Sivu 1/1

Forester cvt 4 veto

Lähetetty: 13 Tammi 2018, 13:55
Kirjoittaja tetrao tetrix
Moi

Tällä hetkellä ajelen sj foresterilla, jossa manuaali laatikko. Tässä on neliveto 50/50 kokoajan.

Suunnitelmissa olisi vaihtaa mahdollisesti cvt. Tässä on tuo neliveto käsittääkseni 60/40 suhteessa. Onko se aina näin, vai muuttuuko tuo suhde missään olosuhteessa?

Re: Forester cvt 4 veto

Lähetetty: 13 Tammi 2018, 13:58
Kirjoittaja Mauri H
Kun luistoa esiintyy niin veto muuttuu 50/50 - suhteeseen.

Re: Forester cvt 4 veto

Lähetetty: 13 Tammi 2018, 15:13
Kirjoittaja tetrao tetrix
Ok. Kiitos

X-mode. Mitäs se tekee ?

Re: Forester cvt 4 veto

Lähetetty: 13 Tammi 2018, 15:18
Kirjoittaja tuRboman
Lukitsee takavetoa 20% lisää. Eli käytännössä suurinpiirtein silloin on 50/50 sekä käyttää agressiivisemmin jarruja "lukkoina" ja kaasunvaste muuttuu löysemmäksi, että tehon annostelu on hieman helpompaa esim pakittaessa kärryä. Näin niinkuin teoriassa. Käytännön merkityksen huomaa kun kokeilee. Toimii vain alle 40kmh vauhdissa.

Edit: OBD:n kautta katsellessa ero takavedon käyttöön on oikeasti pienempi kuin mainostekstit väittää. Siinä se pyörii 25-50% välillä. Ehkä keskimäärin taakse se 40%, kun aina kiihdyttäessä lukema kasvaa ja tasanopeudella putoaa alemmas.

Re: Forester cvt 4 veto

Lähetetty: 13 Tammi 2018, 15:29
Kirjoittaja tetrao tetrix
Ok. Elikkä, jos lumisilla teillä kahlaa, niin manuaali voisi olla parempi?

Re: Forester cvt 4 veto

Lähetetty: 13 Tammi 2018, 16:54
Kirjoittaja tuRboman
Sanoisin, että kyllä ja ei. Momentinmuunnin ja cvt on loistavia annostelemaan voimaa. Mutta toisaalta keskitasauspyörästö + visko antaa sitten varmasti taakse pitkässäkin möyrinnässä. Juuri viikko sitten tuli eka kertaa tilanne, että Outback ei selvinnyt kärryn peruuttelusta. Piti hakea SG Forester käyttöön ja sillä ei mitään ongelmaa. Joten ei se tuo cvt nelikko ole yhtä hyvä. Voimaa ei siirry joka tilanteessa tarpeeksi taakse. Mulla oli kuormaa kuomukärryssä ja sitä peruuttelin upottavassa, osittain jäätyneessä lumessa. Outback ei saanut kärryä sinne mihin piti vaan jäi aina sutimaan johonkin penkkaa vasten. Forester ryömi kohtuu helposti samasta paikasta ja piti sitä sitten vielä hieman haastaa, niin se menee kyllä aika selkeästi pahemmasta paikasta kärry perässä pakittaen.

Re: Forester cvt 4 veto

Lähetetty: 13 Tammi 2018, 17:05
Kirjoittaja tetrao tetrix
Kiitos kommentista.

Molemmissa on puolensa.

Re: Forester cvt 4 veto

Lähetetty: 13 Tammi 2018, 18:27
Kirjoittaja Shima
tuRboman kirjoitti:Mutta toisaalta keskitasauspyörästö + visko antaa sitten varmasti taakse pitkässäkin möyrinnässä.

Miten tuo Foresterin viskokytkin toimiii? Eikös viskokytkin aina vaadi pyörintänopeuseroa (eli luistoa) ennen kuin voima alkaa siirtyä, vai onko tuossa jonkinlainen sähköinen ohjaus? Outbackin sähköohjattu levykytkinhän on siitä hyvä, että voimaa annetaan taakse ennakoivasti heti kun kaasuun koskee, jo ennen kuin etupyörät menettävät pidon. Forester SJ:ssä taitaa olla samanlainen rakenne CVT:n yhteydessä?

Momentinmuunnin on luonnostaan aina vähän pehmeä ja helpottaa kummasti rauhallista voiman annostelua liukkaalta lähtiessä. Etuvetoinen momentinmuunninautomaattini on aivan järjetön liikkeellelähtijä (etuvetoiseksi siis...)

Re: Forester cvt 4 veto

Lähetetty: 13 Tammi 2018, 19:01
Kirjoittaja an13
CVT:n etenemisen haasteet ovat taakse päin menossa, ei niinkään eteen. Peruuttaessa ei tunnu saavan oikein ollenkaan voimaa läpi, kierrokset vain kasvaa mutta pyörille ei mene kunnolla vääntöjä, hieman heikosti tehty softa. Eteenpäin menossa CVT:llä helppo annostella kaasua hitaassa vauhdissa ja kovemmassa myös esp päällä antaa sopivasti sutia.

Re: Forester cvt 4 veto

Lähetetty: 13 Tammi 2018, 19:01
Kirjoittaja Sandman1
Sehän ei ole visko"kytkin", vaan hieman fiksummin rakennettu tasauspyörästön viskolukko.

Viskolevykytkin ei mene lukkoon ollekaan kokonaan, vaan tosiaan vaatii hieman luistoa, että öljyn lisäaine lämpenee ja turpoaa.

Lukkoon voidaan tehdä paremmin mekaanisesti välitystä muokkaamalla pyörimisnopeuseroa, joten se menee lukkoon herkemmin. Ja tosiaan menee oikeasti lukkoon.

Re: Forester cvt 4 veto

Lähetetty: 13 Tammi 2018, 19:47
Kirjoittaja tuRboman
Joo, tuo tasauspyörästön visko on siitä hyvä, että voimahan ei siirry sen "kautta" vaan sillä saadaan se tasauspyörästö jakamaan voimaa toiselle puolen.

En tiedä onko se ihan softan huonoutta, että tällä 2.5i cvt kombinaatiolla ei taakse voimaa peruuttaessa hirveästi mene. Liekö se ehkä enemmän laatikon ominaisuus, ettei voimaa välitetä enempää? 2010-2012 malleissa vielä vähemmän. Mutta korostan, että tämä ei ole mikään Kauhea Puute, vaan sellainen juttu joka vaatii hieman vaivan näköä joskus kuorman kanssa ja hyvä tiedostaa.

Eteenpäin tosiaan voimat välittyy hienosti ja auto etenee vaikeassakin maastossa. Myös kuorma perässä. Asuntovaunun kanssa on tullut todetuksi. Tästä syystä hieman silti yllättikin kuinka tavallaan vähäpätöisen oloinen tilanne sai pakitaessa OB:n "antautumaan".

Siinä mielessä huomioitava seikka, että kun auton ajaa sellaiseen paikkaan mistä täytyy pakittaa pois, ei pakitus välttämättä mene yhtä hienosti kuin eteenpäin.

Re: Forester cvt 4 veto

Lähetetty: 15 Tammi 2018, 15:30
Kirjoittaja tetrao tetrix
Lisää pohdittavaa.

Jostain kuulin, että noita CVT -laatikoita olisi poikinut ja USA:ssa niille olisi myönnetty jatkoa takuuaikaan. Joko tuon Subarun CVT:n ongelmat on historiaa? Ilmeisesti niitä on täälläkin joitain mennyt.

Re: Forester cvt 4 veto

Lähetetty: 15 Tammi 2018, 17:47
Kirjoittaja Sandman1
Ruottalaisilla oli menny niitä rikki ja on niitä porsinu suomessakin.

Ja paukkuu noita muillakin. Enemmänkin yksittäistapauksia, käyttövirheitä tai huollon ryssimisiä (erillainen huolto-ohjelma, kuin AT laatikoissa)

Taitaa ns. uus tekniikka puhuttaa enemmän ja näitä nostetaan esille hieman korostaen

Re: Forester cvt 4 veto

Lähetetty: 15 Tammi 2018, 22:40
Kirjoittaja tuRboman
Ruotsissa ongelma koski dieseleitä käsittääkseni.

Re: Forester cvt 4 veto

Lähetetty: 15 Tammi 2018, 22:42
Kirjoittaja Sandman1
Joo voi olla, että oli vaan tiiselien ongelma.