HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Outback empii kiihdytyksissä

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Jalase
Viestit: 31
Liittynyt: 25 Huhti 2019, 10:58

Outback empii kiihdytyksissä

ViestiKirjoittaja Jalase » 14 Tammi 2021, 20:53

Mistä moinen mahtaa johtua? Paikaltaan kun lähtee rauhallisesti kiihdyttämään niin auto ensin niinkuin 'niiaa' pariin kertaan ja kun kierrokset nousee sinne yli 2000rpm niin menee ihan hyvin. Taikka jos mutkaan tullessa moottorijarruttaa ja siitä kun taas kiihdyttää ja painaa kaasua niin empii ensin. Tämä tapahtuu vain ns. pintakaasukiihdytyksissä ja jos painaa enemmän tallaa niin ihan normaalisti kiihtyy. Huomasin tämän noin kuukausi sitten ja tuntuu kyllä että pahenee koko ajan. Auto -07 outback, 2,5l manuaali.
Kiitos vastauksista etukäteen.

KoneB
Jäsen
Viestit: 85
Liittynyt: 03 Huhti 2017, 20:52

Re: Outback empii kiihdytyksissä

ViestiKirjoittaja KoneB » 27 Tammi 2021, 07:41

Maf tai knock sensor? Onko mitään vikakoodia?
Impreza V7 STi MY01
Forester S turbo MY99
Justy MY89

Jalase
Viestit: 31
Liittynyt: 25 Huhti 2019, 10:58

Re: Outback empii kiihdytyksissä

ViestiKirjoittaja Jalase » 10 Helmi 2021, 19:30

Ei ole vikakoodeja.
Nyt on vaihdettu tulpat ja akku -> ei vaikutusta. Maf -sensorin irrotin ja ainakin silmämääräisesti näytti ihan puhtaalta. Missäs tällainen knock -sensori sijaitsee ja miten sen voisi testata?

Tulpanvaihdon yhteydessä tein myös puristuspainemittauksen ja mielestäni näytti hyvältä:
1. 13,25bar
2. 12,50
3. 12,95
4. 13,95

KoneB
Jäsen
Viestit: 85
Liittynyt: 03 Huhti 2017, 20:52

Re: Outback empii kiihdytyksissä

ViestiKirjoittaja KoneB » 10 Helmi 2021, 19:57

Toi knock sensori löytyy siitä moottorin päältä imusarjan alta. Tulipellin puolelta pääsee käsiksi ja näyttää tommoselta renkaalta mikä läpipultilla lohkossa kiinni, vaparissa ei kai niin hankala päästä käsiksi. Googlesta löytyy kuva varmasti minkä näköinen ja missä. Voi löytyä ihan juutuubi videokin.. Mut en tiedä tuon sielun elämästä, että voiko sitä mitenkään koestaa kuin lainaamalla joltain ehjää vaikkapa.. pitäis kyllä antaa vikakoodi kyllä jos toi sekoilee luulisi ainakin, mutta tiedä nyt noista. Toivottavasti tuo ongelma selkiytyy :thumbsup:
Impreza V7 STi MY01
Forester S turbo MY99
Justy MY89

Avatar
HegeHege
Jäsen
Viestit: 316
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 06:30

Re: Outback empii kiihdytyksissä

ViestiKirjoittaja HegeHege » 12 Helmi 2021, 06:57

Jos se nakuanturi on liian herkkä, niin ei siitä koodia tule. Ajonaikaisella livedatan seurannalla näkee jos korjaa sytkää ajoittain myöhäisemmälle.
Forester 2.0 MY06 2 kpl

Jalase
Viestit: 31
Liittynyt: 25 Huhti 2019, 10:58

Re: Outback empii kiihdytyksissä

ViestiKirjoittaja Jalase » 16 Maalis 2021, 15:53

Auto oli myös Subarulla huollossa ja samalla pyysin laittamaan testeriin => ei löytynyt mitään poikkeavaa.
Maf -anturin vaihdoin, mutta ei vaikutusta.
Sen verran siitä saa kiinni, että koneen lämpötilalla on jotain vaikutusta. Jos aamulla ei käytä lämmitystä niin ihan kylmällä moottorilla nyppimistä ei ole. Muutaman kilometrin jälkeen kun kone hieman lämpenee niin nyppimimen alkaa. Jos käyttää webastoa niin nyppiminen alkaa heti kotipihasta lähtiessä.

Voisiko kyse olla lambda -anturista? Sehän ei kaiketi ohjaa kun kone on kylmä. Luulis kyllä antavan jotain vikakoodia kai. Vai jostain moottorin lämpöanturista joka antaa väärää lukemaa.. ? :think:

Niin, ja sellainenkin oire vielä on, että ajaessa kun painaa kytkimen pohjaan niin kierrokset tippuvat niin alas että melkein sammuu ja sitten nousevat sinne vajaaseen 1000rpm.

smacine
Jäsen
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Outback empii kiihdytyksissä

ViestiKirjoittaja smacine » 16 Maalis 2021, 21:42

Nakuanturia veikkaisin minäkin niiailuun, ei tosiaan helpolla anna vikakoodia. Kierrosten putoamiseen taas vaikutta tyhjäkäyntimoottorin jumiminen??

Jalase
Viestit: 31
Liittynyt: 25 Huhti 2019, 10:58

Re: Outback empii kiihdytyksissä

ViestiKirjoittaja Jalase » 17 Maalis 2021, 08:53

Missäs tästä löytää tyhjäkäyntimoottorin, jotta voisi koittaa puhdistaa?

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Outback empii kiihdytyksissä

ViestiKirjoittaja -teme- » 17 Maalis 2021, 09:25

Kaasuläpässä, runkoineen irti ja pudistelee brake tai vastaavalla cleanerillä.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Jalase
Viestit: 31
Liittynyt: 25 Huhti 2019, 10:58

Re: Outback empii kiihdytyksissä

ViestiKirjoittaja Jalase » 20 Huhti 2021, 08:52

Nyt on nakutusanturikin vaihdettu, mutta ei vaikutusta niiailuun ja nykimiseen. Onko seuraava vaihtoehto sitten lambda -anturi? Kylmällä koneella ei nypi yhtään (ensimmäiset pari kilometriä) ja eikö lambda tule mukaan vasta kun paikat lämpiää vähän?

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback empii kiihdytyksissä

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 20 Huhti 2021, 18:36

Joo. Lambda ei ole käytössä, ennen kuin se saavuttaa tietyn lämpötilan. Taitaa vanhemmissa olla ihan timer, joka määrittää, koska seos aletaan säätää jäännöshapen perusteella.

_:*Etuveto... Joku veikkauksen uus pelikö?*:_
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
HegeHege
Jäsen
Viestit: 316
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 06:30

Re: Outback empii kiihdytyksissä

ViestiKirjoittaja HegeHege » 29 Huhti 2021, 19:11

Puhdista se kaasuläppä, kuten jo ehdotettiin. Ei ole paha homma ruuvata se irti ja takaisin. Ja akku irti vielä, niin ecu "nollaantuu". Näiden operaatioiden jälkeen auto opettelee tyhjäkäynnin muutaman kymmenen kilometrin ajon aikana.
Forester 2.0 MY06 2 kpl

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outback empii kiihdytyksissä

ViestiKirjoittaja yason » 30 Huhti 2021, 10:54

Jalase kirjoitti:Nyt on nakutusanturikin vaihdettu, mutta ei vaikutusta niiailuun ja nykimiseen. Onko seuraava vaihtoehto sitten lambda -anturi? Kylmällä koneella ei nypi yhtään (ensimmäiset pari kilometriä) ja eikö lambda tule mukaan vasta kun paikat lämpiää vähän?


Bensatrimmeistä näkee kyllä, jos seossuhteessa on häikkää, johtuen sitten viallisesta lambdasta, viallisesta suuttimesta tai imuvuodosta. Happianturiviat auto osaa kyllä itsekin tunnistaa aika hyvin ja vikavalo kun syttyy jo siitäkin, jos trimmit karkaa liian kauas.

Käytös viittaa siihen, että joko ongelma esiintyy vain osakaasulla (EGR jumittaa? Kaasuläppä tökkii?) tai sitten kyseessä on jonkinlainen mittaus- tai annosteluvirhe, joka jää täysteholla muun kohinan/virtauksen sekaan.

Esimerkiks jos suutin tökkii, sen on vaikea annostella pientä määrää bensaa oikein, mutta tarpeeksi isolla aukioloajalla suutin ehtii ruutata niin paljon bensaa, ettei epätarkkuus enää haittaa, vaikka annostelu olisikin edelleen yhtä monta tilavuusyksikköä pielessä. Samoin voi olla, että rikastuksen aikana bensaa ruutataan sen verran, ettei tuo annosteluvirhe enää juuri vaikuttaisi ja vasta, kun katti lämpiää ja ecu siirtyy lukemaan happianturia, vähentäen bensansyöttöä, niin virhe tulee näkyviin. Tähän rikastukseen vaikuttaa kans yleensä veden lämpötila eli jos ecu luulee, että moottori on lämmin, niin se siirtyy closed loopiin paljon aiemmin tai jopa suoraan.

Samoin jos ilmamäärän mittauksessa olisi ongelmia, ne korostuisivat sitä enemmän, mitä enemmän kaasuläppä on kiinni, kun suhteellinen virhe on määrältään lähempänä absoluuttista mittausarvoa.
Outback MY10 diesel/mt

Jalase
Viestit: 31
Liittynyt: 25 Huhti 2019, 10:58

Re: Outback empii kiihdytyksissä

ViestiKirjoittaja Jalase » 02 Touko 2021, 09:32

Vika oli kuin olikin lambda-anturissa. Etummainen anturi, eli vaihto-operaatio kesti 5min. Kiitos keskusteluun osallistuneille.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa

cron