HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

e-Boxer Hybrid System

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Avatar
Antonio
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Kesä 2015, 11:27
Paikkakunta: Nilsiä
Viesti:

e-Boxer Hybrid System

ViestiKirjoittaja Antonio » 21 Loka 2018, 15:59

SH9L forrester


Ex:zrt271l,ncp13g,cdt250,nhw20,ST162,p80vulva,K10, CT220,LN56,AT171,2xEE90,ke70,150Y- wagon

nkos
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Loka 2017, 22:18

Re: e-Boxer Hybrid System

ViestiKirjoittaja nkos » 24 Loka 2018, 13:12

Tämä on hieno uutinen!!

Avatar
JPA
Viestit: 251
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:50
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: e-Boxer Hybrid System

ViestiKirjoittaja JPA » 19 Marras 2018, 21:02

https://www.youtube.com/watch?v=bVMNuzepOBM
2019 Subaru Crosstrek Plug-In Electric Hybrid (PHEV) Dirt Road Review
Mazda CX-3 2.0 AWD 6MT
KTM 690 Enduro R
Seuraavaksi: Subaru xxxxx 1.6 DIT?
Ex 2010 Mitsubishi Lancer RalliArt 2.0 TC-SST
Ex 2006 Subaru Impreza SW 2.0R
Ex 1999 Nissan Primera GT

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: e-Boxer Hybrid System

ViestiKirjoittaja Tomcat » 20 Marras 2018, 08:53

Suritusarvoja/konevaihtoehtoja odotellessa... Toivottavasti ei yhtä hengetön kun US markkinoiden viritelmä.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: e-Boxer Hybrid System

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 20 Marras 2018, 18:29

Se jenkkien vararenkaan kokonen akku riittää hyvin moottorin käynnistykseen, mutta ei siitä muuten paljon iloa ole...
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: e-Boxer Hybrid System

ViestiKirjoittaja JuhaH » 20 Marras 2018, 19:06

Mitä googlaamalla noista löytyy..

PHEV (plug-in hybrid):
139PS /182 Nm (2.0 vapaasti hengittävä) + 120PS / 202Nm (sähkö) => yhteensä 150PS / ??? Nm (ilmeisesti molemmista ei oteta yhtä aikaa täyttä tehoa..?)
8.8 kWh akku, kantama sähköllä 27km, 9,3s 0-100km/h

e-boxer (hybrid):
145PS / 188Nm + 13,6PS / 65Nm => yhteensä 159 PS / 254Nm
4,8 Ah akku (eli todella pieni), kantama sähköllä.. lyhyt?, kiihtyvyydestä ei tietoja

Ja jos uutisten tietoja on täysin uskominen niin PHEV (Crosstrek eli XV) tulee vain US markkinoille, e-boxer (XV + Forester) muualle. Saapa nähdä. Niin hyvät mahdollisuudet olisi tehdä kunnon myyntivaltti tehojenkin puolesta, mutta ei taida tulla..
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: e-Boxer Hybrid System

ViestiKirjoittaja yason » 20 Marras 2018, 20:37

Pienestäkin akusta, jos otetaan kerralla suuri teho, niin sillä voi paikata polttomoottorin hitautta. Talla pohjaan, akusta muutamaksi sekunniksi täyttä löylyä, kunnes bokserikone saadaan nostettua sille parhaalle vääntöalueelle, jonka jälkeen menoks. Sitten, kun myöhemmin hiljennetään, lataillaan taas "boostiakkua" täyteen normaalikuormituksen ohella.
Outback MY10 diesel/mt

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: e-Boxer Hybrid System

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 20 Marras 2018, 22:26

Kyllä noilla kevythybrideillä, kuten tuo e-boxer, on vielä tulevan kymmenen vuoden ajan sanansa sanottavana, varsinkin kaupunkikäytössä ym nurkka-ajossa. Niissä päästään kuitenkin yleensä 10-20 % polttoaineensäästöön ilman että hinta kasvaa juurikaan. Katsokaapa vaikka viimeisin Suzuki Swift, tuskin menee meillä juurikaan kaupaksi perusversiota ilman sähkömoottoria. Eikä noita nelivetoisia hybridiautoja liikaa ole vieläkään tarjolla.

Mutta toivottavasti Subarulla on jo katse pitemmällä tulevaisuudessa. Firman joka ymmärtää noin paljon hyvien nelivetojen tekemisestä, soisi tuovan markkinoille auton, jonka voimalinja olisi puhdas neliveto, mutta vähintään kahdella moottorilla toteutettuna, tai miksei peräti oma moottori joka kulmaan. Kuvitelkaa mitkä mahdollisuudet nelivedolle antaisi se, että joka kulman vetoa voi säätää tilanteen mukaan täysin ilman rajoitteita. Pakettiin vielä akut, joilla saavutetaan joku 200 km kantama, sekä vielä "range-extender"-tyyppinen pikkuinen, vaikka litran (boxeri?)moottori, jolla vain ladataan akkuja jos ilmaantuu ajettavaksi yli 200 km siivu. Ainakin mulle tuo olis toiveauto.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: e-Boxer Hybrid System

ViestiKirjoittaja JuhaH » 20 Marras 2018, 23:37

Bensamoottorin alaväännön puutetta ja kaupunkiajon kulutuslukemiahan tuolla e-boxerilla parannellaan, sekä näin suomalaisittain co2-arvoja eli verotusta. Ei suuntaus huono ole sen suhteen tokikaan. Tämän hetken tietojen mukaan Subarun ensimmäiset kokonaan sähkökäyttöiset mallit on tulossa 2020, tosin tuohon pitänee suhtautua pienellä varauksella kun on valmistajana aina ollut rauhallinen liikkeissään.

Subarun toteutus hybrid-nelivedosta on siinä mielessä näppärä että sähkömoottori on sijoitettu vaihteiston yhteyteen (ja ilmeisesti CVT-ketjun taakse eli ei rasita sitä turhaan), jolloin voivat käyttää samaa ja toimivaksi todettua voimalinjaa mallista riippumatta.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

nkos
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Loka 2017, 22:18

Re: e-Boxer Hybrid System

ViestiKirjoittaja nkos » 21 Marras 2018, 21:46

Mutta voiko joku selventää miksi subaru tai esim lexus ei käytä enää turboja moottoreissaan? Sillä kuitenkin on ihan taloudellisiakin hyötyjä jos ei aleta tehoja repiin..

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: e-Boxer Hybrid System

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 21 Marras 2018, 22:53

nkos kirjoitti:Mutta voiko joku selventää miksi subaru tai esim lexus ei käytä enää turboja moottoreissaan? Sillä kuitenkin on ihan taloudellisiakin hyötyjä jos ei aleta tehoja repiin..


Levorgissa on turbokoneet. Dieseleissäkin tietysti oli, siihen asti kun niitä tehtiin, ahtimet.

Korjatkoot tietävät, jos olen väärässä, mutta cvt lienee vaihteistotyyppinä sellainen, että siitä on mahdollista saada nykyvaatimuksiin hyvin vastaava kokonaisuus ihan vaparikoneen kanssakin. Polttoaineensäästössä ei tietty päästä äärilukemiin... Mutta toisaalta ahtamaton kone on yhtä jossain vaiheessa vikaantuvaa osaa vailla.

Sähköavustuksella voidaan paikata voimalinjan puutteita vähän samaan tapaan kuin ahtimella, mutta ilman että tehorevittely tuhlaa hyödyt rekisterin toisessa päässä. Eli lisää voimaa sinne kierrosalueelle, jota 99% ajasta kuitenkin käytetään.

Ja Lexus on Toyota, siellähän on ahdinta aika yleisesti kartettu aivan viime aikoihin asti, tietyt mallit poislukien.

WLTP-mittauksen myötä ahtimien kulta-aika on ohi. Sähkön valtakausi odottaa nurkan takana.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

nkos
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Loka 2017, 22:18

Re: e-Boxer Hybrid System

ViestiKirjoittaja nkos » 22 Marras 2018, 18:53

jaalto65 kirjoitti:
nkos kirjoitti:Mutta voiko joku selventää miksi subaru tai esim lexus ei käytä enää turboja moottoreissaan? Sillä kuitenkin on ihan taloudellisiakin hyötyjä jos ei aleta tehoja repiin..


Levorgissa on turbokoneet. Dieseleissäkin tietysti oli, siihen asti kun niitä tehtiin, ahtimet.

Korjatkoot tietävät, jos olen väärässä, mutta cvt lienee vaihteistotyyppinä sellainen, että siitä on mahdollista saada nykyvaatimuksiin hyvin vastaava kokonaisuus ihan vaparikoneen kanssakin. Polttoaineensäästössä ei tietty päästä äärilukemiin... Mutta toisaalta ahtamaton kone on yhtä jossain vaiheessa vikaantuvaa osaa vailla.

Sähköavustuksella voidaan paikata voimalinjan puutteita vähän samaan tapaan kuin ahtimella, mutta ilman että tehorevittely tuhlaa hyödyt rekisterin toisessa päässä. Eli lisää voimaa sinne kierrosalueelle, jota 99% ajasta kuitenkin käytetään.

Ja Lexus on Toyota, siellähän on ahdinta aika yleisesti kartettu aivan viime aikoihin asti, tietyt mallit poislukien.

WLTP-mittauksen myötä ahtimien kulta-aika on ohi. Sähkön valtakausi odottaa nurkan takana.


Siis joo toki on myös WRX STI:ssäkin turbo mutta lähinnä juuri tota mietin että eikö muka saa kokonaisuutta paremmaksi kun lisää ahtimen. Kyllähän ne nyt vähintään sen 200tkm kestää yleensä. Kiitos selvennyksestä!

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: e-Boxer Hybrid System

ViestiKirjoittaja JuhaH » 27 Marras 2018, 12:53

Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: e-Boxer Hybrid System

ViestiKirjoittaja JuhaH » 03 Elo 2019, 12:26

Jos ei joku ole jo huomannut, virallisia lukemia e-Boxer Foresterin osalta on julki:
https://www.subaru.fi/models/uusi-fores ... fications/

Hieman kyseenalaistan sähkön hyödyt tässä tapauksessa, onhan tuo kuitenkin vain päästöjen pienimuotoista parantelua ja alakierroksille vähän vääntöapua.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: e-Boxer Hybrid System

ViestiKirjoittaja tuRboman » 03 Elo 2019, 14:46

Kulutuslukemia ei vielä löydy?
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: e-Boxer Hybrid System

ViestiKirjoittaja JuhaH » 03 Elo 2019, 14:58

Virallisia lukemia ei ole tullut vastaan. Monessa paikkaa viitataan "Subarun arvioon" (esittelijöiden puheita kenties?) WLTP arvoista: keskikulutus ~35 mpg (~8l/100km), ja CO2 ~150g/km.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: e-Boxer Hybrid System

ViestiKirjoittaja JuhaH » 03 Elo 2019, 16:56

Tosin.. tuo 35mpg arvo on varmaankin jenkki-mpg eli oikeampi olisi ~6.7l/100. Kuulostaisi järkevämmältä.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa