Tässä yksi keissi narskuvan kytkimen kanssa. Omassa Imprezassa (GG 1.5R 2007) kävi kytkinpoljin narisemaan ja liikkui ala-asennossa nahkeasti. Tässä on vaijerilla kytkimen käyttö. Aikoinaan määräaikaishuollossa tuo ääni saatiin häviämään voitelulla ja säädöllä, mutta ääni tuli sitten takaisin kahta hurjempana. Kävin ensin rasvan kanssa läpi polkimen nivelet, jouset ja vaijerin läpivientikumit, kun ääni tuntui tuolta tulevan. Osa äänestä vaimeni, mutta yhä narskui vaihtelevasti. Piti pyytää kaveri narskuttelemaan kytkinpoljinta ja itse sukeltaa konepellin uumeniin korvat höröllä. Kun kytkinhaarukkaa vänkäsi kädellä vastaan narske häipyi. Löysäsin vaijerin irti ja nappasin haarukansuojakumin irti. Siinä se syyllinenkin sitten löytyi! Kumi oli halki ja vääntynyt epämuodostuneeseen asentoon. Ilman kumia kiinnitin vaijerin takaisin haarukkaan ja ei mitään narinaa kytkintä polkiessa! Eli haljennut kumi on päässyt liikkumaan epäedulliseen asentoon ja sopivassa asennossa kiilasi haarukkaa pitäen samalla narinaa. Uutta kumia odotellessa palautin rikkinäisen kumin paikalleen, mutta putsattuna ja silikonilla voideltuna. Ei ainakaan heti alkanut narisemaan, joten uskon löytäneeni tässä tapauksessa aiheuttajan.
Alla kuva rikkinäisestä kumista.
- kytkinkumi.jpg (340.64 KiB) Katsottu 5314 kertaa
Aihetta googlella tutkiessani yleisimmät syyt narinaan olivat: polkimen nivelien kuivuminen, kuivat kumiosat, kulunut kytkimen sarana, sekä joissain malleissa löystynyt polkimien kiinnitys ja murtumat tulipellissä olevissa polkimen kiinnitysreissä.
-Supi