HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Subaru-kokemusvertailut Forester /Outback

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Subaru-kokemusvertailut Forester /Outback

ViestiKirjoittaja Subbeman » 30 Joulu 2019, 02:04

Jos koettais tällaista topiccia. Ajattelin, että palstalla on varmasti paljon jäseniä, joilla on kokemusta näiden uusien kamppeitten ohelle myös aiemmista versiosta. Lähinnä siinä mielessä, missä asioissa on menty kehityksessä eteenpäin ja onko jossain otettu taka-askelaitakin? Ajattelin lähinnä näitä 2000 -luvun lopulta alkavia ja tähän päivään yltäviä malleja, eli näitä cvt-vaihteisia.

- Havainnot nelivedosta, ajomukavuudesta, tehosta, vaihteiston toimivuudesta, äänekkyydestä tms.

Omalta osaltani kopioin tähän kokemukseni tuolta toiselta topicilta, kun ei jaksa uuttakaan alkaa kirjoittamaan...

-Ensimmäinen Subaruni (vm -09 2.0 Forre) oli ajoltaan yllättävänkin hyvä, mutta aikaa myöten se onneton CVT-vaihteiston välitys ja tehoton moottori alkoi jurppiin. Pienikin mäkinyppylä tai ohitus niin kierrokset tapissa. Melua kyllä piisasi vaan takapuolituntumalla mitäään kiihtymistä ei tapahtunu. Nelivetotekniikka tuossa myös tuotti pettymyksen ja soittelinkin sen puutteista Subarulle. Mallissa ei ollut vielä x-mode -toimintoa ja sain sen useankin kerran aika pahasti kiinni sellaisissa tilanteissa joista nykyinen kulkine ei olisi ollut millänsäkään. Kyllä senkin kanssa jotenkin pärjäsi, kun lopulta ymmärsin alkaa käyttämään jarrupoljinta ja kaasua yhtäaikaa, joka taitava kun oli niin teki saman kuin uudemmissa x-mode toiminnallisuus (jarruta sutivaa pyörää jolloin voimaa siirtyy ei sutivalle pyörälle). Siis kaasua ja jarrua yhtäaikaa... :roll:

- Toisessa Subarussani, vm -13 2.0 Forre, oli jo x-mode (sen takia uusin mallia), ja sillä pääsi jo etenemään maastossa ja lumessa jopa sillä tasolla mitä olin odottanutkin, eli joissakin tilanteissa jopa kaikki kulmat saattoi sutia yhtäaikaisesti :thumbsup: . Mutta se iso mutta -ja pettymys, oli maantien ajo-ominaisuudet jotka meni sen sileän tien korin ja alustan jäykistyksen myötä. Suorastaan kelvoton ajettava. Kotihallituskin moitti että "miten tämä onkin tällainen yhenlainen pomppuheikki ja koko ajan saa ohjata, se vanha oli paljon parempi!". Käytin aurauskulmien säädössä, uusin renkaat -ei vaikutusta. Ja se vaihteisto ja teho. Teho oli ennallaan, eli sama nuhapumppu, mutta vaihteisto oli aavistuksen verran parempi, ei aivan niin suorilla heittänyt ylikierroksille ja vähän jo tuntui huutamisen ohella jo takapuolituntumassa etenemistäkin. Mutta surkea vaihteisto-teho yhdistelmä edelleen. :-X

- Tämä kolmas Subaruni (MY19 Outback) on tosi lähellä sitä mitä on ollut alunperin odotuksia. Aivan älyttömän hyvä cvt-vaiheisto (kiihtyy järkevillä kierroksilla) ja tehoakin löytyy nyt vähän kiperämpiikin ohituksiin (enemmänkin edelleen saisi olla, mutta tällä jo pärjää). Aivan ok maantielläkin jopa minun makuun, ajo-ominaisuuksiltaan paras Subaruista aivan ehdottomasti tähän mennessä :) . Ei tämäkään mikään loistoauto ole vielä ajettavuudeltaan (ässämersun jälkeen), mutta jo aika lähellä tavallisen 2-vetoisen saksalaisen pikkuauton tasoa. Joka tapauksessa hyvä, kun huomioi korkeuden ja maasto-ominaisuuksiin painotuksen. Lisäksi huomattavasti hiljaisempi kuin aiemmat mallit -ja kulutukseltaan myös jonkin verran pienempi. Viime mökkireissulla pääsin jo kunnollaan testaamaan 4-vetoakin. Oli mökkitielle kertynyt paakkuuntunutta lunta sen parikymmentä senttiä, paikoitellen osittain ylikin. Testasin ja hain oikein tarkoituksellakin pahimpia paikkoja, mutta jumittamaan en saanut vaikka välillä meinasi jo pohjakin alkaa kantamaan kun oli lähes 30 senttiä lunta joka ei ollut tosiaankaan mitään hötyä. x-mode päälle ja luistonesto pois niin joissakin kohti kakki neljä kulmaa suti hienosti ja voimaa riitti. Kerran jäin kiinni vaikka kaikki pyörät suti. Siitä selvisin muutamalla taakse- eteen heijauksella ja ratin kääntelyllä -ja taas mentiin. Siistiä. Jotakin tässä offroad-kulusssa vain tuntui vielä paremmalta, tehokkaammalta ja "purevammalta" kuin -13 mallin Forressa. Olisiko isommalla teholla vaikutusta?

Talvikumeilla sain korkeutta korjattua myös niin, että maavarakin häviää enää 5 mm Foresterille. Tähän kun vielä laitatan 30 mm:n korotuskitin niin -avot! 8) ;D Hyvä Subbe! :D
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Subaru-kokemusvertailut Forester /Outback

ViestiKirjoittaja 3AHG » 30 Joulu 2019, 07:18

-09 vuonna ei kyllä ole cvt vaihteistoa ollut tarjolla, se tuli vasta faceliftiin / uudempaan korimalliin -11/-12. -09 automaatti on ollut oikea automaatti eli momentinmuunnin mehumaija. Tarkoittamasi kierrosten nousu on ollut todennäköisesti vaan turbiinilukon avautuminen, ja sen herkkä avautuminen johtuu eko ajattelusta. Se menee hyvin herkästi kiinni tasaisessa ajossa jotta ajo olisi mahdollisimman taloudellista. :confused: Tuota huonoa nelivetoa kyllä ihmettelen, omassa -10 vuotisessa ei ole sen suhteen ollut ongelmia, tässä korimallissahan on vdc järjestelmä joka jarruttaa sutivia pyöriä.... :dontknow:
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Subaru-kokemusvertailut Forester /Outback

ViestiKirjoittaja Subbeman » 30 Joulu 2019, 11:03

3AHG kirjoitti:-09 vuonna ei kyllä ole cvt vaihteistoa ollut tarjolla, se tuli vasta faceliftiin / uudempaan korimalliin -11/-12. -09 automaatti on ollut oikea automaatti eli momentinmuunnin mehumaija. Tarkoittamasi kierrosten nousu on ollut todennäköisesti vaan turbiinilukon avautuminen, ja sen herkkä avautuminen johtuu eko ajattelusta. Se menee hyvin herkästi kiinni tasaisessa ajossa jotta ajo olisi mahdollisimman taloudellista. :confused: Tuota huonoa nelivetoa kyllä ihmettelen, omassa -10 vuotisessa ei ole sen suhteen ollut ongelmia, tässä korimallissahan on vdc järjestelmä joka jarruttaa sutivia pyöriä.... :dontknow:


Ok, eipä tuosta ollut ymmärrystä näemmä, että oli aivan eri tekniikkaa vaihteisto -09:ssä :roll:

Tuosta VDC-järjestelmästä ja sen toiminnasta en tiedä muuta kuin siinä Foresterissa yleisesti ottaen, jos jäi kiinni, suti vastakkaiset etu- ja takakulmat, useissa tilanteissa en saanut sutimaan edes kolme kulmaa samanaikaisesti. Jos tarkoitat tuolla vdc:llä luistonestoa (en muista millä nimellä se oli siinä painikkeessa jolla luistoneston sai päälle tai pois), niin sen päälle laitto aiheutti sen, että meno hyytyi kokonaan kun vei voimat kulmilta hyvinkin nopeasti. Sillai kävi esim. pilkkireissulla. Ei liikkunut enää sen paremmin eteen kuin taaksepäinkään. Piti ruveta kahvitauolle, jonka jälkeen järjestelmä jähty niin että pääsi taas jonkin matkaa etenemään...

Keskustelin tästä paljonkin Subarun maahantuonnin tekinikkojen kanssa ja sieltä sain sen idean, että luistonesto pois päältä jolloin teho ei häviä ja sitten vain kevyesti jarrua ja kaasua samanaikaisesti niin saa vetoa paikallaan jököttävillekin pyörille siirrettyä. Sillä toiminnolla pärjäsi kyllä mutta olihan se vähän hankalaa ja työlästä eikä niin nopeasti ja tasapuolisesti reagoiva juttu kuin jos tuo sama olisi voinut valita painikkeella tietokoneohjatusti (x-mode)...
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa