HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Pakosarjan vaihtaminen ja ahtimen asennus euro3 autoon

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Mariano
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2016, 18:16

Pakosarjan vaihtaminen ja ahtimen asennus euro3 autoon

ViestiKirjoittaja Mariano » 08 Heinä 2017, 11:07

Eli en oikeen ottanut selvää tuosta frafin päivitetystä rakentelu ohjeesta, niin kysytään täältä. Auto on 2005 Legacy 3.0R, tarkoitus vaihtaa tähän ensinnäkin pakosarjat, näissä ei mitään e-hyväksyntää ole, rosteri sarjat. Onko tämä laillista? Myös auton ahtaminen kiinnostaisi remmiahtimella, valmis sarja jolla ei ole e-hyväsyntää tietenkään. Mitä kaikkea tämä vaatii näin paperien puolesta? Kyllähän tätä voi kysyä konttorilla mutta luulempa että vastaus vaihtelee konttorien välillä. Autossa on jo E-hyväksytty cat-back putki, putkihan on halkaisijaltaan melkein 10mm suurempi kuin alkuperäinen.

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: Pakosarjan vaihtaminen ja ahtimen asennus euro3 autoon

ViestiKirjoittaja iner » 08 Heinä 2017, 12:10

Lyhyt vastaus tuohon ahtamiseen: ei ole laillista, ja tuskin ilmenee konttorikohtaisia eroja asiassa.
Jos euro3 auton ahtaa (tai muuttaa päästöihin vaikuttavia osia), on pystyttävä todistamaan euro3 tai tiukempien päästörajojen täyttyminen. Tähän ainoat vaihtoehdot on osien valmistajan todistus tai mittauttaa esim vtt.llä auton päästöt. Maksaa €€€€...

Pakoputkiston muuttaminen taas on hyvinkin konttorikohtaista... Pitäisi olla laillista, kunhan katalysaattorit ovat paikallaan ja melurajat ei ylity.
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

M1kk0
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Syys 2015, 13:42

Re: Pakosarjan vaihtaminen ja ahtimen asennus euro3 autoon

ViestiKirjoittaja M1kk0 » 08 Heinä 2017, 14:23

Siinä päätöksessä sallittiin ainoastaan euro 2:ten muutokset, eli luokkaa ennen -98-00 riippuen mallista rekisteröidyt yksilöt. Euro 3 ei kuulu näihin vapautuksiin, vaan sillä on edelleen tiukat määräykset. Sitä ei saa ahtaa ellet tosiaan vie mukanasi lappua josta ilmenee että päästöt eivät ylity. Mittauslaitoksen pitää myös olla valtion hyväksymä virallinen laitos. Käsittääkseni mittaus tehdään samalla tapaa kuin valmistaja sen on aikoinaan tehnyt EU-standardien mukaan.

Itsekkin veikkaan että putkistoa saa muuttaa, kunhan päästölaitteet ja niiden vaikutus säilyy ennallaan. Periaatteessa kait siinä kuuluisi kyllä olla se E-hyväksyntä.

Mahdollista sinne on vaihtaa täysin vakio valmiiksi ahdettu moottori joka on peräisin autosta jonka päästöt on Euro 3 tai tiukempi, ja sitten jälkikäteen vaihtaa ahdinta tai tehdä muita muutoksia kunhan ei kerro kellekkään.

Mariano
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2016, 18:16

Re: Pakosarjan vaihtaminen ja ahtimen asennus euro3 autoon

ViestiKirjoittaja Mariano » 08 Heinä 2017, 14:58

Niin kyllä ajatelinkin että mahtaa olla tuo ahtimen asennus niin vaikeeta tässä maassa laillisuuden nimissä että sen voi unohtaa. Pakosarjat ja moottorin säätö saa riittää. Vakio katit jätän omille paikoilleen, mitä nyt kolmas niistä on jo tyhjennetty :). Minäkin tulkitsin tuota putkisto asiaa niin että kuhan se on siellä omalla paikallaan ja ei ylitä melurajoja niin se ei vaadi e-hyväksyntää, tai e-hyväksynnystä ei mainittu mitään. Ja myöskään moottorin tehoa se ei nosta niin paljoa että vaatisi muutoksia. Äänet nyt noilla pakosarjoilla ei kauhesti muutu kovemmiksi.

Silent_alarm
Viestit: 207
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 06:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pakosarjan vaihtaminen ja ahtimen asennus euro3 autoon

ViestiKirjoittaja Silent_alarm » 08 Heinä 2017, 23:54

Remmiahdin on helppo ja nopee kaveri :D Mitä pakosarjoihin tulee ni sinne vaan, Accelin tai DEI:n kunnollisiin kääreisiin ja sillai et jää pohjapanssarin taakse näkösuojaan :thumbsup: Teoriassa nokatkin vois päivittää, jos ei muuta ni ainakin pyörivä massa saattais peräti vähentyä :lol:
IG @behindthesteeringwheel
http://www.youtube.com/channel/UCEosqFAhQJnXxwxv6ZuHQZQ
-99 Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
-86 Subaru Leone 1.8 4WD Turbo High Roof Wagon
-86 Subaru Leone 1.8 4WD Turbo High Roof Wagon

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pakosarjan vaihtaminen ja ahtimen asennus euro3 autoon

ViestiKirjoittaja -teme- » 09 Heinä 2017, 08:52

Tomcatti se osaa varmaan parhaiten kertoa tuosta remmiahtimen hommasta.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa