Sivu 3/3

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 06 Loka 2018, 12:24
Kirjoittaja konootti
Eli pelkkä päästömittausko siinä muutoskatsastuksessa tehdään? Oma Imppu on säädetty ja muutettu E85:lle, mutta en kyllä osaa katsurille selittää (tai osaan, mutten halua) mitä kaikkee pellin alta löytyy. Muutokset tehty edellisen omistajan aikana.

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 06 Loka 2018, 12:47
Kirjoittaja Qulle
No jotenki näin juu. Kyllä siellä jossai mainittiin tuo eFlexfuel muistaakseni... eli se miten se on tehty. Lomakkeeseen laitoin itseni muutoksen tekijäksi ja liitteenä lappu muutoskatsastuksesta.

Kun siis puhutaan trafille lähetettävästä matskusta

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 02 Kesä 2019, 08:10
Kirjoittaja outopakki
Mitenkäs noi kannentiivisteet yms. kestää ton e85 sen? Korjaamolla sanottiin et jos käyttää 95e niin kone käy niin kuumana et tiipparit palaa. Siis suunnitelma; pelastaa jääkarhut ja alkaa kataa viinaa tankkiin. Auto xt 2.5 fore 2005.

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 02 Kesä 2019, 11:42
Kirjoittaja Supi
[quote="outopakki"]Mitenkäs noi kannentiivisteet yms. kestää ton e85 sen? Korjaamolla sanottiin et jos käyttää 95e niin kone käy niin kuumana et tiipparit palaa. Siis suunnitelma; pelastaa jääkarhut ja alkaa kataa viinaa tankkiin. Auto xt 2.5 fore 2005.
/quote]

En ole moisesta kuullut. E85 pudottaa palamislämpötilaa. Eri asia on sitten, jos puristuksia kasvatetaan siitä innostuneena, että E85 on n. 104 oktaanista ja sallii isommat puristukset. Itse etanoli ei tiivisteitä polta vaan liian kova moottorin kuormitus. Ilman muutossarjaa/ohjelmointia/suuttimien kapasiteetin rajoilla ajellessa on toki vaarana ajella puolestaan laihalla seoksella ja saada nakutusta riesakseen.

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 02 Kesä 2019, 11:57
Kirjoittaja outopakki
Eli siis. Jos asennutan esim. Eflexfuel sarjan autooni niin eikä mitään virityksiä, niin ei tarvi olla juurikaan huolissaan koneen laukeamisesta enempää kuin ennenkään, ja ne jääkarhut pelastuu... Ja voi vaikka säästää jonku centin... Ja,ja rouvakaan ei voi vaatii siirtymistä johonkin ekosähkötehotonvajaaveto
hässäkkään.[emoji16]

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 02 Kesä 2019, 13:02
Kirjoittaja Supi
outopakki kirjoitti:Eli siis. Jos asennutan esim. Eflexfuel sarjan autooni niin eikä mitään virityksiä, niin ei tarvi olla juurikaan huolissaan koneen laukeamisesta enempää kuin ennenkään, ja ne jääkarhut pelastuu... Ja voi vaikka säästää jonku centin... Ja,ja rouvakaan ei voi vaatii siirtymistä johonkin ekosähkötehotonvajaaveto
hässäkkään.[emoji16]

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla


Konehuoneen puolella ei pitäisi olla ongelmia. Ajaessa näkee sitten Eflexfuel bluetooth-apilla, että meneekö suuttimien kapasiteetti miten tiukoilla. Käsittääkseni turboissa pitäisi olla kapasiteetissa kasvuvaraa riittävästi. Omassa vaparissa vaihdoin isommalla kapasiteetilla olevat suuttimet, kun meni rajoille.

Polttoainepuolella voi ennakoivasti vaihtaa etanolille suunnitellun polttoainepumpun esim Walbro tai AEM. Samoin polttoainesuodatin voi muutaman etanolitankillisen jälkeen olla syytä vaihtaa, jos etanoli on irroittanut likaa liikkeelle tankista.

Moottorin sisuksien huuhtelupesua myös suositellaan ennen etanolikäyttöä. Jos kone on kovin liejuinen, voi öljyn sekaan päätyvä etanoli irroittaa liejua liikkeelle. Öljynaihtoväli jatkossa myös lyhyempi max. 7000-10 000 km paikkeilla, johtuen etanolin päättymisestä öljyn sekaan.

Itsellä pappa vaparissa kanssa idea säästellä polttoainekuluissa ja rouvakin tykkää vähäpäästöisestä ja kotimaisesta polttoaineesta. Kulutus nousi n. 25%, mutta polttoaineen ollessa 30-40% halvempaa, tulee kilometrikustannukset alas 10-15%. Omassa ajossa konversio maksaa itsensä takaisin n. 1,5 vuodessa ja saman järjestelmän voi siirtää seuraavankin Subaruun.

Lämpimällä moottorilla auto on parempi viinalla. Lämpötilan ollessa nollan tuntumassa huomaa kylmäkäynnistyksen olevan vähän normaalia nihkeämpi ja kylmällä koneella tahtoo pikkukierroksilla vääntöä uupua. Kun kone lämpiää n. 30-40 asteeseen, niin toiminta normalisoituu. Ensi talvena pääsee toteamaan miten toimii pakkasella ja kuin paljon bensaa tarvitsee tankata sekaan kylmäkäynnistyksiä helpottamaan.

-Supi

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 02 Kesä 2019, 13:51
Kirjoittaja Aka
outopakki kirjoitti:Eli siis. Jos asennutan esim. Eflexfuel sarjan autooni niin eikä mitään virityksiä, niin ei tarvi olla juurikaan huolissaan koneen laukeamisesta enempää kuin ennenkään, ja ne jääkarhut pelastuu... Ja voi vaikka säästää jonku centin... Ja,ja rouvakaan ei voi vaatii siirtymistä johonkin ekosähkötehotonvajaaveto
hässäkkään.[emoji16]

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla


Terve. Xt foren voi suoraa ohjelmoida flexfueliksi. Bensaa pitää talvella toki laittaa jonkun verran mukaan niin starttaa helpommin. Tehoja, jos et nostele niin vaihdat öljyt ennen ohjelmointia ja ajelet muutaman tonnin ja uusiksi öljyt. Sitten voi normi vaihtoväliin mennä omassa max 10tkm. Tehoja jos nostelee niin kaikki palikat ennen ohjelmointia autoon toki kiinni. Omassa kulutus nousi jotain max 20% eli säästöä tulee mukavasti.

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 02 Kesä 2019, 14:08
Kirjoittaja outopakki
Mites noi tehot? Ei oo koskaan tullut penkitettyä joten ei edes tiedä onko joskus ohjelmoitu. Mut ainahan enemmän sais olla... Saako viunal lisätehoja vai tuleeko samalaista uhoa vaan kun suomalaisille grillijonossa?[emoji41]

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 02 Kesä 2019, 16:10
Kirjoittaja Reetuhai2
Kyllähän sillä lisää saa, ku voi säätää ennakoita jne. Toki jos ihan vakio vehje, ni kannattaa suunnitella jos vähä laittaa pakoputkee ja tollasia perusjuttuja, että saa siittä säätämisestä kaikki pikkujutuilla olevat hevot irti.

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 03 Kesä 2019, 16:35
Kirjoittaja outopakki
Ensviikon ti asennusaika, kun itellä ei aika riitä. Katotaan miten alkaa viina maistuu ku kesälomaki häämöttää...siis subarul[emoji41]

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 12 Heinä 2019, 01:48
Kirjoittaja HegeHege
Oma Forekin vihdoin tuli eilen muutoskatsastettua vuosileiman yhteydessä tuon eFlexFuel boxin kera. Trafille lähtikin jo heti tänään 200E muuntotukianomus.

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 20 Heinä 2019, 18:15
Kirjoittaja Jond
Tuli eilen asennettua eFlexfuelin boksi kesäautoon (ei subaru vaan neloskorinen camaro) ihan kokeilu mielessä. Ensimmäisellä startilla tuprutti melko kovasti harmaata savua ja mietin jo että meni jonkun suuttimen johdot väärinpäin, mutta johdot pitäisi olla oikein ja seuraavilla starteilla lakkasi savuaminenkin ja käy ihan nätisti tyhjäkäyntiä. Tankissa siis vielä ihan 98E5 bensaa. Saa nähdä miten lähtee toimimaan kun saa viinaa tankkiin.

Sitten kysymys liittyen tuohon appiin: miten helvetissä sen saa toimimaan? :think:
Puhelimena Sony Xperia X ja siinä androidin 8.0 eli pitäisi toimia. Latasin play-kaupasta molemmat eflexfuelin appit eikä toimi kummallakaan. Puhelin löytää kyllä satunnaisesti bluetoothilla eflexfuelin. Kun siihen yrittää yhdistää tulee joko herjaus että eflexfuel torjui yhdistämisen tai pin-koodi/avain ei ole oikea. Riittävän monella yrityksellä saa puhelimen paritettua muutossarjan kanssa, mutta sovellus ei näytä mitään tietoja. Kun yrittää yhdistää bluetoothin sovelluksen kautta saa vain ilmoituksen "if eflexfuel is paired you are ready to go" tai sovellus kaatuu. :dontknow:
Play-kaupan kommenteista päätellen muillakin ollut ongelmia, mutta onko kellään mitään kikkaa miten saisi toimimaan tai tietoa, että millä puhelimella ja android versiolla toimisi, jotta pääsisin näkemään noita suuttimien käyttöasteita ja etanolipitoisuuksia?

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 21 Heinä 2019, 03:11
Kirjoittaja HegeHege
Se softa on ihan hanurista ja viimeisin päivityskin liki vuoden takaa. Oma luuri ei Androideja tue, vaimon puhelin ei löydä koko Flexi-purkkia...
Taloudesta onneksi löytyi luuri, jolla yhteys saatiin ja sillä saa kyllä vaikkapa sen suutinten käyttöasteen hyvinkin millisekunnin viiveellä näkyviin. Kuten toki myös etukkaprossan. Se tietty ei ihan kovin usein muutu...

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 21 Heinä 2019, 09:20
Kirjoittaja jarkkoo
Eilen tuli vaimon harrastepeliin eli SVX:ään tuo muunnossarja laitettua, pikainen koeajo ja tuntu toimivan ihan mallikkaasti. E85:stakin tuli lorotettua tankki täyteen, pohjalla oli reilusti tosin bensaa eli etanolia nyt softan kertoman mukaan 45%. Auto toimii ihan normaalisti. Se kiinnitti kyllä huomiota, että täyskaasuvedossa IDC nousi 85% hujakoille parhaimmillaan, mielenkiintoista nähdä miten käy kun etanolin osuus kasvaa tankissa.

Niin ja tuo puhelimen softa toimii ihan ok kahdessa omenalogollisessa luurissa mitä tuli kokeiltua ihan mielenkiinnosta.

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 17 Elo 2019, 05:30
Kirjoittaja HegeHege
Kaverin kahdella luurilla tuli testattua uusinta 1.02 version eFlexFuel softaa. Molempiin asentui ja toimi. Omissa luureissa ei...
Etanolipitoisuus polttoaineessa softan mukaan nyt 47% ja suuttimien käyttöasteen sai maksimissaan 89%. Tämä maksimi saatiin kolmella täyskaasuvedolla juurikin ennen rajoittimen (7500 RMP) pätkäisyä. 89, 87 ja 89 oli prossa maksimissaan eri vedoilla juurikikin ennen rajoittajaa.

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 18 Elo 2019, 22:31
Kirjoittaja KK9
Onko joku värkänny tuota eflexfuelbox uudempiin (07->)?
Ei muuten mutta kiinnostais ittee vaan, ku jäi hyllyyn kyseinen boxi ja itellä 10 Lega 2.5 cvt. Noista uudemmistahan ei saa trafilta hyvityksiä, et siltä kannalta ei kannata.

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 19 Elo 2019, 07:47
Kirjoittaja Qulle
KK9 kirjoitti:Onko joku värkänny tuota eflexfuelbox uudempiin (07->)?
Ei muuten mutta kiinnostais ittee vaan, ku jäi hyllyyn kyseinen boxi ja itellä 10 Lega 2.5 cvt. Noista uudemmistahan ei saa trafilta hyvityksiä, et siltä kannalta ei kannata.
Eikös noi boxit ole ainakin jollain tasolla esikonffattuja automalli/merkki-kohtaisesti? Et miten mahtaa pelata jos on alunperin tilattu pienempään koneeseen?

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 20 Elo 2019, 07:05
Kirjoittaja Wolfheart
En mä usko että ne millään tavalla olisi esikonffattuja. Veikkaisin että ne on vaan sinänsä "tyhmiä" bokseja, jotka mittaavat etanolin pitoisuutta.

Sen jälkeen ne tarkasteleen koska auton oma ecu aukaisee suuttimen, ja koska se sulkee suuttimen. -> boksi pitää suutinta auki x aikaa pidempään riippuen etanolin määrästä. Duty cyclyn se vaan laskee siitä koska se etanoliboksi on aukaissut ja sen pidennetyn sulkemisajan suhde siihen että tulee seuraava avauskäsky. Olipas vaikeasti selitetty kuva ois kiva.

Noin minä sen olisin ainakin tehnyt. :D

Edit: kuvan lisäys

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 20 Elo 2019, 07:57
Kirjoittaja Qulle
No sehän hyvä jos noin, saa boxit hyödynnettyä autoa vaihtaes :)

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 13 Kesä 2020, 08:04
Kirjoittaja -teme-
Herätelläämpäs tätä taas, onko kukaan muuttanut 1.1.2007 jälkeen ensirekisteröityä autoa viinalle ja miten se on onnistunut? Näkyy trafin sivuilla lukevan jotta muutostukea voi hakea tuota uudemmalla autolla niin tämä systeemi pitää olla "asiantuntian" tarkastama ja hyväksymä kun taas tuota vanhemmat voidaan hyväksyä pelkästään pakokaasumittauksella? MItä sitten ikinä tuo asiantuntian tarkastus pitää sisällään :dontknow:

Kiinnostas muuttaa tuo outback viinalla kulkemaan mutta kun on 2008 niin jos menee hirveen vaikeeks niin antaa olla.

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 13 Kesä 2020, 22:37
Kirjoittaja Supi
-teme- kirjoitti:Kiinnostas muuttaa tuo outback viinalla kulkemaan mutta kun on 2008 niin jos menee hirveen vaikeeks niin antaa olla.

Itselläni on Impreza joka on rekisteröity 2007 alkuvuodesta. Auto on valmistettu 2006 puolella, mutta koska määräys kevennetystä muutosmenettelystä menee rekisteröintipäivän mukaan, niin tuota ei saa muutoskatsastettua etanolille eikä myöskään valtion muuntotukea heru tässä tapauksessa. Trafilta sain selkeän vastauksen, että 2007 alusta rekiteröityihin ja uusempiin autoihin pitäisi tehdä kattava H-tason selvitys päästöistä ja tästä mittauslaitos veloittaa tuhansia euroja. E85-alan firmoilla on lobbaus menossa, että uudempiin autoihinkin sovellettaisiin kevyempää menettelyä, mutta saa nähdä tuottaako tulosta.

Omalla kohdallani tämä määräyksellä aikaan saatu vääryys yllytti tekemään muunnoksen sen "laittomuudesta" huolimatta. Omaan moottoritilaan sain Eflexfuelin kaapelit kulkemaan huomaamattomasti moottorin muiden kaapelien rinnalla ja ne menevät rintapellin läpi ohjainboksille, joka on piilossa kuskin jalkatilassa. Etanolianturikin on lähes huomaamattomasti iskaritolpan kylkeä vasten. Päästöt menee läpi kirkkaasti ja ei ole katsurit mitään konehuoneesta ihmetelleet.

Jos muutoakatsastamattomassa autossa katsastus puuttuisi etanolimuunnokseen, seurauksena olisi vaatimus poistaa laite käytästä ja katsastaa auto uudelleen. Eli sen kummempaa sanktiointia ei onneksi ole asiaan liitetty.

Etanolilla ajelelulla ei valtavasti säästä, mutta sentään n. 10% bensalla ajoa halvempaa. Itselleni tärkeämpi on, että mennään 80% kotimaisella ja jätepohjaisella aineella. Mieluummin ne rahat kotimaahan kuin öljysheikeille. Toki kiva samalla tehdä pieni ojennus ilmaston lämpenemistä vastaan, että riittää talvia Subarulla nautittavaksi.

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 14 Kesä 2020, 06:42
Kirjoittaja -teme-
Kuten arvelinkin tuo asiantuntian tarkastus ja hyväksyntä on ihan naurettavan iso ja kallis prosessi, eli taitaa jäädä omalta osalta tämä muutos suorittamatta toistaiseksi.

Kiitos, selventävästä vastauksesta. :thumbsup:

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 14 Kesä 2020, 06:54
Kirjoittaja -teme-
Traficomin syksyllä 2019 julkaisema luonnostelma uudesta rakennemuutosmääräyksestä muuttaisi aiemmin mainitun 1.1.2007 rajan tilalle päivämäärän 1.9.2009. Määräyksen olisi tarkoitus tulla voimaan vielä vuoden 2020 aikana. Lopullinen määräyksen muoto nähtäneen lopputalven tai kevään aikana.

Tuommosen löysin trafin sivuilta, toivottavasti saisivat nopeasti muutoksen voimaan.

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 21 Heinä 2020, 18:47
Kirjoittaja Juspace
Itse laitoin tuon efelxfuel-boxin -08 mallin outbackiin ikään kuin omakustanteisesti ja katsastuksen suhteen omalla riskillä. Oulun seudulla on ihan kiitettävästi tankkausasemiakin. Toivottavasti vievät teme trafilla muutoksen loppuun asti, muuntotuki mahtuisi kyllä lompakkoon :angel2: .

Omalla ajolla muunnos maksaa vuodessa itsensä takaisin, mutta päässyy asennukseen oli oma kiinnostus ja ilmastosyyt - tuohan on nyt laskentatavasta riippuen jopa teslaakin parempi ekoauto :D :D

En varsinaisesti piilotellut komponentteja minnekään, mutta reititin kyllä piuhat asiallisen huomaamattomasti. Itse ohjausyksikkö jäi "katseilta suojaan" ilmanputsarin kotelon taakse. Viime viikolla auto kävi katsurilla ensimmäisen kerran muutoksen jälkeen, ja sai puhtaat paperit ilman kysymyksiä. Eli samalle katsastusasemalle myös ensi vuonna. :shifty: :D
Oikeaa bensaa oli tietenkin tankissa. Muuttaisiko etanoli katsastuksen päästömittauksen arvoja johonkin suuntaan?

Vaparimoottorilla on suuttimet heiman rajoilla, 2-vaihteen täyskaasukiihdytyksellä saa suutinten käyttöasteen sataan prosenttiin alle sekunniksi ennen kuin automaatti vaihtaa isompaa. Moottorin käynnissä tuota ei huomaa. Tuumin että koska normaaliajossa ei käytännössä koskaan olla tuolla alueella, niin tuskinpa "laiha" seos aiheuttaa ongelmia.

Varmoja kulutuslukemia on muuten vaikea laskea, jos tankkailee harvakseltaan myös bensaa, tankissa on aina joku välimallin seos. Muutaman kuukauden ajoilla OB kuluttaa kuitenkin jokseenkin näin:
95E10 bensalla 9.3 - 12.3 l/100km
E85 viinalla 11.8 - 13.6 l/100km
Kulutuksen nousu ei siis ole mikään mahdoton, mutta matka-ajossa hieman harmittaa lyhyt toimintasäde. Tuota 65l tankkia saa olla täyttelemässä alle 400km välein. Jotkin autot (diesel) menee yli tuhat kilometriä tankkauksella.

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 18 Loka 2021, 13:58
Kirjoittaja FlinStone
Onko täällä kokemuksia kohtuu tuoreista muunnoksista? Alla nyt MY19 Outback joka ainakin periaatteen tasolla kiinnostaisi laittaa E85:lle, tavoitteena ennemminkin vihreämpi omatunto kuin säästö polttoainekuluissa.

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 20 Loka 2021, 18:13
Kirjoittaja Haiduk
Kiinnostaisi myös kokemukset nimenomaan uudemmista pirsseistä.
Itsellä ollu kiinnostusta muuntaa BRZ flexfueliksi. Maailmallahan noita on muunneltu paljon. Suomessa vaihteeks tämäkin asia lapsen kengissä. Tarjotaan vain säästökaskureita, jotka ei itselle ainakaan ole se pääasia.

Eli kiinnostaisi myös päivitetyt moottorikartat, suuttimien riittävyys, jos suuttimet ovat rajoilla, onko polttoaine pumppu rajoilla? Yms. Näihin asioihin ei oikeen missään oteta kunnolla kantaa.

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 07 Marras 2021, 16:51
Kirjoittaja outopakki
Eflexfuel appi antaa aina vikakoodin et suuttimien kapasiteetti riittämätön kun vähän polkasee. Auto 08 sh xt forester. Ja pelkkä 85 tankissa. Tarviiko pelätä et männissä kohta reikää ym.?Kuva

Lähetetty minun H8324 laitteesta Tapatalkilla

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 07 Marras 2021, 18:05
Kirjoittaja -teme-
Enpä paljo polkis jos laihalle vetää, isommat suuttimet paikalleen ja ohjelmointi niin saapi ajella huoletta.

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 07 Marras 2021, 20:12
Kirjoittaja outopakki
Pystyykö noita seoksia jotenkin "kotikonstein" seuraamaan että meneekö laihalle? Isompi walbron pumppu on työn alla. Entä missä tossa vehkeessä on bensansuodatin?

Lähetetty minun H8324 laitteesta Tapatalkilla

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 07 Marras 2021, 21:03
Kirjoittaja -teme-
Suodatin on tankissa pumpun rungossa.

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 08 Marras 2021, 18:28
Kirjoittaja outopakki
Niin näyttää olevan. Kiitos. Onko joku asentanut walbron e85 pumppuu kyseiseen tankkilaitteeseen? Ei ainakaan vakiopaikalle mee ilman modifoimatta.[emoji848]

Lähetetty minun H8324 laitteesta Tapatalkilla

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 12 Maalis 2022, 07:47
Kirjoittaja -teme-
Tässä miettiny että jos tuon 2.5 outbackin muuttas puhtaasti etanolille vaikka ei sekään enää mitään halpaa ole mutta kuitenkin reilu 0.50e. hinta ero 95 kanssa niin kumpaakos muutossarjaa raati suosittelis?

https://eflexfuel.com/fi/eflexplus-e85-paivitys
Vai
https://holvi.com/shop/FuelFlexFinland/ ... ec7dc4990/

Hinta ero reilu 100e. joten silläkin jo muutaman litran ostaa mutta onko noista kokemuksia että kumpiko on selvästi parempi?

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 17 Maalis 2022, 16:28
Kirjoittaja -teme-
Eikö oo kummastakaan kokemuksia?

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 18 Maalis 2022, 15:38
Kirjoittaja HABA
En tiedä, miten tätä "museo"subarun etanolimuunnoksen kokemusta voi hyödyntää noiden uudempien autojen yhteydessä, mutta tässä omaa kokemusta eflexfuel sarjasta -96 impussa:
Eli aika kalliiksi on tullut omalla kohdalla tuo etanoli-uteliaisuus.
Asennuksen jälkeen on vaihtoon mennyt pari kertaa polttoaineen suodatin. Jonkun ajan päästä meni ensimmäinen suutin vaihtoon, ja kohta piti vaihtaa loputkin, kun alkoi taas käymään kolmella.
Talvella, kun tuli -15c' pakkasta, ja olin lämmittänyt autoa 2 tuntia, lähdin matkaan, niin meno oli semmosta rytinää, rynkytystä ja pauketta, että tuntui kuin kone räjähtäis ihan justiinsa. Sen jälkeen en oo enää talvella etanolilla ajanu. Ja itse en ala huoltoasemalla pelleilemään tankkaamalla esim. etanolia osan ja toinen osa bensaa, kun koitan pitää kirjaa kulutuksesta ja tankkauksista.
Eihän tuossa etanolin käytössä enää aikoihin ole ollu mitään säästöä/järkeä, kun bensan hinta nousee ja laskee, mutta etanoli vaan nousee koko ajan.
En tajua tuota hinnan nousua ollenkaan, kun biojätteet ja niiden kierrätyksen maksaa kuluttaja ja vaikka e85 on 75% etanolia, niin silti vaan hinta nousee kohisten, kuin se jotenki liittyisi öljyn hintaan merkittävästi. :dontknow:
Aion harkita 2 kertaa keväällä, ajanko kesälläkään etanolilla jatkossa, kun sillä ajaminen on kalliimpaa, kun bensalla nykypäivän tapahtumista huolimatta.

