HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Outback neliveto rikki katsastuksessa

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
MariaKatti
Viestit: 13
Liittynyt: 04 Kesä 2020, 14:50
Paikkakunta: Kakskerta/Turku

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja MariaKatti » 17 Touko 2021, 16:20

MariaKatti kirjoitti:No johan on sattumanvaraista toimintaa asemilla. Onko Turussa päin kokemuksia miten liikkeet ajavat testeriin? Pitäis oma kuljin leimauttaa eikä riskiä haluttais ottaa.

Kruisailin Turussa Orikedon A-Katsastukseen. Jarrut testasi perinteisesti, Kelpasi.
Subaru Legacy Wagon 3.0 R spec-b 2006
:driving-girl:

itaplok
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Elo 2016, 08:10

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja itaplok » 18 Touko 2021, 14:07

Vantaalla Martinlaaksossa nyt keväällä testasi koeajolla OB:n jarrut.
Juteltiin yleensäkin tuosta testaamisesta. Näytti vielä käsikirjasta, että valmistajan mukaisen ohjeen mukaaan OB:n saisi testata hiljaa pyörittämällä normidynossa. En kyllä ymmärrä miten maahantuoja tuollaisen ohjeen on voinut antaa? Eiköhän tuo pomppaa rullilta / säre paikat..

jaalto65
Viestit: 244
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 18 Touko 2021, 22:43

Ihme kärryjä nämä - mittarissa 316tkm, käytin leimalla ja laakista läpi. Ja kuitenkin tämä auto saa enempi sitä kovaa ajoa kuin hellää huolenpitoa.

Mutta aiheeseen: jarrujen testaus koeajolla Oriveden A-katsastuksessa.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Tenox » 31 Touko 2021, 16:33

Yhdestä paikasta kävin kysymässä, siellä oltiin sitä mieltä, että Trafin määräys on kaikki autot testerille. Ja tosiaan, että joka firmasta pitää löytyä sellainen testeri, johon nelivedon voi ajaa. Sitten kuitenkin sanoi, että joitain harvoja autoja ei voi edelleenkään ajaa testerille, muttei osannut sanoa mitä ne on. Virkailijasta siis kyse, ei katsastusinssistä.

Vaan mikä on lopullinen totuus? Hajoaako Outback H6 automaatti, jos sen ajaa jarrutesteriin? :dontknow:
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 31 Touko 2021, 17:31

Tuskin se hajoaa, mutta siinähän pitäs olla ilmeisesti VTD häntä, joten epäilen että se ei myöskään siinä rullilla pysy.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Tenox » 01 Kesä 2021, 10:42

Reetuhai2 kirjoitti:Tuskin se hajoaa, mutta siinähän pitäs olla ilmeisesti VTD häntä, joten epäilen että se ei myöskään siinä rullilla pysy.


Eikö tuo liity luistonestoon, joka on poiskytkettävissä?

A-Katsastus vastasi kyselyyni ripeästi näin:

"Subarun nelivedon voi huoletta testata dynamometrillä. Nyrkkisääntönä nykyään voidaan pitää, että kaikki ABS- jarruilla varustetut autot voi testata, koska niissä ei ole neliveto ns. "yhtä puuta". Toki muutamia poikkeuksia on, mm. Volvon AWD, näissä on jakovaihteiston ulostuloakselin särkymis vaara. Myös muutamat VAG konsernin ja BMW:n mallit pitää testata virta pois kytkettynä. Nämäkään eivät rikkoudu, niissä vaan vetoluiston esto kytkeytyy päälle ja auto "pomppaa" pois dynamolta muuten."
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

nemola
Jäsen
Viestit: 643
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja nemola » 01 Kesä 2021, 11:03

Tenox kirjoitti:A-Katsastus vastasi kyselyyni ripeästi näin:

"Nyrkkisääntönä nykyään voidaan pitää, että kaikki ABS- jarruilla varustetut autot voi testata, koska niissä ei ole neliveto ns. "yhtä puuta"."


Tuo taitaa olla vain osatotuus. Toki "yhtä puuta" nelivedot voi testata, koska niissä nelivedon voi kytkeä pois. Mutta tuo, että jos autossa on ABS, niin siinä ei ole "yhtä puuta" nelivetoa, niin se ei pidä paikkaansa, ei edes uusissa autoissa (esim. monet pickupit).
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja -teme- » 01 Kesä 2021, 13:37

Kyllä subarun keskivisko antaa sen verta anteeks että pystyy akseleita pyörittää eri aikaan mutta vaan hitaalla nopeudella mutta jos takana on jäykkä lukko niin sehän ei anna pyörittää pyöriä eri suuntiin jota neliveto testerillä tehdään.

Jokainen voi sen keskiviskon testata että nostaa perän ilmaan ja pyörittää takarenkaita, pitäs pyöriä mutta ei täysin vapaasti. Samalla voi perän testata, toinen pyörittämää rengasta toiseen suuntaan ja toinen toiseen yhtäaikaa jos näin tapahtuu voi jarrut testata siis rullilla.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Tenox » 02 Kesä 2021, 09:12

Kai sitä täytyy testailla sitten, kun jatkokeskustelussa A-katsastuksen kanta on, että mikäli nelivetoauto hajoaa jarrutesterillä, niin se on ollut rikki jo aiemmin - ehjä auto ei hajoa... Eli käsitän tuon niin, ettei ainakaan mitään korvauksia ole odotettavissa jos jotain hajoaa.

On tää taas vaikeeta.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja -teme- » 02 Kesä 2021, 12:48

Nyrkkisääntö, lukollisella perällä ei pysty, avoimella pystyy. Kannattaa asiasta mainita että jos autossa on lukkoperä.

H6 käsittääkseni on miltei kaikissa takana lukko.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Tenox » 03 Kesä 2021, 11:08

Tarkoittaako tuo perän lukko käytännössä siis sitä, ettei auto pysy rullilla? Vai sitä, että jotain hajoaa?
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja -teme- » 03 Kesä 2021, 11:20

Ei sen pitäs pysyä rullilla, toki voihan siinä perä vaikka hajotakki jos inssi väkisin yrittää pitää rullilla jarruilla ja pyörittää testeriä. Kannattaa sanoa asiasta jos perässä on lukko ja vaatia sitä pihalla testausta.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 03 Kesä 2021, 17:29

Ei sen viskon siellä takana kyllä siihen testaukseen pitäs pahemmin vaikuttaa.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Tenox » 04 Kesä 2021, 10:58

Aika hankalaa tuntuu olevan saada testausta muuten kuin testerissä. Trafi on tosiaan tiukentanut määräyksiä. Kysyin Subarun huollosta josta myös kyselivät katsureilta ja ilmeisesti kanta on se, että nykyiset testerit osaavat Outback 3.0:n testata. Itse ratkaisin asian niin, että otin katsastustarkastuksen ja palvelun merkkihuollosta yhdessä tulppien vaihdon kanssa. Pakko tuo on kuitenkin leimata, niin kokeillaan nyt näin.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

nemola
Jäsen
Viestit: 643
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja nemola » 04 Kesä 2021, 12:49

Näinhän se menee. Byrokraatit laativat velvoittavia pykäliä, mutta eivät ota vastuuta niiden noudattamisen edes teoriassa aiheuttamista seurauksista, vaikka valvovat pykäliensä noudattamista. Tavallaanhan katsastusyritykset ovat puun ja kuoren välissä. Reiluhkoa olisi olla joko heillä tai pykäläbyrokraateilla vaikkapa vakuutukset mahdollisten (?) (ainakin jo katsastuksen aikana ilmenneiden) vikaantumisten korvaamiseen. Kuvaavaa on, että kerran katsastaja naurahti jarrudynolle ajaessaan kun sanoin (ei vitsinä), että onhan maksaja sentään tiedossa.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

nemola
Jäsen
Viestit: 643
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja nemola » 05 Kesä 2021, 07:27

Tulipa mieleen, että jos/kun katsastusasemilla on listat jarrudynossa testattavista automalleista, niin miksi niillä ei ole esittää asiakkaalle puolueettoman tahon virallista todistusta jarrudynonsa sopivuudesta katsastettavan nelivetoauton testaamiseen? Etenkin, jos/kun eivät ota mitään vastuuta seurauksista.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

teehoo
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 22:40
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja teehoo » 05 Kesä 2021, 08:39

Jämsän TJ katsastus on testannut omat subaruni aina pihalla ilman eri pyyntöä. :thumbsup:
-Tomi
Subaru Legacy 2.0r stw-06

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 711
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Matway » 05 Kesä 2021, 15:28

Mulla poitsu kävi katsastamassa impun.
Inssi halus ajaa väkisin testerille vaikka sanottiin että autossa on takana lukko (jälkiasennettu).
Oli kuulemma uusi testeri, 97% nelivedoista voidaan testata...
Noh, lapussa oli maininta että "jarrut lukkiutuivat dynamometrillä"... No shit...
Onneks ei mitään oo hajonnut.

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

nemola
Jäsen
Viestit: 643
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja nemola » 05 Kesä 2021, 17:25

Matway kirjoitti:Oli kuulemma uusi testeri, 97% nelivedoista voidaan testata...


Juuri tuota tarkoitin. Miksi katsastusasema ei esitä asiakkaalle _faktaa_ noiden tuulen heiluttamien huuliensa sijasta.

nemola kirjoitti:miksi niillä ei ole esittää asiakkaalle puolueettoman tahon virallista todistusta jarrudynonsa sopivuudesta katsastettavan nelivetoauton testaamiseen?


Toki siis tuossa kertomassasi tapauksessa (jälkiasenteinen lukko) dokumentti jarrudynonsa sopivuudesta nelivetojen testaukseen yleisesti. No sekin olisi jo jotain verrattuna nykytilanteeseen. Ja onhan asiakkaan kertoma jälkiasenteinen lukko ihan yhtä uskottavaa kuin heidän kertomuksensa nelivetojarrudynosta, jos kummastakaan ei ole mustaa valkoisella.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Tenox » 10 Kesä 2021, 17:12

Outback leimattu huomautuksitta. En ollut paikalla, mutta ainakin arvot on saatu jarruille testeriltä. Löysin myös viime vuoden katsastuslapun ja on näemmä jo viime vuonna testattu. Ainakin vaikuttaisi ehjältä edelleen, ei ääniä tai vikavaloja.

Jännästi takaiskaritkin on vuoden aikana parantuneet, viime vuonna oli heikommat tulokset ja melko iso puoliero, niin nyt ihan tasaiset. Originaalit tuossa siis yhä on 200tkm kohdalla.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 10 Kesä 2021, 17:30

Se iskaritesti kun on ehkä maailman epätarkin testi, eikä kerro mitään järkevää.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Tenox » 10 Kesä 2021, 19:18

Joo, ei se taida tietää kuin sen jos iskari on täysin kuollut.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 10 Kesä 2021, 21:01

Ei välttämättä edes sitä. Oon mä kuullu oliko pajeron katsastuksesta, missä iskaritesti oli sitä mieltä että molemmat puolet on hyvät. Jännä vaan, kun toinen iskari loju tallin pöydällä.

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja roipis » 10 Kesä 2021, 23:16

Pari tai montakin juttua tuli mieleen nelivetojen testauksesta jarrudynolla:
1. Jos on varmasti tiedossa että takavedon kytkin olisi varmasti auki (esim. 4EAT, Haldexit, jne) tai keskilukko on auki (esim. Subarun VTD) kun vaihde on vapaalla ja moottori käy, niin perinteisissä jarrutesteissä ei pitäisi olla mitään ongelmaa tai vaaraa autolle.
2. Jos em. ei ole tiedossa niin turvallisinta olisi ehkä aloittaa käsijarrun testauksesta: jos etupyörät pyrkivät vetämään autoa ylös vaihde vapaalla, kun takapyöriä pyöritetään, niin käyttöjarruja ei ole syytä testata samalla tavoin. Tuolloinhan "jarrun päällä seisotaan" ja toinenkin akseli lukitaan ja keskitasauspyörästön lukkoa yritetään pyörittää/pyöritetään väkisin. Manuaalivaihteisten keskiviskollisten Subarujen testaus on lähellä tätä, jos ei sitten ole selvää tietoa että visko kestää tarttumatta hitaan pyörityksen hetken aikaa. Viskokytkin ei varmasti tiedä muusta kuin pyörimisnopeuserosta, jonka kokee.
3. Impun viime katsastuksessa auto oli tehty etuvetoiseksi FWD-sulakkeella, joka kaiketi pitää takavedon kytkimen kokonaan auki. Katsastajan mukaan ei olisi tarvinnut. Ilmeisesti hänellä oli tietoa, jota ei kaikille ole tarjolla.
4. Trafin vaatimus kaikkien autojen testaamisesta jarrudynolla pitäisi minusta kohdistua myös siihen että testit tehdään sopivilla tavoin (laitteilla), joilla autoja ei säretä. Nelivetoautojen omistajille tämä voi ehkä rajoittaa sopivia katsastajia ja nostaa hintoja. Myös maahantuojien pitäisi pystyä jakamaan täsmällisiä ohjeita ylivarovaisten sijaan, ts. oikeasti tietää miten autojensa systeemit toimii eri tilanteissa.
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja roipis » 10 Kesä 2021, 23:28

Iskaritestistä: rengaspaineet ovat olleet kunnossa ja tasan, kenties. Ei vaiskaan mutta tuleeko noita mittausprosentteja vieläkään katsastustodistukseen? Muutama vuosi sitten ei tullut, vai liekö asemasta kiinni?
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 11 Kesä 2021, 00:06

Kyllä ne mulla on lukenu aina.

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Tenox » 11 Kesä 2021, 12:12

roipis kirjoitti:Iskaritestistä: rengaspaineet ovat olleet kunnossa ja tasan, kenties. Ei vaiskaan mutta tuleeko noita mittausprosentteja vieläkään katsastustodistukseen? Muutama vuosi sitten ei tullut, vai liekö asemasta kiinni?


On ne prosentit olleet jo viime vuonna kun käytit leimalla, molemmissa jarru- ja iskaritesteissä.

Jotain puhetta oli huollon edustajan kanssa, että jarrutesteri pyörittää pyöriä eri suuntaan, niin ei ole ongelmia nelivedon testaamisessa. Minä ymmärrän tekniikkaa sen verran, että saranan mekanismi menee etäisesti jakeluun. Eli en ota kantaa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja -teme- » 11 Kesä 2021, 14:18

Niinhän se "neliveto" jarrutesteri tekee, saman akselin pyöriä eri suuntaan ja tässähän se lukko sitten tekee tehtäväsä ja auto pitäs hypätä pois rullilta. Riippuu toki lukosta. Mutta periaatteesta en antas mitään lukollista subarun perää ajaa rullille.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

bob
Viestit: 148
Liittynyt: 28 Syys 2019, 18:04

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja bob » 11 Kesä 2021, 16:10

Neljä kertaa käyttänyt legan leimalla, kolme neljästä inssistä ei 'varmuuden vuoksi' käyttänyt dynolla, kysyin erikseen. Neljäs kertoi että pikaisesti saa käyttää maahantuojan mukaan juurikin 'näitä vuosimalleja'.
Viskolukko siis takana ja tietty keskellä. Etuveto kuin missätahansa...

Dynolla käyttäjä oli nuori ja itsevarma, ei kutsunut katsomaan testausta, lähti kuin subaru hangesta testaamaan, en pysynyt perässä! Eipä tuo hajonnut, jotenkin vaan oli huteran tuntuinen jälkeenpäin neliveto... Hyvä suparu korjaa itse itsensä, ravistaa vääryyden ja turhuuden selästään!

En vie yhteenkään katsastuskonttoriin, jossa ei testata jalalla ja perseellä ja silmällä, tai esitetä todistusta kaikenkattavasta dynamometrilogiikasta juuri minun herranterttuajokkiyksilöön pätien. Niin kauan kun valinnanvaraa on, parempaa eli varmaa tietoa odotellessa.
Legacy stw 2.0R -07 MT
Outback -01 AT
kaar vos kut, put te reis vas pät!

nemola
Jäsen
Viestit: 643
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja nemola » 11 Kesä 2021, 16:57

Joku rohkeahan voisi katsastuksessa "tunnelman keventämiseksi" heittää kommentin: jarrudynossa testaaminen on itseluottamuksen puutetta! :lol:
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja roipis » 11 Kesä 2021, 17:28

Tuolla eri suuntiin pyörityksellä saadaan aikaan vain se, ettei keskilukkoa "kiusata", ts. kardaani ei pyöri. Mahdollista akselilla olevaa viskokytkintä tai kitkalukkoa kiusataan sitten senkin edestä. Oma hatara käsitys on että H6 Outbackissa on takana jonkin sortin lukko.

P.S.: Saranasta ei ole pitkä matka keinulautaan, johon tasauspyörästön toimintaa voi jossakin määrin verrata. 8-)
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

bob
Viestit: 148
Liittynyt: 28 Syys 2019, 18:04

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja bob » 11 Kesä 2021, 18:51

nemola kirjoitti:Joku rohkeahan voisi katsastuksessa "tunnelman keventämiseksi" heittää kommentin: jarrudynossa testaaminen on itseluottamuksen puutetta! :lol:


Boldly we go where no man has ever.... tai jotain? Ei ehkä tähän verrannollinen, mutta vähävaraiselle ainoan kulkineen hajoaminen on paha paikka.
Paljonko noita on hajonnut, otsikkoon viitaten, joku tilastoäänestys?

Sori vaan, mutta tulee mieleen yhdellä raajalla raahautuva mäyrä tai muu metsän elikko... En laita hymiöö
Legacy stw 2.0R -07 MT
Outback -01 AT
kaar vos kut, put te reis vas pät!

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 11 Kesä 2021, 18:54

Ei se visko siittä eri suuntiin pyörittämisestä hajoa, menishän se rikki sitte jo ajossaki. Ei sillä, en mä oo ikinä antanu rullille ajaa, enkä aio antaa jatkossakaan ajaa.

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja roipis » 11 Kesä 2021, 20:04

Tasauspyörästöön laitetun viskokytkimen perimmäinen ja ainoa tarkoitus on tarttua, tasata pyörimisnopeuseroja ja siirtää momenttia/voimaa sille pyörälle tai akselille, jolla on pitoa, eli samalla vesittää tasauspyörästön toimintaa. Varmasti nuo on suunniteltu niin että visko"lukko" ei vielä vastusta sitä että autolla ajetaan pientä ympyrää hitaammin tai isompaa kaarretta nopeamminkin, kun pito on hyvä ja kaikki pyörät pyörivät melkein samaa nopeutta. Vastakkain pyörittäminen on sitten melkoista provokaatiota akselilla olevalle viskolukolle. Toimiessaan visko myös avittaa jarruja ja sekoittaa niiden testausta. Meneekö jotakin pysyvästi rikki, niin siihen en osaa sanoa, mutta varmasti ainakin lämpöä syntyy.

Aiempaan piti laittaa ensinnäkin jotta akselin pyörien vastakkain pyörittäminen ei voi autoa nostaa rullilta, korkeintaan kääntää poikittain, jos toisen akselin pyörät ovat peilijäällä. ;)
Sekä Bobille: minunkin ymmärryksen mukaan ajamalla testaaminen on turvallisinta nimenomaan viskokytkimille/lukoille varustetulla autolla. Dyno, jossa kaikkia neljää pyörää pyöritettäisiin yht'aikaa samaan suuntaan, olisi hyvä vaihtoehto mutta mahtaako moisia olla? Akselivälin säätökin olisi oma haasteensa.
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja roipis » 11 Kesä 2021, 20:30

Luin ketjun läpi ja löysin Nemolan viestin 20.10.2020. Asian ydin on siinä, Trafi ei määrää särkemään autoja vaan järkeä pitää käyttää ja tietyt laittet olla käytössä:
Lainaus alkaa:
" Jäsenpuolelle 18 Jul 2020, 21:14 kirjoittelemaani:

Jarrujen testauksesta on ilmeisesti tullut Trafilta hiljattain tiukemmat ohjeet.
"Tämän työn tavoitteena oli koota ohje K1-katsastajille nelivetoisten autojen testaamisesta jarrudynamometrillä sekä saada kerätä tietoa auton pyörien alle laitettavien vapaarullien toiminnasta. Työn tarve syntyi, kun Traficom muutti ohjeistustaan nelivetoisten autojen jarrujen testaamisesta määräaikaiskatsastuksessa. Muutoksen jälkeen kaikki autot tulisi testata katsastuksessa jarrudynamometrillä tai koeajolla tallentavan hidastuvuusmittarin avulla."

Lainaus loppui. Vapaarulilla ei minusta ole mitään merkitystä käyttöjarrun testauksessa, kun vapaarullilla oleva akseli lukitaan "seisomalla jarrulla".
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 11 Kesä 2021, 22:18

Siellä viskossahan on silikooninestettä, joka lämmetessään laajenee ja puristaa kitkalevyjä yhteen kovempaa. Eli käytännössä normiajosta tulleessa autossa visko on aikalailla kylmä, eikä tee paljoakaan. Rullat myös pyörii verrattaen hiljaa, jos siinä nyt puolikkaan minuutin ni ei se visko siinä ajassa lämpene. Muutenhan se jo parkkipaikalla ruutua ettimässä alkais kihnuttaa. Ja yleensä mitä enemmän on kilometrejä, yleensä sitä huonommin se viskoki toimii kun nesteet on jo vanhat, kitkalevyt on kulunu jne. Ja vapaarullilla ne pyörät menee lukkoon vaan jos jarrut menee lukkoon. Siinä tapauksessa taas "yhtä puuta" oleva neliveto vetää myös ne etupyörät lukkoon, ja dyno lopettaa sillon pyörimisen. Hidastuvuusmittari on vaihtoehto, mutta seki on vähän semmonen laite että sillä saa sellasen tuloksen kun haluaa. Myös sen käyttäminen on hidasta ja vaivalloista. Ja talvella käytänössä mahdotonta testata sillä, pihat on jäässä ja eihän sille sulalle isolle tielle voi mitään lukkojarrutusta mennä tekemään. Noi trafin määräykset on huonoja, niistä tiedotetaan todella huonosti ja ne on välillä hyvin epäselviä, eikä sieltä meinaa saada virallisia, kunnollisia vastauksia oikeen mihinkään. Kaveri on katsuri, se on kironnu trafin monta kertaa.

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja KK9 » 20 Kesä 2021, 09:41

Poika käytti oman automaatti Legansa Salon A-katsastuksessa toukokuussa, eikä autoa ollut ajettu rullille. Vaikka poika oli unohtanut sanoa inssille, et on nelikko kyseessä. Kyseessä my05 2.5 Vapari.
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

jaalto65
Viestit: 244
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 20 Kesä 2021, 14:26

KK9 kirjoitti:Poika käytti oman automaatti Legansa Salon A-katsastuksessa toukokuussa, eikä autoa ollut ajettu rullille. Vaikka poika oli unohtanut sanoa inssille, et on nelikko kyseessä. Kyseessä my05 2.5 Vapari.


Tietysti voisi toivoa, että yhdellekään toimessa olevalle insille Suomenniemellä ei tarvitsisi erikseen kertoa, että Subarun kyseessä ollen on nelikko melkein aina.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Jappi » 13 Heinä 2021, 06:53

Reetuhai2 kirjoitti:Siellä viskossahan on silikooninestettä, joka lämmetessään laajenee ja puristaa kitkalevyjä yhteen kovempaa. Eli käytännössä normiajosta tulleessa autossa visko on aikalailla kylmä, eikä tee paljoakaan. Rullat myös pyörii verrattaen hiljaa, jos siinä nyt puolikkaan minuutin ni ei se visko siinä ajassa lämpene. Muutenhan se jo parkkipaikalla ruutua ettimässä alkais kihnuttaa. Ja yleensä mitä enemmän on kilometrejä, yleensä sitä huonommin se viskoki toimii kun nesteet on jo vanhat, kitkalevyt on kulunu jne.


Joo mutta ei sinne päinkään. Viskossa ei ole yhtäkään kitkalevyä eikä sen kytkentä ole lämpötilasta juurikaan riippuvainen. Lisäksi, paljon ajettu visko pikemminkin pyrkii leikkaamaan kiinni.

Viskon toiminta perustuu tuon silikoniöljyn sitkistymiseen/paksuuntumiseen leikkautuessaan.

hannu_s
Viestit: 55
Liittynyt: 22 Heinä 2015, 19:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja hannu_s » 13 Heinä 2021, 08:23

Käytin itse entistä 2010 Outbackkia toissa viikolla katsastuksella ja jarrujen kunto kokeiltiin koeajolla TOP katsastuksessa Oulussa. Sinne siis kunhan XV:n viiva aika lähestyy. Mikäli se tälle kesää valmistuu lootaremontista :biggrin:
Subaru Outback 2.5 -19
Subaru XV 2.0 -18

oherrala
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Touko 2021, 15:20
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja oherrala » 28 Syys 2021, 18:11

2016 vuoden Outback testattiin koeajolla A-Katsastuksen Haukiputaan toimipisteellä. Enpä hoksannut lappua katsoa ennen kuin kotiin pääsin niin ei tullut kastastusmiestä haastateltua aiheesta.

Mutta näköjään se koeajolla testaaminen on silti mahdollista sanoi määräykset mitä tahansa.

testattu-koeajolla.jpg
testattu-koeajolla.jpg (230.02 KiB) Katsottu 19730 kertaa

nemola
Jäsen
Viestit: 643
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja nemola » 29 Syys 2021, 12:32

Mutta kuinka pitkään on mahdollista, jos joku antaa konttorille palautetta...
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Royce
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Tammi 2022, 22:10

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Royce » 31 Tammi 2022, 22:55

yason kirjoitti:Jos nelivetodyno on semmoinen, jossa saman akselin eri pyörät pyörivät eri suuntiin, niin sitten periaatteessa uskaltaa.

Jos yhtä pyörää testataan kerrallaan, niin voimahan kulkee siltä yhdeltä pyörältä keskiviskoon, kun muut eivät pyöri...



Tuohon hiukan täsmennystä , Yhtä pyörää /jarrua testataan kerrallaan, mutta molemmat pyörii erisuuntiin ,
ensin etuakseli vasen pyörii eteen ja samalla oikea pyörii taakse , mitataan vasen jarru
Sitten suunnat vaihtuu ,vasen taakse ja oikea eteen , mitataan oikean pyörän jarru .

sitten taka-akseli sama homma.
Tämä on nimeltään se NELIveto dyno . Tämä on tieto ..
toimii kaikissa ,paitsi jos on perässä Kempin lukko (100% yhtä puuta)
Ainut että on hidas tapa mitata.

kotikonstein jos tunkkaat perän ylös ja pyörität toista pyörää ,toinen pyörä menee eri suuntaan , pyörivät tyhjää eikä mitään voimaa mene keskilukkoon tahi jakolaatikkoon jne .

ReeL12
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 08:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja ReeL12 » 01 Helmi 2022, 21:41

Royce kirjoitti:sitten taka-akseli sama homma.
Tämä on nimeltään se NELIveto dyno . Tämä on tieto ..
toimii kaikissa ,paitsi jos on perässä Kempin lukko (100% yhtä puuta)
Ainut että on hidas tapa mitata.

kotikonstein jos tunkkaat perän ylös ja pyörität toista pyörää ,toinen pyörä menee eri suuntaan , pyörivät tyhjää eikä mitään voimaa mene keskilukkoon tahi jakolaatikkoon jne .


Paitsi Subaruissa aika monessa mallissa on erilaisia lukkoja etu ja/tai takaperässä. Viscolukko voi antaa pyörittää akselin renkaita erisuuntiin tosi hitaasti ja lyhyesti, mutta yhdessä omista autoista on palalukko joka ei suosiolla päästä renkaita pyörimään kun samaan suuntaan (toimii melkein kun Kemppi ja hyppää rullilta pois). Joudun avaamaan perän kun luulin että siitä oli tehty Kemppi mutta ei ole. Lukon tyyppiä tai olemassaoloa ei voi tietää ulkoapäin kun niitä on tehtaallla asenneltu moniin malleihin.

japa
Jäsen
Viestit: 218
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:44

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja japa » 02 Helmi 2022, 07:32

Juu toi on totta. Itsellä on 180 (ns. iso perä) ja siinä sen huomaa kun pyörä on ylhäällä niin ei meinaa pyöriä lainkaan on kuin käsijarru päällä. :)
Impreza GC8-99 (370/500)
Outback 2.5-07 man (käyttis)
Forester 2.0xs-12 aut (vaimon)
Kadett GSI-87 cabrio

Royce
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Tammi 2022, 22:10

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Royce » 03 Maalis 2022, 20:59

Paitsi Subaruissa aika monessa mallissa on erilaisia lukkoja etu ja/tai takaperässä. Viscolukko voi antaa pyörittää akselin renkaita erisuuntiin tosi hitaasti ja lyhyesti, mutta yhdessä omista autoista on palalukko joka ei suosiolla päästä renkaita pyörimään kun samaan suuntaan (toimii melkein kun Kemppi ja hyppää rullilta pois). Joudun avaamaan perän kun luulin että siitä oli tehty Kemppi mutta ei ole. Lukon tyyppiä tai olemassaoloa ei voi tietää ulkoapäin kun niitä on tehtaallla asenneltu moniin malleihin.[/quote]


Ajatellaampa normi ajoa , päästät menemään lappiin ,joka mutkassa toinen pyörä pyörii enemmän kuin toinen .
Tai porvoon motarilla päästät sen 130kmh ,on mutkaa mutkan perään, ja kyytiä on perässä hiukan enemmin kun dynon 4km/h :)
siinä saa visko kyytiä . Se olis jo 10 tonnin ajolla levällään jos tuosta hajoaa.
Samoin parkkipaikalla , Lukkoperässä jos on väärät öljyt se hirttää kiinni.
Tai lähdet tienreunasta ,toinen puoli asfaltilla toinen rengas lumella ,jäällä tai hiekalla ,pyörimisero on aika suuri , Eikö ??


Ostin kerran yhden auton johon edellinen omistaja oli pistänyt LSD perään normi öljyt , kun peruutti parkkiruutuun kääntäen ,paukahteli kun tulis rattaat ulos,mutta vaihdoin oikeat lsd öljyt ja pauke loppu -

kiinteä tai palalukko sitten erijuttu .

LSD = Limited Slip Differential, kitkalukko (perä).

LSD tarkoittaa vetopyörästön lukkoa jossa on kitkalevyt, joiden avulla paremmin pitävälle pyörälle voidaan siirtää tehoa max 75% (yleisesti 40%). Jos jakoa halutaan parantaa pitää käyttää kytkettävää kiinteää lukkoa tai rataslukkoa (esim. Quaife)

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 03 Maalis 2022, 22:16

Kai säkin nyt ymmärrät ettei normaalissa ajossa tule ikinä lähellekkään sellasta tilannetta, että pyöriä pyöritetään eri suuntiin. Ja tiedät varmaan ettei subarun viskot öljyistä välitä. Eihän ne edes tiedä koko öljyn olemassaolosta, kun ei se öljy niihin liity. Etkä sä sitä tiedä purkamatta ja tarkistamatta mikä lukko siellä perässä on. Tollaset suoraan autowikistä kopioidut tekstitkään ei ihan hirveesti uskottavuutta näihin sun juttuihin lisää.

ReeL12
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 08:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja ReeL12 » 04 Maalis 2022, 17:03

Erikoista tulla merkkifoorumille jakelemaan yleisiä ohjeistuksia asiasta ilman että on mitään käsitystä kyseisen valmistajan tuotteista tai teknisistä toteutuksista ja sitten käyttää esimerkkinä jotakin ihan muun merkin toteutusta joka toimii teknisestä täysin eri tavalla.

No, kukin tekee mitä lystää. Faktaa vaan on se että sellaisella "neliveto" jarrudynolla joka pyörittää akselin renkaita eri suuntiin ei voi kaikkia Subaruita testata. Osan kyllä, mutta ei kaikkia. Jos välttämättä haluaa kaikkien Subarun mallien jarrut testata pitää toisen akselin renkaat päästä pyörimään vapaasti ja pyörittää testattavan akselin renkaita samaan suuntaan. Aiheesta on muistaakseni olemassa myös valmistajan ohjeistus jossakin.

Sen jälkeenhän se on vain katsastusaseman halukkuudesta ottaa riskiä maksumiehen roolista jos jotakin hajoaa.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 04 Maalis 2022, 21:31

ReeL12 kirjoitti:Faktaa vaan on se että sellaisella "neliveto" jarrudynolla joka pyörittää akselin renkaita eri suuntiin ei voi kaikkia Subaruita testata. Osan kyllä, mutta ei kaikkia. Jos välttämättä haluaa kaikkien Subarun mallien jarrut testata pitää toisen akselin renkaat päästä pyörimään vapaasti ja pyörittää testattavan akselin renkaita samaan suuntaan. Aiheesta on muistaakseni olemassa myös valmistajan ohjeistus jossakin.

Sen jälkeenhän se on vain katsastusaseman halukkuudesta ottaa riskiä maksumiehen roolista jos jotakin hajoaa.


Tuo muuten löyty MY21 auton ohjekirjastakin. Jos eri akseleiden renkaita pitää pyörittää, tulee toinen akseli olla rullilla tai ilmassa... Jotenkin noin se oli sanottu. Sen kun katsurille näyttää, niin en usko, että ottaa riskiä.

.: Etuveto? Joku veikkauksen uus pelikö? :.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Outback neliveto rikki katsastuksessa

ViestiKirjoittaja ximmo » 01 Huhti 2022, 10:33

Tuli eräässä Subaru Imprezan myynti-ilmoituksessa bongattua myyjän laittama katsastuslappu, jossa kohdassa jarrujen mittaus lukee "pyörät lukkiutuivat dynamometrillä". Kuulostaa, ettei ole mitattu ihan kuten pitäisi. :?
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa