Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.
Lähetetty: 03 Tammi 2018, 03:46
Hei. Anteeksi sekavasta tekstistä heti alkuun, hieman nauttineena kirjoitan.
Tässä samalla kun työkiireet helpotti edes viikoks niin on varmasti hyvä aloittaa tämä threadi. Nyt viikon pämppäämisen jälkeen on taas hyvä mennä nettipankkiin, maksaa laskut ja laskea paljon rahaa voi laittaa (menee varmasti) autoon Itsestäni hieman, aika nuori poika joka koko elämänsä touhunnut nokilekojen ja saksalaisten kanssa. Muista merkeistä voisin sanoa että perustiedot hallussa. 6 vuoden perheen leikkimisen jälkeen se homma jäi sille tielleen kun en jaksanut tuhlata rahaa akkaan joka kuukausi. Nyt asun yksin, kättelin pienen korjaamoni pois ja on hyvä olla. Ainakin tältä se tuntuu nyt kun sain Subarun ostettua ja vedän samalla aikas halpaa tax free viskiä
Haluaisin tässä alla hieman kysellä tästä kyseisestä automerkistä ja malleista, nyt kun kuukauden foorumien lukemisen, nasioc, enkku/suomi/venäjä kieliset luettu läpi niin rupean jotain vissiin tajuamaan. Ostin tai tarkemmin sanottuna vaihdoin diesel mersuni 1998 vuoden valkoiseen Subaru Impreza WRX autoon. Ajettu sillä on noin 190tkm pintaan. Moottori varmasti vaihdettu, ja auto vähintään kerrankin mällätty puuhun. Näillä asioilla ei väliä, halusinkin hieman vaihtelua vanhojen mesejen roplaamiseen.
Vanha omistaja antoi seuraavat tiedot:
Taakse vaihdettu jarrut - Subaru Impreza New Age 2002 brembon STI "kultaiset" jarrusatulat.
- Perä r180 plated, vaihdettu sekin vetareineen jne Fredulla Kehä 3 vieressä
- DCCD 5mt, version 6 ??? Syvänen Motorsportilla tämä tarkistettiin ja laatikon koodi oli TY754VB1CA --->
JDM Impreza WRX STi R & RA Ver. V/VI MY99-00
(also STi RA Limited Ver. V/VI MY99-00) TY754VB1CA 3.083 2.062 1.545 1.151 0.825 3.333 1.000 4.444 DCCD (35:65) Open Helical FLSD avail. 12/99 on regular STi RA (optional?)
- itse auto on 3-4versiota (???), moottorin alakerta STI versio 2, yläkerta versiota 3-4 (???)
- Turbona on Kinugawan TD06-20G, ahtimen tuotto kuulemma riittää 400hp?
- Jotain pientä, turbosmartin bleedi, laajakaista AEM, siniset silikoniletkut jne pientä härpäkettä.
- 1way joku levylukko?
Kuukauden auton omistanut ja tykännyt todella paljon. Sitten itse asiaan. Nelivedon autoon palautti Syvänen Motorsport ja laatikon koodin löysi PahaPappa (täällä kuulemma?), kiitos heille siitä. Laitetaan se kesäksi sitten taas takavedoksi
Dieseleitä kun roplasin, ei tarvinnut kuin hexi editorilla säätää oikeat paineet oikeaan aikaan ja katsoa tarvitseeko cut offia nostaa. Nyt tämä kaikki on uutta tämän bokseribensan kanssa.
1. koneen yläpuolella oleva välijäähdytin mietityttää minua. Kaikki mitä tähän mennessä on tavattu on ollut joko auton alla tai edessä, mahdollisesti flekteineen. Tutkimisen ja noitten testien lukemisen jälkeen alan ymmärtää että varsinkin paikallaan olo jonka jälkeen alkaa kova ajo, tekee pahaa tälle autolle? Onko tähän vaihtoehtona jotain seuraavasta:
a. asennetaan tämän STI välijäähyn päälle tuuletin tai kaksi? Laitetaan sinne jotkut superlaakeroidut tuulettimet jotka puhaltaa v**un lujaa ilmaa paikallaan alaspäin myös paikallaan. Ylhäältä, koska alhaalla silikoniletku... ?
b. asennetaan EBAY:sta saatava kiinankooleri eteen ja ei välitä muutaman millisekunnin turboviiveestä
c. ei leikitä jeesusta ja asennetaan vaan joku saatanan kallis mishimoton isompi TMIC + isompi skuuppi ja kaasua vaan.
