jaalto65 kirjoitti:Oliskohan se lähtenyt kolmen rullan tilanteessa, jos aavistuksen olisi annostellut jarrua samalla kun vedättää?
Tai tosielämän tilanteessa, jossa kolme pyörää luistaa, niin vemppaa eturenkaita puolelta toiselle - hakee renkaan kantille juuri sen aavistuksen pitoa, että auto liikahtaa ja pääsee käyttämään tuommoisen nelivedon parhaita vahvuuksia. No tätä ei voine rullilla kokeilla.
Juurikin näin. Eli kevyesti vasen jalka jarrulla ja samanaikaisesti oikealla jalalla "hanaa", niin tuonkin aikainen Legacy olisi lähtenyt. Ongelmahan näissä vanhemmissa automaattilaatikoisissa Subeissa on x-moden puuttuminen, joka tuli Foresteriin 2013, mutta Legacyyn ja Outbackiin myöhemmin (olikohan 2016?). x-mode on sama kuin sähköinen automaattinen jarru sutiville pyörille, jolloin voimaa siirtyy ei-sutiville pyörille.
CVT-FORESTER 2009:
On tullut perehdyttyä enemmänkin näihin cvt-laatikoiden oikkuihin ja eroihin eri vuosimallien välillä. Näin siitä johtuen, kun ensimmäisen subbeni nelivetokyky tuotti pettymyksen. Se oli cvt-Forester vm 2009. Siitäkin siis puuttui x-mode. Eka kerran jäin sen kanssa kiinni lumipaikkaan siten, että vain toinen etunen ja toinen takanen pyöri (ristikkäiset puolet). Ketutti kun tajusin että edes 3 rengasta ei pyöri, vain kaksi. Toisen kerran kun jouduin samaiseen tilanteeseen (lapiohommiin), aloin selvittämään asioita. Soitin mm. Subben huoltoon ja maahatuojallekin. Eri tiedon "murusista" koottuna selvisi, miten näistä paikoista selvisi myös tuon ikäisillä subeilla. Eli piti ruveta "rallikuskiksi" ja opetella käyttämään yhtä aikaa jarrua ja kaasua. Työlästä ja en tykännyt yhtään.
CVT-FORESTER 2013
Siksi möin tuon vanhemman Subben pojalle jolla enemmän ralli"verta" suonissa ja päivitin jo kokeilumielessäkin tuohon ensimmäiseen x-mode subbeen, eli -13 Foresteriin. Automaattinen sähköinen sutivien pyörien jarrun säätäjä (x-mode) toimi jo tuossa eka versiossa hienosti. Ei tarvinnut olla kuin yhdellä renkaalla pitoa niin kiinni ei jäänyt, jollei jäänyt pohjasta kantamaan, eikä tarvinnut vekslata enää ollenkaan ite sen jarrun kanssa. Tykkäsin.
Tämänkin kanssa opin kuitenkin uuden asian. Jos oli pahempaa paikkaa ja jos x-mode päällä ollessa unohtui ottaa luistonesto pois päältä, meno hyytyi melko pian. Kävi samoin kuin siinä TM:n kuuluisassa testissä, jossa testaaja ei jääräpäisyydessään uskonut valmistajan ohjetta, eli kovemmassa rasituksessa luistonesto ei saa olla päällä yhtä aikaa x-moden kanssa. Aikas pian veto loppuu kaikilta pyöriltä. kokeiltua tuli. Mutta kun muisti vain ottaa luistoneston pois päältä, meni melkein vaikka puuhun -eteenpäin ajaessa.
Tämäkin CVT on kuitenkin aikas hengetön versio vielä pakilla toimiessa jos on se luistonesto päällä. Jäin itsekin kerran tilanteeseen, että etupäässä oli puskuri estettä vasten ja taakse ei renkaat pyörineet. Tämänkin kanssa selvisin sen jälkeen kun tiedostin miten toimia. x-mode + luistonesto pois -asetuksella pakinkin kanssa pärjäsin hyvin, eli jos päädyin talvimettätiellä paikkaan jossa meno toppasi nin aina sai peruutettuakin eikä voima loppunut. Sitä en tiedä miten tämä selviää esim vaunua ylämäkeen peruutettessa, pitääkö momentinmuunnin vaiko ei -kun ei ole vaunua eikä kärryn kanssa ole päässyt vastaavaa testaamaan (siis kunnon kuormalla).
Kaikki siis oli hyvin -no ei aivan. 13-malliin tuli samalla jäykempi kori ja alustassa tapahtui myös jotakin muutosta. se "jotakin" ei ollut mieleeni ollenkaan. Nimittäin 2009-mallin Forren suorastaan mukava ja leppoisa maantieajelun mukavuus otti ison askeleen taaksepäin. Auto muuttui pomppuheikiksi joka haki kaikki kuopat ja kallisteli ja ohjautti koko ajan. iskarit tarkistutin, aurauskulmat säädätin ja renkaatkin oli uudet. Mutta ei, ero oli kuin yöllä ja päivällä verrattaessa vanhempaan Forreen, vanhemman eduksi. Myös puoliso haukkui tämän uudemman Forren ajo-ominaisuudet jo eka reissulla. Tykkäsi kovasti vanhemmasta.
Automaattilaatikon kierroksenottoherkkyys ohitustilanteissa tässä oli hieman siedettävämpi kuin vanhemmassa, mutta vain hieman. Tuo oli toinen asia josta en myös tykännyt näissä vanhemmissa malleissa. Aloin tekemään ohitukset ja isommat mäkien nousut manuaaliasetuksella niin ei huutanut niin järjettömästi eikä tarvinnut hävetä silmät päästä tien päällä.
CVT OUTBACK 2019:
Kestin vuoden päivät -13 mallin Forren kelvottomia maantieajo-ominaisuuksia, kunnes vaihdoin seuraavaksi kokeeksi -19 mallin Outbackiin. Nyt lopulta löytyi Subaru, jonka ajo-ominaisuudet tyydyttää. Menee suoraan, ei pompi eikä killistele kallistele Forren tapaan, on hiljaisempi ja vaihteistokin toimii paremmin, ei tule enää niitä kierros"huutokohtauksia". Ja neliveto toimii myös hienosti x-modeineen. Tässäkin on vielä yksi iso ongelma. yhtä kelvoton kuskin penkki omalle selälleni kuin kaikissa aiemmissakin. Sivuttaistuki puuttuu kokonaan ja ristiselän säätö ei osu omalle selälle kohilleen. jo parin sadan kilmetrin ajolla selkä kipeytyy. Olen harkinnut ortopedipenkin hankkimista, mutta koetan vielä odotella toisiko seuraava malli (2021) mitään muutosta tähän asiaan. 40 tkm nyt ajettu ja muuten kyllä erittäin tyytyväinen.
ns. UUDESTA TUPLA- X-MODESTA:
Huvittavaa lukea noita "wow" -testejä noiden uusien OB:ien ja Forrien tupla x-mode lisäominaisuudesta. valinta-asetu "Deep snow and mude" tai vakio-x-mode asetus (kaksi x-mode asetusta). "Deep snow" tarkoittaa asetusta, jossa x-mode on päällä ja luistonesto pois päältä ja se vakio x-mode asetus samaa kuin x-mode päällä + luistonesto päällä! Eli ei siinä ole mitään muuta eroa, kuin nyt säätö toimii yhdellä "nappulalla", edellisessä mallissa kahdella nappulalla. Ei siinä tekniikassa mitään muuta eroa ole. Tuo uusi asetus eliminoi pois kokonaan väärän käytön mahdollisuuden. Eli nyt ei voi TM:n jukuripäisemmätkään testaajat käyttää tuota x-modea väärin. Jaksan vielä käyttää kahta nappulaa yhden sijasta...