ViestiKirjoittaja ufo-driver » 03 Touko 2018, 08:26
Ongelmahan ilmeni Subaru Clubin Alastaro-päivän (noin 25 kierrosta, osalla lähtösuora täysillä, jäähdyttelykierros saattoi jossain unohtua, ei kuitenkaan havaintoa, että kone olisi kuumentunut punaiselle) jälkeen. Eli poikkeuksellista rasitusta oli. Luottokorjaajani esitti samansuuntaisen teorian: syylärin painekorkki on jo tähän ikään voinut väsyä ja päästää painetta ja nestettä tarpeettoman matalalla lämmöllä/paineella paisuntasäiliöön.
Minulle on epäselvää, millä mekanismilla neste imeytyy paisuntasäiliöstä takaisin kiertoon: syylärin kennot ovat vielä jäähdytysnesteen peittämiä, vaikka siis paisuntasäiliö on täysi. Ja kuten todettu, noin 300 km siirtoajon jälkeen Alastarosta ei mitään ylikuumenemisilmiötä ollut havaittavissa, lämmöt ihan normaalit. Paisuntasäiliö oli siis ma-aamuna, kun kone jo oli täysin kylmä, lähes piripintaan täynnä. Nyt parin testiajon (alle 10 km, sen verran että kone lämpiää normaalilämpöön) jälkeen paisuntasäiliöstä on "kadonnut" ehkä muutama desi nestettä (arvioisin paisuntasäiliön tilavuuden alamerkiltä eli kylmän koneen nestetasosta piripintaa vajaaksi litraksi).
Tyhjäkäynnillä paisuntasäiliössä on rauhallista kuplimista, joka viittaa kansipahvivikaan. Toisaalta vesiletkut (alaletkua ei ylety kokeilemaan) eivät ole kovia eli paineisia, joka taas viittaisi siihen, ettei järjestelmässä olisi ylimääräistä painetta eli kannentiivistevikaa.
Eli kysymys tässä: miksei paisuntasäiliöstä imeytynyt ylimääräisiä nesteitä kiertoon 300 km siirtoajon aikana, mutta nyt parin kymmenen kilometrin ajolla on jo muutama desi lähtenyt? Toki en tässä tiedä, olivatko ne ylimääräiset nesteet paisuntasäiliössä jo Alastarossa, kun en tullut sitä siellä katsoneeksi. Ehkä pieni vuoto tiivisteessä, joka siirtoajon (osittain motaria) tasaisilla kierroksilla pukkaa painetta järjestelmään ja nestettä paisuntasäiliöön, mutta kaupunkiajon (testiajot) vaihtelevammille kierrosluvuilla päästää nesteitä imeytymään paisuntasäiliöstä takaisin kiertoon?
Forester e-Boxer MY 20
ex 3.0 R Outback MY05