HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 28 Elo 2017, 10:55

Autoa oltiin radalla ajelemassa kunnes koneesta alkoi kuulua naputusta/metallista "kolinaa"
Ääni ei ole kovin hirveän kova eikä öljynpaine valo pala ja sammuu aina heti käynnistyksen jälkeen.
Onko moottori velhoilla antaa jonkinlaista diagnoosia tällaiseen.
Olen harkinnut auton ostamista ja olisin kiitollinen jos joku joka tuntee nämä Boxerit voisi kertoa mistähän ääni voisi tulla.
Siis:lämmöt ei nouse normaalista,öljypaineen merkkivalo ei herjaile(pala) ja käynnistämisen jälkeen se sammuu samantein kuten pitääkin??

Olisiko moottori velhoja antamassa jonkinlaista diagnoosia..
Kiitos etukäteen kaikista viesteistä.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Tomcat » 28 Elo 2017, 16:46

Subarussa yleisin kolinan aiheuttaja on joko runkolaakerit tai kiertokangen lakrut... valitettavasti
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 28 Elo 2017, 23:38

Sulanu mäntä naputtaa myös, näin mulla impussa kävi. Eikä ollu mitään oireita, vaan hyvin pieni naputus, jota ei välttämättä olis tietämättömämpi kuullu/noteerannu. Mutta yhtälailla ääni myös kangen laakerille, ku männälle.

Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 29 Elo 2017, 10:16

Myyjä ilmoitteli eilen että ääni (naputus/kolina) oli hävinnyt kokonaan pois???
Pyysin häntä päivää aiemmin käynnistämään koneen ja ottamaan puhelimen äänityksellä ääni-näytteen tästä hänen ilmoittamastaan "sivuäänestä" ja
hän todellakin kertoi että kone käy jälleen ilman mitään kolinoita??? Auto oli seissyt 3 tai 4pvää eikä konetta ole käynnistetty.Moottoria ei ollut edes käännetty kampuran päästä käsin.
Teemme ns.etäkauppaa alustavasti kun välimatkaa on vajaat 400km,olenkin siis myyjän tietojen/kertomisien varassa.
Olen 25v.tehnyt autokauppaa ja tämä Subaru olisi tulossa talveksi itselle käyttöautoksi/leikkikaluksi.
Tekniikastakin on siis ymmärrystä vaikken mikään rallitallin asentaja olekaan mutta nyt tuo alkaa kuulostamaan jo hyvin erikoiselta.
Boxeri on konstruktiona täysin uusi tuttavuus mutta periaatteessahan samaan bensamoottori kategoriaanhan se on liitettävä kuin muutkin bensakoneet.
Onko tuonlaisesta muutoksesta kuullut kukaan? tai olisiko kenelläkään tuohon muutokseen (siis koneen kolina,4vrk:ta seisontaa ei kolinaa) jonkinlaista järjellistä selitystä.
Auto oli 4vrk:ta "jäähtynyt" kovan rääkin jälkeen (moottoriradalla MONTA KIERROSTA,noin 15-20 käyttäen kaikkea tehoa mitä oli irti saatavissa + noin 12kierroksen kilvanajo kaverinsa kanssa).
Nyt olisi hyvälle tiedolle käyttöä,jos jollekin olisi esim,edes jotain vastaavanlaista tapahtunut.
Kiitokset jo tulleista viesteistä. :problem: :problem:

Avatar
nordloop
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:28
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja nordloop » 29 Elo 2017, 11:05

Itsellä on hajonnut pelkkiä kiertokangenlaakereita, ei mäntiä tai runkolaakereita. Muutaman kerran on kuunneltu hyvinkin pieniä ääniä ja katseltu öljynpaineita, jotka ovat olleet ihan normaaleja. Silti laakereissa on ollut jo vaurioita. Yksi laakerivika alkoi pienestä kolinasta ja kun tyhjäkäynnillä konepelti ylhäällä kuunneltiin, että onko "laakeri mennyt", niin kolina ei todellakaan ollut voimakas. Olin itse autossa ja seurasin öljynpaineita, jotka yht'äkkiä tippuivat. Ja kun koneen aukaisi, niin laakerivaurio oli yllättävän iso kolinaan nähden ja akselikin meni vaihtoon.

Kaikkia moottorivikoja on edeltänyt ajamista jääradalla tms. testipätkällä urku auki. Maantiellä tai kadulla en ole saanut vielä Subarusta rikki mitään. Moottorit on olleet vanhempaa mallia 2,0 sti lohkoja, uudemmilla männillä ja kiertokangilla.

Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 29 Elo 2017, 12:04

Osaatko sanoa onko toi boxeri kovin hankala nostaa keulalta pois vai nouseeko siinä missä joku Evo4:sen kone,semmoinen on jo keritty rempata.
Avatahan se pitäisi joka tapauksessa niin tietäisi sitten vähän siitäkin?

Avatar
SERE
Viestit: 267
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 00:20

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja SERE » 29 Elo 2017, 16:21

Yks helpoimpia koneita käsitellä. Nousee ensikertalaiselta pukkiin n.2 tunnissa.
AWDsome
Projekti: JDM Compound twinturbo Limited edition
Käyttis: GF8 STI
ex. Subaru Legacy 207 Turbo MY92
SVX

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Qulle » 29 Elo 2017, 16:52

Kaksi pyttyä ku on vaan peräsin, on aika makiassa paikassa koneen ja lootan sauma. Ei tartte repiä käsiään paskaksi pulttien kanssa jotka muutoin olis tulipellin kohalla.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 29 Elo 2017, 22:55

Olisiko kenelläkään antaa vinkkiä ns" Subaru-pajasta? Jossa saisi ne kampuran ja kk-kankien laakerit vaihdatettua?
Itse voisin käyttää kampuran hiottavana ja sovitettavana uusiin laakereihin??
Ei viittisi viedä esim.tuonne Tattarisuolle niihin :banghead: :banghead: :banghead: pajoihin..
Pääkaupunkiseudulta tai max 50km Helsingistä?

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Kennedy » 30 Elo 2017, 05:10

Syvänen Motorsport
Aka mechanix tällä forumilla.
Forester S Turbo '99 - RIP

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 30 Elo 2017, 13:57

Tai rantakare keravalla, kolarikorjaamo sorsa riihimäellä, nimimerkki displaced foorumilla, firman suhteen tuli totaalinen unohdus, mutta helsingissä pitäs olla.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Displaced » 30 Elo 2017, 15:44

Tuusulassa tätänykyä pidetään päämajaa, mutta suht lähellä kuitenkin.

www.absoluteperformance.fi
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Jampsu » 30 Elo 2017, 23:52

Wrx STi kirjoitti:Olisiko kenelläkään antaa vinkkiä ns" Subaru-pajasta? Jossa saisi ne kampuran ja kk-kankien laakerit vaihdatettua?
Itse voisin käyttää kampuran hiottavana ja sovitettavana uusiin laakereihin??
Ei viittisi viedä esim.tuonne Tattarisuolle niihin :banghead: :banghead: :banghead: pajoihin..
Pääkaupunkiseudulta tai max 50km Helsingistä?

Ei paljoo subarun kampuraa kannata hioa kun tehdas uusi nitrattu maksaa alle 500€
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Tomcat » 31 Elo 2017, 08:45

Ottaa vielä 2.5L niin saa 2.1 stroukki kattilan
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: RE: Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja mechanix » 31 Elo 2017, 08:46

Jampsu kirjoitti:
Wrx STi kirjoitti:Olisiko kenelläkään antaa vinkkiä ns" Subaru-pajasta? Jossa saisi ne kampuran ja kk-kankien laakerit vaihdatettua?
Itse voisin käyttää kampuran hiottavana ja sovitettavana uusiin laakereihin??
Ei viittisi viedä esim.tuonne Tattarisuolle niihin :banghead: :banghead: :banghead: pajoihin..
Pääkaupunkiseudulta tai max 50km Helsingistä?

Ei paljoo subarun kampuraa kannata hioa kun tehdas uusi nitrattu maksaa alle 500€
Paitsi jos haluaa välykset hieroa niin koneistamoreissu kuitenkin ja jos 3 päittäisellä niin harvassa on vissiin nitratut.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: RE: Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Jampsu » 31 Elo 2017, 11:05

mechanix kirjoitti:
Jampsu kirjoitti:
Wrx STi kirjoitti:Olisiko kenelläkään antaa vinkkiä ns" Subaru-pajasta? Jossa saisi ne kampuran ja kk-kankien laakerit vaihdatettua?
Itse voisin käyttää kampuran hiottavana ja sovitettavana uusiin laakereihin??
Ei viittisi viedä esim.tuonne Tattarisuolle niihin :banghead: :banghead: :banghead: pajoihin..
Pääkaupunkiseudulta tai max 50km Helsingistä?

Ei paljoo subarun kampuraa kannata hioa kun tehdas uusi nitrattu maksaa alle 500€
Paitsi jos haluaa välykset hieroa niin koneistamoreissu kuitenkin ja jos 3 päittäisellä niin harvassa on vissiin nitratut.

No se onkin sit eri juttu itse tarkoitin laakerin hiertämää kaulaa. Jos kovinkin pahasti naarmuilla niin harvemmin sitä kannattaa alkaa hiomaan alikokoon hintaero on jo sit niin pieni uuteen kampeen.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Displaced » 31 Elo 2017, 12:37

eipä ole ikinä vielä tarvinnut kampuraa hiomaan jotta saa laakerivälykset kohdilleen. 0.05mm onnistuu hioomatta...
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: RE: Re: RE: Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja mechanix » 31 Elo 2017, 12:52

Jampsu kirjoitti:
mechanix kirjoitti:
Jampsu kirjoitti:[quote="Wrx STi"]Olisiko kenelläkään antaa vinkkiä ns" Subaru-pajasta? Jossa saisi ne kampuran ja kk-kankien laakerit vaihdatettua?
Itse voisin käyttää kampuran hiottavana ja sovitettavana uusiin laakereihin??
Ei viittisi viedä esim.tuonne Tattarisuolle niihin :banghead: :banghead: :banghead: pajoihin..
Pääkaupunkiseudulta tai max 50km Helsingistä?

Ei paljoo subarun kampuraa kannata hioa kun tehdas uusi nitrattu maksaa alle 500€
Paitsi jos haluaa välykset hieroa niin koneistamoreissu kuitenkin ja jos 3 päittäisellä niin harvassa on vissiin nitratut.

No se onkin sit eri juttu itse tarkoitin laakerin hiertämää kaulaa. Jos kovinkin pahasti naarmuilla niin harvemmin sitä kannattaa alkaa hiomaan alikokoon hintaero on jo sit niin pieni uuteen kampeen.[/quote]Aika monta kertaa saa hiotuttaa kampuran ennenku uuden hintaan pääsee, varsinkin jos ei tarvii ku kk-laakerikaulat hioa. Monestihan se tosin uutta vaatii jos on vähänkin pahempi vaurio.

Välykset saa toki hiomattakin kohilleen, veikkaan vaan että aika moni jättää sen mielellään koneistamohommiksi.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Samu
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Samu » 15 Syys 2017, 14:45

Mitäköhän tälle projektille kuuluu? Ollaan meinaan sellaisen jännän äärellä että harvoin... Radalla "rääkätty", sen jälkeen kolissut ja sitten vielä "etäkaupat". Luvalla sanoen aikamoinen yhtälö :thumbsup:
BMW 740Le '18
MX-5 '19
Pullukka STI '08

Ex 360 Modena F1
Ex 911 (997)
Ex Impreza WRX STI MY05
Ex Impreza WRX STI MY05

Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 15 Syys 2017, 21:37

Yhtälöllä tarkoitat mitä?? Koneesta hajonneiden kk-laakereiden aiheuttamaa ääntä? Subaruihin erik.pajan arvio,siis minimissään.Korjaus arvio minimissään 800-1200e,maximissaan tarvitaan hyvää arvausta tai kykyä kuvitella isoja ..
Etäkaupalla sulle kerrottakoon sen verran että kuten jo kerroin olen tehnyt autokauppaa n.25v. eikä tämä olisi ollut ensimmäinen "etäkauppa" ehjästä tai rikki olevasta autosta.Tuleehan jenkeistäkin yksityisille noin 40% arpapelillä ja kuvien sekä myyjän tietojen perusteella tehtyä kauppoja,itse olen ostanut 2 Mustangia edellä mainitulla tavalla hyvällä menestyksellä
Ei siis millään lailla minun mielestäni mitenkään jännää,enää.

Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 15 Syys 2017, 21:46

Paljon noita tuntuu poksuvan rikki ja koneen alakerta näyttää olevan aika heikko kohta.Vaihtoehtona on ollut koko ajan Mitsun Evo 4-6 eikä mitsubishin koneet pauku samaan tahtiin,sen ehkä myönnät sinäkin.
Talvilelun Haku on siirtynyt yllä mainittuun merkkiin ja malliin.

Lohimies
Viestit: 119
Liittynyt: 02 Touko 2016, 09:16

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Lohimies » 15 Syys 2017, 22:52

Jos olet kerran tehnyt autokauppaa jo 25v, niin ei luulisi olevan paha rasti ajaa niillä kilometreillä vielä se 400 lisää, ja käydä katsomassa sitä laitetta paikan päällä? Siis jos kerran tälle linjalle on alun pitäen lähdetty, että mietitään todennäköisesti konerikkoisen ostamista, eikä sitä ole tarkoitus korjata itse.

Aikamoisella yhtälöllä muuten tarkoitettiin luullakseni sitä, että ei järjen hiventäkään. Hyvä, että päädyit kuitenkin Evoon, ne on asiallisia pelejä.

Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 16 Syys 2017, 02:46

Lohimies kirjoitti:Jos olet kerran tehnyt autokauppaa jo 25v, niin ei luulisi olevan paha rasti ajaa niillä kilometreillä vielä se 400 lisää, ja käydä katsomassa sitä laitetta paikan päällä? Siis jos kerran tälle linjalle on alun pitäen lähdetty, että mietitään todennäköisesti konerikkoisen ostamista, eikä sitä ole tarkoitus korjata itse.

Aikamoisella yhtälöllä muuten tarkoitettiin luullakseni sitä, että ei järjen hiventäkään. Hyvä, että päädyit kuitenkin Evoon, ne on asiallisia pelejä.


Kerro mulle yksikin hyvä syy ajella 800km (pitäisihän sieltä ajella vielä takaisinkin!) käydä katsomassa autoa paikan päällä muuten kuin hakureissulla josta olen nähnyt paljon kuvia,jutellut myyjän kanssa MONTA kertaa, tiedän auton omistajien lukumäärän,itseasiassa kaiken mitä Trafilta autosta saa tietoa ja tapahtumien kulun?? :crazy:
Viimeksi muokannut Wrx STi 16 Syys 2017, 04:21, yhteensä muokattu 2 kertaa.

Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 16 Syys 2017, 02:49

Samu kirjoitti:Mitäköhän tälle projektille kuuluu? Ollaan meinaan sellaisen jännän äärellä että harvoin... Radalla "rääkätty", sen jälkeen kolissut ja sitten vielä "etäkaupat". Luvalla sanoen aikamoinen yhtälö :thumbsup:


Ettei olisi housuun lipsunu vetelät kun kerran noin jännää on pojalla ollut.. :lurk:

Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 16 Syys 2017, 02:54

Wrx STi kirjoitti:
Samu kirjoitti:Mitäköhän tälle projektille kuuluu? Ollaan meinaan sellaisen jännän äärellä että harvoin... Radalla "rääkätty", sen jälkeen kolissut ja sitten vielä "etäkaupat". Luvalla sanoen aikamoinen yhtälö :thumbsup:


Ettei olisi housuun lipsunu vetelät kun kerran noin jännää on pojalla ollut.. :lurk:

Luin noita sun muita viestejäsi ja näköjään sulla on taipumus laukoa mitä sattuu..jääny kenties jotain traumoja lapsuudessas? :banghead:

Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 16 Syys 2017, 04:13

Kennedy kirjoitti:Syvänen Motorsport
Aka mechanix tällä forumilla.


Soittelin ja juttelin itse Pajan omistaja Syväsen kanssa asioista ja kaveri tuntuu olevan oikein asiallinen,ammattitaitoinen
hyvin yrittäjä henkinen,yrittäjänä toimin itsekin.
Kyllä hänelle puhelinkeskustelun perusteella veisin Subarun koneen korjattavaksi.
Kiitti vinkistä,hän on todella mukavan ja ammattitaitoisen tuntuinen kaveri (varsinkin juuri Subaruiden kanssa).

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Qulle » 16 Syys 2017, 08:32

Koitetaan pitää keskustelu asiallisena...


Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Displaced » 16 Syys 2017, 09:17

Evoissa valitettavasti omat ongelmansa, ei taida semmosta ihan huoletonta vekotinta olla olemassakaan ;)

Ja laakerirempastahan selviää rahalla, ei se nyt sen ihmeellisempi juttu ole.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Tomcat » 16 Syys 2017, 17:16

Wrx STi kirjoitti:Paljon noita tuntuu poksuvan rikki ja koneen alakerta näyttää olevan aika heikko kohta.


Heikko kohta on mielestäni noissa "huolto" tai lähinnä huollottomuus ja väärinkäyttö, on näitä sellaisiakin yksilöitä millä on ajettu todella paljon ratakilometrejä normi katukäytön ohella ilman mitään ongelmia. Jos huono ylläpito on Subarun heikkolenkki niin silloin saa hakea syyllistä jostain ihan muualta kuin koneesta.

Esim yllättävän moni JDM tuontipeli omaa piston släppiä ja se kertoo jo aika paljon aikaisempien omistajien typeryydestä.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

SammyG
Viestit: 305
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:10

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja SammyG » 17 Syys 2017, 03:12

Nii, Tomcat puhuu asiaa.

Lisäisin vielä pari mietelausetta:
-Moniko seuraa koska öljyt ovat oikeasti lämpöiset talvella, ennen kun antavat kenkää? Veden lämmöt kun nousevat melko nopeasti eikä sillon öljyt ole poljentakunnossa ollenkaan.
-Onko kukaan tullut ajatelleeksi, että kun pyörittää nelipyöräkakkarinkiä, niin intercooleriin ei virtaa ajoviimaa ollenkaan sisään? Tämä koskee muuten kaikkia turboja.
-Subaruiden koneet käy tunnetusti aika kuumana. Heikkolaatuinen "täyssynteettinen" öljy ei muuten välttämättä pidä puristuskestävyyttään jos on kerrankin käynyt todella kuumana. Käsi ylös kuka ei laita turbo-Subaruunsa esteripohjaisia oikeita öljyjä säästön takia, vaan "täyssynteettisiä" sekotteita?
-Subaru on määritellyt suositellut öljynvaihtovälit noihin turbo-koneisiin melko optimistisin ajatuksin että kukaan ei anna koneelle abusee, vaan se on pelkkää rauhallista kaupunkia ja moottoritie-työajoo. No ne jotka vaihtaa öljyjä heti kun kone alkaa "rallattaan", tietää että vaihtoväli on melko paljon aikasemmin kun huoltokirjan suosittelema.

Summa summarum taitaa olla se, että käytettynä kun ostaa mitä vaan nopeempaa konetta, niin aikiasemmat omistajat ovat voineet mokata tietämättömyyttään tai piittaamattomuuttaan jo kauan aikaa sitten. Nyt puhutaan siis vielä ihan vakio-autosta. Homma monimutkaistuu heti kun on tehty mitään tehoo lisäävää toimenpidettä.

P.S. Edit: Ja Kamuxin myyjät jotka kalastelee täältä inside-infoo ovat yllä olevien heittojen valossa ihan yhtä vakailla vesillä oli sitten kyse Subarusta tai mistä tahansa "teho-autosta".

Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 18 Syys 2017, 08:35

Tomcat kirjoitti:
Wrx STi kirjoitti:Paljon noita tuntuu poksuvan rikki ja koneen alakerta näyttää olevan aika heikko kohta.


Heikko kohta on mielestäni noissa "huolto" tai lähinnä huollottomuus ja väärinkäyttö, on näitä sellaisiakin yksilöitä millä on ajettu todella paljon ratakilometrejä normi katukäytön ohella ilman mitään ongelmia. Jos huono ylläpito on Subarun heikkolenkki niin silloin saa hakea syyllistä jostain ihan muualta kuin koneesta.

Esim yllättävän moni JDM tuontipeli omaa piston släppiä ja se kertoo jo aika paljon aikaisempien omistajien typeryydestä.


Olen täysin samaa mieltä tässä asiassa kanssasi.Hyvin harvoin moottoririkon kohdanneen auton sen hetkinen omistaja on "syypää" koneen hajoamiseen. Kyllä syy useimmin ja todennäköisimmin on auton aiemman/aiempien käyttäjien huoltamattomuudesta johtuvaa,juurikin liian pitkien öljynvaihtovälien käyttämisestä sekä koneeseen kaadetun öljyn laadusta.
Impeza STi on jo tehtaalla ruuvattu hyvin tehokkaaksi,ei ole montaa merkkiä jotka tarjoavat "hihnalta" kuluttajille myyntiin pikkasen alle 300hv:n tehoilla olevia koneita jotka voitiin/voidaan suoraan asentaa vanhaan N-ryhmään tehtyyn ralliautoon. Ei ole kuin Evot 4-10,samat tehot,Fordeihinkin joutuu vähintään softat päivittämään.
Noiden moottoreiden huoltaminen ajallaan on enemmän kuin tärkeää,perässä tietenkin koneen valmistelut ennen ajoon lähtöä,varsinkin talvisin.
Sain sen verran paljon tietoa netistä ja teiltä täältä vahvistuksia niille tiedoille että mikäli päädyn Impreza STi:hin on sen koko historia oltava saatavissa ja jos mahdollista ei yli 120tkm ajettua, (silloinkin kone avattaisiin vaikka se kävisi ja kukkuisi hyvin).
Impreza STi on siis kuitenkin edelleen vaihtoehtona Mitsun Evojen rinnalla.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Qulle » 18 Syys 2017, 09:27

kaverit jaksavat välillä ihmetellä, miksi mulla on vanhassa turbolekassa ö-painemittarin vieressä ö-lämpömittari... ihnettely loppuu siihen kun näkevät kuinka pitkälle varsinkin talvella saa ajaa, että viisari edes värähtää (asteikko alkaa 50 asteesta).
Itsehän annan lämpöjen nousta sinne 70 asteen paremmalle puolelle, ennen kuin annan kunnolla leipää


Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

smacine
Jäsen
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja smacine » 18 Syys 2017, 11:00

Mulla on 2002 vuosimallin kevyesti piristetty WRX. Minulle auto tuli vuonna 2010 110tkm ajettuna. Olen kolmas omistaja kyseisellä laitteella, Ensimmäisen omistajan ajoista ei ole tietoa, mutta toinen väitti ettei ole auton tehoja käyttänyt kuin ohittaessa, minkä kyllä voin uskoa.
Tällä hetkellä mittarissa on 260tkm. ja tekniikka on edelleen softaa, kytkintä, putkea ja cooleria lukuunottamatta sama kuin tehtaalta lähtiessä. Alkuperäinen kytkinkin varmasti toimisi vielä mutta vaihdettiin samalla kun laatikon joutui ottamaan irti pienen öljyvuodon takia (oli vuotanut jo kolme vuotta :roll: )
Mun aikana tällä laitteella on kierretty niin asvalttirataa kuin jäärataa tavoitteena kiertää rata mahdollisimman nopeasti. On ajettu muutama kilometri melko vähillä oljyillä ( lisätty 3.5 litraa kun pihaan pääsin) kierretty alastaron rinkula melko vähillä vesillä. Pikkuisen punaviivan pahemmalla puolen oli lämpömittari kun varikolle ajoin. Koskaan ei ole tarvinnut hinata (mitä ny kerran ojasta.. :banghead: ) ja koskaan ei ole tielle jättännyt. Öljyt olen pyrkinyt vaihtamaan noin 10tkm. välein ja käyttänyt castrollia tai valvolinee. laatikossa ja perässä subarun originaalia.
Ja tämä laite on tosiaan WRX joka on huomattavasti pehmoisemmilla sisuskaluilla kuin STi. Tämän kokemuksen perusteella väittiäisin, että subarun kanssa on aikas paljon käyttäjästä kiinni miten laite käyttöä kestää. (Muutamin tiedossa olevin poikkeuksin)

Tältä palstalta löytyy älyttömästi tietoa subarun kutittelusta ja siitä mitä tarvitaan että laite myös halutut tehot kestää ja myös siitä mitä käyttöjältä vaaditaan, että laite tulee kestämään tehoilla mitä siitä on otettu ulos :shifty:

Ei mulla muuta, jatkakaa :crazy:

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Tomcat » 18 Syys 2017, 18:07

Qulle kirjoitti:Itsehän annan lämpöjen nousta sinne 70 asteen paremmalle puolelle, ennen kuin annan kunnolla leipää


Hyvä Qulle :thumbsup:
Itelläni myös sekä ATF öljynlämpömittari että koneen öljynlämpömittari. Ahtopaine sekä AFR ja tietty nakuluurit päässä 24/7 :lol:
Taidan olla vähän vainoharhainen :crazy:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 28 Syys 2017, 08:12

Tomcat kirjoitti:
Qulle kirjoitti:Itsehän annan lämpöjen nousta sinne 70 asteen paremmalle puolelle, ennen kuin annan kunnolla leipää


Hyvä Qulle :thumbsup:
Itelläni myös sekä ATF öljynlämpömittari että koneen öljynlämpömittari. Ahtopaine sekä AFR ja tietty nakuluurit päässä 24/7 :lol:
Taidan olla vähän vainoharhainen :crazy:


Päin vastoin mun mielestäni,fiksusti ja oikein sä minun mielestäni toimit.Noin toimien noi Subarun koneet nähtävästi saadaan kestämään pidempäänkin.
Kuten jo mainitsin on toi STi:n kone melko korkeaviritteinen jo rullatessaan Subarun tehtaalta ulos,se on siis käytettävissä tehojensa,vääntönsä puolesta (vanhassa)N-ryhmäläisessä suoraan.

En tiedä miten kauan tossa boxer moottorissa öljyjen lämpötilojen nousu sinne "turvalliselle" 65-75 asteen nurkille vie mutta villi veikkaus on noin 30 min.ja rauhallisesti ja normi rauhallista ajoa sen aikaa.

Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Re: Impreza WRX STi:n mottorin naputtava sivu ääni

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 28 Syys 2017, 08:14

smacine kirjoitti:Mulla on 2002 vuosimallin kevyesti piristetty WRX. Minulle auto tuli vuonna 2010 110tkm ajettuna. Olen kolmas omistaja kyseisellä laitteella, Ensimmäisen omistajan ajoista ei ole tietoa, mutta toinen väitti ettei ole auton tehoja käyttänyt kuin ohittaessa, minkä kyllä voin uskoa.
Tällä hetkellä mittarissa on 260tkm. ja tekniikka on edelleen softaa, kytkintä, putkea ja cooleria lukuunottamatta sama kuin tehtaalta lähtiessä. Alkuperäinen kytkinkin varmasti toimisi vielä mutta vaihdettiin samalla kun laatikon joutui ottamaan irti pienen öljyvuodon takia (oli vuotanut jo kolme vuotta :roll: )
Mun aikana tällä laitteella on kierretty niin asvalttirataa kuin jäärataa tavoitteena kiertää rata mahdollisimman nopeasti. On ajettu muutama kilometri melko vähillä oljyillä ( lisätty 3.5 litraa kun pihaan pääsin) kierretty alastaron rinkula melko vähillä vesillä. Pikkuisen punaviivan pahemmalla puolen oli lämpömittari kun varikolle ajoin. Koskaan ei ole tarvinnut hinata (mitä ny kerran ojasta.. :banghead: ) ja koskaan ei ole tielle jättännyt. Öljyt olen pyrkinyt vaihtamaan noin 10tkm. välein ja käyttänyt castrollia tai valvolinee. laatikossa ja perässä subarun originaalia.
Ja tämä laite on tosiaan WRX joka on huomattavasti pehmoisemmilla sisuskaluilla kuin STi. Tämän kokemuksen perusteella väittiäisin, että subarun kanssa on aikas paljon käyttäjästä kiinni miten laite käyttöä kestää. (Muutamin tiedossa olevin poikkeuksin)

Tältä palstalta löytyy älyttömästi tietoa subarun kutittelusta ja siitä mitä tarvitaan että laite myös halutut tehot kestää ja myös siitä mitä käyttöjältä vaaditaan, että laite tulee kestämään tehoilla mitä siitä on otettu ulos :shifty:

Ei mulla muuta, jatkakaa :crazy:


:thumbsup: :thumbsup:


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa