HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Lukkoperä?

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
SUB-Ra
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Tammi 2016, 10:10

Lukkoperä?

ViestiKirjoittaja SUB-Ra » 04 Helmi 2017, 10:03

Olen rakentamassa "härveliä"johon tulee Legacyn vm-91,tekniikka.Onko tuohon olemassa lukkoperää,tai käykö jostain muusta mallista.Välitys 4.11

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Lukkoperä?

ViestiKirjoittaja Qulle » 04 Helmi 2017, 13:08

Viscolukkoja on tarjolla, eivät oikeen pidä varsinkaan paljon ajettuna. Kunnollisia lukkoja R160 murikkaan ei sitten ookkaan ainakaan halvalla kovinkaan hyvin saatavilla.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Lukkoperä?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 04 Helmi 2017, 13:26

Viskolukkooki vois varmana kiristää jotenki, ku vähä vaa tutkis. Ja tietty aina on kemppi.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Lukkoperä?

ViestiKirjoittaja Qulle » 04 Helmi 2017, 13:35

Niin olen tosiaan tätä legendaa kuullut viscon kunnostuksesta... jotain sen nesteen vaihdosta/muuttamisesta. Vielä kun joku, joka tän on tehny, laittais oikein seikkakohtaiset kuvalliset ohjeet ni olis kiva. Mulla noita murikoita piisaa joten olis kiva sellainen temppu tehä
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Lukkoperä?

ViestiKirjoittaja Kennedy » 04 Helmi 2017, 21:28

http://www.subaruclubfinland.net/keskustelu/viewtopic.php?f=15&t=3666&p=25694&hilit=visko#p25298

Tuossa oli VW viskon kunnostuksesta.

Ja RC autojen perämurikkaan laitettava öljy kuulemma toimii tuossa. Itse kun joskus katselin sitä niin olivat tyyliin 5e/pullo ja 1-2 pulloa menee.
MB forumilta löytynyt kanssa juttua viskonesteiden vaihdosta.
Forester S Turbo '99 - RIP

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Lukkoperä?

ViestiKirjoittaja KK9 » 04 Helmi 2017, 23:10

Kennedy kirjoitti:http://www.subaruclubfinland.net/keskustelu/viewtopic.php?f=15&t=3666&p=25694&hilit=visko#p25298

Tuossa oli VW viskon kunnostuksesta.

Ja RC autojen perämurikkaan laitettava öljy kuulemma toimii tuossa. Itse kun joskus katselin sitä niin olivat tyyliin 5e/pullo ja 1-2 pulloa menee.
MB forumilta löytynyt kanssa juttua viskonesteiden vaihdosta.

Joopa noita rc-autojen tasauspyörästöjen öljyjä on sitten sen sataa sorttia, et oksat pois! Ja ihan kokemuksesta voin sanoa et 20ml pullo maksaa tuon 5€! Noi diffi öljyt on silikoni pohjaisia, mitä itse käytän pojan kisa vehkeessä!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Lukkoperä?

ViestiKirjoittaja Kennedy » 05 Helmi 2017, 10:20

KK9 kirjoitti:
Kennedy kirjoitti:http://www.subaruclubfinland.net/keskustelu/viewtopic.php?f=15&t=3666&p=25694&hilit=visko#p25298

Tuossa oli VW viskon kunnostuksesta.

Ja RC autojen perämurikkaan laitettava öljy kuulemma toimii tuossa. Itse kun joskus katselin sitä niin olivat tyyliin 5e/pullo ja 1-2 pulloa menee.
MB forumilta löytynyt kanssa juttua viskonesteiden vaihdosta.

Joopa noita rc-autojen tasauspyörästöjen öljyjä on sitten sen sataa sorttia, et oksat pois! Ja ihan kokemuksesta voin sanoa et 20ml pullo maksaa tuon 5€! Noi diffi öljyt on silikoni pohjaisia, mitä itse käytän pojan kisa vehkeessä!


Älä helvetissä! Siksi laitoinkin, että kannattaa netistä katsella jengien kommentteja. Noissa öljy on painon mukaan eikä deseissä ja silikonipohjaistahan se pitääkin olla.
Ja ihan RC sivuilta katsottuna voin sanoa, että 5e pinnasta löytyy 50-100ml purkkeja. Englannista 110ml 1.7e+pk
Viskon paino pitää muistaa punnita ennen ja jälkeen tyhjennyksen, että saa painon tietoon paljonko tuota tarvitaan. (ja toivoa, ettei sieltä niin kamalasti kulunut pois)

M1kk0 kirjoitti:Sinne viskoon voi vaihtaa öljyt. Öljyn on oltava polydimetyylisiloksaania. Mitä korkeampi cSt, sitä jämäkämpi lukosta tulee. Yleensä vakiot ovat välillä 60-500 tuhatta riippuen onko keskilukko vaiko perälukko, sekä auton massa, voima jne.. Öljy myös kuluu ja palaa ajan saatossa, aiheuttaen luistoa.

E: Niin ja öljyjä vaihdettaessa ei saa laittaa täyteen, pitää jättää noin 15% ilmatilavuus. Muutoin nesteen laajetessa kotelo antaa periksi ja lukko räjähtää.



http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=287670&page=2
Kaks neliveto sierran viskolukkoa korjanneena. Käytin nikko-auton peräöljyä(silikonia) jonka viskositeetti oli 50000. Ostin sitä kärkkäiselta 2 purkkia ja meni puoltoista. Yhessa purkissa oli ehkä desi ja maksoi vajaan kympin. Levyjen huolellinen putsaus ja tota silikoni-mössöä joka väliin niin että yhtää ei jää ilmaa mihinkää.

100000 viskositeetti on kuulemma verrattavissa kemppi-perään hetken ajelun jälkeen mutta toi 50000:lla olin kyllä erittäin tyytyväinen toimintaan.
Forester S Turbo '99 - RIP

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Lukkoperä?

ViestiKirjoittaja KK9 » 05 Helmi 2017, 12:01

Joo sori flunssan takia hiukka ajatus ja muisti pätkii! Noi RC diffi öljyt on tosiaankin 50-100 ml ja hinnat pyörivät Suomen liikkeissä 5-10€ riippuen pullon/tuubin koosta ja siitä kuka ostaa! (Itse saan aktiivi mekaanikkona tietyistä liikkeistä hyvänkin alennuksen!)
Britti rc-liikkeet ei tahdo oikein Suomeen lähettää tavaraa! Manner Euroopasta tuleekin sitten paremmin!
Itse en juurikaan noita kamoja ulkomailta tilalle, kun periaatteena on kannattaa näitä kotimaan toimijoita, jotta saan niitä silloin kun tarvitaan! Kotimaan liikkeet kun toimittavat kamat kisapaikoille ja nykyinen päätoimittaja osien ja tarvikkeiden osalta toimittaa kamat myös viikonloppuisin ja iltaisin jos on tarvetta!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: Lukkoperä?

ViestiKirjoittaja iner » 07 Helmi 2017, 09:17

Kuva

Tuossa purettuna r160 visko.

Se viskoöljy on sitten ihan järkyttävää liisteriä. Ei todellakaan tule valumalla ulos :shock:
Ainut keino putsata on hangata rätillä joka osa erikseen puhtaaksi, tai löytää jokin myrkky mihin tuo viskoölppä liukenee. Tosi huonosti liukenee ainakin mineraalitärpättiin ja tinneriin...

Purkaa tuo on helppo, mutta kasaaminen on varmasti huomattavasti hankalampaa. Ite purin tuon rikkinäisen ihan mielenkiinnosta :lol:
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Lukkoperä?

ViestiKirjoittaja Qulle » 07 Helmi 2017, 09:28

Ohhoh... tuota ei selvinpäin kannata ees koittaa
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Lukkoperä?

ViestiKirjoittaja Shakal » 07 Helmi 2017, 15:13

Kiitos.

Terveisin,
En pura Impun perää ikinä.
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

M1kk0
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Syys 2015, 13:42

Re: Lukkoperä?

ViestiKirjoittaja M1kk0 » 19 Kesä 2017, 19:45

Kennedy kirjoitti:http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=287670&page=2
Kaks neliveto sierran viskolukkoa korjanneena. Käytin nikko-auton peräöljyä(silikonia) jonka viskositeetti oli 50000. Ostin sitä kärkkäiselta 2 purkkia ja meni puoltoista. Yhessa purkissa oli ehkä desi ja maksoi vajaan kympin. Levyjen huolellinen putsaus ja tota silikoni-mössöä joka väliin niin että yhtää ei jää ilmaa mihinkää.

100000 viskositeetti on kuulemma verrattavissa kemppi-perään hetken ajelun jälkeen mutta toi 50000:lla olin kyllä erittäin tyytyväinen toimintaan.

Jokainen omalla tavallaan, mutta se on tieteellinen fakta että kun hetken sitä viskoa käytät, niin se kuori antaa periksi, jos se on aivan täynnä öljyä ilman ilmatilaa. Noin 15% on hyväksi havaittu ilmatilavuus, 10%:lla lienee myöskin kestänyt. Öljyä pitää kuitenkin toki olla silleen ilmattomasti, etteivät levyt koske toisiinsa. Johonkin väliin pitää kuitenkin se ilmatila jättää. Kaasu kun painuu kasaan, neste ei. Missään autossa ei ole niin lujaa viskolukkoa, että se kestäisi puristaa nestettä kasaan. En tiedä, onko tehtailla käytetty jotain inerttiä kaasua noissa, voi olla että ilman happi ei tee hyvää kestoiälle. Toisaalta ei nuo viskolukot kaasutiiviitä ole olleet, ainakaan perissä.
Viskositeetin lisäksi levyjen koko, määrä ja muotoilu, sekä öljyn lämpötila ja täyttömäärä vaikuttavat lukon toimintaan.

Reetuhai2 kirjoitti:Viskolukkooki vois varmana kiristää jotenki, ku vähä vaa tutkis. Ja tietty aina on kemppi.
Alkuperäistä viskolukkoa ei voi säätää kuin vaihtamalla eri viskositeetin öljyt, tai periaatteessa vaihtamalla erimuotoisia levyjä, tästä vain ei jäykistämisen kannalta kummoisesti potentiaalia ole, jos yhtään. Korkeampaa viskositeettia sisään, niin luisto vähenee. Tehtaalla nuita voidaan sitten säätää levyjen määrällä, muotoilulla ja reijityksellä.


Qulle kirjoitti:Viscolukkoja on tarjolla, eivät oikeen pidä varsinkaan paljon ajettuna. Kunnollisia lukkoja R160 murikkaan ei sitten ookkaan ainakaan halvalla kovinkaan hyvin saatavilla.
Se öljy kuluu aikaa myöten, vaikka viskot ovatkin periaatteessa todella pitkäikäisiä muutoin. Öljyt vaihtamalla paranee.

Ei tuo viskon rakenne ole monimutkainen, kun vain ajatuksen kanssa purkaa ja miettii miksi se osa näin tässä on. Sitten vain samaa reittiä kasaan uusilla öljyillä. Purkaminen tuppaa olemaan pahanhajuista vanhoilla öljyillä, ja levyjä hankala saada irti kun öljy on niin jankkia, liimannut levyt kiinni ja levyt niin ohuita.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Lukkoperä?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 19 Kesä 2017, 23:55

Jos tilaa on ni voishan sinne yhen levyn koittaa mahuttaa lisäks.

Ja sit asiaa, minkäs vahvusta mössöä noihi kannattas laittaa, keski/perän viskoon? Sellaset että olis suht pitävä, jämäkkä ajettava, muttei nyt kuitenkaa ihan kemppii vastaava.

JJR
Viestit: 75
Liittynyt: 14 Kesä 2016, 09:11

Re: Lukkoperä?

ViestiKirjoittaja JJR » 21 Kesä 2017, 09:53

R160-perään saattaa olla tulossa sähköisesti kytkettävä lukko https://www.harrop.com.au/shop/4x4-performance/elocker harrastajien kiinnostusta moiseen on jo harropin toimesta kartoitettu ja jos päätyvät moisen valmistamaan, niin arvioitu hinta tullee olemaan n. 800-1200€

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Lukkoperä?

ViestiKirjoittaja Qulle » 21 Kesä 2017, 10:41

Mahtaa olla vähän raaka ratakäyttöön :)

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

JJR
Viestit: 75
Liittynyt: 14 Kesä 2016, 09:11

Re: Lukkoperä?

ViestiKirjoittaja JJR » 21 Kesä 2017, 20:25

Qulle kirjoitti:Mahtaa olla vähän raaka ratakäyttöön :)

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla


Alle 100% lukko on leikkimistä :angel2:


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron