Sivu 1/5

Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 04 Maalis 2015, 18:31
Kirjoittaja huva
On ruvennu vähän kiinnostamaan nuo twini legat ja ois kiva tietää hyvät ja huonot puolet.. Miten kestää, yleiset ongelmat, kehtaako ajella radalla, impun ja legan yhteensopiva osia, viritys, yms.yms yleistä faktaa... Tietää sitten mihin sitä saattaa ryhtyä..

Kiinnostus legacyyn johtuu periaatteessa kahdesta asiasta: isompi kuin gc8 ja mechanixin projekti lanka.. :D

Budjetti ei myöskään riitä tohon uudempi koppaseen sinkkuturboon.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 03:26
Kirjoittaja Madwiller
Vakiona ihan perus pirteä, yhteensopivuuden osalta imppuun niin mikäänhän ei mene tietenkään "bolt on" koska toinen on twin turbo, mutta moottori samaa ej20 sukua, wikipedia kertoo aika hyvin lisää. Perus kone itsessäön ihan yhtä "kestävä" kuin gc8 stissä (hieman korkeammat puristukset) Primary turbot lyhyt ikäisiä koska pyörii koko ajan koko kun on luokkaa "lapsen nyrkki". Ja viritys asiasta.. No single turboksi kun laittaa niin ihan jees,mutta itse tein aika ison läjän muutoksia,enkä silti ollut tyytyväinen (verraten nykyiseen type ra sti) on se vaan niin laivamainen. Mukavampi toki cruisailla. Ja liikkui ihan jees kun sai singletyksen tehtyä (n400hp renkailta)

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 06 Maalis 2015, 00:16
Kirjoittaja mechanix
On niitä vajaa 200tkm ajettuja hyväkuntoisia primaryjakin. Itellä oli reilu satku ajettu ja secondary oli loppu mutta primary hyvässä kunnossa. Periaatteessa impun kanssa menee kaikki muut ristiin paitsi nuo twinin osat, eli pakosarja, turbot, imuputki ja sytkä. Välijäähy on sama, imusarjassa pieniä eroja lähinnä (ali)painelähdöt erona. Muuten peruskone sama, vain nuo puristukset hiukan korkeemmat, luultavasti siitä suurin osa tehty kannentiivisteellä. Niin ja vasemmassa kannessa öljy/vesiliitännät joiden paikat löytyy kyllä normikansistakin.

Huonoja puolia ei ole ehkä kuin tuo VOD tuossa twinisysteemissä ja vakiossa jos kevyellä kaasulla esim. pienillä vaihteilla liikkeelle lähtiessä kierrättää sinne 4000rpm päälle niin hetken menee ilman ahtoja kun jää johonkin ihme preparatory-tilaan jolloin jää ilmeisesti secondaryn pakokaasuläppä levälleen hetkeksi. Itse olen tuossa diy ecussa kiertänyt tuon sillä että pitää olla riittävästi kaasua ennenkuin lähtee edes miettimään toisen ahtimen mukaan ottamista, jolloin tyyliin 80% kaasulla pystyy vetämään yhdellä turbolla yli kilon ahdoilla rajoittajalle, esim. talvella kikkaillessa ;) Ja voihan tuohon vaikka pistää jonkun kytkimen millä saa pidettyä sinkkutilassa, kyllä se yhdellä td04:lläkin jääradalla hyvin luistelee ;)

Rata-ajoa en tuolla ole vielä pahemmin twininä suorittanut, mutta sopivilla ahtimien säädöillä varmasti ihan soiva peli :) Omaan pitäisi tuon orkkiksen käsittämättömän kokoisen secondaryn pakokaasuläpän kellon tilalle pistää joku pikkuruinen peruskello ja vaihtaa sen painesolenoidiin ulospuhalluksen tilalle alipaineletku säiliöltä/imusarjalta kun tuossa on varmaan pari litraa tilavuutta joka osaltaan aiheuttaa sen läpän liikkeen hitauden ja tietyssä tilanteessa ahtamattomuuden. Kun sen kiinnimeno on toteutettu pelkällä jousivoimalla niin ei tuo kovin ripeä liikkeissään ole. Onhan noilla vakioilla porukka ajellut radalla.

Katsotaan millaiseksi muuttuu ajettavuus kun saan tuon nopeamman ohjauksen vaihdettua ja samalla kaikki puslat keulaan.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 06 Maalis 2015, 14:19
Kirjoittaja ST
Itsellä ollut -99 malli +40tkm, kohta mittarissa 200tkm, ja ainoa VIKA matkan aikana ollut nakutusanturi.

Kuluvia osia toki mennyt, mutta hyvin kohtuullisesti verrattuna mm evoon yms.

Yllättävän hyvin toiminut, ilmeisesti japseissa ollut hyvällä pidolla, ja suomessa olon aikana saanut kenkää ja paljon, mutta myös huollettu sen edestä.

Eli hyvin on kovaakin käyttöä kestänyt, ja suurin osa alustasta, moottorista, voimansiirrosta yms on alkuperäistä.

Ja kulutus on hyvin kohtuullinen.

Vaikka moni moittii twiniä, niin itse tykkään, silloin kun se toimii.
Toimimattomuuteen on moniakin syitä, alipaineletkut, venttiilit, painekellot yms.

Karkeasti jos haluat MELKEIN yhtä nopean auton kadulle kuin Imppu/Evo, kuitenkin mukavuuslaitteilla varustettuna ja niin että moottoritiellä pystyt puhumaan toiselle NORMAALILLA äänellä niin tämä on helppo valinta.

Ja osiakin löytyy suhteellisen hyvin, vaikka ei kaikki ns Imppu-osat käykkään.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 06 Maalis 2015, 17:52
Kirjoittaja huva
Vieläkö siihen twini systeemiin myydään sitä jotain seqventian ihme palikkaa millä se ahtimien välinen viive poistuu ja molemmat ahtimet on samaan aikaan pelissä? Ja uskaltaako sellasta edes laittaa, meneekö moottorinohjaus säätämättömä liikaa sekaisin siitä?

Voimansiirtopuolella taitaa käydä samat lukot mitkä on jo joissain impuissa vakiona?

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 06 Maalis 2015, 18:07
Kirjoittaja JayL
huva kirjoitti:Vieläkö siihen twini systeemiin myydään sitä jotain seqventian ihme palikkaa millä se ahtimien välinen viive poistuu ja molemmat ahtimet on samaan aikaan pelissä? Ja uskaltaako sellasta edes laittaa, meneekö moottorinohjaus säätämättömä liikaa sekaisin siitä?


Zerosports sequential controller, käytettynä saattaa löytyä. Osalla on ilmeisesti ihan hyviä kokemuksia, mutta tiedän useammankin tapauksen, jossa controller on poistettu ja auto palautettu vakioksi. Ei ilmeisesti täyttänyt odotuksia tai oli jotain häikkää.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 06 Maalis 2015, 18:13
Kirjoittaja JayL
ST kirjoitti:Itsellä ollut -99 malli +40tkm, kohta mittarissa 200tkm, ja ainoa VIKA matkan aikana ollut nakutusanturi.

Kuluvia osia toki mennyt, mutta hyvin kohtuullisesti verrattuna mm evoon yms.

Yllättävän hyvin toiminut, ilmeisesti japseissa ollut hyvällä pidolla, ja suomessa olon aikana saanut kenkää ja paljon, mutta myös huollettu sen edestä.

Eli hyvin on kovaakin käyttöä kestänyt, ja suurin osa alustasta, moottorista, voimansiirrosta yms on alkuperäistä.

Ja kulutus on hyvin kohtuullinen.

Vaikka moni moittii twiniä, niin itse tykkään, silloin kun se toimii.
Toimimattomuuteen on moniakin syitä, alipaineletkut, venttiilit, painekellot yms.

Karkeasti jos haluat MELKEIN yhtä nopean auton kadulle kuin Imppu/Evo, kuitenkin mukavuuslaitteilla varustettuna ja niin että moottoritiellä pystyt puhumaan toiselle NORMAALILLA äänellä niin tämä on helppo valinta.

Ja osiakin löytyy suhteellisen hyvin, vaikka ei kaikki ns Imppu-osat käykkään.


Komppaan yllä mainittua täysin. Kohta 70 tkm ajettu Suomessa, reilu 150 tkm kokonaisuudessaan. Ei juuri ongelmia, pelkästään kuluvia osia vaihdettu. Vakiota ja alkuperäistä ovat yhä kytkin, molemmat ahtimet jne jne - käytännössä koko auto takavaimenninta lukuun ottamatta.

Osia löytyy, mutta virittäminen on hieman haastavampaa lähinnä moottorinohjauksen takia. Onneksi mechanix korjannee tilanteen :thumbsup:

Radallakin näillä voi ajaa, vaikka twininä Alastaro oli mulle todella vaikea. Sopivaa vaihdetta ei meinannut löytyä. Ahvenistolla sen sijaan viihdyin oikein hyvin. :driving:

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 06 Maalis 2015, 20:43
Kirjoittaja ST
..itseasiassa, näin kun tarkemmin muistelee niin kytkin oli juuri vaihdettu ennenkuin mulle tuli, eli alle 150tkm.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 07 Maalis 2015, 07:33
Kirjoittaja -teme-
KK-laakerit näissä on yhtä herkät kun saman vuosikerran impuissa. :lol:

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 07 Maalis 2015, 14:28
Kirjoittaja Madwiller
Itsellä oli n.170tkm mittarissa,kun rakensin uuden koneen ja singletin. Alkup.koneesta oli KOLMEN sylinterin kk-laakerit aivan lopussa,kun uusi omistaja sen avasi. Ja itse ajoin ehkä max15tkm / 2xöljyn vaihdot. Eli en ainakaan itse ostaisi ihan sikaa säkissä, uusilla laakereilla varmasti ihan luotettavia. Tämä pätee kaikkiin "wanhempiin" eli alle 2001 valmistettuihin turbo saparoihin.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 07 Maalis 2015, 15:01
Kirjoittaja Pelekonen
Mulla aukastiin kone vuotavan kannentiivisteen takia muistaakseni noin 180000 kohdalla. Vesipumppu meni ja kone keitti. Alkuperäsissä laakereissa ei ollu kuulemma mainittavaa kulumaa. ACL laakereilla, arpeilla ja paksulla tiivisteellä kasaan. Tottakai kannet höylättiin ja männät puhistettiin huolella ja uus vesipumppu ym hilpettä. Nii ja turbot oli kunnossa.
Käytin tätä syksyllä säädätyksellä koska tein 3" turboback putken. Vetää kyllä nyt ihan erilailla ja kuulemma ois vakio ohjelmalla tullut ongelmia pitemmässä käytössä. Ongelmana on enää vuotava bypass.. Mukava auto kikkailla ja ainaki tämä minun sportshift tuntuu takapainotteiselta ku kaasulla saa perän alta suoralla. Varmaan myös voi sanoa mitä uudempi, sen parempi.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 07 Maalis 2015, 17:17
Kirjoittaja SixStars
Täällä mennään kanssa n. 167tkm ajetulla 'korkkaamattomalla' setupilla, eli kaikki originaalia paitti syyläri ja putkisto downpipejen jälkeen :shock:

Ja rata-auto tämmönen tonnikeiju ei oikein ole - ainakaan vakioalustalla.. tai '07 paistetuilla loppuunajetuilla Bridgestoneilla :lolno:
..terveisin Ahveniston hevosenkengän kaiteeseen puumerkkinsä jättänyt :dontknow:

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 11 Maalis 2015, 10:42
Kirjoittaja Pelekonen
Tuosta alustasta.. Onko vakio bilsteinit huollettavia? Minkälaisia/merkkisiä ootta käyttäny? Itellä on varmaan ajankohtaista alustapäivitys lähiaikoina. Vakio alustasta oon tykänny. On justiin hyvä näille routateille, joten ei mikään rata alusta haussa ole. Säädetävyys tietenkin plussaa mutteipakollinen.
Antakaahan mielipiteitä ja omia kokemuksia.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 11 Maalis 2015, 22:01
Kirjoittaja JayL
Muistaakseni Briteissä vakio-bilsteineja on kunnostettu, mutta hinta taisi olla aika kova (tyyliin lähes samaan rahaan saa coilit) ja aikaa maahantuojan kautta hoidettuna meni useita viikkoja. Tykkään itsekin vakioalustasta enkä haluaisi siitä luopua, mutta jossain vaiheessa se pettää. Sen jälkeen taidan kallistua BC:n coileihin miedoilla jousilla.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 22 Maalis 2015, 11:45
Kirjoittaja Pelekonen
Nyt näyttää siltä että alusta pitää saaha vauhilla. Etuiskarin yläpään laakeri tulee kohta läpi. Mistä ja minkälaisen alustan tuohon saisi nopeasti. Olis reilun viikon päästä lähettävä reissuun tuolla. Ite teen niin pitkää päivää egtei kovin ehi ettimään. Kitos jo etukäteen.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 22 Maalis 2015, 11:54
Kirjoittaja -teme-
Minulla olis alkuperänen bilsteinin alusta jäänyt entisestä legacystä jos kiinnostaa.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 23 Maalis 2015, 08:17
Kirjoittaja Jaspa90
Pelekonen kirjoitti:Mulla aukastiin kone vuotavan kannentiivisteen takia muistaakseni noin 180000 kohdalla. Vesipumppu meni ja kone keitti. Alkuperäsissä laakereissa ei ollu kuulemma mainittavaa kulumaa. ACL laakereilla, arpeilla ja paksulla tiivisteellä kasaan. Tottakai kannet höylättiin ja männät puhistettiin huolella ja uus vesipumppu ym hilpettä. Nii ja turbot oli kunnossa.
Käytin tätä syksyllä säädätyksellä koska tein 3" turboback putken. Vetää kyllä nyt ihan erilailla ja kuulemma ois vakio ohjelmalla tullut ongelmia pitemmässä käytössä. Ongelmana on enää vuotava bypass.. Mukava auto kikkailla ja ainaki tämä minun sportshift tuntuu takapainotteiselta ku kaasulla saa perän alta suoralla. Varmaan myös voi sanoa mitä uudempi, sen parempi.


