Sivu 1/1

Outback empii kiihdytyksissä

Lähetetty: 14 Tammi 2021, 20:53
Kirjoittaja Jalase
Mistä moinen mahtaa johtua? Paikaltaan kun lähtee rauhallisesti kiihdyttämään niin auto ensin niinkuin 'niiaa' pariin kertaan ja kun kierrokset nousee sinne yli 2000rpm niin menee ihan hyvin. Taikka jos mutkaan tullessa moottorijarruttaa ja siitä kun taas kiihdyttää ja painaa kaasua niin empii ensin. Tämä tapahtuu vain ns. pintakaasukiihdytyksissä ja jos painaa enemmän tallaa niin ihan normaalisti kiihtyy. Huomasin tämän noin kuukausi sitten ja tuntuu kyllä että pahenee koko ajan. Auto -07 outback, 2,5l manuaali.
Kiitos vastauksista etukäteen.

Re: Outback empii kiihdytyksissä

Lähetetty: 27 Tammi 2021, 07:41
Kirjoittaja KoneB
Maf tai knock sensor? Onko mitään vikakoodia?

Re: Outback empii kiihdytyksissä

Lähetetty: 10 Helmi 2021, 19:30
Kirjoittaja Jalase
Ei ole vikakoodeja.
Nyt on vaihdettu tulpat ja akku -> ei vaikutusta. Maf -sensorin irrotin ja ainakin silmämääräisesti näytti ihan puhtaalta. Missäs tällainen knock -sensori sijaitsee ja miten sen voisi testata?

Tulpanvaihdon yhteydessä tein myös puristuspainemittauksen ja mielestäni näytti hyvältä:
1. 13,25bar
2. 12,50
3. 12,95
4. 13,95

Re: Outback empii kiihdytyksissä

Lähetetty: 10 Helmi 2021, 19:57
Kirjoittaja KoneB
Toi knock sensori löytyy siitä moottorin päältä imusarjan alta. Tulipellin puolelta pääsee käsiksi ja näyttää tommoselta renkaalta mikä läpipultilla lohkossa kiinni, vaparissa ei kai niin hankala päästä käsiksi. Googlesta löytyy kuva varmasti minkä näköinen ja missä. Voi löytyä ihan juutuubi videokin.. Mut en tiedä tuon sielun elämästä, että voiko sitä mitenkään koestaa kuin lainaamalla joltain ehjää vaikkapa.. pitäis kyllä antaa vikakoodi kyllä jos toi sekoilee luulisi ainakin, mutta tiedä nyt noista. Toivottavasti tuo ongelma selkiytyy :thumbsup:

Re: Outback empii kiihdytyksissä

Lähetetty: 12 Helmi 2021, 06:57
Kirjoittaja HegeHege
Jos se nakuanturi on liian herkkä, niin ei siitä koodia tule. Ajonaikaisella livedatan seurannalla näkee jos korjaa sytkää ajoittain myöhäisemmälle.

Re: Outback empii kiihdytyksissä

Lähetetty: 16 Maalis 2021, 15:53
Kirjoittaja Jalase
Auto oli myös Subarulla huollossa ja samalla pyysin laittamaan testeriin => ei löytynyt mitään poikkeavaa.
Maf -anturin vaihdoin, mutta ei vaikutusta.
Sen verran siitä saa kiinni, että koneen lämpötilalla on jotain vaikutusta. Jos aamulla ei käytä lämmitystä niin ihan kylmällä moottorilla nyppimistä ei ole. Muutaman kilometrin jälkeen kun kone hieman lämpenee niin nyppimimen alkaa. Jos käyttää webastoa niin nyppiminen alkaa heti kotipihasta lähtiessä.

Voisiko kyse olla lambda -anturista? Sehän ei kaiketi ohjaa kun kone on kylmä. Luulis kyllä antavan jotain vikakoodia kai. Vai jostain moottorin lämpöanturista joka antaa väärää lukemaa.. ? :think:

Niin, ja sellainenkin oire vielä on, että ajaessa kun painaa kytkimen pohjaan niin kierrokset tippuvat niin alas että melkein sammuu ja sitten nousevat sinne vajaaseen 1000rpm.

Re: Outback empii kiihdytyksissä

Lähetetty: 16 Maalis 2021, 21:42
Kirjoittaja smacine
Nakuanturia veikkaisin minäkin niiailuun, ei tosiaan helpolla anna vikakoodia. Kierrosten putoamiseen taas vaikutta tyhjäkäyntimoottorin jumiminen??

Re: Outback empii kiihdytyksissä

Lähetetty: 17 Maalis 2021, 08:53
Kirjoittaja Jalase
Missäs tästä löytää tyhjäkäyntimoottorin, jotta voisi koittaa puhdistaa?

Re: Outback empii kiihdytyksissä

Lähetetty: 17 Maalis 2021, 09:25
Kirjoittaja -teme-
Kaasuläpässä, runkoineen irti ja pudistelee brake tai vastaavalla cleanerillä.

Re: Outback empii kiihdytyksissä

Lähetetty: 20 Huhti 2021, 08:52
Kirjoittaja Jalase
Nyt on nakutusanturikin vaihdettu, mutta ei vaikutusta niiailuun ja nykimiseen. Onko seuraava vaihtoehto sitten lambda -anturi? Kylmällä koneella ei nypi yhtään (ensimmäiset pari kilometriä) ja eikö lambda tule mukaan vasta kun paikat lämpiää vähän?

Re: Outback empii kiihdytyksissä

Lähetetty: 20 Huhti 2021, 18:36
Kirjoittaja Sandman1
Joo. Lambda ei ole käytössä, ennen kuin se saavuttaa tietyn lämpötilan. Taitaa vanhemmissa olla ihan timer, joka määrittää, koska seos aletaan säätää jäännöshapen perusteella.

_:*Etuveto... Joku veikkauksen uus pelikö?*:_

Re: Outback empii kiihdytyksissä

Lähetetty: 29 Huhti 2021, 19:11
Kirjoittaja HegeHege
Puhdista se kaasuläppä, kuten jo ehdotettiin. Ei ole paha homma ruuvata se irti ja takaisin. Ja akku irti vielä, niin ecu "nollaantuu". Näiden operaatioiden jälkeen auto opettelee tyhjäkäynnin muutaman kymmenen kilometrin ajon aikana.

Re: Outback empii kiihdytyksissä

Lähetetty: 30 Huhti 2021, 10:54
Kirjoittaja yason
Jalase kirjoitti:Nyt on nakutusanturikin vaihdettu, mutta ei vaikutusta niiailuun ja nykimiseen. Onko seuraava vaihtoehto sitten lambda -anturi? Kylmällä koneella ei nypi yhtään (ensimmäiset pari kilometriä) ja eikö lambda tule mukaan vasta kun paikat lämpiää vähän?


Bensatrimmeistä näkee kyllä, jos seossuhteessa on häikkää, johtuen sitten viallisesta lambdasta, viallisesta suuttimesta tai imuvuodosta. Happianturiviat auto osaa kyllä itsekin tunnistaa aika hyvin ja vikavalo kun syttyy jo siitäkin, jos trimmit karkaa liian kauas.

Käytös viittaa siihen, että joko ongelma esiintyy vain osakaasulla (EGR jumittaa? Kaasuläppä tökkii?) tai sitten kyseessä on jonkinlainen mittaus- tai annosteluvirhe, joka jää täysteholla muun kohinan/virtauksen sekaan.

Esimerkiks jos suutin tökkii, sen on vaikea annostella pientä määrää bensaa oikein, mutta tarpeeksi isolla aukioloajalla suutin ehtii ruutata niin paljon bensaa, ettei epätarkkuus enää haittaa, vaikka annostelu olisikin edelleen yhtä monta tilavuusyksikköä pielessä. Samoin voi olla, että rikastuksen aikana bensaa ruutataan sen verran, ettei tuo annosteluvirhe enää juuri vaikuttaisi ja vasta, kun katti lämpiää ja ecu siirtyy lukemaan happianturia, vähentäen bensansyöttöä, niin virhe tulee näkyviin. Tähän rikastukseen vaikuttaa kans yleensä veden lämpötila eli jos ecu luulee, että moottori on lämmin, niin se siirtyy closed loopiin paljon aiemmin tai jopa suoraan.

Samoin jos ilmamäärän mittauksessa olisi ongelmia, ne korostuisivat sitä enemmän, mitä enemmän kaasuläppä on kiinni, kun suhteellinen virhe on määrältään lähempänä absoluuttista mittausarvoa.

Re: Outback empii kiihdytyksissä

Lähetetty: 02 Touko 2021, 09:32
Kirjoittaja Jalase
Vika oli kuin olikin lambda-anturissa. Etummainen anturi, eli vaihto-operaatio kesti 5min. Kiitos keskusteluun osallistuneille.