2. koneen irroitus selvisikin jo. Tilasin kaukoidästä lavalla jonkun vanhan 95 vuoden koneen, ilman apulaitteita. Ymmärsinkö oikein että melkein kaikki EJ20 koneet ja niiden osat ovat bolt on kamaa toistensa kanssa? Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä tein tämän, koska Miikan kanssa naurettiin että ei se että ne kk laakerit menee, vaan kun ne menee niin sitä konetta joutuu silti roplaamaan ja tämän voi laittaa hetkellisesti tilalle ajoon
3. Autossa on vanhan omistajan mukaan noin 340hevosvoimaa. Tämä riittää minulle, mutta haluaisin olla melko varma siitä että autolla voisi lähteä myös yli 100km matkalle kotoota. En tiedä miten selittäisin kysymyksen, mutta onko oikein jos kysyn että miten toimintavarmuutta voi nostaa muuten kuin käyttämällä mahd. hyviä öljyä mahd. lyhyillä huoltoväleillä jne?
4. tämä vaivaa minua eniten: kun sain auton, se oli takavetoinen ja nyt 4WD. Takavetoisena ratissa ei tuntunut nykimistä, mutta nyt nelivetoisena tuntuu kuin edessä olisi joku 75% lukko kun kokoajan tärähtelee. Vetarit kunnossa, ei rohise eikä äännä muuten kuin asvaltilla. Tätä tutkittiin jälleen Miikan luona ja lopputulos oli että takana on aivan helvetin jäykkä levylukko, ja edessä ei niin jäykkä myöskin levylukko. Onko tämä kuinka riskaabelia ajella nelivedolla asvaltilla kun kokoajan tuntuu että oltaisiin menossa sinne minne ratti näyttää...? Se mikä vielä sotkee enemmän pakkaa että DCCD napin ja ohjausboksin asennuksen jälkeen jos laittaaa DCCD 50:50 asennukseen, niin kaikki neljä pyörää vetää samaan aikaan kuin vanhassa intin defenderissä... Ymmärrän myöskin että kun perä on melkein kuin kemppi, niin vaikuttaa varmasti myös eteen mutta että noin paljon myös 36:65 asennossa...
5. sain myös paperin jossa maahantuojan edustaja vapauttaa auton tyynyistä ja ABSeista mutta nämä pitäisi tottakai poistaa leimalle, onko olemassa tapaa että saisi sen leiman ottamatta pois noita ABS yksikköä ja muuta? Tyynyt poistettu ja mittaristokin on ilman abseja, eli kuumottaa vaan tuo absi yksikkö konepellin alla
6. olisiko teillä hetki aikaa puhua myös virittämisestä? Kun ne kk tai runkolaakerit sitten porsii, otetaan kone pöydälle ja laitetaan sinne uusia osia. Minkälaisia ja millä varaosanumeroilla ne tilaan vielä kun on veronpalautusta jäljellä? Jos nyt vaikka laitetaan että haluan auton moottorin tuottavan 500hevosvoimaa, mitä ostoslistalle?
edit: ja vielä piti kysyä että 7. mistä saa suomessa yli 100 oktaanista bensiiniä? Ymmärsin oikein että kylmänä polkemista pahempikin on ajaa jollain huonolla bensalla ja varsinkin 95? Tämä siis vanhojen omistajien käytössä olettaisin jos jollain joskus ollut ja joku käyttänyt ysivitosta... itse tankkaan aina sataoktaanista Vaalimaalla...?
Alkaa lasin pohja näkyä, pitää mennä syömään jotain. Kiitos kun kuuntelitte. Anteeksi vielä kerran sekavasta tekstistä Jos joku harrastaja mielummin tulee käymään tallilla tai vaikka shellille kahville selittämään ylläoleviin vastauksia niin laittakaa YV:tä. Kun tulee mieleen, jatkan threadia. Laitan vielä muutaman kuvan tähän alle, ja myöhemmin myös videoita.
Malinen / HKI
Tässä samalla kun työkiireet helpotti edes viikoks niin on varmasti hyvä aloittaa tämä threadi. Nyt viikon pämppäämisen jälkeen on taas hyvä mennä nettipankkiin, maksaa laskut ja laskea paljon rahaa voi laittaa (menee varmasti) autoon Itsestäni hieman, aika nuori poika joka koko elämänsä touhunnut nokilekojen ja saksalaisten kanssa. Muista merkeistä voisin sanoa että perustiedot hallussa. 6 vuoden perheen leikkimisen jälkeen se homma jäi sille tielleen kun en jaksanut tuhlata rahaa akkaan joka kuukausi. Nyt asun yksin, kättelin pienen korjaamoni pois ja on hyvä olla. Ainakin tältä se tuntuu nyt kun sain Subarun ostettua ja vedän samalla aikas halpaa tax free viskiä
Haluaisin tässä alla hieman kysellä tästä kyseisestä automerkistä ja malleista, nyt kun kuukauden foorumien lukemisen, nasioc, enkku/suomi/venäjä kieliset luettu läpi niin rupean jotain vissiin tajuamaan. Ostin tai tarkemmin sanottuna vaihdoin diesel mersuni 1998 vuoden valkoiseen Subaru Impreza WRX autoon. Ajettu sillä on noin 190tkm pintaan. Moottori varmasti vaihdettu, ja auto vähintään kerrankin mällätty puuhun. Näillä asioilla ei väliä, halusinkin hieman vaihtelua vanhojen mesejen roplaamiseen.
Vanha omistaja antoi seuraavat tiedot:
Taakse vaihdettu jarrut - Subaru Impreza New Age 2002 brembon STI "kultaiset" jarrusatulat.
- Perä r180 plated, vaihdettu sekin vetareineen jne Fredulla Kehä 3 vieressä
- DCCD 5mt, version 6 ??? Syvänen Motorsportilla tämä tarkistettiin ja laatikon koodi oli TY754VB1CA --->
JDM Impreza WRX STi R & RA Ver. V/VI MY99-00
(also STi RA Limited Ver. V/VI MY99-00) TY754VB1CA 3.083 2.062 1.545 1.151 0.825 3.333 1.000 4.444 DCCD (35:65) Open Helical FLSD avail. 12/99 on regular STi RA (optional?)
- itse auto on 3-4versiota (???), moottorin alakerta STI versio 2, yläkerta versiota 3-4 (???)
- Turbona on Kinugawan TD06-20G, ahtimen tuotto kuulemma riittää 400hp?
- Jotain pientä, turbosmartin bleedi, laajakaista AEM, siniset silikoniletkut jne pientä härpäkettä.
- 1way joku levylukko?
Kuukauden auton omistanut ja tykännyt todella paljon. Sitten itse asiaan. Nelivedon autoon palautti Syvänen Motorsport ja laatikon koodin löysi PahaPappa (täällä kuulemma?), kiitos heille siitä. Laitetaan se kesäksi sitten taas takavedoksi
Dieseleitä kun roplasin, ei tarvinnut kuin hexi editorilla säätää oikeat paineet oikeaan aikaan ja katsoa tarvitseeko cut offia nostaa. Nyt tämä kaikki on uutta tämän bokseribensan kanssa.
1. koneen yläpuolella oleva välijäähdytin mietityttää minua. Kaikki mitä tähän mennessä on tavattu on ollut joko auton alla tai edessä, mahdollisesti flekteineen. Tutkimisen ja noitten testien lukemisen jälkeen alan ymmärtää että varsinkin paikallaan olo jonka jälkeen alkaa kova ajo, tekee pahaa tälle autolle? Onko tähän vaihtoehtona jotain seuraavasta:
a. asennetaan tämän STI välijäähyn päälle tuuletin tai kaksi? Laitetaan sinne jotkut superlaakeroidut tuulettimet jotka puhaltaa v**un lujaa ilmaa paikallaan alaspäin myös paikallaan. Ylhäältä, koska alhaalla silikoniletku... ?
b. asennetaan EBAY:sta saatava kiinankooleri eteen ja ei välitä muutaman millisekunnin turboviiveestä
c. ei leikitä jeesusta ja asennetaan vaan joku saatanan kallis mishimoton isompi TMIC + isompi skuuppi ja kaasua vaan.
2. koneen irroitus selvisikin jo. Tilasin kaukoidästä lavalla jonkun vanhan 95 vuoden koneen, ilman apulaitteita. Ymmärsinkö oikein että melkein kaikki EJ20 koneet ja niiden osat ovat bolt on kamaa toistensa kanssa? Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä tein tämän, koska Miikan kanssa naurettiin että ei se että ne kk laakerit menee, vaan kun ne menee niin sitä konetta joutuu silti roplaamaan ja tämän voi laittaa hetkellisesti tilalle ajoon
3. Autossa on vanhan omistajan mukaan noin 340hevosvoimaa. Tämä riittää minulle, mutta haluaisin olla melko varma siitä että autolla voisi lähteä myös yli 100km matkalle kotoota. En tiedä miten selittäisin kysymyksen, mutta onko oikein jos kysyn että miten toimintavarmuutta voi nostaa muuten kuin käyttämällä mahd. hyviä öljyä mahd. lyhyillä huoltoväleillä jne?
4. tämä vaivaa minua eniten: kun sain auton, se oli takavetoinen ja nyt 4WD. Takavetoisena ratissa ei tuntunut nykimistä, mutta nyt nelivetoisena tuntuu kuin edessä olisi joku 75% lukko kun kokoajan tärähtelee. Vetarit kunnossa, ei rohise eikä äännä muuten kuin asvaltilla. Tätä tutkittiin jälleen Miikan luona ja lopputulos oli että takana on aivan helvetin jäykkä levylukko, ja edessä ei niin jäykkä myöskin levylukko. Onko tämä kuinka riskaabelia ajella nelivedolla asvaltilla kun kokoajan tuntuu että oltaisiin menossa sinne minne ratti näyttää...? Se mikä vielä sotkee enemmän pakkaa että DCCD napin ja ohjausboksin asennuksen jälkeen jos laittaaa DCCD 50:50 asennukseen, niin kaikki neljä pyörää vetää samaan aikaan kuin vanhassa intin defenderissä... Ymmärrän myöskin että kun perä on melkein kuin kemppi, niin vaikuttaa varmasti myös eteen mutta että noin paljon myös 36:65 asennossa...
5. sain myös paperin jossa maahantuojan edustaja vapauttaa auton tyynyistä ja ABSeista mutta nämä pitäisi tottakai poistaa leimalle, onko olemassa tapaa että saisi sen leiman ottamatta pois noita ABS yksikköä ja muuta? Tyynyt poistettu ja mittaristokin on ilman abseja, eli kuumottaa vaan tuo absi yksikkö konepellin alla
6. olisiko teillä hetki aikaa puhua myös virittämisestä? Kun ne kk tai runkolaakerit sitten porsii, otetaan kone pöydälle ja laitetaan sinne uusia osia. Minkälaisia ja millä varaosanumeroilla ne tilaan vielä kun on veronpalautusta jäljellä? Jos nyt vaikka laitetaan että haluan auton moottorin tuottavan 500hevosvoimaa, mitä ostoslistalle?
edit: ja vielä piti kysyä että 7. mistä saa suomessa yli 100 oktaanista bensiiniä? Ymmärsin oikein että kylmänä polkemista pahempikin on ajaa jollain huonolla bensalla ja varsinkin 95? Tämä siis vanhojen omistajien käytössä olettaisin jos jollain joskus ollut ja joku käyttänyt ysivitosta... itse tankkaan aina sataoktaanista Vaalimaalla...?
Alkaa lasin pohja näkyä, pitää mennä syömään jotain. Kiitos kun kuuntelitte. Anteeksi vielä kerran sekavasta tekstistä Jos joku harrastaja mielummin tulee käymään tallilla tai vaikka shellille kahville selittämään ylläoleviin vastauksia niin laittakaa YV:tä. Kun tulee mieleen, jatkan threadia. Laitan vielä muutaman kuvan tähän alle, ja myöhemmin myös videoita.
Malinen / HKI