ViestiKirjoittaja roipis » 13 Joulu 2017, 23:32
Tarkoitatkohan mallia, jota oli sedania ja STW:tä, korimalli GD,GG, 2000-2007, facelift ja 2.0R 2005- vai viistoperää GH, 2007-? Sopivaa ilmoakaan en näe Nettiautossa??? Anyway, mun kokemukset on STW:stä MY06, ja löytyvät vanhoista viesteistäni. Tiivistettynä:
- Tilat on aika pienet ja kuskin paikka sopinee minua paremmin <50v, <80kg ja <180cm ihmiselle ja alle kuin yli tunnin ajorupeamille.
- Pitkällä työmatkalla valtatietä talvirajoituksin ja kitkarenkain pääsin ehkä vähän alle 8l/100km todelliseen kulutukseen. Seka-ajossa varmaan 10l satasella on saavutettavissa.
- Vastaavasti lämmityslaite on tehokas, bensa-autoksikin. Toinen ääripää, 1.9TDI, on myös koettu. Siinä tosin automaatiikka toimi järkevästi, kunhan Eberillä sai lämpöä aikaiseksi. Subarutkin toimivat järkevästi, käsisäädöllä. Uudemmat voi olla fiksumpia?
- 4EAT:n toimintaan tottuu... Minusta takaveto monilevykytkimellä toimii hyvin ja on lähdössä heti mukana: venekärryn käsijarrun testi pihassa jätti puolen metrin jäljet kuuden pyörän taakse. Miksi perän pitäis pyrkiä sivulle etenpäin kiihdytettäessä? VTD tekee tuota joskus 8-tiellä mutten ite tykkää, liian vanha?
- Ratkaisin (tai siirsin) lisäilmaventtiilimurheet vaihtamalla nuo uusiin. Maksoi rutosti mutta tuo olikin ainoa vakava vika neljän vuoden ja 100tkm aikana. Tuossa realisoituu se, että orkkisosat, joita ei oikein muualta saa, ovat kohtuuttoman hintaisia. Huolto- ja kulutusosia saa järkevillä hinnoilla, ovat ehkä kuitenkin kalliimpia kuin yleisimpien euroautojen vastaavat. Lisä-/ toisioilmaventtiileistä ja -pumpusta (-puhaltimesta) on parikin aktiivista ketjua palstalla:Vikakoodi P2441.. ja Toisioilmapumppu...
- Noilla kokemuksilla arvasin ostaa nykyisen kulkineeni alkuvuonna. Epäilemäni Outbackin jakkara on ollut yllättävän hyvä, vaihteeksi taas tunnin työmatkalla. On vähän isompi ja ratin pituussäätö auttaa myös.
Uudemmassa viistoperämallissa on ESP, ilmeisesti paremmat tilat ja mahdollisesti parempi toisioilmasysteemi, arvelen.
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07