HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Avatar
HABA
Jäsen
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 20:24

Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja HABA » 04 Loka 2017, 16:01

Nyt tarvittaisiin asiantuntijoita avuksi, kun allekirjoituksen auto ei lähde käymään.

Historiaa sen verran, että viimeeksi, kun kävi, niin siirsin autoa 5 metriä vahausurakan jälkeen takaisin autokatokseen. Kävi sen 5 sekunttia, mielestäni hieman huonosti ja sammutin auton itse pienen kaasunpolkaisun jälkeen.
Jakopään remppa on tehty vuosi sitten ja katsoin pihassa kuskinpuolen päästä moottoria, että olisko remmi poikki, mutta ei ollut. Vielä ei tiedetä, onko hampaita mennyt hihnasta sileeksi.
On kokeiltu hinata käymään, kun epäilin, että starttaa jotenkin omituisella äänellä. Myös koitin sahata vaihde päällä, ja liikkui normaalisti.

Auto on tällä hetkellä korjaamon pihassa ja käyn illalla kokeilemassa, onnistuuko vikakoodin luku englannin kielisillä ohjeilla.

Ideoita, mikä voisi olla pielessä? :dontknow:
Kiitos etukäteen vastauksista...
Kaasulla se oikenee... Viimeistään pajalla! :angry4:

Impreza 2,0 vapari spw 1996, ajettu 102tkm.
Ex: Pari leonea+ farkkulega-92+ Impreza -96 2,0 gl spw.

Sti330
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 16:10

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja Sti330 » 04 Loka 2017, 18:47

Todennäköisesti kyseessä on ns. liimaventtiili. Eli venttiilit eivät ole sulkeutuneet kunnolla ja samassa kastellut tulpat.
Mulla teki -03 vuosimallin vapari impreza tuota, kun kylmänä käytti vähän aikaa,
niin seuraavalla startilla lähti pytty kerrallaan kalinan kera käyntiin.
Kylmemmällä ilmalla ei sitten lähtenyt ollenkaan käyntiin, jos ei ollut lämmitys roikassa tuommoisen lyhyen pyrähdyksen jälkeen.

Venttiilit takertelee niihin ohjareihin. Auttaisikohan joku top end treatment litku tuohon vaivaan :eh: .
Ei se liimaventtili vika ilmene, jos malttaa aina käyttää lämpimäksi koneen ennen sammutusta.

Turbokoneessa ei ole koskaan ollut ainakaan minulla kyseistä oiretta.

Avatar
HABA
Jäsen
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 20:24

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja HABA » 04 Loka 2017, 20:06

Joo, liimaventtiilit mullaki tuli ekaksi mieleen, mutta en tiedä oisko tuon silti hinaamalla pitäny hypätä käyntiin siitä huolimatta?!!?

Vikakoodit sain luettua ja tämmöstä löyty:
12 Starter switch
32 Oxygen sensor

Virtalukko ja lambda-anturi?!?!
Voiko lambda-anturi vaikuttaa käynnistymiseen? :dontknow:
Mitähän vikaa virtalukossa voi olla, kun tuntuu sahaavan ihan hyvin? :dontknow:
Kaasulla se oikenee... Viimeistään pajalla! :angry4:

Impreza 2,0 vapari spw 1996, ajettu 102tkm.
Ex: Pari leonea+ farkkulega-92+ Impreza -96 2,0 gl spw.

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja roipis » 05 Loka 2017, 00:12

Impun kanssa kävi myös noin, kerran, eli siirsin kylmällä koneella pihalta talliin (5m) ja sammutin heti. En tiedä varmaa syytä mutta noin vaan ei kannata tehdä! 10m matkaan kannattaa ajaa kilometri tai edes antaa minuutti käydä. Isäukolla kävi joskus samoin: bensa-Volvon rivimoottori ei meinannut käynnistyä lyhyen siirron jälkeen. Tarpeeksi sahaamalla nuokin lähtivät käyntiin.

Kaveri heitti ajatuksena, että kylmän koneen saama rikas seos jää sylinterien pintaan ja huuhtoo vähätkin öljyt pois, männänrenkaat ei tiivistä ja puristukset häviää. Bokserilla tai reilusti kallistetulla rivikoneella tuokin kuulostaa loogiselta, eikö?

Liimaventtiilien perusteluja kiinnostaisi kuulla enemmän. Lähinnä mietin että miksi lämpimänä pysäytetyn koneen venttiilit alkaisivat toimia jatkossa hyvin kun kylmänä pysäytetyn juuttuvat auki. Jäähtyvät ne kuumana sammutetunkin ja kuumat öljyt juoksevat paremmin pois tiiviistä välyksistä?

Noitten tapahtumien jälkeen olen yrittänyt välttää kylmän koneen sammuttamista lähes yhtä kylmänä vaan ajanut pienen lenkin tai antanut käydä paikallaan edes tovin.
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 05 Loka 2017, 06:44

HABA kirjoitti:Joo, liimaventtiilit mullaki tuli ekaksi mieleen, mutta en tiedä oisko tuon silti hinaamalla pitäny hypätä käyntiin siitä huolimatta?!!?

Vikakoodit sain luettua ja tämmöstä löyty:
12 Starter switch
32 Oxygen sensor

Virtalukko ja lambda-anturi?!?!
Voiko lambda-anturi vaikuttaa käynnistymiseen? :dontknow:
Mitähän vikaa virtalukossa voi olla, kun tuntuu sahaavan ihan hyvin? :dontknow:


Vikakoodit ovat seurannais vikoja. Tulevat varmastikkin pitkästä startista johtuen, ainakin lamppaada vika.

Sti330
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 16:10

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja Sti330 » 05 Loka 2017, 16:49

Potkittiin se käymään pilotilla imusarjaan ilmanputsarin ja kaasuläppäkotelon välistä, eikä kyllä paljon kylmempi keli ollut silloin.
Meni vaan ilmanputsarin paperipanos siinä rytäkässä uusiksi, kun antoi tulta takaisin päin.
Paras konsti voisi olla puhaltamalla kuumailmapuhaltimella imukanavaan sisälle.
Ja lokilämmitys päälle, vaikka näin lämpimillä keleillä hullulta tuntuukin.
Siten saadaan se hartsimainen lakkakerros venttiilien varsista pehmenemään.
Kaasupohjassa starttaus tai vähän rivakampi hinaus kaasupohjassa.
Varokaa ettei hyökkää hinaajan perään :shock:

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja TJani » 06 Loka 2017, 16:48

Ihan perussettiä ollut joka Subarussa ja muissakin merkeissä jos käyttää kylmänä vain muutaman sekunnin ja sammuttaa.
Isän 850 Volvo ollu kaikista hankalin tapaus. Ei meinannus sitten niin millään lähtiä käymään, vielä kun ei ko. vehkeessä ollu lohkolämmitintä. Aikansa sahailee ja koittaa lämmitellä jollain niin kyllä ne on aina lähtenyt.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
HABA
Jäsen
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 20:24

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja HABA » 06 Loka 2017, 18:11

No niin, tänään olivat korjaamon sedät saanu auton työn alle ja kaasu pohjassa startanneet auton käymään, eli liimaventtiilihän tässä oli kyseessä. Oon ollu tietoinen tämmösen vian mahdollisuudesta, kun autoa käytetään vain hetki ja sammutetaan, mutta mitäänhän ei ihminen opi, muutakun kantapään kautta. :banghead: Pitää jatkossa käydä pikku lenkki ennen vahausta ja vahauksen jälkeen... :driving:

Ihan turha korjaamoreissuhan tämä ei ollut, kun tätä vikaa ihmetellessä huomasin, että sisempi vetonivelen kumi oli riekaleina ja heittäny rasvat ympäri konehuonetta, eli vaihtoivat sen samalla.

Ei tämä tapaus kuulemma korjaamollekkaan ollut ensimmäinen eikä viimeinen, kun on autossa liimaventtiilit.

Eli kiitokset vielä kaikille keskusteluun osallistuneille. :lurk: :drinks:
Kaasulla se oikenee... Viimeistään pajalla! :angry4:

Impreza 2,0 vapari spw 1996, ajettu 102tkm.
Ex: Pari leonea+ farkkulega-92+ Impreza -96 2,0 gl spw.

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja SixStars » 06 Loka 2017, 20:17

Sti330 kirjoitti:Auttaisikohan joku top end treatment litku tuohon vaivaan :eh: .

Tähän olis kyl kiva joo saada jotain kokemuspohjasta tietoa.. faijan wanhassa 850:ssä tuota samaa vikaa on ollut jo vuosikausia.. ja heillä kun melko pätkäistä on vähät ajelut niin korostuu.. auto aina starttaa kyl epäonnistuneen yrityksen jälkeen kun 'käy kaupassa uudestaan' - eli n. 15-30min päästä lähtee taas ku palmun alta ( ventiilit hitaasti 'palautuneet' tjsp siinä vaiheessa ? ) :dontknow:
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

smacine
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja smacine » 06 Loka 2017, 23:27

Ainoa auto missä mulla on kans koskaan liimaventtiili ilmenny oli volvo 850 2.4 16v. 170hv versio. Ooppeleissahan oli joskus tota ongelmaan jonkun tietyn yhtiön bensan kanssa, google varmaan muistaa..

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja KK9 » 07 Loka 2017, 00:43

smacine kirjoitti:Ainoa auto missä mulla on kans koskaan liimaventtiili ilmenny oli volvo 850 2.4 16v. 170hv versio. Ooppeleissahan oli joskus tota ongelmaan jonkun tietyn yhtiön bensan kanssa, google varmaan muistaa..

Teboilin Terra teki Opeleissa kiusaa aikanaan!
Ukon Polo on pariin otteeseen käynyt korjaamolla tuon vian takia ja toisella kertaa ainakin jumitti venttiilit pitkän reissun jälkeen! Eli se siittä sakemannien ylivertaisuudesta!!! :booty:
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Avatar
HABA
Jäsen
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 20:24

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja HABA » 07 Loka 2017, 23:57

Nykyään mä oon tankannu ST1 asemalla e98:a, ja tämä oli pahin liimaventtiili tähän asti. Ennemmin, ku oon vahannu autoa katoksen edustalla, ei oo tullu näin pahaa jumia. Ennen oon tankannu teboililla ja nesteellä. Teboilin tervaa/tarraa ei enää taida saada?
Kaasulla se oikenee... Viimeistään pajalla! :angry4:

Impreza 2,0 vapari spw 1996, ajettu 102tkm.
Ex: Pari leonea+ farkkulega-92+ Impreza -96 2,0 gl spw.

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja TJani » 08 Loka 2017, 10:32

smacine kirjoitti:Ainoa auto missä mulla on kans koskaan liimaventtiili ilmenny oli volvo 850 2.4 16v. 170hv versio. Ooppeleissahan oli joskus tota ongelmaan jonkun tietyn yhtiön bensan kanssa, google varmaan muistaa..


Tämmönen se meilläkin oli. Tosin kone on 20v eikä 16v, sellaista ei olekaan.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

smacine
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja smacine » 08 Loka 2017, 12:42

TJani kirjoitti:
smacine kirjoitti:Ainoa auto missä mulla on kans koskaan liimaventtiili ilmenny oli volvo 850 2.4 16v. 170hv versio. Ooppeleissahan oli joskus tota ongelmaan jonkun tietyn yhtiön bensan kanssa, google varmaan muistaa..


Tämmönen se meilläkin oli. Tosin kone on 20v eikä 16v, sellaista ei olekaan.



:oops: niin viis sylinteriähän siinä tietenkin oli.. :oops:


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa