Sivu 1/1

Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 11 Maalis 2015, 06:59
Kirjoittaja tatu_s
Onko kukaan muu asentanut öljyruiskuja mäntien alle sellaiseen lohkoon missä niitä ei alunperin ole ollut? Kokemuksia laakereiden kestosta, öljypumpun vaatimuksista, öljynpaineista yms? Tiputtaa kuitenkin öljynpainetta runkolaakereilta ja kiertokankien laakereilta...

Subarun omat suuttimet on toki pienellä öljynpaineella kiinni mutta tarkoittaa lähinnä tyhjäkäyntiä ja ahtimen herättyä - isoilla kierroksillahan se tiukka paikka on. Karkeasti 3000 - 7000rpm jolloin pumppu varmasti jo tuottaa ruiskujen avautumiseen riittävän paineen.

Arvuuttelen että otanko pois käytöstä koko ruutat kun kasaan seuraavan kerran, taas #3 kiertokangen liuskat päällekkäin. Öljynvaihtovälissä ja öljyn laadussa verrattuna käyttöön oli myös syytä korkkaamiseen, peilin edessä menee joku tovi... :banghead:

Tehokkaampi öljypumppu taitaa olla ainakin välttämätön noiden kanssa. Kiinnostaisi myös jos joku tietää kertoa minkälaisia öljynpaineita milläkin pumpulla saavutetaan, on toki vähän vaikea vertailla mutta jos lämpimillä uudehkoilla öljyillä vertaillaan ja laitatte vielä öljyn tiedot?

Kiitokset!

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 11 Maalis 2015, 09:33
Kirjoittaja mechanix
Tuollainen modaus ois tarkoitus tehdä seuraavaan lohkoon itelle. Eli ej25 ja öljyruutat männille noihin pukkeihin. Raportoidaan sitten joskus omakohtaiset kokemukset :)

Valvoline Maxlife 10w-40 motissa ja n. 95 asteisena öljynpaineet 2000rpm ylöspäin n. 2x kierrosluku eli 2000rpm 4kiloa jne. 105 asteisena sitten paineista kilo pois. Noin karkeasti, ihan ylös asti en ole seurannut. Tyhjäkäynnillä 95 astetta n. 0.7kiloa, 105 asteisena n. 0.55 kiloa... pumppuna "10" pumppu.

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 11 Maalis 2015, 14:29
Kirjoittaja tatu_s
Kiitokset vastauksesta, kuulostaa että minulla oli pienemmät öljynpaineet joten saattaa olla sanomista pumpussakin.

Ainakin 2000-2500rpm oli ehkä 3 kilon seuduilla lämpimillä öljyillä. Vaikea sanoa tarkasti kun ei datalogia öljynpaineesta ole, jäi vain mieleen että eiköhän pitäs olla hiukan korkeemmalla. Öljynä TB Diamond 5W-40, öljynlämmölle ei mittaria. EJ20 turbon vakiopumppu, vissiin se 10mm.

Ainakin EJ22 pukeissa oli muistaakseni kahdessa todella vähän seinämää öljykanavaan, koitin varmistaa suuttimet sorvaamalla niihin kierreholkit jotka suurensi alumiiniin vastaavan kierteen. Toiset kaksi oli hiukan paksummalla seinämällä joten luotin niiden pitoon. Lukkoliiman kanssa kiinni tietysti. Ikävähkö paikka vielä mallata suuttimia mäntä paikallaan että väistää männän helman...

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 18 Maalis 2015, 04:36
Kirjoittaja Madwiller
Kyselin samaa asiaa S.Jauhiaiselta ja vastaus oli suurin piirtein näin:
korkea teho ö-pumppu (niinkuin minulle tuli) niin ihan sama vaikka ö-ruutat jumisi auki kokonaan,että ei vaikuta paineisiin lähes ollenkaan (jos yhtään

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 18 Maalis 2015, 12:15
Kirjoittaja Displaced
Pakko olla nyt Jauhiaisen kanssa tässä eri mieltä.

Subarun öljyruutat aukeaa @ 3.1bar
Subarussa ns "positive displacement" öljypumppu, eli karkeasti tuotto nousee lineaarisesti kierrosluvun mukaan, kunnes BPV aukeaa ja alkaa hullunkierto @ noin 5bar (vähän pumpusta riippuen)

Jos ruutat jumii auki niin matalilla kierroksilla (alle 3k) huononee varsinkin kk laakereiden voitelu, joka subarussa muutenkin on mallia umpisurkea.

Isot pojat poistaa noi öljyruutat käytöstä kisakoneista juurikin sen takia että kk laakeri > männän jäähdytys, kun ajetaan vähän löysemmillä PTW välyksillä ja taotulla männällä.

Laittavat mielummin veiveihin pienen loven että kk laakerista lähtevä öljy ruikkii sylinterinseinämiin.

Ja ihan mielenkiinnosta, niin mikäs se semmonen korkea teho ö-pumppu on kun kerta kuivasumppujärjestelmälläkin ottavat ruutat helvettiin. ;)

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 19 Maalis 2015, 21:50
Kirjoittaja tatu_s
Ruuttien jumiminen vaikuttaa minusta epätodennäköiseltä, öljyssä kun koko ajan uivat. Laakeririkon sattuessa monikaan ei ole niitä varmaan tarkastanut ja todennut jumiutuneiksi. Toki jotain epäpuhtauksia öljyn seasta voisi kuvitella sinne tekevän pesän, kysymysmerkillä on sitten että meneekö tukkoon vai jumiin.

Ruutta antaa öljyn sumuna joka männän alle suunnattuna varmasti siirtää lämpöä tehokkaammin kuin pistemäisempänä öljyn antava kiertokankeen ajettu viilto. Viillosta öljysuihku suuntautuu enemmän männän reunaan kuin ruutalla. Lähtökohtaisesti pidän ruuttia parempana vaihtoehtona. Viillon eduksi myönnän ruutan jumiutuessa paremman öljynpaineen pienillä kierroksilla.

Isoilla kierroksilla kun kk-laakereilla on oikeasti rasitusta onkin epäilys että riittäkö vakiomallin öljypumppu tai onko alunperin ruutallisessa koneessa esim. isommat öljykanavat jotta öljyä saadaan virtaamaan samalla paineella enemmän.

Olisiko jollakulla kokemusta ruutallisen koneen öljynpaineista tai asiasta yleensä?

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 20 Maalis 2015, 00:00
Kirjoittaja Displaced
En jaksa alkaa tuosta vääntämään, kokeile ja kerro omat kokemukset.

Itse voin sanoa että männän jäähdytys tarve on ihan toissijaista ver kk laakereiden öljynpaineen maksimointiin.

Googlettamalla esim löytyy paine-eroja ja käyttökokemuksia scoobynet, iwsti, nasioc, jne.

Ja noi oil spreader slotit ei ammu sitä öljyä pistemäisenä männän reunaan kun tarkoituskaan ei ole männän jäähdytys, kk kun pyörii niin ampuu pitkin sylinterinseinämää, mäntää, männäntappiä jne.

Mm allekirjoittanut on poistanut noikin veiveistä ja öljypuolella jonkun verran normista poikkeavaa osaa jotta varmistetaan kk laakereiden kestävyys.

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 22 Maalis 2015, 22:44
Kirjoittaja Reetuhai2
Takomäntien kanssahan on vissiin ollu ongelmana ettei öljyruutat mahuolee paikallaan, jos ei muokkaa mäntää?

Kakssatkuun ostin Wössnerit, oon miettiny että kannattasko suosiolla ottaa ruiskut pois, kun muutkin on niitä takomäntien kanssa poistanu. Varsinki ku yks mäntä on suuttunu yhelle karkuun yrittäneelle ruiskulle ja antanu sille selkään, sitte mäntä on passittanu sen öljypohjaan häpeämään. Tarttisin siis uuden ruiskunki, enkä sitte oo päässy mihkään tulokseen, että onko parempi hommata uus, sovittaa ne mäntien kanssa (männästä pois) ja liimata ettei lähtis irti, vaiko ottaa kokonaan pois.

Kampurassakin oli jonku veivin kohalla pientä kulumaa havaittavissa, ei kuitenkaan vielä vaarallista, muttei se taida mitään hyvääkään enteillä voitelun suhteen. ACL laakerit tietysti tulee, eikä ole tarkotus millään huonolla öljyllä ajaa. Kesäajaks öljynjäähdytin luultavasti myös tulossa.

Tehotavote 400hp ylöspäin, ja tarkotus rakentaa kone sellaseks ettei tarvii heti avata, vaikka sitä ei ens viikkoon mennessä sen takia saiskaan kasaan.

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 23 Maalis 2015, 14:25
Kirjoittaja tatu_s
Kk-laakerien voitelu/öljynpaine on tottakai tärkeämpää kuin männän jäähdytys jota jäähdytetään usein myös säätämällä seos rikkaammalle ja tinkimällä hiukan tehosta.

Hiukan kokeellinen moottori onkin kysymyksessä, koneistuksista pelkästään sylinterien hoonaus on teetetty muualla. Mm. lohko vahvistettu ja nuo ruutat. Takomännät + veivit tietysti myös ja megasquirt ohjaa.

Ruutien kanssa uskaltaisin jatkaa jos jollakulla olisi kokemusta että ruutallisenkin moottorin saa kestämään, tällä hetkellä ei ole sattuneesta laakeririkosta johtuen oikein luottamusta. Uusi ahdinkin oli vasta hyllyssä odottamassa asennusta kun kk-laakeri päätti päivänsä.

Reetuhai2lla sama pohdinta ja varmasti on monella muullakin. Ruuttien vakiopaikoista en osaa sanoa muuta kuin että kuvien perusteella/kokeilemalla sijoitin ruutat ja ainakin Wisecon helma sen väistää (EJ22).

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 23 Maalis 2015, 16:12
Kirjoittaja Reetuhai2
Mulla siis kakssatkun vakio closed deck lohko, 2.0L. Muistaakseni 92,5mm.

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 23 Maalis 2015, 16:17
Kirjoittaja Displaced
Onhan niitä joilla kestää hyvinkin ruuttiien kanssa isollakin teholla.

Silti oma näkemys on että subarussa isompi hyöty saavutetaan poistamalla.

Männän helmaan voi ihan hyvin tehdä ruutille lovet jos meinaa ottaa kiinni.

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 23 Maalis 2015, 16:31
Kirjoittaja Madwiller
No jos Jauhiainen (Artec Power) sanoo,että se ei haittaa vaikka jumivat kun on "korkea teho" pumppu eli "isompi" pumppu, niin eiköhän tuo tiedä mitä sanoo :banghead:

Itse kasasin ilman ruuttia,kun en jaksanut kovertaa uusia mahlen mäntiäni (Hyvin kesti ja vieläkin clubilaisella ajossa tämä kulkine) :thumbsup:

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 23 Maalis 2015, 17:25
Kirjoittaja Displaced
Ja Sakuko on se maailmankaikkeuden #1 subaruguru?

Ihan samanlainen lättäjalka se on kun me kaikki muutkin jotka näitä rakennetaan, ja meilla on hyvin monesta asiasta ihan eri näkemys.

Jos mm RCMS ja TiC poistavat ruutat autoistaan ja käyttävät kuivasumppua, niin kai nekin jotain subaruista tietää?

Sunkin "korkea teho" pumppu vieläkin ihan huuhaata noihin verrattuna.

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 23 Maalis 2015, 19:27
Kirjoittaja Madwiller
Olenko sanonut noin että Saku on nro.1 ?

"Munkin suurteho pumppu" = Suuremmalla tuotolla oleva öljypumppu ja jos on "huuhaata" niin kerro se monille rallia ajaville henkilöille jotka sitä minullekkin suosittelivat. Eli en ole tätä ratkaisua tai tieto omin nokkineni tehnyt.

Ja tuohon RCMS ja TiC juttuun en ota kantaa, mutta hienoa että sinulta löytyy kaikki tieto ja taito näiden subarujen teknisten ratkaisujen suhteen.

Kiitän ja kumarran jo etukäteen tiedänpähän mistä kysyn neuvoja ja osia tulevaisuuden projekteihini :thumbsup:

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 23 Maalis 2015, 19:38
Kirjoittaja Displaced
Eiköhän se ollut rivien välistä luettavissa...

Ja kaikki tietotaito mulla ei todellakaan ole, mistään asiasta. Jos joku väittää esim subaruista kaiken tietävän niin puhuu täyttä p***aa.

Tuo pumppukommentti perustuu vieläkin vain ja ainoastaan öljysuuttimien käyttöön, jossa kovin nasevasti olit sitä mieltä että "korkea teho" pumpulla ei vaikutusta vaikka ruutat jumii auki.
Tuo on mielestäni täysin väärin.

Asiasta keskusteltu mm tutun Roush Yates kisainsinöörin kanssa, jolla on enemmän käytännön kokemusta ko aiheesta kun kellään esim Suomessa.

Sana korkea teho myös harhaanjohtava.
Onko shimmattu ja 10, 11 vai 12mm pumppu?
Aukeaako BPV millä paineella?
Onko pumppua portattu?

Ei voi mitenkään yleistää kaikkia samaan "korkea teho" kastiin.

Esim itse käytän portattua 12mm pumppua jossa BPV shimmattu että aukeaa @ noin 85psi ver vakio 78psi ja pumpulle on tehty pari muutakin jutskaa jolla toivottavasti pysyy kamat kunnossa @ 8500rpm.

Siltikään en laittaisi missään nimessä öljyruuttia käyttöön...

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 23 Maalis 2015, 19:44
Kirjoittaja Madwiller
Niin siis minulle on vain kerrottu,että ei haittaa jos jumivat auki jos on tuollainen tehokkaampi pumppu.

Ja niin siis sellainen 12mm shimmattuhan/portattu se oli mikä itselle tuli siihen entiseen legaan. En muista tarkempia speksejä tähän hätään. Pitäs soitella Ykälle Vihtiin..

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 23 Maalis 2015, 22:01
Kirjoittaja Reetuhai2
Taidan vaan poistaa ne käytöstä, kerta noi on aikasemminki irronnu, en haluu että ne uudestaan irtoo. On meinaan männässä kyllä jälkiä ku se on sitä ruiskua kouluttanu. Eikä noita uusia wössnereitäkää huvittas alkaa vinguttaa.

Ihan mielenkiinnosta, onko jokasessa turbokoneessa noi ruiskut, vai jossain tietyissä vaan?

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 23 Maalis 2015, 22:12
Kirjoittaja Jampsu
Reetuhai2 kirjoitti:Taidan vaan poistaa ne käytöstä, kerta noi on aikasemminki irronnu, en haluu että ne uudestaan irtoo. On meinaan männässä kyllä jälkiä ku se on sitä ruiskua kouluttanu. Eikä noita uusia wössnereitäkää huvittas alkaa vinguttaa.

Ihan mielenkiinnosta, onko jokasessa turbokoneessa noi ruiskut, vai jossain tietyissä vaan?

2.0 ja 2.2 cdb eipä niitä vissiin muissa ole

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 24 Maalis 2015, 20:36
Kirjoittaja Reetuhai2
Sedani kakssatkussa haaleilla öljyillä tyhjäkäynnillä paine 6bar, lämpösenä tyhjäkäynnillä 1bar, ajaessa 2krpm 3,5bar, 2,5krpm 4,5bar, 3krpm 5bar ja sen jälkeen nousee max paineeseen 5,5bar. Mun mielestä hyvät lukemat? Ja ajoin reilun lenkin ja monoa annoin, sit katoin paineet.

E: Öljynä 2500km ajetut 5w40 SynPowerit.

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 24 Huhti 2016, 21:31
Kirjoittaja tatu_s
Laitellaanpa omia kokemuksia vaikka lanka onkin ollut kylmänä jonkin aikaa. Pääsin viikonloppuna ajelemaan Subarulla ja ensimmäiset kokemukset antaa toivonkipinää että jotain on tehty paremmin kuin viime kokoonpanossa.

Autossa ej22 johon jätin öljyruiskut paikalleen 12mm öljypumpulla. Runkolaakerilinja linjahoonattiin ja kampiakseli (#3 päittäinen) hiottiin, nitrattiin ja kiillotettiin, rungon välykset 4-5 sadasosaa. Kankien välykset samaa luokkaa, lähempänä neljää sadasosaa.

Ahtimen öljynpaineentarve pienentyi kuulalaakeriahtimen myötä kun öljynsyttöletkuun tuli kuristin 1mm reillä. Liekkö juuri mitään vaikutusta ainakaan mittarin lukemaan kun mittauspiste heti öljypumpun jälkeen.

Öljynä ensin pariin kertaan 10w-40 motoxit ja sitten motulin 5w-40 300v. Öljynpaineet lämpimillä öljyillä tyhjäkäynnillä 2-2,5bar, motoxilla hiukan pienempi paine kuin motulilla. Nostaa paineet jo heti reilun 2000 kierroksen jälkeen 5bar, yli 3000 kierroksella ilmeisesti täydet n. 5,5-6bar. Edelleen motoxilla hiukan pienempi paine.

Öljynlämpömittarin viritelmän kalibrointi heittää vielä ja tuli tuntuu loppuvan tulpista yli 0,7 ahtopaineella joten en raskaammasta ajosta kuumien öljyjen arvoja saa vielä.

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 04 Maalis 2017, 19:14
Kirjoittaja tatu_s
Jatkanpa yksinpuhelua jos jollekulle samoja pohtivalle hyötyä olisi:

Tuolla ruutallisella koneella ajeltu parikymmentä tkm seka-ajoa ja käskytetty välillä radalla raskaammin että oppii tavoille. Jääratapäivän päätteeksi vaihdoin tuoreet öljyt ja totesin että öljynpaine ei palaudu takaisin normaalille tasolle (puuttuu reilu 0.5bar) ja pieni laakerivialta arveluttava sivuääni moottorista. Öljynlämmöt ja paineet olen pitänyt silmällä ja niissä ei katastrofia ole ollut missään vaiheessa, öljynä motul 300v 5w-40.

Eli moottoria auki ja tälläkertaa ruutat jää pois kokoonpanosta. Sen verran itsepäinen kun on eikä kokeneempia usko niin saa oppirahoja maksaa, kumarrus vaan displacedin suuntaan. Ei sillä että harmittaisi nämä oppirahat, kokemukselle on vaikea laskea hintaa.

Öljynpainemittarissahan se kolmosen ja nelosen kiertokankien öljynpaine ei näy millään muotoa joten koitan kasata saman kokoonpanon muuten paitsi ilman ruiskuja ja katsotaan miten käy.

Öljyn viskositeetti on vähän mietinnässä, on kaksipiippuinen juttu, kokemuksia kaivataan! Parempi paine ja vähemmän virtausta paksulla öljyllä ja ohuemmalla taas enemmän virtausta ja lämmönsiirtoa.. Varmaan lähden liikenteeseen samalla öljyllä kun sitä vielä on laatikossa jokunen purkki, nuo laakerivälykset on väljemmästä päästä ja voisivat virrata tarpeeksi vähän paksummallakin öljyllä.

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 04 Maalis 2017, 21:20
Kirjoittaja mechanix
Mun mielipide taas on että noilla laakeririkoilla ja ruutilla ei juuri ole yhteyttä. Subaruissa taitaa muutenkin olla aika tiukat laakerivälykset varsinkin jos ajo poikkeaa normi mummoajelusta ja sen lisäksi paskat öljykanavat kampurassa.

Vääränlainen käyttö, esim. korkeilta kierroksilta moottorijarrulle saa varmasti äkkiä laakerit porsimaan, siinä kun tulee kangelle aikamoinen rasitus ja vähänkin heikomman kangen silmukka on siinä vaiheessa ihan jotain muuta kuin pyöreä.

Öljypumpun koon kasvattamisessakaan ei loppupelissä ole järkeä, ellei samalla kurista sellaisista paikoista jotka ei sitä voitelua paljon tarvii, kuten kansista. Jos ei muuta niin sillä saa ainakin öljypohjasta hyvin öljyt kiertoon ja pumpun pahimmassa tapauksessa haukkomaan tyhjää. Niin ja tietenkin nostettua öljynlämpöjä...

On noita ruuttia poistettu tai niitä ei alunperinkään ole, on isompaa öljypumppua jne. mutta hyvin ne laakerit silti näyttää porsivan.

Vaikka mulla ei omissa koneissa vielä laakeriongelmien takia ole tarvinnut konejumppaa tehdä, niin seuraavaan pannuun tulee vakiosta modattu kampura, jossa vanhat öljykanavat on hitsattu umpeen ja porattu uudet tilalle. Tarkoitus olisi saada painetta enemmän laakereille siinä vaiheessa kun sitä tarvitaan eniten ja minimoida kavitoinnin riski kampurassa.

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 07 Loka 2017, 14:19
Kirjoittaja tatu_s
Eipä ollut laakeririkkojen syyllinen öljyruiskuissa, päin vastoin.

10tkm ja motoparkin ratapäivän jälkeen taas öljynpaineet huonolla tolalla. Eli diagnoosiksi vaihdetaan öljyn loppuminen öljypohjasta, ruiskut luultavasti auttoivat aikaisemmilla kokoonpanoilla tähän kun öljy pääsi sitä kautta suorempaan takaisin öljypohjaan. Ruiskujen poisto vaikutti noin puoli kiloa korottavasti paineisiin läpi kierrosalueen.

Nyt ilman ruiskuja motoparkin neulansilmässä huomasi jo mittarista että öljynpaine tippuu kilolla - puolellatoista kovassa käännöksessä vaikka öljyä oli moottorissa hiukan yli ylärajan.

Jos jollakulla on tiedossa kuivasumppupumppua malliksi, mieluiten rikkinäistä, niin voisin ottaa mallia ja tehdä kopion. Tarkoitus olisi laittaa kaksilohkoinen imupumppu ja ajaa öljynpaine sumppusäiliöstä edelleen omalla 12mm pumpullaan.

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 07 Loka 2017, 18:11
Kirjoittaja Displaced
Laakerivälykset osuu ainakin omaan silmään.

Ja tuon modatun kämmen haluan nähdä, subarussa kuitenkin tuo cross drilled kampi on suunniteltu nimenomaan Subarun koneen ominaisuuksia ajatellen.

Eri asia jos koneen on tarkoitus asua jossain 8000rpm alueella, silloin kannattaa jo miettiä vähän erilaista ratkaisua.

Rata ajoon moottoria rakentaessa kannattaa muutenkin rakentaa kone niin että öljy ei pääse patoutumaan kanteen.

Mutta onneksihan näistä en mitään tiedä :banana:

Re: Öljyruiskut/öljypumppu

Lähetetty: 07 Loka 2017, 18:43
Kirjoittaja mechanix
Tuollainen ristiinporaushan on alunperin suunniteltu pienemmillä kierroksilla pyöriviin moottoreihin, kuten dieseleihin, joissa ei runkolaakerin toisessa puolikkaassa välttämättä ole öljyuraa ollenkaan, vaan painepuolella on sileä laakeri.

Varsinkin jotkut kingin ym. laakerit kun laittaa missä öljyurat on ympäri asti, ei ristiinporauksesta ole mitään hyötyä, kk-laakerilla öljynpaine vaan on pienempi vs. suoralla porauksella varustetussa.

Kuitenkin suurin osa laakeririkoista johtuu ihan muista syistä kuin kampurasta, suurin syy taitaa olla yksinkertaisesti se että öljy vaan on ihan jossain muualla kuin pumpun saatavilla.