Sivu 1/2

Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 03 Tammi 2018, 03:46
Kirjoittaja Tyramies
Hei. Anteeksi sekavasta tekstistä heti alkuun, hieman nauttineena kirjoitan.

Tässä samalla kun työkiireet helpotti edes viikoks niin on varmasti hyvä aloittaa tämä threadi. Nyt viikon pämppäämisen jälkeen on taas hyvä mennä nettipankkiin, maksaa laskut ja laskea paljon rahaa voi laittaa (menee varmasti) autoon :) Itsestäni hieman, aika nuori poika joka koko elämänsä touhunnut nokilekojen ja saksalaisten kanssa. Muista merkeistä voisin sanoa että perustiedot hallussa. 6 vuoden perheen leikkimisen jälkeen se homma jäi sille tielleen kun en jaksanut tuhlata rahaa akkaan joka kuukausi. Nyt asun yksin, kättelin pienen korjaamoni pois ja on hyvä olla. Ainakin tältä se tuntuu nyt kun sain Subarun ostettua ja vedän samalla aikas halpaa tax free viskiä 8-) 8-)
Haluaisin tässä alla hieman kysellä tästä kyseisestä automerkistä ja malleista, nyt kun kuukauden foorumien lukemisen, nasioc, enkku/suomi/venäjä kieliset luettu läpi niin rupean jotain vissiin tajuamaan. Ostin tai tarkemmin sanottuna vaihdoin diesel mersuni 1998 vuoden valkoiseen Subaru Impreza WRX autoon. Ajettu sillä on noin 190tkm pintaan. Moottori varmasti vaihdettu, ja auto vähintään kerrankin mällätty puuhun. Näillä asioilla ei väliä, halusinkin hieman vaihtelua vanhojen mesejen roplaamiseen.

Vanha omistaja antoi seuraavat tiedot:
Taakse vaihdettu jarrut - Subaru Impreza New Age 2002 brembon STI "kultaiset" jarrusatulat.
- Perä r180 plated, vaihdettu sekin vetareineen jne Fredulla Kehä 3 vieressä
- DCCD 5mt, version 6 ??? Syvänen Motorsportilla tämä tarkistettiin ja laatikon koodi oli TY754VB1CA ---> :headbang:
JDM Impreza WRX STi R & RA Ver. V/VI MY99-00
(also STi RA Limited Ver. V/VI MY99-00) TY754VB1CA 3.083 2.062 1.545 1.151 0.825 3.333 1.000 4.444 DCCD (35:65) Open Helical FLSD avail. 12/99 on regular STi RA (optional?)
- itse auto on 3-4versiota (???), moottorin alakerta STI versio 2, yläkerta versiota 3-4 (???)
- Turbona on Kinugawan TD06-20G, ahtimen tuotto kuulemma riittää 400hp?
- Jotain pientä, turbosmartin bleedi, laajakaista AEM, siniset silikoniletkut jne pientä härpäkettä.
- 1way joku levylukko?

Kuukauden auton omistanut ja tykännyt todella paljon. Sitten itse asiaan. Nelivedon autoon palautti Syvänen Motorsport ja laatikon koodin löysi PahaPappa (täällä kuulemma?), kiitos heille siitä. Laitetaan se kesäksi sitten taas takavedoksi :lol:
Dieseleitä kun roplasin, ei tarvinnut kuin hexi editorilla säätää oikeat paineet oikeaan aikaan ja katsoa tarvitseeko cut offia nostaa. Nyt tämä kaikki on uutta tämän bokseribensan kanssa.

1. koneen yläpuolella oleva välijäähdytin mietityttää minua. Kaikki mitä tähän mennessä on tavattu on ollut joko auton alla tai edessä, mahdollisesti flekteineen. Tutkimisen ja noitten testien lukemisen jälkeen alan ymmärtää että varsinkin paikallaan olo jonka jälkeen alkaa kova ajo, tekee pahaa tälle autolle? Onko tähän vaihtoehtona jotain seuraavasta:
a. asennetaan tämän STI välijäähyn päälle tuuletin tai kaksi? Laitetaan sinne jotkut superlaakeroidut tuulettimet jotka puhaltaa v**un lujaa ilmaa paikallaan alaspäin myös paikallaan. Ylhäältä, koska alhaalla silikoniletku... ? :biggrin:
b. asennetaan EBAY:sta saatava kiinankooleri eteen ja ei välitä muutaman millisekunnin turboviiveestä
c. ei leikitä jeesusta ja asennetaan vaan joku saatanan kallis mishimoton isompi TMIC + isompi skuuppi ja kaasua vaan.
2. koneen irroitus selvisikin jo. Tilasin kaukoidästä lavalla jonkun vanhan 95 vuoden koneen, ilman apulaitteita. Ymmärsinkö oikein että melkein kaikki EJ20 koneet ja niiden osat ovat bolt on kamaa toistensa kanssa? Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä tein tämän, koska Miikan kanssa naurettiin että ei se että ne kk laakerit menee, vaan kun ne menee niin sitä konetta joutuu silti roplaamaan ja tämän voi laittaa hetkellisesti tilalle ajoon :driving:
3. Autossa on vanhan omistajan mukaan noin 340hevosvoimaa. Tämä riittää minulle, mutta haluaisin olla melko varma siitä että autolla voisi lähteä myös yli 100km matkalle kotoota. En tiedä miten selittäisin kysymyksen, mutta onko oikein jos kysyn että miten toimintavarmuutta voi nostaa muuten kuin käyttämällä mahd. hyviä öljyä mahd. lyhyillä huoltoväleillä jne?
4. tämä vaivaa minua eniten: kun sain auton, se oli takavetoinen ja nyt 4WD. Takavetoisena ratissa ei tuntunut nykimistä, mutta nyt nelivetoisena tuntuu kuin edessä olisi joku 75% lukko kun kokoajan tärähtelee. Vetarit kunnossa, ei rohise eikä äännä muuten kuin asvaltilla. Tätä tutkittiin jälleen Miikan luona ja lopputulos oli että takana on aivan helvetin jäykkä levylukko, ja edessä ei niin jäykkä myöskin levylukko. Onko tämä kuinka riskaabelia ajella nelivedolla asvaltilla kun kokoajan tuntuu että oltaisiin menossa sinne minne ratti näyttää...? Se mikä vielä sotkee enemmän pakkaa että DCCD napin ja ohjausboksin asennuksen jälkeen jos laittaaa DCCD 50:50 asennukseen, niin kaikki neljä pyörää vetää samaan aikaan kuin vanhassa intin defenderissä... :clap: :clap: Ymmärrän myöskin että kun perä on melkein kuin kemppi, niin vaikuttaa varmasti myös eteen mutta että noin paljon myös 36:65 asennossa...
5. sain myös paperin jossa maahantuojan edustaja vapauttaa auton tyynyistä ja ABSeista mutta nämä pitäisi tottakai poistaa leimalle, onko olemassa tapaa että saisi sen leiman ottamatta pois noita ABS yksikköä ja muuta? Tyynyt poistettu ja mittaristokin on ilman abseja, eli kuumottaa vaan tuo absi yksikkö konepellin alla :pain:
6. olisiko teillä hetki aikaa puhua myös virittämisestä? Kun ne kk tai runkolaakerit sitten porsii, otetaan kone pöydälle ja laitetaan sinne uusia osia. Minkälaisia ja millä varaosanumeroilla ne tilaan vielä kun on veronpalautusta jäljellä? Jos nyt vaikka laitetaan että haluan auton moottorin tuottavan 500hevosvoimaa, mitä ostoslistalle?
edit: ja vielä piti kysyä että 7. mistä saa suomessa yli 100 oktaanista bensiiniä? Ymmärsin oikein että kylmänä polkemista pahempikin on ajaa jollain huonolla bensalla ja varsinkin 95? Tämä siis vanhojen omistajien käytössä olettaisin jos jollain joskus ollut ja joku käyttänyt ysivitosta... itse tankkaan aina sataoktaanista Vaalimaalla...?

Alkaa lasin pohja näkyä, pitää mennä syömään jotain. Kiitos kun kuuntelitte. Anteeksi vielä kerran sekavasta tekstistä :D Jos joku harrastaja mielummin tulee käymään tallilla tai vaikka shellille kahville selittämään ylläoleviin vastauksia niin laittakaa YV:tä. Kun tulee mieleen, jatkan threadia. Laitan vielä muutaman kuvan tähän alle, ja myöhemmin myös videoita.

Malinen / HKI

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 03 Tammi 2018, 03:48
Kirjoittaja Tyramies
https://pp.userapi.com/c830109/v830109009/309a/EmtUfzubIr0.jpg öljyä lisää
https://pp.userapi.com/c841524/v841524803/56252/gBwXlbvtHBs.jpg Syvänen Motorsportilla tutustumiskäynnillä
ja jälleen kun rupeaa androidia tyhjentämään koneelle niin kestää :D No jatketaan sitten joskus..

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 03 Tammi 2018, 10:10
Kirjoittaja Displaced
a. Eipä ole kovin tavanomaista asennella TMIClle flektejä, eikä varmaan kauhean tehokaskaan...

b. FMIC toimii hyvin, mutta tuolla turbolla et voita siinä juuri mitään. Onko pakko lähteä heatsoakatulla kuulerilla heti vetää lappu lattiassa?

c. Isompi TMIC on ihan hyvä vaihtoehto myös, mutta GC8 koppaan sopivia saattaa olla vähemmän ns bolt on sarjana valmiina, eli joutuu vähän näkemään vaivaa.

2. Melkoinen lego auto tuo on ja suhteellisen hyvin sopii osat ristiin rastiin.

3. 340hv kestää maailman tappiin jos on myös säädetty eikä vaan turboa vaihdettu ja painetta muuteltu. Riittävän usein tapahtuva öljynvaihto ja ei polje kylmää konetta niin pärjää melko pitkälle.

4. 50:50 "lukko" asennossa tosiaan on tuota hannaamista tiedossa, kannattaa jättää auki jos mielii esim parkkiruutuun kääntää. :D

5. En usko että tuottaa leimalle ongelmaa jos ABS on? Tosin joku viisampi varmaan kertonee enemmän.

6. Ei niitä osia kannata etukäteen liialti tilata kun ei tiedä kampuran kuntoa, pyttyjen kuntoa jne jne, voi joutua tilaamaan useampaan otteeseen jotta saa kaiken hyväksi.

500+ kerhoon jos mielii niin menee melko paljon kamaa uusiksi. Ja lähestymistapoja on erilaisia, pitääkö 75mm iskun vai tekeekö strokerin.
Veivit, Männät, Laakerit, Tiivisteet, Kannenpultit, Turbo, Cooleri, riippuen onko lohkot Semi vai CDB, niin vahvistaako vai etsiikö CDB lohkon, suuttimet, bensapumppu jne jne. (Laatikko + Kytkin kannattaa pitää mielessä myös)

Teboil Drive+ mainostaa itseään 99 oktaanisena, en tiedä onko oikeasti vaiko eikö. Jos korkeampaa oktaanilukua haluaa niin muuttaa auton RE85lle.

Tuossa nyt jotain pohdittavaa kuitenkin :banana:

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 03 Tammi 2018, 13:40
Kirjoittaja Tyramies
Ei, siinä on myös suuttimet vaihdettu ja säädetty, uskaltaisin sanoa että pitäisi olla säädetty KUNNOLLA...
edit: piti vielä kysyä, paljonko haluat massilla jos katottaisiin rullilla paljon subussa oikeasti on tehoa?

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 03 Tammi 2018, 13:51
Kirjoittaja Displaced
€150 maksaa mittaus

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 04 Tammi 2018, 21:00
Kirjoittaja Tyramies
Alright, laitan korvan taakse ton sitten kun vaihan taas nastat pois niin vois olla ajankohtasta. Otin tänään muutamat vedot, tuntu olevan seos ainakin täyskaasulla ihan ok 10-11 välissä, mutta turbo herää vasta 4-5tonnin välissä. Nyt lukenut kokoajan lisää ja lisää, kohta rupeen tilailee ebaysta jotain kaapeleita taas että pääsis säätämään ecua. Ekana vaan pitäs hankkii se ecu :geek:
Sen verran vielä että autoa ei tietojen mukaan ole sen kummemmin säädetty... tänään selvisi tälläinen... saatan kyllä olla väärässäkin mutta lukeminen ja pähkäily jatkukoon.

Toisessa paikaltaan ilman kierroksia 35:65 dccd asvaltilta ja toisella videolla hieman kierroksia pohjalle (tiedän se nelivedon paikaltaan lähetys ei oo hyvä
juttu)
https://youtu.be/8z3qUg7TgQ0

Kuinka siis saada helpoiten tuo turbo heräämään alle 4k? Vaihtamalla se? :yahoo:

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 05 Tammi 2018, 11:26
Kirjoittaja SERE
En nyt varmaks sano mutta ei toi taida vakiota paremmin lähtee :?:

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 05 Tammi 2018, 13:50
Kirjoittaja Tyramies
Sitä tässä itsekkin yritän selvitellä :biggrin:
Samalla kun etin apexia niin pitäs varmaan sittenkin laittaa kitkaa alle ja käydä rullilla...

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 07 Tammi 2018, 00:18
Kirjoittaja Tyramies
Päivitystä nyt vihdoin kun pääsi kotiin töistä. Elikkäs kyselin noita moottorinohjauksia, onko kukaan laittanu kiinalaisia kopioita noista vai onko ne parempi unohtaa suoraan hyllyyn?

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 07 Tammi 2018, 00:53
Kirjoittaja petev
Sori ny vaan .
Mutta ihmettelen mitkä v**un boorit ... sylinterit ne kai vielä nykyään moottori kielessä on.

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 07 Tammi 2018, 00:56
Kirjoittaja petev
Se olikin jo poistettu ..

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 07 Tammi 2018, 01:06
Kirjoittaja SERE
siis ymmärsinkö oikein että oot katellu jotain kiinalaisia kopio ecuja.

sitä en tiedä miten ne toimii vai toimiiko ollenkaan, mutta oot ilmeisesti jo käyny syväsen luona. Sieltä se ecu ei varmastikkaan maksa paljoa enempää kun joku kiina sekasikiö :banghead:

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 07 Tammi 2018, 02:13
Kirjoittaja Tyramies
Juu Miikan luona on kiva käydä. Ajattelin vaan että nyt kun siellä ei ollut niin jos katsoisi jotain kiinan kopioita, saahan ne sitten jollekkin myytyä eteenpäin jos edes jotenkuten toimivat...
Tässä kävin hieman tankkaamassa rajalla https://www.youtube.com/watch?v=mcvZx4hJrxM&t=3s
sinänsä hieman turhaa kun menee melkein puolitankkia rajalle ja takaisin :lol:
Katsotaan jaksanko huomenna latailla softia xplle jos saisi edes jotain karttoja kokeiltua tehtyä itse...

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 07 Tammi 2018, 06:53
Kirjoittaja SERE
En kyl oo koskaan törmänny edes mihinkään kopio ecuihin. Mutta älä nyt missään nimessä semmosta mee hommaamaan, kun niin helposti ecun saa ihan täältä kotimaasta. Viimeksi kun mä syväsellä kävin niin oli siellä niitä samoja levyjä kun mulla on, vaatii vaan sen johtosarjan väliin..
Ja sitten tohon softien lataamiseen. Jos siellä nyt on vakio ecu niin ei paljon ohjelmista ole hyötyä, noita kun ei saa säädettyä. Eli tarvii siis jonkun kortin tai suoraan säädettävän laitteen.

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 10 Tammi 2018, 20:57
Kirjoittaja Tyramies
Noniin ja taas päivitystä, uusi scuuppi asennettu jne... Nyt kovasti polttelee se moottorinohjaus... yritän löytää jotain missä olisi commanderi mukana.

Turbon saa vissiin heräämään aikaisemmin säätämällä ennakkoa? 8-)

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 15 Tammi 2018, 01:00
Kirjoittaja Jampsu
Tyramies kirjoitti:Noniin ja taas päivitystä, uusi scuuppi asennettu jne... Nyt kovasti polttelee se moottorinohjaus... yritän löytää jotain missä olisi commanderi mukana.

Turbon saa vissiin heräämään aikaisemmin säätämällä ennakkoa? 8-)

Nyt alkaa kuulostaa siltä et parempi ettet ainakaan itse mene räpeltämään mitään vaan viet ammattilaiselle säädettäväksi. :roll: :wtf:

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 15 Tammi 2018, 12:32
Kirjoittaja Tyramies
Jampsu kirjoitti:
Tyramies kirjoitti:Noniin ja taas päivitystä, uusi scuuppi asennettu jne... Nyt kovasti polttelee se moottorinohjaus... yritän löytää jotain missä olisi commanderi mukana.

Turbon saa vissiin heräämään aikaisemmin säätämällä ennakkoa? 8-)

Nyt alkaa kuulostaa siltä et parempi ettet ainakaan itse mene räpeltämään mitään vaan viet ammattilaiselle säädettäväksi. :roll: :wtf:


:lol: :lol: :lol: Ideanahan siis ei ollut vaan laittaa kiinni vaan tutustua bensa-autojen säädätykseen. Nähtävästi mennyttä on ne ajat jolloin jengi autto toisiaan kertomalla miten noi toimii ja autto kaljapalkalla säädätyksissä :D Kovasti tässä nyt odottelen lunta ja muuta, tuntuu menevän nelivedon idea hukkaan kun asvaltilla ajelee Stadissa. Vielä s*****a selvis että terminaali muuttaa niin pitää ruveta säästeleen rahaa bensoihin 8-)

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 15 Tammi 2018, 13:53
Kirjoittaja nall3
Tyramies kirjoitti:
Jampsu kirjoitti:
Tyramies kirjoitti:Vielä s*****a selvis että terminaali muuttaa niin pitää ruveta säästeleen rahaa bensoihin 8-)

Jos bensaan joutuu säästämään rahaa niin sillon WRX ei ehkä ole se paras vaihtoehto :thumbup:

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 15 Tammi 2018, 15:36
Kirjoittaja Tyramies
Juu itseasiassa vaihoin dieselin pois kun ei ajoa enää tullu, tänään infossa selvis että kun uus terminaali tulee valmiiks työt jatkuu siellä, ero nykyseen 30km yhteen suuntaan :yahoo: toisaalta eikös ne sano että köyhää se kirpasee.

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 16 Tammi 2018, 15:59
Kirjoittaja Jampsu
Tyramies kirjoitti:
Jampsu kirjoitti:
Tyramies kirjoitti:Noniin ja taas päivitystä, uusi scuuppi asennettu jne... Nyt kovasti polttelee se moottorinohjaus... yritän löytää jotain missä olisi commanderi mukana.

Turbon saa vissiin heräämään aikaisemmin säätämällä ennakkoa? 8-)

Nyt alkaa kuulostaa siltä et parempi ettet ainakaan itse mene räpeltämään mitään vaan viet ammattilaiselle säädettäväksi. :roll: :wtf:


:lol: :lol: :lol: Ideanahan siis ei ollut vaan laittaa kiinni vaan tutustua bensa-autojen säädätykseen. Nähtävästi mennyttä on ne ajat jolloin jengi autto toisiaan kertomalla miten noi toimii ja autto kaljapalkalla säädätyksissä :D Kovasti tässä nyt odottelen lunta ja muuta, tuntuu menevän nelivedon idea hukkaan kun asvaltilla ajelee Stadissa. Vielä s*****a selvis että terminaali muuttaa niin pitää ruveta säästeleen rahaa bensoihin 8-)

Nää on vaan sen verran herkkiä laitteita et pitää melkein tietää et mitä on tekemässä. Itekkin vuosia touhunnu näiden turbojen kanssa ja silti jätän nää säätöjutut ihan suosiolla ammattilaiselle. Jotain pikkujuttuja kyl osaa ja ymmärtää mut on siinä niin paljon kaikkea mitä pitää opiskella. Äkkiä pääsee oppirahoja maksamaan :D

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 17 Tammi 2018, 21:05
Kirjoittaja Tyramies
Asiat edistyy, lisää tietoa pitää vaan haalia :mrgreen: Kaveri vetäs tänää subulla, ei käyny kuinkaa muttei lähteny edes täys neliveto pääl irti :D :D
Ja nyt vielä tosihyvät neliveto kelit. Kokeiltiin taas Pietarin reissulla 180km/h vauhtia ylläpitää joku 3-5 min, ei tunnu olevan kone moksiskaan. Ei kai se ota itteensä jos pidempään ajelee isommilla vauhdeilla?

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 17 Tammi 2018, 21:15
Kirjoittaja nall3
Tyramies kirjoitti:Asiat edistyy, lisää tietoa pitää vaan haalia :mrgreen: Kaveri vetäs tänää subulla, ei käyny kuinkaa muttei lähteny edes täys neliveto pääl irti :D :D
Ja nyt vielä tosihyvät neliveto kelit. Kokeiltiin taas Pietarin reissulla 180km/h vauhtia ylläpitää joku 3-5 min, ei tunnu olevan kone moksiskaan. Ei kai se ota itteensä jos pidempään ajelee isommilla vauhdeilla?

Ei jos moottori kunnossa.

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 23 Tammi 2018, 08:07
Kirjoittaja MunkiTTaja
Tyramies kirjoitti:Alright, laitan korvan taakse ton sitten kun vaihan taas nastat pois niin vois olla ajankohtasta. Otin tänään muutamat vedot, tuntu olevan seos ainakin täyskaasulla ihan ok 10-11 välissä, mutta turbo herää vasta 4-5tonnin välissä. Nyt lukenut kokoajan lisää ja lisää, kohta rupeen tilailee ebaysta jotain kaapeleita taas että pääsis säätämään ecua. Ekana vaan pitäs hankkii se ecu :geek:
Sen verran vielä että autoa ei tietojen mukaan ole sen kummemmin säädetty... tänään selvisi tälläinen... saatan kyllä olla väärässäkin mutta lukeminen ja pähkäily jatkukoon.

Toisessa paikaltaan ilman kierroksia 35:65 dccd asvaltilta ja toisella videolla hieman kierroksia pohjalle (tiedän se nelivedon paikaltaan lähetys ei oo hyvä
juttu)
https://youtu.be/8z3qUg7TgQ0

Kuinka siis saada helpoiten tuo turbo heräämään alle 4k? Vaihtamalla se? :yahoo:


Kyllä mun 303hp/409nm GC8 liikahti huomattavasti paremmin kuin tässä videossa, kannattaa siellä penkissä pyörähtää :) ja itsellä ainakin tuon aikapommi5speed laatikon kanssa tarkoituksella säädettiin turbo heräämään mahdollisimman myöhään että voimansiirto kestäisi kaasujalkani...

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 23 Tammi 2018, 11:39
Kirjoittaja Tyramies
Juu. Täällä suomessa jengi pyytää jostai apexin fcstä 500euroa joka on hyllyssä pölyttyny viimesen vuoden. No ei se oo tyhmä se joka pyytää vaan joka maksaa. Japskeista löyty 250euroon mutta kuumottaa tilata kun ei oo takuuta että tulis perille asti ja ois viel toimivaki. Täs yritän pientä maksua vastaa löytää jonkun joka vois kokeilla sen määränpäässä ja lähettää DHL vaikka stadiin.

En perehtyny commanderiin sen enempää kuin että sillä saa apexin kiinni koneeseen. Käytännössä siis sitä ei tarttee muuhun?
Nyt vielä ennenku teen huonoja päätöksiä kertokaapa mitä muita bolt on ecuja on saatavilla GC8 1997 vuosmalliin?

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 23 Tammi 2018, 13:01
Kirjoittaja Displaced
Commanderilla varmaan tarkoitetaan PFCn kapulaa.

Sillä se säädetään jos ei ole Datalogitia, eli ilman sitä melko turha ostaa pelkkä ECU.

"Bolt on" ecuja loppupeleissä aika vähän.
Link, Autronic, Haltech, Adaptronic löytynee kaikilta p'n'p ECU mutta kaikki vaatii säädön että lähtee toimimaan tai edes käymään.

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 23 Tammi 2018, 16:53
Kirjoittaja Tyramies
Mikäs idea tossa turbon heräämisessä myöhään laatikon takia on? Jos jengi suurinpiirtein on sanonu että 380hp kestää niin eikös se oo selvää kauraa kunhan ei kakkosella revittele kauheesti?

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 23 Tammi 2018, 17:59
Kirjoittaja Displaced
Eipä se teho niin ratkaiseva olekkaan, vääntö pikemminkin tuon 5mtn tappaa.

Ja kuskista, kaiken saa paskaksi jos haluaa.

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 23 Tammi 2018, 20:58
Kirjoittaja Tyramies
Juu sen diiseleistä muistankin ettei se teho oo niin paha mut vääntö varsinkin alakierroksilla. En vaan nyt tajunnu miks se pitäs olla yläkierroksilla? Haetaanko tällä nyt siis sitä että se auto saa superturbon tapasen buustin kun turbo potkasee ineen...? Itekkin noissa videoissa lähen rauhassa ja ei edes turbo ahda, varmasti saisi lähtemään rankemmin jos kierrättäis ja ilman ahtopaineen laskua sais sen paikaltaan lähtemään.

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 23 Tammi 2018, 22:20
Kirjoittaja Silent_alarm
Tyramies kirjoitti:Open Helical FLSD avail. 12/99 on regular STi RA (optional?)

4. tämä vaivaa minua eniten: kun sain auton, se oli takavetoinen ja nyt 4WD. Takavetoisena ratissa ei tuntunut nykimistä, mutta nyt nelivetoisena tuntuu kuin edessä olisi joku 75% lukko kun kokoajan tärähtelee. Vetarit kunnossa, ei rohise eikä äännä muuten kuin asvaltilla. Tätä tutkittiin jälleen Miikan luona ja lopputulos oli että takana on aivan helvetin jäykkä levylukko, ja edessä ei niin jäykkä myöskin levylukko. Onko tämä kuinka riskaabelia ajella nelivedolla asvaltilla kun kokoajan tuntuu että oltaisiin menossa sinne minne ratti näyttää...? Se mikä vielä sotkee enemmän pakkaa että DCCD napin ja ohjausboksin asennuksen jälkeen jos laittaaa DCCD 50:50 asennukseen, niin kaikki neljä pyörää vetää samaan aikaan kuin vanhassa intin defenderissä... :clap: :clap: Ymmärrän myöskin että kun perä on melkein kuin kemppi, niin vaikuttaa varmasti myös eteen mutta että noin paljon myös 36:65 asennossa...


Mulla vatkaa kanssa tuota ohjausta tietyissä tilanteissa lukko aukikin ja fiilis on että taitaa olla Helical FLSD eli kansankielellä torsen mikä siellä ilmoittelee olostaan. Lähinnä siis tasakaasulla ajaessa kun mutka on sopiva, ei liian kireä tai löysä. :eh:

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 13 Helmi 2018, 19:04
Kirjoittaja Tyramies
Juu sellanen se on. Katoin laatikon koodilla niin näyttäs olevan joku Helical LSD. Eipä se ajoa haittaa, kunhan muistaa että hakee hieman liukkaalla.
Nyt on APEXi hankittu ja pitäisi kohta ruveta laittelemaan kiinni kunhan rahaa liikenee säätämiseen :lol: Tässä mietin, että pitäisiköhän taas muuttaa auto takavetoiseksi kesää kohden? Ymmärsin näin että voisi taas säästää muutaman bensalitran jossain kohtaa ja laatikko ei olisi niin kovalla rasituksella jos pyytäisi ohjelmoimaan apexin silleen että ois 350hp... ?

ps. ja edittiä sen takia että tuo takavetoisuushan on pohjaa siihen että auto aikaisemmin oli takaveto, ja nyt taas perkeleen työmatka pitenee kun juuri sai ostettua bensa auton ... (ja kyllä, tiedän että jos on bensasta kiinni niin ei pitäisi ostaa subarua :lol: )

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 18 Helmi 2018, 20:18
Kirjoittaja Tyramies
Saako sen verran nostaa että meneekö TY752 ei turbo laatikot EJ20K koneeseen bolt on? Tuntuisi vaan noita laatikoita saavan satasella niin aattelin josko ostais varastoon jos nykynen menee paskaksi...

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 18 Helmi 2018, 20:28
Kirjoittaja petev
Sopii ihan suoraan , mutta kytkin on niissä vaijeri vetonen .

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 20 Helmi 2018, 17:41
Kirjoittaja Tyramies
Ostin tossa yhden raadon mistä on ykkösvaihde TY752 laatikosta mennyt. Pienen pähkäilyn jälkeen oon miettiny pitäskö purkaa se laatikko irti ja kattoo saisko sen ykkösen vielä toimimaan. Ei siis mene silmään sammuksissa tai auto käynnissä ykkös vaihde. Nyt kun ois taas nosturi käytössä niin sitähän sais äkkiä sen laatikon alas ja kattois että saisko sen toimimaan? Sitten vois käydä yrittää leimaa...
Miten vaikea toi 5v lovinen vanhempi laatikko on purkaa, ja mitkä mahkut on vaan saada kaikki loputkin vaihteet häviämään :D
tässä siis naapurin kissa ratissa ajamassa missä näkyy että muut vaihteet toimii mutta ykkönen ei... ?
https://www.youtube.com/watch?v=vtwdDVBKzhM

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 20:08
Kirjoittaja Silent_alarm
Tyramies kirjoitti:Juu sen diiseleistä muistankin ettei se teho oo niin paha mut vääntö varsinkin alakierroksilla. En vaan nyt tajunnu miks se pitäs olla yläkierroksilla? Haetaanko tällä nyt siis sitä että se auto saa superturbon tapasen buustin kun turbo potkasee ineen...? Itekkin noissa videoissa lähen rauhassa ja ei edes turbo ahda, varmasti saisi lähtemään rankemmin jos kierrättäis ja ilman ahtopaineen laskua sais sen paikaltaan lähtemään.


Rattaat kestää sitä enemmän vääntöä mitä on kierrosnopeutta. Siinä se taika on.

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 21:25
Kirjoittaja Tyramies
Silent_alarm kirjoitti:
Tyramies kirjoitti:Juu sen diiseleistä muistankin ettei se teho oo niin paha mut vääntö varsinkin alakierroksilla. En vaan nyt tajunnu miks se pitäs olla yläkierroksilla? Haetaanko tällä nyt siis sitä että se auto saa superturbon tapasen buustin kun turbo potkasee ineen...? Itekkin noissa videoissa lähen rauhassa ja ei edes turbo ahda, varmasti saisi lähtemään rankemmin jos kierrättäis ja ilman ahtopaineen laskua sais sen paikaltaan lähtemään.


Rattaat kestää sitä enemmän vääntöä mitä on kierrosnopeutta. Siinä se taika on.


Käytännössä siis mitä enemmän kierroksia sitä rivakammin voi vaihdella vaihteita?

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 23:59
Kirjoittaja Silent_alarm
Tyramies kirjoitti:
Silent_alarm kirjoitti:
Tyramies kirjoitti:Juu sen diiseleistä muistankin ettei se teho oo niin paha mut vääntö varsinkin alakierroksilla. En vaan nyt tajunnu miks se pitäs olla yläkierroksilla? Haetaanko tällä nyt siis sitä että se auto saa superturbon tapasen buustin kun turbo potkasee ineen...? Itekkin noissa videoissa lähen rauhassa ja ei edes turbo ahda, varmasti saisi lähtemään rankemmin jos kierrättäis ja ilman ahtopaineen laskua sais sen paikaltaan lähtemään.


Rattaat kestää sitä enemmän vääntöä mitä on kierrosnopeutta. Siinä se taika on.


Käytännössä siis mitä enemmän kierroksia sitä rivakammin voi vaihdella vaihteita?


Teoriassa. Kuitenkin sitten taas tulee vastaan esim. synkrojen toiminta (väkisin repimällä saa pykälät tupaan aikansa ennenkoin synkrot siirtyy eläkkeelle) ja se että rattaistus kerkee mennä "lepoon" kun kytkimen auetessa akselin pyörintään kohdistuva paine vähenee. Tästä seuraa se että kun kytkimen nostaa takaisin ylös niin koko voimalinjasta kuroutuu ensin välykset pois ja sitten vasta menee teho pyörille. Tuo kyseinen välysten pois kuroutuminen rivakan vaihdon aikana päättyy sitten yleensä aika brutaaliin mekaaniseen rasitukseen rattaiden osalta.

Juuri tuon kyseisen kierrosasian takia aussit on tuupana viislovisen askin läpi tehoa kattuun ja laatikko kestää kun kone kiertää 12k rpm.

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 23 Helmi 2018, 08:42
Kirjoittaja Tyramies
Meinaat siis että mitä enemmän kierroksilla se vääntö tulee sitä parempi... kuullostaa vaikeelta saada vääntö pysyt yhellä kierrosalueella

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 23 Helmi 2018, 09:00
Kirjoittaja Silent_alarm
Tyramies kirjoitti:Meinaat siis että mitä enemmän kierroksilla se vääntö tulee sitä parempi... kuullostaa vaikeelta saada vääntö pysyt yhellä kierrosalueella


Käytännössä joo eli mitä nopeammin rattaat pyörii laatikon sisällä sen paremmin ne kestää. Eli mitä korkeammalla kierrosalueella vääntö tulee niin sitä paremmin voimansiirto voi kestää.

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 25 Helmi 2018, 18:55
Kirjoittaja Tyramies
Silent_alarm kirjoitti:
Tyramies kirjoitti:Meinaat siis että mitä enemmän kierroksilla se vääntö tulee sitä parempi... kuullostaa vaikeelta saada vääntö pysyt yhellä kierrosalueella


Käytännössä joo eli mitä nopeammin rattaat pyörii laatikon sisällä sen paremmin ne kestää. Eli mitä korkeammalla kierrosalueella vääntö tulee niin sitä paremmin voimansiirto voi kestää.


Kävipä vaan mielessä tää että jos ne laatikot kestää isolla kierroksilla, uskaltaako sitä sillon kakkosella mikä aina tuntuu kaikilla menevät ekana paskaks niin sillä vaihteella revitellä sitten? Tässä mietin että jos kesäks laittais kuitenkin takavedoks niin sillonhan vois varmaan aika huoletta painaa menemään lämä tiskissä valoistakin?

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 25 Helmi 2018, 21:09
Kirjoittaja Lohimies
Sä haet nyt selkeesti jotain henkistä tukea tohon revittelyyn. Turha sitä hajoomista on etukäteen murehtia, koska se tapahtuu joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Siis kun painaa huoletta lämä tiskissä valoista menemään.

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 25 Helmi 2018, 22:06
Kirjoittaja petev
Älä ny p*****e vaan riko sit vanhaa subbee missään "valo lähdöissä .
Kurviajoon nää pelit on tarkotettu .

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 25 Helmi 2018, 23:01
Kirjoittaja Reetuhai2
Kuuslovinen tilaukseen, sit voi huoletta vetää lämä tiskissä viisvaihteisella. Kyllä se kuitenki hajoo ennemmin tai myöhemmin.

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 11:52
Kirjoittaja Tyramies
Niinpä kai te ootte oikeessa, ehkä tässä vähän niinkuin haetaan sitä oikeutusta revitellä :D Hieman saa lisäpontta siihen suditteluun kun tietää että on Type RA:n laatikko niin voi päässä pyöritellä että kestäisi enemmän kuin tavalliset. En oo revitelly valoista vielä montaa kertaa, enemmänkin kiusannu amg ja ämmä bemareita jossain ajoissa kun varsinkin nyt talvella jäävät sutimaan, tiedä sitten riittäiskö tehot ohitteluut asvaltilla :lol:
Onko noita kuusvaihteisia kenelläkään myydä alle tonnilla, ja jos jostain pitäis ettiä halvalla niin mistä?

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 13:28
Kirjoittaja nall3
Tyramies kirjoitti:Onko noita kuusvaihteisia kenelläkään myydä alle tonnilla


Kuva

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 13:44
Kirjoittaja petev
Jos löytyy 6-vaihteisia myytäväksi.alle tonnin.
Minä ostan heti kaks .

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 13:59
Kirjoittaja Qulle
petev kirjoitti:Jos löytyy 6-vaihteisia myytäväksi.alle tonnin.
Minä ostan heti kaks .
Juu mul kans!

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 14:52
Kirjoittaja mechanix
Qulle kirjoitti:
petev kirjoitti:Jos löytyy 6-vaihteisia myytäväksi.alle tonnin.
Minä ostan heti kaks .
Juu mul kans!

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Itsesiassa niitä on jopa ollut ;-) tosin ei Suomessa kylläkään :mrgreen:

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 20:57
Kirjoittaja Tyramies
Olikos kenelläkään sitä paperia missä maahantuoja todistaa pyynnöstä että sen ja sen vuoden imprezassa ei ole pakko olla ABSeja ja airbägejä, kun itse sen hävitin?

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 06 Maalis 2018, 11:31
Kirjoittaja Tyramies
p*****e kun häiritsee omaa silmää tuo takakontti joka tuli maalattua päin persettä... Pitäisiköhän maalata koko auto jossain vain mielummin teipata? Sais aika kevyellä summalla vedettyä jollain värillä yli jos haluais... Kävi muuten mielessä sellainen että voisiko tuo kylmyys vaikuttaa siihen että heti käynnistyksen jälkeen kun rullaa auton ulos niin saattaa ekat puoli minuuttia olla 10-11 AEM käydä eli laihalla? Vai meneekö siinä hetki että se jotenkin "tajuaa" sen että ilman lämpötila joku -20 ja sittten rupeaa syöttämään enemmän bensaa kun vähän koskettaa poljinta niin samantien menee rikkaalle.
Oon nyt taas opiskellu bensa oppia lisää ja tajunnu että laihalla pitäs olla ainoastaan kovassa vedossa... :think:

Re: Aloittelevan Subaru pojan kysymyksiä vanhasta WRX:stä.

Lähetetty: 06 Maalis 2018, 11:34
Kirjoittaja mechanix
Mitä pienempi luku sitä rikkaammalla, normiseos 14.7 paikkeilla kevyellä tasakaasulla, ahdoilla aina rikkaammalla.