HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Bokserimoottorin korjaaminen itse

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
ralli-impresa
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Joulu 2017, 16:12

Bokserimoottorin korjaaminen itse

ViestiKirjoittaja ralli-impresa » 28 Joulu 2017, 16:17

Oon kattellu hetken aikaa tollasta -98 rallisubarua. Mitenkä onnistuu ton subarun bokserimoottorin huolto ja korjaaminen yms säätö ite? Onko yhtä helppo vai helpompi vai vaikeempi ku ihan perus rivinelonen? Ja mites varaosat, maksaako enemmän ku perusautoihin esim. Toyotaan.

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bokserimoottorin korjaaminen itse

ViestiKirjoittaja ximmo » 29 Joulu 2017, 15:21

En oo ehkä paras vastaaja kun en oo mikään DIY-mies isommassa mittakaavassa, mutta kun täällä on toistaiseksi hiljaista, niin avataan keskustelu: ei se moottorin "muoto" suuremmin muuta perustoimenpiteitä, paitsi klassikkoesimerkki tulppien vaihto, ei mene ihan viiteen minuuttiin. Jos tosiaan puhut rallisubarusta, niin puhut kenties myös ralliosista ja niiden saatavuudesta en osaa sanoa, mutta noin muuten osia saa netistä ihan ok ja peruskulutusosia voi noutaa hyvin varustelluista tarvikeliikkeistä tyyliin Motonet. Jos japanilaiset on tuttuja, niin Subaru seuraa linjaa monilta osin: perusluotettavuus hyvä.
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Bokserimoottorin korjaaminen itse

ViestiKirjoittaja Mauri H » 29 Joulu 2017, 17:17

Joo ei ole kummoinen kone korjata, nousee keulalta hämmästyttävän nopeasti ja helppo purkaa. Osien hinnoista paha sanoa kun ei tiedä mitä rallisubaru pitää sisällään, mutta tuon ikäisiin saa jo osia käytettynä hyvin ja jos hieman tietää mitä ostaa niin voi päästä edullisestikin.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

ralli-impresa
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Joulu 2017, 16:12

Re: Bokserimoottorin korjaaminen itse

ViestiKirjoittaja ralli-impresa » 29 Joulu 2017, 17:27

Joo kiitos tiedoista. "Rallisubaru" on siis 90-luvun impreza wrx, tarkempaa vuosimallia en vielä tiiä, kunhan vaan on tolla ekalla korilla. Tulpathan siis löytyy vaikka motonetistä mutta mites on jos vaikka pitäs jotaki suurempaa koneelle tehä? En mielellää tilailis japanista tonnin postimaksuilla kauheesti mitää.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Bokserimoottorin korjaaminen itse

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 29 Joulu 2017, 18:00

Mitä meinaa suurempaa? Briteistä saa hyvin osia, suomesta oon tähä mennessä ite ostanu kaiken mitä oon tarvinnu.

ralli-impresa
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Joulu 2017, 16:12

Re: Bokserimoottorin korjaaminen itse

ViestiKirjoittaja ralli-impresa » 29 Joulu 2017, 18:14

Tarkotan siis vaikka jotaki vesipumpun ja jakohihnan vaihtoa (ei kovin isoa remonttia tosiaan)? Vai löytyykö sellasia kans jostaki motonetistä siihe? Tai jos pitää pistää koko kone osiks nii mitä maksaa erilaiset kuluvat osat (kiertokangenlaakerit, männät yms) verrattuna vaikka johki vanhemman fordin tai bemmin osii? Tietämättömyys tulee siitä etten erityisemmin VIELÄ ole ku vaihtanu tulppia, jarrupaloja, öljyjä...

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Bokserimoottorin korjaaminen itse

ViestiKirjoittaja JuPe » 29 Joulu 2017, 19:12

Hei,

Lähes kaikki perushuolto-osat saat paikallisista varaosaliikkeistä ilman ongelmia. Tulpat, vesipumput, jakopäänosat ja muut perusjutut taitaa olla Motonetin valikoimassakin varsin pitkälti kaikkiin hyllykamaa. Vesipumppuja on muutama erilainen ja jakopäitä samoin muutama, laakereita taitaa olla pari-kolme eri kombinaatiota. Tämä siis kaikkien Subarun eri mallien kesken :)

Varaosasaatavuus on hyvä, sillä suurin osa koneista jakaa suuren osan osistaan kun puhutaan bensiinimoottoreista. JA jos ei nyt suoraan jaa osaa, niin käyvät joko suoraan tai toisen osan avustuksella ristiin. Nämä on semmosia lego-autoja, että kaikki käy vähän kaikkien kanssa ristiin. Toki on niitäkin osakokonaisuuksia, mitkä ei mene sitten mitenkään päin ristiin.

Moottorin uudelleenrakentamisen kamat saa myös melkein mistä vain. Tuo EJ20 koneperhe on varmaan yksi rakennelluimmista moottoreista maailmassa nykyään, joten osia on tarjolla hyvin.

Yleisiä varaosakauppoja on esimerksiksi Britessä oleva Import Car parts. Tai ihan vaikka Ebay, jos vaan tiedät varaosanumeron mitä haet. Tässä auttaa tai on ainakin aikaisemmin auttanut vaikka www.opposedforces.com.

Foorumillamme on paljon tietoa näiden laittamisesta niin huoltojen, kuin virittämisenkin suhteen. Toivon että koitat löytää etsimäsi myös tuon "haku"-toiminnon avulla. Hinnoista saat käsityksen kun haet vaikka Ebaysta "Subaru EJ20 bearing".

"maksaako enemmän kuin toyotaan" - ei maksa, jos verrokkina on se turbo Toyota samalta aikakaudelta. Jos 1.3l fx Corolla mallia 1989, niin voihan se maksaa enemmän.

Ja lopuksi: Tonnin postimaksulla Japanista tuo melkein jo koko auton ;)

-Juha-
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

ralli-impresa
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Joulu 2017, 16:12

Re: Bokserimoottorin korjaaminen itse

ViestiKirjoittaja ralli-impresa » 29 Joulu 2017, 19:28

Kiitos taas tiedoista. Tosiaan olen haun avulla hakenut myös tietoja. Kysymällä vaan saa asiat tiivistettyä yhteen keskusteluun, ja kun vastaukset on näin kattavia niin ei paljon enää tarvitse haeskella:D
Tosiaan tuo "tonnin postimaksu" japanista oli enemmänkin kielikuva kuin oikea arvio.
Ei muutaku autokaupoille!

ralli-impresa
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Joulu 2017, 16:12

Re: Bokserimoottorin korjaaminen itse

ViestiKirjoittaja ralli-impresa » 29 Joulu 2017, 19:35

Ainiin, asia ei välttämättä erityisemmin tähän subaruun liity, mutta voiko esim. Visecon "tehomäntiä" laittaa suunnilleen mihin koneeseen tahansa? Mistä katsotaan niiden sopivuus? Anteeksi tietämättömyyteni ja se etten jaksa etsiä tietoa tarpeeksi, mutta täältä tuntuu tulevan vastauksia nopeasti ja kattavasti.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Bokserimoottorin korjaaminen itse

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 29 Joulu 2017, 22:16

Sujahtaa vaikka vapariin kuhan on oikeen kokoset.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bokserimoottorin korjaaminen itse

ViestiKirjoittaja Displaced » 30 Joulu 2017, 10:15

Wisecon ja kaikkien muidenkin mäntävalmistajien sivuilta löytyy tarkat speksit mille boorille ja iskupituudelle ovat tarkoitetut ja mikä ko osanumero on.

Osanumerolla saat hommattua sitten sopivat.

Kannattaa muistaa että kyseessä on aina boorikoko eikä männän koko.
Vakio EJ20 = 92mm pytty ja 75mm iskulla.
Jos mäntiä haluaa vaihtaa ja tehdä hyvin niin kannattaa porata seuraavaan ylikokoon mäntien tilaamisen jälkeen jotta saat PTW välykset oikeaksi.

JuPe muuten tiivistikin hyvin loput.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa