HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Rontti88
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Elo 2017, 01:52
Paikkakunta: Rautavaara

Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Rontti88 » 31 Elo 2017, 18:47

Tervehys subaru clubilaisille, :wave:

Tuli toissa päivänä ostettua kyseinen kampe eli Subaru Impreza 2.5 WRX 2006 vuosmallin ja puhetehot pitäs olla 350hp/400nm<--rajotettu vääntö myyjän mukaan eculla. Tarkotus ois jossain vaiheessa rueta päivittelemään tekniikkaa isoimmille tehoille. Joku 500-600hp ois suunnitelmissa impulle mikäli saa kestämään järkevästi tuollaisia tehoja, kunhan ton supran eka säätää ja penkittää. Voi olla ensi kesän hommia, mutta osia ois tarkotus rueta tilailee tohon hetimmiten.

Eli yksin kertaisesti mitä osia kannattaa päivittää ja onko nuissa mitä heikkoja kohtia voimansiirrossa? Yleisesti tekniikassa? Öljynpaineissa? Jäähytys ölpälle? Orkkis kanspahvit kestää vai kannattaako ostaa parempaa? Koneeseen tulee luonnollisesti takokamat sisään JE pistonin männistä ja eaglen h-profiilit arpeilla todennäkösesti, kun niistä on hyviä kokemuksia ennestään. Mitä laakereita olette käyttäneet? Itelle tuttuja ACL ja tomei ja ne ois ok tavaraa. Mikäli näihin saa?

Mites venajouset ja nokat? Kannen virtaus riittää? Bensapumppuja iteltä löötyy jo valmiiks hyllyssä useita boschin 044:sia.

Ohjaukseks varmaankin tulee hestec x32 mikäli saatavilla, nii samassa paikassa voi säätää molempii autoi. Cuulerin lyön keulalle tuosta, niin ei lämmittele ilmoja mosan päällä. Siitä lukikin tällä foorumilla ja muilla sivustoilla, että kannattaa vaihtaa sen paikkaa.
Kytkin ainakin on tiedossa, et täytyy vaihtaa jämerämpää. :think: Kiitos jo etukäteen, jos joltain löötyy jotain reseptiä. :occassion:
Subaru Impreza 2.5 wrx 2006.
Toyota Supra 3.0i mt turbo 1989.

Rontti88
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Elo 2017, 01:52
Paikkakunta: Rautavaara

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Rontti88 » 31 Elo 2017, 18:52

Elikkäs joo osittain vastauksia löytyikin tuolta...

viewtopic.php?f=10&t=2516
Subaru Impreza 2.5 wrx 2006.
Toyota Supra 3.0i mt turbo 1989.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Displaced » 31 Elo 2017, 20:07

Tuohon 600hv tavoitteeseen vaihdetaan jo sitten kirjaimellisesti kaikki :banana:

Laatikko, perä, vetarit, navat, lohko, sisuskalut, jne jne

Uudet Eaglen veivit on melko rajoilla jo tuossa, suosittelen jykevämpää. Vanhat eaglet kestää ihan hyvin.

ACL/King/Mahle kk ja runkolaakerit on hyvät.

OEM 2.5l kansipahvit on ihan kuraa, mutta 600hvseen ei pelkkä pahvin vaihto auta, nousee pipo rimpula 11mm kannenpulteilla jokatapauksessa.

Kannet virtaa ihan hyvin, mutta wrxän nokat kannattaa jo päivittää tuossa kohtaa ja samoiten ti retainerit ja jäykemmät venajouset.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Rontti88
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Elo 2017, 01:52
Paikkakunta: Rautavaara

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Rontti88 » 31 Elo 2017, 20:46

Kiitos vastauksesta. :)

Millasta tehoa suunniteltu kestämään subarun vakio voimansiirto, ettei ensmäisenä kesänä laukeis perä, loota, vetarit tahi navat?
Tietty väärällä käytöllä ja huoltojen laiminlyönnillähän saa kaiken hajalle. Autolle ei tuu kyl mitään kytkinpommeja omassa käytössä ainakaan annettua.

Ajattelin alkuun jos mennään koneen sisuskalujen, ohjauksen, polttoainepuolen, imupuolen ja kytkimen päivityksellä. Sitten jos ei riitä kulkupuoli, niin päivitetään voimansiirtoa ja otetaan enempi irti.

Alusta ja jarrut oli puheiden mukaan n-ryhmän kamppeita ja putkisto oli joku prodrive(lukee äänenvaimentimesskin) vai oliko noi kaikki prodriven valmisteita. Eli tuo alusta ja jarrupuoli pitäs olla aikalailla ok näin alkuun ainakin. Cuuleri tohon oli vaihettu kans, mut se vaan lämmittelee tossa moottorin päällä.

Edit: Eli kansi nousee, niin mikä siellä periks rupeaa antamaan? Jengat vai pultit? Kuis arpin pulteista olisi apua tuossa tapauksessa, kun ne on ns "kovat pultit" vai miten lienee?
Subaru Impreza 2.5 wrx 2006.
Toyota Supra 3.0i mt turbo 1989.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Displaced » 31 Elo 2017, 21:07

Tuo laatikko siinä ensin hajoaa, hyvin surullisen kuuluisa tuo 5v laatikko.

Itsellä kesti @ 490Nm muutaman vuoden nättiä ajoa, toisilla ei läheskään niin pitkään.
Yleisesti sanottuna se 500Nm alkaa olemaan sitä kipurajaa, sullakin nyt melkolailla varmasti on 450Nm ylittynyt tuossa 350hv setupissa koska se huipputeho tulee väistämättä pauttiarallaa 5500rpm vaikka kuinka rajoittaisi ecusta....
(turbo siis sulla oltava vaihdettu pakostakin koska vakio td04 ei lähellekkään noin pitkälle piisaa)

6v voimansiirron kun vaihtaa niin menee samalla perä, kardaani, vetarit ja ainakin takanavat uusiksi ellei halua alkaa teettämään mittatilausosia.

Ellei tosin ole jo ne vakio pahvit antautunut, jolloin se sulake löytyi jo :D

Ja ne ARPin 11mm pultit venyy myös 600hv kokoonpanoissa noissa 2.5l koneissa.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Tomcat » 31 Elo 2017, 21:29

Tähän taloon ei tuu ainakaan enään yhtään pinnistettyä 2.5L. Jos haluu että pysyy läjässä niin 2.0, 2.1 tai 2.35L. Roger Clarks motorsportkin totesi että noista 2.5L kannattaa pysyä kaukana.

Kansipahvit heikoin lenkki ( tai siis koko kone 99.5mm männällä on se kokonaisuus mikä antautuu aiheuttaen kansipahvien menon )

Tämä on tietysti henk koht mielipide kun meni 5-pahvit 5-vuodessa ( 700nm 3900rpm/+500hp 7000rpm ). Joka kerta eri pahvit, 3-eri kannet ja 2-versiota vahvistetuista lohkoista, ARP:n 11mm studeilla. ( 11mm studeilla ei 2.0L-2.35L ole oikeastaan koskaan mitään ongelmia, tai olis sitten vaikka vakioilla niin sama homma.) Toinen juttu oli Cossun veivien yläsilmukat, ne menetti muotonsa jo 20tkm jälkeen ja nyt puhutaan katuautosta.Veikkaan että momentti on se mikä tuon Subarun kattilan hajottaa/kuluttaa. jos liikkuu 500-600nm niin sitten vielä ok. Kisakoneet sitten erikseen, nehän avataan muutenkin useammin.

Ja sitten tuo 5-lovinen on se seuraava heikko lenkki. 6-loviseen päivittäminen maksaakin jo niin paljon että tuossa kohtaa kannattaa WRX vaihtaa suoraan STi versioon.

Jos haluaa sterssittömän laitoksen niin kannattaa jättää se tuohon 350hp noilla rajoitetuilla momenteilla.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Tomcat » 31 Elo 2017, 21:30

Displaced kirjoitti:Ja ne ARPin 11mm pultit venyy myös 600hv kokoonpanoissa noissa 2.5l koneissa.


Mä veikkaan että momentti/palopaine tuon studin venyttää, ei teho...
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja mechanix » 31 Elo 2017, 21:42

6v laatikkoon jos vaihtaa niin 4eat automaatista etuvedon tumpit ja r160 perä oikealla välityksellä niin vaihtoon menee vain loota ja kardaani (sekin käsittääkseni sopii automaatista). Viskollisella 6v lootalla ei varmaan perähuoliakaan tule, dccd vaan kivempi jos haluaa leikkiä, silloin iso perä alkaa olee must.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Displaced » 31 Elo 2017, 22:08

Tomcat kirjoitti:
Displaced kirjoitti:Ja ne ARPin 11mm pultit venyy myös 600hv kokoonpanoissa noissa 2.5l koneissa.


Mä veikkaan että momentti/palopaine tuon studin venyttää, ei teho...


Aikalailla käsikädessä nuo menee :D
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Rontti88
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Elo 2017, 01:52
Paikkakunta: Rautavaara

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Rontti88 » 01 Syys 2017, 05:16

Tämä selvensi paljon asiaa tosta laitteesta ja mennään nyt tuolla 2.5, kun kerran on jo hommattu sellainen vehje. Kiitos vastauksista ja mielipiteet kokemuksista on aina tervetulleita oli ne negatiivisia tai hyviä, kun joka laitteessa on aina omat heikot kohtansa ja kone on just niin kestävä kuin sen heikoin osa.

Oletteko kokeillu sovitusta isommilla pulteilla tai studi setillä? Porailee koneistamossa kanteen/lohkoon isommat paikat ja kierteyttää lohkon. En tiedä meneekö liian vaikeaksi ettii oikean kokosia pultteja tai heikentääkö miten paljon lohkon/kannen rakennetta tuollainen toimenpide tai tuleeko kanavat liian likelle muita porauksia.
Arpillakin löytyy vaikka minkä pituista studi/pultti settiä eri vehkeisiin, jos jossain kamppeessa olisi isompaa suurin piirtein samalla pituudella ja jenkojen pituudella. :think: Tai sitten vuoden välein kiristelee vakio pultteja takas momenttiin, kunnes napsahtaa poikki joskus. :twisted:

Mites noi 2010- uudemmat imput on viritys kohteena näin yleisesti ottaen? Ei ainakaan viitti rueta vanhempaan vaihtaa autua tulevaisuudessa. :)
Subaru Impreza 2.5 wrx 2006.
Toyota Supra 3.0i mt turbo 1989.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Displaced » 01 Syys 2017, 13:00

kaikissa tehokkaissa koneissa käytetään itse 14mm pultteja, mutta ei nekään autuaaksi tee.
684hv oli edellisessä 2.5l koneessa kun pahvit antautui ko pulteilla.

Ihan samat ongelmat on vaikka 2017 STissä. Tuo 2.5l alakerta vaan on semmoinen.

Jos tuon 600hv haluaa niin että oikeasti on suht huoleton, niin closed deck ej20 lohko ja siitä strokattu 2.1l alakerta, loppuu kansipahvien kanssa taisteleminen.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Rontti88
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Elo 2017, 01:52
Paikkakunta: Rautavaara

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Rontti88 » 01 Syys 2017, 14:35

Sitä mää vaa meinasin, jos sisuskalut kaikki on järeempää tavaraa pahveja myöten ja kokeilee laittaa järeemmät pultit kannelle. Vai oliko sulla pahvitkin vaihettu parempiin nuilla tehoilla? :)

Ilmeisesti ölppäpaineet näissä on hyvät ja jäähdytys riittävä, kun niistä ei mainintaa ole tullut?
Ei oo yhtä typerästi tehty kuin tossa toises vehkees tyhjäkäynnil oli 0.5bar ja ajossa 1.5bar vakio kamppeilla.
Nyt 1.5bar tyhjäkäynnil ja vajaa 4bar kierroksil tee-se-itse pala palalta systeemillä.

Pitää kuitenkin tutkailla ite mitä ton kannen kanssa tehtävissä vai onko mitään, mutta ainahan sisuksiin voi vaihtaa silti jämerämmät tavarat ja nostaa hieman vähemmän penkissä tehoa ettei tuu murheita.
Subaru Impreza 2.5 wrx 2006.
Toyota Supra 3.0i mt turbo 1989.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Displaced » 01 Syys 2017, 15:11

Tuo setuppi söi kolme eri kannentiivistettä niillä 14mm pulteilla.

11mm L19 pulteilla kesti muistaakseni kolme täyskaasukiihdytystä kunnes antautui tomein tekemät pahvit :D

Ja juu, on näitä sen verta monta rakennettu että voi jo kokemuksesta puhua, hyvä ja suht kestävä 2.5l kone sinne 530-550hv on helppo rakentaa kunhan ei oio missään.

Tämän nykyisen 2.35l koneen jälkeen pinnistetään omassa vessassa taas vähän erilaista 2.5l konetta, jos sekään ei kestä kasassa, niin sitten mekin luovutetaan tuon 2.5l koneen suhteen lopullisesti kun tehot alkaa nousemaan.
2.1l strokeri on kuitenkin todistetusti kestävä meidän teettämillä sisuskaluilla vaikka tehoa on ihan tolkuttomasti.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Tomcat » 01 Syys 2017, 17:37

Eiköhän toi Roger Clarks noista jotain tiedä, ovat varmaan perehtyneet noihin kattiloihin enemmän kun SuomiSubaru harrastajat yhteensä. Ja jos ne sanoo että kannattaa pysyä voimakoneita tehdessä erossa noista 2.5L niin turha hakata päätä enää seinään.

2.1L Stroukilla täälläkin mennään
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Rontti88
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Elo 2017, 01:52
Paikkakunta: Rautavaara

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Rontti88 » 01 Syys 2017, 21:04

Kyllä varmasti tietänee enemmän kuin allekirjoitanut, kun ei ole mitään kokemusta subaruista ennestään. Eiköhän nää tutuks tule, ku vähä aikaa jumppaa ja kokeillaa pärjätä tää talvi ainakin tuolla momentilla. Juu tosiaan tohon oli jonkin sortin mitsun turbo vaihettu. :)

Eli toi on vaan susi kansi/pultti hässäkkä isolle voimalle ja tollanen 500 riittää, jos siitä on mitään järkeä rueta rakentemaan edes. ;)
Subaru Impreza 2.5 wrx 2006.
Toyota Supra 3.0i mt turbo 1989.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Tomcat » 02 Syys 2017, 00:30

Juu tuo on jotenkin käsittämätöntä että juuri tuo 2.5L omaa nuo ongelmat. Niin kun Jesse sanoi, pikku katilat kyllä kestää voimaa. Ihanteellisin voimantuottaja olis tuo 2.35L eli EJ2.2T lohko ja siihen 2.5L kampura kunnon kamoilla. Männistä Cossut ja Mahlet on ainakin hiljaisia jos haluaa sivistyneen joutokäynnin.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Displaced » 02 Syys 2017, 01:39

kohtahan tuo 2.35 pinnistetään kunnolla, sitten sekin nähdään vai joutuuko nöyrtymään vielä itsekkin pikkulohkoon :banana:
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 19 Syys 2017, 21:06

Displaced kirjoitti:Tuohon 600hv tavoitteeseen vaihdetaan jo sitten kirjaimellisesti kaikki :banana:

Laatikko, perä, vetarit, navat, lohko, sisuskalut, jne jne

Uudet Eaglen veivit on melko rajoilla jo tuossa, suosittelen jykevämpää. Vanhat eaglet kestää ihan hyvin.

ACL/King/Mahle kk ja runkolaakerit on hyvät.

OEM 2.5l kansipahvit on ihan kuraa, mutta 600hvseen ei pelkkä pahvin vaihto auta, nousee pipo rimpula 11mm kannenpulteilla jokatapauksessa.

Kannet virtaa ihan hyvin, mutta wrxän nokat kannattaa jo päivittää tuossa kohtaa ja samoiten ti retainerit ja jäykemmät venajouset.


Massia pitää sitten varata PALJON tollaisen 600hv KESTÄVÄN koneen rakentamiseen,PALJON !!

Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Re: Subaru impreza 2.5 WRX 2006 viritys/pullonkaulat

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 19 Syys 2017, 21:16

Displaced kirjoitti:Tuo setuppi söi kolme eri kannentiivistettä niillä 14mm pulteilla.

11mm L19 pulteilla kesti muistaakseni kolme täyskaasukiihdytystä kunnes antautui tomein tekemät pahvit :D

Ja juu, on näitä sen verta monta rakennettu että voi jo kokemuksesta puhua, hyvä ja suht kestävä 2.5l kone sinne 530-550hv on helppo rakentaa kunhan ei oio missään.

Tämän nykyisen 2.35l koneen jälkeen pinnistetään omassa vessassa taas vähän erilaista 2.5l konetta, jos sekään ei kestä kasassa, niin sitten mekin luovutetaan tuon 2.5l koneen suhteen lopullisesti kun tehot alkaa nousemaan.
2.1l strokeri on kuitenkin todistetusti kestävä meidän teettämillä sisuskaluilla vaikka tehoa on ihan tolkuttomasti.


Olisikohan sinulla aikaa ja halua laittaa 152Tkm ajetun Impeza STi:n alakerta uusiksi? Konetta ei ole avattu eli ei ole tietoa selviääkö pelkällä laakeri jumpalla,kone alkanut kolisemaan ratapäivien aikana.Asun itsekin Helsingissä siksi kyselen jos sinulla olisi aikaa ja mielenkiintoa laittaa se kuntoon??
T.Jukka


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa