HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

EJ koneen tulppien vaihto.

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Avatar
TbzZ
Viestit: 174
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22

EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja TbzZ » 08 Huhti 2015, 09:17

vanhalla foorumilla oli hyvät ohjeet tulppien vaihdosta.
Mikä oli toimiva työkalucombo , että sai nätisti vaihdettua??
Subaru impreza WRX STi Prodrive -02 *Blobeye*
Suzuki Gsx-r 1000 k5
Käyttis: Bmw e60 530d


EX: Subaru impreza WRX STi -98..
Mesuja,audeja,nissaneita,subaruja yms..

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja Jampsu » 08 Huhti 2015, 15:51

3/8" räikkä lyhyt jatko ja tulppa hylsy helpottaa jos tunkilla nostaa konetta ja muistaa löysätä tukikumia apurungosta
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja mechanix » 08 Huhti 2015, 16:22

1/2 räikkä nivelpäällä, pitkä 16mm hylsy ja nivel on kans aika sopivia. Ahdasta on mut ei oo tarvinnu koskaan konetta nostella mitenkään sen takia.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja Jampsu » 08 Huhti 2015, 16:58

mechanix kirjoitti:1/2 räikkä nivelpäällä, pitkä 16mm hylsy ja nivel on kans aika sopivia. Ahdasta on mut ei oo tarvinnu koskaan konetta nostella mitenkään sen takia.

Puolaa saa vähän käännellä ja väännellä et mahtuu tulemaan pois. Itekkin joskus nyhräsin 1/2" räikällä ja sit ku kokeilin 3/8 oli huomattavasti helpompi ku mahtu väliin ilman taisteluja. 4gen legacyssä ku oli viel pitkät kierteet tulpissa niin oli vähän haastavampaa
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja JuPe » 08 Huhti 2015, 20:10

Se puola sopii pois, kun sitä kääntää 180astetta ennen kuin alkaa suostuttelemaan pois.

Akun ja ilmanputsarikotelon poistaminen auttaa roimasti etummaisten tulppien kanssa.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

andrei
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:59
Paikkakunta: 016

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja andrei » 08 Huhti 2015, 21:07

3/8 räikkä + adapteri 3/8-> 1/2 + tulppahylsy.
Pituus oli just sopiva. :)
Forester MY06

-Jarkko-
Viestit: 245
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 19:45

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja -Jarkko- » 10 Huhti 2015, 14:19

mechanix kirjoitti:1/2 räikkä nivelpäällä, pitkä 16mm hylsy ja nivel on kans aika sopivia. Ahdasta on mut ei oo tarvinnu koskaan konetta nostella mitenkään sen takia.


Näin oli Impussa, ahdasta on mutta onnistuu

Subukka
Viestit: 78
Liittynyt: 15 Maalis 2015, 17:48

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja Subukka » 11 Huhti 2015, 14:54

Kävin kysymässä piruuttani Laakkoselta tulppia 2.5 outtiin :crazy:

22€ kappale :evil:
Taitaa joutua tilaamaan jostain, onko hyviä vinkkejä?
NGK 2300 eli PFR5B11.

EDIT: tilasin RPM storesta UK:sta, n.40€ toimituksineen.
Outback 2.5 AT MY07

Avatar
Subio
Jäsen
Viestit: 120
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 09:28
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja Subio » 11 Huhti 2015, 16:00

Motonetistä oon ostanu omaan 2.5 Outtiin normi NGK- tulppia, BKR5E-11. 4,90€ kpl :shock: Tai en tiedä minkä vuotinen sun auto on..
Impreza WRX STi PSEII MY05

Subukka
Viestit: 78
Liittynyt: 15 Maalis 2015, 17:48

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja Subukka » 11 Huhti 2015, 17:01

Juu, nuo pfr:t on ne platinatulpat jotka pitäisi kestää sen 100t vaihtamatta...
Kai siinä toimis nuo tavallisetkin, joutuu vaan vaihtelemaan useammin. Esihistoriallinen kone :lol:

Ja -07 tuo kiulu on 8-)
Outback 2.5 AT MY07

cherrymies
Viestit: 99
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 13:35

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja cherrymies » 12 Huhti 2015, 01:21

GF8 Ver3 Sti EJ20K, tieltä oli purettuna pois ilmanputsarihilppeet sekä akku ja pissapojansäiliö.

Paras kombo oli lyhyt puolen tuuman räikkä+lyhytlyhyt jatko+tulppahylsy.
-Impreza GF8 Ver3 Wrx Sti -97 Jdm
-Terrano WD21 V6 Wide -93 Jdm
-Carina E 1.6 -92
-Cherry N12 1.6 -82
-Altezza SXE10 "TRD" -01 Jdm
-Civic EG9 SIR -94 Jdm
+muita

Virta
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Maalis 2015, 02:03

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja Virta » 13 Huhti 2015, 23:06

Itse vaihdoin alakautta tulpat imppuun. Räikkä ja teipattu nivel-jatko tulppahylsyn kanssa oli avot.

Shima
Viestit: 96
Liittynyt: 04 Touko 2015, 22:59

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja Shima » 03 Huhti 2016, 23:07

Missäs länsi-Tampereella kannattaisi vaihdattaa tulpat? Jos oikein olen ymmärtänyt, niin tehtaan ohjeaika tulppien vaihdolle on jotain aika hilpeää, joten merkkihuolto ei nyt ole se ensisijainen vaihtoehto. Auto on Outback vm. 2011 ja 2,5 l vapari.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja Tomcat » 04 Huhti 2016, 09:47

Virta kirjoitti:Itse vaihdoin alakautta tulpat imppuun. Räikkä ja teipattu nivel-jatko tulppahylsyn kanssa oli avot.


Just samaa pakettia täälläkin käytetty jo vuosia... 3/8" hienojako räikkä, teipattu nivel ja tulppahylsy :thumbsup:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Marriuzi
Viestit: 65
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 23:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja Marriuzi » 08 Heinä 2016, 13:35

Gc8 ver2 EJ20G purettu ilmanputsarihilppeet ja akku pois edestä.
1/2 tuuman räikkä+nivel+tulppaavain ja hyvin lähti irti vaikka vähän ahdasta oli. :thumbsup:
Vanhat tulpat oli Denso PK20PR-P8 jotka vaihtu NGK PFR6G tulppiin 0.75 kärkivälillä.
Subaru Impreza WRX STI MY01
EX Subaru Impreza WRX STI MY95
Honda Prelude 2.0i 16v 4WS "Projekti"
EX Kawasaki ZX-7R "Custom"
EX Toyota Supra MK4
EX Ford Sierra Cosworth
EX Toyota Altezza RS200 Z- edition

-Jarkko-
Viestit: 245
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 19:45

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja -Jarkko- » 09 Heinä 2016, 10:56

Onko porukka käyttäny kuparitahnaa tms. mömmöä kierteissä kun on tulpat aika jumissa? Tosta tahnasta kun löytyy että vois käyttää ja ei missään tapauksessa sais käyttää

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja Jampsu » 10 Heinä 2016, 03:30

-Jarkko- kirjoitti:Onko porukka käyttäny kuparitahnaa tms. mömmöä kierteissä kun on tulpat aika jumissa? Tosta tahnasta kun löytyy että vois käyttää ja ei missään tapauksessa sais käyttää

Kupari hapettaa alumiinia joten EI! Jossain kyllä vikaa jos tulpat on tiukassa pitäs aueta pienellä rannenykäisyllä ja sen jälkeen pyöriä ihan sormin.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

-Jarkko-
Viestit: 245
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 19:45

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja -Jarkko- » 10 Heinä 2016, 10:15

Jampsu kirjoitti:
-Jarkko- kirjoitti:Onko porukka käyttäny kuparitahnaa tms. mömmöä kierteissä kun on tulpat aika jumissa? Tosta tahnasta kun löytyy että vois käyttää ja ei missään tapauksessa sais käyttää

Kupari hapettaa alumiinia joten EI! Jossain kyllä vikaa jos tulpat on tiukassa pitäs aueta pienellä rannenykäisyllä ja sen jälkeen pyöriä ihan sormin.


Parissakin eri EJ:ssä ollut sama, sylintereitten 1 ja 2 tulpat on aika tiukalla

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja JuPe » 10 Heinä 2016, 10:16

Välillä on ollut tuota jumittavaa tulppaa. Erimerkkisen tulppien irroituksessa oli pelko että kierteet lähtee mukaan, eli sitä mukaa kun räikästä käänsi niin tuntui vain lisääntyvän voiman tarve, mutta kyllä se auki lähti. Samalla tavalla alulohkossa siis kiinni.

Epäilen että ns. reilu rannemomentti on osasyynä tuohon ilmiöön. Ja se että ne on parhaimmillaan +60tkm kiinni siellä.

Jos tuota tulpan kierrettä haluaisi rasvailla, niin miten tuossa toimisi jarruihinkin tarjolla oleva metalliton asennustahna?
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Avatar
scoobytune
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja scoobytune » 10 Heinä 2016, 11:03

Aika monet tulpat on tullut vaihdettua ja aina kuivana momenttiavaimella kiinni. Lähtee irti nätisti ja pyörii kyllä ihan sormin pois.

Tulppa 21Nm
Puola 16Nm

JuPe kirjoitti:Jos tuota tulpan kierrettä haluaisi rasvailla, niin miten tuossa toimisi jarruihinkin tarjolla oleva metalliton asennustahna?


Alumiinitahna? Toimii ainakin muussa käytössä.
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... 000017188/
Subaru moottorinohjauksen ohjelmoinnit

Hitachi Denso toisioilmajärjestelmän ohjelmallinen poisto ja optimoinnit (EJ204 2.0R 2.0X EJ20 EJ25..)

Hitachi ajettavuusongelmien ohjelmallinen korjaus (EJ204 2.0R 2.0X..)

EGR DPF poisto.. jne.

scoobytune@gmail.com
    

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja Kennedy » 10 Heinä 2016, 11:39

Forester S Turbo '99 - RIP

-Jarkko-
Viestit: 245
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 19:45

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja -Jarkko- » 10 Heinä 2016, 20:59

JuPe kirjoitti:Välillä on ollut tuota jumittavaa tulppaa. Erimerkkisen tulppien irroituksessa oli pelko että kierteet lähtee mukaan, eli sitä mukaa kun räikästä käänsi niin tuntui vain lisääntyvän voiman tarve, mutta kyllä se auki lähti. Samalla tavalla alulohkossa siis kiinni.

Epäilen että ns. reilu rannemomentti on osasyynä tuohon ilmiöön. Ja se että ne on parhaimmillaan +60tkm kiinni siellä.

Jos tuota tulpan kierrettä haluaisi rasvailla, niin miten tuossa toimisi jarruihinkin tarjolla oleva metalliton asennustahna?


Juurikin tuolta tuntuu, kyllä siinä vähän meinaa pumpun kierrokset nousta kun odottaa vaan että jokin korkkaa :lol: vielä ne on hyvin lähteny kumminki. Tuli nyt haettua tuota metallitonta tahnaa niin kokeillaan sitä laittaa kun ajaa ensin konetta vähän lämpimäks niin vois lähtee paremmin?

Wolfheart
Viestit: 103
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:12

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja Wolfheart » 17 Syys 2016, 14:04

Onkos muilla ollut ongelmia, että olisi öljyä tulppakaivoissa?

ST
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 21:35

Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja ST » 17 Syys 2016, 16:56

Wolfheart kirjoitti:Onkos muilla ollut ongelmia, että olisi öljyä tulppakaivoissa?

Wlooffy?

Wolfheart
Viestit: 103
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:12

Re: RE: Re: EJ koneen tulppien vaihto.

ViestiKirjoittaja Wolfheart » 17 Syys 2016, 17:13

ST kirjoitti:
Wolfheart kirjoitti:Onkos muilla ollut ongelmia, että olisi öljyä tulppakaivoissa?

Wlooffy?

Sama mies.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa