HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 16 Maalis 2015, 20:56

Forester diesel 2009 kyseessä. Viime keväällä alkoi olemaan lämmintä kopissa ja huollossa todettiin, että ilmastoinnin aineet ovat tukkineet X-venttiilin. Tutkimista jatkettiin pitkin kesää ja vaihtoon lähti sittemmin kyseinen venttiili, myöhemmin myös kompressori (joka oli lauennut nesteiden vähyyden vuoksi). Tämänkään jälkeen tilanne ei korjaantunut, vaan alkusyksystä vaihtoon lähti myös lauhdutin, josta löytyi vuoto. Todennäköisesti tieltä lentänyt siihen nasta tai sopiva kivenpala.

Ajan autolla päivittäin n. 70 km maantieajoa. Huollon ohjeiden mukaan käytin ilmastointia päällä silloin tällöin.

No, nyt sitten tänään lämpimän auringonpaisteen rohkaisemana innostuin aiheesta ja kurkkasin konepellin alle. Vika on sama kuin "aikojen alussa" eli kun auton käynnistää, painaa AC-nappia niin kompressori suhahtaa 2-3 sekkaa ja sitten sammuu. Jatkopainallukset AC-napista eivät teetä enää mitään. Ainoastaan käynnistämällä moottorin saa kompressoriin hetkeksi liikettä aikaan.

Ulkona nyt 10 astetta. Äsken mittailin meidän kakkosauton ilmastoinnin puhaltelevan iloisesti 4-asteista ilmaa kun Forester saa hädin tuskin itsestään ulos 20 (sisäkierto päällä)

140 tkm tulee piakkoin täyteen, odottelen määräaikaishuoltoon pääsyä niin jatketaan sitten tämänkin aiheen ihmettelyä siellä.. ajattelin josko tältä palstalta löytyisi jotain lisäjohtolankaa että mistä tämä nyt vielä voi kiikastaa.
Forester '09 2,0 TD

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja Mauri H » 16 Maalis 2015, 21:15

Vika voi olla myös lämppärin säätöpaneelissa jossa ilmastoinnin ohjauslogiikka on.

Ostin omaan bensaturbooni dieselin uudemman mallin paneelin (on muuten myytävänä) jonka kanssa tuli juuri kuvaamasi oireet. Oikosulkemalla korjausohjeiden mukaisesti ohjausreleen oikeat nastat käy kompura päälle, muuten kävi 2-3 sekunttia aina käynnistyksen jälkeen ja sitten seis.

Vika tässä tapauksessa oli se että dieselmallissa on erilainen kompuran kierrosnopeus kuin bensa-autossa, ja paneeli ei sitä ymmärrä vaan vapauttaa kompuran. Etsin siis käsiini bensamallista tuon uudemman paneelin ja nyt kaikki toimii.

Se uudempi paneeli on tämän näköinen ja bolt on kunhan hommaa uudemman mallin verhoilumuovit siihen ympärille.

Kuva
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 16 Maalis 2015, 21:41

Seuraa tyhmä kysymys: muuttuuko auton ilmastointi kaksialueiseksi paneelinvaihdolla? Olisihan tuossa ihan uutta näkökulmaa aiheeseen, jotain huollossa silloin sanoivat siitä että joka viidennellä käynnistyksellä keskimäärin lähti kompura silloin käyntiin..
Forester '09 2,0 TD

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja Mauri H » 16 Maalis 2015, 21:50

dinsdale kirjoitti:Seuraa tyhmä kysymys: muuttuuko auton ilmastointi kaksialueiseksi paneelinvaihdolla? Olisihan tuossa ihan uutta näkökulmaa aiheeseen, jotain huollossa silloin sanoivat siitä että joka viidennellä käynnistyksellä keskimäärin lähti kompura silloin käyntiin..


Ei, se onkin ainoa toiminto joka ei uudessa paneelissa toimi, se vaatisi rakenteellisia muutoksia lämppärilaitteistossa. Muuten toi pelaa täydellisesti, itseasiassa omassa lämmityksen logiikka parani uudemmalla paneelilla fiksummaksi, vanhalla ylilämmitti pirusti pikkupakkasilla.

Edit: missäpäin mahdat asua, paneeli on todella helppo vaihtaa, menee n. minuutti aikaa joten on nopea kokeilla alkaako kompura toimimaan.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 16 Maalis 2015, 21:55

Raumalla, mutta sattumoisin minulla on Saloon asiaa vielä tämän kuun puolella. Voisihan tuota testata, jos se noin yksinkertainen homma on.

Tuli samalla profiilikin päivitettyä, kiitos muistutuksesta :thumbsup:
Forester '09 2,0 TD

Avatar
Juhiss
Viestit: 165
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja Juhiss » 16 Maalis 2015, 22:07

Jos ette pääse kauppoihin, niin mua voisi kiinnosta toi Maurin säädin paneeli.

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 16 Maalis 2015, 22:11

Ja minä en pahastu, vaikka tekisitte kaupat heti - mutta hyvä vinkki että mistä kannattaa moinen tilata kelpaa kyllä :)
Forester '09 2,0 TD

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja Mauri H » 16 Maalis 2015, 22:24

Mulla ja Tompalla on molemmilla dieselin paneeli ylimääräisenä, ostettiin kimpassa.

150€ pyydän omasta. Ruotsissa on yksi myynnissä purkamossa 2000 kruunulla eli 218 €.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

kuppe
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 21:56
Viesti:

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja kuppe » 17 Maalis 2015, 18:56

Kannattaa myös katsoa kuivaimen päällä oleva painekytkin.
Kuivainhan on pitänyt vaihtaa kompuran vaihdon yhteydessä... ;)
Painekytkimen tehtävä on suojata kompuraa tyhjänä pyörimiseltä sekä järjestelmää ylipaineelta. Molemmissa tapauksissa anturi katkaisee kompuran magneettikytkimen virransyötön.
Ilmastoinnit ja lämmittimet kuntoon, otsonoinnit Kuopiossa, http://www.kylmakuusisto.fi

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 18 Maalis 2015, 08:42

Painekytkin oli rikki ja siksi kompura uusittiin. Uusi painekytkin tuli siis kompuran mukana.
Forester '09 2,0 TD

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 19 Maalis 2015, 08:50

Tänään nähdään, tehoaako Mauri H:n ehdottama säätöpaneelin vaihto. Raporttia tulossa illemmalla!
Forester '09 2,0 TD

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 20 Maalis 2015, 00:06

Kiitokset Mauri H:lle yhteistyöstä ja avunannosta, vaan eipä suostunut säätöpaneelin vaihdonkaan jälkeen kompressori suhahtamaan kuin sen yhden ainoan kerran. Sen jälkeen se on mykkä, seuraavaan moottorin käynnistämiseen saakka. Myös ohjausreleen vaihtoa koitettiin, ei vaikutusta. Voipi olla, että kohtapuoliin ilmestyy alehintainen 140 tkm ajettu Foresteri myyntipalstalle...
Forester '09 2,0 TD

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja Jampsu » 20 Maalis 2015, 02:12

Siel on vissiin joku anturi mikä haistelee kennon ohi virtaavaa ilmaa sekin vois olla yks mahdollinen jos on rikki ja antaa tietoa et siellä on jo kylmä
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja Mauri H » 20 Maalis 2015, 07:57

Jampsu kirjoitti:Siel on vissiin joku anturi mikä haistelee kennon ohi virtaavaa ilmaa sekin vois olla yks mahdollinen jos on rikki ja antaa tietoa et siellä on jo kylmä


Joo, mutta jos pakottaa puhalluksen tuulilasille niin kompuran pitäisi pyöriä silloin kuivaimena vaikka viilennystä kabiiniin ei tarvita. Tätä ei tosin kokeiltu eilen mutta uskoisin että on testattu jo aiemmin.

Tuolla vanhanaikaisellakin ohjauspaneelilla sen huomaa siitä että kun laittaa puhalluksen tuulilasille niin AC:n merkkivalo syttyy.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja Jampsu » 20 Maalis 2015, 17:00

Mauri H kirjoitti:
Jampsu kirjoitti:Siel on vissiin joku anturi mikä haistelee kennon ohi virtaavaa ilmaa sekin vois olla yks mahdollinen jos on rikki ja antaa tietoa et siellä on jo kylmä


Joo, mutta jos pakottaa puhalluksen tuulilasille niin kompuran pitäisi pyöriä silloin kuivaimena vaikka viilennystä kabiiniin ei tarvita. Tätä ei tosin kokeiltu eilen mutta uskoisin että on testattu jo aiemmin.

Tuolla vanhanaikaisellakin ohjauspaneelilla sen huomaa siitä että kun laittaa puhalluksen tuulilasille niin AC:n merkkivalo syttyy.

Mutta järjestelmä ei anna pyörittää kompuraa jos on liian kylmä. Saa se ac valo palaa vain koko ajan mut ei pakkasilla mitään tapahdu
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 20 Maalis 2015, 21:39

Autossa on myös Webasto, eräältä taholta tuli idea että asia voisi liittyä sen kytkentään. Maanantaina tutkitaan tarkemmin.
Forester '09 2,0 TD

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja SixStars » 20 Maalis 2015, 22:50

Omasta kokemuksesta tuli mieleen, että eihän siellä olis liikaa kylmäainetta.. Joskus ammattitaitoisessa merkkihuollossa tunkivat autooni liikaa ja kompura löi pois päältä kun paine nousi liikaa.. uudelleen täyttö oikealla määrällä korjasi homman..

Ehtiikö sieltä tulla yhtään kylmää ennenkuin kompura pysähtyy :?:
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja SixStars » 20 Maalis 2015, 22:53

Jampsu kirjoitti:Mutta järjestelmä ei anna pyörittää kompuraa jos on liian kylmä. Saa se ac valo palaa vain koko ajan mut ei pakkasilla mitään tapahdu

Joo AC valo näytössä tai painikkeessa ei kerro mitään.. joskus muinoin Daewoo Kalosseissa oli ko. nappi ja vihreä ledi kyllä syttyi painettaessa.. vaikkei autossa edes ollut koko kompressoria - ilmastointi lisävaruste nääs :lol:
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja Mauri H » 20 Maalis 2015, 22:54

Aivan totta muuten, sinne paneelin liittimeen meni pari ylimääräistä piuhaa, huomasin samalla kun vaihdoin sitä paneelia. Niiden kytkentä kannattaa tosiaan tarkistaa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 23 Maalis 2015, 20:58

Ei löytynyt syy-yhteyttä Webaston ja ilmastoinnin välille. Paineet mitattiin, ne oli ok. Kompuran päällä on ylipainekytkin, joka siis on vaihdettu uuteen. Tarkoititko kuppe sitä vai sitä moottorin sivulla (dieselissä edestäpäin katsoen oikealla, öljynsuodattimen vieressä) olevaa paineilmaisinta? Siinä epäiltiin nyt olevan vikaa, mutta kun kyseessä ei ollut Subaruihin erikoistunut liike niin seuraavaksi Forester kulkee valtuutettuun merkkikorjaamoon..
Forester '09 2,0 TD

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja Qulle » 24 Maalis 2015, 15:47

No edelleen koittaisin sitä että vaan laskee jonkin verran painetta pois ja kokeileen uusiksi.
Näin kävi ex-farkun kanssa kun piti olla oikea määrä ainetta mut oli kuitenkin vähän liikaa.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

kuppe
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 21:56
Viesti:

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja kuppe » 25 Maalis 2015, 21:29

Tänään tutustuin oman Outback 09:n ilmastointiin.
Katselin kun liitin huoltolaitteen letkuja että menee syöttöventtiilille/kennolle kolme putkea...
Maskin takaa löytyikin kolmitieventtiili eli tuossa ilmastoinnilla tehdään myös lämmintä, tätä arvelin jo aiemmin mutta nyt tuli vahvistus.
Kuivain kuulemma yleensä lauhduttimen yhteydessä mutta tässä se on imulinjassa polttoainesuodattimen ja syöttöventtiilin alla.
Painekytkin näkyi olevan kolmitieventtiilillä maskin takana.
Liekkö tuo lämmitys joku lisävaruste.
Avensiksessa olen kuullut moisia olevan ja ihmettelenkin miksi niitä ei ole enempää, lämmintä saadaan kuitenkin melkein heti kun kone pyörii.
Ilmastoinnit ja lämmittimet kuntoon, otsonoinnit Kuopiossa, http://www.kylmakuusisto.fi

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja SixStars » 26 Maalis 2015, 08:10

Jos tuo ^ on gen IV diesel Outback ( / Legacyssä sama ), niin se on juurikin se 'lämpöpumppufunktio' siinä.. tuo korimalli oli kuulema niin vanha suunnittelultaan ettei siellä ollut järkevää tilaa rakentaa riittävän tehokkaita sähkövastuksia / kanavia lisälämpöä varten ( kun tuo korimalli juontaa aika paljon kauemmaksi kuin ekat dieselkoneet näissä )

Pullukka Impreza -08 -> ja seuraavankorinen Legacy / Outback + dieselForesterit tuottaa sen lisälämmön kabiiniin kylmien ajojen alkuvaiheessa sitten sähkövastuksilla ( näissä myös järeämpi laturi ko. syystä.. ) - siis dieselmalleista puhutaan koko ajan
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Rauno
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 13:06

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja Rauno » 26 Maalis 2015, 18:02

dinsdale kirjoitti:Ei löytynyt syy-yhteyttä Webaston ja ilmastoinnin välille. Paineet mitattiin, ne oli ok. Kompuran päällä on ylipainekytkin, joka siis on vaihdettu uuteen. Tarkoititko kuppe sitä vai sitä moottorin sivulla (dieselissä edestäpäin katsoen oikealla, öljynsuodattimen vieressä) olevaa paineilmaisinta? Siinä epäiltiin nyt olevan vikaa, mutta kun kyseessä ei ollut Subaruihin erikoistunut liike niin seuraavaksi Forester kulkee valtuutettuun merkkikorjaamoon..

Miten paineita mitataan, jos kompressori ei pyöri??
Xv 2.0 CVT 2015

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 28 Maalis 2015, 08:48

Alkaa kuulostamaan siltä, että valtuutettu korjaamo on ainoa, johon uskallan luottaa :) Ja tietysti tähän palstaan. Hyviä kommentteja, laitan ne saatteeksi kun kärrään auton tiistaiaamuna tiskille. Ja avoin shekki mukaan :thumbsup:
Forester '09 2,0 TD

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 01 Huhti 2015, 21:18

Merkkikorjaamolla käyty. Nyt on erittäin vahva epäilys siitä, että ex-venttiili eli expansion valve eli painetunnistin on edelleen viallinen. Todennäköinen skenaario on, että lauhduttimen vuodosta tai jonkin aiemman huoltotyön yhteydessä venttiili on imenyt itseensä esim. öljyä (jolla sitä koitettiin aikojen alussa avata, kun oli jumittunut). Tämä kyseinen venttiili myös vaihdettiin n. vuosi sitten, mutta koska lauhduttimen vuotoa ei silloin havaittu niin ongelmat jatkuivat.

Bonuksena kaaviokuva lämmitysjärjestelmästä. Kestänee vielä 1-2 viikkoa ennen kuin nähdään, päättyykö tämä tie siihen että perheemme pääsee tänä kesänä hetkeksi viettämään viileää karavaanarielämää.. :)

https://www.dropbox.com/s/9c81ef32x67vd ... o.jpg?dl=0
Forester '09 2,0 TD

kuppe
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 21:56
Viesti:

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja kuppe » 02 Huhti 2015, 20:07

Paisuntaventtiili eli expansiovalve syöttää kylmäaineen höyrystinkennolle. Voi jumia varsinkin kun kosteutta pääsee järjestelmään.
Helppo vaihtaa, tulipellissä ulkopuolella ja taitaa saada tarvikeosana.
Ilmastoinnit ja lämmittimet kuntoon, otsonoinnit Kuopiossa, http://www.kylmakuusisto.fi

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 25 Huhti 2015, 20:42

Joskohan ensi viikoksi saataisiin oikea osa tänne niin päästään asentelemaan.. homma etenee, hitaasti :)
Forester '09 2,0 TD

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 04 Touko 2015, 20:35

Eipä auttanut X-venttiilin vaihto asiaan. Arvotaan seuraava vaihdettava osa: mekaanikko oli todennut, että matalan puolen paineputkessa oleva kytkin on viallinen eli tilataan uusi putki ja kattellaan sitten parin viikon päästä josko korjaantuisi :thumbup:

Jos se ei auta, niin sitten varmaan tarvitaan manaaja ja valkosipulikrusifiksi paikalle.

Sattuuko joku muuten tarvitsemaan vähän käytettyä X-venttiiliä? Kuviakin löytyy:
https://www.dropbox.com/sh/1ajz478jor77 ... 59FFa?dl=0

Tuo on siis se viime syyskuussa vaihdettu, johonka nyt hommattiin takuuvaihtona uusi. Vaan kun ei tuo ole rikki, eikä hankittu siitä liikkeestä missä autoa nyt yritetään korjata niin taitaa minulle jäädä käsiin..

"Man, I feel like a wallet!"
Forester '09 2,0 TD

kuppe
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 21:56
Viesti:

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja kuppe » 06 Touko 2015, 06:19

Laita viestiä -teme-:lle. Huolsin sen autosta ilmastoinnin ja on epäilys että exä ahdistaa.
Yritän muistaa soittaa sille myös asiasta.
Taitaa tosiaan olla korjaamo jossa kokeillaan jos tulisi kuntoon...
Sen matalapainekatkasijan voi ihan mitata tai varmaan jopa katsoa testeristä kytkeekö vai onko kärki auki.
Ei se mitään rakettitiedettä ole, ihan manuaalisia painekatkaisijoita sekä lähes jääkaappitason kylmätekniikkaa :thumbup:
Ilmastoinnit ja lämmittimet kuntoon, otsonoinnit Kuopiossa, http://www.kylmakuusisto.fi

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 06 Touko 2015, 14:54

Kiitos kuppe vinkistä!

Oletan että se testattu on kun sain kirjallisen kustannusarvion jossa on sanottu kytkimen olevan viallinen. Lähestyinpä tuossa muuten auton myynyttä liikettäkin. Myyjällä on vastuu myös sellaisesta virheestä josta ei ole tiennyt mitään ja jos ei tämä ala olemaan virhe niin jo on kumma..
Forester '09 2,0 TD

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 24 Touko 2015, 22:28

Välitiedote! 1. kesäkuuta nähdään taas korjaamolla, josko sen putkenpätkän vaihto nyt sitten viimein päättäisi tämän show:n.
Forester '09 2,0 TD

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 01 Kesä 2015, 15:58

Eipä se tullut tuollakaan vaihdolla kuntoon. Ei taida olla enää vaihdettavia osia?
Forester '09 2,0 TD

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 04 Kesä 2015, 23:00

Huomenna jatketaan sähköjen merkeissä. Maahantuojalta oli vinkattu korjaamolle, että joku johtosarja kannattaa tarkkaan tarkistaa - vikoja on ollut. Olen kahlannut läpi vastaavia tapauksia maailmalta ja joku on saanut avun siitä, kun on kaivanut ECM:n esiin ja hetken heilutellut liittimiä. Ja hieman toisaikaistahan minulla kompressorin pätkiminen on ollutkin, kun sitä huollossa on testailtu.

Näistä ei ole ollut välitöntä apua tähän tapaukseen, mutta hyödyllisiä varmasti aiheen kanssa painiville:
http://www.subaruoutback.org/forums/110 ... -work.html
http://www.subaruoutback.org/forums/66- ... relay.html
http://www.ultimatesubaru.org/forum/top ... 5-ac-help/
http://www.subaruxvforum.com/forum/prob ... mal-2.html
Forester '09 2,0 TD

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 17 Kesä 2015, 13:25

Nyt liipattiin jo läheltä ratkaisua toivottavasti, eli kompressorin nopeusanturista löytyi tehtaan ohjeiden mukaan resistanssia mittailtaessa ääretön lukema - eli yhteys on poikki. Kompura siis takuuvaihtoon, magneettikytkimineen ja antureineen päivineen.

Ilmastoinnin itsediagnoosi ei tällaista havainnut eikä luonnollisesti muitakaan vikakoodeja missään..

Kytkentäkaavio ja vianetsintäohje löytyypi linkin takaa:
http://share.pho.to/9Ua8i

Mauri H oli sikäli oikeilla jäljillä, että tuosta nopeusanturista ei lähde johtoja ECM eikä body integrated unitiin vaan ainoastaan siihen ohjauspaneeliin.

Josko tämä nyt tällä sitten korjaantuisi, se nähdään toivottavasti ennen syksyä :)
Forester '09 2,0 TD

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja Mauri H » 18 Kesä 2015, 09:11

No hienoa että ollaan selvästi jo jäljillä. Kyllä tuo aivan kohtuuttoman paljon vaivaa on teettänytkin sinulle.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 18 Kesä 2015, 20:15

No nytpä menee kinkkiseksi. Korjaamo A, joka vaihtoi kompuran syksyllä 2014, sanoo ettei vika voi olla nopeussensorissa. Heidän mukaansa jos magneettikytkimelle annetaan suoraan virtaa ja siten ilmastointi toimii ok, niin viallinen sensori pysäyttäisi kompuran. Eikös tuo nyt mene juuri päin vastoin eli viallinen sensori tuskin tekee mitään? Ja eikö sensorin tehtävänä ole toimittaa tietoa eteenpäin eikä puuttua kompuran toimintaan?

Olen sopinut korjaamo B:n (valtuutettu huolto) kanssa, että vaihto tehdään siellä. Ystävällisesti tarjosivat vaihtotyön lähes ilmaiseksi. Tätä varten he tarvitsevat tietysti nykyisen kompuran tiedot (ostopaikka ja päivämäärä) jotta takuuvaihto voidaan tehdä. Korjaamo A totesi tähän, että tietoja ei ole ja että kompuralla on "heidän takuu" ja että mielellään kyllä tilaavat uuden. Juolahtipa tässä mieleen, että onkohan tuo nykyinen kompura nyt sittenkään uusi ja/tai alkuperäinen Subaru-osa.. Kerroin korjaamo B:lle että juttelin korjaamo A:n kanssa tänään aihesta ja B oli silti edelleen sitä mieltä korjaamo C:n kanssa (jossa ääretön resistanssi sensorissa todettiin) että diagnoosi on oikea.

Jos en saa korjaamo A:lta tietooni ostopaikkaa ja päiväystä, joudun takuuvaihdattamaan kompuran heillä ja sitten ollaan taas lähtöruudussa.

Paljon kysymyksiä pyörii päässä:

Jos magneettikytkimelle annetaan virtaa ja kompura pyörii, miten sensori pysäyttää kompuran, jos sensori on rikki?

Ja miksi kompura silti edelleen pysähtyy, jos siinä on rikkinäinen sensori?

Mitä eroa on äärettömällä ja nollan resistanssilla? Ääretön resistanssi tarkoittaa mahdollisimman hyvää eristettä ja nolla resistanssi on toiselta nimeltään "poikki" ?
Forester '09 2,0 TD

Avatar
khalonen
Viestit: 118
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 14:15
Paikkakunta: Vieremä

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja khalonen » 18 Kesä 2015, 20:55

dinsdale kirjoitti:Mitä eroa on äärettömällä ja nollan resistanssilla? Ääretön resistanssi tarkoittaa mahdollisimman hyvää eristettä ja nolla resistanssi on toiselta nimeltään "poikki" ?


Sen enempää perehtymättä ongelmaan ja tietoa ei noista uudemista älykkäistä kompuroista ole. Mutta sen verran apua että ääretön resitanssi on johto "poikki" ja lähes nolla resistanssi taas täysi oikosulku. Täysin nolla resistanssi ois suprajohdejuttuja jota tässä ei tarvita.

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 18 Kesä 2015, 21:27

Kiitos tarkennuksesta!

Sitäkin tässä hämmästelen, että vaikka virallisellakin korjaamolla heidän mukaansa tämä sama resistanssin mittaus oli tehty niin miksi eivät siihen enempää ottaneet kantaa. Tehdas kun antaa selkeät viitearvot ja taulukon mukaan jos ei siihen väliin tulos osu niin koko kompura on silloin vaihdettava. Huollon kaverin sanoin: "emme saaneet sieltä mitään"

Minä turvaan nyt jatkossa ensisijaisesti kuluttajansuojaani ja junailen tämän asian sinne viralliseen huoltoliikkeeseen. Sinällään reipas ja rohkea taho, kun vielä ottavat tämän riesakseen :)
Forester '09 2,0 TD

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 21 Kesä 2015, 14:52

Löysin syyskuulle 2005 päivätyn Subaru HVAC (Heating, Ventilation and Air Conditioning) Technicians Reference Booklet:n (jos haluat kopion, pistä viestiä) ja siellä on kuvattu kompressorin nopeusanturin toiminta näin:

A device used to protect against the seizure of the compressor throwing the drive belt off of the pulley is currently being used on the vehicles with the 3.0 liter engine. The speed sensor, monitors the rotational speed of the compressor shaft and sends a sine-wave signal to the ECM. The ECM compares this signal against other engine speed input signals. If the speed signals differ by more than 20 percent, the ECM stops its ground signal to the compressor clutch relay, therefore disengaging the compressor clutch. This “locking out” of the compressor will remain until the ignition key is cycled “off and on”. If there is an interruption in the speed sensor circuit, open or short, the compressor will be “locked out” as well.

Eli suomeksi jotakuinkin näin: "Nopeusanturi valvoo kompressorin akselin pyörintänopeutta ja lähettää siniaaltosignaalia ECM:lle. ECM vertaa tätä signaalia muihin vastaanottamiinsa moottorin nopeuteen liittyviin signaaleihin. Jos nopeudet eroavat toisistaan yli 20 %, ECM katkaisee maasignaalin kompressorin kytkinreleelle ja näin kytkee (magneetti)kytkimen toiminnasta. Tämä kompressorin lukitus pysyy voimassa kunnes virta-avainta käännetään pois ja päälle. Jos nopeusanturin toiminnassa on katkos (avoin piiri tai oikosulku), kompressori lukitaan samalla tavalla."

Mahtaako toimintaperiaate olla sama MY09:ssa? Bokseri-diesel tuli autoihin vasta 2007.

Taidan olla aika lottovoittovalmis, jos minulla on ollut perätysten kaksi kompuraa joissa tämä sensori on viallinen.. tai sitten tässä välissä on tapahtunut jotain outoa.
Forester '09 2,0 TD

P-P
Viestit: 21
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 11:10

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja P-P » 04 Heinä 2015, 19:01

Lainataanpa vanhaa lankaa, kun nyt alkoi vähän vastaavanlaista ongelmaa ilmenemään täälläkin. Autona siis MY12 X-mallin diesel Forester (yksialueinen ilmastointi). Ajettu 70 tkm ja takuu tietenkin alkuvuodesta loppu. :banghead:
Nyt hellepäivinä on alkanut tekemään sitä, että kompura ei lähde pyörimään lainkaan eikä AC-napin painamisella ole mitään vaikutusta asiaan.
Mielenkiintoisen tästä casesta tekee se, että sekä eilen että tänään sain ilmastoinnin kuitenkin päälle sammuttamalla auton pariin kertaan pienen ajon jälkeen ja käynnistämällä muutaman minuutin tauon jälkeen. Ilmastoinnista tulee kyllä kylmää ihan mallikkaasti, kun kompuran vaan saa pyörimään. Aineet ovat siis ainakin tallella ja kompura toimii kun sen vaan saa maaniteltua päälle.
Itseasiassa kuulostaa siltä, että kompura käynnistyy auton starttauksen yhteydessä muutamaksi sekunniksi kunnes sammuu.
Forester 2,0 X TD MY12
ex- Legacy 2,0 TD VA MY10

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 05 Heinä 2015, 02:41

P-P jos sulla on yleismittari, niin tuo resistanssin mittaus on minuutin helppo homma. Autosta virrat pois (TÄRKEÄÄ!), konepelti auki, kompuraan menevä liitin irti ja mittaat edestäpäin katsottuna kahden oikeanpuolimmaisen johtimen välisen resistanssin. Liittimen takana on muovinen nipukka, jota painamalla lähtee irti. Lukeman pitäisi olla 1.46-1.78 Kohmia.

Oma tilanne on se, että uusi kompura saapui eilen ja toivottavasti se saadaan paikoilleen pian. Mittasin siitä resistanssin ja näytti 1.58 Kohm eli pitäisi olla kunnossa. Nykyinen kompura näyttää hieman siltä, kuin siihen olisi vaihdettu jälkikäteen tuo sensori, täytyypä huomenna napata molemmista kuvat muistoksi.

Mitä tässä olen korjaamo A:n kanssa ollut juttusilla aiheesta, niin yhä enemmän alkaa vaikuttaa siltä että siellä(kään) ei oikeasti tiedetä tuon sensorin toiminnasta tuon taivaallista. Tämän vuoksi en halua, että takuuvaihto tehdään siellä. Ainoastaan uusi kompura tuli heidän kauttaan. Sitten, kun se korjaamo B:lla laitetaan paikoilleen niin se muuttuu käytetyksi kompuraksi ja jos kylmää ei edelleenkään tule niin minulla saattaa olla pian kaksi paskana olevaa kompuraa käsissä.. hieman jännittää! Toivottavasti ensi viikolla kerrottavana jäätäviä uutisia, kuten on tapana sanoa :geek:
Forester '09 2,0 TD

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 06 Heinä 2015, 22:34

Kuvia nykyisen ja uuden kompressorin kyljestä.

Uusi näyttää uudelle:
https://www.dropbox.com/s/xmf8szrelwqcz ... 8.png?dl=0

Vasemmalla näkyy se keltapäinen liitin, joiden kakkos- ja kolmosnavoista mitataan resistanssi.

Asennettuna olevasta on hieman hankala saada kunnon otoksia:
https://www.dropbox.com/s/vbicqmk5upcap ... 0.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/c8s14u04y1o7c ... 5.png?dl=0

Maadoitusjohdon sisäpuoli näkyvissä ja kotikutoisen oloinen teippiviritelmä sen ympärillä.

Noiden pitäisi olla samasta paikasta toimitetut, en ihan usko.

13.7. sovittu vaihto, katsotaan sitten miten käy!
Forester '09 2,0 TD

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 12 Heinä 2015, 21:36

Jännä päivä edessä! Varoitin jo korjaamoa äsken etukäteen tämän viikonlopun tapahtumista..

"Arvostan suuresti, että Teillä on vielä rohkeutta ja asennetta jatkaa
tämän murheenkryyni-ilmastoinnin korjaamista.

Toimitan auton sovitusti paikalle maanantaiaamuna klo 8. Tuon mukana
myös takuuvaihdetun kompressorin, josta olen tehtaan ohjeiden mukaan
mitannut johtimien 2 ja 3 väliseksi resistanssiksi 1.53 Kohm, joka on
viitearvojen 1.46-1.78 sallimissa rajoissa.

Hyvä ystäväni kävi viikonloppuna kylässä. Hän on sähköalan
ammattilainen, ei tosin autosähkön eikä myöskään tunne Subaruita.
Esittelin hänelle ilmastointiongelmaani, mutta suureksi yllätykseksi se
lähti toimimaan! <Korjaamo A>:sta saamani selvityksen mukaan heidän
testeissään syksyllä 2014 ilmeni samaa eli noin joka viidennellä
kerralla ilmastointi lähti pelaamaan ja toimi hyvin siihen asti, kunnes
auto sammutettiin. Emme saaneet tätä ilmiötä enää viikonloppuna
uudestaan aikaan. Ystäväni mukaan kyseessä voi olla maadoitusongelma ja
tämä voi vaurioittaa nopeussensoria.

Riskinä on, että uusikin kompressori vaurioituu heti kun se otetaan
käyttöön. Olen valmis maksamaan lisää siitä, että ennen virtojen
kytkemistä varmistatte, että kompressorille syötetään vain sellaista
virtaa, jota sinne kuuluukin mennä ja että kompressorin maadoitus on
kunnossa.

Olen sopinut <Korjaamo A>:n kanssa, että palautan nykyisen
kompressorin heille samassa laatikossa, johon uusi on paketoitu.

Mikäli ette halua ottaa tätä riskiä, niin voimme vielä perua vaihtotyön.
Forester '09 2,0 TD

dinsdale
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 09:59
Paikkakunta: Rauma

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja dinsdale » 14 Heinä 2015, 09:19

Kyllä se kompura vaan paskana oli eli helteet saa nyt tulla! Joko tuo viime syksynä asennetun kompressorin nopeustunnistin oli viallinen jo valmiiksi tai sitten korjaamo A on ryssinyt asennuksessa jotenkin, en osaa sanoa.

Tulipa tässä matkalla tutustuttua muutamiin mielenkiintoisiin ja ammattitaitoisiin tahoihin:

Kartok Ky, Harjavalta:
http://www.kartok.com
- täällä tutkittiin mm. Webaston ja ilmastoinnin toimimattomuuden mahdollista syy-yhteyttä
- Kartokille vien seuraavankin autoni Webaston asennukseen, erittäin hyvää palvelua

Auto A/C, Laitila
- ei Subaru-erityistietämystä, mutta ymmärrystä ilmastoinnista löytyy
- selkeä ratkaisukeskeinen lähestymistapa asiaan
- oma Forester oli täällä tutkittavana huomattavasti enemmän, kuin mitä veloituksesta olisi voinut päätellä - ei siis laskuteta turhasta, vaan tuloksista

Salon Moottorihuolto Oy
http://autohuoltosalo.fi
- Salossa ymmärrettiin mitata ja diagnosoida vika nopeustunnistimessa (joka eräällä virallisella korjaamollakin mitattiin, mutta ei todettu vaativan toimenpiteitä!)

Näistä yksikään ei ole korjaamo A. Jääköön tämä taho tällä kertaa nimeämättä, kun olen kuitenkin saanut sieltä aikaisemmin ihan asiallista huoltopalvelua ja ovat tässä ilmastointiprojektissakin tulleet merkittävästi hinnoissa vastaan.

Kyllä kelpaa taas pitkästä aikaa kopissa palella :laughing7:
Forester '09 2,0 TD

Jyrdäri
Viestit: 28
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 13:26
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja Jyrdäri » 11 Elo 2015, 19:56

Oho, onpas uskomatonta tämä tarina. Minulla on Impussa myös tuo sensori sökö. Hajosi viime viikolla. Testasin sitten sen itse ja aikani ählättyäni totesin värkin olevan todellakin särki 100% varmuudella. Noh, aikani äimisteltyäni totesin että näillä kilometreillä (noin 250 tonnia, kaikki omia) joutaakin jo koko kylmäpumpun kokkare vaihtoon. Nuo kompressorit valmistetaan todella halvalla tusinatyönä ja kyllä se magneettikytkimen välyskin on jo pahasti ylärajan ohi.

Vian toteaminen onnistui mainiosti jdmfsm.infon sekä yleismittarin avulla. Tänään taas tosin 15km töistä ajettuani se alkoi pumpata kylmää koska kompressorin anturin käämi todellakin alkaa joskus toimia itsellään, väristyään ja lämmettyään aikansa siellä konehuoneessa. Harmillinen vika.

Kävin piruuttani JKL:ssä autojen sähkö- ja ilmastointihuollossa ikään kuin näyttämässä etukäteen ottavatko työn alle, mutta turhaan. Pitää mennä Subarun huoltoon. Siis sinne mars.

Jotenkin tulee mieleen näistä edellisten kuskien kirjoittamista tarinoista että huoltoliikkeiden ammattitaitoa pitää kehittää paljon vielä. Ei oikein vakuuta tämä meininki. Onneksi lähiseudulla on pienempi Subaru -huolto joka on kyllä toiminut mainiosti vaativissakin tapauksissa. Nämä nykyautoa vaativat oikeasti sähkötekniikan ja elektroniikan tietotaitoa kovasti.
------
Subaru Impreza TD Sport MY09

eki75
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja eki75 » 12 Elo 2015, 08:37

MIssäs Jykylän lähiseudulla on se hyvä "pienempi" subaru paja? tulevaisuutta ajatellen voisi olla hyvä tieto.. :thumbsup:

-Eki
Audi a6 & TT
Perheessä: Outback 2,5 Aut -14 Outback 2.0d -12 Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99
Varaosina: Legacy 2.0d stw -12, Outback 2.0d -10 ja 2x Legacy 2.0d -08

Jyrdäri
Viestit: 28
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 13:26
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja Jyrdäri » 12 Elo 2015, 18:08

eki75 kirjoitti:MIssäs Jykylän lähiseudulla on se hyvä "pienempi" subaru paja? tulevaisuutta ajatellen voisi olla hyvä tieto.. :thumbsup:

-Eki


Öö, Keuruulla sijaitsee Keuruun Auto. Minä olen ollut hyvilläni ei ole tullut erheitä. Totta kai, rahaa palaa nytkin mutta kestääpä taas pitkään kunnossa.

Ensi viikolla vaihdetaan. Osat tulee viikossa kuulemma.
------
Subaru Impreza TD Sport MY09

eki75
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja eki75 » 13 Elo 2015, 11:45

Ok, aattelin ihan jykylää.. mutta asiallista ja nopeaa palvelua on kyllä keuruulta saanu, mm. kun syylärin tohon dieseliin hain.. :thumbsup:

Se siitä offtopicista.. :D

-Eki
Audi a6 & TT
Perheessä: Outback 2,5 Aut -14 Outback 2.0d -12 Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99
Varaosina: Legacy 2.0d stw -12, Outback 2.0d -10 ja 2x Legacy 2.0d -08

P-P
Viestit: 21
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 11:10

Re: Forester '09 kompressori ja lauhdutin vaihdettu - ilmastointi edelleen rikki

ViestiKirjoittaja P-P » 19 Elo 2015, 11:01

P-P kirjoitti:Nyt hellepäivinä on alkanut tekemään sitä, että kompura ei lähde pyörimään lainkaan eikä AC-napin painamisella ole mitään vaikutusta asiaan.
Mielenkiintoisen tästä casesta tekee se, että sekä eilen että tänään sain ilmastoinnin kuitenkin päälle sammuttamalla auton pariin kertaan pienen ajon jälkeen ja käynnistämällä muutaman minuutin tauon jälkeen. Ilmastoinnista tulee kyllä kylmää ihan mallikkaasti, kun kompuran vaan saa pyörimään. Aineet ovat siis ainakin tallella ja kompura toimii kun sen vaan saa maaniteltua päälle.
Itseasiassa kuulostaa siltä, että kompura käynnistyy auton starttauksen yhteydessä muutamaksi sekunniksi kunnes sammuu.


Merkkiliikkeen 130€:n tutkimisen ja ilmastointihuollon jälkeen tuomio oli, että kompura vaihtoon. Tähän sitten penäsin maahantuojaa tulemaan vastaan, koska kyseessä on kuitenkin suht arvokas remontti (luokkaa 870€ kompura + 250€ vaihtotyö).
No maahantuojalta tuli vastaus, että korvaavat 50% osista. Maksettavaa siis jää siltikin karvan alle 700 €, mutta ei kai auta itku markkinoilla. Pakko tuo ilmastointi kuitenkin on toimintaan saada. Kaikkinensa 800€:n paukku tuli tästäkin, joka hiukan jurppii, kun kilometrejä ei autossa kuitenkaan niin paljon vielä ole.
Forester 2,0 X TD MY12
ex- Legacy 2,0 TD VA MY10


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa