redbull kirjoitti:Ilmeisesti ois hyvä jos kansipahvit ois laitettu..? Onko noissa koneissa eroa kumpi parempi pitkässä juoksus 2.0 vs 2.5?
2.5 litraisissa on joissain erissä herkkyyttä kansipahvien hajoamiseen. Tiettävästi Subaru on jossain vaiheessa tehnyt muutoksia pahveihin parempaan suuntaan ja hyvät tarvikkeet kestävät myös paremmin kuin tehtaalla laitetut. Tuo on oikeastaan ainoa asia mihin tässä vaparissa voi rahaa hävitä. Muutoin luotettava moottori, kun on öljyt huolehdittu. Tässä ei ole n myöskään hajoavia lisälaitteita juurikaan tiedossa. Kallistuisin itse tähän moottoriin juuri yksinkertaisen rakenteen ja huollettavuuden kannalta.
2.0R moottori taas on kärsinyt lisäilmapumppuongelmista, joka sytyttää vikavalon ja hylyn katsastuksessa. Itse pumpulla ei ajossa tee mitään, vaan on vain päästötestiä varten viritelty laitos. Osien uusiminen maksaa useita satasia, jos laitos pitää vaihtaa. Hitachin ECU:a harva osaa koodailla, että voisi tuon pumpun ohjelmoida pois käytöstä. Tiettävästi joku tekijä Suomestakin tälle löytyy kuitenkin. Muutoin tämäkin on hyvä ja kestävä moottori. En näe muuta syytä tätä vältellä.
Tuo lisäimapumppu löytyy ainakin moottoreista EJ204 (2.0 R) ja EJ255 (2.5 Turbo). Yleisistä vapareista ainakin nämä on lisäilmapumpusta vapaita: EL154 (1.5 R), E161 (1.6), EJ20E (2.0), EJ251 (2.5), EJ253 (2.5i).
Omassa toivomislistassa seuraava Subaru olisi joku 2005-2007 vuoden Outback 2.5 tai 3.0 moottorilla ja automaatilla. Toistaiseksi ajan vielä loppuun 2007 vuoden 1.5R Imppua.
-Supi