Sivu 1/1

Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

Lähetetty: 04 Loka 2017, 16:01
Kirjoittaja HABA
Nyt tarvittaisiin asiantuntijoita avuksi, kun allekirjoituksen auto ei lähde käymään.

Historiaa sen verran, että viimeeksi, kun kävi, niin siirsin autoa 5 metriä vahausurakan jälkeen takaisin autokatokseen. Kävi sen 5 sekunttia, mielestäni hieman huonosti ja sammutin auton itse pienen kaasunpolkaisun jälkeen.
Jakopään remppa on tehty vuosi sitten ja katsoin pihassa kuskinpuolen päästä moottoria, että olisko remmi poikki, mutta ei ollut. Vielä ei tiedetä, onko hampaita mennyt hihnasta sileeksi.
On kokeiltu hinata käymään, kun epäilin, että starttaa jotenkin omituisella äänellä. Myös koitin sahata vaihde päällä, ja liikkui normaalisti.

Auto on tällä hetkellä korjaamon pihassa ja käyn illalla kokeilemassa, onnistuuko vikakoodin luku englannin kielisillä ohjeilla.

Ideoita, mikä voisi olla pielessä? :dontknow:
Kiitos etukäteen vastauksista...

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

Lähetetty: 04 Loka 2017, 18:47
Kirjoittaja Sti330
Todennäköisesti kyseessä on ns. liimaventtiili. Eli venttiilit eivät ole sulkeutuneet kunnolla ja samassa kastellut tulpat.
Mulla teki -03 vuosimallin vapari impreza tuota, kun kylmänä käytti vähän aikaa,
niin seuraavalla startilla lähti pytty kerrallaan kalinan kera käyntiin.
Kylmemmällä ilmalla ei sitten lähtenyt ollenkaan käyntiin, jos ei ollut lämmitys roikassa tuommoisen lyhyen pyrähdyksen jälkeen.

Venttiilit takertelee niihin ohjareihin. Auttaisikohan joku top end treatment litku tuohon vaivaan :eh: .
Ei se liimaventtili vika ilmene, jos malttaa aina käyttää lämpimäksi koneen ennen sammutusta.

Turbokoneessa ei ole koskaan ollut ainakaan minulla kyseistä oiretta.

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

Lähetetty: 04 Loka 2017, 20:06
Kirjoittaja HABA
Joo, liimaventtiilit mullaki tuli ekaksi mieleen, mutta en tiedä oisko tuon silti hinaamalla pitäny hypätä käyntiin siitä huolimatta?!!?

Vikakoodit sain luettua ja tämmöstä löyty:
12 Starter switch
32 Oxygen sensor

Virtalukko ja lambda-anturi?!?!
Voiko lambda-anturi vaikuttaa käynnistymiseen? :dontknow:
Mitähän vikaa virtalukossa voi olla, kun tuntuu sahaavan ihan hyvin? :dontknow:

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

Lähetetty: 05 Loka 2017, 00:12
Kirjoittaja roipis
Impun kanssa kävi myös noin, kerran, eli siirsin kylmällä koneella pihalta talliin (5m) ja sammutin heti. En tiedä varmaa syytä mutta noin vaan ei kannata tehdä! 10m matkaan kannattaa ajaa kilometri tai edes antaa minuutti käydä. Isäukolla kävi joskus samoin: bensa-Volvon rivimoottori ei meinannut käynnistyä lyhyen siirron jälkeen. Tarpeeksi sahaamalla nuokin lähtivät käyntiin.

Kaveri heitti ajatuksena, että kylmän koneen saama rikas seos jää sylinterien pintaan ja huuhtoo vähätkin öljyt pois, männänrenkaat ei tiivistä ja puristukset häviää. Bokserilla tai reilusti kallistetulla rivikoneella tuokin kuulostaa loogiselta, eikö?

Liimaventtiilien perusteluja kiinnostaisi kuulla enemmän. Lähinnä mietin että miksi lämpimänä pysäytetyn koneen venttiilit alkaisivat toimia jatkossa hyvin kun kylmänä pysäytetyn juuttuvat auki. Jäähtyvät ne kuumana sammutetunkin ja kuumat öljyt juoksevat paremmin pois tiiviistä välyksistä?

Noitten tapahtumien jälkeen olen yrittänyt välttää kylmän koneen sammuttamista lähes yhtä kylmänä vaan ajanut pienen lenkin tai antanut käydä paikallaan edes tovin.

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

Lähetetty: 05 Loka 2017, 06:44
Kirjoittaja Puskapeke
HABA kirjoitti:Joo, liimaventtiilit mullaki tuli ekaksi mieleen, mutta en tiedä oisko tuon silti hinaamalla pitäny hypätä käyntiin siitä huolimatta?!!?

Vikakoodit sain luettua ja tämmöstä löyty:
12 Starter switch
32 Oxygen sensor

Virtalukko ja lambda-anturi?!?!
Voiko lambda-anturi vaikuttaa käynnistymiseen? :dontknow:
Mitähän vikaa virtalukossa voi olla, kun tuntuu sahaavan ihan hyvin? :dontknow:


Vikakoodit ovat seurannais vikoja. Tulevat varmastikkin pitkästä startista johtuen, ainakin lamppaada vika.

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

Lähetetty: 05 Loka 2017, 16:49
Kirjoittaja Sti330
Potkittiin se käymään pilotilla imusarjaan ilmanputsarin ja kaasuläppäkotelon välistä, eikä kyllä paljon kylmempi keli ollut silloin.
Meni vaan ilmanputsarin paperipanos siinä rytäkässä uusiksi, kun antoi tulta takaisin päin.
Paras konsti voisi olla puhaltamalla kuumailmapuhaltimella imukanavaan sisälle.
Ja lokilämmitys päälle, vaikka näin lämpimillä keleillä hullulta tuntuukin.
Siten saadaan se hartsimainen lakkakerros venttiilien varsista pehmenemään.
Kaasupohjassa starttaus tai vähän rivakampi hinaus kaasupohjassa.
Varokaa ettei hyökkää hinaajan perään :shock:

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

Lähetetty: 06 Loka 2017, 16:48
Kirjoittaja TJani
Ihan perussettiä ollut joka Subarussa ja muissakin merkeissä jos käyttää kylmänä vain muutaman sekunnin ja sammuttaa.
Isän 850 Volvo ollu kaikista hankalin tapaus. Ei meinannus sitten niin millään lähtiä käymään, vielä kun ei ko. vehkeessä ollu lohkolämmitintä. Aikansa sahailee ja koittaa lämmitellä jollain niin kyllä ne on aina lähtenyt.

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

Lähetetty: 06 Loka 2017, 18:11
Kirjoittaja HABA
No niin, tänään olivat korjaamon sedät saanu auton työn alle ja kaasu pohjassa startanneet auton käymään, eli liimaventtiilihän tässä oli kyseessä. Oon ollu tietoinen tämmösen vian mahdollisuudesta, kun autoa käytetään vain hetki ja sammutetaan, mutta mitäänhän ei ihminen opi, muutakun kantapään kautta. :banghead: Pitää jatkossa käydä pikku lenkki ennen vahausta ja vahauksen jälkeen... :driving:

Ihan turha korjaamoreissuhan tämä ei ollut, kun tätä vikaa ihmetellessä huomasin, että sisempi vetonivelen kumi oli riekaleina ja heittäny rasvat ympäri konehuonetta, eli vaihtoivat sen samalla.

Ei tämä tapaus kuulemma korjaamollekkaan ollut ensimmäinen eikä viimeinen, kun on autossa liimaventtiilit.

Eli kiitokset vielä kaikille keskusteluun osallistuneille. :lurk: :drinks:

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

Lähetetty: 06 Loka 2017, 20:17
Kirjoittaja SixStars
Sti330 kirjoitti:Auttaisikohan joku top end treatment litku tuohon vaivaan :eh: .

Tähän olis kyl kiva joo saada jotain kokemuspohjasta tietoa.. faijan wanhassa 850:ssä tuota samaa vikaa on ollut jo vuosikausia.. ja heillä kun melko pätkäistä on vähät ajelut niin korostuu.. auto aina starttaa kyl epäonnistuneen yrityksen jälkeen kun 'käy kaupassa uudestaan' - eli n. 15-30min päästä lähtee taas ku palmun alta ( ventiilit hitaasti 'palautuneet' tjsp siinä vaiheessa ? ) :dontknow:

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

Lähetetty: 06 Loka 2017, 23:27
Kirjoittaja smacine
Ainoa auto missä mulla on kans koskaan liimaventtiili ilmenny oli volvo 850 2.4 16v. 170hv versio. Ooppeleissahan oli joskus tota ongelmaan jonkun tietyn yhtiön bensan kanssa, google varmaan muistaa..

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

Lähetetty: 07 Loka 2017, 00:43
Kirjoittaja KK9
smacine kirjoitti:Ainoa auto missä mulla on kans koskaan liimaventtiili ilmenny oli volvo 850 2.4 16v. 170hv versio. Ooppeleissahan oli joskus tota ongelmaan jonkun tietyn yhtiön bensan kanssa, google varmaan muistaa..

Teboilin Terra teki Opeleissa kiusaa aikanaan!
Ukon Polo on pariin otteeseen käynyt korjaamolla tuon vian takia ja toisella kertaa ainakin jumitti venttiilit pitkän reissun jälkeen! Eli se siittä sakemannien ylivertaisuudesta!!! :booty:

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

Lähetetty: 07 Loka 2017, 23:57
Kirjoittaja HABA
Nykyään mä oon tankannu ST1 asemalla e98:a, ja tämä oli pahin liimaventtiili tähän asti. Ennemmin, ku oon vahannu autoa katoksen edustalla, ei oo tullu näin pahaa jumia. Ennen oon tankannu teboililla ja nesteellä. Teboilin tervaa/tarraa ei enää taida saada?

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

Lähetetty: 08 Loka 2017, 10:32
Kirjoittaja TJani
smacine kirjoitti:Ainoa auto missä mulla on kans koskaan liimaventtiili ilmenny oli volvo 850 2.4 16v. 170hv versio. Ooppeleissahan oli joskus tota ongelmaan jonkun tietyn yhtiön bensan kanssa, google varmaan muistaa..


Tämmönen se meilläkin oli. Tosin kone on 20v eikä 16v, sellaista ei olekaan.

Re: Impreza 2,0 vapari 1996 ei lähde käymään

Lähetetty: 08 Loka 2017, 12:42
Kirjoittaja smacine
TJani kirjoitti:
smacine kirjoitti:Ainoa auto missä mulla on kans koskaan liimaventtiili ilmenny oli volvo 850 2.4 16v. 170hv versio. Ooppeleissahan oli joskus tota ongelmaan jonkun tietyn yhtiön bensan kanssa, google varmaan muistaa..


Tämmönen se meilläkin oli. Tosin kone on 20v eikä 16v, sellaista ei olekaan.



:oops: niin viis sylinteriähän siinä tietenkin oli.. :oops: