HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Rullatesti

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
J2K2
Viestit: 41
Liittynyt: 07 Touko 2016, 08:59

Rullatesti

ViestiKirjoittaja J2K2 » 28 Loka 2020, 11:16

Olipas pettymys nähdä kuinka surkeasti Subbe pärjäsi tässä testissä.
https://youtu.be/yPZsIU2twLE

petev
Jäsen
Viestit: 162
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 20:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Rullatesti

ViestiKirjoittaja petev » 28 Loka 2020, 23:58

Jaa , no olikohan automaatti subbe kyseessä ?
Se on kyllä vähä huono.
Muutta kyllä sen pitäis ooppelin haldex vetosysteemin pestä koska vaan,
subessa nääs koko ajan veto päällä ns, aktiivisesti.

J2K2
Viestit: 41
Liittynyt: 07 Touko 2016, 08:59

Re: Rullatesti

ViestiKirjoittaja J2K2 » 29 Loka 2020, 08:23

Täytyy myöntää että cvt on umpisurkea. Esim jos eturenkaiden takan pieni este niin ei pääse peruuttamaan. Ei anna voimaa nousta pois. Flyparkin parkista en meinannut joskus päästä pois tuon takia kun oli lunta tupruttanut vähän enemmän.
Tässä tilannekuva kun veli oli käynyt kaivamassa auton esille.


Tuo Ooppeli pärjäsi alkuun todella hyvin. Paremmin kuin monet muut merkit mitä tullut tuolta kanavalta katseltua.
Liitteet
20201029_160854.jpg
20201029_160854.jpg (225.92 KiB) Katsottu 4333 kertaa
Viimeksi muokannut J2K2 29 Loka 2020, 16:10, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 369
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Rullatesti

ViestiKirjoittaja JuhaH » 29 Loka 2020, 10:03

Eipäs nyt heitetä lokaa niin vaan. Testaajan kommenttina autosta tuolta kun lueskelee: "MT with traction control."

Samalta kanavalta jos etsiskelee CVT mallien suorituksia niin käyttäytyvät huomattavasti paremmin:
https://www.youtube.com/watch?v=pOWsu7NnLfQ
https://www.youtube.com/watch?v=IRZEsxex9B4
https://www.youtube.com/watch?v=hq2VAzlKfNg
https://www.youtube.com/watch?v=E3qcY8QygUU

Jokin tuossa manuaalivaihteisessa on siis toteutettu eri tavalla ettei neljännelle pyörälle pyritä siirtämään voimaa jarruilla yhtään.

CVT:n heikkouksia en sen kummemmin puolustele, varsinkin alkupään malleissa on ollut haasteita kanttikiven/esteen yli peruuttamisen kanssa. X-Modella varustetut ja uudemmat on sitten jo selvästi parempia.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Rullatesti

ViestiKirjoittaja yason » 29 Loka 2020, 10:14

petev kirjoitti:Jaa , no olikohan automaatti subbe kyseessä ?
Se on kyllä vähä huono.
Muutta kyllä sen pitäis ooppelin haldex vetosysteemin pestä koska vaan,
subessa nääs koko ajan veto päällä ns, aktiivisesti.


Jos sekä edessä että takana on rullia, niin samahan se on, onko keskellä visko vai monilevykytkin vai peräti kiinteä lukko, kun vaikka etu- ja takapää kuinka yrittäisivät vetää jatkuvasti, voima karkaa kummallakin akselilla niiden rullien alta pois.

Pitäis olla joko kunnon lukkoja edessä ja takana, tai sitten todella aktiivinen se jarruvoiman säätö, joka yrittää pysäyttää tyhjää pyörivät renkaat saman tien (oliko tuotakaan edes kaikissa Subaruissa?).

Eipä tuolla omalla manuaali-Outbackilla ainakaan oikein pääse etenemään, jos pyöriä alkaa olla liian monta kytkettynä kiinteästi ilmaan... kokeiltu on :eh: Mukavahan se taas on siinä, kun kaikki neljä pyörää vetävät tavallisessa ajossa, joten liikkeellelähdöt ja kaarreajo ovat varmoja ja loogisia ja lumisohjossakin pääsee, jos kaikilla pyörillä on jonkun verran pitoa.
Outback MY10 diesel/mt

jaalto65
Viestit: 244
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Rullatesti

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 29 Loka 2020, 11:25

Oliskohan se lähtenyt kolmen rullan tilanteessa, jos aavistuksen olisi annostellut jarrua samalla kun vedättää?

Tai tosielämän tilanteessa, jossa kolme pyörää luistaa, niin vemppaa eturenkaita puolelta toiselle - hakee renkaan kantille juuri sen aavistuksen pitoa, että auto liikahtaa ja pääsee käyttämään tuommoisen nelivedon parhaita vahvuuksia. No tätä ei voine rullilla kokeilla.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Rullatesti

ViestiKirjoittaja Subbeman » 30 Loka 2020, 08:23

jaalto65 kirjoitti:Oliskohan se lähtenyt kolmen rullan tilanteessa, jos aavistuksen olisi annostellut jarrua samalla kun vedättää?

Tai tosielämän tilanteessa, jossa kolme pyörää luistaa, niin vemppaa eturenkaita puolelta toiselle - hakee renkaan kantille juuri sen aavistuksen pitoa, että auto liikahtaa ja pääsee käyttämään tuommoisen nelivedon parhaita vahvuuksia. No tätä ei voine rullilla kokeilla.


Juurikin näin. Eli kevyesti vasen jalka jarrulla ja samanaikaisesti oikealla jalalla "hanaa", niin tuonkin aikainen Legacy olisi lähtenyt. Ongelmahan näissä vanhemmissa automaattilaatikoisissa Subeissa on x-moden puuttuminen, joka tuli Foresteriin 2013, mutta Legacyyn ja Outbackiin myöhemmin (olikohan 2016?). x-mode on sama kuin sähköinen automaattinen jarru sutiville pyörille, jolloin voimaa siirtyy ei-sutiville pyörille.

CVT-FORESTER 2009:
On tullut perehdyttyä enemmänkin näihin cvt-laatikoiden oikkuihin ja eroihin eri vuosimallien välillä. Näin siitä johtuen, kun ensimmäisen subbeni nelivetokyky tuotti pettymyksen. Se oli cvt-Forester vm 2009. Siitäkin siis puuttui x-mode. Eka kerran jäin sen kanssa kiinni lumipaikkaan siten, että vain toinen etunen ja toinen takanen pyöri (ristikkäiset puolet). Ketutti kun tajusin että edes 3 rengasta ei pyöri, vain kaksi. Toisen kerran kun jouduin samaiseen tilanteeseen (lapiohommiin), aloin selvittämään asioita. Soitin mm. Subben huoltoon ja maahatuojallekin. Eri tiedon "murusista" koottuna selvisi, miten näistä paikoista selvisi myös tuon ikäisillä subeilla. Eli piti ruveta "rallikuskiksi" ja opetella käyttämään yhtä aikaa jarrua ja kaasua. Työlästä ja en tykännyt yhtään.

CVT-FORESTER 2013
Siksi möin tuon vanhemman Subben pojalle jolla enemmän ralli"verta" suonissa ja päivitin jo kokeilumielessäkin tuohon ensimmäiseen x-mode subbeen, eli -13 Foresteriin. Automaattinen sähköinen sutivien pyörien jarrun säätäjä (x-mode) toimi jo tuossa eka versiossa hienosti. Ei tarvinnut olla kuin yhdellä renkaalla pitoa niin kiinni ei jäänyt, jollei jäänyt pohjasta kantamaan, eikä tarvinnut vekslata enää ollenkaan ite sen jarrun kanssa. Tykkäsin.
Tämänkin kanssa opin kuitenkin uuden asian. Jos oli pahempaa paikkaa ja jos x-mode päällä ollessa unohtui ottaa luistonesto pois päältä, meno hyytyi melko pian. Kävi samoin kuin siinä TM:n kuuluisassa testissä, jossa testaaja ei jääräpäisyydessään uskonut valmistajan ohjetta, eli kovemmassa rasituksessa luistonesto ei saa olla päällä yhtä aikaa x-moden kanssa. Aikas pian veto loppuu kaikilta pyöriltä. kokeiltua tuli. Mutta kun muisti vain ottaa luistoneston pois päältä, meni melkein vaikka puuhun -eteenpäin ajaessa.
Tämäkin CVT on kuitenkin aikas hengetön versio vielä pakilla toimiessa jos on se luistonesto päällä. Jäin itsekin kerran tilanteeseen, että etupäässä oli puskuri estettä vasten ja taakse ei renkaat pyörineet. Tämänkin kanssa selvisin sen jälkeen kun tiedostin miten toimia. x-mode + luistonesto pois -asetuksella pakinkin kanssa pärjäsin hyvin, eli jos päädyin talvimettätiellä paikkaan jossa meno toppasi nin aina sai peruutettuakin eikä voima loppunut. Sitä en tiedä miten tämä selviää esim vaunua ylämäkeen peruutettessa, pitääkö momentinmuunnin vaiko ei -kun ei ole vaunua eikä kärryn kanssa ole päässyt vastaavaa testaamaan (siis kunnon kuormalla).
Kaikki siis oli hyvin -no ei aivan. 13-malliin tuli samalla jäykempi kori ja alustassa tapahtui myös jotakin muutosta. se "jotakin" ei ollut mieleeni ollenkaan. Nimittäin 2009-mallin Forren suorastaan mukava ja leppoisa maantieajelun mukavuus otti ison askeleen taaksepäin. Auto muuttui pomppuheikiksi joka haki kaikki kuopat ja kallisteli ja ohjautti koko ajan. iskarit tarkistutin, aurauskulmat säädätin ja renkaatkin oli uudet. Mutta ei, ero oli kuin yöllä ja päivällä verrattaessa vanhempaan Forreen, vanhemman eduksi. Myös puoliso haukkui tämän uudemman Forren ajo-ominaisuudet jo eka reissulla. Tykkäsi kovasti vanhemmasta.
Automaattilaatikon kierroksenottoherkkyys ohitustilanteissa tässä oli hieman siedettävämpi kuin vanhemmassa, mutta vain hieman. Tuo oli toinen asia josta en myös tykännyt näissä vanhemmissa malleissa. Aloin tekemään ohitukset ja isommat mäkien nousut manuaaliasetuksella niin ei huutanut niin järjettömästi eikä tarvinnut hävetä silmät päästä tien päällä.

CVT OUTBACK 2019:
Kestin vuoden päivät -13 mallin Forren kelvottomia maantieajo-ominaisuuksia, kunnes vaihdoin seuraavaksi kokeeksi -19 mallin Outbackiin. Nyt lopulta löytyi Subaru, jonka ajo-ominaisuudet tyydyttää. Menee suoraan, ei pompi eikä killistele kallistele Forren tapaan, on hiljaisempi ja vaihteistokin toimii paremmin, ei tule enää niitä kierros"huutokohtauksia". Ja neliveto toimii myös hienosti x-modeineen. Tässäkin on vielä yksi iso ongelma. yhtä kelvoton kuskin penkki omalle selälleni kuin kaikissa aiemmissakin. Sivuttaistuki puuttuu kokonaan ja ristiselän säätö ei osu omalle selälle kohilleen. jo parin sadan kilmetrin ajolla selkä kipeytyy. Olen harkinnut ortopedipenkin hankkimista, mutta koetan vielä odotella toisiko seuraava malli (2021) mitään muutosta tähän asiaan. 40 tkm nyt ajettu ja muuten kyllä erittäin tyytyväinen.

ns. UUDESTA TUPLA- X-MODESTA:
Huvittavaa lukea noita "wow" -testejä noiden uusien OB:ien ja Forrien tupla x-mode lisäominaisuudesta. valinta-asetu "Deep snow and mude" tai vakio-x-mode asetus (kaksi x-mode asetusta). "Deep snow" tarkoittaa asetusta, jossa x-mode on päällä ja luistonesto pois päältä ja se vakio x-mode asetus samaa kuin x-mode päällä + luistonesto päällä! Eli ei siinä ole mitään muuta eroa, kuin nyt säätö toimii yhdellä "nappulalla", edellisessä mallissa kahdella nappulalla. Ei siinä tekniikassa mitään muuta eroa ole. Tuo uusi asetus eliminoi pois kokonaan väärän käytön mahdollisuuden. Eli nyt ei voi TM:n jukuripäisemmätkään testaajat käyttää tuota x-modea väärin. Jaksan vielä käyttää kahta nappulaa yhden sijasta... :thumbsup:
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa