HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Vakionopeussäätimen ohjelmointia.

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
lorkk
Viestit: 83
Liittynyt: 06 Huhti 2015, 20:53
Paikkakunta: RVN

Vakionopeussäätimen ohjelmointia.

ViestiKirjoittaja lorkk » 16 Huhti 2018, 13:36

Terve.

Onkos kukaan puukottanut siihen malliin, että vakkaria voisi käyttää alle 40 km/h nopeuksissa.
Huonontien ja puuduttavissa 30 km/h alueilla olisi käytttöä.

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Vakionopeussäätimen ohjelmointia.

ViestiKirjoittaja KK9 » 16 Huhti 2018, 17:12

Kyllä mulla ainakin tossa allekirjoituksen Legassa toimii ainakin 40 vauhdissa. Monesti tulee tuossa kylällä ajaessa käytettyä, kun pitkiä suoria ja 40 rajoitus ja usein pitäävät kamera autoja niillä.
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vakionopeussäätimen ohjelmointia.

ViestiKirjoittaja faillite » 16 Huhti 2018, 22:47

Pääsisikö alle 40 kun valitsee 40 ja painelee nopeutta napista alas?
Toimiiko bensamoottorisen säädin yhtä epätarkasti kuin dieselin? Ainoa oikeasti ärsyttävä asia legacyssa on vakionopeudensäätimen laiskuus. Pieni mäki ja nopeus putoaa, eikä ole voiman puute vaan ohjelmasta kiinni. Samoin kun laskee nopeutta esim ohituksen jälkeen ja painaa resume, aikaisemmin asetettu nopeus ei "ota kiinni" vaan saa kaasulla auttaa ylöspäin.
Legacy 2010 stw diesel

an13
Jäsen
Viestit: 159
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:57

Re: Vakionopeussäätimen ohjelmointia.

ViestiKirjoittaja an13 » 16 Huhti 2018, 23:31

Bensa Legacy V:ssä pitää vakkari nopeuden tarkkaan oikeana isossakin mäessä käyttäen välillä huomattavankin paljon kierroksia CVT:llä. Mutta eipä tipu vauhti.

lorkk
Viestit: 83
Liittynyt: 06 Huhti 2015, 20:53
Paikkakunta: RVN

Re: Vakionopeussäätimen ohjelmointia.

ViestiKirjoittaja lorkk » 17 Huhti 2018, 08:01

Taisi jäädä mallikertomatta, eli oma tapaus SH sarjan Forester 4EAT laatikolla, bensakone.

Uusissa VAG:n tuotteissa pystyy määrittämään nopeuden kun on offroad asetus päällä, myös ryömintänopeuksille.

Luulisi olevan sama jo Subarujenkin uusimmissa versioissa.

Joku huijaus signaali nopeudesta, niin saisi myös ryömintänopeuksille ellei lue sitten nopeutta ABS anturilta, ( renkaan pyörintä nopeus / koneen kierrokset / vaihde combinaatiota ) .

faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vakionopeussäätimen ohjelmointia.

ViestiKirjoittaja faillite » 17 Huhti 2018, 08:44

Auton nopeus tulee vdc:n ohjainlaitteelta väylää pitkin moottorille sekä mittaristolle. Automaattilaatikko mittaa ulos menevän akselin pyörintänopeuden oman ohjainlaitteensa käyttöön, jo varmistamaan oma toimintansa jos vdc on esim pimeä. Manuaalin vaihteen näyttö toimii vertailemalla auton nopeutta ja moottorin kierroksia. Näyttöhän ei edes toimi, kun kytkin on pohjassa.

Ainoa keino muuttaa säätimen toimintaa on ohjelmointi. 40 km/h on vain päätetty valita, ei kai perustu mihinkään tekniseen seikkaan. Minulle tulee mieleen useampi ajamani auto jossa se on minimi. Nopeuden laskeminen pienessä ylämäessä olisi helppo korjata nostamalla käytössä olevan lisäväännön ylärajaa.
Legacy 2010 stw diesel

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Vakionopeussäätimen ohjelmointia.

ViestiKirjoittaja JuhaH » 17 Huhti 2018, 09:04

'08 dieselillä (5 vaihdetta) oli 80km/h alueella ja mäkisessä maastossa helpoin ajaa nelosvaihteella, silloin vakionopeudensäädin piti vauhdin hyvin myös ylämäissä kun oli paremmin vääntöalueella. CVT Legacy ja Levorg ovat luonnollisesti paljon sujuvampia tuon suhteen.. Levorgissa Sport-asento pitää vielä tiukemmin kiinni asetusarvosta sekä ylä- että alamäissä.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Vakionopeussäätimen ohjelmointia.

ViestiKirjoittaja KK9 » 17 Huhti 2018, 13:02

Tulipa tuo oma cvt kokeiltua, ei muuten toimi vakkari alta 40 vauhdissa!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vakionopeussäätimen ohjelmointia.

ViestiKirjoittaja Jampsu » 17 Huhti 2018, 13:45

JuhaH kirjoitti:'08 dieselillä (5 vaihdetta) oli 80km/h alueella ja mäkisessä maastossa helpoin ajaa nelosvaihteella, silloin vakionopeudensäädin piti vauhdin hyvin myös ylämäissä kun oli paremmin vääntöalueella. CVT Legacy ja Levorg ovat luonnollisesti paljon sujuvampia tuon suhteen.. Levorgissa Sport-asento pitää vielä tiukemmin kiinni asetusarvosta sekä ylä- että alamäissä.

Ainakin oma diesel fore tiputti huikeet 4km/h vauhtia vt5 vihantasalmen isoon ylämäkeen 88km/h > 84km/h, 5 vaihteella (6mt aski) ja vetokoukun jatkeena oli n.2000kg :roll:
Kai tollanen notkahdus nyt sallitaan :D
Normi ajossa pysyy +-2km/h asetetusta.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vakionopeussäätimen ohjelmointia.

ViestiKirjoittaja faillite » 17 Huhti 2018, 16:22

Uteliaana suoritin koeajon: 2. vaihde, mittarinopeus 37 ja slummiutuvan lähiömme nopeustaulu näytti 33. 40 alle piti napsutella miinus painiketta.
Legacy 2010 stw diesel

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Vakionopeussäätimen ohjelmointia.

ViestiKirjoittaja KK9 » 17 Huhti 2018, 19:48

Oma Lega pudotti vakkarin heti pois päältä kun meni alle 40 auton oman mittarin mukaan.
45 lähdin napsu kerrallaan pudottamaan.
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Obeaur
Viestit: 39
Liittynyt: 08 Maalis 2015, 23:15

Re: Vakionopeussäätimen ohjelmointia.

ViestiKirjoittaja Obeaur » 24 Huhti 2018, 13:54

Hyvä aihe. Helsingissä on pitkiä pätkiä sakkoherkkiä suoria hyviä teitä 30 rajoituksella. Jos ei seuraa nopeutta tarkasti, nousee herkästi sakoille.

Vakkari olisi saada päivitettyä alemmas.

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Vakionopeussäätimen ohjelmointia.

ViestiKirjoittaja JuhaH » 02 Touko 2018, 07:13

Jossakin välissä tuo raja muuttuu, sillä ainakin Levorgissa minimi vakionopeudensäätimellä on 30 km/h.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

AimoPaukku
Viestit: 167
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:32

Re: Vakionopeussäätimen ohjelmointia.

ViestiKirjoittaja AimoPaukku » 03 Touko 2018, 22:14

JuhaH kirjoitti:Jossakin välissä tuo raja muuttuu, sillä ainakin Levorgissa minimi vakionopeudensäätimellä on 30 km/h.

Samoin ob
Outback 2.0TD CVT MY15


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa