Sivu 1/1

e-Boxer Hybrid System

Lähetetty: 21 Loka 2018, 15:59
Kirjoittaja Antonio

Re: e-Boxer Hybrid System

Lähetetty: 24 Loka 2018, 13:12
Kirjoittaja nkos
Tämä on hieno uutinen!!

Re: e-Boxer Hybrid System

Lähetetty: 19 Marras 2018, 21:02
Kirjoittaja JPA
https://www.youtube.com/watch?v=bVMNuzepOBM
2019 Subaru Crosstrek Plug-In Electric Hybrid (PHEV) Dirt Road Review

Re: e-Boxer Hybrid System

Lähetetty: 20 Marras 2018, 08:53
Kirjoittaja Tomcat
Suritusarvoja/konevaihtoehtoja odotellessa... Toivottavasti ei yhtä hengetön kun US markkinoiden viritelmä.

Re: e-Boxer Hybrid System

Lähetetty: 20 Marras 2018, 18:29
Kirjoittaja Sandman1
Se jenkkien vararenkaan kokonen akku riittää hyvin moottorin käynnistykseen, mutta ei siitä muuten paljon iloa ole...

Re: e-Boxer Hybrid System

Lähetetty: 20 Marras 2018, 19:06
Kirjoittaja JuhaH
Mitä googlaamalla noista löytyy..

PHEV (plug-in hybrid):
139PS /182 Nm (2.0 vapaasti hengittävä) + 120PS / 202Nm (sähkö) => yhteensä 150PS / ??? Nm (ilmeisesti molemmista ei oteta yhtä aikaa täyttä tehoa..?)
8.8 kWh akku, kantama sähköllä 27km, 9,3s 0-100km/h

e-boxer (hybrid):
145PS / 188Nm + 13,6PS / 65Nm => yhteensä 159 PS / 254Nm
4,8 Ah akku (eli todella pieni), kantama sähköllä.. lyhyt?, kiihtyvyydestä ei tietoja

Ja jos uutisten tietoja on täysin uskominen niin PHEV (Crosstrek eli XV) tulee vain US markkinoille, e-boxer (XV + Forester) muualle. Saapa nähdä. Niin hyvät mahdollisuudet olisi tehdä kunnon myyntivaltti tehojenkin puolesta, mutta ei taida tulla..

Re: e-Boxer Hybrid System

Lähetetty: 20 Marras 2018, 20:37
Kirjoittaja yason
Pienestäkin akusta, jos otetaan kerralla suuri teho, niin sillä voi paikata polttomoottorin hitautta. Talla pohjaan, akusta muutamaksi sekunniksi täyttä löylyä, kunnes bokserikone saadaan nostettua sille parhaalle vääntöalueelle, jonka jälkeen menoks. Sitten, kun myöhemmin hiljennetään, lataillaan taas "boostiakkua" täyteen normaalikuormituksen ohella.

Re: e-Boxer Hybrid System

Lähetetty: 20 Marras 2018, 22:26
Kirjoittaja jaalto65
Kyllä noilla kevythybrideillä, kuten tuo e-boxer, on vielä tulevan kymmenen vuoden ajan sanansa sanottavana, varsinkin kaupunkikäytössä ym nurkka-ajossa. Niissä päästään kuitenkin yleensä 10-20 % polttoaineensäästöön ilman että hinta kasvaa juurikaan. Katsokaapa vaikka viimeisin Suzuki Swift, tuskin menee meillä juurikaan kaupaksi perusversiota ilman sähkömoottoria. Eikä noita nelivetoisia hybridiautoja liikaa ole vieläkään tarjolla.

Mutta toivottavasti Subarulla on jo katse pitemmällä tulevaisuudessa. Firman joka ymmärtää noin paljon hyvien nelivetojen tekemisestä, soisi tuovan markkinoille auton, jonka voimalinja olisi puhdas neliveto, mutta vähintään kahdella moottorilla toteutettuna, tai miksei peräti oma moottori joka kulmaan. Kuvitelkaa mitkä mahdollisuudet nelivedolle antaisi se, että joka kulman vetoa voi säätää tilanteen mukaan täysin ilman rajoitteita. Pakettiin vielä akut, joilla saavutetaan joku 200 km kantama, sekä vielä "range-extender"-tyyppinen pikkuinen, vaikka litran (boxeri?)moottori, jolla vain ladataan akkuja jos ilmaantuu ajettavaksi yli 200 km siivu. Ainakin mulle tuo olis toiveauto.

Re: e-Boxer Hybrid System

Lähetetty: 20 Marras 2018, 23:37
Kirjoittaja JuhaH
Bensamoottorin alaväännön puutetta ja kaupunkiajon kulutuslukemiahan tuolla e-boxerilla parannellaan, sekä näin suomalaisittain co2-arvoja eli verotusta. Ei suuntaus huono ole sen suhteen tokikaan. Tämän hetken tietojen mukaan Subarun ensimmäiset kokonaan sähkökäyttöiset mallit on tulossa 2020, tosin tuohon pitänee suhtautua pienellä varauksella kun on valmistajana aina ollut rauhallinen liikkeissään.

Subarun toteutus hybrid-nelivedosta on siinä mielessä näppärä että sähkömoottori on sijoitettu vaihteiston yhteyteen (ja ilmeisesti CVT-ketjun taakse eli ei rasita sitä turhaan), jolloin voivat käyttää samaa ja toimivaksi todettua voimalinjaa mallista riippumatta.

Re: e-Boxer Hybrid System

Lähetetty: 21 Marras 2018, 21:46
Kirjoittaja nkos
Mutta voiko joku selventää miksi subaru tai esim lexus ei käytä enää turboja moottoreissaan? Sillä kuitenkin on ihan taloudellisiakin hyötyjä jos ei aleta tehoja repiin..

Re: e-Boxer Hybrid System

Lähetetty: 21 Marras 2018, 22:53
Kirjoittaja jaalto65
nkos kirjoitti:Mutta voiko joku selventää miksi subaru tai esim lexus ei käytä enää turboja moottoreissaan? Sillä kuitenkin on ihan taloudellisiakin hyötyjä jos ei aleta tehoja repiin..


Levorgissa on turbokoneet. Dieseleissäkin tietysti oli, siihen asti kun niitä tehtiin, ahtimet.

Korjatkoot tietävät, jos olen väärässä, mutta cvt lienee vaihteistotyyppinä sellainen, että siitä on mahdollista saada nykyvaatimuksiin hyvin vastaava kokonaisuus ihan vaparikoneen kanssakin. Polttoaineensäästössä ei tietty päästä äärilukemiin... Mutta toisaalta ahtamaton kone on yhtä jossain vaiheessa vikaantuvaa osaa vailla.

Sähköavustuksella voidaan paikata voimalinjan puutteita vähän samaan tapaan kuin ahtimella, mutta ilman että tehorevittely tuhlaa hyödyt rekisterin toisessa päässä. Eli lisää voimaa sinne kierrosalueelle, jota 99% ajasta kuitenkin käytetään.

Ja Lexus on Toyota, siellähän on ahdinta aika yleisesti kartettu aivan viime aikoihin asti, tietyt mallit poislukien.

WLTP-mittauksen myötä ahtimien kulta-aika on ohi. Sähkön valtakausi odottaa nurkan takana.

Re: e-Boxer Hybrid System

Lähetetty: 22 Marras 2018, 18:53
Kirjoittaja nkos
jaalto65 kirjoitti:
nkos kirjoitti:Mutta voiko joku selventää miksi subaru tai esim lexus ei käytä enää turboja moottoreissaan? Sillä kuitenkin on ihan taloudellisiakin hyötyjä jos ei aleta tehoja repiin..


Levorgissa on turbokoneet. Dieseleissäkin tietysti oli, siihen asti kun niitä tehtiin, ahtimet.

Korjatkoot tietävät, jos olen väärässä, mutta cvt lienee vaihteistotyyppinä sellainen, että siitä on mahdollista saada nykyvaatimuksiin hyvin vastaava kokonaisuus ihan vaparikoneen kanssakin. Polttoaineensäästössä ei tietty päästä äärilukemiin... Mutta toisaalta ahtamaton kone on yhtä jossain vaiheessa vikaantuvaa osaa vailla.

Sähköavustuksella voidaan paikata voimalinjan puutteita vähän samaan tapaan kuin ahtimella, mutta ilman että tehorevittely tuhlaa hyödyt rekisterin toisessa päässä. Eli lisää voimaa sinne kierrosalueelle, jota 99% ajasta kuitenkin käytetään.

Ja Lexus on Toyota, siellähän on ahdinta aika yleisesti kartettu aivan viime aikoihin asti, tietyt mallit poislukien.

WLTP-mittauksen myötä ahtimien kulta-aika on ohi. Sähkön valtakausi odottaa nurkan takana.


Siis joo toki on myös WRX STI:ssäkin turbo mutta lähinnä juuri tota mietin että eikö muka saa kokonaisuutta paremmaksi kun lisää ahtimen. Kyllähän ne nyt vähintään sen 200tkm kestää yleensä. Kiitos selvennyksestä!

Re: e-Boxer Hybrid System

Lähetetty: 27 Marras 2018, 12:53
Kirjoittaja JuhaH

Re: e-Boxer Hybrid System

Lähetetty: 03 Elo 2019, 12:26
Kirjoittaja JuhaH
Jos ei joku ole jo huomannut, virallisia lukemia e-Boxer Foresterin osalta on julki:
https://www.subaru.fi/models/uusi-fores ... fications/

Hieman kyseenalaistan sähkön hyödyt tässä tapauksessa, onhan tuo kuitenkin vain päästöjen pienimuotoista parantelua ja alakierroksille vähän vääntöapua.

Re: e-Boxer Hybrid System

Lähetetty: 03 Elo 2019, 14:46
Kirjoittaja tuRboman
Kulutuslukemia ei vielä löydy?

Re: e-Boxer Hybrid System

Lähetetty: 03 Elo 2019, 14:58
Kirjoittaja JuhaH
Virallisia lukemia ei ole tullut vastaan. Monessa paikkaa viitataan "Subarun arvioon" (esittelijöiden puheita kenties?) WLTP arvoista: keskikulutus ~35 mpg (~8l/100km), ja CO2 ~150g/km.

Re: e-Boxer Hybrid System

Lähetetty: 03 Elo 2019, 16:56
Kirjoittaja JuhaH
Tosin.. tuo 35mpg arvo on varmaankin jenkki-mpg eli oikeampi olisi ~6.7l/100. Kuulostaisi järkevämmältä.