roipis kirjoitti:Imppu on ollut ainakin mulla varsin vähävikainen auto reilun 100tkm kokemuksella. Tosiaan nuo pöljästi suunnitellut lisäilmaventtiilit alkoi krenaamaan jossain sadan tonnin jälkeen ja lopulta taivuin vaihtamaan ne. Varaosahinta kirpaisi (500e) mutta työnä helppo, pikkujuttu johonkin vaihdelaatikon tai moottorin vaihtoon nähden. Tuosta tarjokkaasta nuo voi olla hyvinkin vaihdetut, kannattaa selvittää papereista tai konetilasta. Näen ne päässäni mutten osaa neuvoa mistä löytyvät, no moottorin päältä molemmin puolin liki tuumasen muovi/kumiputken yhdistäminä, vasen myös siihen pumppuun... Ehkä netistä löytyy kuvia "secondary air valves".
Muita yleisesti mainittuja eli EGR- ja nakutustunnistinvikoja Impussa ei ole ollut, kop kop... Kaksi takaisinkutsua kylläkin eli pari vuotta sitten tarkistettiin alatukivarret ja nyt vaihdettiin turvatyyny, kaiketi hantin puolelta. Nuo nyt ei ole 2.0R juttuja. Suomessa noita moottoreita lienee eniten myyty Foresterissa, noin MY06-08, jos uudemmat lasketaan jo eri sarjaan vaikka EJ20-versioita ovatkin. Onko noitakaan nyt niin kovin moitittu?
Mulla on sellainen käsitys jostakin, että kulutuksessa 2.0R pärjää 2.5 koneelle mutta vääntöä on selvästi vähemmän. Ilmeisesti 2.5 automaatin neliveto (ainakin ESP:n kanssa) on myös monien arvostama VTD, (mekaaninen keskitasauspyörästö epäsymmetrisellä jaolla+automaattinen lukitus levykytkimellä) kun 2.0:ssa on mekaaninen etuveto ja levykytkimen automaattisesti kytkemä takaveto (MPT). Tämäkin on paras selvittää viisaammilta ja tapauskohtaisesti. Noista on omaa kokemusta talviajossa: VTD:n kanssa pitää varoa kaasun käyttöä koska perä tahtoo alkuun livetä käsistä. MPT:llä taas kaikki pyörät pyörivät samaan tahtiin ja auto taipuu nätisti mutkiin. Oman VTD keulapainoisuus varmaan myös vaikuttaa tässä;) Vakavasti ottaen, Impun takaveto on varsin hyvin mukana ainakin lähdöissä ja pienillä nopeuksilla. Testasin viime syksynä venekärryn käsijarrua ennen katsastusta vähän märällä pihatiellä: kärryn jarru kiinni lähti vaivoin etiäpäin ja jätin siihen. Kuuden pyörän takana oli puolen metrin luistojäljet, mihin olin hyvin tyytyväinen.
Huoltamisen puolesta Subarut ovat mainettaan helpompia autoja, öljyt ja nesteet on speksattu API/ACEA/tms-luokilla, suodattimia ja muita kulutusosia löytyy koti- ja ulkomaisista marketeista ja harvoin tarvittavia osiakin saanee ulkomailta vähän halvemmalla kuin täältä pirun kalliilla. Omat puolensa on sitten Subarujen eri korimallien tiloissa, ergonomiassa, tyylissä ym. verrattuna muihin. Yhteenvetona totean, ettei mikään auto ole kannattava ostos, vaan sijoituksen arvo vähenee suhteelisen tasaiseen ja ennustettavaan tahtiin;)
Jampsu kirjoitti:roipis kirjoitti:Imppu on ollut ainakin mulla varsin vähävikainen auto reilun 100tkm kokemuksella. Tosiaan nuo pöljästi suunnitellut lisäilmaventtiilit alkoi krenaamaan jossain sadan tonnin jälkeen ja lopulta taivuin vaihtamaan ne. Varaosahinta kirpaisi (500e) mutta työnä helppo, pikkujuttu johonkin vaihdelaatikon tai moottorin vaihtoon nähden. Tuosta tarjokkaasta nuo voi olla hyvinkin vaihdetut, kannattaa selvittää papereista tai konetilasta. Näen ne päässäni mutten osaa neuvoa mistä löytyvät, no moottorin päältä molemmin puolin liki tuumasen muovi/kumiputken yhdistäminä, vasen myös siihen pumppuun... Ehkä netistä löytyy kuvia "secondary air valves".
Muita yleisesti mainittuja eli EGR- ja nakutustunnistinvikoja Impussa ei ole ollut, kop kop... Kaksi takaisinkutsua kylläkin eli pari vuotta sitten tarkistettiin alatukivarret ja nyt vaihdettiin turvatyyny, kaiketi hantin puolelta. Nuo nyt ei ole 2.0R juttuja. Suomessa noita moottoreita lienee eniten myyty Foresterissa, noin MY06-08, jos uudemmat lasketaan jo eri sarjaan vaikka EJ20-versioita ovatkin. Onko noitakaan nyt niin kovin moitittu?
Mulla on sellainen käsitys jostakin, että kulutuksessa 2.0R pärjää 2.5 koneelle mutta vääntöä on selvästi vähemmän. Ilmeisesti 2.5 automaatin neliveto (ainakin ESP:n kanssa) on myös monien arvostama VTD, (mekaaninen keskitasauspyörästö epäsymmetrisellä jaolla+automaattinen lukitus levykytkimellä) kun 2.0:ssa on mekaaninen etuveto ja levykytkimen automaattisesti kytkemä takaveto (MPT). Tämäkin on paras selvittää viisaammilta ja tapauskohtaisesti. Noista on omaa kokemusta talviajossa: VTD:n kanssa pitää varoa kaasun käyttöä koska perä tahtoo alkuun livetä käsistä. MPT:llä taas kaikki pyörät pyörivät samaan tahtiin ja auto taipuu nätisti mutkiin. Oman VTD keulapainoisuus varmaan myös vaikuttaa tässä;) Vakavasti ottaen, Impun takaveto on varsin hyvin mukana ainakin lähdöissä ja pienillä nopeuksilla. Testasin viime syksynä venekärryn käsijarrua ennen katsastusta vähän märällä pihatiellä: kärryn jarru kiinni lähti vaivoin etiäpäin ja jätin siihen. Kuuden pyörän takana oli puolen metrin luistojäljet, mihin olin hyvin tyytyväinen.
Huoltamisen puolesta Subarut ovat mainettaan helpompia autoja, öljyt ja nesteet on speksattu API/ACEA/tms-luokilla, suodattimia ja muita kulutusosia löytyy koti- ja ulkomaisista marketeista ja harvoin tarvittavia osiakin saanee ulkomailta vähän halvemmalla kuin täältä pirun kalliilla. Omat puolensa on sitten Subarujen eri korimallien tiloissa, ergonomiassa, tyylissä ym. verrattuna muihin. Yhteenvetona totean, ettei mikään auto ole kannattava ostos, vaan sijoituksen arvo vähenee suhteelisen tasaiseen ja ennustettavaan tahtiin;)
Mistä 2,5L vaparista olet VTD:n löytänyt? MPT löytyy kaikista vapareista paitsi 3L.
Niitä on ainoastaan GT malleissa 2,5L turbo (usdm) ja 2L turbo (jdm) ja 3L kanssa
roipis kirjoitti:Mulla on sellainen käsitys jostakin, että kulutuksessa 2.0R pärjää 2.5 koneelle mutta vääntöä on selvästi vähemmän.
Reetuhai2 kirjoitti:Lisäilmapumppu ja sen härpäkkeet. Saat sen korjaukseen menemään tonneja, etkä välttämättä ikinä kuntoon, jos se alkaa temppuilee.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa