HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Mallinnettuja osia ym ehkä hyödyllistä jakoon

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Avatar
tatu_s
Viestit: 48
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:14

Mallinnettuja osia ym ehkä hyödyllistä jakoon

ViestiKirjoittaja tatu_s » 15 Maalis 2019, 15:22

Harrastuksena V4 WRX Imprezaan mallinnetut ja valmistetut osat ovat olleet testissä nyt sen aikaa että laitan piirustukset jakoon jos jollekin muulle olisi mahdollisesti hyötyä. Kuten ilmaisessa materiaalissa yleensä, en ota vastuuta mahdollisista virheistä tms. Tarkoitus ei ole näillä edistää bisneksen tekoa joten jos suunnittelet pientäkin sarjatuotantoa jollekin osalle niin ole ensimmäisenä yhteydessä. Sarjatuotantoa ei ole huomioitu suunnittelussa muutenkaan joten osat voivat olla suunnitellun kaltaisina kalliita valmistaa.

Vapaa-ajan ollessa rajallinen en lähtökohtaisesti tee osia muulloin kuin työajalla, tästä mahdollisuudesta voi toki olla yhteydessä. Osien valmistaminen itse, tutulla koneistajalla tai jollain konepajalla teettäminen omaan harrastekäyttöön materiaalin perusteella on täysin ok. Mittoja ja ideoita saa tietysti myös hyödyntää ja suunnitella omat osansa niiden pohjalta. Tarvittaessa voin antaa myös Inventor/SolidWorks tiedostot joista pääsee muokkaamaan malleja.

Mahtavaa olisi jos saataisiin muiltakin harrastajilta materiaalia hyödynnettäväksi, vaikkapa tähän ketjuun jatkoksi. Avoin “mallinnuspankki” säästäisi vaivaa kun ei välttämättä tarvitsisi autosta mitata osaa jos joku on sen jo mallintanut. Eli oma lehmä jossain määrin ojassa kuitenkin tätä kautta.

Uudet ideat ja sovellukset ovat tervetulleita, kerro mielipiteesi!

Arduinolla toteutetun edullisen monitoiminäytön rakentajaa autan myös mielellään, lopullinen koodi ei ole omaa tuotosta joten siitä neuvoteltava tekijän kanssa, järjestynee kuitenkin.

Linkki materiaaliin:

https://drive.google.com/open?id=0BwGMC ... Ul0OEs0ZTg

Sisältö:

    - CAD/CAM kansiosta löytyy:
    - Piirustuksia PDF-muodossa
    - 3D- ja 2D-malleja koneistusta/leikkausta varten, XT ja DXF -tiedostoja joista kaikista ei välttämättä ole PDF-kuvaa
    - Kuivasumpusta ja CO2 “Sodastream” käsijarrusta löytyy materiaalia niistä kiinnostuneille (käsijarru on vielä asentamatta/testaamatta)
    - Factory service manual 1993 - 1998 Impreza
    - Momenttilista moottorin kasaukseen
    - Viimeisimmästä moottoriremontista pohdintaa
    - Ohjeita erilaisista aftermarket osista
    - Kuvia toteutuksesta
    - Pari videota

Ps. Jotain driftingpainotteista osaa löytyy mallinnettuna S14/S15/JZX100/1JZ/2JZ sovelluksiin, kysy.

Kiitokset työnantajalle harrastuksen ymmärtämisestä, http://www.sk-tools.fi


:driving: Hyvää kevättä, terveisin Tatu

tatu.suho(miukumauku)gmail.com

Avatar
tatu_s
Viestit: 48
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:14

Re: Mallinnettuja osia ym ehkä hyödyllistä jakoon

ViestiKirjoittaja tatu_s » 14 Maalis 2020, 20:47

Kevät tulla jolkottaa taas ja Subarun alustan päivitys antoi taas uutta virtaa auton suhteen. Nyt on tukivarsissa riittävästi säätöjä, uretaanipuslia ja uniballeja. Toivottavasti radalla kuluisi enää vain renkaan kulutuspinta eikä rengastekstit.

:driving:

Laskeskelin ohimennen että Megasquirt moottorinohjauksella on tullut ajeltua ajettu 6 vuotta ja 110tkm, ei huonosti sen puolesta. Alkuvaikeuksia oli tietysti mutta kun ne saatiin selätettyä niin tähän pätkään on mahtunut vain yksi johdotuksesta johtuva maadoitusvika sekä hiukan satunnaista pätkimistä joka paljastui liian lähellä suuttimien johtoja kulkevan tulpanjohdon aiheuttamaksi.

Iso työ tuli tehtyä vuosien varrella moottorinohjauksen säätöjen kanssa josta voisi ehkä olla hyötyä jollekulle rakentajalle. Lisäsin siis yläpulella olevan postauksen linkin taakse Megasquirtin tune tiedostot joista voi käydä vakoilemassa karttoja ja arvoja TunerStudiolla (TunerStudioProjects -kansio). Ohjain on siis MS2 V3.0 firmware 3.4.2 josta 2019 on tullut jo uudempi 3.4.3 jossa ei nopealla vilkaisulla mitään maata mullistavaa ole uusittu joten jätän ehkä sen päivityksen välistä. Sitä vastoin vanhemmalla firmwarella olevaa ohjainta suosittelen päivittämään turbollisessa Subarussa vähintään tuohon 3.4.2:een, siinä tuli paljon hyödyllisiä ominaisuuksia!

Tulostettuna minulla on myös paljon MS2 V3.0 modiohjeita ym. materiaalia jotka on jotenkin hankalammassa muodossa nykyään kun MSextran manuaalit päivittyivät, kysy näistä vaikka sähköpostilla tarvittaessa. TunerStudioProjects -kansiossa myös tekstitiedosto kokoonpanosta moottorinohjaukseen liittyen. Varsinkin tyhjäkäynnin ja ahtopaineen säätö closed loopilla vaaati työtä, jos nyt ei ihan kelillä kuin kelillä pelaa vakioauton kaltaisesti mutta varsin hyvin kuitenkin.

Löytyykö porukalta muuten squirtattuja Subaruita vai onko plug and play -ohjauksien laskevat hinnat tappaneet näiden itse rakentelun?

Avatar
tatu_s
Viestit: 48
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:14

Re: Mallinnettuja osia ym ehkä hyödyllistä jakoon

ViestiKirjoittaja tatu_s » 20 Elo 2020, 17:49

Moottoriremontit tulee ja menee. Keväällä radalla löysälle päässeen vauhtipyörän jouduttama määräaikaishuolto on suoritettu, tällä kertaa mittariin kertyi edellisestä koneremontista kuitenkin jo yli 30tkm. Laakerit paremmat kuin ennen, lohkeamat #1 ja 5 runkolaakereissa vauhtipyörän ravistamisesta johtuen. Momenttiin olen vauhtipyörän aina kiristänyt mutta nyt epäilyksen kohteena on alumiininen apulaitehihnapyörä. Vakiomallisessa pyörässä on kuitenkin se olematon kumikerros värinöitä vaimentamassa, voipa olla että kumin puutteesta johtuva ongelma oli tämä.

Uutta laakeria kiertoon ja samalla koneeseen meni uusi std kampiakseli ja toinen vauhtipyörä, jonka pultit lukitteella kiinni. Jännä huomio muuten, King Racing laakereissa on eroa STD ja ylikoossa, STD:ssa runkolaakereissa ylimääräiset öljyreiät ja päittäislaakerissa ei ole kohdistuslipareita kehällä.. Välysten mittausta ja sovitusta, tällä kertaa kokeilen hieman tiukempaa laakerivälystä ja katsotaan mihin se johtaa. Öljynpainetta tällä kokoonpanolla lämpimillä 5w-50 Motul Sport öljyillä reilu 6 bar 3000 rpm ylöspäin.

Kannet saivat hieman huomiota, kanavat ja seetit muotoiltiin ja siistittiin, venttiileiksi Supertechin tuotokset. Imu nitratut STD koossa ja pako Inconel +1 mm. Nämä löytyivät pohdinnan jälkeen edullisemmin uudemmasta EJ205/207:sta, erona että olivat 1,5 mm lyhyemmät kuin V4 EJ20G kansissa. Arveltiin että seetipainetta saisi olla enemmän, pakoventtiilit oli palaneen näköiset ja ohivuotoa oli reilusti kun kone irtaallaan mittailtiin ennen purkamista. Manleyn hiukan topakammat venttiilinjouset ja retainerit löytyivät edullisesti niinikään EJ205/207:sta, nämäkin lyhyemmät kuin alkuperäiset mutta hieman suuremmat halkaisijaltaan. Mittailin että mahtuvat kyllä ja seetipaine on simmattava kuitenkin jousen alapuolisilla prikoilla. Seetipainetta näille sovitettiin 27-28 kg.

Vähän erikoinen viritelmähän tästä toki tuli joten erikoisemmat paininkupit tuli tarpeeseen ja shimmeistä pääsi samalla eroon. Paininkupit tuntui mahdollisilta valmistaa itse ja tuumasta toimeen. Pientä selvittelyä ja resepti oli selvä. Kuppien koneistus, lämpökäsittely, centerless hionta, tasohionta ja kiillotus ja ei aikaakaan kun venttiilivälykset säätöön. Kansien kiristäminen ARP:eilla näyttää vaikuttavan myös hieman venttiilivälykseen ja seetienkin tiiveyteen!

Kuppien piirustus:

https://drive.google.com/file/d/1w_Hpxv ... p=drivesdk

Näitä tein pari sarjaa ylimääräisiä, myynnissä on jos joku tarvitsee. Koeponnistettu 7500 rpm ilman ongelmia, varmasti kestäisi näiden puolesta 8500-9000 rpm tai enemmänkin.

Ahtimen huollossa viime syksynä vaihdettu "high flow" pakosiipi tuotti pienen pettymyksen siirtämällä huippuvääntöä aika lailla isommille kierroksille, viinahörpyn vaati säädössä että päästiin turvallisesti 400 hevosen paremmalle puolelle, vääntöä 550 Nm @40% etanolia tankissa. Täytyy kääntää taskut ympäri ja harkita uutta ahdinta, Garrett ei myy OEM siipiä erikseen pahalainen. Hmm, nythän se kestäisi taas kierroksia vähän enemmän, täytyypä pohtia ahtimen mallia..

Mukavaa loppukesää!


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron