HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Syventävää keskustelua jäähdytysnesteistä

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
ST
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 21:35

Syventävää keskustelua jäähdytysnesteistä

ViestiKirjoittaja ST » 06 Kesä 2017, 13:39

Displaced kirjoitti:Jaa, ihanko vakavissasi olet että peräänajosta kilahtaa kone voitelun puutteen takia?

On pitänyt tulla aikamoista haipakkaa peräluukusta läpi että öljypohjasta häviää kamat niin että hörppää tyhjää.
Siinä vaiheessa on auto lunastuskunnossa muutenkin.

Vai onko nämä taas näitä ei subaruun koskaan punaisia glykoleita ja männänrenkaat säädetään 1.1bar ahtopaineelle?

Muutama tälläinen tullut vastaan, missä ISON peräänajon jälkeen kilahtanut kone, eikä mitään syytä ole ollut muuta kuin hetkellinen kuivana käyminen (ÖP, liuskat yms selkeästi näkyy että voitelun puutetta).

Ja hah, siinä vaiheessa kun olet SATOJA moottoreita kironnut kun on letkut pehmentynyt, KYMMENISTÄ vaihtanut kaikki letkut, niin ehkä sanot itsekkin että ne punaiset ei sinne kuulu?

Ja tietenkinhän moottoria kasatessa kaikki laitetaan tietyille spekseille, silloinhan moottorit kestää satoja tuhansia kilometrejä eikä muutamia tuhansia, miljoonat ajetut ajokilometrit puhuu kuitenkin puolestaan, niin että moottorit edelleen toimivat.

Ja ps, vakio evoissa riittää pitävillä renkailla oikealle kääntyessä jo se että hörppää tyhjää.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Japan motorssin moottorit

ViestiKirjoittaja Displaced » 06 Kesä 2017, 23:40

Joo-o no olkoot se sinun mielipide asiasta, faktana en kylläkään huutelisi tuosta.

Pps myös subarussa saa öljyt pakenemaan kanteen kun esim pyörittää paskarinkiä, mutta peräänajossa ei niinkään.

Ja edelleen tuo väri ei kerro vieläkään yhtikäs mitään.
Jotenkin tuntuu että tämä keskustelu on käyty ennenkin.
Yli kymmenen vuotta ollut "punaiset" paskaglykolit mm omassa subarussa, eikä yksikään letku ole mennyt huonoksi saatikka hapertunut tms.
Ihan pariin asiakasutoonkin on niitä vuosien varrella laitettu ongelmitta.

Mutta sehän on tietty täyttä faktaa että punaiset glykolit rikkoo, ihan yhtälailla kun että esim Motul on parasta oilsia ikinä ja Mobilillä hajoaa kone välittömästi...

Ehkä sitten muualla vaan ollaan astetta tyhmempiä kun Pirkkalassa kerta ei moisia seikkoja olla ikinä huomattu. :wtf:
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

ST
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 21:35

Re: Japan motorssin moottorit

ViestiKirjoittaja ST » 07 Kesä 2017, 08:42

Displaced kirjoitti:Joo-o no olkoot se sinun mielipide asiasta, faktana en kylläkään huutelisi tuosta.

Pps myös subarussa saa öljyt pakenemaan kanteen kun esim pyörittää paskarinkiä, mutta peräänajossa ei niinkään.

Ja edelleen tuo väri ei kerro vieläkään yhtikäs mitään.
Jotenkin tuntuu että tämä keskustelu on käyty ennenkin.
Yli kymmenen vuotta ollut "punaiset" paskaglykolit mm omassa subarussa, eikä yksikään letku ole mennyt huonoksi saatikka hapertunut tms.
Ihan pariin asiakasutoonkin on niitä vuosien varrella laitettu ongelmitta.

Mutta sehän on tietty täyttä faktaa että punaiset glykolit rikkoo, ihan yhtälailla kun että esim Motul on parasta oilsia ikinä ja Mobilillä hajoaa kone välittömästi...

Ehkä sitten muualla vaan ollaan astetta tyhmempiä kun Pirkkalassa kerta ei moisia seikkoja olla ikinä huomattu. :wtf:

Mjoo, väri ei kerro mitään, mutta väitän että tämänkin foorumin käyttäjistä 98% hakee nesteensä perustarvikeputkista, jolloin väri on yhtä kuin luokitus.

Ja tuosta oman autosi kymmenestä vuodesta montako sataa tuhatta ja montako vuotta sillä on ajettu?

Eihän se silloin miksikään menekkään kun moottori on vain levällään.

Ja ihan vaan kymmeniin asiakasautoihin on tullut letkuja vaihdettua, kun on nimenomaan sanottu että nämä on aivan hyvät.
Arvaas onko asiakasta naurattanut kun saa satasien laskun, turhasta?

Ja arvioisin että Pirkkalassa on erittäin fiksua porukkaa, eihän siellä miljonäärejä muuten niin paljon asuisi, sen johdosta operoinkin Tampereella.

Mutta on sekin hieman erikoista, että kymmeniä autoja tulee kehä kolmosen sisäpuolelta tänne, ihan jopa perushuoltoihin ja korjauksiin, miksiköhän..

Avatar
Ant
Viestit: 70
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 18:20

Re: Japan motorssin moottorit

ViestiKirjoittaja Ant » 07 Kesä 2017, 08:44

Displaced kirjoitti:Ja edelleen tuo väri ei kerro vieläkään yhtikäs mitään.

Viittaat varmaan tähän:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Etyleeniglykoli "väritön, jähmeä neste"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Propyleeniglykoli "väritön, jähmeä neste"
GC8 MY00

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Japan motorssin moottorit

ViestiKirjoittaja Displaced » 07 Kesä 2017, 09:43

Ant kirjoitti:
Displaced kirjoitti:Ja edelleen tuo väri ei kerro vieläkään yhtikäs mitään.

Viittaat varmaan tähän:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Etyleeniglykoli "väritön, jähmeä neste"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Propyleeniglykoli "väritön, jähmeä neste"


En varsinaisesti, lähinnä että tuo nesteen väri ei enää korreloi suoranaisesti luokituksen kanssa.

Kaikki "punaiset" ei ole G12 tai G30 kamaa ja kaikki vihreät ei enää ole G11 kamaa jne vaan ne voivat olla väriltään mitä tahansa.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Japan motorssin moottorit

ViestiKirjoittaja Displaced » 07 Kesä 2017, 09:54

ST kirjoitti:Mjoo, väri ei kerro mitään, mutta väitän että tämänkin foorumin käyttäjistä 98% hakee nesteensä perustarvikeputkista, jolloin väri on yhtä kuin luokitus.


Jaa, milestäni kyllä ihan perus tarvikepuljusta saa esim Teboil glykolia joka ei mene tuon väri = luokitus säännön mukaan.

Ja tuosta oman autosi kymmenestä vuodesta montako sataa tuhatta ja montako vuotta sillä on ajettu?
Eihän se silloin miksikään menekkään kun moottori on vain levällään.

Parisataa tuhatta sillä on rullattu kymmenessä vuodessa ja on se ollut enemmän kuitenkin ajossa kun seisonut. :banana:
Ja edelleen ihan asiakasautoihinkin ollaan punaista glykolia laitettu ongelmitta kunhan luokitus on kunossa.

Mutta on sekin hieman erikoista, että kymmeniä autoja tulee kehä kolmosen sisäpuolelta tänne, ihan jopa perushuoltoihin ja korjauksiin, miksiköhän..


En tiedä, saattaahan se olla että täälläpäin on vähemmän ihmisiä jotka tekee niitä perushuoltoja, itsellä ei ainakaan aika riitä niitä tekemään, eikä mulla ole niin tarkat silmätkään että pystyn katsomalla diagnosoimaan täysin ehjiä ahtimia rikkinäisiksikään.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Ant
Viestit: 70
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 18:20

Re: Japan motorssin moottorit

ViestiKirjoittaja Ant » 07 Kesä 2017, 10:04

Displaced kirjoitti:
Ant kirjoitti:
Displaced kirjoitti:Ja edelleen tuo väri ei kerro vieläkään yhtikäs mitään.

Viittaat varmaan tähän:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Etyleeniglykoli "väritön, jähmeä neste"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Propyleeniglykoli "väritön, jähmeä neste"


En varsinaisesti, lähinnä että tuo nesteen väri ei enää korreloi suoranaisesti luokituksen kanssa.

Kaikki "punaiset" ei ole G12 tai G30 kamaa ja kaikki vihreät ei enää ole G11 kamaa jne vaan ne voivat olla väriltään mitä tahansa.

Selvä. Ei näytä korreloivan luokituksii, eikä ilmaise käytetyistä glykoleista. Väri on mitä valmistaja laittaa.
GC8 MY00

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Japan motorssin moottorit

ViestiKirjoittaja Displaced » 07 Kesä 2017, 10:20

Ant kirjoitti:Selvä. Ei näytä korreloivan luokituksii, eikä ilmaise käytetyistä glykoleista. Väri on mitä valmistaja laittaa.


Karkeasti näin kyllä, esim Subarun oma jäähdytinneste on muistaakseni Sinistä kamaa, ei Vihreää tai Punaista.

Turvallisilla vesillä ollaan väristä huolimatta kunhan on phosphate (non-amine) luokiteltua.
Voi siis ihan huoletta laittaa vaikka Motulin keltaista Subaruun.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

ST
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 21:35

Re: Japan motorssin moottorit

ViestiKirjoittaja ST » 07 Kesä 2017, 10:47

Displaced kirjoitti:
ST kirjoitti:Mjoo, väri ei kerro mitään, mutta väitän että tämänkin foorumin käyttäjistä 98% hakee nesteensä perustarvikeputkista, jolloin väri on yhtä kuin luokitus.


Jaa, milestäni kyllä ihan perus tarvikepuljusta saa esim Teboil glykolia joka ei mene tuon väri = luokitus säännön mukaan.

Ja tuosta oman autosi kymmenestä vuodesta montako sataa tuhatta ja montako vuotta sillä on ajettu?
Eihän se silloin miksikään menekkään kun moottori on vain levällään.

Parisataa tuhatta sillä on rullattu kymmenessä vuodessa ja on se ollut enemmän kuitenkin ajossa kun seisonut. :banana:
Ja edelleen ihan asiakasautoihinkin ollaan punaista glykolia laitettu ongelmitta kunhan luokitus on kunossa.

Mutta on sekin hieman erikoista, että kymmeniä autoja tulee kehä kolmosen sisäpuolelta tänne, ihan jopa perushuoltoihin ja korjauksiin, miksiköhän..


En tiedä, saattaahan se olla että täälläpäin on vähemmän ihmisiä jotka tekee niitä perushuoltoja, itsellä ei ainakaan aika riitä niitä tekemään, eikä mulla ole niin tarkat silmätkään että pystyn katsomalla diagnosoimaan täysin ehjiä ahtimia rikkinäisiksikään.

Niin, punainenhan voi olla G10,G11, G12 G30 jne, mutta vihreä on vain G10.

Kumpi on asiakkaalle helpompaa?


Ja harvoinpa niitä silmällä pelkästään katsotaan, se on mielenkiintoista ettei sitäkään suostuttu purkamaan vaikka kaikki kulut olisi maksettu..
Mutta parempi kuitenkin katsoa kuin vaihtaa vaikka kaikki pyöränlaakerit ja nostaa kädet pystyyn kun ei vikaa löydetä, vaikka selkeästi perä finaalissa..

ST
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 21:35

Re: Japan motorssin moottorit

ViestiKirjoittaja ST » 07 Kesä 2017, 11:32

Displaced kirjoitti:Karkeasti näin kyllä, esim Subarun oma jäähdytinneste on muistaakseni Sinistä kamaa, ei Vihreää tai Punaista.


Tehtaalla laitetaan uusiin sinistä, jälleenmyyjillä / aftermarkettina on tarjolla vain punaista.
Liitteet
jaahdytinneste subbe.jpg
jaahdytinneste subbe.jpg (223.8 KiB) Katsottu 13114 kertaa

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Syventävää keskustelua jäähdytysnesteistä

ViestiKirjoittaja Qulle » 07 Kesä 2017, 13:00

itse olen ajellut kaikilla subaruilla sillä perinteisellä vihreällä glykolilla... nyt tuo 200 on tossa pukeilla ja olen huuhdellut jäähdytysjärjestelmän ihan vesijohtovedellä. Autoon tulee mishimoton syyläri ja luonnollisesti uudet nesteet. Letkuina on osittain orkkisletkuja ja osittain silikoniletkuja.

Onko tässä kohtaa mitään järkeä koittaa jotain muuta jäähdytysnestettä? Voisin näin tehdä jos hyvä perustelu sille löytyy.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Japan motorssin moottorit

ViestiKirjoittaja Displaced » 07 Kesä 2017, 13:04

ST kirjoitti:Niin, punainenhan voi olla G10,G11, G12 G30 jne, mutta vihreä on vain G10.

Kumpi on asiakkaalle helpompaa?


Tämä nimenomaan onkin se pointti mitä hain takaa.
Onhan se ehkä helpomoaa sanoa että ei koskaan x väriä Subaruun, mutta ei se sitä todeksi tee. :thumbsup:

Mutta parempi kuitenkin katsoa kuin vaihtaa vaikka kaikki pyöränlaakerit ja nostaa kädet pystyyn kun ei vikaa löydetä, vaikka selkeästi perä finaalissa..


Tämän tarkoitus menee vähän itseltä ohi... ikinä en ole ensimmäistäkään pyöränlaakeria asiakkaan autoon vaihtanut tai peräremppaa asiakkaalle tehnyt...

Ja OT, mutta mulla ainakin on tuota Subaru OEM Super Coolantia ihan sinisenäkin.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Japan motorssin moottorit

ViestiKirjoittaja Shakal » 07 Kesä 2017, 21:50

Displaced kirjoitti:Ja OT, mutta mulla ainakin on tuota Subaru OEM Super Coolantia ihan sinisenäkin.


Varmaan, koska olette kaataneet sitä mm minun autooni. (olettaisin koska siniset glygolit siellä nykyään on)
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: Syventävää keskustelua jäähdytysnesteistä

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 08 Kesä 2017, 06:42

Mitkäs ne subarun nesteen suositukset oikeen on?


Mitäs haittaa siitä on jos on jotain muuta?

Avatar
STi06
Viestit: 182
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:53
Paikkakunta: Vantaa, Finland

Re: Syventävää keskustelua jäähdytysnesteistä

ViestiKirjoittaja STi06 » 08 Kesä 2017, 11:36

Alumiinia niin paljon että ei mitä tahansa voi laittaa...

"non-silicate, non-phosphate and non-amine"
Forester XT 2.5 turbo 2006 -kutiteltu käyttis
Legacy 3.0 H6 AT stw 2007 -Käyttis
Impreza GT 25stars edit. 1999 -EX
Impreza WRX STi 2006 -EX
Impreza 2.0 gl stw 1998 -Avokin EX

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Syventävää keskustelua jäähdytysnesteistä

ViestiKirjoittaja Kennedy » 10 Kesä 2017, 03:12

Mulla on Foren kone rakennettu SubTechilla. Firma jonka kaverit vissiin vielä vähän pitempäänkin on tehnyt noita. (10v näyttä OY:kin ollut olemassa)
Autossa oli punaiset nesteet käytössä. Itse myös lisännyt G12 punaista lisää.
Ainakaan tässä 2v aikana ei ole mitään letku ongelmia ollut.


Eikös se ole tärkeämpää katsoa, että luokitukset on oikeat eikä sekoita keskenään eri aineita.
Forester S Turbo '99 - RIP

nall3
Viestit: 69
Liittynyt: 13 Helmi 2016, 07:15

Re: Syventävää keskustelua jäähdytysnesteistä

ViestiKirjoittaja nall3 » 10 Kesä 2017, 06:09

Maatalous glygooli"vihreä" kun sekottuu punaseen/pinkkiin tekee mukavaa hyytelöä pakkasilla.
Ei oikein pakkasen kestot sekotettuna toimi niinkun luvataan.
Tohon letkujen kestävyyteen en oikein osaa sanoa mitään mutta onko tämä samaa spekulaatiota kun tuli E10 bensa ja ihmisten autoista alkoi samantien letkut sulamaan ja autot hyytymään teiden poskiin?

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Syventävää keskustelua jäähdytysnesteistä

ViestiKirjoittaja 3AHG » 10 Kesä 2017, 22:29

Kun tässä keväällä vaihdoin nesteet foresteriin, oli motonetin motox longlife ainoa purkki jonka kyljestä löytyi nämä maagiset sanat;
"non-silicate, non-phosphate and non-amine". Ja tuo nestehän on purppuraa... myöhemmin taisin löytää teboilin omasta purkista saman tekstin joka on taas vihreää.
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa