ViestiKirjoittaja p128194 » 14 Loka 2017, 23:48
Oman auton (ostin uutena) kanssa kävi niin, että ensimmäisen vuoden keskikulutus on ollut näköjään 8,5 - toisena vuonna 8,2 ja kolmantena 7,9. Koko ajalta kulutus on 7,98. Ajoprofiilikin on pysynyt huomattavan samanlaisena eli paljolti pikkuteitä 60-100 km/h rajoituksella ja harvakseltaan moottoritietä. Kaupunkiajoa tulee väkisin hieman kun kaupungissa asuu. Kylmästä lähdöt on kulutuksen kannalta myrkkyä, ajotietokone näyttää kulutuksen tripin nollauksen jälkeen vasta 1 km ajon jälkeen ja kesällä se on minimissään 16 l/100km (siis ekan kilometrin osalta). Talvella n. 30-40 l/100km jos lämmittämättä lähtee, 25-30 lämmittäen.
Omassa autossa olen laittanut myös merkille, että tämmöisessä kelissä mitä nyt tyypillisesti on, eli nollan lähellä ja märkää, ei perinteinen automaattivaihteisto taida pysyä lämpimänä - ilmeisesti vesisuihku jäähdyttää turhankin tehokkaasti - ja kulutus nousee enemmän kuin voisi olettaa. Tätä on tietysti vaikea todistaa, kosteisiin keleihin liittyy usein myös voimakkaita tuulia. Joka tapauksessa samalla parin tunnin matkalla mikä menee kesäkeleissä ajotietokoneen mukaan alle 7 litran parhaimmillaan, on joskus mennyt sadekelillä jopa 8,4 l/100km.
Ainoa todella toimiva kulutusta pienentävä kikka on ollut alle rajoituksen ajaminen ja ohitusten välttäminen. Ja jos voi valita ajaako kymmenen liikennevalon läpi vai vähän pitempää reittiä millä ei tarvitse pysähtyä niin aika varmasti pienempi kulutus tulee reitillä missä ei tarvitse pysähdellä. Se on toinen juttu, kannattaako se ajallisesti tai rahallisesti. Itse olen päätynyt ajelemaan n. 160km matkan 7km pidempää reittiä kun sille päästäkseen alkaa kotoa 5 minuutin ajomatkalla liikennevaloton osuus. Lyhyemmällä reitillä pitää ajaa 25 minuuttia liikennevalotettua tietä. Ajallisesti tuo pidempi reitti saattaa olla jopa hieman nopeampi, suurta eroa ei ole, matka kestää aina sen 2h +- 5minuuttia.
Legacy 2.0R AT STW MY06