan alle lohkojen väliin, kuuluu paloäänet ym todella hyvin, letkun pitää vaan olla kovaa, kumiletku vaimentaa äänet...

Siis ihan vain ilmaan roikkumaan, vai johonkin kiinni...?

Jampsu kirjoitti:...closed deck lohkoissa öljysuuttimen auki jumiminen.

Missäs tommonen suutin on, mistä tietää että on juminu auki ja millä sen estää ja/tai korjaa...?

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 19:33
Kirjoittaja khalonen
Kyllä ne nakuluurit toimii vaikka jättää letkunpään irtaalleen lohkon päälle. Jotkut laittaa letkunpäähän putken pätkän josta toinen pää litistetty ja reikä läpi, se sitten jonkun pultin alle.

Öljysuuttimet on runkolaakeripukeissa sylinterin pohjalla, suihkuttaa "ylöspäin" männän pohjaan jäähdytystarkoituksessa.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 19:44
Kirjoittaja Jampsu
Winchester kirjoitti:
Tomcat kirjoitti:
sti8 kirjoitti:Mihinpäin lohkoa te ootte kiinnittäny noi nakuluurit? Pitäis itekkin kuunnella


Sinne imusarjan alle lohkojen väliin, kuuluu paloäänet ym todella hyvin, letkun pitää vaan olla kovaa, kumiletku vaimentaa äänet...

Siis ihan vain ilmaan roikkumaan, vai johonkin kiinni...?

Jampsu kirjoitti:...closed deck lohkoissa öljysuuttimen auki jumiminen.

Missäs tommonen suutin on, mistä tietää että on juminu auki ja millä sen estää ja/tai korjaa...?

Ainut varma korjaus on poistaa ruutat ja tulpata kierrereiät.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 20:11
Kirjoittaja Winchester
khalonen kirjoitti:Kyllä ne nakuluurit toimii vaikka jättää letkunpään irtaalleen lohkon päälle. Jotkut laittaa letkunpäähän putken pätkän josta toinen pää litistetty ja reikä läpi, se sitten jonkun pultin alle.

Joo tuo on aika selkeä juttu. Ei tullut Harisella katsottua, mihin luurien toinen pää meni; tuskin mitään pultattu.

khalonen kirjoitti:Öljysuuttimet on runkolaakeripukeissa sylinterin pohjalla, suihkuttaa "ylöspäin" männän pohjaan jäähdytystarkoituksessa.

Niin juu siis ne.

Jampsu kirjoitti:Ainut varma korjaus on poistaa ruutat ja tulpata kierrereiät.

Miks ne pitäs tulpata, kun eikös niitten tarkotus ole sitten olla koko ajan auki ja ruuttaus päällä...? :shock: :shock: Vaiko vain öljynpaineen ylittäessä tietyn painelukeman? Jos näin niin paljonko?

Mullon iso öljypumppu, jossa joku ihme ø12mm koneistus, joten pitäs riittää tuottoa vähän isommallekin laakerivälykselle ilman paineiden merkittävää laskua, ainakin mitä mun auton/moottorin rakentaja kertoi.

Ja siis mistä tietää että on juminu? Varmaan öljynpaineista, eli mikäs lukema sitten?

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 20:29
Kirjoittaja Displaced
Ei todellakaan, vaan niissä on kuula ja jousi ja avautuu jossain tietyssä paineessa, 3.9bar ulkomuistista.

Pahimmassa tapauksessa se jousi tai pallo on öljypohjassa ja suutin auki kokoajan, jolloin "syö" öljynpainetta runko ja kk laakereilta.

Tuskin mikään erikoisempi pumppu kuitenkaan kun subarulta saa 12mm pumppua suoraan hyllystä.

Saattaa näkyä öljynpainemittarissa (riippuen mistä ottaa dataa, mutta veikkaan että tuskin näkee)
Saattaa näkyä öljynlämmöstä (tuskin kuitenkaan)

Tuurilla näkee vasta kun vaihtaa öljyä ja tulee ylimääräistä stuffia mukana, tai sit näkee kun kk laakerit antautuu...

Noista tosin useampi eri mielipide, jotkut on sitä mieltä että katuautossa noilla ei tee mitään, tulpataan. Kisakoneissa tärkeämmät.
Toiset sitä mieltä että eivät ole riskin arvoisia, tulpataan varmuuden vuoksi.
Ja jotkut sitä mieltä että vitunkaan väliä vaikka jumittuisivatkin auki, subarun pumpussa on kuitenkin tuottoa ja painetta riittävästi, mene ja sano sitten.

Omassa nuo on käytössä.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 20:33
Kirjoittaja Jampsu
Se ei välttämättä näy edes paineissa mut matalilla kierroksilla öljy meneekin ruutalle eikä laakerille. Siellähä on jousi joka päästää öljyn läpi isommalla paineella. En muista millä paineilla sen piti aueta.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 21:36
Kirjoittaja Winchester
Displaced kirjoitti:Ei todellakaan, vaan niissä on kuula ja jousi ja avautuu jossain tietyssä paineessa, 3.9bar ulkomuistista.

Pahimmassa tapauksessa se jousi tai pallo on öljypohjassa ja suutin auki kokoajan, jolloin "syö" öljynpainetta runko ja kk laakereilta.

Tuskin mikään erikoisempi pumppu kuitenkaan kun subarulta saa 12mm pumppua suoraan hyllystä.

Saattaa näkyä öljynpainemittarissa (riippuen mistä ottaa dataa, mutta veikkaan että tuskin näkee)
Saattaa näkyä öljynlämmöstä (tuskin kuitenkaan)

Tuurilla näkee vasta kun vaihtaa öljyä ja tulee ylimääräistä stuffia mukana, tai sit näkee kun kk laakerit antautuu...

Noista tosin useampi eri mielipide, jotkut on sitä mieltä että katuautossa noilla ei tee mitään, tulpataan. Kisakoneissa tärkeämmät.
Toiset sitä mieltä että eivät ole riskin arvoisia, tulpataan varmuuden vuoksi.
Ja jotkut sitä mieltä että vitunkaan väliä vaikka jumittuisivatkin auki, subarun pumpussa on kuitenkin tuottoa ja painetta riittävästi, mene ja sano sitten.

Oli väärä muistikuva eli ostokuiteista tarkistettuna on 12mm originaali pumppu, mutta sitten on myös rivi öljypumpun koneistukselle 122€, joten olisko koneistettu ø14mm? En kylä jaksa alkaa soittelemaan rakentajalle pelkästään ton takia. Aiempi kertomus kuitenkin oli isommaksi koneistus ja väite tuoton merkittävän reilusta riittävyydestä.

Jampsu kirjoitti:Se ei välttämättä näy edes paineissa mut matalilla kierroksilla öljy meneekin ruutalle eikä laakerille. Siellähä on jousi joka päästää öljyn läpi isommalla paineella. En muista millä paineilla sen piti aueta.

Kai se öljy nyt kuitenkin menee ruutoille JA laakereille, kun on sama kanava...? Männille menee sitten kun on riittävästi painetta tai jos suuttimet on rikki/auki niin aina. Vaikka ruutat olisi jumineet auki, niin miten ihmeessä se ei muka näy paineissa..? :shock: Varmaan sillon jos pumpussa riittää tuotto.

Jos mittaa öljynpaineen turbon öljylinjasta eli ruuttien ja laakereiden jälkeen lohkon takareunasta ja sieltä löytyy tyhjäkäyntipainetta yli minimin, mitä se öljyruuttakoneessa edes on (1,0bar?), niin onko ruuttajumilla oikeastaan väliä? Mielipiteitä lienee tosiaan monia, mutta jos on ISO pumppu ja riittävät tyhjäkäyntipaineet, niin so what.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 20 Huhti 2016, 00:21
Kirjoittaja Displaced
En nyt jaksa uskoo että tuohon oisi tehty 14mm rataspaketti ja takakannesta sorvattu 2mm kamaa pois, ei olisi kovinkaan pitkäikäinen, puhumattakaan siitä että olisi noin halpa....

Perus "porttaus" varmaan kyseessä.

Sehän tuppaa kulkemaan mistä vastus on matalin, jos ruutat on auki kun kerta syöttö runkolaakeripukeista 1 3 5 ulkomuistsita niin ei välttämättä mene riittävästi sinne minne on tarkoitettu, mutta nää on naitä asioita mistä voi vaan spekuloida.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 20 Huhti 2016, 00:30
Kirjoittaja mechanix
khalonen kirjoitti:
lairik kirjoitti:Twin-Turboissahan taitaa olla systeemi jossa tunnustaa huonomman bensan ja säätää sytkää tai ahtoja ja paremman bensan ollessa kyseessä antaa täystehot.Korjatkaa jos olen väärässä.


Ei niissäkään varmaan sen maagisempaa "systeemiä" ole kuin tuo aiemmin puhuttu nakuanturi ja sytytysennakon korjaus sen perusteella. Tuo nakuanturihan on vain mikrofoni jota kuuntelemalla ecu suodatuksien avulla päättelee milloin naulaa. Ecun korjauslogiikka vaan vanhemmissa varmaan toimii vähän eritavalla kuin noissa Romraider-linkeissä selostettu, sitä ei vaan kukaan ole tutkinut tarkemmin kuten uudempia Subarun ecuja. Ehkä Mechanix DIY ecun projektin kautta osaa jotakin sanoa.

Uudemmissa Denso-ecuissa ahtojen ohjaus puuttuu peliin sitten kun nakutusta on jatkunut tarpeeksi pitkään ja raakakorjauskin on koko syttykarttaa korjannut ns. IAM kertoimella. En muista syttyykö tuossa vaiheessa jo CE valokin, ahdot putoaa vaan hukkaportinjousen tasolle (0.5-0.7 bar) kun ecu lopettaa ahtosolenoidin käytön kokonaan. Jäähdystysnesteen lämmöllä on mm. sama efekti, muistaakseni allekirjoituksen auton ohjelmassa tehtaan arvoilla alle 60°C ja yli 105°C mennään jousipaineilla. Suojatoimintoja.

Oman käsityksen mukaan vanhemmissa lisätään 0-16/16 kertoimella lisäennakkokartan arvoa perusennakkokarttaan nakun perusteella. Siitä en oo varma onko tuollaista jatkuvan nakun perusteella toimivaa suojatoimintoa perusturboissa, mutta twineissä on solenoidi joka päästää kakkosturbon paineen puhaltamaan takaisin imupuolelle 0.5 barin paineella jos ecu päättelee että tankissa on matalaoktaanista bensaa, eli käytännössä kait jos ilmenee nakua riittävästi.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 20 Huhti 2016, 18:19
Kirjoittaja Winchester
Displaced kirjoitti:En nyt jaksa uskoo että tuohon oisi tehty 14mm rataspaketti ja takakannesta sorvattu 2mm kamaa pois, ei olisi kovinkaan pitkäikäinen, puhumattakaan siitä että olisi noin halpa....

Perus "porttaus" varmaan kyseessä.

Sehän tuppaa kulkemaan mistä vastus on matalin, jos ruutat on auki kun kerta syöttö runkolaakeripukeista 1 3 5 ulkomuistsita niin ei välttämättä mene riittävästi sinne minne on tarkoitettu, mutta nää on naitä asioita mistä voi vaan spekuloida.

Näin se varmaankin on.

Tomcat kirjoitti:...Näillä muutaman euron kuullokkeilla voi jokainen kuunnella omasta autostaan kaikki mahdolliset sivuäänet piston slapistä alkaen, selvii sitten ritiseekö vai ei...

http://m.ebay.com/itm/Nurse-Doctor-Doub ... nav=SEARCH

Näkyy olevan MN:ssä ja Biltemassa edulliset ja "viralliset" autoluurit. Kuvan perusteella niissä on pelkkään letkuun verrattuna ääniä vahvistava "äänipää" + muita hiluja eri vikapaikkojen tutkimiseen. Kiinan lekurivehkeissä ei niitä ole, toimitus saattaa kestää päälle kuukauden ja jotenkin 3€ hinta ilmaisella rahdilla kuulostaa "liian hyvältä"...

Jos tarvii testata nakuja tien päällä, niin kuulokkeiden T-kappaleeseen vain jatkoletku ja baanalle.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/765078/ ... oppisarja#
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000018564/

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 20 Huhti 2016, 18:40
Kirjoittaja mechanix

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 20 Huhti 2016, 20:59
Kirjoittaja Winchester
mechanix kirjoitti:http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Elektroninen-stetoskooppi-2000033418/

Joo ton sais jäykkää letkua helpommin konehuoneesta kabiiniin ja volyymiäkin säädettyä tarpeen mukaan. Tarvii kävästäkin TREen näyttelyn jälkeen Biltemassa ihmettelemässä noita sillä aikaa, kun muu perhe käy IKEAssa. :thumbsup:

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 21 Huhti 2016, 11:34
Kirjoittaja SammyG
Winchester kirjoitti:
mechanix kirjoitti:http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Elektroninen-stetoskooppi-2000033418/

Joo ton sais jäykkää letkua helpommin konehuoneesta kabiiniin ja volyymiäkin säädettyä tarpeen mukaan. Tarvii kävästäkin TREen näyttelyn jälkeen Biltemassa ihmettelemässä noita sillä aikaa, kun muu perhe käy IKEAssa. :thumbsup:


Toi on kyllä todella herkkä ja on helposti liian kovalla. Mulla kuuluu esim kaasuläpän solenoidin jurnutukset matalilla kierroksilla läpi :D

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 21 Huhti 2016, 14:33
Kirjoittaja Tomcat
Mulla on myös tälläinen sydeemi millä kuulee kaikki äänet todella hienosti korviin, paloäänetkin on kuin musiiikia korville vaan :lol:

Marshallin mini kitara vahvistin, kitaran tilalle tulee vain normaali nakutustunnistin, sehän on periaatteeessa pietso mikki.

Kuva

Ainoa huono puoli oli "häiriöt", eli niin kuin joskus autostereot vinkuu, niin vastaavaa vinkumista tuli noidenkin läpi, olis varmaan pitänyt olla parempaa mikkikaapelia tai jotain.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 21 Huhti 2016, 14:41
Kirjoittaja Winchester
No sillonhan jos autosoittimessa on 3.5mm INPUT-plugi, niin siihen vain piuha nakutunnistimelta ja AUX-kanava päälle, niin vot!

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 21 Huhti 2016, 15:20
Kirjoittaja Tomcat
Winchester kirjoitti:No sillonhan jos autosoittimessa on 3.5mm INPUT-plugi, niin siihen vain piuha nakutunnistimelta ja AUX-kanava päälle, niin vot!


Hmm, eikös tuo vaadi jo jotain sinkkua että toimii?

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 21 Huhti 2016, 17:43
Kirjoittaja Winchester
Tomcat kirjoitti:
Winchester kirjoitti:No sillonhan jos autosoittimessa on 3.5mm INPUT-plugi, niin siihen vain piuha nakutunnistimelta ja AUX-kanava päälle, niin vot!


Hmm, eikös tuo vaadi jo jotain sinkkua että toimii?

Samaan plugiin tulee esim. MP3-soittimen tulo, joten jos vain signaalitasot sopii ja osaa liittää piuhat oikein, niin siinähän sitä on nakuanturin signaalissa "hyvä iskevä biisi". :lol:

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 21 Huhti 2016, 19:01
Kirjoittaja chinaski
Winchester kirjoitti:joten jos vain signaalitasot sopii ja osaa liittää piuhat oikein


Ei sovi, vaatii vahvistimen väliin.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 21 Huhti 2016, 21:10
Kirjoittaja Winchester
chinaski kirjoitti:
Winchester kirjoitti:joten jos vain signaalitasot sopii ja osaa liittää piuhat oikein

Ei sovi, vaatii vahvistimen väliin.

Tomcat kirjoitti:...Marshallin mini kitara vahvistin, kitaran tilalle tulee vain normaali nakutustunnistin, sehän on periaatteeessa pietso mikki...

Ei "Tomcat" maininnu mitään etuvahvarista. Marshalin vahvarissa ja autosoittimessa ei ole siinä suhteessa mitään eroa. Kokeilemalla tietysti selviää.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 21 Huhti 2016, 21:16
Kirjoittaja mechanix
Kyllähän tollasessa kitaravahvarissa etuaste on.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 21 Huhti 2016, 21:36
Kirjoittaja Tomcat
mechanix kirjoitti:Kyllähän tollasessa kitaravahvarissa etuaste on.


Just, ei se kitarakaan pyhällä hengellä soi, kitarassahan on vain mikit = nakuanturi

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 22 Huhti 2016, 13:14
Kirjoittaja tuRboman
Eikös muuten nakutuksen taajuus ole osittain korvan kuulumattomissa? Muistelen lukeneeni Saabin vanhasta APC järjestelmästä ( nakutuksen tunnistin systeemi turboissa 80-luvulla ) että perustuu siihen ettei korva vielä kuule sitä kun elektroniikka jo kykenee tunnistamaan tietyt taajuudet joilla alkaa ääntä tulla nakuttaessa.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 22 Huhti 2016, 13:15
Kirjoittaja mechanix
Se on joitain kilohertsejä ja kyllä sen harmittoman nakualun kuulee jo luureilla.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 22 Huhti 2016, 14:14
Kirjoittaja tuRboman
Jep. Googlailin joutessaan ja tosiaan n. 6000-7000Hz on se haitallinen kilkatus, joten kuultavissa on. Mutta toisaalta jossain 15kHz alkaa tulla häröjä ennen kilinää. Ja sitä taas ei välttämättä korvalla kuule.

Re: RE: Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 22 Huhti 2016, 14:57
Kirjoittaja mechanix
tuRboman kirjoitti:Jep. Googlailin joutessaan ja tosiaan n. 6000-7000Hz on se haitallinen kilkatus, joten kuultavissa on. Mutta toisaalta jossain 15kHz alkaa tulla häröjä ennen kilinää. Ja sitä taas ei välttämättä korvalla kuule.

Jep jotain 5.8-6.2kHz riippuen onko ej25 vai ej20. Alkava naku on sellainen rapina, ja sen kuulee luureilla tosi hyvin. Siitä kun ottaa napsun takas ni ollaan ihan hyvällä alueella :-) kunnon nakun kuuleekin jo sitten ilman luurejakin musiikin läpi :mrgreen:

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 22 Huhti 2016, 15:00
Kirjoittaja Tomcat
tuRboman kirjoitti:Jep. Googlailin joutessaan ja tosiaan n. 6000-7000Hz on se haitallinen kilkatus, joten kuultavissa on. Mutta toisaalta jossain 15kHz alkaa tulla häröjä ennen kilinää. Ja sitä taas ei välttämättä korvalla kuule.


Paloääni muuttuu ennen nakua, joissain tapauksissa säätäjä joka on kuunnellut noita koneita tietää nakurajan jo ennen kuin risahtaa.
Laihan ja rikkaan sekoksen paloääni on erotettavissa. Varsinkin noilla sähköisillä systeemeillä kun kuuntelee niin erottuu paloäänen muutoksen jo meikäläisenkin korvaan. Jopa epäterveen koneen pystyy äänellä poimimaan, tyyliin jotain outoa tässä koneessa on versus ehjä...

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 22 Huhti 2016, 18:50
Kirjoittaja SammyG
Ja melkein tärkein on EJ koneis kuulla rapseet siinä maksimiväännön kohdalla. Siinä kohtaa ne liian rajut ennakot paskoo lakruja ja veivejä.. mikäli oikein olen asioita ymmärrellyt.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 23 Huhti 2016, 17:17
Kirjoittaja Winchester
Ostin Bilteman luurien "manuaalimallin", jonka toimintavarmuus on elektroniikkaa parempi eikä tartte miettiä onko patterit kunnossa. Lisäksi siinä on kumikartio isomman alan tutkimista varten - esim. vuodot - ja jatkoletkun saa lisättyä helposti sondin ja luurin väliin.

Re: Japsi tuonnit ja laakerivauriot

Lähetetty: 06 Touko 2016, 11:57
Kirjoittaja sti8
Kuva
Saa nauraa ihan vapaasti :lol:

Puuttui sopiva kupariputken pala mun "puutarhaletku det-cans kuulosuojaimille" niin kokeilin tuota bilteman elektronista 3.5mm kuulokejatkojohdolla. Ja hyvinhän se ajoi asiansa :thumbsup: Kuulin selvästi pari laihaa aluetta kartalla mitkä sain korjattua ja lisäks sain ok raja-arvot tuolle phormula ks-3 boksille EJ207 koneen kans. Jos jotain kiinnostaa niin ne on: frequency 6kHz. Gain +6. Alarm 50