Sivu 1/1

Outback ja TPMS

Lähetetty: 28 Maalis 2020, 11:50
Kirjoittaja 4wheeld
Ostin uuden subaru outbackin renkaiden vaihdon jälkeen varoitusvalo TPMS syttyi enkä löydä mistä pääsee vaihtamaan toselle rengasetille mistään,APUJA KAIVATEN VIISAAMMILTA.

Re: Outback ja TPMS

Lähetetty: 28 Maalis 2020, 12:05
Kirjoittaja JuhaH
Tietääkseni uusissakaan ei auton valikoista tuota pysty vaihtamaan. Huoltoliikkeet pystyvät noita vaihtelemaan, mutta on toki hankala ratkaisu kun joka kerta pitäisi käydä siellä renkaiden vaihdon yhteydessä. Paras ratkaisu on asennuttaa kloonatut anturit toiseen rengassarjaan niin auto ei välitä siitä kumpi sarja on alla.

Re: Outback ja TPMS

Lähetetty: 28 Maalis 2020, 12:14
Kirjoittaja 4wheeld
Kiitos sitä vähän pelkäsin .

Re: Outback ja TPMS

Lähetetty: 28 Maalis 2020, 13:45
Kirjoittaja Reetuhai2
Tai sitte kysyy merkkiliikkeestä saako testerillä kytkettyä koko roskan pois päältä.

Re: Outback ja TPMS

Lähetetty: 28 Maalis 2020, 14:06
Kirjoittaja 4wheeld
Ilmoitti heti ostos hetkellä että ei pysty enenkuin ehdin kysyä.

Re: Outback ja TPMS

Lähetetty: 28 Maalis 2020, 17:55
Kirjoittaja Sandman1
Saa testerillä pois, jos tahtoo. Parempi vaihtoehto on kloonianturit toiseen sarjaan, niin systeemi pelaa ja ei tartte puljaa.

Re: Outback ja TPMS

Lähetetty: 28 Maalis 2020, 19:19
Kirjoittaja Reetuhai2
Kuka tykkää mistäki, omasta mielestä täysin turha ja p***a systeemi :dontknow:

Re: Outback ja TPMS

Lähetetty: 28 Maalis 2020, 22:11
Kirjoittaja Sandman1
Minä vähän aattelen niinpäin, että ei siitä haittaa ole, kun toimii.

Re: Outback ja TPMS

Lähetetty: 29 Maalis 2020, 10:07
Kirjoittaja Profilointi
Mulla on 2017 ostettu Outback. Siihen kloonattiin ensin anturit toiseen rengassarjaan ja ne toimi hyvin kunnes tuli kovat pakkaset. Mulla auto parkissa talvella viikonkin ja aina kun lähdin liikkeelle herja ilmesty. Keskustelin asiasta tutun rengasasentajan kanssa niin mielipide oli anturin akun jännite laskee. Seuraavassa huollossa koodautin systeemin pois käytöstä. Jos on tunto niin pois, ettei ajossa huomaa renkaan tyhjenemistä on parempi olla ajamatta.

Re: Outback ja TPMS

Lähetetty: 29 Maalis 2020, 16:05
Kirjoittaja Reetuhai2
Ei oo haittaa jos toimii, mutta kuluja on. Koodautat antureita, ostat niitä, silti katot vilkkuvaa valoa jne.

Re: Outback ja TPMS

Lähetetty: 30 Maalis 2020, 14:13
Kirjoittaja Sandman1
Mulla noi oli asennettuna valmiiksi kun auton ostin. Kiitos Sorsalle. Eikä ole ollut -40 pakkasissakaan ongelmaa.

Re: Outback ja TPMS

Lähetetty: 01 Touko 2020, 01:31
Kirjoittaja nemola
Reetuhai2 kirjoitti:Kuka tykkää mistäki, omasta mielestä täysin turha ja p***a systeemi :dontknow:


Profilointi kirjoitti:Jos on tunto niin pois, ettei ajossa huomaa renkaan tyhjenemistä on parempi olla ajamatta.


Itsekin olisin mieluummin ilman koko TPMS:ää. Mutta kokemuksen kautta en ole enää sitä mieltä, että se on _täysin_ turha. Nimittäin kerran oli mennyt ruuvi renkaaseen ja onneksi TPMS hälyytti alentuneesta rengaspaineesta työmatkan jälkeen omassa autotallissa eli sen ansiosta ei joutunut toteamaan tilannetta vasta tien päällä myöhemmin. Ilmeisesti renkaan jäykästä rungosta johtuen en huomannut vuotoa vielä silloin persdynolla, eikä sitä huomannut vielä silloin rangasta katsomallakaan: vasta seuraavan kerran ennen ajoon lähtöä myös näki renkaan olevan paineen tarpeessa (ensin luulinkin TPMS:n hälyyttävän turhaan).

Mutta onhan se ärsyttävä renkaiden ollessa kunnossa, kun esim. jos ajaa autolla pidemmän tauon jälkeen, niin ilmeisesti antureiden laskeneen jännitteen tms. vuoksi tulee virhehälyjä, jotka poistuvat itsestään pidemmän ajon jälkeen.

Kyseessä ei ole Subaru ja tuosta TPMS:ää ei voi kytkeä poiskaan, tai voisi, mutta eivät merkkihuollossa suostu poistamaan. Minusta aika erikoista, koska nykyisinhän sen saa poistaa auton ensirekisteröinnin ja käyttöönoton jälkeen.

Re: Outback ja TPMS

Lähetetty: 02 Touko 2020, 08:13
Kirjoittaja Profilointi
Mulla kävi vastaava naula renkaassa tapaus. Renkaan painevalvonta, joka oli siinä autossa toteutettu vierintäkehän laskennalla, hälyytti kesken maantieajon. Lähimmälle paineilmapistoolille ja täyttö. Kyllä painevahti on hyvä, mutta se pitäisi toteuttaa juurikin vierintäkehän laskennalla, eikä kustannuksia aiheuttavilla paineantureilla.

Re: Outback ja TPMS

Lähetetty: 25 Loka 2020, 22:58
Kirjoittaja ufo-driver
Miten nuo TMPS-venttiilit toimivat Subarussa, tunnistavatko renkaiden sijainnin itse? Kun keväällä ostin auton, jäi sellainen käsitys, että jos renkaiden paikkaa vaihtaa, niin valvontajärjestelmä näyttää väärin. Eli venttiilit/anturit on kai koodattu tietyille paikoille. Ohjekirja sanoo asiasta, että "renkaanvaihdon yhteydessä tarvitaan säätöjä, jotta rengaspaineiden valvontajärjestelmä toimii oikein. Samoin kuin pyörien vaihdon yhteydessä, suosittelemme teettämään työn SUBARU-jälleenmyyjällä." Toisaalta sama ohjekirja sanoo, että "vaihdettujen renkaiden juuri asennettujen TPMS-venttiilien rekisteröimiseksi (esimerkiksi talvirenkaisiin vaihdon yhteydessä) aja useita minuutteja vähintään 40 km/h noperudella." - Eli kun kohtapuoliin vaihdan talvirenkaat (Subarun orkkisvanteilla, ostettu renkaineen auton oston yhteydessä), niin mistä tiedän, mihin kulmaan mikäkin pyörä pitää laittaa vai konfiguroiko venttiilit itse itsensä vaiko mitä?

Re: Outback ja TPMS

Lähetetty: 26 Loka 2020, 11:43
Kirjoittaja JuhaH
Jos eivät ole muuttaneet järjestelmää parina viime vuotena niin renkaiden sijainnilla ei ole väliä. Ei ainakaan omassa vm2016 Levorgissa ollut merkitystä mihin järjestykseen renkaat laittoi alle kun olen renkaita kierrättänyt puolellaan edestä taakse vaihdon yhteydessä. Nykyään tosin TPMS on disabloitu kokonaan..

Re: Outback ja TPMS

Lähetetty: 26 Loka 2020, 21:06
Kirjoittaja chinaski
Löytyyköhän noita TPMS opetuslaitteita jostain jollain järkevällä hinnalla? Rinta-Jouppi pyytää 35€ rengassetin ohjelmoinnista

Re: Outback ja TPMS

Lähetetty: 19 Marras 2020, 23:07
Kirjoittaja ufo-driver
Nyt on uudet talvirenkaat alla, järjestys randomina, pyörimissuunta toki noteerattu ja TMPS-venttiilit toimivat. Itse asiassa niin hyvin, että tuli herjaa (niin luulen, mitään en tiedä) kun renkaissa oli suuri paine-ero: yhdessä hädin tuskin 2 bar ja yhdessä yli 3 bar. Herja hävisi, kun paineet korjattiin.