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 18 Maalis 2022, 18:03
Kirjoittaja -teme-
Mitähän tuossa sisäänajetussa mahtas tapahtua sitten. :lol:

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 18 Maalis 2022, 18:30
Kirjoittaja outopakki
Kesäkuussa 19 asennutin flexfuelin edelliseen xt forreen ja tuki valtiolta. Jossain vaiheessa tuli päivitys eflexfuel + poksiin pienellä välirahalla. Viime kesänä vaihdoin uudempaan xt foreen ja asensin samat romppeet uuteen (tukieurot toistamiseen) Hyvin on toiminut molemmissa. Kerran pakkasella oli lohkolämmitin unohtunut ja sai hetken houkutella käymään. Tos "uudes"bensalämmitin joka vaatii pakkasel 10 litraa tankilliseen 98 bensaa. Ja vikakoodii appiin suuttimien riittämättömyydestä pukkaa jos oikein kengittää. Kulutus 2-3 litraa enemmän kuin 98 lla. Jotain 40 tuhatta pörrätty viinan kanssa, voin suositella ainakin eflexfuelia. Asiakaspalvelukin toimii asiallisesti. Hintaero 98 iin tuntuu pysyvän samassa, oli kyseessä korona tai erikoisoperaatio[emoji39]

Lähetetty minun H8324 laitteesta Tapatalkilla

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 10 Touko 2022, 20:48
Kirjoittaja metamets
Ja vikakoodii appiin suuttimien riittämättömyydestä pukkaa jos oikein kengittää


Pidemmän aikaa miettinyt tuota e85 hommaa mutta ei tää nyt hirveästi vakuuta. Pitäisi isommat suuttimet ostaa ja asentaa, sekä tactrixin kaapeli hommata, sekä RomRaiderin käyttö opetella siihen malliin että hommat nyt ei täysin vatuiksi mene. Ja sittenkin on vähän siinä ja siinä että onko tuo nyt loppupeleissä kovin fiksua taloudellisesti.

Romraiderin käyttö ja ECU-kikkailu nyt ihan muutenvaan kiinnostaisi opetella. :crazy:

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 11 Touko 2022, 18:12
Kirjoittaja outopakki
Soitin eflexfuelille tosta vikakoodista mitä heidän appi antaa suuttimien riittämättömyydestä. Ei huolta jos piirtää lyhyen piikin 100%iin. Eli normaalisti vakio suuttimet riittää kyllä. Kuva

Lähetetty minun H8324 laitteesta Tapatalkilla

Re: E85 käyttö

Lähetetty: 11 Touko 2022, 20:59
Kirjoittaja mechanix
outopakki kirjoitti:Soitin eflexfuelille tosta vikakoodista mitä heidän appi antaa suuttimien riittämättömyydestä. Ei huolta jos piirtää lyhyen piikin 100%iin. Eli normaalisti vakio suuttimet riittää kyllä. Kuva

Lähetetty minun H8324 laitteesta Tapatalkilla
Auton oman lambdan näyttämää jos pystyy loggaamaan niin näkee helposti miten rajoilla menee. Esim. yks wrx minkä säädin viinalle, meni vakiosuuttimilla alkuun pahimmillaan 130% dutylla ja silti oli seokset tapissa eli afr jotain 11. Suuttimet siitä moddattiin jälkikäteen ihan vaan että saatiin duty järkeväks.

Omassa foressa on kylmäkäynnistys säädetty niin että lähtee vaikka -30 laakista käyntiin ilman lämmitystä, joutuu vaan startissa pitää karvan kaasua ettei kastele tulppia kun en oo jaksanu sitä hieroa ihan kohdalleen.