FAQ ja muuta yleistä tietoa
Lähetetty: 22 Helmi 2015, 19:32
Tämä minulla sentään oli tallessa, tosin vanha versio johon ei ole virheitä korjattu joita tuli silloin aiemmin ilmi. Niistä voi taas kertoa niin korjaillaan.
Muutenkin lisäys ja parannus ehdotukset on tervetulleita.
Nuo huoltovälit oli aika hankala laittaa kun korjausmanuskoissa ei esim. vaihteistoöljyjä vaihdeta koskaan. Onko jenkeissä tosiaan näin, sieltähän ne kirjat on kuitenkin suurelta osin peräisin.
Mietin myös sitä että laitanko tämän kokonaan tänne vai laitetaanko jokaiselle noille alaosastoille omansa, jossa on sen alueen asiat. Tähän voisin ottaa jotain mielipidettä joltain.
Joissakin kohdissa on noita kommentteja että niihin tarvitsee jotain täydennystä. En niitä vielä itse kaivellut/tiedä. Saa valaista jos joku tietää.
Tiedot pätee lähinnä näihin EJ koneellisiin vehkeisiin välille 1989-2010.
Enkä tietenkään ota mitään vastuuta jos joku tuhoaa autonsa näiden perusteella. Tai jos joltain loppuu bensa hevon kuuseen vaikka foorumilla sanottiin että tässä on niin ja niin iso tankki. JNE....
Nestetilavuuksia:
Benstankki:
Vapari Impreza 1993-2003? : 50 L
Useimmat mallit 60-65 L
Legacy 10->: 70 L
Öljynvaihtomäärä suodattimen kanssa:
2.0 ja 2,5 bensa: 4-4,5 L
3.0: 5,7 L
3.6: 6,5 L
2.0 diesel: 5,9 L
Vaihteistot:
5-vaihteinen AWD: 3,5-4 L
6-vaihteinen STi: 4,1 L
6-vaihteinen diesel 3,7 L
4-vaihteinen automaatti: 8-9,8, vaihtomäärä 6,5-7 L
5-vaihteinen automaatti: 9,5-9,8 L
CVT: 12-12,5 L
Perät:
Etuperä 4EAT: 1,2 L
Etuperä 5EAT: 1,3-1,5 L
Takaperä (R160): 0,8 L
Takaperä (R180): 1 L
Muuta:
Ohjaustehostin: 0,7-1 L
Jäähdytysneste: 6-7,7 L
Huoltovälit:
Suuntaa antavia, vaihtelee jonkun verran vuosimallista toiseen.
Moottoriöljyt: 12 tkm / 7,5 kk, monet vaihtaa turboihin 5-7,5 tkm välein
Tulpat: DOHC: 60 tkm / 5 v, SOHC 30 tkm / 2 v
Voimansiirto: 60 tkm / 2,5 v
Jakohihna: 105 tkm/5 vuotta
Bensansuodatin: DOCH: 90 tkm / 6 v, SOCH: 60 tkm / 4 v
Ilmansuodatin: 30 tkm / 2 v
Jäähdytysnesteet: 30 tkm / 2 v
Jarrunesteet: 30 tkm / 2 v
Lyhenteitä/termejä
MY= model year= mallivuosi
DCCD= Driver Controlled Center Differential
RSK= Rally Sport Kompressor
Closed deck= CDB= http://goo.gl/k7PE0f
Semi closed deck= http://goo.gl/ebcIPR
Open deck= http://goo.gl/nzzoS1
ja kaikki samassa http://goo.gl/5E3Rb6
Imprezan mallien nimitykset
GC8 / GF8= classic korin impreza= 1992-2000 vuoden Impreza
New Age= 2000-2007 mallin Imprezat
bugeye= 2000-2002 mallin Imprezat http://goo.gl/AeXynt
blobeye= 2002-2005 mallin Imprezat http://goo.gl/zdrtbu
hawkeye= 2005-2007 mallin Impezat http://goo.gl/bekQEk
pullukka/stinkeye= 2007-2011 mallin Imprezat http://goo.gl/cnS4f4
Vianetsintä
Q: Moottorin vikavalo palaa (check engine). Miten luen vikakoodit?
A: viewtopic.php?f=15&t=367
Q: ABS-merkkivalo jää palamaan. Miten luen vikakoodit?
A: viewtopic.php?f=17&t=392
Q: Airbag-merkkivalo jää palamaan / vilkkuu. Miten luen vikakoodit?
A: viewtopic.php?f=18&t=716
Subarun hankinta
Q: Olen ostamassa Subarua. APUA? / Onko kellekään ennestään tuttu?
A: viewtopic.php?f=10&t=120
viewtopic.php?f=10&t=300
viewtopic.php?f=28&t=56
Q: Ostin/sain/vaihdoin/varastin JDM Imprezan, mistä tiedän mikä tämä on?
A: http://www.japan-partner.com/check-manufacture-year.php
Q: Mitä mallivuotta autoni on?
A: Näistä apua
http://www.cars101.com/subaru/vin.html
http://www.catherineandken.co.uk/sti/wrx.html
http://www.subarujdm.com/jdm_impreza_vi ... 8_gf8.html
http://www.type-ra.com/what-model-is-my-impreza/
Q: Olen katsellut turbotonta Subarua. Onko 200-400 tkm loppuun ajettu?
A: Yleensä kori loppuu ennen tekniikkaa. Jos ei kilise, kolise eikä savuta niin kovaa ajoa vain.
Q: Mitä eroa on STi ja WRX mallilla?
A: New Age malleissa koko tekniikka on eri. Classic malleissa erot pienempiä.
<tähän voisi joku paremmin tietävä tehdä tyhjentävän vastauksen>
Q: Mitä eroa on ver x ja y välillä?
A: http://www.iwoc.co.uk/contents.html
http://www.subaruwrx.net/sti.html
Yleistä
Q: Minne auto huoltoon?
A: viewtopic.php?f=10&t=797
Q: Koska bensavalo syttyy?
A: Bensavalo syttyy kun 8-10 L ainetta jäljellä.
Q: Saako automaattivaihteista autoa hinata?
A: Alle 30 km/h vauhdilla max. 50 km saa hinata, virta päällä ja etuvedonsulake paikallaan.
Q: Mistä netistä Subarun osia?
A: Alkuperäisosia:
http://importcarparts.co.uk/ Britannia, alkuperäisosia ja vähän muutakin
http://subarugenuineparts.com/ USA, osanumerolla, hintaan verot+tulli
https://partsouq.com Arabia, osanumerolla tai valmistenumerolla, hintaan verot+tulli, toimitus yleensä viikossa
http://eshop.original-teile.de/ Saksa, hidas toimitus
Q: Mistä osanumerot / räjäytyskuvat?
A: viewtopic.php?f=10&t=604&p=3811
Vanteet ja renkaat
Vanne speksit
Useimmat: 5x100
STi 2005->, SVX: 5x114,3
Leone: 4x140
Vakio: ET 52-55
Vanteen keskireikä: 56,1mm (ei Leone)
Pyöränmutterin jenka: M12x1,25
Q: Sopiiko vanne x autoon y?
A: Classic Impreza viewtopic.php?f=17&t=85
New age viewtopic.php?f=17&t=90
Legacy 2003-> viewtopic.php?f=17&t=460
Valot
Q: Käykö classic Imprezassa farmarin ja sedanin valot ristiin?
A: Ei käy.
Moottori
Yleiset öljyvuoto paikat ovat:
- venttiilikopat, turboissa valuttaa suoraa pakosarjan päälle ja käry on varma
- kampiakselin stefa
- ohjaustehostimen pumppu
Q: Mitä öljyä koneeseen?
A: Valvoline SynPower 5w-40, useat käyttää.
viewtopic.php?f=28&t=327
Q: Mitä tapahtuu jos hihna katkeaa?
A: DOHC koneissa ottaa venttiilit toisiinsa hihnan katketessa.
SOHC koneissa ei pitäisi tulla vaurioita, mutta joillakin on kuitenkin tullut.
Q: Mistä ostaa jakopään osat?
A: Rantakare, Sorsa, Motonet, eBay, http://www.importcarparts.co.uk, etc....
Q: Mihin suuntaan aukeaa hihnapyörän / vetoakselin x pultti?
A: Vastapäivään
Q: Nokka-askelin hihnapyörän pultti ei aukea suosiolla, mikä avuksi?
A: Poralla kanta pois ja hihnapyörä pois. Pultin jämä lähtee sormin pyörittämällä.
Q: Onko Imprezassa hydrauliset venttiilivälyksen tasaimet / venttiilinnostimet?
A: 92-94? on, muissa shimmilevyt.
Q: Mikä moottori autossani on?
A: http://en.wikipedia.org/wiki/Subaru_EJ_engine#EJ20G
<tähän jotain hyviä linkkejä>
Q: Missä malleissa on se kaiken kestävä closed deck kone?
A: Legacy 200 ja alkupään Imprezoissa (92-94?).
Q: Ajon jälkeen haisee öljyn käry, mikä vaivaa?
A: Venttiilikopat vuotaa öljyä, turboissa valuttaa suoraa pakosarjan päälle ja käry on varma.
Vetonivelen suojakumi vuotaa rasvaa joka roiskuu pakoputkeen.
Tai sitten tehtaan suojarasvat käryää muuten vain.
viewtopic.php?f=15&t=174&p=863
Q: Minkä väristä jäähdytys nestettä näissä käytetään?
A: Vihreää yleensä. Myös punaista voi käyttää. Sekoittaa ei saa
Q: Mikä vaivaa kun pätkää ahdoilla 4000-6000rpm?
A: Puolat tai tulpat loput tai väärä kärkiväli.
Katso myös seuraava kysymys.
Q: Mikä on tulppien kärkiväli turbo mallissa?
A: 0,7mm on hyväksi havaittu.
Q: Voiko turbo Imprezan imusarjan alla menevän imuputken vaihtaa ilman imusarjan irrotusta?
A: Vakio putkea ei saa ehjänä pois, mutta uuden silikonisen saa kovalla työllä tilalle. Suositellaan kuitenkin imusarjan irrotusta. Säästää hermoja ja aikaa. Imusarjan tiivisteet menee luonnollisesti vaihtoon.
Q: Missä sijaitsee nakutusanturi?
A: Edestä katsottaessa oikella puolella lähellä vaihteiston ja moottorin välistä liitosta lähes imusarjan alla.
http://lovehorsepower.com/joomla/index. ... &Itemid=60
Q: Bensa haisee konehuoneessa.
A: viewtopic.php?f=15&t=124
Q: Tyhjäkäynti humppaa/reistaa.
A: Tyhjäkäyntimoottorin puhdistus saattaa auttaa, myös imuvuoto on vaihtoehto.
Q: Mikä anturi on uppipessa?
A: Pakokaasun lämpötila-anturi.
Q: Mikä ahdin on vakiona GT Imprezassa?
A: Useimmissa TD04. Alkupään malleissa joku IHI (92-94?).
Q: Mitkä on vakioahtopaineet
A: 0,8-1,1 bar vähän autosta riippuen.
Q: Olen irrottamassa moottoria turbo mallista. Kaikki on irti mutta moottori ei irtoa vaihteistoa kuin muutaman sentin, mikä avuksi?
A: Kytkin haarukka täytyy nostaa pois painelaakerista. Startin kohdalla on korkki vaihteiston kyljessä jossa kuusiokolokanta.
Startin kohdalla on korkki vaihteiston kyljessä jossa kuusiokolokanta. http://www.drift-ready.com/PhotoBucket/ ... MG0183.JPG
Sitten ruuvataan 6 mm pultti sinne ja vedetään akseli pois http://www.drift-ready.com/PhotoBucket/ ... MG0184.JPG
Haarukkaa nostetaan pois hakasista. http://www.drift-ready.com/PhotoBucket/ ... MG0185.JPG
http://img92.imageshack.us/img92/9362/3 ... 420zw7.jpg
Q: Mikä hylsy EJ koneen kannenpultteihin?
A: 14mm 12 kulmainen normi hylsy.
Q: Mikä on musta muovipönttö konehuoneessa edessä oikealla?
A: Aktiivihiilipönttö bensahuuruille.
Q: Voiko kyseisen pöntön poistaa?
A: Tankilta tulevan letkun voi jättää irralleen sopivaan paikkaa, muut pitää tulpata.
Q: Öljynpaineet?
A: 2.5L koneelle huoltomanuskassa näin:
98 kPa (1.0 kgf/cm2, 14 psi) tai enemmän kierroksilla 800 rpm, öljynlämpö 80°C
294 kPa (3.0 kgf/cm2, 43 psi) tai enemmän kierroksilla 5,000 rpm, öljynlämpö 80°C
http://www.subaruclubfinland.net/bbs/vi ... 7&p=293639
Q: Mikä on sytytysjärjestys?
A: 1-3-2-4 ja 1-6-3-2-5-4
^Auton keula ^
2--1
4--3
6--5
Voimansiirto
Q: Miten vaihdetaan öljyt vaihteistoon ja perämurikkaan?
A: Roput auki ja öljyt ulos. Vaihteistoon uudet öljyt öljytikun reiän kautta.
Perään esim. ruutalla. Tarvitseeko tarkempia ohjeita?
Q: Mitä öljyä vaihteistoon?
A: Monet käyttää Redlinen 75-90NS öljyä vaihteistossa. Subarun oma Midland öljy on myös toimivaa. Samoin moni muu.
Q: Vetonivel raksuttaa/kumirikki. Miten vaihto?
A: <linkki ohjeisiin kun joku ne ensin tekee>
Q: Miten vetoakselit on kiinni vaihteistossa / perässä x?
A: Akselin läpi menee putkisokka, se pois naputtamalla liukuu booreilta pois, jos putkisokkaa ei löydy niin sitten vain nyppäämällä.
Takaisin laittaessa vetoakseli täytyy olla juuri oikealla boorilla, jos reikä ei ole aivan kohdallaan käännä akselia puoli kierrosta niin reikä on kohdallaan.
Q: Kytkin luistaa. Mikä tilalle? Autoa vähän kutiteltu
A: Exedyn Racing (ts. stage 1), kestää ainakin 400Nm.
Q: Paljonko vaihdelaatikko kestää voimaa?
A: Vanhemmat TY752-alkuiset alkaa olemaan 400Nm kohdalla lujilla (300-350hv).
Uudemmat TY754-alkuiset kestää vähän paremmin.
6-vaihteiset sitten reilusti enemmän.
Q: Käykö (manuaali)vaihteisto X autoon Z?
A: Vaihteistot käy ristiin kunhan perävälitys sama ja ei sekoita turbon ja vaparin vaihteistoja.
Voisi sanoa että euro/uk autossa on aina 3.545 välitys takaperässä (turbot). JDM malleissa sitten joku muu.
Q: Mikä välitys vaihteistossa x on?
A: http://spda-online.ca/content.php?44-transmission-chart
http://www.catherineandken.co.uk/sti/trans.html
Q: Mikä vikana kun kytkimen ottokohta/tyhjäliike muuttuu ajan aikana?
A: Jompikumpi sylinteri vuotaa tai ilmaa järjestelmässä.
Q: Mikä on napamutterin (vetoakselin päässä oleva mutteri) koko?
A: 32mm
Q: Olen irrottamassa vaihdelaatikkoa turbo mallista, mutta ei irtoa kuin muutaman sentin moottorista, mikä avuksi?
A: Katso kohdasta moottori moottorin irrottamista koskeva kysymys.
Jarrut
Q: Käsijarrun merkkivalo tai jarrujen varoitusvalo palaa koko ajan. Mikä vaivaa?
A: Jarrunestesäiliön korkin kumitötterö on pitkällä. Avaa korkki ja painele kumi kasaan. Toinen vaihtoehto on huonot nesteet. (koskee ainakin 90-luvun kalustoa)
Q: Minkä kokoiset levyt on twinturbo Legacyssa?
A: Etulevyt 294mm, takalevyt 290mm.
Q: Minkä kokoiset palat käy Bremboihin?
A: 76x65x15
Q: Jarrujen männät on umpiruosteessa, mistä uudet?
A: Täältä saa ruostumattomia (rosteri) mäntiä. http://www.scoobyworx.com/
Alusta
Q: Minkä alusta käy mihinkäkin?
A: 2003-2007 WRX ja 2003-2004 STI iskarit käy ristiin.
2000-2002 on halkaisijaltaan isommat jouset takana ja takayläpäät.
2005-2007 STI iskareiden alapäässä eri pulttijako.
Classic Imprezoitten alustat taitaa käydä aika hyvin ristiin??
<tähän voisi tehdä kattavamman listauksen>
Viritys
Q: Haluan suhinaa pellin alle, mikä dumppi on toimiva?
A: Kaksimäntäiset tai HKS SSQV.
Q: Vaihdoin vakio putkiston paremmin virtaavaan. Pitääkö moottorinohjaus säädättää?
A: Suositellaan. Saadaan ahtojen karkailu kuriin ja putkesta kaikki ilo irti.
Q: Kuinka Subarusta saa takavetoisen?
A: Kempillä keskitasauspyörästö lukkoon tai kaupallinen tuote sen tilalle. Edestä vetoakselit pois. Nivelet jätetään napoihin.
Q: Lisää löylyä, mikä paja rakentaa koneen kestämään?
A: Subtech, Artec-Power, SPL-Motor, jäsen Displaced, ja varmasti joku muukin.
Lisämittarit
Q: Asennan öljynpaine- tai lämpömittaria. Missä on paikka anturille?
A: Kuva
Q: Mihin kohtaan asennetaan laajakaista lambdan anturi?
A: 0-40cm turbon jälkeen.
Mittaristo/Sisusta
Q: Missään katkaisimessa ei pala valot. Minkälaiset polttimot niissä on?
A: Kuva Löytyy myös Motonetistä, halvemmalla saa elektroniikka komponentti kaupasta tai eBaysta. Malli on T1
http://www.subaruoutback.org/forums/99- ... ement.html
Q: Mittaristo pitää pakkasella kummallista ääntä joka loppuu lämmettyä. Mikä on?
A: Vaijeri siellä valittaa, rasvaus auttaa. Helpommin sanottu kuin tehty.
Q: Mittaristosta valoja pimeänä. Minkälaiset polttimot siellä on?
A: Vaihteleva määrä T10 ja T5 kantaisia valoja. Eli isoja ja pieniä lasikantapolttimoja. (90-luvun vehkeet ainaskin)
Kiristysmomentteja
vauhtipyörän pultit 72+-3Nm
kannenpultit viewtopic.php?f=15&t=611
Muutenkin lisäys ja parannus ehdotukset on tervetulleita.
Nuo huoltovälit oli aika hankala laittaa kun korjausmanuskoissa ei esim. vaihteistoöljyjä vaihdeta koskaan. Onko jenkeissä tosiaan näin, sieltähän ne kirjat on kuitenkin suurelta osin peräisin.
Mietin myös sitä että laitanko tämän kokonaan tänne vai laitetaanko jokaiselle noille alaosastoille omansa, jossa on sen alueen asiat. Tähän voisin ottaa jotain mielipidettä joltain.
Joissakin kohdissa on noita kommentteja että niihin tarvitsee jotain täydennystä. En niitä vielä itse kaivellut/tiedä. Saa valaista jos joku tietää.
Tiedot pätee lähinnä näihin EJ koneellisiin vehkeisiin välille 1989-2010.
Enkä tietenkään ota mitään vastuuta jos joku tuhoaa autonsa näiden perusteella. Tai jos joltain loppuu bensa hevon kuuseen vaikka foorumilla sanottiin että tässä on niin ja niin iso tankki. JNE....
Nestetilavuuksia:
Benstankki:
Vapari Impreza 1993-2003? : 50 L
Useimmat mallit 60-65 L
Legacy 10->: 70 L
Öljynvaihtomäärä suodattimen kanssa:
2.0 ja 2,5 bensa: 4-4,5 L
3.0: 5,7 L
3.6: 6,5 L
2.0 diesel: 5,9 L
Vaihteistot:
5-vaihteinen AWD: 3,5-4 L
6-vaihteinen STi: 4,1 L
6-vaihteinen diesel 3,7 L
4-vaihteinen automaatti: 8-9,8, vaihtomäärä 6,5-7 L
5-vaihteinen automaatti: 9,5-9,8 L
CVT: 12-12,5 L
Perät:
Etuperä 4EAT: 1,2 L
Etuperä 5EAT: 1,3-1,5 L
Takaperä (R160): 0,8 L
Takaperä (R180): 1 L
Muuta:
Ohjaustehostin: 0,7-1 L
Jäähdytysneste: 6-7,7 L
Huoltovälit:
Suuntaa antavia, vaihtelee jonkun verran vuosimallista toiseen.
Moottoriöljyt: 12 tkm / 7,5 kk, monet vaihtaa turboihin 5-7,5 tkm välein
Tulpat: DOHC: 60 tkm / 5 v, SOHC 30 tkm / 2 v
Voimansiirto: 60 tkm / 2,5 v
Jakohihna: 105 tkm/5 vuotta
Bensansuodatin: DOCH: 90 tkm / 6 v, SOCH: 60 tkm / 4 v
Ilmansuodatin: 30 tkm / 2 v
Jäähdytysnesteet: 30 tkm / 2 v
Jarrunesteet: 30 tkm / 2 v
Lyhenteitä/termejä
MY= model year= mallivuosi
DCCD= Driver Controlled Center Differential
RSK= Rally Sport Kompressor
Closed deck= CDB= http://goo.gl/k7PE0f
Semi closed deck= http://goo.gl/ebcIPR
Open deck= http://goo.gl/nzzoS1
ja kaikki samassa http://goo.gl/5E3Rb6
Imprezan mallien nimitykset
GC8 / GF8= classic korin impreza= 1992-2000 vuoden Impreza
New Age= 2000-2007 mallin Imprezat
bugeye= 2000-2002 mallin Imprezat http://goo.gl/AeXynt
blobeye= 2002-2005 mallin Imprezat http://goo.gl/zdrtbu
hawkeye= 2005-2007 mallin Impezat http://goo.gl/bekQEk
pullukka/stinkeye= 2007-2011 mallin Imprezat http://goo.gl/cnS4f4
Vianetsintä
Q: Moottorin vikavalo palaa (check engine). Miten luen vikakoodit?
A: viewtopic.php?f=15&t=367
Q: ABS-merkkivalo jää palamaan. Miten luen vikakoodit?
A: viewtopic.php?f=17&t=392
Q: Airbag-merkkivalo jää palamaan / vilkkuu. Miten luen vikakoodit?
A: viewtopic.php?f=18&t=716
Subarun hankinta
Q: Olen ostamassa Subarua. APUA? / Onko kellekään ennestään tuttu?
A: viewtopic.php?f=10&t=120
viewtopic.php?f=10&t=300
viewtopic.php?f=28&t=56
Q: Ostin/sain/vaihdoin/varastin JDM Imprezan, mistä tiedän mikä tämä on?
A: http://www.japan-partner.com/check-manufacture-year.php
Q: Mitä mallivuotta autoni on?
A: Näistä apua
http://www.cars101.com/subaru/vin.html
http://www.catherineandken.co.uk/sti/wrx.html
http://www.subarujdm.com/jdm_impreza_vi ... 8_gf8.html
http://www.type-ra.com/what-model-is-my-impreza/
Q: Olen katsellut turbotonta Subarua. Onko 200-400 tkm loppuun ajettu?
A: Yleensä kori loppuu ennen tekniikkaa. Jos ei kilise, kolise eikä savuta niin kovaa ajoa vain.
Q: Mitä eroa on STi ja WRX mallilla?
A: New Age malleissa koko tekniikka on eri. Classic malleissa erot pienempiä.
<tähän voisi joku paremmin tietävä tehdä tyhjentävän vastauksen>
Q: Mitä eroa on ver x ja y välillä?
A: http://www.iwoc.co.uk/contents.html
http://www.subaruwrx.net/sti.html
Yleistä
Q: Minne auto huoltoon?
A: viewtopic.php?f=10&t=797
Q: Koska bensavalo syttyy?
A: Bensavalo syttyy kun 8-10 L ainetta jäljellä.
Q: Saako automaattivaihteista autoa hinata?
A: Alle 30 km/h vauhdilla max. 50 km saa hinata, virta päällä ja etuvedonsulake paikallaan.
Q: Mistä netistä Subarun osia?
A: Alkuperäisosia:
http://importcarparts.co.uk/ Britannia, alkuperäisosia ja vähän muutakin
http://subarugenuineparts.com/ USA, osanumerolla, hintaan verot+tulli
https://partsouq.com Arabia, osanumerolla tai valmistenumerolla, hintaan verot+tulli, toimitus yleensä viikossa
http://eshop.original-teile.de/ Saksa, hidas toimitus
Q: Mistä osanumerot / räjäytyskuvat?
A: viewtopic.php?f=10&t=604&p=3811
Vanteet ja renkaat
Vanne speksit
Useimmat: 5x100
STi 2005->, SVX: 5x114,3
Leone: 4x140
Vakio: ET 52-55
Vanteen keskireikä: 56,1mm (ei Leone)
Pyöränmutterin jenka: M12x1,25
Q: Sopiiko vanne x autoon y?
A: Classic Impreza viewtopic.php?f=17&t=85
New age viewtopic.php?f=17&t=90
Legacy 2003-> viewtopic.php?f=17&t=460
Valot
Q: Käykö classic Imprezassa farmarin ja sedanin valot ristiin?
A: Ei käy.
Moottori
Yleiset öljyvuoto paikat ovat:
- venttiilikopat, turboissa valuttaa suoraa pakosarjan päälle ja käry on varma
- kampiakselin stefa
- ohjaustehostimen pumppu
Q: Mitä öljyä koneeseen?
A: Valvoline SynPower 5w-40, useat käyttää.
viewtopic.php?f=28&t=327
Q: Mitä tapahtuu jos hihna katkeaa?
A: DOHC koneissa ottaa venttiilit toisiinsa hihnan katketessa.
SOHC koneissa ei pitäisi tulla vaurioita, mutta joillakin on kuitenkin tullut.
Q: Mistä ostaa jakopään osat?
A: Rantakare, Sorsa, Motonet, eBay, http://www.importcarparts.co.uk, etc....
Q: Mihin suuntaan aukeaa hihnapyörän / vetoakselin x pultti?
A: Vastapäivään
Q: Nokka-askelin hihnapyörän pultti ei aukea suosiolla, mikä avuksi?
A: Poralla kanta pois ja hihnapyörä pois. Pultin jämä lähtee sormin pyörittämällä.
Q: Onko Imprezassa hydrauliset venttiilivälyksen tasaimet / venttiilinnostimet?
A: 92-94? on, muissa shimmilevyt.
Q: Mikä moottori autossani on?
A: http://en.wikipedia.org/wiki/Subaru_EJ_engine#EJ20G
<tähän jotain hyviä linkkejä>
Q: Missä malleissa on se kaiken kestävä closed deck kone?
A: Legacy 200 ja alkupään Imprezoissa (92-94?).
Q: Ajon jälkeen haisee öljyn käry, mikä vaivaa?
A: Venttiilikopat vuotaa öljyä, turboissa valuttaa suoraa pakosarjan päälle ja käry on varma.
Vetonivelen suojakumi vuotaa rasvaa joka roiskuu pakoputkeen.
Tai sitten tehtaan suojarasvat käryää muuten vain.
viewtopic.php?f=15&t=174&p=863
Q: Minkä väristä jäähdytys nestettä näissä käytetään?
A: Vihreää yleensä. Myös punaista voi käyttää. Sekoittaa ei saa
Q: Mikä vaivaa kun pätkää ahdoilla 4000-6000rpm?
A: Puolat tai tulpat loput tai väärä kärkiväli.
Katso myös seuraava kysymys.
Q: Mikä on tulppien kärkiväli turbo mallissa?
A: 0,7mm on hyväksi havaittu.
Q: Voiko turbo Imprezan imusarjan alla menevän imuputken vaihtaa ilman imusarjan irrotusta?
A: Vakio putkea ei saa ehjänä pois, mutta uuden silikonisen saa kovalla työllä tilalle. Suositellaan kuitenkin imusarjan irrotusta. Säästää hermoja ja aikaa. Imusarjan tiivisteet menee luonnollisesti vaihtoon.
Q: Missä sijaitsee nakutusanturi?
A: Edestä katsottaessa oikella puolella lähellä vaihteiston ja moottorin välistä liitosta lähes imusarjan alla.
http://lovehorsepower.com/joomla/index. ... &Itemid=60
Q: Bensa haisee konehuoneessa.
A: viewtopic.php?f=15&t=124
Q: Tyhjäkäynti humppaa/reistaa.
A: Tyhjäkäyntimoottorin puhdistus saattaa auttaa, myös imuvuoto on vaihtoehto.
Q: Mikä anturi on uppipessa?
A: Pakokaasun lämpötila-anturi.
Q: Mikä ahdin on vakiona GT Imprezassa?
A: Useimmissa TD04. Alkupään malleissa joku IHI (92-94?).
Q: Mitkä on vakioahtopaineet
A: 0,8-1,1 bar vähän autosta riippuen.
Q: Olen irrottamassa moottoria turbo mallista. Kaikki on irti mutta moottori ei irtoa vaihteistoa kuin muutaman sentin, mikä avuksi?
A: Kytkin haarukka täytyy nostaa pois painelaakerista. Startin kohdalla on korkki vaihteiston kyljessä jossa kuusiokolokanta.
Startin kohdalla on korkki vaihteiston kyljessä jossa kuusiokolokanta. http://www.drift-ready.com/PhotoBucket/ ... MG0183.JPG
Sitten ruuvataan 6 mm pultti sinne ja vedetään akseli pois http://www.drift-ready.com/PhotoBucket/ ... MG0184.JPG
Haarukkaa nostetaan pois hakasista. http://www.drift-ready.com/PhotoBucket/ ... MG0185.JPG
http://img92.imageshack.us/img92/9362/3 ... 420zw7.jpg
Q: Mikä hylsy EJ koneen kannenpultteihin?
A: 14mm 12 kulmainen normi hylsy.
Q: Mikä on musta muovipönttö konehuoneessa edessä oikealla?
A: Aktiivihiilipönttö bensahuuruille.
Q: Voiko kyseisen pöntön poistaa?
A: Tankilta tulevan letkun voi jättää irralleen sopivaan paikkaa, muut pitää tulpata.
Q: Öljynpaineet?
A: 2.5L koneelle huoltomanuskassa näin:
98 kPa (1.0 kgf/cm2, 14 psi) tai enemmän kierroksilla 800 rpm, öljynlämpö 80°C
294 kPa (3.0 kgf/cm2, 43 psi) tai enemmän kierroksilla 5,000 rpm, öljynlämpö 80°C
http://www.subaruclubfinland.net/bbs/vi ... 7&p=293639
Q: Mikä on sytytysjärjestys?
A: 1-3-2-4 ja 1-6-3-2-5-4
^Auton keula ^
2--1
4--3
6--5
Voimansiirto
Q: Miten vaihdetaan öljyt vaihteistoon ja perämurikkaan?
A: Roput auki ja öljyt ulos. Vaihteistoon uudet öljyt öljytikun reiän kautta.
Perään esim. ruutalla. Tarvitseeko tarkempia ohjeita?
Q: Mitä öljyä vaihteistoon?
A: Monet käyttää Redlinen 75-90NS öljyä vaihteistossa. Subarun oma Midland öljy on myös toimivaa. Samoin moni muu.
Q: Vetonivel raksuttaa/kumirikki. Miten vaihto?
A: <linkki ohjeisiin kun joku ne ensin tekee>
Q: Miten vetoakselit on kiinni vaihteistossa / perässä x?
A: Akselin läpi menee putkisokka, se pois naputtamalla liukuu booreilta pois, jos putkisokkaa ei löydy niin sitten vain nyppäämällä.
Takaisin laittaessa vetoakseli täytyy olla juuri oikealla boorilla, jos reikä ei ole aivan kohdallaan käännä akselia puoli kierrosta niin reikä on kohdallaan.
Q: Kytkin luistaa. Mikä tilalle? Autoa vähän kutiteltu
A: Exedyn Racing (ts. stage 1), kestää ainakin 400Nm.
Q: Paljonko vaihdelaatikko kestää voimaa?
A: Vanhemmat TY752-alkuiset alkaa olemaan 400Nm kohdalla lujilla (300-350hv).
Uudemmat TY754-alkuiset kestää vähän paremmin.
6-vaihteiset sitten reilusti enemmän.
Q: Käykö (manuaali)vaihteisto X autoon Z?
A: Vaihteistot käy ristiin kunhan perävälitys sama ja ei sekoita turbon ja vaparin vaihteistoja.
Voisi sanoa että euro/uk autossa on aina 3.545 välitys takaperässä (turbot). JDM malleissa sitten joku muu.
Q: Mikä välitys vaihteistossa x on?
A: http://spda-online.ca/content.php?44-transmission-chart
http://www.catherineandken.co.uk/sti/trans.html
Q: Mikä vikana kun kytkimen ottokohta/tyhjäliike muuttuu ajan aikana?
A: Jompikumpi sylinteri vuotaa tai ilmaa järjestelmässä.
Q: Mikä on napamutterin (vetoakselin päässä oleva mutteri) koko?
A: 32mm
Q: Olen irrottamassa vaihdelaatikkoa turbo mallista, mutta ei irtoa kuin muutaman sentin moottorista, mikä avuksi?
A: Katso kohdasta moottori moottorin irrottamista koskeva kysymys.
Jarrut
Q: Käsijarrun merkkivalo tai jarrujen varoitusvalo palaa koko ajan. Mikä vaivaa?
A: Jarrunestesäiliön korkin kumitötterö on pitkällä. Avaa korkki ja painele kumi kasaan. Toinen vaihtoehto on huonot nesteet. (koskee ainakin 90-luvun kalustoa)
Q: Minkä kokoiset levyt on twinturbo Legacyssa?
A: Etulevyt 294mm, takalevyt 290mm.
Q: Minkä kokoiset palat käy Bremboihin?
A: 76x65x15
Q: Jarrujen männät on umpiruosteessa, mistä uudet?
A: Täältä saa ruostumattomia (rosteri) mäntiä. http://www.scoobyworx.com/
Alusta
Q: Minkä alusta käy mihinkäkin?
A: 2003-2007 WRX ja 2003-2004 STI iskarit käy ristiin.
2000-2002 on halkaisijaltaan isommat jouset takana ja takayläpäät.
2005-2007 STI iskareiden alapäässä eri pulttijako.
Classic Imprezoitten alustat taitaa käydä aika hyvin ristiin??
<tähän voisi tehdä kattavamman listauksen>
Viritys
Q: Haluan suhinaa pellin alle, mikä dumppi on toimiva?
A: Kaksimäntäiset tai HKS SSQV.
Q: Vaihdoin vakio putkiston paremmin virtaavaan. Pitääkö moottorinohjaus säädättää?
A: Suositellaan. Saadaan ahtojen karkailu kuriin ja putkesta kaikki ilo irti.
Q: Kuinka Subarusta saa takavetoisen?
A: Kempillä keskitasauspyörästö lukkoon tai kaupallinen tuote sen tilalle. Edestä vetoakselit pois. Nivelet jätetään napoihin.
Q: Lisää löylyä, mikä paja rakentaa koneen kestämään?
A: Subtech, Artec-Power, SPL-Motor, jäsen Displaced, ja varmasti joku muukin.
Lisämittarit
Q: Asennan öljynpaine- tai lämpömittaria. Missä on paikka anturille?
A: Kuva
Q: Mihin kohtaan asennetaan laajakaista lambdan anturi?
A: 0-40cm turbon jälkeen.
Mittaristo/Sisusta
Q: Missään katkaisimessa ei pala valot. Minkälaiset polttimot niissä on?
A: Kuva Löytyy myös Motonetistä, halvemmalla saa elektroniikka komponentti kaupasta tai eBaysta. Malli on T1
http://www.subaruoutback.org/forums/99- ... ement.html
Q: Mittaristo pitää pakkasella kummallista ääntä joka loppuu lämmettyä. Mikä on?
A: Vaijeri siellä valittaa, rasvaus auttaa. Helpommin sanottu kuin tehty.
Q: Mittaristosta valoja pimeänä. Minkälaiset polttimot siellä on?
A: Vaihteleva määrä T10 ja T5 kantaisia valoja. Eli isoja ja pieniä lasikantapolttimoja. (90-luvun vehkeet ainaskin)
Kiristysmomentteja
vauhtipyörän pultit 72+-3Nm
kannenpultit viewtopic.php?f=15&t=611