Mitä vuosimallia autosi on? Ja missä käytit säädettävänä? Aiemmin täällä foofumilla ollut puhetta, ettei vakio ecu:n säätäminen onnistu ainakaan rev a:ssa ja b:ssä?

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 23 Maalis 2015, 08:35
Kirjoittaja SixStars
Näkyis allekirjoituksessa lukevan rev.D, eli juuri se ainoa jota voi säätää ( ilman että auto pitää roudata Ruotsiin tai Britteihin tms.. )

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 19 Huhti 2015, 22:50
Kirjoittaja SakariPesonen
Moikka,

Kuinkas paljon muilla nämä twinit ahtavat vakiona? Netistä löytyy hieman vaihtelevaa tietoa ja jotenkin tuntuu tuo oma -99 B4 vähän hengettömältä, tai ainakaan penkkiin asti ei ihan välity 280hp tunnelmaa.. :roll: Ykkösellä ja kakkosella primary ahtaa noin 0.5-0.6bar ja secondaryn kanssa noin 0.7bar. Muilla vaihteilla en ole pahemmin kerennyt vedättämään loppuun asti. Jotenkin olen ollut siinä uskossa, että maksimiahtojen pitäisi huidella hieman baarin paremmalla puolella? Ahdot myös laskevat todella rajusti siirtymätilassa. Thjäkäynnillä mittari näyttää vakaata -0.5bar lukemaa.

Subaru-harrastukseni alkoi tämän auton myötä ja en ole muidenkaan vastaavien kyydissä koskaan istunut. Hommasin auton moottorivikaisena ja moottori irti autosta ja reilun puolen vuoden ajan opettelin laitoksen sielunelämää ennen kuin pääsi ensimmäisen kerran kääntämään avaimesta. Vaihtoon meni kampura, laakerit, yksi kiertokanki ja männänrenkaat. Sylinterit olivat vielä ihan kohtuullisessa kunnossa ja ne hoonattiin samalla kun kannet suoristettiin. Vaikka halvin vaihtoehto saattaakiin tulla jossain vaiheessa kalleimmaksi, pidin koneen täysin vakiona uudelleenrakennuksen aikana. :angel: Auto on tuotu Suomeen noin viisi vuotta sitten laakerivikaisena, eikä ole vielä koskaan rekisteröty täällä liikenteeseen. Aloitin verotusprosessin pari viikkoa sitten ja kun väliaikaisilla kilvillä pääsi ensimmäisen kerran liikenteeseen, moottorista tulikin vajaa litra öljyä ulos. Noh, nyt kone on parin viikon aikana nostettu kaksi kertaa ulos autosta ja taisin vihdoin oppia, miten kampiakselin öljystefa oikeasti kuuluu asentaa... Enää ei tiputa öljyä. Moottorilla on nyt ajettu noin 400km ja sisäänajon mineraaliöljytkin vaihdettu jo Castrol Edgeen. Ei savuta tai käyttäydy muutenkaan kummallisesti, ahtoja lukuunottamatta.

Toinen asia joka autossa myös hieman askarruttaa on satunnainen puolelta toiselle vetely. Vehje tuntuu puoltaavan satunnaisesti jompaan kumpaan suuntaan ja ratissa tuntuu tärinää vaihtelevasti. Toisinaan menee täysin suoraan ja ei täristä oleenkaan, toisinaan vetää sivuun sen verran, että rattia saa pitää ihan selvästi käännettynä. Tärinä myös hieman kummallista, sillä ajoittain ratti vipottaa niin, että pahaa tekee ja toisinaan taas saa ajaa moottoritielläkin niin, että ei tunnu pienintäkään häikkää. Renkaat autossa näyttävät kuvion puolesta hyviltä, mutta ovat auttamattoman vanhat ja kuivuneet. Ovat samat, jotka olivat autossa Japanista lähtiessä kiinni ja auto on seissyt niiden päällä paikoillaan useita vuosia. Voisiko kuvailemani oirehdinta johtua ihan vaan renkaista, aurauskulmista tai jarrujen satunnaisesta jummittamisesta, vai pitäisikö huolestua enemmän? Vaihteistoon on vaihdettu uudet Red Linet, perään en ole vielä kerennyt.

Kiitos jo etukäteen neuvoista.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 20 Huhti 2015, 10:00
Kirjoittaja JayL
Muistaakseni vakioahdot ovat korjaamo-oppaan mukaan 0,7 ja 0,9. Ykkösellä ja kakkosella ahtoja on rajoitettu ainakin jonkun tiedon mukaan. Tiedä sitten pitääkö se paikkansa.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 20 Huhti 2015, 10:10
Kirjoittaja SixStars
Mulla noi ahdot on siellä ehkä 0,9-1,0 bar huitteilla enimmäkseen ( tosin putkistokin on alkuperäistä 'avarampi' nykyään, vaikuttaako mihinkään, en tiiä, mutta virtaa varmasti vapaammin :? ), eli kyl noi silti vähän alakanttiin tuntus olevan.. liekö ecu jo oppinut vielä 'tavoille' jos ei paljon oo edes vielä ajettu isomman 'resetin' jälkeen ( = koneremontti, iso ecureset :lol: ) - luulis kyl 400km riittävän jos akku koko ajan kiinni ollut ( eli ei ecu nollautunut tona aikana :dontknow: )
... ja se 280hp tunnehan on vasta siellä lähempänä punarajaa :P Varsinainen vetohan alkaa siellä +4000 rpm ylöspäin kun se toinenkin ropelli on saanu juonesta kiinni..
Välillä mullakin (epä)sopivassa vaihteenvaihtumis / nopeus / kaasupolkimen asento - tilanteessa jää hetkeksi 'booamaan' 0 bariin just siellä twinimoodiin menoalueella ( 3500rpm -> ), ja sit se joku läppä levähtää auki ja alkaa kulku :driving: ( mechanix osaa ehkä paremmin selittää ton syyt ja oikeat termit, mutta tietynlainen ominaisuus lie.. )

Vanhat renkaat voi kyllä tehdä ihme juttujakin, toki myös alustan puslatkin tohon suuntavakavuuteen.. Kyllä mun auto myös menee ihan uusillakin Michelineillä tien laidasta toiseen jos ei ratista kiinni pidä - riippuu minnepäin tie on kallellaan tai millä puolilla uria ajaa.. en tuosta ite ole huolestunut, sitten jos vetäis aina vaikka oikealle riippumatta missä kohtaa tietä ajaa ni vois alkaa tutkia jotain..

Ehkäpä vähän tuoreempaa kumia ensin alle ja sitten muihin diagnooseihin tarpeen vaatiessa ..

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 20 Huhti 2015, 10:46
Kirjoittaja jubo
SakariPesonen kirjoitti:ja ratissa tuntuu tärinää vaihtelevasti. Toisinaan menee täysin suoraan ja ei täristä oleenkaan, toisinaan vetää sivuun sen verran, että rattia saa pitää ihan selvästi käännettynä. Tärinä myös hieman kummallista, sillä ajoittain ratti vipottaa niin, että pahaa tekee ja toisinaan taas saa ajaa moottoritielläkin niin, että ei tunnu pienintäkään häikkää. Renkaat autossa näyttävät kuvion puolesta hyviltä, mutta ovat auttamattoman vanhat ja kuivuneet. Ovat samat, jotka olivat autossa Japanista lähtiessä kiinni ja auto on seissyt niiden päällä paikoillaan useita vuosia. Voisiko kuvailemani oirehdinta johtua ihan vaan renkaista, aurauskulmista tai jarrujen satunnaisesta jummittamisesta, vai pitäisikö huolestua enemmän? Vaihteistoon on vaihdettu uudet Red Linet, perään en ole vielä kerennyt.


Tärinä voi hyvinkin johtua jarruista. Itsellä etujarrut pääsi laahaamaan ja sitä myöten kuumenemaan melko pahastikkin, joka luultavasti aiheutti levyn kieroutumisen. Ja kun levy on kiero ja jarru laahaa/jumittaa niin alkaa tärinä. Itsellä täristi n. 100km/h vauhdissa.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 20 Huhti 2015, 18:19
Kirjoittaja Pelekonen
Kannattaa ihan ekana tarkistaa alipaineletkujen kuristimet. Googlella löytyy mistä etsiä niitä. Jollaki varmasti on antaa hyviä linkkejä ko. aiheesta. Mulla oli ennen säätöä 0.9/1.0 nyt on rajattu 1.2 kiloon.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 20 Huhti 2015, 23:24
Kirjoittaja SakariPesonen
Kiitoksia vinkeistä, täytyy tarkistaa nuo kuristimet ja alipaineletkut ylipäänsä. Kasatessa katsoin pintapuolisesti, että kuristimet olisivat paikoillaan, mutta täytyy tarkistaa, etteivät ole menneet keskenään sekaisin tai tukkoon. Solenoidit voisi myös käydä läpi ja puhdistaa. Ahtosolenoidin toimintaakaan en ole vielä testannut. Hukkaportin painekello voisi myös olla yksi oireilun syy ja täytynee tarkistaa sisällä olevan jousen kunto ja työntötangon pituus.

Tuli myös huomattua, kuinka iso merkitys peräöljyillä voikaan olla... Voimansiirto hiljeni kummasti, kun sai uudet mehut sisään. Aikaisemmin vaihdelaatikon kautta kantautui sellaista vaimeaa rohinaa, joka vaimeni kun otti vaihdekepistä kiinni. Nyt ääni on poissa ja suuntavakaus tuntuu hämmentävän paljon normaalimmalta. Herkistelin etujarrut ja tärinäkin tuntuu poistuneen. Nyt ajaessa tuntuu enää lähinnä siltä, että alla tosiaan aivan surkeat renkaat. Auto ei enää kummemmin vetele, vaan tuntuu vain olevat herkkä urille ja tien kaltevuudelle.

Katsotaan mitä mieltä leimamies on ylihuomenna :roll:

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 24 Huhti 2015, 13:54
Kirjoittaja ST
Vanhalta foorumilta muistelisin joskus lukeneeni että jostain impusta kävisi 2-mäntäiset takasatulat noiden alkuperäisten 1-mäntäisten tilalle, mutta enpä sitä lankaa löytänyt enään sattuneista syistä..

Kohteena siis BE-korinen.

Jos vaikka alottaisi käytännön pakosta jarrupäivityksen takapäästä..

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 24 Huhti 2015, 14:07
Kirjoittaja SixStars
ST kirjoitti:Vanhalta foorumilta muistelisin joskus lukeneeni että jostain impusta kävisi 2-mäntäiset takasatulat noiden alkuperäisten 1-mäntäisten tilalle, mutta enpä sitä lankaa löytänyt enään sattuneista syistä..

JayL :hän teki jonninmoista jarruhommelia omaansa.. BH kori tosin ( farkku ) mutta ei lie eroa tuossa kohtaa sedaniin :roll:

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 24 Huhti 2015, 14:14
Kirjoittaja JayL
2-männät menevät taakse, mutta vaativat sovitteen (KartBoy järkyttävään hintaan + joku brittipaja taisi myös tehdä, olisikohan ollut asperformance?). Sovitteen kera täysin bolt-on!

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 24 Huhti 2015, 14:17
Kirjoittaja ST
JayL kirjoitti:2-männät menevät taakse, mutta vaativat sovitteen (KartBoy järkyttävään hintaan + joku brittipaja taisi myös tehdä, olisikohan ollut asperformance?). Sovitteen kera täysin bolt-on!

GC8, uudempi, WRX vai STi.?

Ja meniväthän nuo siis alkuperäiselle levylle?

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 24 Huhti 2015, 14:26
Kirjoittaja JayL
2001-2007 WRX, BE/BH5:n vakiolevy käy. Toki pala osuu levyllä hieman eri kohtaan, joten vaihdoin levyt samalla uusiin.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 24 Huhti 2015, 15:17
Kirjoittaja ST
JayL kirjoitti:2001-2007 WRX, BE/BH5:n vakiolevy käy. Toki pala osuu levyllä hieman eri kohtaan, joten vaihdoin levyt samalla uusiin.

Ok, kiitoksia infosta, pitääpä alkaa metsästämään hiluja..

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 08 Touko 2015, 12:48
Kirjoittaja SixStars
Hei, twiniukot ja -akat - ootteko gen III ( RSK, GT-B ) jakopäärempoissa vaihdelleet vesipumppua..

Vähän ristiriitasta tietoa ICP:llä ja Suomen eniten konetta poisnostaneella ( :lol: ) taholla että mikä pumppu siellä luuraa..

Mulla siis GT-B '00, johon tämän pumpun pitäisi Suomen toimiston mukaan mennä http://importcarparts.co.uk/parts-info? ... earchPart= , mutta siellä 'please notetetaan' automaattien osalta tohon http://importcarparts.co.uk/parts-info.asp?id=1749 :crazy: :? :wtf:

Pitänee tunkea päätä syvemmälle konehuoneeseen jos ei joku vahvista jompaakumpaa käyttäneensä ( vai tarviiko tota ees vaihtaa kun vasta 168tkm on mittarissa - eihän tää mikään vaggi oo :biggrin: )

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 08 Touko 2015, 13:01
Kirjoittaja JayL
Mä vaihdatin vesipumpun, kun auto tuli Suomeen. Osat tulivat JuPen välityksellä ICP:ltä, mutta en mä enää muista, mikä pumppu se oli. :?

Eli musta on taas tosi paljon apua :lolno:

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 08 Touko 2015, 13:09
Kirjoittaja SixStars
Milloins toi tuli Suomeen / olikos sulla kanssa automaatti ?

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 08 Touko 2015, 13:24
Kirjoittaja mechanix
STT peseekin nyt sitten kätensä tästä jutusta :mrgreen: Tuossa kun kuvia selailin niin näyttää tosiaan siltä, että tuossa kyseisessä konemallissa ei olisi sitä öljyjäähyä/lämmitintä suodattimen jalassa... :oops: Tuosta pakosarjan väliputken päällä kulkevasta vesiputkesta sen tunnistaa jos on. Näillä tietoa tuossa automaatin ej206 sitä ei ole.


Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 08 Touko 2015, 13:30
Kirjoittaja SixStars
mechanix kirjoitti:STT peseekin nyt sitten kätensä tästä jutusta :mrgreen:

Hieno tunnustus ja esimerkkikuva :thumbsup: Tältä pohjalta saattais jo tehdä tälläi varovaisempikin persaukinen johtopäätöksiä mitä tilata :geek:

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 08 Touko 2015, 13:37
Kirjoittaja JayL
SixStars kirjoitti:Milloins toi tuli Suomeen / olikos sulla kanssa automaatti ?

2011 toukokuun lopussa tuli Suomeen, mutta jakopää taisikin vaihtua vasta 2012. Manuaali toi mun on.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 08 Touko 2015, 13:40
Kirjoittaja SixStars
Jees, eli tuosahan se just selviskin jo, että tässä(kin) kohtaa noi vaihteistoerot vaikuttaa yllättäviinkiin osiin .. eli jos JuPelta olis saanu ongittua sen sun autoon tilatun osan numeron, ni olis mennynnä widuiX kuitenkin :thumbup:

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 22 Touko 2015, 12:37
Kirjoittaja Pelekonen
Paljonko vakio alustalla vakiovanteet yläreunasta kaareen?
Bc racing alustalla nostin niin ylös ku uskalsi (takaiskarin kierrettä jäi 30mm sisälle) mutta onkohan edes vakio korkeudessa.
Edessä 115mm takana 105mm

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 22 Touko 2015, 18:16
Kirjoittaja SixStars
Mä voisin koittaa muistaa mittailla illalla kun on ihan perusvehje vakioaluilla...

edit: mjoop.. eipä taida meijän pihassa olla tarpeeks tasasta mittailla ku mitat oli 10,5cm ja 13cm väliltä ristiinrastiin :roll:

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 23 Touko 2015, 02:10
Kirjoittaja mechanix
Mulla ei bc alustalla muuttunu korkeus omasta mielestä mihinkään, tosin voi olla että tuossa oli jo joku madallussarja olevinaan kun sen ostin. Bilsteinin tolpat ja keltaiset jouset kyllä oli, taitaa otteessa olla korotkin rk. katsastuksen jäljiltä ku muistais joskus kattoo :crazy:

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 28 Touko 2015, 20:15
Kirjoittaja ST
Mistä vuosimallista lähtien nokkapelti muuttuu alumiiniseksi BE/BH-korimallissa?

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 28 Touko 2015, 20:43
Kirjoittaja SixStars
Mulla on ainakin. Eli rev C viimeistään.. sigussa tarkka auton koodi..

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 28 Touko 2015, 21:48
Kirjoittaja JayL
Olikohan niin, että BH:ssa on aina alupelti ja BE:ssä vasta revC (eli 2000->)? Joskus miitissä vertailtiin peltejä ja mun revB BH:ssa oli selvästi kevyempi pelti kuin revB BE:ssä. Toki onhan noi voinut jo vuosien varrella vaihtua. :dontknow:

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 14 Heinä 2015, 14:43
Kirjoittaja Nessu
Moikka!
Tuolla jarru/alusta topicissa jo asiaa kyselin, mutta tarpeeseen tullutta vastausta en saanut. Joten olisikohan tällä puolella tietoa, mitä jarrupalat 2000 vm b4 legacyyn eteen sopivat? Ongelmana on siis, että jarrut vinkuvat ajaessa (etenkin vasemmalle kääntäessä). Otin eilen jarrut auki ja mitään kongreettista vikaa en löytänyt. Paloja oli vielä hyvin jäljellä ja levy ok kunnossa. Eivätkä olleet jumissa. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja jos on niin mistä johtunut?
Kitinää sain vähän pois kun avasin ja puhdistin kaikki pinnat ja raapasin santapaperilla palojen pinnat. Mutta silti vinkuu.
Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 14 Heinä 2015, 15:04
Kirjoittaja SixStars
Ihan tommosia mulla on ollut kaks viimestä settiä.. ei ne kummemmin vinkuneet oo.. levytkin ihan peruslaikat..
http://importcarparts.co.uk/parts-info? ... earchPart=

( Motonetin 'peruspalat' 22-1597 pitäis kanssa sopia ymmärtääkseni kuvan perusteella.. se toinen kovin samanolonen näyttäis olevan hieman eri muotoinen itse palan kulutuspinnan reunoista - siinä tekee 'mutkan' kun tässä mitä epäilen se on tasainen viisto reuna niinku 'levyn puolelta' katsottuna :dontknow: )

Re: RE: Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 14 Heinä 2015, 20:47
Kirjoittaja mechanix
JayL kirjoitti:Olikohan niin, että BH:ssa on aina alupelti ja BE:ssä vasta revC (eli 2000->)? Joskus miitissä vertailtiin peltejä ja mun revB BH:ssa oli selvästi kevyempi pelti kuin revB BE:ssä. Toki onhan noi voinut jo vuosien varrella vaihtua. :dontknow:

Mulla on revB ja alupelti.

Re: RE: Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 14 Heinä 2015, 20:53
Kirjoittaja JayL
mechanix kirjoitti:
JayL kirjoitti:Olikohan niin, että BH:ssa on aina alupelti ja BE:ssä vasta revC (eli 2000->)? Joskus miitissä vertailtiin peltejä ja mun revB BH:ssa oli selvästi kevyempi pelti kuin revB BE:ssä. Toki onhan noi voinut jo vuosien varrella vaihtua. :dontknow:

Mulla on revB ja alupelti.

Mut sulla on blitzeni, ei sitä lasketa lama-BE:ksi :mrgreen:

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 17 Heinä 2015, 11:01
Kirjoittaja Pelekonen
Paljonko on imusarjan bensalinjoissa olevien letkujen sisähalkaisija?

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 01 Loka 2015, 19:18
Kirjoittaja Rigel
Melkoisen julma kolahdus alkanut kuulua vasemmasta etu bilsteinistä tuossa omassa vm. 2001 GT-B legussa joten alusta alkaa olla vaihtoa vailla.

Onkos tuohon olemassa yhtään TÜV lapullista alustaa? Hirmusesti oon yrittäny googletella kaikenlaista, mutta vaihtoehdot on melkeinpä vain BC Racingin ja D2:n tekeleen välissä ja noissahan niitä lappuja ei ole. Bilsteinin sivuiltakaan en uusia tuotteita löytänyt, en oo vielä käyny marmorilta kyselee jos sitä kautta vielä sattuis saamaan.

Täällä kotikylällä toki on parikin alusta spesialistia rallin puolelle mitkä huoltoja suorittaa, mutta tuskin sekään kovin kustannustehokas/viisas ratkaisu on mikäli nuo edes mallia huollettavat on...

Re: Tietoa Twinturboista

Lähetetty: 01 Loka 2015, 19:33
Kirjoittaja JPA
Rigel kirjoitti:Onkos tuohon olemassa yhtään TÜV lapullista alustaa? Hirmusesti oon yrittäny googletella kaikenlaista, mutta vaihtoehdot on melkeinpä vain BC Racingin ja D2:n tekeleen välissä ja noissahan niitä lappuja ei ole.


Eipä niitä tüv-lappuja enää tarvii. Uudet rakennemuutosmääräykset tulivat voimaan tänään.
Alustasarjan valmistajan omat dokumentit riittää. Niistä pitää varmaankin lähinnä ilmetä, että mihinkä ajonevoon kyseinen sarja on tarkoitettu.
Asiasta enemmän tietävät voinevat kertoa tarkemmin...